Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stora XBMC Tråden

451 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 02 augusti 2006 - 11:53

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Edit. Helt off topic Nån som kan förklara varför det inte funkar att citera?

<{POST_SNAPBACK}>

Det funkar att citera. Men om du ska redigera dina citat, sa se till att du har lika manga start citeringar "Quote" som slut citeringar "/Quote" :)

Redigerat av jokoloko, 02 augusti 2006 - 11:54.


#102

Postad 03 augusti 2006 - 00:42

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Att inte ha XBMC igång låter smart men men hur kan jag låta bli att ha det igång?...

Tycker att det inte är smart alls att avvika från XBMC. Varför?
Förut så var ftp servern lite ostabil jämfört med evolutionx, men nuförtiden så fungerar det klockrent för mig ivarjefall.
XBMC har ju en filhanterare där du kan göra mappar, radera filer mm
Sen så via flashfxp så kan man ju göra det också, fungerar bra det också.
Man kan ju också göra mappar på datorn och ladda över alla mappar.

När jag fixar en xbox så har jag allt klart med egna mappar o inställningar som jag gjort på datorn och laddar sen över allt via flashfxp, då blir allt ok med filer och mappar på varje box man fixar.
De få program som man behöver är: XBMC, DVD2Xbox, dvdx2 dongle free, enigma videomode switchdisk.

#103

Postad 03 augusti 2006 - 08:41

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

  • 490 inlägg
  • 0
varför skall man ha "dvdx2 dongle free" på xboxen?

/Daniel

#104

Postad 03 augusti 2006 - 10:09

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Att inte ha XBMC igång låter smart men men hur kan jag låta bli att ha det igång?...

Tycker att det inte är smart alls att avvika från XBMC. Varför?
Förut så var ftp servern lite ostabil jämfört med evolutionx, men nuförtiden så fungerar det klockrent för mig ivarjefall.
XBMC har ju en filhanterare där du kan göra mappar, radera filer mm
Sen så via flashfxp så kan man ju göra det också, fungerar bra det också.
Man kan ju också göra mappar på datorn och ladda över alla mappar.

När jag fixar en xbox så har jag allt klart med egna mappar o inställningar som jag gjort på datorn och laddar sen över allt via flashfxp, då blir allt ok med filer och mappar på varje box man fixar.
De få program som man behöver är: XBMC, DVD2Xbox, dvdx2 dongle free, enigma videomode switchdisk.

<{POST_SNAPBACK}>




Det var nån (Silverfisken?) som tipsade om att det kunde va XBMC som ställde till det för mig. Jag har problem med att jag inte kan radera mappar som hamnat fel när jag försökt dra över dem med FlashFXP (jag har nu lärt mig att de hamnar ett steg "högre" i trådhierarkin än vad jag tror...)

Jag visste inte att xbmc har en filhanterare- vad heter den? Om jag vill radera filer via filhanteraren - måste jag ändå välja i xbmc inställningar att jag vill tillåta att radera filer?

#105

Postad 03 augusti 2006 - 10:11

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

varför skall man ha "dvdx2 dongle free" på xboxen?

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>


För att spela DVDfilmer

#106

Postad 03 augusti 2006 - 10:16

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Kan man styra DVD Dongle... med xboxfjärren? jag har inte lyckats få det att funka- struligt att hålla på med handkontrollen

#107

Postad 03 augusti 2006 - 10:57

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Kan man styra DVD Dongle... med xboxfjärren? jag har inte lyckats få det att funka- struligt att hålla på med handkontrollen

<{POST_SNAPBACK}>


Nej det kan man inte vad jag har för mig. Efter som "Dongle free" är för alla dem som inte har en Xbox fjärrkontroll - så att man ändå kan spela upp DVD-film och styra med handkontrollen.
Eftersom det finns ju inga play,pause etc på själva xbox lådan.
Ska du styra dvd film så är det ju lättast inom XBMC och då funkar IR(förutsatt att du har en IR adapter på xboxen) och fjärr.

#108

Postad 03 augusti 2006 - 14:15

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

  • 490 inlägg
  • 0

varför skall man ha "dvdx2 dongle free" på xboxen?

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>


För att spela DVDfilmer

<{POST_SNAPBACK}>


och varför det? när xbmc gör jobbet så mycket bättre... mycket mycket bättre t.om

/Daniel

#109

Postad 03 augusti 2006 - 15:58

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Är det någon som har något tips angående problem med att föra över filer till boxen?
Inlägget ligger i en annan tråd som finns här: https://www.minhembi...dpost&p=1088052

Tacksam för all hjälp, just nu får jag ingen kontakt med boxen alls.... :unsure:

#110

Postad 03 augusti 2006 - 20:07

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Är det någon som har något tips angående problem med att föra över filer till boxen?
Inlägget ligger i en annan tråd som finns här: https://www.minhembi...dpost&p=1088052

Tacksam för all hjälp, just nu får jag ingen kontakt med boxen alls.... :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Du kanske kan hitta någon med samma problem på nån av nedanstående forum länkar?
PSXCare forum
Console Forum
Afterdawn forum
Detta är bra forum att leta svar i och här finns många xbox användare som kanske kan hjälpa.

#111

Postad 04 augusti 2006 - 10:27

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

varför skall man ha "dvdx2 dongle free" på xboxen?

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>


För att spela DVDfilmer

<{POST_SNAPBACK}>


och varför det? när xbmc gör jobbet så mycket bättre... mycket mycket bättre t.om

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>


Jaha , jag har missat att man kan spela dvd direkt via xbmc... Var/hur? Antar att man kan använda fjärren för att styra då också. Klockrent, det här blir bara bättre och bättre

#112

Postad 04 augusti 2006 - 11:15

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

  • 490 inlägg
  • 0

Jaha , jag har missat att man kan spela dvd direkt via xbmc... Var/hur? Antar att man kan använda fjärren för att styra då också. Klockrent, det här blir bara bättre och bättre

<{POST_SNAPBACK}>


Jo det är ju en funktion som funnits i över ett år :unsure:

se till att du har en nyare version av xbmc, sedan är det bara att peta i skivan och köra...

ja det funkar både med handkontroll och fjärren

Daniel

#113

Postad 04 augusti 2006 - 15:00

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Jag har Dvdx2 dongle free bara utöver XBMC.
Används inte ofta, använder mest XBMC.
Man behöver inte Dvdx2 dongle free bara man har någon nyare version av XBMC.

#114

Postad 04 augusti 2006 - 19:56

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
pust och stön.... och detta har påståtts vara enkelt... *suck*

Fick efter lite möda igång min nätverksbrygga igen och kopierade äver xbmc-mappen till f:\apps där den fanns tidigare.
Men inget XBMC dyker upp i Apps-listan. Har upptäckt att det endast ligger default.xbe i xbmcs rotmapp tidigare fanns det ju betydligt fler filer där?

Jag har laddat hem tre versioner av XBMC (från tpb) och alla har endast default.xbe i sin rotmapp. Vart ska xboxmediacenter.xbe finnas?

Kopierade över dvd2xbox via ftp och det fungerade däremot utmärkt.

EDIT: Fixat förde över default.xbe igen så fanns det där men nu kom detta i stället:
xbmc.log
20:13:06 M: 52994048 NOTICE: -----------------------------------------------------------------------
20:13:06 M: 52973568 NOTICE: Starting XBoxMediaCenter. Built on Jul 27 2006
20:13:06 M: 52973568 NOTICE: Q is mapped to: Harddisk0\Partition6\apps\xbmc
20:13:06 M: 52973568 NOTICE: Log File is located: Q:\xbmc.log
20:13:06 M: 52973568 NOTICE: -----------------------------------------------------------------------
20:13:06 M: 52973568 NOTICE: Setup DirectX
20:13:06 M: 52948992 NOTICE: load settings...
20:13:06 M: 52948992 NOTICE: loading T:\guisettings.xml
20:13:06 M: 52948992 ERROR: Unable to load T:\guisettings.xml, creating new T:\guisettings.xml with default values
20:13:06 M: 52924416 ERROR: Unable to save settings to T:\guisettings.xml
20:13:06 M: 52912128 ERROR: Unable to save settings to T:\guisettings.xml
20:13:06 M: 52912128 WARNING: Emergency recovery console starting...
20:13:06 M: 52912128 ERROR: The screen resolution requested is not valid, resetting to a valid mode
20:13:06 M: 52912128 ERROR: Resetting to mode PAL 4:3
20:13:06 M: 52912128 ERROR: Done reset
20:13:06 M: 49348608 FATAL: XBMC Fatal Error:
20:13:06 M: 49348608 FATAL: T:\guisettings.xml, Line 0
20:13:06 M: 49348608 FATAL: Failed to open file
20:13:06 M: 49655808 FATAL: Init network using dash settings...
20:13:06 M: 49655808 WARNING: use dashboard
20:13:08 M: 49344512 FATAL: IP Address: 192.168.0.3
20:13:08 M: 49344512 FATAL: Starting FTP server...
20:13:08 M: 47247360 NOTICE: XBFileZilla: Started
20:13:08 M: 47247360 FATAL: FTP server running on port 21, login: xbox/xbox


vad då T:\ ?? det har jag väl inte???

Redigerat av PsychoCheF, 04 augusti 2006 - 20:20.


#115

Postad 06 augusti 2006 - 02:22

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Så, fick tillslut löst ovanstående problem, slängde ut den XBMC versionen och lade in "CVS_2006-07-25-T3CH" som jag såg i Silverfiskens signatur ;) och då fungerade allt mycket bättre! ;)

Har streamat två DVD filmer nu från iso filer på min PC och allt har nästan gått perfekt. Filmen hackar till någon sekund då och då, ca 5ggr ungefär. Provade att höja DVDrom cachen till 16MB över LAN, men det gjorde ingen skillnad. :)

En gång hängde sig boxen i en film, är det något som xboxar brukar göra lite då och då som Win98 t.ex? :) Eller bör jag felsöka boxen?

#116

Postad 06 augusti 2006 - 11:01

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Så, fick tillslut löst ovanstående problem, slängde ut den XBMC versionen och lade in "CVS_2006-07-25-T3CH" som jag såg i Silverfiskens signatur ;)  och då fungerade allt mycket bättre! :D

Har streamat två DVD filmer nu från iso filer på min PC och allt har nästan gått perfekt. Filmen hackar till någon sekund då och då, ca 5ggr ungefär. Provade att höja DVDrom cachen till 16MB över LAN, men det gjorde ingen skillnad. :)

En gång hängde sig boxen i en film, är det något som xboxar brukar göra lite då och då som Win98 t.ex? ;)  Eller bör jag felsöka boxen?

<{POST_SNAPBACK}>

Det var ju nice :) Att streama iso-filer kan vara lite buggigt vad jag läst(om man läser också om XBMC:s funktioner på www.xboxmediacenter.com så finns det en del funktioner som fortfarande testas och inte funkar 100 procent) - men därför är det bra att kolla T3CH:s releaser hela tiden för det sker rättning och buggfixning av xbmc kontinuerligt.
Vad som ändrats i T3CH:s kompilationer kan du läsa om på Xbox scenes forum för Xbmc

Att xboxen hängde sig den gången kan mycket väl bero på att det är nåt fel i film-filen som xboxen inte kan tolka.Jag tycker inte du ska bry dig om att felsöka - om inte problemet uppstår ett flertal gånger med olika filer.Det kan ju vara så att kommande releaser av T3CH:s xbmc fixar till det.

#117

Postad 06 augusti 2006 - 11:05

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
tror du det gör någon skillnad om man streanar "vanlig" dvd istället för iso?

#118

Postad 06 augusti 2006 - 11:10

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Ingen aning men du kan testa ju.Jag streamar inte så mycket dvd-filmer utan mest avi filer.

#119

Postad 07 augusti 2006 - 09:44

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

tror du det gör någon skillnad om man streanar "vanlig" dvd istället för iso?

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm, verkar inte vara sa stor ide att streama vanliga DVDer, dom kan du ju stoppa in i Xboxen direkt...eller?

#120

Postad 07 augusti 2006 - 15:31

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Om man streamar över nätverket så slipper man ju ljudet som Xboxen dvdläsare ger ifrån sig.
Man får en tystare filmmiljö helt enkelt.

#121

Postad 07 augusti 2006 - 22:50

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

tror du det gör någon skillnad om man streanar "vanlig" dvd istället för iso?

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm, verkar inte vara sa stor ide att streama vanliga DVDer, dom kan du ju stoppa in i Xboxen direkt...eller?

<{POST_SNAPBACK}>



Syftade alltså på vob filer från PCn, DVD skivor har jag en DVD-spelare till.
Undrade m.a.o. ifall det var någonting med iso filer som kanske får boxen att slita lite extra... :)


Är det ingen anna som streamar DVD iso filer?? Berätta hur det fungerar! Trådbundet eller trådlöst nätverK??

#122

Postad 07 augusti 2006 - 23:09

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Syftade alltså på vob filer från PCn, DVD skivor har jag en DVD-spelare till.
Undrade m.a.o. ifall det var någonting med iso filer som kanske får boxen att slita lite extra...  :)


Är det ingen anna som streamar DVD iso filer?? Berätta hur det fungerar! Trådbundet eller trådlöst nätverK??

<{POST_SNAPBACK}>

Du väljer väl iso filen och streamar den som du skulle gjort med en avi-fil eller? Annars får du packa upp iso-filen och streama från dvd katalogen istället.Funkar inte det eller det går hackigt så är det säkerligen just streaming av dvd-film funktionen som är buggig.

#123

Postad 08 augusti 2006 - 13:26

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Syftade alltså på vob filer från PCn, DVD skivor har jag en DVD-spelare till.
Undrade m.a.o. ifall det var någonting med iso filer som kanske får boxen att slita lite extra...  :)


Är det ingen anna som streamar DVD iso filer?? Berätta hur det fungerar! Trådbundet eller trådlöst nätverK??

<{POST_SNAPBACK}>

Du väljer väl iso filen och streamar den som du skulle gjort med en avi-fil eller? Annars får du packa upp iso-filen och streama från dvd katalogen istället.Funkar inte det eller det går hackigt så är det säkerligen just streaming av dvd-film funktionen som är buggig.

<{POST_SNAPBACK}>


Streamar iso filen så som du beskriver, tänker strax testa ifall det blir skillnad att streama ifrån en dvd katalog istället.
Ska trixa lite med den trådlösa bryggan oxå och se ifall jag kan få fram lite bättre mottagning.

#124

Postad 08 augusti 2006 - 14:17

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Syftade alltså på vob filer från PCn, DVD skivor har jag en DVD-spelare till.
Undrade m.a.o. ifall det var någonting med iso filer som kanske får boxen att slita lite extra...  :)


Är det ingen anna som streamar DVD iso filer?? Berätta hur det fungerar! Trådbundet eller trådlöst nätverK??

<{POST_SNAPBACK}>

Du väljer väl iso filen och streamar den som du skulle gjort med en avi-fil eller? Annars får du packa upp iso-filen och streama från dvd katalogen istället.Funkar inte det eller det går hackigt så är det säkerligen just streaming av dvd-film funktionen som är buggig.

<{POST_SNAPBACK}>


Streamar iso filen så som du beskriver, tänker strax testa ifall det blir skillnad att streama ifrån en dvd katalog istället.
Ska trixa lite med den trådlösa bryggan oxå och se ifall jag kan få fram lite bättre mottagning.

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt forumfolk som testat T3CH:s senaste releaser så hackar dvd och streaming av vob,iso,bin etc en del. Så det kan vara XBMC (eller högst troligt).

#125

Postad 09 augusti 2006 - 12:27

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
OK...

Varifrån laddar ni hem XBMC?

Tycker det verkar svårt att hitta olika versioner, och på tpb är det mesta gammalt.


BTW så hittade jag faktist ett litet tips för att förbättra WLAN anslutning till boxen: Stänga av all kryptering och endast använda MAC-Adress verefiering. Återkommer när jag har testat det.

#126

Postad 09 augusti 2006 - 12:35

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

OK...

Varifrån laddar ni hem XBMC?

Tycker det verkar svårt att hitta olika versioner, och på tpb är det mesta gammalt.


BTW så hittade jag faktist ett litet tips för att förbättra WLAN anslutning till boxen: Stänga av all kryptering och endast använda MAC-Adress verefiering. Återkommer när jag har testat det.

<{POST_SNAPBACK}>


Du hittar allt på XBINS (använd sen ditt FTP program). Se guide här PSXCARE forum - guide till XBINS av Hansi

#127

Postad 09 augusti 2006 - 12:45

Unregisteredc3c83da7
  • Unregisteredc3c83da7
  • Forumräv

  • 538 inlägg
  • 0
Jag streamar dvd:s utan problem, dock kan det hacka med trådlöst, eller det gör det.
En sak jag stör mig på är att vissa filmer stängs av just när de har startats. Typ efter första introt.
Vet ej varför det blir så? någon som vet? är som att xboxen tappar bort sig.

#128

Postad 11 augusti 2006 - 10:08

pezmannen
  • pezmannen
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Fick min nya tråd låst så jag postar den här.

Jag tänkte skaffa mig en nätverkshårddisk där jag kan lagra min musik, bilder etc och sedan ansluta till den från xboxen. Jag vill alltså inte ha datorn igång för att kunna använda den.

Dessutom vill jag gärna kunna plocka bort hårddisken för att ta med den på resor etc och köra den via usb-anslutning till min laptop.

Är det någon här som kör detta och kan rekommendera något?

#129

Postad 14 augusti 2006 - 21:56

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Fick min nya tråd låst så jag postar den här.

Jag tänkte skaffa mig en nätverkshårddisk där jag kan lagra min musik, bilder etc och sedan ansluta till den från xboxen. Jag vill alltså inte ha datorn igång för att kunna använda den.

Dessutom vill jag gärna kunna plocka bort hårddisken för att ta med den på resor etc och köra den via usb-anslutning till min laptop.

Är det någon här som kör detta och kan rekommendera något?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tittade också på denna lösning - men har faktiskt inte hittat någon bra nätverkshårddisk - antingen så blir de för varma, låter för mycket eller så stödjer de inte NTFS filsystem(MS XP), eller så är de slöa. Det krävs en USB kontakt på din router för att kunna utnyttja hastigheten för det verkar som om nätverkshårddiskar har problem eller är buggiga om man kopplar till LAN port. Nätverkshårddisken måste(?) också stödja "SMB Network Share".
Men nu har jag ju ingen nätverkshårddisk - så det kan ju finnas några bra där ute. Men kolla upp först så de passar kraven och vad folk säger om dem kanske - så du inte står där med en disk som går itu efter 1 år.
Min lösning är än så länge att ha datorn igång och streama från den + externa USB hårddiskar samt ha saker på Xbox hårddisken.

#130

Postad 16 augusti 2006 - 12:29

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Kan bara meddela att jag äntligen har fått ordning på den trådlösa överföringen till Xboxen! :D ;) :D

Streamar nu okomprimerad DVD film med DTS ljud utan minsta hack!
(Dock måste popcornen poppas före filmen för när micron går igång så WLAN tuppjuck, fast det är ju ingen nyhet att micro och WLAN är okompatibla :) )

För er andra som sitter med D-Links WLAN-brygga så gjorde jag som så att jag stängde av alla krypteringar i nätverket och använder nu MAC-adress verefiering istället och så stängde jag av alla saker som "Dýnamsik Turbo" "Super 108" och alla andra löjliga superlativ funktioner som D-Link försöker sälja. Så nu är bryggan satt till 54Mbit istället och inget annat tjafs!


Nästa steg i mitt Media Center projekt är:

Tysta den! Tips på bra fläktar/kylflänsar tas gärna emot.

Bättre IR! IRögat som medföljer fjärren suger ju benhårt, den måste få signalen nästan spikrakt framifrån. Trots att jag använder en Harmony fjärr som sänder mycket kraftigt. Är det svårt att löda in en IRmod t.ex En sån Här? Går det att använda en "vanlig" lödkolv?

Nätverks Hårddisk! Jag är också nyfiken på Netgears Storage Central men alla verkar dessvärre inte nöjda med den, så vi får se vad det blir...

#131

Postad 18 augusti 2006 - 07:41

Unregistered38661
  • Unregistered38661
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Testade lite igår med att streama dvd i .img format från min stationära dator till xboxen i sovrummet och det funkade jäkligt bra. Funkade så bra så jag tror att jag får köpa en beggad chippad box och ha i vardagsrummet. Nu körde jag via trådat nätverk så det kanske spelade in då jag inte upplevde några hack.

Smidigt som tusan att kunna kolla på bilder, lyssna på mp3 och kolla tv-serier utan att behöva bränna ut det på skiva.

Nackdelen är ju ljudnivån men i övrigt så verkar det ju funka hur bra som helst så länge man inte försöker sig på HD material.

#132

Postad 18 augusti 2006 - 14:46

Cr8oR
  • Cr8oR
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Nästa steg i mitt Media Center projekt är:

Tysta den! Tips på bra fläktar/kylflänsar tas gärna emot.


Den här kanske löser det

Swemod_Silent_Mod

Eller så ka du använda en 80mm fläkt med då måste man såga bort en bit av HDD vaggan ,
men man kan också köpa en färdig sådan

Chipper_HDD_Vagga

Redigerat av Cr8oR, 18 augusti 2006 - 14:47.


#133

Postad 19 augusti 2006 - 12:05

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Jag ger upp. Hur spelar jag DVD-filmer via xbmc? Det ligger ju ett gäng filer i mappen Video_. Jag har provat att aktivera varenda en utan framgång...

#134

Postad 19 augusti 2006 - 12:40

Jefman
  • Jefman
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Jag ger upp. Hur spelar jag DVD-filmer via xbmc? Det ligger ju ett gäng filer i mappen Video_. Jag har provat att aktivera varenda en utan framgång...

<{POST_SNAPBACK}>


Om du har DVD Skiva:
När du stoppar i dvd skivan så får man en play knapp i nedre högra hörnet, välj den.

Om du har .iso / .img fil:

Gå till filen och tryck på play.

#135

Postad 19 augusti 2006 - 15:54

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Jag ger upp. Hur spelar jag DVD-filmer via xbmc? Det ligger ju ett gäng filer i mappen Video_. Jag har provat att aktivera varenda en utan framgång...


Jag har sett ibland inställningarna att man kan välja "autostart dvd" dock inte provat detta själv.



Stitter det en 60mm fläkt i boxen eller vad är det för storlek??

Redigerat av PsychoCheF, 19 augusti 2006 - 15:54.


#136

Postad 19 augusti 2006 - 19:02

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
En polare har gjort lite säkerhetskopior på några av mina gamla DVD-filmer som var på väg att krackelera. Jag vet inte varför men han har gjort lite olika varianter- några i filmer .mdf format och några som ser ut ungefär som en DVD med video_ och audio_ mapp med ett gäng .vob filer och liknande i video_ mappen.

Problemet är att jag inte ens kan hitta .mdf filerna i xbmc och att jag inte kan få igång versionerna med .vob filer

Jag hade säkert kunnat få hjälp av honom om han inte satt på ett flyg på väg till New York... Jag antar att jag måste typ konvertera allt till nån slags filformat som xbmc gillar men hur bär jag mig åt?

Tacksam för hjälp

#137

Postad 20 augusti 2006 - 06:57

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

  • 490 inlägg
  • 0
"Stitter det en 60mm fläkt i boxen eller vad är det för storlek??"

70mm

/Daniel

Redigerat av Unregisteredbca7ae6e, 20 augusti 2006 - 06:58.


#138

Postad 21 augusti 2006 - 08:08

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

En polare har gjort lite säkerhetskopior på några av mina gamla DVD-filmer som var på väg att krackelera. Jag vet inte varför men han har gjort lite olika varianter- några i filmer .mdf format och några som ser ut ungefär som en DVD med video_ och audio_ mapp med ett gäng .vob filer och liknande i video_ mappen.

Problemet är att jag inte ens kan hitta .mdf filerna i xbmc och att jag inte kan få igång versionerna med .vob filer

Jag hade säkert kunnat få hjälp av honom om han inte satt på ett flyg på väg till New York... Jag antar att jag måste typ konvertera allt till nån slags filformat som xbmc gillar men hur bär jag mig åt?

Tacksam för hjälp

<{POST_SNAPBACK}>

Hej, kollar man snabbt upp på nätet :P så hittar jag följande MDF fil extension info , Och på den sidan står det typ att mdf kan brännas med Alcohol 120% eller öppnas med IsoBuster. Alltså .mdf är en sorts image fil som Xbmc inte kan öppna.
När det gäller video_ och vob filerna så ska nog det fungera i xbmc. Det gäller bara att välja rätt fil i katalogerna.

#139

Postad 21 augusti 2006 - 09:46

Unregistered38661
  • Unregistered38661
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Förra filmen som jag testade i .iso format gick hur bra som helst utan hack. Men när jag kollade en till film igår som var i .img format så blev det tre rejäla stop innan allt fortsatte igen. Surt för jag är lite allergisk mot sånt.

#140

Postad 21 augusti 2006 - 15:27

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

  • 1 680 inlägg
  • 0
Hej,

hur många av er här har kompilerat Xbmc själv i en legal version av Xdk och Visual studio?

/Lillkille

#141

Postad 22 augusti 2006 - 07:56

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0

Hej,

hur många av er här har kompilerat Xbmc själv i en legal version av Xdk och Visual studio?

/Lillkille

<{POST_SNAPBACK}>


Gjorde det förut men har slutat nu och kör med t3ch släppen av xbmc.
Förut uppgraderade jag 2gånger i veckan :rolleyes:, nu en gång i månaden.


Edit:
legal version av xdk? och Visual studio, nej det tror jag inte ;)

Redigerat av Unregisteredea4970c4, 22 augusti 2006 - 07:58.


#142

Postad 24 augusti 2006 - 03:21

Ampa69
  • Ampa69
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0

Jag ger upp. Hur spelar jag DVD-filmer via xbmc? Det ligger ju ett gäng filer i mappen Video_. Jag har provat att aktivera varenda en utan framgång...

<{POST_SNAPBACK}>


tryck på lilla vita knappen då ska det komma upp en meny, där väljer du spela upp o trycker på gröna knappen på kontrollen. klart :blink:

#143

Postad 24 augusti 2006 - 23:49

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Jag ger upp. Hur spelar jag DVD-filmer via xbmc? Det ligger ju ett gäng filer i mappen Video_. Jag har provat att aktivera varenda en utan framgång...

<{POST_SNAPBACK}>


tryck på lilla vita knappen då ska det komma upp en meny, där väljer du spela upp o trycker på gröna knappen på kontrollen. klart :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>


Fattar inte riktigt. Vilken vit knapp? var?

NÄr jag har en DVD-skiva i boxen så har jag en pil som dyker upp nere till höger (bredvid Power-off och en annan knapp). Jag har försökt trycka på den men inget händer. Är det den ni menar?

#144

Postad 25 augusti 2006 - 10:40

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

  • 1 793 inlägg
  • 0
Jag har precis switchat om min xbox till ntsc och kan nu ställa in i orginaldashen att skala upp bilden. Har aktiverat allt utom 1080i då det känns lite meningslöst att köra detta eftersom min plasma ändå måste skala ner bilden igen. Sen läste jag nånstans att xboxen kan bli slö om man kör 1080i, och det finns väl inga spel om stöder 1080i heller. Så min fråga..är det något som kan bli bättre om jag även aktiverar 1080i? Och om jag gör det, skalas bilden alltid upp då (spel etc som jag kör utanför xbmc) och kan jag ställa in i xbmc att bara köra 720p och köra på det när jag streamar film etc. Även fast jag aktiverat 1080i i org.dashen.

#145

Postad 25 augusti 2006 - 11:37

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Jag ger upp. Hur spelar jag DVD-filmer via xbmc? Det ligger ju ett gäng filer i mappen Video_. Jag har provat att aktivera varenda en utan framgång...

<{POST_SNAPBACK}>


tryck på lilla vita knappen då ska det komma upp en meny, där väljer du spela upp o trycker på gröna knappen på kontrollen. klart :huh:

<{POST_SNAPBACK}>


Fattar inte riktigt. Vilken vit knapp? var?

NÄr jag har en DVD-skiva i boxen så har jag en pil som dyker upp nere till höger (bredvid Power-off och en annan knapp). Jag har försökt trycka på den men inget händer. Är det den ni menar?

<{POST_SNAPBACK}>

"Den vita knappen" ar den lilla knappen pa handkontrollen, det sitter en liten vit o en liten svart knapp bredvid varandra.

#146

Postad 26 augusti 2006 - 00:17

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Jag har precis switchat om min xbox till ntsc och kan nu ställa in i orginaldashen att skala upp bilden. Har aktiverat allt utom 1080i då det känns lite meningslöst att köra detta eftersom min plasma ändå måste skala ner bilden igen. Sen läste jag nånstans att xboxen kan bli slö om man kör 1080i, och det finns väl inga spel om stöder 1080i heller. Så min fråga..är det något som kan bli bättre om jag även aktiverar 1080i? Och om jag gör det, skalas bilden alltid upp då (spel etc som jag kör utanför xbmc) och kan jag ställa in i xbmc att bara köra 720p och köra på det när jag streamar film etc. Även fast jag aktiverat 1080i i org.dashen


Vad har du för plasma? 1024*768?
Det kan bli bättre om du kör 1080i eftersom det är lättare för plasman att skala ner en 1080i signal än att skala om en 1280*720 signal till 1024*768.
Prova o se, för mig blir det bättre. Jag har dock 1280*768 på min plasma.
Det finns några spel som stödjer 1080i, inte många men det finns.
Du kan ha både 720p och 1080i enablad i MS Dashboard o sen väljer du vad du vill ha i XBMC, då ändras det. Du märker det direkt om du provar.
Spel skalas inte upp till tex 1080i utan spelen kör sin upplösning som de har (oftast 480p).
XBMC "kopplas" bort när man startar ett spel.

#147

Postad 26 augusti 2006 - 23:03

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Jag ger upp. Hur spelar jag DVD-filmer via xbmc? Det ligger ju ett gäng filer i mappen Video_. Jag har provat att aktivera varenda en utan framgång...

<{POST_SNAPBACK}>


tryck på lilla vita knappen då ska det komma upp en meny, där väljer du spela upp o trycker på gröna knappen på kontrollen. klart :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>


Fattar inte riktigt. Vilken vit knapp? var?

NÄr jag har en DVD-skiva i boxen så har jag en pil som dyker upp nere till höger (bredvid Power-off och en annan knapp). Jag har försökt trycka på den men inget händer. Är det den ni menar?

<{POST_SNAPBACK}>

"Den vita knappen" ar den lilla knappen pa handkontrollen, det sitter en liten vit o en liten svart knapp bredvid varandra.

<{POST_SNAPBACK}>


Via handkontrollens "lilla vita knapp" får jag upp stopp, spola fram/bak och hoppa kapitel fram/bak. Dock får jag inte igång filmen. Jag hittar alltså ingen Play (eller också spelar filmen men jag ser den inte av någon anledning). Det spelar ändå ingen roll eftersom det jag vill är att kunna spela DVD via XBMC och styra med hjälp av M$ fjärren(!) På sidan 4 i tråden står det att detta ska kunna göras men jag lyckas fan inte. ;)

Redigerat av erik h, 27 augusti 2006 - 20:14.


#148

Postad 27 augusti 2006 - 00:09

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

  • 1 793 inlägg
  • 0

Jag har precis switchat om min xbox till ntsc och kan nu ställa in i orginaldashen att skala upp bilden. Har aktiverat allt utom 1080i då det känns lite meningslöst att köra detta eftersom min plasma ändå måste skala ner bilden igen. Sen läste jag nånstans att xboxen kan bli slö om man kör 1080i, och det finns väl inga spel om stöder 1080i heller. Så min fråga..är det något som kan bli bättre om jag även aktiverar 1080i? Och om jag gör det, skalas bilden alltid upp då (spel etc som jag kör utanför xbmc) och kan jag ställa in i xbmc att bara köra 720p och köra på det när jag streamar film etc. Även fast jag aktiverat 1080i i org.dashen


Vad har du för plasma? 1024*768?
Det kan bli bättre om du kör 1080i eftersom det är lättare för plasman att skala ner en 1080i signal än att skala om en 1280*720 signal till 1024*768.
Prova o se, för mig blir det bättre. Jag har dock 1280*768 på min plasma.
Det finns några spel som stödjer 1080i, inte många men det finns.
Du kan ha både 720p och 1080i enablad i MS Dashboard o sen väljer du vad du vill ha i XBMC, då ändras det. Du märker det direkt om du provar.
Spel skalas inte upp till tex 1080i utan spelen kör sin upplösning som de har (oftast 480p).
XBMC "kopplas" bort när man startar ett spel.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok tack, jag har en LG 42PM1MA och den har upplösningen 1024x768 (vilket också är konstigt tyckerj ag eftersom det inte är en "widescreen AR"), men varför är det enklare att skala ner en bild från 1920 x 1080 till 1024 x 768 än att skala från 1280 x 720? Det blir ju lixom aldrig jämna pixlar hur man än skalar menar jag.

#149

Postad 28 augusti 2006 - 14:59

stephenj
  • stephenj
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Via handkontrollens "lilla vita knapp"  får jag upp stopp, spola fram/bak och hoppa kapitel fram/bak. Dock får jag inte igång filmen. Jag hittar alltså ingen Play (eller också spelar filmen men jag ser den inte av någon anledning). Det spelar ändå ingen roll eftersom det jag vill är att kunna spela DVD via XBMC och styra med hjälp av M$ fjärren(!) På sidan 4 i tråden står det att detta ska kunna göras men jag lyckas fan inte.  :P

<{POST_SNAPBACK}>



Antingen så aktiverar du 'autoplay DVD' under inställningar eller så bläddrar du fram till rätt vob fil, man kan kolla lite på storleken så får man en ledtråd.

När väl filmen är igång kommer du åt menyerna genom att trycka på den svarta knappen nere till vänster, under de 5 gröna i mitten. Alltså klockan 7 ifrån mitten knappen.

Hoppas det hjälper PM:a mig annars. Mvh Stephenj

#150

Postad 28 augusti 2006 - 15:29

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
tror att "första" filen på en dvd heter video_ts.IFO, så startar dvdn som den ska, dvs med menyer o dyl.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.