Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dämpning av bas nedåt, hur?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 mars 2004 - 17:57

Unregistered2ff58ee7
  • Unregistered2ff58ee7
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Hej!

Har ett problem med "folket på undervåningen" eftersom att de jämt och ständigt klagar över ljudet som kommer ovan ifrån. :)
Problemet gäller mestadels basen från min subb men även andra toner, så jag tänkte höra med er om det finns något praktiskt sätt att kunna dämpa dessa toner så att de slutar klaga och att man kan lyssna på musik/se film i normal ljudnivå? Fungerar det om man tex lägger en matta under subben lr kanske några sittunderlag?
Vore extremt tacksam för svar, längtar nämligen till en oavbruten film föreställning! ;)

#2

Postad 21 mars 2004 - 18:16

Unregistereda8b05c46
  • Unregistereda8b05c46
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
tjenare

det där med bas problem e rätt enkelt fixat
du går tex in en vanlig hifi butik och frågar efter "spikes" det e är som koner som stå på en platta; typ sånna här jag menar

http://hifiklubben.s...89|4647|pdetail

LYCKA TILL :)

#3

Postad 21 mars 2004 - 18:27

Unregistered2ff58ee7
  • Unregistered2ff58ee7
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Har en Audio Pro subb som redan har spikes undertill, problemet är väl att basen o dyl tränger igenom för lätt,
ngt tips på att fixa till detta, borde mattor funka?

#4

Postad 21 mars 2004 - 18:53

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 1
Testa dämpkuddar, gummikuddar som gör att vibrationerna från högtalaren inte kommer ner i golvet...

Liggunderlag och dyligt kommer att falla samman kolla in den trånden som redan finns om dämpkuddar... sonic design är väl det som anses "state of the art" inom just dämpkuddar segmentet...

#5

Postad 22 mars 2004 - 08:24

Unregisteredf250919a
  • Unregisteredf250919a
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
en stenplatta eller dylikt tror jag på... ställ subbasen med tillhörande spikes på plattan och så läger du ut en massa "musmattor" så att hela stenplattan vilar på på dom, tror precis som du att själva basen fixar lite vibrationer som går direkt i golvet.

en bekant ställde upp sina stativhögtalre på detta vis, och basen blev iofs klenare, men mycket snabbare och torrare...

men sen ska man ju komma ihåg att det är en subbas du snackar om... dom brukar låta lite utanför rummet....:)

#6

Postad 22 mars 2004 - 13:35

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Dämpkuddarna fungerar markant bättre än en stenplatta för att dämpa vibrationer neråt, precis som GrodanB skrev.

Postad bild

Sonic Design Högtalare finns i flera olika varianter som är anpassade efter högtalarens vikt, t ex bruna 12-28 kg för 250 kr hos HembioConsult.

#7

Postad 22 mars 2004 - 15:50

Unregistered2ff58ee7
  • Unregistered2ff58ee7
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Först tänkte jag tacka för alla svar! :wacko:

Har provisoriskt lagt ut en matta under och även hört mej för hos folk, vissa rekomenderar frigolit, undra om det skulle funka att dra ut en "frigolitmatta" och ovanför lägga tex en spånskiva som man sedan lägger mattor över? ;)
Helst ska dämpningen vara så billig som möjligt, upplever rummet som om det har ett slags "hål" i rummet som släpper igenom allt i form av ljud, därför frågar jag om mattor...
Skulle det kunna fungera om man lägger tex en gummimatta/trasmatta underst och ovanpå lägga en tjockare/fluffigare matta, tänker att vibrationerna/ljudvågorna borde minska desto fler lager av ickevibrations material?
Dämpkuddar låter bra, men eftersom frontarna är rätt basfattiga (AP Image 40) är dessa inget problem, finns ju dämpkuddar (iaf ett slags gummifötter) som man fick med till subben (AP B 2.27), kan ju vara jag som missuppfattat funktionen med dämpkuddar, men de är av gummi för att inte leda vidare vibrationer från högtalerens kabinett?
Har ingen annan haft något liknande problem som jag? :D

#8

Postad 22 mars 2004 - 17:42

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0

Dämpkuddar låter bra, men eftersom frontarna är rätt basfattiga (AP Image 40) är dessa inget problem

Jag troddde att det var basen som du hade problem med (enligt ditt första inlägg). De gummikuddar som du fick med subben är INTE samma sak, inte en i närheten!

Vad du förmodligen råkar ut för är att basfrekvenserna går in i trossbotten (samt eventuellt även i väggstommen), och något material däri börjar självsvänga (vibrera) och på så sätt fortplantar sig ner till grannen.

Ett bra sätt att hantera situationen är att ta hjälp av dina grannar i att minska oljudet (i deras öron). Be att få komma in i deras lägenhet och lyssna hur det låter när de upplever att det är ett obehag. Prova sedan flera olika placeringar av subben i ditt rum. Den sämsta platsen för dina grannar är om den står inne i ett hörn. När ni har hittat en placering som de accepterar så kan du bjuda in dem på en filmvisning (givetvis med en film som du tror att de skulle gilla). Diplomati är aldrig fel :wacko:.

#9

Postad 22 mars 2004 - 22:49

Unregistered2ff58ee7
  • Unregistered2ff58ee7
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Absolut inget fel med det! :wacko:
Finns det några billigare dämpkuddar som inte kostar allt för mkt? Anders, tror du att de kan vara en hjälp till mitt problem? *hoppas*

#10

Postad 23 mars 2004 - 10:09

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Om dämpkuddar för 250 kr kan hjälpa till att lösa ditt problem med grannsämjan så tycker inte jag att de är speciellt dyra :wacko:.

#11

Postad 23 mars 2004 - 15:28

Unregistered2ff58ee7
  • Unregistered2ff58ee7
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Nä d e sant, men man vill ju retas lite oxå :wacko:
Grymt hembiorum du har förresten, har du några nytagna bilder?

#12

Postad 23 mars 2004 - 16:02

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0

Grymt hembiorum du har förresten, har du några nytagna bilder?

Jag vet att det är OT men du ber så snällt... De två sista bilderna är nya, togs i helgen. Eftersom jag jobbar själv med bygget så tar det BETYDLIGT längre tid än det gör för DrKing och hulken i Göteborg :wacko:. Kolla in deras tråd. Rolig idé att bygga i källaren på ett hyreshus. Kommer nog bli en kalasbio när de blir färdiga.

#13

Postad 17 april 2004 - 16:43

Unregistered220336e8
  • Unregistered220336e8
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Hej!

Dämpkuddar, mattor och spikes är som att föra krig mot basen med en vattenpistol :angry:


Att använda stenplattor kan emellertid hjälpa, en aning. Eftersom plattans massa skapar en mekanisk tröghet hos golvet i Y-led :D äe, det var skitsnack, men det lät bra ;) Men ska stenplattor hjälpa så är det stora och tunga plattor det handlar om.

Stomljud genom golvet kommer även ifrån dina väggar och tak också :( ska du dämpa golvet så är det väl syntetisk dämpmatta eller bitumen som bör läggas under ditt ordinarie golv. Eller så kan man skappa ett upphöjt (flytande) golv själv där reglarna står på dämpande material.


Jag använder emellertid både spikes och dämpkuddar men då för att dämpa vibrationer från möbel till cd/dvd-spelare... och spikes för att högtalaren "låter bättre".

Ha'det

Redigerat av Unregistered220336e8, 17 april 2004 - 20:59.


#14

Postad 17 april 2004 - 20:45

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Bygg om hela rummet med tjocka vägg/golv/tak. Bas går igenom det mesta eftersom det handlar om akustisk energi.

Tyvärr går det inte på annat sätt. Det enklaste man kan göra: Mjuka kuddar isolerar vibrationer från högtalare/golv, spikes kopplar och förvärrar. Dock är effekten liten jämfört med den akustiska energin i luften.


T

#15

Postad 17 april 2004 - 20:56

Unregistered2ff58ee7
  • Unregistered2ff58ee7
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Oj det var länge sedan man kollade in den här tråden, tack för tipsen! :(
För att lyckas med att dämpa lite och piffa upp det gamla rummet renoverade jag det, la in nytt golv med någon slags dämpmatta under (la denna i dubbla lager), måla om och det gamla vanliga ni vet.
Det roliga är vilken otrolig skillnad det blev med basen nedåt.
Hörs knappt något alls! :angry:
Nu väntar jag bara på att få mina akustikplattor insydda i svart tyg, sedan ska de upp i taket, mums! :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.