Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Priser pÄ BluRay-filmer

122 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Var gÄr smÀrtgrÀnsen? (239 medlem(mar) har röstat)

NÀr köper du hellre en film som DVD istÀllet för BluRay p.g.a. priset?

  1. Kostar BD-filmen över 50:- mer Àn dvd-utgÄvan sÄ köper jag den som dvd istÀllet (21 röster [8.79%])

    Procent av omröstning: 8.79%

  2. Kostar BD-filmen över 100:- mer Àn dvd-utgÄvansÄ köper jag den som dvd istÀllet (33 röster [13.81%])

    Procent av omröstning: 13.81%

  3. Kostar BD-filmen över 150:- mer Àn dvd-utgÄvansÄ köper jag den som dvd istÀllet (19 röster [7.95%])

    Procent av omröstning: 7.95%

  4. Kostar BD-filmen över 200:- mer Àn dvd-utgÄvansÄ köper jag den som dvd istÀllet (10 röster [4.18%])

    Procent av omröstning: 4.18%

  5. Kostar BD-filmen över 250:- mer Àn dvd-utgÄvansÄ köper jag den som dvd istÀllet (2 röster [0.84%])

    Procent av omröstning: 0.84%

  6. Kostar BD-filmen över 300:- mer Àn dvd-utgÄvansÄ köper jag den som dvd istÀllet (0 röster [0.00%])

    Procent av omröstning: 0.00%

  7. Jag har ingen BD-spelare och köper dÀrför bara DVD-filmer (11 röster [4.60%])

    Procent av omröstning: 4.60%

  8. Jag laddar hellre ner piratkopior istÀllet för att köpa film oavsett format (17 röster [7.11%])

    Procent av omröstning: 7.11%

  9. Jag köper bara BD-filmer och köper inte DVD-filmer oavsett hur mycket billigare de Àr. (126 röster [52.72%])

    Procent av omröstning: 52.72%

Rösta GÀster kan inte rösta

#1

Postad 02 december 2008 - 23:15

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlĂ€gg
  • 0
Det pÄgÄr mÄnga parallella diskussioner som handlar om att mÄnga anser att BluRay-filmer Àr för dyra och jag blev dÀrför nyfiken pÄ var smÀrtgrÀnsen gÄr bland de som har BluRay-spelare av nÄgon form.

FrĂ„gan Ă€r alltsĂ„ NÄR vĂ€ljer ni att hellre köpa en film i DVD-formatet istĂ€llet för BluRay-format enbart p.g.a. priset pĂ„ BD.-utgĂ„van Ă€r för högt?

Redigerat av Unregistered959, 02 december 2008 - 23:57.


#2

Postad 02 december 2008 - 23:18

Unregisteredb616f598
  • Unregisteredb616f598
  • Amatör

  • 51 inlĂ€gg
  • 0
Vill dock tillÀgga min röst pÄ 150:- att jag med största sÀkerhet INTE köper den som DVD istÀllet. DVD Àr inte ett gÄngbart alternativ sedan man har provat blu-ray. Jag, vÀntar/köper beg/import..

#3

Postad 02 december 2008 - 23:22

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlĂ€gg
  • 0

Vill dock tillÀgga min röst pÄ 150:- att jag med största sÀkerhet INTE köper den som DVD istÀllet. DVD Àr inte ett gÄngbart alternativ sedan man har provat blu-ray. Jag, vÀntar/köper beg/import..

Jag instÀmmer.

Jag kör mina filmvisningar pÄ en "duk" i storleken +92" (tror det var 95" sist jag mÀtte) och har sedan jag började titta pÄ BD-filmer inte det minsta lilla lust att köpa nÄgra DVD-filmer. Inget ont om de dvd-filmer som redan stÄr i hyllan (eller finns till försÀljning). Men det skulle inte falla mej in att köpa en film pÄ dvd som finns tillgÀnglig i BD-utgÄva...

Antingen köper jag den som BD-film, eller sÄ köper jag inte den alls, utan avvaktar...

Blir bÄde billigare och ger trevligare upplevelse...

EDIT:
Förresten...
DÄ kanske det lite sent tillkomna sista alternativet hade passat dej bÀttre:

Jag köper bara BD-filmer och köper inte DVD-filmer oavsett hur mycket billigare de Àr.

Jag glömde detta alternativet frÄn början sÄ kanske hann du rösta innan det sista alternativet "dök upp"...

Hoppas nu att mÄnga röstar i trÄden, sÄ att vi kan fÄ lite mer "svart pÄ vitt" hur lÀget ser ut bland forumets medlemmar...

Redigerat av Unregistered959, 02 december 2008 - 23:37.


#4

Postad 02 december 2008 - 23:25

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlĂ€gg
  • 0
Precis köper helelr inte DVD lÀngre,utan gör som ni killar. :D

#5

Postad 02 december 2008 - 23:41

ganja
  • ganja
  • LĂ€rjunge

  • 278 inlĂ€gg
  • 0
Det beror förstÄs pÄ vilken film det Àr och vad DVD-versionen kostar... Ligger BD pÄ 200:- och det Àr en film man "mÄste" ha sÄ Àr det ju inget att tveka pÄ. Dock Àr det ganska fÄ filmer man "mÄste" ha, sÄ jag röstade pÄ 150 kr (en grÀns som gÀller idag, nÀr BD-film blir normen förvÀntar jag mig lÀgre priser).

#6

Postad 02 december 2008 - 23:55

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlĂ€gg
  • 0
Hmm...

Jag kanske skulle Àndra alternativen sÄ att de handlar om skillnaderna i pris jÀmfört med DVD-priserna istÀllet?
Kanske ingen dum ide...

Hoppas att det inte förÀndrar lÀget för alldeles för mÄnga av de som redan röstat...

#7

Postad 02 december 2008 - 23:58

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlĂ€gg
  • 0
Jag ser inte DVD som ett alternativ alls om man har en BD-spelare, hur mycket billigare DVD Àn Àr. DÄ köper jag hellre fÀrre BD-filmer om nu ekonomin skulle tryta.

#8

Postad 02 december 2008 - 23:58

Unregistered2133266d
  • Unregistered2133266d
  • Amatör

  • 61 inlĂ€gg
  • 0
Köper ej DVD efter att Blu-ray kommit.

Sen förstÄr jag inte att alla tycker att blu-ray Àr sÄ dyrt. För det Àr det verkligen inte. DVD var mycket dyrare nÀr det kom och en bra bit in. Jag tror inte det handlar om att Blu-ray Àr dyrt utan att vi vant oss att DVD ska vara sÄ pass billigt samt att om man inte har den rÀtta bild/ljud anlÀggningen blir klivet inte lika stort som frÄn VHS till DVD som DVD till blu-ray.

#9

Postad 03 december 2008 - 00:00

ganja
  • ganja
  • LĂ€rjunge

  • 278 inlĂ€gg
  • 0

Hmm...

Jag kanske skulle Àndra alternativen sÄ att de handlar om skillnaderna i pris jÀmfört med DVD-priserna istÀllet?
Kanske ingen dum ide...

Hoppas att det inte förÀndrar lÀget för alldeles för mÄnga av de som redan röstat...


Tror du kan minska intervallet lite dÄ, inte sÄ ofta en BD-version kostar mer Àn 300:- mer Àn DVD-versionen (om det inte rör sig om nÄgon box, men jag antar att vi utgÄr frÄn normalfallet)

#10

Postad 03 december 2008 - 00:12

ganja
  • ganja
  • LĂ€rjunge

  • 278 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror inte det handlar om att Blu-ray Àr dyrt utan att vi vant oss att DVD ska vara sÄ pass billigt

DÀr har du förstÄs helt rÀtt. Men... Det spelar ju inte sÄ stor roll vad DVD kostade nÀr det kom, det Àr ju DVD som Àr normen nu och det Àr priset nu man fÄr jÀmföra med. Det Àr förmodligen billigare idag att överföra, mastra, redigera, pressa och vad allt man nu gör en BD Àn det var med DVD pÄ den tiden... Har ingen fakta men det "kÀnns" rimligt.

Dessutom Àr konkurrensen mycket hÄrdare idag, spelindustrin t.ex. har vÀxt enormt, TV-kanalutbudet Àr större, internet konkurrerar (kanske inte sÄ mycket med pris som med tid, men visst kostar det ocksÄ)...

#11

Postad 03 december 2008 - 00:15

stock
  • stock
  • AnvĂ€ndare

  • 124 inlĂ€gg
  • 0
KÀnner inte att det finns nÄgot bra alternativ för mig.
Jag köper inte DVD alls lÀngre, men skulle inte fÄ för mig att betala mer Àn 200kr för en BD heller. Skulle jag vÀlja sista alternativet sÄ kÀnns det lite som om jag sÀger att jag köper BD oavsett vad dom kostar och sÄ Àr ju inte fallet.

Sen vill jag inte höra att "DVD var minsann lika dyrt nÀr det kom", jag fick inte för mig att betala mer Àn 200 kr för nÄgon DVD dÄ heller :D

#12

Postad 03 december 2008 - 05:49

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • LĂ€rjunge

  • 251 inlĂ€gg
  • 0
"Finns för fĂ„ alternativ" Skojar bara :D, svĂ„rt vara alla till lags. För min del tycker priserna Ă€r för höga för att chansa köpa filmer som man ej vet hur de Ă€r. Men nu nĂ€r det finns "Ta 3 betala för 2" spelar det ej nĂ„gon roll för mig efter som de hamnar dĂ„ runt ca 137 kr/st. Precis över en biobiljett, dĂ„ spelar det ingen roll om filmen Ă€r kass. NĂ€r det Ă€r en film som jag gĂ€rna vill ha sĂ„ kan jag lĂ€tt lĂ€gga 300 pixs. Det Ă€r fĂ„ DVD jag köper. De Ă€r om jag hittar nĂ„got speciellt, typ "das boot " 4 Âœ timmar versionen hĂ€rom dagen. :blink: , den kostade 29 kr. Men om jag ska nu vĂ€lja mellan de röstalternativ sĂ„ Ă€r smĂ€rtgrĂ€nsen pĂ„ 150 kr, vilket Ă€r nog sĂ€llsynt

Redigerat av Unregistereda398c9a6, 03 december 2008 - 06:15.


#13

Postad 03 december 2008 - 06:47

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

  • 92 inlĂ€gg
  • 0
Jag ska snart köpa en BD-spelare och dÄ kommer jag sluta ladda hem filmer, förutom dom som jag tror Àr dÄliga. Och istÀllet hyra alla dom bÀttre filmerna för 30kr/dygnet som det kostar i butiken 40 meter bort. För min del sÄ tycker jag det Àr korkat att köpa filmer dÄ jag bara kollar pÄ dom 1 gÄng.

Men om DB-filmerna gick ner till ca 100kr/st sÄ kanske jag skulle köpa istÀllet för att hyra.

#14

Postad 03 december 2008 - 07:45

sossen
  • sossen
  • ForumrĂ€v

  • 718 inlĂ€gg
  • 0
Jag tror och hoppas att möjligheten att hyra BD filmer kommer öka. Det finns redan idag, tex lovefilm.se. Vissa filmer ser man bara 1 gÄng, dÄ Àr det perfekt att hyra dem. De jag vill ha i samlingen köper jag.
NÀr det bara skiljer nÄgra 10:or mellan dvd utgÄvan och BD utgÄvan Àr valet givet.

#15

Postad 03 december 2008 - 08:16

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlĂ€gg
  • 0

Jag ska snart köpa en BD-spelare och dÄ kommer jag sluta ladda hem filmer, förutom dom som jag tror Àr dÄliga. Och istÀllet hyra alla dom bÀttre filmerna för 30kr/dygnet som det kostar i butiken 40 meter bort. För min del sÄ tycker jag det Àr korkat att köpa filmer dÄ jag bara kollar pÄ dom 1 gÄng.

Men om DB-filmerna gick ner till ca 100kr/st sÄ kanske jag skulle köpa istÀllet för att hyra.

Att ladda ned filmer gÄr inte att jÀmföra med att se en film frÄn BR. Det Àr som att jÀmföra en EU-moppe och en BMW. SjÀlv har jag i praktiken slutat köpa DVD-skivor och köper enbart BR och HD DVD-skivor (dessa företrÀdesvis pÄ Tradera med ett snittpris pÄ 75-80:-) och detta pÄ grund av att DVD-skivorna inte hÄller nÀr man jÀmför med högupplöst format. 250:- för en BRA film Àr OK, men för en tio Är gammal dussinfilm i DVD-format som reas tvÄ för 99:- i varuhus och butiker Àr nog taket 99:- per BR-film.

Redigerat av Huddingebo, 03 december 2008 - 08:17.


#16

Postad 03 december 2008 - 09:47

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • MĂ€stare

  • 3 782 inlĂ€gg
  • 0
För min del gÀller följande prisnivÄ som rimlig:

*PÄkostad utgÄva med mycket extramaterial: 150-190 kronor.

*StandardutgÄva: 100-150 kronor.

*Katalogtitel, Àldre utgÄva: upp till 100 kronor.

Extra pÄkostade utgÄvor i snygga boxar etc - över 200 kronor.

Enligt vad jag sett gÄr det att köpa BD till sÄdana priser, import kallas det.:D

NĂ€r det gĂ€ller DVD har stalltipset varit region 3, samma höga kvalitet som R1 men klart billigare. Är det ingen som testat BD frĂ„n denna del av nuvarande region A?

Talar vi köp av DVD kontra BD har jag inget emot att köpa DVD. Filmen gĂ„r i första hand. Är det dessutom en smalare titel dĂ€r man kan vara tveksam om BD-slĂ€pp köper jag hellre DVDn och ser filmen Ă€n Ă€r utan.

Det kommer att ta lÄng tid innan BD-katalogen pÄ allvar hotar DVD, inte minst i staterna. Sedan fÄr man rÀkna med att t.ex TV-filmer frÄn mindre bolag inte Àr speciellt BD-aktuella.:blink:

NĂ€r det gĂ€ller att köpa BD i Sverige Ă€r det inget jag Ă€r sugen pĂ„. Mitt importbeteende som DVD grundlagt tycker jag Ă€r naturligt Ă€ven för BD. Större utbud, bĂ€ttre pris/kvalitetsförhĂ„llande m.m. BD Ă€r överprissatt i Sverige, pĂ„ samma vis som DVD varit lĂ€nge. (Även om formatet till slut sjunkit i pris Ă€ven hĂ€r).

#17

Postad 03 december 2008 - 10:28

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlĂ€gg
  • 0
Jag skulle personligen inte vÀlja en DVD i dagslÀget om jag sÄ fick den gratis dock inte sagt att jag inte har
en hel del DVD filmer inkl mkt sÄnt som inte kommer slÀppas pÄ BD.

200 för nya titlar och 150 för katalogtitlar tycker jag Àr rimligt och dÄ fÄr ju katalogtitlarna
handlas pÄ nÄn shysst kampanj. Amazon UK har ju f.ö en super 3 för 2 kampanj nu nÀr dollarn Àr sÄ hög sÄ
importeras det inget frÄn US för mig iaf. Sen finns det ju undantag pÄ katalogtitlar som man fÄr slÀnga upp 200 för det var ju inte vÀrre nÀr DVD lanserades.

Sen skrev nÄn att det borde vara billigare att göra BD nu nÀr DVD funnits sÄ lÀnge osv och det stÀmmer ju inte.

FrÄn Tyskland kan jag tÀnka mig att lÀgga 250-300 spÀnn för en film men dÄ Àr det ju sÄnt som inte slÀpps
pÄ andra stÀllen.

Redigerat av henke007, 03 december 2008 - 10:33.


#18

Postad 03 december 2008 - 10:32

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 249 inlĂ€gg
  • 0
SÄ lÀnge filmen finns pÄ BD sÄ köper jag den pÄ BD, spelar ingen större roll vad den kostar.

#19

Postad 03 december 2008 - 10:35

FireTraXX
  • FireTraXX
  • LĂ€rjunge

  • 374 inlĂ€gg
  • 0
Vill jag ha filmen sÄ köper jag den pÄ Blu-Ray, priset Àr inte sÄ jÀkla saftigt sÄ att det inte Àr överkomligt.
(Även om jag har blivit idiotförklarad ett par gĂ„nger av min flickvĂ€n, mina bröder, mina förĂ€ldrar och mina kompisar. :D)

#20

Postad 03 december 2008 - 11:09

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • MĂ€stare

  • 3 782 inlĂ€gg
  • 0
Visst Àr det irriterande med hög dollar men för mig pÄverkar det inte importköp. Dels köpte jag DVD en gÄng i tiden nÀr dollarn var över 10 kronor, dels Àr det inte enbart priset som Àr viktigt utan kvaliteten. Mina erfarenheter av amerikanska utgÄvor har alltid varit mycket goda sÄ dÀrför hÄller jag mig till dessa.

Men det Àr sÄ pÄ DVD i.a.f att storfilmer med fördel köps som R3 eftersom man fÄr samma utgÄva som R1 men klart billigare. Jag har dock inte kollat pÄ BD men Àr övertygad om att samma förhÄllande gÀller dÀr.

#21

Postad 03 december 2008 - 11:18

_green_
  • _green_
  • LĂ€rjunge

  • 443 inlĂ€gg
  • 0
Grejen Àr ju att jag hellre lÄter bli att köpa en film om den Àr för dyr pÄ Bluray och vÀntar till den kommer i rÀtt pris pÄ BD. Det pris som Àr grÀnsen i de flesta fall Àr ca 150kr. Jag vÀgrar att köpa den sÀmre bild/ljudkvaliteten, nu nÀr det finns alternativ.
Det Àr endast i de fall man kan med fog misstÀnka att filmen inte kommer att ges ut pÄ BD som det blir DVD istÀllet. (Eller nÀr det Àr en gÄva, dÄ de flesta inte har BD-spelare.)

#22

Postad 03 december 2008 - 12:45

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlĂ€gg
  • 0
SĂ„vitt jag kan se hittills i denna trĂ„den, sĂ„ Ă€r det flera som tycker att det Ă€r dyrt att köpa BD-filmer, men som ÄNDÅ inte köper nĂ„got annat Ă€n BD-filmer numera.

priset styr m.a.o. hur mÄnga filmer man köper och pÄverkar alltsÄ inte balansen mellan DVD-försÀljning och BD-försÀljning. De flesta köper alltsÄ inte dvd-filmer oavsett hur mycket billigare de Àr. RÄkar BD-filmen vara för dyr, sÄ avvaktar man hellre Àn att köpa den pÄ dvd...

Detta stÀmmer ganska vÀl med hur jag sjÀlv funkar. Jag köper inte heller en film pÄ dvd bara för att BD-utgÄvan Àr dyrare. För nÀr BD-utgÄvan blir billigare sÄ vill jag ha filmen i BD-format oavsett vad och dÄ Àr inköpet av DVD-utgÄvan meningslöst slöseri med pengar...

Det hÀr betyder ju rent konkret att höga priser pÄ BD-filmer INTE pÄverkar fördelningen av marknads-andelar mellan DVD och BluRay, vilket det hade pÄverkat om man valde att köpa filmer i antingen BD-format ELLER DVD-format. Som lÀget Àr nu sÄ Àr tydligen de verkliga alternativen att man antingen köper filmen i BD-format eller inte köper den alls...

#23

Postad 03 december 2008 - 14:08

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlĂ€gg
  • 0
De 3 som röstat pÄ att man köper DVD:n om BD:n kostar 50 kr mer kan ju kÀnna sig lagom blÄsta om nÄgon. Tillhör de onsdags kunderna som slÀnger upp 169-199 för en DVD eller lol

#24

Postad 03 december 2008 - 15:14

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlĂ€gg
  • 0

De 3 som röstat pÄ att man köper DVD:n om BD:n kostar 50 kr mer kan ju kÀnna sig lagom blÄsta om nÄgon. Tillhör de onsdags kunderna som slÀnger upp 169-199 för en DVD eller lol

Det Àr dom tre som gick pÄ blÄsningen med HD DVD :D
Men vÀnta, dÄ borde du vara med dÀr eller?:blink:

#25

Postad 03 december 2008 - 15:17

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr dom tre som gick pÄ blÄsningen med HD DVD :blink:
Men vÀnta, dÄ borde du vara med dÀr eller?;)


Hmm vad har ditt barnsliga inlÀgg med mitt inlÀgg att göra?

Vet inte om jag f.ö ser det som en blÄsning att ha kunnat köpa HD filmer för halva priset el mer av vad samma film pÄ BD kostar heller vem hade blivit blÄst sa du? de pengarna la ja pÄ andra BD filmer dÀrav min gigantiska skillnad mot din lilla samling.

EDIT: trodde du va 17 fick en chock nÀr ja sÄg du va 37 :D

Redigerat av henke007, 03 december 2008 - 15:22.


#26

Postad 03 december 2008 - 15:27

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlĂ€gg
  • 0
Jag har bara svÄrt att lÄta ditt ganska otrevliga och överlÀgsna inlÀgg till de som röstar annorlunda Àn dig sjÀlv, passera obemÀrkt förbi.
Som man ropar fÄr man svar förstÄr du.

#27

Postad 03 december 2008 - 15:28

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlĂ€gg
  • 0
dÄ var du en av de 3 alltsÄ :D

#28

Postad 03 december 2008 - 15:30

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlĂ€gg
  • 0
Nej. Din kommentar var för dum för att ignorera i alla fall :)

#29

Postad 03 december 2008 - 15:32

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlĂ€gg
  • 0
Dumt att kommentera att man hellre sparar 50 kr och köper en DVD, nog för att jag kanske tog i men tror de flesta skulle hÄlla med mig.

#30

Postad 03 december 2008 - 16:07

HD-Ready
  • HD-Ready
  • ForumrĂ€v

  • 807 inlĂ€gg
  • 0
Det beror pÄ filmen... Vissa mÄste jag bara ha i HD om de finns, andra kan kvitta. SÄ det blir blandat för mig, men hade BD varit lika billigt/vanligt som DVD sÄ hade jag förstÄs köpt enbart BD.

#31

Postad 03 december 2008 - 17:33

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • MĂ€stare

  • 2 709 inlĂ€gg
  • 0
Skulle aldrig fÄ för mig att köpa en dvd, alldeles för dÄlig kvalite :)
Köper alla mina filmer pÄ bluray idag. Dock kan jag tycka att en del nya filmer Àr lite dyra. 100-200 kr Àr helt ok men nÀr filmerna börjar kosta mer Àn 200 kr sÄ ska dom vara riktigt bra för att inhandlas.

#32

Postad 03 december 2008 - 17:36

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 0
Köper bara BD numer, under 200kr för "nyheter" tycker jag Àr ok.
Det blir vÀl inte sÄ jÀttemÄnga impulsköp nÀr filmerna kostar runt 200, men för 150kr och mindre sÄ vÄgar man köpa det mesta :)

#33

Postad 03 december 2008 - 20:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlĂ€gg
  • 0
Köper inte heller DVD lÀngre.

Med nÄgra undantag sÄklart. 4 för 100kr i fyndlÄdan pÄ ICA osv :)

#34

Postad 03 december 2008 - 21:42

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlĂ€gg
  • 0
Du glömde alternativet "Över 200kr, köper inte alls"

#35

Postad 03 december 2008 - 22:32

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlĂ€gg
  • 0

Du glömde alternativet "Över 200kr, köper inte alls"

Nope!
Har inte alls glömt det alternativet. Mina alternativ syftar till att ge svar pÄ frÄgan om hur folk vÀljer. Antingen DVD eller BD.

Det Àr alltsÄ underförstÄtt att OM man inte hittar nÄgon film man vill ha, ELLER om man inte hittar filmen till acceptabelt pris, sÄ köper man inte nÄgon film heller.

SÄhÀr lÄngt verkar dock svaret pÄ mina funderingar vara ganska solklart.

Har man möjligheten att njuta av BD-filmer sÄ Àr det BD-filmer man köper. Man köper inte dvd-filmer lÀngre, möjligtvis med undantag för extremt billiga fynd.

Hur mÄnga filmer man sen köper Àr en helt annan frÄga och i allra högsta grad beroende av priset, men detta pÄverkar inte "balansen" mellan dvd-försÀljning och BD-försÀljning. DVD-lÀgret har redan förlorat de kunder som uteslutande köper BD-filmer.

Ta mej sjÀlv som exempel.

LÄt sÀga att jag lÀgger drygt en tusenlapp i mÄnaden pÄ filmer. Numera köper jag enbart BD-filmer. Min tusenlapp rÀcker till fÀrre filmer Àn om jag hade köpt dvd-filmer, men summan jag spenderar Àr ungefÀr densamma ÀndÄ.
DVD-formatet har "förlorat" min tusenlapp per mÄnad och BD-formatet har fÄtt den istÀllet.

Fördel BluRay m.a.o.

:)

#36

Postad 03 december 2008 - 22:35

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlĂ€gg
  • 0
Jo blu-ray hyllorna knuffar snart bort DVD. :)

#37

Postad 04 december 2008 - 00:40

Camridge
  • Camridge
  • ForumrĂ€v

  • 990 inlĂ€gg
  • 0
Har börjat och hyra film pÄ Blu-ray nu men dock finns det knappt nÄgo hos stÀllet hÀr som Àr beklagligt.

AngÄende köp sÄ köper jag inte bd filmer som jag redan har pÄ dvd dÄ "jag" tycker det Àr slöseri, om det nu inte Àr en riktigt ÀlskvÀrd utgÄva kanske. Som T2 eller Hitta nemo kanske ;P fÄr se.

Men har stort sett slutat att köpa film pÄ dvd dÄ jag har bd, men nja dvd fÄr nog stanna kvar ett tag i mina köptankar dÄ ljudet/bilden inte alltid Àr sÄ extremt bra om man tÀnker pÄ hur mycket det kostar.

#38

Postad 04 december 2008 - 23:45

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlĂ€gg
  • 0
Majoriteten köper bara blu-ray . :)

#39

Postad 05 december 2008 - 11:05

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlĂ€gg
  • 0
Ska bli intressant att se hur mÄnga fler pirater som svarar i pollet.
Det Àr tack vare oss som pröjsar för filmer som dom överhuvudtaget har nÄt att se pÄ.
Stryk skulle dom ha, jÀkla freeloaders :(

Redigerat av Svante Skoog, 05 december 2008 - 11:08.


#40

Postad 05 december 2008 - 11:13

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlĂ€gg
  • 0
Gillar man att se pÄ skit sÄ, skit ska skit ha !!

Skrattar ocksÄ gott inombords Ät de som röstat pÄ köper DVD.n om priset skiljer 50 spÀnn.

#41

Postad 05 december 2008 - 11:16

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlĂ€gg
  • 0

Skrattar ocksÄ gott inombords Ät de som röstat pÄ köper DVD.n om priset skiljer 50 spÀnn.


Ja det Àr ju helt löjligt att folk hÀnger upp sig pÄ 50 spÀnn ;)
Vad Àr 50 spÀnn idag i jÀmförelse med att man fÄr löjligt mycket bÀttre bild för den 50 lappen :(

#42

Postad 05 december 2008 - 12:18

thetias
  • thetias
  • MĂ€stare

  • 2 965 inlĂ€gg
  • 0

Ja det Àr ju helt löjligt att folk hÀnger upp sig pÄ 50 spÀnn :P
Vad Àr 50 spÀnn idag i jÀmförelse med att man fÄr löjligt mycket bÀttre bild för den 50 lappen :(


Och Ljud... ;)

#43

Postad 05 december 2008 - 12:24

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • MĂ€stare

  • 3 680 inlĂ€gg
  • 0

LÄt sÀga att jag lÀgger drygt en tusenlapp i mÄnaden pÄ filmer. Numera köper jag enbart BD-filmer. Min tusenlapp rÀcker till fÀrre filmer Àn om jag hade köpt dvd-filmer, men summan jag spenderar Àr ungefÀr densamma ÀndÄ.
DVD-formatet har "förlorat" min tusenlapp per mÄnad och BD-formatet har fÄtt den istÀllet.

Fördel BluRay m.a.o.

:(


InstÀmmer till fullo...!!

#44

Postad 05 december 2008 - 12:44

Unregistered954585e2
  • Unregistered954585e2
  • AnvĂ€ndare

  • 228 inlĂ€gg
  • 0
Jag fattade beslutat att enbart köpa BD filmer nÀr jag köpte min blu-ray spelare finns ingen anledning för mej att köpa vanliga DVD filmer lÀngre för ett full pris dÀr emot köper jag dvd filmer i mellan Ät begagnat om de Àr nÄgon jag vill ha som inte finns pÄ BD

#45

Postad 05 december 2008 - 13:18

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlĂ€gg
  • 0

Och Ljud... ;)


ABSOLUT :(
Glömde fylla i det :P hehe

#46

Postad 05 december 2008 - 14:37

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlĂ€gg
  • 0
Samt lÀckrare smÄ fodral ej att förglömma

#47

Postad 05 december 2008 - 15:29

Saftsvalle
  • Saftsvalle
  • LĂ€rjunge

  • 321 inlĂ€gg
  • 0
De som vill köpa VHS, vart vÀnder dem sig? :(

#48

Postad 05 december 2008 - 16:16

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • ForumrĂ€v

  • 686 inlĂ€gg
  • 0
Nog skulle jag tro att Dvd Àr det som folket köper fortfarande mest.Den som hittar nÄgra bd-filmer i fyndlÄdorna fÄr vÀl nobelpriset.Och sÄ mÄnga bd-aparater har det inte sÄlts...nÀr det finns dvd-aparater för 200:-.Kvalité pÄ bilden..tja det finns dom som fotfarande köper vhs-band och Àr nöjda med det.

#49

Postad 05 december 2008 - 16:40

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlĂ€gg
  • 0
mÄnga pratar om alla dessa fyndlÄdor , filmerna som ligger dÀr till 90 % Àr below average som bÀst och snackar inte 1 för 59 2 för 99 hÀr..

#50

Postad 05 december 2008 - 16:46

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlĂ€gg
  • 0
Priserna pÄ Blu-ray Àr höga, har sjÀlv köpt dvd sedan 1998.
Man fÄr jobba lite d.v.s. kolla runt lite och köpa Blu-ray filmer nÀr det Àr rea. Köper filmer bÄde frÄn Sverige och utlandet.
Har vÀl ett snitt pÄ 140 kr per film.
Det Àr sÀllan att jag köper en Blu-ray film för 200 kr tycker att det inte Àr vÀrt pengarna.
Dvdfilmer har jag slutat att köpa enda undantaget Àr tv-serier som Àr löjligt dyra pÄ Blu-ray.

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 05 december 2008 - 16:47.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.