Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic DX900 58/65" 2016

371 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#351

Postad 02 augusti 2017 - 01:55

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Var tvungen att kolla upp om The Revenant är "fusk UHD" eftersom jag själv ser så stor skillnad. Det verkar inte stämma:

 

...The Revenant was captured digitally by director Alejandro Iñárritu and cinematographer Emmanuel Lubezki (a.k.a. Chivo) in ARRI Raw (6K) and Redcode RAW (6K) formats using ARRI Alexa 65 (with Hasselblad Prime lenses) and Red Epic Dragon cameras. The film was finished to a 4K Digital Intermediate in the 2.39:1 aspect ratio, and that DI was used to produce Fox’s 4K Ultra HD Blu-ray presentation. It’s worth noting that the color grading for Ultra HD was done separately from the regular Blu-ray...

 

källa

 

Även IMDB och blu-ray.com verkar indikera samma sak...



#352

Postad 02 augusti 2017 - 01:59

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

kikar i morgon möjligt att det stämmer

Men ska du ha ut max ljustyrka i The Revenant då måste man fuska med att öka kontrasten i UHD spelarens bildmeny till max.

då som först får man ut 1200 nits på solen i det här fotot inte annars.

problemet då är att du ökar hela bildens ljustyrka.

 

enligt mig så utnytjar inte The Revenant allt ljus som den ska göra

en sol borde lysa med max ljus som filmen är mastrad med och det är 1000nits för The Revenant.

org så ligger väl ljuset här bara runt 500 nits

 

kika här

https://www.minhembi...=3#entry4432221

 

skrev också att det var det värsta jag har sett i bildväg ?  ;)

det blir att kolla upp igen

var ett tag sen jag såg den filmen

har både UHD och Blu Ray så det är enkelt att jämföra.


Redigerat av sune bejas, 02 augusti 2017 - 02:13.


#353

Postad 02 augusti 2017 - 18:52

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0
Så det är inte alltid det räcker att uhd ligger på cirka 80-100mbs(rätt va?) Jämfört med blu rays ca 15 mbs för att uhd ska vara mycket mer skarpt och detaljerat. Så det måste vara äkta 4k hdr också i tillverknings kedjan?

#354

Postad 02 augusti 2017 - 20:58

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

jämförde lite mer med The Revenant Blu Ray och UHD och står nog fast vid att dom har utgått fårn 8bits versionen när dom konverterade till UHD 10bit

Det är väl därför många ser färgbanding i den filmen även med UHD.

En äkta 10bit UHD film har absolut ingen färgbanding om nu tvn stödjer 10bit fullt ut.

 

Ett exempel på hur äkta 10bits video ser ut i skyarna är i början på Allied UHD.

HIttar man färgbanding där då är man duktig.

 

 

Inte sagt att det ser dåligt ut men det är ingen äkta HDR här.

Exakt samma detaljer i ljuset som Blu Ray bara att här så är allt lite ljusare.

Ljusstyrkan utnytjas inte helt

Jag mätte upp solen i den här scenen på UHD versionen och den visade låga 330nits.

4K detaljer är något bättre men det beror nog mer på att DX900an kan visa en skarpare bild vid Blu Ray jämfört med 500Men

Uppskalad 2K är nog det som gäller här.

 

En upphottad variant av Blu Ray med lite ditlagd dynamisk kontrast så kan  dom  kalla det för UHD HDR tydligen_DSC0135.jpg


Redigerat av sune bejas, 02 augusti 2017 - 21:09.


#355

Postad 02 augusti 2017 - 21:19

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Så det är inte alltid det räcker att uhd ligger på cirka 80-100mbs(rätt va?) Jämfört med blu rays ca 15 mbs för att uhd ska vara mycket mer skarpt och detaljerat. Så det måste vara äkta 4k hdr också i tillverknings kedjan

Man ser klart och tydligt vilka filmer som dom har utgått från HDR i början och vilka dom inte  gjort det på.

Enorm skillnad.

10bits video är nog svaret på din fråga.

1024 steg i gråskalan med 10bit mot 256 för 8bit ger mycket högre detaljer på allt.

För att HDR ska få dom extra detaljerna mot blu ray så måste det vara filmat med 10bit från början och det är inte alla som är.

 

kan lista några exempel på äkta 10bits UHD filmer redan nu.

John Wick 2 

Lego Movie

Deadpool

Allied

X men apocalypse

X men days of future past

The Martian

Inferno

Passengers

The Great wall

Teenage Mutant Ninja Turtles

Terminator Genisys

Chappie

 

UHD filmer som är konverterade från 8bit blu ray:

The Revenant

The Amazing Spiderman

Oblivion

Dumma Mig 2

Kong Skull Island

Bourne Identity

Pacific Rim

 

Dom flesta av snålvarianterna ser fortfarande mycket bättre ut i UHD trots att dom inte är helt optimerade för HDR

Dom flesta 8bits konverteringar har bättre färger utom Dumma Mig 2/Kong och Bourne som ser identiska ut med Blu Ray.


Redigerat av sune bejas, 02 augusti 2017 - 21:41.


#356

Postad 02 augusti 2017 - 22:12

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Kanske skulle skapa en ny tråd då det börjar handla mer om UHD mot Blu Ray istället för tvn :)

 

Test och jämförelse mellan Ghost in the Shell UHD och Blu Ray i morgon 

https://www.discshop...ltra_hd/P150277



#357

Postad 02 augusti 2017 - 22:45

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Man ser klart och tydligt vilka filmer som dom har utgått från HDR i början och vilka dom inte gjort det på.
Enorm skillnad.
10bits video är nog svaret på din fråga.
1024 steg i gråskalan med 10bit mot 256 för 8bit ger mycket högre detaljer på allt.
För att HDR ska få dom extra detaljerna mot blu ray så måste det vara filmat med 10bit från början och det är inte alla som är.

Okej intressant 👍

#358

Postad 02 augusti 2017 - 23:08

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Det var nån som undrade om det är nån Blooming runt text

ja med Automatic Backlight Control på Min så ser man det inte med Mid och Max.

 

Ännu ett test

1m 30sec exponeringstid på kameran i ett helt mörkt rum

med den här tiden som slutaren är öppen så dyker det upp ljus som inte ögat uppfattar.

Det är därför alla små ledljus ser ut som julgranar.

Problemet är också att allt starkt ljus förvärras och blöder över

Det är därför det ser ut som blooming även på 500Men.

 

Första kortet är ungefär som man ser det

kollar man riktigt länge på DX900 bilden så kan man ana ett svagt skimmer runt texten jämfört med 500Men.

allied1.jpg

 

Med Automatic Backlight Control på MIN

Här dyker dom 512 zonerna upp rätt bra bakom texten

allied2.jpg

 

Med Automatic Backlight Control på MAX

Bloomingen är minimerad rejält och är bara aningen mer än en tv utan local dimming.

Textens ljustyrka har dämpats något men inte mycket mot MIN läget.

allied3.jpg

 

HDR läget på DX900an aktiverat med max backlight för övrigt.

Blu ray på 500Men

 

Svärtan på DX900an när den visar enstaka texter är 0


Redigerat av sune bejas, 02 augusti 2017 - 23:24.


#359

Postad 03 augusti 2017 - 01:01

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

jämförde lite mer med The Revenant Blu Ray och UHD och står nog fast vid att dom har utgått fårn 8bits versionen när dom konverterade till UHD 10bit

 

Kollade du länkarna jag postade om The Revenant? Det är uppenbart att det inte är en 8-bitars version som är konverterat till 10 bit för UHD. Dels så finns det ingenorsak att göra så eftersom den till stor del är filmad med kameror som filmar 6K 16-bitar. Och när de sedan gjort en 10-bitars 4K DI så finns det ingen orsak att använda 8-bitar som källa för UHD. På länkarna jag postade kan du också läsa om att de gjort helt olika color grading för UHD och blu-ray. Det skulle de sannolikt inte gjort om de tänkte använda 8-bitars som källa för UHD.

 

Men vi kan ta det i en separat tråd som du skriver. Kom då gärna med en tillförlitlig källa som bekräftar att The Revenant UHD är baserad på 8-bitars färgdjup.



#360

Postad 03 augusti 2017 - 01:59

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Så det är inte alltid det räcker att uhd ligger på cirka 80-100mbs(rätt va?) Jämfört med blu rays ca 15 mbs för att uhd ska vara mycket mer skarpt och detaljerat. Så det måste vara äkta 4k hdr också i tillverknings kedjan?

 

Det är inte riktigt så enkelt. Som Sune skriver så är UHD versionen nästan alltid bättre än blu-ray varianten. Men sedan kan man nog diskutera hur mycket bättre och om alla UHD filmer är värda prisskillnaden... En del UHD är riktigt stor skillnad mot blu-ray. Oftast är det de som är filmade och processade i minst 4K och 10-bitars färgdjup som The Revenant. Andra som kanske är filmade i 5K men sedan processade i 2K t ex The Martian blir inte lika stor skillnad.

 

Men det är mer komplicerat än så eftersom alla sitter på olika utrustning. Om vi tar två personer som har identiska UHD blu-ray spelare. Men där den ena har 4K skärm som klarar större färgrymd och 10-bitar, men som inte klarar HDR (eller är dålig på HDR). Den andra personen har en DX900 som är UHD premium certifierad och väldigt bra på HDR. Dessa personer kommer att uppleva skillnaden mellan UHD och blu-ray versionen av The Martian olika. The Martian UHD som är uppskalad från 2K kommer möjligtvis att ge personen utan HDR lite mindre banding och bättre färger. Men detta är inte alltid så lätt att se. Personen med DX900 kommer att få mindre banding och bättre färger. Men också HDR vilket kan vara lättare att att uppleva som en större skillnad. Om de två istället jämför The Revenant som är 4K rakt igenom så kommer båda att se skillnad i upplösningen vilket brukar vara enkelt att se. I alla fall om vi pratar om OLED/LCD i 55 tum+ storlek och man sitter hyfsat nära. Så för den ena personen är kanske båda filmerna värt prisskillnaden. Men för den andra personen är bara den ena filmen värt prisskillnaden. Om man sedan tänker på att man kan spela upp UHD på allt från XBOX och PC till både billiga och dyra UHD spelare. Vissa använder projektorer, andra OLED eller LCD. Några kalibrerar sin utrustning, medans andra inte. Så det är nog svårt att få ett entydigt svar på din fråga. Men generellt så är antagligen de som är filmade/scannade och processade i minst 4K och 10-bitars färgdjup med större färgrymd de som kommer att ge flest personer mest värde för pengarna.

 

P g a all denna skillnad i utrustning så är det kanske inte helt olämpligt att diskutera hur man upplever specifika UHD filmer i en tråd som egentligen handlar om utrustningen...



#361

Postad 03 augusti 2017 - 04:40

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Dels så finns det ingenorsak att göra så eftersom den till stor del är filmad med kameror som filmar 6K 16-bitar. Och när de sedan gjort en 10-bitars 4K DI så finns det ingen orsak att använda 8-bitar som källa för UHD.

Detta.

 

Det är i princip omöjligt att hitta en film som vid färggradering endast nyttjar 8 bitar. Det är helt enkelt för att färgdjupet är för dåligt och man kan inte skruva särskilt mycket med färgerna i så fall. Ffa inte i jämförelse mot 10 bitar eller mer.

 

Bör även tilläggas att även billig/snabb 35mm Fujifilm i Techniscope kräver åtminstone 10 bitars färgdjup vid inscanning (oftast 12 eller mer) för att färgerna ska återges någorlunda korrekt. Att gå under det för en digital mellankopia är helt osannolikt.



#362

Postad 03 augusti 2017 - 16:54

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Kollade du länkarna jag postade om The Revenant? Det är uppenbart att det inte är en 8-bitars version som är konverterat till 10 bit för UHD. 

förklara då varför det finns banding och posterisering i skyarna i den filmen om det är en 10bit video?

hur lyckas man skapa färgbanding med 10bit video?

ser det ut som 1024 stegs graderingar i skyarna i UHD versionen tycker du?

 

jag ser posterisering även på UHD versionen med DX900an i vissa scener.

gör inte du?

 

Här har du en 10bits gråskaleramp

spela upp den på via USB på UHD spelaren

Översta delen är 10bit medans den undre är 8bit så kan du jämföra

http://privat.bahnho..._10bit_8bit.mp4


Redigerat av sune bejas, 03 augusti 2017 - 17:41.


#363

Postad 03 augusti 2017 - 17:02

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Detta.

 

Det är i princip omöjligt att hitta en film som vid färggradering endast nyttjar 8 bitar. Det är helt enkelt för att färgdjupet är för dåligt och man kan inte skruva särskilt mycket med färgerna i så fall. Ffa inte i jämförelse mot 10 bitar eller mer.

 

Bör även tilläggas att även billig/snabb 35mm Fujifilm i Techniscope kräver åtminstone 10 bitars färgdjup vid inscanning (oftast 12 eller mer) för att färgerna ska återges någorlunda korrekt. Att gå under det för en digital mellankopia är helt osannolikt.

har du sett The Revenant UHD eller går du efter information du hittar på nätet?

The Revenant UHD ser ut som en 8bit Blu Ray rip med all färgbandning det är allt jag behöver veta ;)


Redigerat av sune bejas, 03 augusti 2017 - 17:06.


#364

Postad 03 augusti 2017 - 17:27

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

The Revenant UHD ser ut som en 8bit Blu Ray rip med all färgbandning det är allt jag behöver veta ;)

 

 

Jag har den och då även sett den! Ovan länkade bilder hur långt in i filmen( #354)? Bara för att få lite distans, en av flera :rolleyes:  

 

https://www.avforums...ay-review.12671


Redigerat av mcmike, 03 augusti 2017 - 17:28.


#365

Postad 03 augusti 2017 - 17:45

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Jag har den och då även sett den! Ovan länkade bilder hur långt in i filmen( #354)? Bara för att få lite distans, en av flera :rolleyes:  

 

https://www.avforums...ay-review.12671

Du ser banding redan i början på den filmen när dom står runt trädet och kameran sveper runt.

01:56min bland annat

kolla på skyn när ljuset börjar tonas ner

 

fotona ovan har väl ingen synlig bandning

 

ang testet

filmen ser bra ut men det gör även Blu Ray versionen

Det är den man måste jämföra med.

 

En sol som lyser med 300nits skulle inte jag kalla referensmaterial för HDR LOL

långt ifrån ljuset i verkligheten och långt ifrån dom 1000nits filmen är gjord med.

Det vart nog en öl för mycket i den där reviewen,då suddas väl allt ut lite mer :)


Redigerat av sune bejas, 03 augusti 2017 - 17:53.


#366

Postad 03 augusti 2017 - 18:13

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Jag har tittat på den scenen nu tre gånger, finns ingen banding!  Du ska nog undvika Star Trek får jag en känsla av..Jag nöjer mig, då nivån sjönk lite för lågt med sista meningen :blink:  Men kul att du är nöjd med tv:n..

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ebf2Oi23Pw0


Redigerat av mcmike, 03 augusti 2017 - 18:14.


#367

Postad 03 augusti 2017 - 22:14

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

har du sett The Revenant UHD eller går du efter information du hittar på nätet?

The Revenant UHD ser ut som en 8bit Blu Ray rip med all färgbandning det är allt jag behöver veta ;)

Jag har The Revenant på UHD-BD och har sett delar av just den men helheten på traditionell Blu-Ray (förskräckligt dålig film enligt mig så jag lär aldrig se om den). Utifrån vad jag minns så fanns det en scen som hade tydlig dithering i loppet av någon enstaka sekund, annars kan jag inte minnas några tecken på vare sig dithering eller posterisering.

 

Sedan vet jag inte vad du menar med ditt inlägg... Hävdar du att The Revenant är graderad i endast åtta bitar? Då hade det slutgiltiga resultatet varit omöjligt att uppnå.



#368

Postad 04 augusti 2017 - 00:10

nilsman
  • nilsman
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

förklara då varför det finns banding och posterisering i skyarna i den filmen om det är en 10bit video?

hur lyckas man skapa färgbanding med 10bit video?

ser det ut som 1024 stegs graderingar i skyarna i UHD versionen tycker du?

 

jag ser posterisering även på UHD versionen med DX900an i vissa scener.

gör inte du?

 

Här har du en 10bits gråskaleramp

spela upp den på via USB på UHD spelaren

Översta delen är 10bit medans den undre är 8bit så kan du jämföra

http://privat.bahnho..._10bit_8bit.mp4

 

Nej, jag kan inte se någon banding och posterisering i UHD versionen av The Revenant när jag spelar upp den med Panasonic UB900 och DX900. Har i o f s inte letat igenom hela filmen men om det finns så brukar jag reagera på det. Speciellt om det handlar om en UHD skiva som jag set några gånger.Tvärt om så har jag, varje gång jag sett The Revenant, tänkt att det är extremt bra bild och ingen banding. Har bara kollat några scener på vanliga blu-ray version som jämförelse men med den kan jag se en del bandling i himmeln.

 

Kollade nyss scenen vid 01.56 och det syns ingen banding med UB900 och DX900 på UHD skivan. Det enda sättet jag kan få banding i den scenen (på UHD skivan) är om jag spelar upp den i PowerDVD 17 på datorn kopplad till UB900. Bandingen jag då ser (svagt diagonalt från övre vänster nedåt till höger i himmeln) beror på att datorns signal är 4K 24p YCbCr 4:4:4 8-bit. Så den begränsande faktorn och det som skapar banding blir i detta fallet signalen mellan källan och bildvisaren. Men det betyder ju inte att det finns banding på UHD skivan (i så fall hade jag sett samma banding med UB900 spelaren och det gör jag inte). Så min gissning är att bandingen du ser beror på spelaren. Hur spelar du upp UHD?



#369

Postad 02 augusti 2018 - 12:24

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Ny uppdatering ute i dag. Version 3.280

Improve system stability.

 

http://av.jpn.suppor..._uk_cis_02.html



#370

Postad 23 september 2018 - 15:01

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Fel tråd.


Redigerat av Avicii, 09 december 2020 - 12:09.


#371

Postad 09 december 2020 - 13:51

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Jag har testat med 3 olika USB stickor i TVn för att spela in, men får bara besked att detta format inte stöds. En av USB stickorna köpte jag i dag och stoppade genast in i TVn.

Jag väljer inställning av USB-enhet och väljer att formatera, men det blir bara "Formateringen misslyckades. Denna enhet stöds inte." Har testat i alla tre USB ingångarna.

Klickar jag på info knappen så får jag fram USB enhetens serienummer, namn och storlek. Så TVn hittar USB enheten.

Har jag missat något, finns ytterligare någon inställning som jag måste göra innan?


Redigerat av Avicii, 09 december 2020 - 13:56.


#372

Postad 17 maj 2021 - 14:08

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Någon som har denna TV och kan tipsa om hur jag stänger av att få uppläst text på en del avsnitt i serier som jag ser på med den inbyggda SVT Play appen?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.