Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudtrycksmätare/Sound level meter

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 september 2004 - 12:01

goldfish
  • goldfish
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
En kompis har precis kommit hem från USA och har köpt med sig en digital Radioshack sound level meter.

Är det någon som kan beskriva hur jag ska använda den för att kalibrera mitt system? Finns det någon bra tutorial? Ska man plotta grafer, ställa in vissa värden?

Jag är alltså grön, men vill veta hur jag ska konfa mitt system! :-)

Tack för hjälpen.

#2

Postad 29 september 2004 - 12:45

goldfish
  • goldfish
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Jag har sökt, men hittar ingen "gör så här, så här och så här"-manual/instruktion.

Ex. så klarar Radioshacks digitala ljudtrycksmätare frekvenser från 32 HZ till 10000 kHz.

Går det ändå att kalibrera subben då? som i många fall kan gå från 17-20Hz och uppåt.

Lite mer hands-on information hade varit trevligt.

#3

Postad 29 september 2004 - 13:27

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
I Perra1s svar i den tråd som du startade i augusti refererar och länkar han till en kompensationstabell som gör att man får tillförlitliga resultat ner till 10Hz.

Man kan använda mätaren för att ställa in ljudnivån mellan olika högtalare genom att spela förstärkarens inbyggda testton (brus) och sedan tweka inställningen för varje högtalare.

Det går även att köra igenom mätninger vid olika frekvenser för att hitta - och förhoppningsvis kunna åtgärda - resonanser i ditt rum. En del förstärkare har även sådana testtoner, annars kan man alltid bränna en skiva med testtoner och spela upp eller skaffa en tongenerator till PCn. Plotta upp resultaten och börja sedan möblera om och ändra inställningar för att se vad det ger för effekt på mätresultaten.

Själv ska jag trimma in min nya DIY subwoofer, men för och komma tillrätta med ljudet kommer jag att skaffa en BFD för att kunna dämpa bort oönskade resonanser. Om du läser i SVS-trådarna på forumet så kan du hitta flera som har gjort sammalunda.

#4

Postad 29 september 2004 - 15:49

goldfish
  • goldfish
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Nu fattar jag vad man ska använda kompensationstabellen tilll. Tidigare trodde jag att den användes pga att mätaren visade fel.. men nu tror jag att jag fattar.

Används exakt samma kompensationstabell oavsett om den analoga eller digitala mätaren används?

Som jag fattar det ska man spela en ex. 20 Hz-signal, mäta värdet man får och därefter lägga på 7.5 DB? Men som jag fattar det så ska mätaren alltså ge utslag trots en signal på 20 DB, bara det att den är lägre?`

Vad det gäller grafer som man sen ritar upp, hur ska en korrekt graf se ut? Eller är det bara att man inte vill ha några spikar?

#5

Postad 30 september 2004 - 10:21

goldfish
  • goldfish
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Jag skulle jättegärna vilja veta svaret på nedanstående frågor:

Som jag fattar det ska man spela en ex. 20 Hz-signal, mäta värdet man får och därefter lägga på 7.5 DB (enligt kompensationstabellen, eller är det - eftersom det alltid står ex. -XXdB på receivern ex.)? Men som jag fattar det så ska mätaren alltså ge utslag trots en signal på 20 DB, bara det att mätvärdet blir lägre och därför måste man använda kompensationstabellen?

Vad det gäller grafer som man sen ritar upp, hur ska en korrekt graf se ut? Eller är det bara att man inte vill ha några spikar?

Det vore kul att få se grafer som visar vad man ska titta efter. Vad är en bra graf resp dålig?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.