Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på hobby som använder hjärnan

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 mars 2017 - 21:32

cazz
  • cazz
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Snacka om kryptisk rubrik men svårt att förklara :)

 

Ibland är det skönt att försöka stänga av hjärnan och göra något annat.

Tyvärr hjälper det inte alltid med filmer ;)

 

Kanske korskord, det krävs ju lite tankearbete.

 

Men vad gör nu när ni vill koppla av hjärnan från jobb eller studier.



#2

Postad 03 mars 2017 - 21:49

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Lär dig jonglera, det är både avslappnande och bra för att hålla igång hjärnan så det skulle jag rekommendera.

Redigerat av Dr. Zaius, 03 mars 2017 - 21:49.


#3

Postad 03 mars 2017 - 21:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ut i skogen. Bara gå omkring. Eller fota eller gör något i naturen. Finns inget bättre för att koppla av. Sätt dig och tälj något när du är där. Tänd en brasa.

😊

#4

Postad 03 mars 2017 - 21:56

emanuelmakhoul
  • emanuelmakhoul
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Lär dig ett instrument (om du inte redan kan det). Musik har många beståndsdelar som aktiverar på sätt som man ofta inte är van vid. 



#5

Postad 03 mars 2017 - 22:07

Mrossianolsson
  • Mrossianolsson
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0

Med andra ord låter det som en hobby som inte kräver så mycket hjärnkapacitet eller åtminstone koppla bort lite. Jag har tre tips, tetris, hugga ved och gymträning. Tetris för att jag det har jag spelat sedan alltid, det går automatik i min hjärna men jag måste ändå tänka lite. Hugga ved för där måste man knappt tänka, men samtidigt lite. Gymträning för där behöver man knappt tänka, men ändå lite.

 

Vad alla tre har gemensamt är dock att man måste tänka lite, för annars går det åt ****. Det gör att andra tankar kommer åt sidan och det fungerar för mig för att slappna av från allt annat. Fiske kan komma in som wildcard.



#6

Postad 03 mars 2017 - 22:20

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Schack.



#7

Postad 03 mars 2017 - 22:31

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 3

Sist jag kollade använde man hjärnan i allt man gör?



#8

Postad 03 mars 2017 - 23:22

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Korsord, träning (gym, kampsport eller gruppträning helst; löpning tar gärna tankarna tillbaka till jobb/skola), böcker (även om böcker är samma sak om man inte kommer in i boken blir lätt att man tomstirrar i boken och tänker på jobbet).

 

Lära sig spela gitarr hjälpligt kanske? Trumpet, klarinett, fagott om du redan kan gitarr ;)



#9

Postad 03 mars 2017 - 23:32

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 1
Sportskytte!

Det är bara du och tavlan. Du känner varje hjärtslag i ditt avtrykarfinger och dina andning blir långsam och styrs av dig i ett transartat tillstånd. Känslan när du har allt på plats med avstånd vind din kropp och ditt vapen är en känsla för hjärnan du får leta länge efter någon annanstans efter!

#10

Postad 03 mars 2017 - 23:34

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Sportskytte!
Det är bara du och tavlan. Du känner varje hjärtslag i ditt avtrykarfinger och dina andning blir långsam och styrs av dig i ett transartat tillstånd. Känslan när du har allt på plats med avstånd vind din kropp och ditt vapen är en känsla för hjärnan du får leta länge efter någon annanstans efter!

Du måste druckit mer än mig!

Men det var ku bevingande ord för en trevlig sport. Dock är nog den bästa skytten hjärndöd, inga spöken som stör.

FaT jag sköt bara pistol och revolver.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 03 mars 2017 - 23:37.


#11

Postad 04 mars 2017 - 00:48

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 1

Förstår dig precis, hoppades att jag skulle hitta en massa bra tips här. Själv ofta rastlös och när jag väl får för mig något ger jag 110% tills jag kan det sen slutar jag tyvärr ofta tvärt och börjar om med något annat. Vissa saker gör jag i omgångar. 

 

Testat på jonglering, tog mig någon timma sen behärskade man det ganska hyffsat. Svärfar kunde så han gav mig bra tips och när man väl kom på hur man skulle göra var det ungefär samma känsla som när man förstod sig på dragläge när man övningskörde. Var kul i cirka 2 veckor men att gå vidare från att kasta runt 3 bollar till lite mer "avancerat" var ett stort hopp så tröttnade. Jonglera med 3 bollar idag är inga problem.

Rubiks kub, står idag på en hylla som prydnad  :P underhöll mig i kanske 1 vecka. Tror jag löste den på cirka 2 minuter i slutet när det gick bra. Sen blev det liksom inte roligare att försöka bli snabbare, visste ju ändå att det alltid kommer vara någon som är så mycket bättre så man ser ut som en amatör då hamnade den på hyllan. Skulle nog kunna lösa den idag, men det skulle ta sin tid.

Armhävningar, 3 gånger har jag börjat träna det lite mer frekvent så jag klarat över 100st i ett sträck. Första gången blev det 108st när jag gjorde mitt seriösa press. Andra 98 och tredje 104. Efter varje eget rekortförsök så slutade jag tvärt, sen brukar det ta ungefär 12 månader innan det är dags igen. Så någon gång kring juni/juli  :rolleyes: tränar annat regelbundet.

Chins, av allt jag gjort var det detta jag ägnade mest tid åt, skön avslappning men med full fokus på det så blir hjärnan trött också. Målet var att klara 1 arms-chinup med båda armarna, han bara klara av med höger arm. Bilolycka i somras, vänster trapezius fick sig en smäll. Började träna för 2 veckor sedan igen detta är nya hjärngympan. Körde chins i 8h en gång, 5st varje minut.

Virka, min fru köpte virknålar och skulle göra något. Hade tråkigt en kväll, gick till sängs 05.00 då hade jag ägnat många timmar i fåtöljen med dator och youtube och en mössa var virkad. Blev en mössa till och några grytlappar, 3 eller 4 dagar sen orkade jag inte längre.

Soduko, kul i perioder. Det tråkiga är att man verkligen måste hålla på ett tag för att komma in i tänket och klara de riktigt svåra. Tråkiga är att det är extremt likformigt, liksom inget nytt. 

Korsord, skulle vilja. Har testat många gånger men tyvärr är siffror min sak. Jag blir aldrig bra och blir bara irriterad när man inte klarar det.

Grippers, handträning. Hade bra förutsättningar att ha tränat klättring i många år så skaplig greppstyrka när jag började. klarade COC 2 och höll på med COC 2.5 men som med mycket annat slutade jag bara, varför vet jag inte. Nu när jag kom på det var jag tvungen att hämta de igen.

Löpning, mycket när jag var yngre. Nervskada i vänsterfoten (mortons neurom) gör att det ibland skiter sig totalt när jag springer så inget jag gör så ofta.

Lära sig programmering, tog fram gamla C# boken från högskolan. Var sjukt taggad och började komma igång lite med det igen. Något jag skulle vilja bli bättre på för att behärska mer avancerade kod till min hemautomation. Tyvärr kom jag på detta 2 veckor innan dottern föddes, hon är 3.5 månad idag och har inte kollat något mer i den boken fram.

TV-spel, någon gång då och då hittar jag ett spel som är lite roligt. Spelar några timmar varje vecka i 1-2 veckor sen lessnar jag. Mitt PS4 startas kanske varannan månad eller så. Önskar jag kunde tycka de var roligare men de går inte.

Renovera fiskerullar, fick ärva lite gamla rullar när min morfar gick bort. Har själv stort fiskeintresse och för honom var fiske bland det bästa han visste. Köpte ultraljudstvätt och lite olja osv. till rullarna sen satte jag igång. Ambassadeuren ska det fiskas med i sommar, se om man kommer över något rulle billigt här i vår som behöver lite kärlek.



#12

Postad 04 mars 2017 - 13:14

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Har du garage?
Gå ditt och greja. Köp något gammalt och fixa till. Mopeder är enkelt och populärt.
Eller snickra till en ny stereobänk.

#13

Postad 04 mars 2017 - 13:30

cazz
  • cazz
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Tack för alla tips :)



#14

Postad 05 mars 2017 - 08:12

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 1
Lego!

#15

Postad 05 mars 2017 - 11:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
Gräv ner dig i böcker om fysik (Kosmos, en kort historik med Hawking är ju en bra start), efter ett tag kommer hjärnan be dig sluta. :D

Redigerat av pacman, 05 mars 2017 - 11:48.


#16

Postad 05 mars 2017 - 13:16

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 3

Ge dig in i pseudovetenskap, newage, alternativmedicin, konspirationsteorier eller ngt annat woowoo.

För där används inte hjärnan alls.

 

Risken är att du dock kan bli dummare efteråt.


Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 05 mars 2017 - 13:18.


#17

Postad 05 mars 2017 - 14:22

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
Konstruera korsord.

#18

Postad 05 mars 2017 - 16:10

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Sportskytte!

Det är bara du och tavlan. Du känner varje hjärtslag i ditt avtrykarfinger och dina andning blir långsam och styrs av dig i ett transartat tillstånd. Känslan när du har allt på plats med avstånd vind din kropp och ditt vapen är en känsla för hjärnan du får leta länge efter någon annanstans efter!

Blir mer och mer sugen att börja med skytte!

 

Du måste druckit mer än mig!

Men det var ku bevingande ord för en trevlig sport. Dock är nog den bästa skytten hjärndöd, inga spöken som stör.

FaT jag sköt bara pistol och revolver.

Då måste du varit grym!  ;)
Vad menar du att man inte använder hjärnan när man skjuter?
Låter väldig vådligt i mina ögon.

Skulle vilja påstå att det är den som har mest koll på sin kropp/sinne som blir den bästa skytten.

Men som sagt jag är ingen skytt men det lockar att börja med dynamiskt skytte.



#19

Postad 05 mars 2017 - 16:46

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Blir mer och mer sugen att börja med skytte!

 

Då måste du varit grym!   ;)
Vad menar du att man inte använder hjärnan när man skjuter?
Låter väldig vådligt i mina ögon.

Skulle vilja påstå att det är den som har mest koll på sin kropp/sinne som blir den bästa skytten.

Men som sagt jag är ingen skytt men det lockar att börja med dynamiskt skytte.

Räcker inte med att ha koll på kropp/sinne, alla är inte lämpade att hantera skjutvapen. Många ger upp ganska snart, framför allt de som exempelvis bara har siktet inställt på dynamiskt skytte och vill tycker det är tråkigt med grunderna.



#20

Postad 05 mars 2017 - 17:11

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Räcker inte med att ha koll på kropp/sinne, alla är inte lämpade att hantera skjutvapen. Många ger upp ganska snart, framför allt de som exempelvis bara har siktet inställt på dynamiskt skytte och vill tycker det är tråkigt med grunderna.

Ja det klart det tar ju ett tag att få sin grov licens så många tröttnar nog.

Men grunderna är nog väldigt nyttigt att gå igen om man ska bli en bra skytt.



#21

Postad 05 mars 2017 - 17:15

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Vissa geografiska delar är helt sjuka vad gäller licenshanteringen. Skytte är helt enkelt inte en accepterad hobby. Framförallt får det inte förekomma på rekreationsnivå, gud förbarme...

Jag lade vapnen på hyllan efter 23 år och två nedlagda klubbar.

#22

Postad 05 mars 2017 - 17:25

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Jo tack västragötaland är en av dom delarna!

Har en kompis som har fått destruera en pistol pga deras handläggnings tider.

Han sökte nya licenser typ 6 mån innan hans 5års licens gick ut.

Men dom klagade på att han tävlade för lite men han har varit på varenda tillgänglig tävling men det var inte nog i hennes ögon.

Har ju läst att OS skyttar haft liknande problem.

 

Står i valet och kvalet om jag ska ta jägarexamen istället.



#23

Postad 06 mars 2017 - 10:20

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Men vad gör nu när ni vill koppla av hjärnan från jobb eller studier.

Sätter mig framför datorn ;)

Annars, suduko .... ?

#24

Postad 07 mars 2017 - 21:33

cazz
  • cazz
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Tackar så mycket för informationen :)



#25

Postad 08 mars 2017 - 00:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Ge dig in i pseudovetenskap, newage, alternativmedicin, konspirationsteorier eller ngt annat woowoo.

För där används inte hjärnan alls.

 

Risken är att du dock kan bli dummare efteråt.

 

Hehe risk. Det är väl snarare en garanti ;)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.