Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONY dSLR A300/A350

829 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#701

Postad 23 februari 2009 - 14:52

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Alla är så nöjda med sina Sony-kameror så det finns inget att säga! :)

#702

Postad 23 februari 2009 - 15:24

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Alla är så nöjda med sina Sony-kameror så det finns inget att säga! :)

Säger du det i den tveklöst längsta märkestråden :P :P

#703

Postad 23 februari 2009 - 16:54

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Säger du det i den tveklöst längsta märkestråden :) :P



Skulle detta vara den längsta märkestråden??
Hur tänker du då?

/P

#704

Postad 23 februari 2009 - 17:14

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Skulle detta vara den längsta märkestråden??
Hur tänker du då?

/P

Jag ser nu att att inte är det utan att D40 ligger i täten. Men om man slår ihop sonytrådarna så lär de vara fotoforumest mest aktiva. Sony har varit MHB:s "mesta" märke ett tag nu :)

#705

Postad 23 februari 2009 - 17:17

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Jag ser nu att att inte är det utan att D40 ligger i täten. Men om man slår ihop sonytrådarna så lär de vara fotoforumest mest aktiva. Sony har varit MHB:s "mesta" märke ett tag nu :)


Aha du menar kamera märkestrådar :-)
Där kanske du kan ha rätt.
Men vi pratar ju inte om fel här utan tips och tricks och gluggar.
Riktigt bra kamera till ett bra pris.
Nu är nog min nya sak på väg till mig :-)

/P

#706

Postad 23 februari 2009 - 17:20

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Ett "problem" är väl att Sony har uppdelat A200 för sig.. A300 A350 för sig... A700 för sig. Och 900 för sig..

Därför att vi Sonyister är inte så många. Så då vi sprids på så många ställen så blir aktiviteten mindre helt enkelt..

Jag skriver ju i A700 topicen och försöker få igång lite rawprogramsresonemang runt våra Sonykameror med i stort noll respons... Och detta troligen för vi är rätt få A700 ägare här... Och att göra en egen topic på avsedd plats för bildprogram är totalt bortkastat då få egentligen skulle förmodligen ens gå till den avdelningen för resonera just Sony kontra rawhanterarna...

Skulle nog varit mer fart om det var en Sonytopic i stället med alla kamerorna mer samlat..... Och skulle ju även fungera rätt bra då dom "är rätt lika" i sina beteenden..I alla fall min fd A300 och min nuvarande A700 tycker jag är hyfsat "lika" så man kunde nog avhandlat kamerorna i samma forumsdelar utan större problemos... :)


Edit..
Min nya sak skall också vara på väg ....

Redigerat av mayro, 23 februari 2009 - 18:01.


#707

Postad 23 februari 2009 - 17:46

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Ett "problem" är väl att Sony har uppdelat A200 för sig.. A300 A350 för sig... A700 för sig. Och 900 för sig..

Därför att vi Sonyister är inte så många. Så då vi sprids på så många ställen så blir aktiviteten mindre helt enkelt..

Jag skriver ju i A700 topicen och försöker få igång lite rawprogramsresonemang runt våra Sonykameror med i stort noll respons... Och detta troligen för vi är rätt få A700 ägare här... Och att göra en egen topic på avsedd plats för bildprogram är totalt bortkastat då få egentligen skulle förmodligen ens gå till den avdelningen för resonera just Sony kontra rawhanterarna...

Skulle nog varit mer fart om det var en Sonytopic i stället för alla kamerorna mer samlat..... Och skulle ju även fungera rätt bra då dom "är rätt lika" i sina beteenden..I alla fall min fd A300 och min nuvarande A700 tycker jag är hyfsat "lika" så man kunde nog avhandlat kamerorna i samma forumsdelar utan större problemos... :)


Edit..
Min nya sak skall också vara på väg ....


Du får gärna dra igång ett rawprogramsresonemang här också.
Fick man med nåt rawprogram till våra kameror??

/P

#708

Postad 23 februari 2009 - 17:56

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Japp det fick man!
Image Data Converter v.2

#709

Postad 23 februari 2009 - 18:06

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Japp det fick man!
Image Data Converter v.2


Ok, funkar det bra??
Får kolla skivan :-)

/P

#710

Postad 23 februari 2009 - 20:13

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Eftersom jag inte har testat något annat program så vet jag ju inte om det är bra! :)
Men jag anser själv att det reducerar bruset ganska hyffsat från RAW/JPG mot JPG från kamera!

Finns inbäddat i PMB (Picture Motion Brower):

Bifogad fil(er)



#711

Postad 23 februari 2009 - 21:05

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Kolla upp att ni har senaste utgåvan bara via Sonys hemsida.. Det har rätt nyligen kommit en nyare version. Så jag har V3 ...

Och programmet är ok.. Samt har en del klart fina funktioner med förval av olika bildtyper och utseenden direkt med en knapptryckning bara..

Men andra är bättre att ta fram rawfilerna i bättre skick...

Silkypix är för min del imponerande enkelt att använda...Och är nog det program jag tills nu gillat mest i handhavande.. Mycket fina bilder får man också då färgerna är mycket fina med Silkypix tycker jag..

Dxo Optics gillar jag också... Men där är jag sur för Dxo markt verkar inte proritera Sonyprodukter alls.. Sådant företag gynnar jag inte helst....För jag kan ju inte veta att dom ens uppdaterat så min A700 får bästa möjliga prestanda då deras program tydligen är från den första versionen av firmwere av A700...

Rawhide verkar duktigt att fixa bra skärpa samt minimera brus samtidigt vilket liksom ofta motverkar varandra lite då man vill skärpa en bild där det finns brus i den från start...... Sonyprogrammet har inte lika fin avläsning tycker jag... Och programmet rawhide är gratis...En klar fördel.

Redigerat av mayro, 23 februari 2009 - 21:08.


#712

Postad 23 februari 2009 - 21:16

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Ska nog testköra Rawhide som du nämner Mayro! :)

Ska se om jag kan få upp några jämförelsebilder på höga ISO´n, fast skillnaden kanske syns vid extrema croppningar, vem vet?

#713

Postad 23 februari 2009 - 21:25

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Kul nån vaknar till i Sonylägret för lite skoj testande..

En sak bara.. Min A300 "uppförde" sig inte på samma sätt som A700 gör ifråga om själva brusbilden.. Så mina resultat behöver inte givetvis bli exakt samma för A200 A300 A350...Som

Tror själva sensortyperna som är olika är en sak som inverkar. Min A700 anser jag Raw är ett absolut måste med.. Detta ansåg jag inte med A300an..

#714

Postad 01 mars 2009 - 15:53

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Hej.

Någon som har haft problem med sin A300 eller A350 vid kontinuerlig fotografering? Var ute och fotade lite macro i cirka 40 minuter, såg sedan en hel del gäss som gjorde lite snygg landningar och liknande vid vår Å. Bestämde mig för att fota lite kontinuerligt men efter en eller två bilder så hördes det ett konstigt ljus ifrån kameran. Lätt som att slutaren trasslade till sig och kameran låste sig sedan i kamerafel.
Stängde av kameran, tog ut batteriet och började om igen.
Fotade först enskilda bilder och det gick bra, gick sedan på kontinuerligt igen och samma sak hände åter igen..
Efter denna gången så gick jag hemåt, kameran betedde sig väldigt konstigt. Hittade inte fokus och blev åter igen kamerafel på kamerafel.

Kameran ligger i sin väska nu för att acklimatisera sig innan jag kollar på bilderna och mer ingående på kameran. Men vem ska man kontakta om jag måste få den reparerad? Sony eller?
Har ett garantibevis som låg i kartongen dock inget kvitto på kameran...

#715

Postad 01 mars 2009 - 16:07

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0

Hur är det med Beg objektiv,,funkar dom lika bra för båda?

Är min fråga för dum,,,? Skulle vara kul att få det bekräftat :P

#716

Postad 01 mars 2009 - 16:51

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Begagnade AF-objektiv fungerar likadant på båda, ja.

#717

Postad 07 mars 2009 - 09:42

Santas Little Helper
  • Santas Little Helper
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Har precis införskaffat mig en A300 med kitobjektivet och är än så länge jätte nöjd!

Jag undrar dock om det finns någon "tips och trix" sida med nyttig information för att komma igång med kameran?

#718

Postad 07 mars 2009 - 09:55

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Ännu en till i Sony-familjen, grattis ;)

Sony´s manual/instruktionsbok är en bibel, den beskriver saker mycket bra!
Ta även en titt på vårat lexikon, där finns en hel drös med information och tips!

#719

Postad 08 mars 2009 - 23:47

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Har precis införskaffat mig en A300 med kitobjektivet och är än så länge jätte nöjd!

Jag undrar dock om det finns någon "tips och trix" sida med nyttig information för att komma igång med kameran?


SONYs egna foto skola är nog en mycket bra början! Länkar till den har postats tusentals gånger av mig redan ....

du kan google efter den också

#720

Postad 09 mars 2009 - 14:37

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Och här är den igen: Sonys fotoskola

#721

Postad 10 mars 2009 - 18:35

Santas Little Helper
  • Santas Little Helper
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Tack! Denna guide och photoshop guiden från moderskeppet utgör nog en bra början ;)

#722

Postad 10 april 2009 - 13:28

Unregistered6aab3424
  • Unregistered6aab3424
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Har ni sett röken av några pengar på cash back kampanjen?

#723

Postad 10 april 2009 - 17:07

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Har ni sett röken av några pengar på cash back kampanjen?


Hej

Jag har fått pengar från sony.
Är det ingen annan som fått??

/P

Redigerat av PontiacMan, 15 april 2009 - 14:05.


#724

Postad 15 april 2009 - 14:17

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Näää. Vi andra som handlat då tiderna va goda"re" får betala fullt :)

#725

Postad 19 april 2009 - 16:52

Slaughterman
  • Slaughterman
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Så, efter att ha läst igenom hela tråden så förhandsbokade jag en A300 från mediamarkt (de får in 4st) i fredags för 4995:- och jag hoppas den kommer in imorgon då det var egentlig leverans i fredags.
Jag kolla runt mkt innan jag bestämde mig, bland annat på D60 samt Canon 1000D. Eftersom det är min första systemkamera, ville jag lägga mig runt 5-6000:-.

Många av mina vänner med kameror sa att det bara finns dessa 2 märken inom systemkameravärlden, något jag ställde mig mkt tveksam till =) Dessutom har jag stora händer, vilket inte alls stämde överens med dessa modeller. a300:an sitter som ett smäck i handen, och jag tror jag gjort mig ett bra köp.

Som amatör inom området blir det nu mycket trail and error, men det ska bli kul. Finns mycket bra råd i det här forumet, och jag kommer definitivt ställa frågor =) Innan sommaren vill jag kunna använda den hjälpligt, då 3 veckor ska tillbringas i Grebbestad samt att jag tills dess kanske skaffat något mer objektiv (gärna nått mer mer zoom)

/Martin

#726

Postad 19 april 2009 - 17:49

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Trevligt trevligt, kom med frågorna du, så ska vi försöka komma mer svaren :)

#727

Postad 19 april 2009 - 18:15

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Hehe, det brukar låta så i vänskapskretsarna :) Tur att vi har det här forumet som trots allt är relativt objektivt. Gratulerar till nyinköpet!

#728

Postad 19 april 2009 - 18:22

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Hehe, det brukar låta så i vänskapskretsarna :) Tur att vi har det här forumet som trots allt är relativt objektivt. Gratulerar till nyinköpet!



Jag kan nog idag säga att förutom lite sund naturligt ordkrigande runt märkena i tipstopics vilket ju tillhör lite trotts allt. För lite kivande måste ju finnas också...så är detta forum särklass det bästa som finns ifråga om tips och råd.. Bäst stämmning trotts ibland olika tankar och lite sura miner...Dessutom är detta i särklass det som sköts bäst ifrån moddarna .. Ibland lite snetramp görs ju.. Men ändock så är moddereringen på detta forum överlägset den bästa möjliga som helhet...

Dessutom är forumet påverkbart då man ser saker som kan förbättras... :(

#729

Postad 19 april 2009 - 19:20

Slaughterman
  • Slaughterman
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
hehe, det låter ju bra att man kan få lite hjälp när det uppstår problem.
Nu hoppas jag bara att den kommer imorn, är sjukt sugen på att börja pilla med den.
Återkommer vid tillfälle (läs: första problem som gör att jag gråter blod)

#730

Postad 21 april 2009 - 09:16

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Hej.
Nu börjar det bli dags att skaffa en digitalkamra. Min dynax har legat och sammlat damm tillräckligt länge nu nämligen. Det lär ju bli en sony efter som mina gammla minolta objektiv ska passa till den. Det jag undar över är hur mina gammla objektiv fungerar med den nya kamran? Behöver jag köpa objektiv till den nya eller räcker det med ett kamrahus t.ex. Det jag har idag är ett 50-80 100-300 och 24mm, detta är med gammla mått mätt men hur fungerar dom på en ny digitalkamra?

#731

Postad 21 april 2009 - 09:24

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Hej.
Nu börjar det bli dags att skaffa en digitalkamra. Min dynax har legat och sammlat damm tillräckligt länge nu nämligen. Det lär ju bli en sony efter som mina gammla minolta objektiv ska passa till den. Det jag undar över är hur mina gammla objektiv fungerar med den nya kamran? Behöver jag köpa objektiv till den nya eller räcker det med ett kamrahus t.ex. Det jag har idag är ett 50-80 100-300 och 24mm, detta är med gammla mått mätt men hur fungerar dom på en ny digitalkamra?


Trevligt, är det möjligtvis ett 24/2.8? Sigma eller Minolta?
Finns inget objektiv som heter 50-80, kan det möjligtvis vara ett 28-80/3.5-5.6?

Objektiv nyare än 1985 från minolta fungerar på alla Sony´s systemkameror!

#732

Postad 21 april 2009 - 09:33

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Hej.
Nu börjar det bli dags att skaffa en digitalkamra. Min dynax har legat och sammlat damm tillräckligt länge nu nämligen. Det lär ju bli en sony efter som mina gammla minolta objektiv ska passa till den. Det jag undar över är hur mina gammla objektiv fungerar med den nya kamran? Behöver jag köpa objektiv till den nya eller räcker det med ett kamrahus t.ex. Det jag har idag är ett 50-80 100-300 och 24mm, detta är med gammla mått mätt men hur fungerar dom på en ny digitalkamra?


Din dynax är en kamera för film antar jag?
Objektiven borde ju funka, men för att vara på den säkra sidan så kan du kolla här: http://www.dyxum.com/lenses/index.asp
Köper du någon annan kamera än A900 så får du en "brännviddsförlängning" på 1,5 vilket i praktiken innebär att ditt 24mm objektiv på en digitalkamera motsvarar ett 36mm's objektiv på din filmkamera. Detta beror på att sensorn i en APS-C kamera är mindre än vad en ruta på den negativa filmen är.

Snabbt förklarat, hoppas du förstod. Annars är det bara att fråga mer :)

#733

Postad 21 april 2009 - 09:38

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Trevligt, är det möjligtvis ett 24/2.8? Sigma eller Minolta?
Finns inget objektiv som heter 50-80, kan det möjligtvis vara ett 28-80/3.5-5.6?

Objektiv nyare än 1985 från minolta fungerar på alla Sony´s systemkameror!


Eller ett 35-80 kanske...

#734

Postad 21 april 2009 - 10:02

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Det var snabba svar! Tackar!
Ja det är nog ett 35-80 när jag tänker efter och det är ett sigma objektiv och ja det är en gammal "filmkamra" från 90 tror jag. Blir till att köp med ett objektiv för säkerhets skull och kompletera med ett vidvikel senare kanske då efter som det inte blir så mycket vidvinkel längre av mitt sigam. Ska bli spännande och se hur mitt tele objektiv kommer funka. Blir det någon skillnad på ljusinsläppet (bländaren)?

#735

Postad 21 april 2009 - 10:12

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Ljusinsläppet är fortfarande densamma.

#736

Postad 21 april 2009 - 10:43

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Dina objektiv kommer att fungera bra på en ny Sonykamera.

Jag själv har testat några objektiv från början av 90-talet och blev förvånad över hur bra bilderna blev. :)

Själv letar jag efter ett Minolta 50 1,7 (eller var det 1,8) objektiv.

#737

Postad 21 april 2009 - 12:47

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Låter bra. Då kommer nästa fråga, ska jag välja A300 eller A350? Dum fråga kanske men är det värt prisskilnaden som ju i.o.f inte är så stor?

#738

Postad 21 april 2009 - 12:56

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Rakt av, nej. Fler pixlar är inte alltid bättre (speciellt inte när man trycker in dem på samma yta). Bilderna blir större att lagra och om du inte ska skriva ut några 2x2m ark så kommer du inte märka skillnaden. Dessutom har du lägre sekvenstagning med 350. Men du får själv tänka efter vad du värdesätter mest i en kamera.

#739

Postad 21 april 2009 - 13:04

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Låte logiskt. Några jätte förstorigar på papper lär det ju inte bli men får maninte en större möjlighet att beskära bildenom man har högre upplösning? Som digital zoom i efterhand.

#740

Postad 21 april 2009 - 13:06

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Jo, men eftersom du har fler pixlar på samma yta så kommer även bruset att bli synligare när du zoomar i bilden (även om detaljer har möjlighet till att bli tydligare). Jag har haft en A200 i ett år och har inte haft behov av högre upplösning då jag har croppat bilder.

#741

Postad 21 april 2009 - 14:10

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Låter bra. Då kommer nästa fråga, ska jag välja A300 eller A350? Dum fråga kanske men är det värt prisskilnaden som ju i.o.f inte är så stor?



Jag måste svara att om priset som skiljer inget gör så skulle jag idag välja A350... Och faktiskt just för två saker egentligen...

Den ena är lite åt hållet "faktabasserad".. Man kan klippa ytterligare lite mer..... Den andra är pga att jag "tycker mig sett" i bildexempel att A350 trotts vad almänt sägs i sk "Tester" den kameran ger ytterligare lite mer isoförmåga trotts allt..

Och jag är mycket medveten om att jag här motsäger dom sk "Testare" som utalat sig...

Men jag ser ju sedan att det jag sagt tidigare om att jag är fundersam innan DXO markt mätt samt visat mätningarna om verkligen A350 är sämre ifråga om isohanteringen än A300. Ja det styrks ju nu via DXO markt´s mätningar att den mätmässigt inte är det. Utan tvärt om den är bättre mätmässigt än även A700án.....


Asså.. Jag anser A300 vara tillräkligt bra. Men kan inte helt ändå bortsee ifrån att jag sett väldigt fina bilder ifrån A350 som på nått sätt gav mig en feeling av att rätt hanterad så kan den lite lite lite till i marginalen....


men.. I slutändan så hamnar frågan i facket "plånboksfråga"...

Båda kamerorna gör med ljuskänslig skarp optik eller skarp bra men mindre ljuskänslig optik säkerligen dig oavsett vilken du väljer dig glad...
Samt oavsett val av märke eller i samma märke kameratyp så är i slutändan optiken det som kommer avgöra dina resultat mest av allt.. Samt givet ihop med hur snabbt du lär dig hur din kamera gillar att hanteras. Och hur du kompenserar kamerans eventuella brister samt fördelar.. Samt bildprogrammen du väljer..

Mvh
Tobbe.

Redigerat av mayro, 21 april 2009 - 14:18.


#742

Postad 21 april 2009 - 14:36

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Tack för svaren, då har jag lite att fundera på. Nästa fråga är vilken blixt man ska välja till. Förstår att det är plånboken som avgör det också och efter som jag är nybörjare även om jag fotade endel men min gammal "filmkamra" så ska det inte vara en för dyr blixt men jag vill givetvis bli nöjd också. Får man en bra ablixt för runt 2000?

#743

Postad 21 april 2009 - 14:52

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jag har ju Sony HVL56 AM som var den förra toppmodellen.. Köpte den beg i nyskick knappt använd för 2500 kr. Och sådan finns lite då och då beg har jag sett.

Och att det blev den var priset.. Och att den har trådlös styrning.. fast det kanske även andra Sonyblixtar har?? har inte järnkoll på det...

Mycket fin blixt är det tycker jag.. Även om jag inte gillar använda blixt alls egentligen... :)

#744

Postad 21 april 2009 - 14:55

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Får man en bra ablixt för runt 2000?


Denna ska väl vara ok tror jag.
http://www.scandinav...spx?iid=7494141

#745

Postad 21 april 2009 - 16:57

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Någon som sett om det finns nån modell A100 topic på detta forum? Jag har sökt.. Men är nog rätt kass på "söka"... :)

#746

Postad 21 april 2009 - 17:03

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Välj en lämplig tråd bland dessa: Trådar om A100

#747

Postad 21 april 2009 - 22:53

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Har haft besök och lirat hifi.. Så hann inte tacka för länkarna Joakim.. Men bättre sent än aldrig... :)


Tack.... :)

#748

Postad 23 april 2009 - 09:45

Slaughterman
  • Slaughterman
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag hämtade ut min kamera igår på mediamarkt.
Idag börjas vägen mot lärandet =)

Dock så har jag en tanke: Är det lika bra att köpa ett zoomobjektiv från start, så jag hinner "lära mig" hjälpligt tills sommaren, eller ska jag börja lära mig med kitobjektivet? Jag ser fördelar med båda, men det vore kul med zoom till sommaren, o då kanske det är lika bra att kunna hantera det någorlunda?

Hon som hjälpte mig på mediamarkt visade ett billigt objektiv som hon tyckte passade bra för nybörjare som kanske itne vet vad de vill, och sade att det var ett kul objektiv med bra funktioner för pengarna. Jag vet att det är skillnad på kostnad och kvalitet, men det kanske är bra att börja med ett billigare innan jag vet att fotografering är min sak?

Det objektivet hon visade var (osäker på vilket, då det finns 2 på prisjakt)

Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro for Sony/Konica Minolta

samt:

Tamron AF 70-300/4,0-5,6 LD 1:2 Macro for Sony/Konica Minolta


Det finns ju sigma och sony objektiv 70-300 snäppet över i prisklass, hur ställer sig dessa mot Tamrons?

Så tips för detta?

Redigerat av Slaughterman, 23 april 2009 - 10:04.


#749

Postad 23 april 2009 - 10:18

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Börja fota med vanliga kitoptiken som följer med bara.. Teleoptiker får du till "samma" pengar senare i alla fall.. Dessutom finns det guldkorn från förr som jag tror kan ge dig mer optik per krona kanske än dagens teleoptiker gör... .. För så snart du börjar fota så kommer du springa på en hel del saker troligen du inte tänkt dig "springa på" om du inte sedan förr har erfarenhet med systemkameror.....

Och där kommer gissningsvis en del funderingar som du troligen om du som sagt inte har tidigare erfarenheter att luta dig mot undra över......

Så jag skulle börja sakta och lugnt lära känna din kamera först.. Samt bildprogramsfrågorna som då beroende på erfarenhet du har kan vara många att försöka komma tillrätta med...


Och då du lärt dig grunderna för din kamera så kommer säkerligen du lättare "förstå" att hantera ett teleoptikval sedan i alla fall...

Så fokusera på skapa grunder .. Det är i alla fall överdjäkligt mycke man skall förstå om man kommer ifrån noll...

Så var det för mig skall erkännas.. Jag kunde fota iofs lite därför jag ju redan fotat ett stort antal tusentals bilder...Även då manuellt.... Men som dyslektiker kunde jag inte teorin alls...Och förstod noll av hur sakerna fungerar inbördes.. Jag klarade ju bara den praktiska sidan..

Så en kompis förra sommaren satt och gav mig direktförklaringar så jag lärda mig teori samt hantering medvetet lite mer.. Samt här på forumet förklarade Halmstaden en hel del saker ifrån teorins värld.Och även andra.....Så min praktiska erfarenhet fick en koppling till teorin bakom en bild...


Men jag tror att även utan dyslexsi så är det mycket info man skall ta in från start...Så ta det sakta och läs och prova och fråga sedan då du "springer på" frågor du behöver tips runt...


Sedan då tiden är mogen att gå vidare så finns ju många hjälpande här att ge tips och ideer om teleoptikens värld...


men igen.. Jag vet ju inte hur mycket du redan har i bagaget... Så jag kanske skriver i onödan här som om du inget kan från start.. I så fall ber jag om ursäkt givetvis...

Mvh
Tobbe.

#750

Postad 23 april 2009 - 12:30

Slaughterman
  • Slaughterman
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Hej, och tack för snabbt svar.

Jo, jag förstår att det är bra att lära sig från grunden, och det är därför jag får för mig att det är positivt att köpa det relativt snart, så jag kan ta med det objektivet i "grundinlärningen". Jag har fotat lite (hur man nu definierar det) med vanlig kompakt-digitalkamera samt pillat på kompisars systemkameror - Nu finns det ju inte mkt inställningsmöjligheter på kompakt, men en grund kan man kanske kalla det (?)

Anledningen till att jag kanske stressar är som jag skrev i förra inlägget, jag vill kunna använda det någorlunda till sommaren, och iom att de objektiven är realtivt "billiga" så tror jag det kanske är värt att pröva en billigare objektiv, vid uppdatering så kan man ju alltid sälja det till en ny nybörjare =)

Så zoomobjektiv för en billig peng i början, det som jag refererade till (eller motsvarande)?

Låg och läste i instruktionsboken igår, och jag inser att det är massor med fubnktioner och inställningar, men jag vill lära mig från grunden o allt eftersom behärska dessa funktioner bättre.

*Tankar från en novis som vill hem och pilla kamrea*



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.