Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray Filmer

9284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#9001

Postad 03 februari 2014 - 12:05

rytterstedt
  • rytterstedt
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Någon som har "Hunger" från 2008 och har problem med ljudspåret på den? Jättelågt ljud för mig, hör ingenting fast jag har ljudet nästan maxat. Är denna utgåva jag har : http://www.webhallen...ay/98688-hunger

#9002

Postad 05 februari 2014 - 07:29

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Vad tror ni om denna, kan det vara värt ett till köp?




Postad bild

Extra material
» Q&A with the Filmmakers (2012)
» Flesh and Steel: The Making of RoboCop
» 1987 Featurette: Shooting RoboCop
» 1987 Featurette: Making RoboCop
» The Boardroom: Storyboard with Commentary with Animator Phil Tippett
» Deleted Scene: OCP Press Conference
» Deleted Scene: Nun in the Street Interview
» Deleted Scene: Topless Pizza
» Deleted Scene: Final Media Break
» Villains of Old Detroit
» Special Effects: Then and Now
» RoboCop: Creating a Legend
» Paul Verhoeven Easter Egg
» Commentary with Director Paul Verhoeven
» Writer Ed Neumeier and Producer Jon Davison
» Theatrical Trailer
» TV Spot
» MGM 90th Anniversary Trailer

#9003

Postad 05 februari 2014 - 10:40

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0

Vad tror ni om denna, kan det vara värt ett till köp?




Postad bild

Extra material
» Q&A with the Filmmakers (2012)
» Flesh and Steel: The Making of RoboCop
» 1987 Featurette: Shooting RoboCop
» 1987 Featurette: Making RoboCop
» The Boardroom: Storyboard with Commentary with Animator Phil Tippett
» Deleted Scene: OCP Press Conference
» Deleted Scene: Nun in the Street Interview
» Deleted Scene: Topless Pizza
» Deleted Scene: Final Media Break
» Villains of Old Detroit
» Special Effects: Then and Now
» RoboCop: Creating a Legend
» Paul Verhoeven Easter Egg
» Commentary with Director Paul Verhoeven
» Writer Ed Neumeier and Producer Jon Davison
» Theatrical Trailer
» TV Spot
» MGM 90th Anniversary Trailer


Klart kultig och den "rätta" versionen i bra kvalité, på tiden :) Frågan är bara vart man köper den billigast. Kostat $7.99 på amazon.com ett tag.

Redigerat av wesslan, 05 februari 2014 - 10:41.


#9004

Postad 05 februari 2014 - 14:48

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Klart kultig och den "rätta" versionen i bra kvalité, på tiden :) Frågan är bara vart man köper den billigast. Kostat $7.99 på amazon.com ett tag.


Skiljer den sig mycket från den vanliga versionen?

Vill gärna ha den med svenska text, har sett den i hela mitt liv utan text och nu när jag såg den för nån vecka sedan med svensk text så fatta jag att Murphy var tydligen mer eller mindre planerad att död och bli Robocop. Små saker man lätt missar när man ser utan text.

#9005

Postad 05 februari 2014 - 18:24

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0
Framför allt skiljer den sig med att det är en ny 4k master.

Skulle tro att samma släpps i sverige med i framtiden.

#9006

Postad 06 februari 2014 - 08:37

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0

Framför allt skiljer den sig med att det är en ny 4k master.

Skulle tro att samma släpps i sverige med i framtiden.


Och ännu större är väl att det är oklippta dir. cut versionen som inte funnits i hd tidigare.

#9007

Postad 06 februari 2014 - 10:08

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Och ännu större är väl att det är oklippta dir. cut versionen som inte funnits i hd tidigare.


Jodå den gamla blurayen var dir cut!

#9008

Postad 06 februari 2014 - 11:10

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Vad skiljer Dir'en mot den vanliga?

#9009

Postad 06 februari 2014 - 15:16

USiT2009
  • USiT2009
  • Veteran

  • 1 923 inlägg
  • 0

Vad skiljer Dir'en mot den vanliga?


http://www.imdb.com/...ternateversions

#9010

Postad 06 februari 2014 - 17:48

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Så det är en Uncut-version, trodde det skulle vara nya scener mm.

Såg att Diren är på endast 99 minuter medans den svenska jag har är 103 minuter.

http://www.amazon.co...eywords=roboocp

#9011

Postad 06 februari 2014 - 18:51

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Dir cut är 103 min och den vanliga 102 min

#9012

Postad 07 februari 2014 - 23:17

USiT2009
  • USiT2009
  • Veteran

  • 1 923 inlägg
  • 0
Theatrical Version vs Unrated Director's Cut av Robocop

http://www.movie-cen....php?ID=3609994

#9013

Postad 08 februari 2014 - 15:36

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Theatrical Version vs Unrated Director's Cut av Robocop

http://www.movie-cen....php?ID=3609994


Nu var dom DVD med PAL och jag vet inte vad det har för jämförelse mot BD men min svenska Robocop BD säger 103 minuter på fodralet.

"Director's Cut: 92:59 min without ending credits (98:57 min including ending credits) in PAL"

#9014

Postad 08 februari 2014 - 16:41

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 1
På de gamla tv formaten fanns PAL och NTSC hade med bilden uppbyggnad att göra. PAL var "snabbare" än NTSC vilket gav att filmer blev kortare i PAL. Detta är enkel förklaring tänker inte gå in på det tekniska utan kör en ultralight version. I och med HDTV försvann detta problem. Filmerna blir lika långa var man än befinner sig.
Därav kan dvd PAL versionen på 98:57 minuter vara exakt samma version som din BD på 103 min.

Theatrical cut är Theatrical cut oavsett format. det samma gäller Unrated directors cut. Med andra ord om du får tag i en VHS med Theatrical cut så är det samma version av filmen som du har på en BD med theatrical cut.

Du kommer inte hitta något nytt i filmen på den nya versionen vad jag kunnat läsa mig till (kan dock vara fel svårt att hitta vilken version som gavs ut i sverige) Men du kommer hitta mängder av extramaterial som du inte har på den gamla. Och det du ser kommer se bättre ut.

För övrigt är tiden som är tryckt på baksidan ingen som helst garanti för någonting. Finns mängder med exempel där den är helt fel.

#9015

Postad 09 februari 2014 - 11:20

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Jag vet vad PAL och NTSC är men inte om BD har samma speed som nån av dom eller en egen så det blir då svårt att jämföra tiden på utgåvorna.

Men du menar alltså om filmen inte har dom brutalaste scenerna klippta så är den 100% oklippt?

#9016

Postad 09 februari 2014 - 11:51

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0
Du har fått några länkar där du kan se skillnaderna på utgåvorna. ANVÄND DEM!!!

Det finns inga 100% oklippta filmer. Om du läser lite innehåller extramaterialet "deleted scenes" de har man av olika anledningar klippt bort från filmen.

Och än en gång tiden som anges på baksidan kan inte tas på allvar. Ingen vet vad de mätte från och till. Är bolags loggor och annat crap med i speltiden? Är det bara filmen som räknas eller är eftertexterna med i tiden?
Ända sättet att få reda på tiden som du vill ha den angiven är att mäta den själv.

För att ställa till det ännu mer för dig dig finns det filmer där Dir.cut som är kortare än Theatrical cut.

Redigerat av bahama, 09 februari 2014 - 11:56.


#9017

Postad 09 februari 2014 - 13:03

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Eftersom det fortfarande av någon otrolig anledning finns frågor om längden på denna rulle så kan jag klargöra att den svenska BD utgåvan är 1 Tim 43 min 14 sek och är den oklippta dir cuten! Den nya remastrade utgåvan är samma fast med en ny print ! Frågor på det?

#9018

Postad 09 februari 2014 - 13:06

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Att säga att PAL och NTSC inte finns längre iom. HDTV är väl inte helt korrekt...
De ju även lite annan betydelse än enbart FPS och TV-utsändningarna skiljer fortfarande i FPS.

Blu-ray släpps i alla möjliga hastigheter:
23.976 (NTSC)
24
25 (PAL)
29.97 (NTSC)

Den här versionen av Robocop Remastered är på 01:43:16 om man kollar på hela filmspåret, i 23.976 fps.

#9019

Postad 09 februari 2014 - 18:23

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Du har fått några länkar där du kan se skillnaderna på utgåvorna. ANVÄND DEM!!!


Jag har ju "använt" dom men den ena nämner inte BD, förstår du problematiken?

Eller har jag missat en länk som jämför DVD-dircut vs BD-svensk vs BD-dircut?


Det finns inga 100% oklippta filmer. Om du läser lite innehåller extramaterialet "deleted scenes" de har man av olika anledningar klippt bort från filmen.


Det är just såna scener som brukar finnas med i själva filmen när det heter Dircut inte bara uncut dvs ocencurerad, stor skillnad imo.


Och än en gång tiden som anges på baksidan kan inte tas på allvar.


Då borde ännu mer förstå varför jag och kanske fler har stora frågetecken kring detta speciellt när det jämförs med olika utgåvor som spelas olika fort.

Här står det bla att den svenska är en Dircut:
  • Blu-ray B United Kingdom- Twentieth Century Fox Home Entertainment - No cuts. Unrated Director's Cut (103:14).
http://dvdcompare.ne...lm.php?fid=9684

#9020

Postad 09 februari 2014 - 19:10

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 2
Hela din problematik har du själv skapat genom att lägga in egna tolkningar i vad vissa uttryck egentligen betyder.

1. Dir cut är Dir cut OAVSETT format. Har du en region 1 dvd med en film i dir.cut så är det samma version av filmen på region2 även om det anges olika speltider.

2. Dir.cut är regisörens klippning. Har inget med att få in så många scener som möjligt.Som jag skrev tidigare men du valde att ignorera. Det finns filmer där dir.cut är kortare än den version du sett på bio.

3. Tiderna på baksidan som du låser fast dig använder man sidor som detta forum, Rewind, andra forum och recensioner osv för att ta reda på verkligheten.

4. På länken du lagt upp Står det att UK bdn är en dir.cut. INTE ett ord om svenska utgåvan. Svensk text på en skiva betyder inte att det är svensk utgåva.

Sista inlägget för mig i denna frågan. Det går inte förklara för folk som inte vill förstå.

#9021

Postad 09 februari 2014 - 19:53

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

1. Dir cut är Dir cut OAVSETT format. Har du en region 1 dvd med en film i dir.cut så är det samma version av filmen på region2 även om det anges olika speltider.




Så detta är exempel på filmerna som är identiska även att det skiljer 20min enligt specen.

http://www.discshop....llection/P99170


http://www.amazon.co...irector%27s+Cut


2. Dir.cut är regisörens klippning. Har inget med att få in så många scener som möjligt.Som jag skrev tidigare men du valde att ignorera. Det finns filmer där dir.cut är kortare än den version du sett på bio.


Jag ignorera inget men en Dir cut är så som regissören ville ha filmen från början men behövde korta ner filmen eller ansåg att vissa scener inte fyllde nån direkt funktion inte klippa tillbaka dom scenerna som censurmyndigheten inte ville skulle vara med.



3. Tiderna på baksidan som du låser fast dig använder man sidor som detta forum, Rewind, andra forum och recensioner osv för att ta reda på verkligheten.


Jag har inte låst fast mig och varför tror du jag diskuterar detta här?


4. På länken du lagt upp Står det att UK bdn är en dir.cut. INTE ett ord om svenska utgåvan. Svensk text på en skiva betyder inte att det är svensk utgåva.


Det jag mena med svensk utgåva är att det är den officiella utgåvan som säljs i sverige.


Sista inlägget för mig i denna frågan. Det går inte förklara för folk som inte vill förstå.


Du kanske tycker att det är självklart att en uncut-film är en Dir cut även att det finns både cut, uncut och dir cuts på marknaden samt att den svenska är en Dir cut och inte bara en uncut.
Jag tyckte det var lite luddigt speciellt när Amazon specade sin Dir cut kortare än den svenska utgåvan eller jag borde säga den utgåvan som säljs i sverige.

#9022

Postad 09 februari 2014 - 20:14

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0
.

Läs på vad dir.cut är. För du har fel.

Det är inte UK utgåvan som säljs officiellt i sverige det är Nordic/scandinavian som säljs här officiellt.

Om du söker lite lite lite mer så hittar du baksides scannar på robocop bdn och den uppger 103 min vart amazon fått 102 ifrån vet ingen. Och mäter du själv kommer du säker ändå hamna på en annan tid.


Och jag kan inte förtydliga mer EN DIR:CUT är en DIR CUT:, en UNRATED CUT är en UNRATED CUT. en unrated cut är alltså INTE samma sak som en DIR CUT.

Redigerat av bahama, 09 februari 2014 - 20:18.


#9023

Postad 09 februari 2014 - 20:46

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Läs på vad dir.cut är. För du har fel.



Lätt att säga att nån annan har fel när du själv inte har koll.



http://sv.wikipedia....i/Directors_cut


Director's cut, engelska för "regissörens klippning" är en utgåva av en film som har klippts enligt regissörens avsikter.

När videobandspelare blev vanliga började filmdistributörerna släppa director's cut på video efter att den vanliga versionen släppts. Detta har lett till en korruption av begreppet, där många videoutgåvor marknadsförs som director's cut fast det varit en helt annan version.



#9024

Postad 09 februari 2014 - 23:25

USiT2009
  • USiT2009
  • Veteran

  • 1 923 inlägg
  • 0

Så detta är exempel på filmerna som är identiska även att det skiljer 20min enligt specen.

http://www.discshop....llection/P99170


http://www.amazon.co...irector%27s+Cut


Har du dessa filmer på DVD?
För tar du tid på dem så ska du se att de är identiska. Varken DS eller Amazon är kända för att ha rätt spec. utskrivna på sina hemsidor. Förlitar man sig helt på det som dessa siter skriver så borde man tänka om.

Jag ignorera inget men en Dir cut är så som regissören ville ha filmen från början men behövde korta ner filmen eller ansåg att vissa scener inte fyllde nån direkt funktion inte klippa tillbaka dom scenerna som censurmyndigheten inte ville skulle vara med.


Finns filmer där regissören har klippt i filmen så att den skiljer sig från hur regissören hade tänkt sig från början så en Directors Cut är INTE så som regissören hade tänkt sig från början utan hur regissören ville ha filmen när den var färdig.

Jag har inte låst fast mig och varför tror du jag diskuterar detta här?


Jo då du länkar till DS och Amazon där du hänvisar till deras spec.
Hade du hänvisat till en review site t.ex. så hade det varit annat

#9025

Postad 10 februari 2014 - 09:11

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Har du dessa filmer på DVD?
För tar du tid på dem så ska du se att de är identiska. Varken DS eller Amazon är kända för att ha rätt spec. utskrivna på sina hemsidor. Förlitar man sig helt på det som dessa siter skriver så borde man tänka om.

Jo då du länkar till DS och Amazon där du hänvisar till deras spec.
Hade du hänvisat till en review site t.ex. så hade det varit annat


Nej jag har dom inte på DVD.

Men Amazon's spec verkar ju ändå stämma på 153min och R2 på 131min men den svenska kanske är den Americanska och DS har skrivit fel samt tagit fel bild på baksidan..


R2 United Kingdom- Momentum - Original - No cuts - Theatrical cut (~131min PAL)

R1 America- Artisan - Extreme Edition - No cuts - includes both the Theatrical cut (~136min NTSC) and the Special Edition cut (~153min NTSC)


Finns filmer där regissören har klippt i filmen så att den skiljer sig från hur regissören hade tänkt sig från början så en Directors Cut är INTE så som regissören hade tänkt sig från början utan hur regissören ville ha filmen när den var färdig.


Nä en Dir cut kan ju inte existera innan filmen är klar, det jag mena var just hur regissören ville att den skulle vara innan den blev nerklippt av olika anledningar annars är ju 131 minuters T2 dir cuten och 153 minutaren en annan.

#9026

Postad 10 februari 2014 - 09:29

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

http://www.discshop....llection/P99170


Jag kan inte se någon annan information än att denna skulle vara Theatrical Cut. Vad har jag missat?
Att det skiljer 22 minuter mellan Theatrical och Directors Cut är ju inte någon nyhet direkt...

Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 10 februari 2014 - 09:30.


#9027

Postad 10 februari 2014 - 11:50

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Jag kan inte se någon annan information än att denna skulle vara Theatrical Cut. Vad har jag missat?
Att det skiljer 22 minuter mellan Theatrical och Directors Cut är ju inte någon nyhet direkt...


Nån här säger att det är samma som dircuten på 153min eller tvärtom.

"För tar du tid på dem så ska du se att de är identiska. Varken DS eller Amazon är kända för att ha rätt spec."
"Dir cut är Dir cut OAVSETT format. Har du en region 1 dvd med en film i dir.cut så är det samma version av filmen på region2 även om det anges olika speltider."

#9028

Postad 10 februari 2014 - 12:28

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 1

Nån här säger att det är samma som dircuten på 153min eller tvärtom.

"För tar du tid på dem så ska du se att de är identiska. Varken DS eller Amazon är kända för att ha rätt spec."
"Dir cut är Dir cut OAVSETT format. Har du en region 1 dvd med en film i dir.cut så är det samma version av filmen på region2 även om det anges olika speltider."

Nja..
Vad han (bahama antar jag du syftar på) säger är att directors cut är samma för alla regioner på dvd. Inte att alla utgåvor på dvd är directors cut...
Du verkar ha länkat till theatrical cut (DS-länken).
Sen verkar det som att begreppet "directors cut" används ofta lite slarvigt och kan förväxlas med en "extended edition" som inte alls behöver vara en directors cut.

Det citatet du har med (från USIT2009 tror jag) kommer ju efter du postat länkarna så det verkar vara ett missförstånd där. Jag tror inte man kan anta att alla utgåvor som kommer efter en "directors cut"-utgåva automatiskt kommer vara "directors cut".

Däremot verkar det vara olika längd på dir cut på dvd beroende på region (t ex denna: http://www.discshop....tors_cut/P34918), men om det beror på att de verkligen är olika långa (olika klippning, dir cut vs extended), om det är tryckfel eller olika tidsangivelser pga skillnader mellan ntsc och pal vet jag inte.
Directors Cut på denna DVD verkar vara 147 minuter mot 153 på NTSC- och bluray-versionerna.

Min fundering gällde bara den länken du gett till DS ovan. Du kan nog göra ett bättre case med den utgåvan jag länkat till...

Jag tycker DS brukar vara ganska bra på att lista rätt specifikationer och om man skulle upptäcka att det inte stämmer så kan man alltid kontakta kundtjänst och be dom fixa felet. Det har funkat förr.
Vet inte hur det är med amazon dock.

#9029

Postad 14 februari 2014 - 22:54

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Jag har en allmän fråga om Blu-ray. Är det fortfarande som med DVD, att Blu-ray region 2 spelas upp aningen fortare än region 1? Eller har den tekniska evolutionen passerat detta primitiva stadie?

Jag satt en gång och noga jämförde en DVD region 1 och en 2 av samma film. Och rösterna på 2:an var något ljusare eftersom den spelades upp fortare, och även rörelserna kändes aningen stressade.

Redigerat av Tellytube, 14 februari 2014 - 22:56.


#9030

Postad 15 februari 2014 - 00:39

naylor83
  • naylor83
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Blu-ray har stöd för många olika framerates, så därför finns den tekniska förutsättningen för att alla typer av videomaterial ska kunna lagras (och spelas upp) i rätt hastighet.

Standard på blu-rayfilmer är 24 fps.

#9031

Postad 16 februari 2014 - 08:35

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0
Någon som känner till om det finns någon utgåva på Kill Bill Volume 1 på BD med "showdown at The House of Blue Leaves" i färg och den animerade episoden som var med på japanska dvd utgåvan??

Tittat på Rewind men de har ingen listning av en sådan utgåva.

#9032

Postad 16 februari 2014 - 10:29

Unregisteredfe295c33
  • Unregisteredfe295c33
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
det är givetvis ingen som helst skillnad på ljudet eller på själva bilden som är synbara mellan en DVD på reg1 eller reg2, vilka fantasier....

#9033

Postad 16 februari 2014 - 11:49

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

det är givetvis ingen som helst skillnad på ljudet eller på själva bilden som är synbara mellan en DVD på reg1 eller reg2, vilka fantasier....


?

#9034

Postad 16 februari 2014 - 12:08

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0

Någon som känner till om det finns någon utgåva på Kill Bill Volume 1 på BD med "showdown at The House of Blue Leaves" i färg och den animerade episoden som var med på japanska dvd utgåvan??

Tittat på Rewind men de har ingen listning av en sådan utgåva.


Tyvärr har Tarantino än så länge valt att endast släppa bioversionen över hela världen. Den specialversion japan fick på dvd finns inte på blu-ray men förhoppningsvis snart. Väntar tålmodigt själv också :)

#9035

Postad 16 februari 2014 - 13:18

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

det är givetvis ingen som helst skillnad på ljudet eller på själva bilden som är synbara mellan en DVD på reg1 eller reg2, vilka fantasier....


Om du inte har tillräckligt känsligt öra, kanske du kan använda ett instrument för att mäta längden på ljudfrekvenserna.

#9036

Postad 16 februari 2014 - 13:24

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
I en dokumentär med Ray Harryhausen låter han på reg1 som en äldre man, och på reg2 som en något yngre man. Animationerna rör sig dessutom något fortare på reg2, jag har öga för sånt.

#9037

Postad 18 februari 2014 - 11:54

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Blu-ray har stöd för många olika framerates, så därför finns den tekniska förutsättningen för att alla typer av videomaterial ska kunna lagras (och spelas upp) i rätt hastighet.

Standard på blu-rayfilmer är 24 fps.


Det förefaller vara så att Region 2 spelar upp fortare än Region 1, vare sig det är DVD eller Blu-ray. Det ser man på Amazon.com när man jämför speltider för de olika versionerna.

#9038

Postad 18 februari 2014 - 11:59

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Frågan jag ställer mig, är hur tekniken kan vara så mån om att få fram visuellt exakta detaljer, men inte bry sig om korrekt uppspelningshastighet.

#9039

Postad 18 februari 2014 - 12:30

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
NTSC har den korrekta uppspelningshastigheten. PAL är 4% snabbare. Det skiljer alltså 4 min på hundra minuter film. Det är en hel del. PAL har inte respekterat denna brist och kompenserat sin teknik.

Redigerat av Tellytube, 18 februari 2014 - 12:31.


#9040

Postad 18 februari 2014 - 14:11

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0
Hur menar du nu?

Så det PAL (standarden) har alltså gjort fel (hur en standard nu kan göra fel) när produktionsbolagen som tar fram PAL-versionen av en DVD väljer att inte konvertera rätt?
När det blir 4% fel så har produktionsbolaget valt att helt enkelt spela upp material som har 24 fps i 25Hz direkt istället för att föra in en extra halvbild efter var tolfte "frame" som vore den "enkla" lösningen (om man har 50Hz interlaced som uppspelning).

Och NTSC har knappast korrekt uppspelningshastighet egentligen, bara en enklare algoritm för att konvertera från 24 hz (progressivt) till 60 Hz (interlaced). I fallet NTSC är denna konvertering nödvändig. Om samma metod som (felaktigt) används ibland vid konvertering till PAL skulle användas så skulle NTSC-versionen gå 25% snabbare.
4% skillnad är knappt märkbart (ibland görs en kompensation för ljudet), medan 25% snabbare skulle bli... intressant...

Man kan också studera skillnaderna mellan PAL och NTSC, när dessa system utvecklades och för vad. Varför man valde som man gjorde och hur systemen såg ut. En sak är säker. Inget av systemen utvecklades med DVD i åtanke, eller ens att material producerat i det ena skulle sändas i det andra och tvärtom. Man tog heller ingen som helst hänsyn till filmer som producerades för bio, dessa såg man ju på bio och inte på TV.

#9041

Postad 18 februari 2014 - 18:28

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Hur jag menar? Jag menar att det är helt åt skogen att det skiljer 4% i tid.

Redigerat av Tellytube, 18 februari 2014 - 18:54.


#9042

Postad 19 februari 2014 - 12:10

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0
Det är följande jag inte förstår hur det skulle gå till:

PAL har inte respekterat denna brist och kompenserat sin teknik.



#9043

Postad 19 februari 2014 - 12:16

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1

Det förefaller vara så att Region 2 spelar upp fortare än Region 1, vare sig det är DVD eller Blu-ray. Det ser man på Amazon.com när man jämför speltider för de olika versionerna.


Blu-ray spelar inte upp filmen för snabbt. Det heter Reg A, B och C på BD, inte Reg 1 etc. Det är PAL DVD som spelar upp för snabbt. PAL/NTSC har inget med Blu-ray att göra, det är historia.

#9044

Postad 19 februari 2014 - 13:54

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Det är följande jag inte förstår hur det skulle gå till:


Ja, det var väl felaktigt formulerat av mig. Du är bättre insatt i tekniken, i var exakt problematiken ligger. Jag bara noterar skillnaden i speltid.

Hassesolo: Ja det heter så. Ibland skriver de även för Blu-ray region 1 eller A/1. Men titta på Amazon och jämför speltider för Blu-ray i olika format.

Jag tittade på Dead Ringers (Cronenberg) Blu-ray region B. Den spelade upp på 111 minuter. Den amerikanska DVD-utgåvan (finns inte utgiven på Blu-ray i USA) spelar upp på 116 minuter. Den officiella tiden för filmen är 116 minuter.

Jag förstår inte hur det kan finnas tveksamheter om detta. Det borde vara utrett och fastställt för länge sedan.

Redigerat av Tellytube, 19 februari 2014 - 13:58.


#9045

Postad 19 februari 2014 - 14:02

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
På DVD är de fastställt men på BD spelas filmerna upp i 24 fps i 99% av filmerna oavsett region

#9046

Postad 19 februari 2014 - 14:36

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Men det verkar inte helt konsekvent. I vissa fall uppges speltiden överensstämma mellan region A och B.


???

#9047

Postad 19 februari 2014 - 14:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Ja, det var väl felaktigt formulerat av mig. Du är bättre insatt i tekniken, i var exakt problematiken ligger. Jag bara noterar skillnaden i speltid.

Hassesolo: Ja det heter så. Ibland skriver de även för Blu-ray region 1 eller A/1. Men titta på Amazon och jämför speltider för Blu-ray i olika format.

Jag tittade på Dead Ringers (Cronenberg) Blu-ray region B. Den spelade upp på 111 minuter. Den amerikanska DVD-utgåvan (finns inte utgiven på Blu-ray i USA) spelar upp på 116 minuter. Den officiella tiden för filmen är 116 minuter.

Jag förstår inte hur det kan finnas tveksamheter om detta. Det borde vara utrett och fastställt för länge sedan.


Ointressant vad amaxon anger för speltid då det ofta är fel. BD reg B 24p spelas INTE upp för fort.

Redigerat av hassesolo, 19 februari 2014 - 14:38.


#9048

Postad 19 februari 2014 - 14:44

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

På DVD är de fastställt men på BD spelas filmerna upp i 24 fps i 99% av filmerna oavsett region


Ok, det verkar variera. 99% är nog alltför hög siffra dock. Jag ser flera där tiden är olika.

Många olika bud här.

hassesolo, jag såg själv på filmen Dead Ringers på min TV.

Redigerat av Tellytube, 19 februari 2014 - 14:45.


#9049

Postad 19 februari 2014 - 14:54

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Kollade du om det var 24 eller 25? Gör det annars. Det finns ju en hel del utgåvor som är 1080i 25 bilder/sek och då kvarstår förstås problemet med speedup. Atlantic och Noble har gett ut en del sån skit, ffa för några år sedan. Noble har bättrat sig.

#9050

Postad 19 februari 2014 - 18:45

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Kollade du om det var 24 eller 25? Gör det annars. Det finns ju en hel del utgåvor som är 1080i 25 bilder/sek och då kvarstår förstås problemet med speedup. Atlantic och Noble har gett ut en del sån skit, ffa för några år sedan. Noble har bättrat sig.


Jag ska rota i det!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.