Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kameraexperten - prissänkningar men inga leveranser

1053 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#951

Postad 20 december 2008 - 21:15

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Så sant! Även om den här typen av bedrägerier inte är jättevanliga så kommer nog en hel del nätbutiker att gå i konkurs framöver till följd av den ekonomiska krisen. Då spelar det ingen roll hur gott rykte ett företag har. Folk kan ändå bli av med pengarna innan de hunnit få sina varor.

Fast Prisjakt borde ändå genast ta bort sajter som enbart erbjuder förskottsbetalning och som har nån skum postboxadress. Även i de fall som det handlar om tidigare välrenomerade sajter. Det som har hänt nu är ju ett klart och tydligt exempel på att det faktiskt är fullt möjligt att "kapa" ett välrenomerat företag, utnyttja den tjänst som Prisjakt tillhandahåller och blåsa folk på miljoner på kort tid. Låt det för sjutton inte hända igen!


Du har också rätt i det du skriver. Men en sak man gärna glömmer bort och som jag försökt nu säga om och om igen är följande:

Även om alla kriterier du beskriver här kan inträffa igen, och tom mer polerat och uttänkt och svårfunnet så rinner ju allt ner till en och samma poäng jag försökt betona. Dvs den att oavsett vilket företag det är och oavsett hur raffinerat det hela har lagts upp och oavsett vilken historia eller annat butiken har så finns det trots det ett kriterium som alltid kommer att få mig att undvika att handla nåt där och det är betalning i FÖRSKOTT!

Har man bara den principen anser jag att man undviker i stort sett de flesta och största riskerna att bli blåst på detta sätt åtminstone.

Och då helt plötsligt blir ju alla andra argument och förslag på förbättringar sekundära helt plötsligt. Visst finns det massor med förbättringar som kan göras i all oändlighet, men stryper man en företeelse vid sin linda är det alltid mest effektivt, agree?

För en sak är säker, det spelar ingen roll hur många hänglås och åtgärder man hänger på, det är aldrig en garanti för att folk inte kan bli lurade igen iaf.

För ingen kommer nånsin att till 100% kunna skydda sig mot sånt iaf, oavsett hur många säkerhetsförbättringar PJ eller andra inför.

Vad jag vill komma till är att det är hur du som individ och ansvarig över dina pengar agerar som har störst betydlelse om dessa bedrägerier ska lyckas eller inte. Mer det än ev åtgärdpaket hos alla andra parter.

Det om något är vad jag kallar Konsumentmakt.

Redigerat av masse70, 20 december 2008 - 21:27.


#952

Postad 20 december 2008 - 21:29

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Just det. Och hur många pålitliga online-handlare faller i den kategorin? Min gissning: 0


Och just därför borde Prisjakt omedelbart ha tagit bort eller varnat för Kameraexperten. Kombinationen helt ändrat produktutbud, billiga priser, postboxadress (som om man bara gjort en slagning på eniro även visade sig gå till en strippklubb) samt att man enbart tog förskottsbetalning borde faktiskt ha räckt.

Naturligtvis får folk skylla sig själva när de pytsar iväg en massa pengar innan de har varan, men jag hoppas ju innerligt att även Prisjakt förstår att deras koncept har utnyttjats av bedragarna och att man rimligtvis måste vidta åtgärder för att förhindra att det händer igen.

Du har också rätt i det du skriver. Men en sak man gärna glömmer bort och som jag försökt nu säga om och om igen är följande:

Även om alla kriterier du beskriver här kan inträffa igen, och tom mer polerat och uttänkt och svårfunnet så rinner ju allt ner till en och samma poäng jag försökt betona. Dvs den att oavsett vilket företag det är och oavsett hur raffinerat det hela har lagts upp och oavsett vilken historia eller annat butiken har så finns det trots det ett kriterium som alltid kommer att få mig att undvika att handla nåt där och det är betalning i FÖRSKOTT!

Har man bara den principen anser jag att man undviker i stort sett de flesta och största riskerna att bli blåst på detta sätt åtminstone.

Och då helt plötsligt blir ju alla andra argument och förslag på förbättringar sekundära helt plötsligt. Visst finns det massor med förbättringar som kan göras i all oändlighet, men stryper man en företeelse vid sin linda är det alltid mest effektivt, agree?

För en sak är säker, det spelar ingen roll hur många hänglås och åtgärder man hänger på, det är aldrig en garanti för att folk inte kan bli lurade igen iaf.

För ingen kommer nånsin att till 100% kunna skydda sig mot sånt iaf, oavsett hur många säkerhetsförbättringar PJ eller andra inför.

Vad jag vill komma till är att det är hur du som individ och ansvarig över dina pengar agerar som har störst betydlelse om dessa bedrägerier ska lyckas eller inte. Mer det än ev åtgärdpaket hos alla andra parter.

Det om något är vad jag kallar Konsumentmakt.


Du har helt rätt, men på vilket sätt skulle det förhindra att även Prisjakt med rätt enkla metoder försöker hålla bedragare borta från sajten när så många konsumenter bevisligen är naiva? Gör man ingenting alls så kommer det att hända igen och det skadar både Prisjakt och tilltron till näthandel.

#953

Postad 20 december 2008 - 21:31

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

{klipp}

Problemet blir då att denna tråd fylls med uppmuntringar om att stämma sina banker, PJ, PR och samhället när man ändå är i farten och hålla dom asnvariga över vad som gått fel här. Dvs allt annat än konstruktivt och dessutom missriktat i de flesta fall.

{klipp}


Vi lever ju tyvärr i ett land som i generationer fostrat sina invånare till inställningen att allting alltid är någon annans fel. Att man faktiskt är personligt ansvarig för sina egna handlingar är på väg att bli ett okänt begrepp i Sverige. Det innebär inte att vi är en nation av naiva idioter, utan att vi faktiskt uppmuntras till denna världsuppfattning av våra politiker.

Inte ens i USA - tvärt emot vad många svenskar tycks tro - kan man utan vidare stämma fysiska eller juridiska personer på vad som helst. I USA har man en lång tradition av starkt ålagt produktansvar på företag, detta har vi inte i Sverige eller Europa och man kan därför inte transplantera "vi ses i rätten"-angreppssättet till Sverige.

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 20 december 2008 - 21:40.


#954

Postad 21 december 2008 - 08:48

Roger Gustavsson
  • Roger Gustavsson
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Dvs den att oavsett vilket företag det är och oavsett hur raffinerat det hela har lagts upp och oavsett vilken historia eller annat butiken har så finns det trots det ett kriterium som alltid kommer att få mig att undvika att handla nåt där och det är betalning i FÖRSKOTT!

Har man bara den principen anser jag att man undviker i stort sett de flesta och största riskerna att bli blåst på detta sätt åtminstone.


Nu har i princip all ehandel/postorder någon form av förskottsbetalning när det gäller privatpersoner. Mot faktura förekommer i regel endast mot företag eller offentlig förvaltning. Postförskott är också just förskott. Du betalar innan du öppnat paketet och dess innehåll kan vara allt annat än det du beställt.

#955

Postad 21 december 2008 - 09:16

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Nu har i princip all ehandel/postorder någon form av förskottsbetalning när det gäller privatpersoner. Mot faktura förekommer i regel endast mot företag eller offentlig förvaltning. Postförskott är också just förskott. Du betalar innan du öppnat paketet och dess innehåll kan vara allt annat än det du beställt.


Jag vet inte om du väljer att läsa vissa inlägg och vissa inte. Detta angående postförskott, faktura eller förskottsbetalning har behandlats och kommenterats i ett flertal inlägg nu bla av mig själv.

Vad du tydligen missade är bla att du dels har möjlighet att öppna paketet inför vittnen innan du tar med dig paketet om du väljer postförskott. Det andra du missade är att bedragarna i stort sätt aldrig vill välja denna form då den innebär en del merjobb och krångel för deras del jämfört med enbart förskott. Dom måste ju trots allt göra sig besväret att skicka paket osv oavsett innehållet i det.

Så det är en väldig skillnad på förskott och förskott med hänvisning till ditt eget exempel, speciellt i detta fall.

Jag vet att jag definitivt inte skulle göra mig det besväret om jag nu var i deras skor och ville tjäna snabba enkla pengar.

Så sannolikehteten att drabbas av det nu nu skett via postförskott är oerhört mycket lägre även om inget i livet kan garanteras.

Listan kan göra längre men det har redan sagts.

Vad många tycks näsan aktivt förtränga här är fortfarande det faktum att ordet FÖRSKOTT borde ringa i fler varningsklockar än det uppenbarligen gjort. Följer man det rådet kommer man bra mycket längre i kampen mot att förhindra det som hänt.

Redigerat av masse70, 21 december 2008 - 09:26.


#956

Postad 21 december 2008 - 09:39

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Naturligtvis får folk skylla sig själva när de pytsar iväg en massa pengar innan de har varan, men jag hoppas ju innerligt att även Prisjakt förstår att deras koncept har utnyttjats av bedragarna och att man rimligtvis måste vidta åtgärder för att förhindra att det händer igen.

Du har helt rätt, men på vilket sätt skulle det förhindra att även Prisjakt med rätt enkla metoder försöker hålla bedragare borta från sajten när så många konsumenter bevisligen är naiva? Gör man ingenting alls så kommer det att hända igen och det skadar både Prisjakt och tilltron till näthandel.


Visst PJ och alla andra kan gå över berg och vatten i kampen mot detta och införa hur många kontroller och säkerhetsspärrar som helst. Kanske dubblera antalet anställda för att hinna med allt detta allt i kampen mot bedragarna?

Nu var jag lite medvetet ironisk men vad jag fortfarande vill komma till är att jag tror många ser PJ med fel ögon iaf enligt mig. Jag ser PJ som enbart en hjälp och en informationskälla på vägen till att välja en vara jag vill köpa.

En informationssamling där jag själv kan ösa ur de bitar jag vill lära mig. Sen är det upp till mig med den info jag samlat att fatta mina egna beslut baserat på min egen erfarenhet och mitt eget omdömme.

Inte en GARANT eller skyddande ängel som håller mig under sina vingar och ser till att hur jag än gör eller vad jag än väljer att göra så vet jag med 100% att jag kommer att vara säker och trygg i mitt val av butik och att mina pengar alltid kommer vara i tryggt förvar.

Sorry men den verkligheten existerar inte och kommer heller aldrig att göra. Varken PJ, banken eller samhället kommer att kunna garantera att detta inte kan ske igen. Oavsett hur stora åtgärdspaket man än inför.

Ser man PJ som PJ är tänkt att vara, dvs en hjälp och inget annat och ingen garanti för att dina val sen blir rätt skulle nog detta sett annorlunda ut från början.

Redigerat av masse70, 21 december 2008 - 09:46.


#957

Postad 21 december 2008 - 13:08

Nash_onlyone
  • Nash_onlyone
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Roger, det låter som en del av sanningen, särskilt med tanke på följande information jag letat upp: Bankerna, nu plural :rolleyes:, uppmanar till direktinbetalningar och talar om för företagen att det är så bra att de får betalt direkt av sina kunder, i förskott! Här är t ex en länk till Swedbanks info till företag som vill starta e-handel: http://www.swedbank....,173786,00.html och här finns på SEB: http://www.seb.se/po...sp?website=TAB1 där det ordagrant står: "Du slipper fakturor och postförskott. Betalningen sker i förskott." och på Nordea: http://www.nordea.se...ing/790892.html där det står att det är så fördelaktigt gentemot postförskott: "Du får minskade kostnader och administration för fakturering och hantering av postförskott."

På Nordea.se framgår dessutom att kunden och förtaget bägge måste ha konto i banken för att direktinbetalning ska fungera, det gäller alltså även Swedbank och SEB. (länk: [url="http://www.nordea.se/F%c3%b6retag/Betalningar%2boch%2bkort/Inbetalningar/M%c3%a5ste%2bjag%2bha%2bkonto%2bi%2bNordea%2bf%c3%b6r%2batt%2bkunna%2berbjuda%2be-betalning/939802.html""]http://www.nordea.se/F%c3%b6retag/Betalnin...9802.html"[/url]
Och dessutom framgår att företaget måste ha ett avtal med banken för att direktinbetalningssystemet ska fungera. Men hej! Vad ser vi här? Jo, att bankerna har ingått avtal med KE för de tjänster de bjuder. Och hå! Vad kan man förvänta sig av det? Att bankerna inte ingår avtal med vem som helst, som t ex enligt de som anser att det fanns så många varningstecken så långt innan, t ex det här med bara box-adress - det såg ju banken också! Och man borde väl förvänta sig att bankerna inte ingår avtal med dylika uppenbart skumma företag som inte existerat så länge på marknaden eller?
Det är vad jag kan utläsa av den information jag hittat i alla fall.

Så nu är jag ännu mer av uppfattningen att bankerna ska ta ansvar för direktinbetalningarna! Är det några som ska ha koll på vilka de ingår avtal med så är det de. Å j-r vad jag känner mig trygg i deras val av avtalspartners i sina direktbetalningssystem! Vilket skämt! Kontentan: Antingen var både banker och alla kunder lättlurade eller så var vi alla i god tro!



Nu har i princip all ehandel/postorder någon form av förskottsbetalning när det gäller privatpersoner. Mot faktura förekommer i regel endast mot företag eller offentlig förvaltning. Postförskott är också just förskott. Du betalar innan du öppnat paketet och dess innehåll kan vara allt annat än det du beställt.


Redigerat av Nash_onlyone, 21 december 2008 - 13:26.


#958

Postad 21 december 2008 - 13:26

Jojko
  • Jojko
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
www.allabolag.se

#959

Postad 21 december 2008 - 16:00

Klingan1
  • Klingan1
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Nu har i princip all ehandel/postorder någon form av förskottsbetalning när det gäller privatpersoner. Mot faktura förekommer i regel endast mot företag eller offentlig förvaltning. Postförskott är också just förskott. Du betalar innan du öppnat paketet och dess innehåll kan vara allt annat än det du beställt.

Det finns fakuratjänster som exempelvis "Fakturera mig" som sköts av kreditor. Dessa tjänster är ganska så vanlig idag på webshoppar jag kikat på. Systemet fungerar så kunden blir blir godkänd av kreditföretaget vid köptillfället och när produkten levereras så genererar säljaren en faktura som oftast ligger på 14 dagar.

Fakturan betalas in till kreditföretaget som i sin tur gör en utbetalning till säljare. Skulle det vara så att kunden inte fått sin produkt innom dessa 14 dagar så kan kunden kontakta kreditföretaget eller säljaren och bestrida fakturan. Säljarens avtal med finnasbolaget gör att om inte säljaren skickar produkten som ex vid konkurs så är säljaren peronligen återbetalningsskyldig till kreditföretaget.

Ett sådant faktureringsysten fungerar ungefär på samma sett som att betala med kreditkort.

#960

Postad 21 december 2008 - 17:56

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Visst PJ och alla andra kan gå över berg och vatten i kampen mot detta och införa hur många kontroller och säkerhetsspärrar som helst. Kanske dubblera antalet anställda för att hinna med allt detta allt i kampen mot bedragarna?


Fast de hade ju inte direkt behövt gå över berg och vatten för att misstänka att nåt var galet.. Eller hur menar du? Om folk uppmärksammar de ansvariga på Prisjakt att en firma har bytt utbud, säljer billiga prylar, har en skum postboxadress och vill ha betalt i förskott så behövs det väl för sjutton inte fler antällda eller massor av kontroller för att plocka bort sidan och lägga in en varning? Jag förstår överhuvudtaget inte ditt resonemang på den punkten. Du klagar på att du själv stångar dig blodig hela tiden pga att du tjatar om folks personliga ansvar, men nu har jag gjort detsamma. Förutsättningen för svindeln var två: Folks naivitet samt det faktum att PJ och PR fick Kameraexperten att framstå som en seriös firma utan tidgare problem. När så många varningssignaler dyker upp så agerar man så fort man kan. Det är inte detsamma som att PJ kan ta ansvar för att folk inte använder sajten för bedrägerier eller att man kan skydda folk mot det, men att man i varje fall försöker förhindra det. I det här fallet med väldigt enkla medel.

Redan den 1 och 2 december så började folk i den här tråden prata om att det verkade vara en ren scam och ändå låg sajten kvar på Prisjakt i två veckor. Menar du att det var oundvikligt på nåt sätt eller att Prisjakt inte kan eller bör agera vid såna här tillfällen? Det här med att man måste ha bevis osv är ju ett fullständigt absurt resonemang. Prisjakt bestämmer väl själva vilka man länkar till?

Jag önskar Prisjakt all lycka i framtiden, men med lite enkla medel så borde man rimligtvis kunna se till att just det här inte händer igen.

Redigerat av Mange_L, 21 december 2008 - 18:21.


#961

Postad 21 december 2008 - 17:58

Roger Gustavsson
  • Roger Gustavsson
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Vad du tydligen missade är bla att du dels har möjlighet att öppna paketet inför vittnen innan du tar med dig paketet om du väljer postförskott. Det andra du missade är att bedragarna i stort sätt aldrig vill välja denna form då den innebär en del merjobb och krångel för deras del jämfört med enbart förskott. Dom måste ju trots allt göra sig besväret att skicka paket osv oavsett innehållet i det.



Jovisst, kan du öppna paket på macken (=Posten där jag bor). Fast du kan knappast prova en platt-TV eller dator där.

#962

Postad 21 december 2008 - 18:40

Ö-kalix
  • Ö-kalix
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Ok ska vi försöka få lite julstämning nu och glömma skiten. Vi som har förlorat har bara att hoppas på att Polisen gör ett jättebra jobb. Själv tänker jag så här -Jag har förlorat 15000 trist men vaddå- bara att bryta ihop och komma igen. Om pengarna återfås så får det bli en överraskning, inget jag går och väntar på...
Tycker vi fortsättningsvis använder denna tråd att lägga ut nyheter om någon har hört något nytt ang. ev . framsteg i utredningen eller annan info som kan vara viktigt att dela med oss av. Jag tror det skulle skapa mervärde för oss alla som följer denna tråd och deltar i den.. God Jul alla...

#963

Postad 21 december 2008 - 19:01

Nash_onlyone
  • Nash_onlyone
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jättebra sagt! Jag resonerar som du. Och mervärde - bra julklapp till oss alla. God Jul!


Ok ska vi försöka få lite julstämning nu och glömma skiten. Vi som har förlorat har bara att hoppas på att Polisen gör ett jättebra jobb. Själv tänker jag så här -Jag har förlorat 15000 trist men vaddå- bara att bryta ihop och komma igen. Om pengarna återfås så får det bli en överraskning, inget jag går och väntar på...
Tycker vi fortsättningsvis använder denna tråd att lägga ut nyheter om någon har hört något nytt ang. ev . framsteg i utredningen eller annan info som kan vara viktigt att dela med oss av. Jag tror det skulle skapa mervärde för oss alla som följer denna tråd och deltar i den.. God Jul alla...



#964

Postad 21 december 2008 - 19:04

thekidx
  • thekidx
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Ok ska vi försöka få lite julstämning nu och glömma skiten. Vi som har förlorat har bara att hoppas på att Polisen gör ett jättebra jobb. Själv tänker jag så här -Jag har förlorat 15000 trist men vaddå- bara att bryta ihop och komma igen. Om pengarna återfås så får det bli en överraskning, inget jag går och väntar på...
Tycker vi fortsättningsvis använder denna tråd att lägga ut nyheter om någon har hört något nytt ang. ev . framsteg i utredningen eller annan info som kan vara viktigt att dela med oss av. Jag tror det skulle skapa mervärde för oss alla som följer denna tråd och deltar i den.. God Jul alla...

Håller med Ö-kalix jag la ner att läsa denna tråd kring sida 18 när det böjade skrivas om PR och PJ och deras ansvar. Mer info om vad som skrivs och säges i media kring fallet. Är det tex någon som fått sin polisanmälan hemskickad till sig (eller är det KE som skall skicka även denna?).

#965

Postad 21 december 2008 - 19:43

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Ok ska vi försöka få lite julstämning nu och glömma skiten. Vi som har förlorat har bara att hoppas på att Polisen gör ett jättebra jobb. Själv tänker jag så här -Jag har förlorat 15000 trist men vaddå- bara att bryta ihop och komma igen. Om pengarna återfås så får det bli en överraskning, inget jag går och väntar på...
Tycker vi fortsättningsvis använder denna tråd att lägga ut nyheter om någon har hört något nytt ang. ev . framsteg i utredningen eller annan info som kan vara viktigt att dela med oss av. Jag tror det skulle skapa mervärde för oss alla som följer denna tråd och deltar i den.. God Jul alla...

Word...

#966

Postad 21 december 2008 - 20:58

uppflog
  • uppflog
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
I ett fall som med KE kan ju ett företag räkna upp postförskott som en betalningsmöjlighet för att verka seriösa och sedan bara låta PF-beställningarna bero med förevändningen att de inte har de beställda varorna på lager, och blåsa de direktbetalande kunderna precis som tidigare. Så det betyder inte att företaget är att lita på, men naturligtvis har man som köpare möjlighet till mindre risk när man beställer, om man utnyttjar den.

Men PF är ju en extra kostnad (minst 50 kr) som man som köpare bör väga mot värdet av beställningen och riskminskningen. För beställningar upp till några tusenlappar är det antagligen fortfarande bäst, statistiskt sett, att direktbetala. I Norge kostar (eller kostade för några år sedan åtminstone) ett postförskott blott 10 NOK.


Förresten heter det väl att "annullera" en order, inte att "makulera" som jag sett på många ställen i denna långa tråd?

#967

Postad 22 december 2008 - 13:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
700 har nu anmält kameraexperten

#968

Postad 22 december 2008 - 14:13

nashville
  • nashville
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

700 har nu anmält kameraexperten


se goddag då,, :)

#969

Postad 22 december 2008 - 14:27

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Sambon beställde en julklapp till mig av dessa lirare. Det vore onekligen spännande om de lurat "fel" person. Polisens möjligheter att lösa detta tror jag inte så mycket på. Det handlar ju trots allt om IT, bedrägeri och lurade konsumenter. Känns inte som något av dessa områden ligger i topp vad gäller kompetens eller prioritet. Är det någon som har varit ute vid adressen där styrelseledamoten är skriven?

#970

Postad 22 december 2008 - 14:42

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Sambon beställde en julklapp till mig av dessa lirare. Det vore onekligen spännande om de lurat "fel" person. Polisens möjligheter att lösa detta tror jag inte så mycket på. Det handlar ju trots allt om IT, bedrägeri och lurade konsumenter. Känns inte som något av dessa områden ligger i topp vad gäller kompetens eller prioritet. Är det någon som har varit ute vid adressen där styrelseledamoten är skriven?

Polis & media, bl a Expressen har varit i Sundbyberg och bara funnit en postboxfirma i en källare. Det finns inga övriga spår på adressen, i alla fall inte enligt media. Polisen däremot kanske har mer än de vill gå ut med . Styreseledamoten Siamak har dock med stor sannolikhet aldrig bott på denna adress på Sturegatan i "Sumpan" trots han var skriven där. Men det kanske är hans adress som är "postboxen"?

Den adress jag är mer intresserad av är den på Tenstavägen i Spånga, den adress som tidigt var c/o-adress till bolaget enligt bolagsregistret.

Vad jag inte riktigt heller är 100% på är om "ägarna" har lyckats byta postboxadress bara under den sista veckan eller om de använt två boxar? Postboxadressen är i Solna enligt hemsida m.m., och nu är man och letar i en postbox i Sundbyberg?

Solna och Sundbyberg är två helt olika städer/kommuner med olika postnummer även om det nu bara är några 100 meter mellan "boxadresserna".

ps...bra att HBB:s banner nu är rättstavad... :)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 december 2008 - 15:13.


#971

Postad 22 december 2008 - 16:37

Ö-kalix
  • Ö-kalix
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Polis & media, bl a Expressen har varit i Sundbyberg och bara funnit en postboxfirma i en källare. Det finns inga övriga spår på adressen, i alla fall inte enligt media. Polisen däremot kanske har mer än de vill gå ut med . Styreseledamoten Siamak har dock med stor sannolikhet aldrig bott på denna adress på Sturegatan i "Sumpan" trots han var skriven där. Men det kanske är hans adress som är "postboxen"?

Den adress jag är mer intresserad av är den på Tenstavägen i Spånga, den adress som tidigt var c/o-adress till bolaget enligt bolagsregistret.

Vad jag inte riktigt heller är 100% på är om "ägarna" har lyckats byta postboxadress bara under den sista veckan eller om de använt två boxar? Postboxadressen är i Solna enligt hemsida m.m., och nu är man och letar i en postbox i Sundbyberg?

Solna och Sundbyberg är två helt olika städer/kommuner med olika postnummer även om det nu bara är några 100 meter mellan "boxadresserna".

ps...bra att HBB:s banner nu är rättstavad... :)

Mvh JB


Är det någon mer än jag som blivit uppringd av KE ? - Tipsa isådant fall Polisen om ert tel-nr, datum, klockslag och vilken operatör ni har på ert teleabonnemang. Med hjälp av dessa uppgifter kan A-nummer och basstation bestämmas och lokalisera varifrån samtalet kom ifrån.


Word... makes life easier to live



#972

Postad 22 december 2008 - 17:12

Djabag
  • Djabag
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Har bankerna/kortföretaget inget ansvar ? Som givit möjligheter för bedragarna att sätta detta i verket.
Låta oss betala med kort för något vi inte får borde väl inte vara OK enl. avtalet mellan KE och dom !

Någon som har pratat med sin bank ?

#973

Postad 22 december 2008 - 17:42

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Har bankerna/kortföretaget inget ansvar ? Som givit möjligheter för bedragarna att sätta detta i verket.
Låta oss betala med kort för något vi inte får borde väl inte vara OK enl. avtalet mellan KE och dom !

Någon som har pratat med sin bank ?

Hmm...inte för att jag vill vara otrevlig, men om du läser tidigare inlägg i denna tråd, har du åtminstone ett 20-tal som varit i kontakt med sin bank och även fått svar.

De med kort har stor chans att få tillbaka sina pengar från banken/kortföretaget, medan de som gjort "direktbetalningar on line" verkar har mkt små möjligheter att bli ersatta av sin bank.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 december 2008 - 17:44.


#974

Postad 22 december 2008 - 19:20

Okaymobil
  • Okaymobil
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

700 har nu anmält kameraexperten


Över tusen sa dom på nyheterna precis.
Kan ju säga att denna skandalen har varit helt sjuk och vi som säljer online får verkligen höra om den. Jag tror inte jag har haft ett samtal den senaste veckan där kunderna osäkert har frågat om det är ok att handla online nu. Sällan jag tar till kraftuttryck men fy fan säger jag bara.

#975

Postad 22 december 2008 - 19:53

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Över tusen sa dom på nyheterna precis.
Kan ju säga att denna skandalen har varit helt sjuk och vi som säljer online får verkligen höra om den. Jag tror inte jag har haft ett samtal den senaste veckan där kunderna osäkert har frågat om det är ok att handla online nu. Sällan jag tar till kraftuttryck men fy fan säger jag bara.

Här är den nya siffran ca 1000 anmälning som polisen går ut med i både SVT Rapport och Text-TV.

http://svt.se/svt/js...22620&a=1355697

En väldig spekulation, men KE har ju haft kopplingar till Malmöområdet och 26 år....??

http://www.skanskan....kan-vara-mordad

EDIT: Efter lite mer efterforskning på webben är det minimal risk att min spekulation med länken ovan är rätt...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 december 2008 - 21:23.


#976

Postad 22 december 2008 - 20:28

Djabag
  • Djabag
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Hmm...inte för att jag vill vara otrevlig, men om du läser tidigare inlägg i denna tråd, har du åtminstone ett 20-tal som varit i kontakt med sin bank och även fått svar.

De med kort har stor chans att få tillbaka sina pengar från banken/kortföretaget, medan de som gjort "direktbetalningar on line" verkar har mkt små möjligheter att bli ersatta av sin bank.

Mvh JB


Vem orkar läsa 32 sidor med inlägg ?

#977

Postad 22 december 2008 - 20:51

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Vem orkar läsa 32 sidor med inlägg ?

Det räcker om du läser de sista 3-4 sidorna för att finna flera som talat med sin bank. Du behöver självklart inte starta från sid 1.

Om samma frågor ställs om och om igen med svar om och om igen blir tråden än mer oöverskådlig, men jag hoppas du fått svar på din fråga? :)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 december 2008 - 21:03.


#978

Postad 22 december 2008 - 23:10

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Ja några inlägg kunde skymtas vid ca 19.40-20.00 tiden idag på SVT rapport
under reportaget om KE,
kul att såna här diskutioner kan komma ut i media(på ett eller annat mindre sätt)

#979

Postad 23 december 2008 - 11:24

andreiarlovski
  • andreiarlovski
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Jag skapade precis en tråd om banker – jag vill byta bank men jag vet inte till vilken. Behöver input på hur olika banker agerat i den här soppan.

https://www.minhembi...howtopic=220080

#980

Postad 24 december 2008 - 01:35

Unregisteredb0ad8bcc
  • Unregisteredb0ad8bcc
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej!

Ytterligare en av de personerna som gick på ett bränn.

Tänkte bara meddela att senaste beskedet som jag fick av banken (Länsförsäkringar) så sitter folk som betalade med kort från någon av de större utgivarna hyfsat säkert. Ingenting är dock till 100% garanterat.

Tydligen, i mitt fall så har VISA rätten till att ta ut pengarna från den banken som KE använde och föra över till mitt konto. Tvisten hamlar sedan mellan KE och deras egna bank. Hur pass mycket den informationen stämmer vet jag dock inte, men det är det senaste jag fick höra.
Detta ska tydligen gå hyfsat snabbt så länge man skickar in en kortreklamation.

Hoppas infon glädjer några personen. Informationen kanske redan har tagits upp i tråden, och då ber jag om ursäkt.

God Jul & Gott nytt år på er allesammans

Redigerat av Unregisteredb0ad8bcc, 24 december 2008 - 01:37.


#981

Postad 25 december 2008 - 11:30

Roger Gustavsson
  • Roger Gustavsson
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
När det gäller bankernas hanterande, är det minst sagt förvirrande svar man får från dem. Någon praxis verkar inte riktigt finnas! Att de svar/råd som har givits är så olika tyder på det. Tycker definitivt att bankernas hanterande i denna härva är en sak för t.ex. PLUS i SVT. Kortbolagen verkar ha ett bättre skydd mot sådana skojare som Kameraexperten i Sverige AB. Varför har bankerna inte liknande försäkringar? Inte minst med tanke på vilka vinster bankerna har gjort under årtal på sina kunder... De borde skämmas!!! Bankerna vill ju ha en statlig garanti i ryggen men vi som kunder tycks få stå utan skydd mot bankernas hantering...




Jag har också fått svar från Polisen:

"Hej Roger.

Du frågar om förundersökningen i anmälan mot Kameraexperten i Sverige AB?

Anmälan du gjort i Jönköping vidarebefodras till Stockholms polisen, Bedrägeriroteln, Norrortspolisen.
Du kommer att kontaktas med automatik.
Civilutredande, Kaj Markkanen är utredare, han kan lämna ytterligare upplysningar.
Krim. kom. Jan Granquist ansvarar för utredningen.
I nuläget kan vi inte svara på om någon speciell informationssida kommer att finnas på www.polisen.se


Vänliga hälsningar

Anne-Marie Eriksén
Polisens kontaktcenter i Stockholms län"

#982

Postad 26 december 2008 - 12:15

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Intressanta artiklar om prisjämföreselsajternas ansvar för de återförsäljare de listar:

http://it24.idg.se/2.2275/1.202372

http://it24.idg.se/2...aterforsaljarna

Mvh JB

#983

Postad 28 december 2008 - 16:43

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
http://www.folkbladet.nu/?p=130688
Jag undrar vilken tidpunkt som Pj och Pr blev tipsade!

#984

Postad 29 december 2008 - 09:20

Unregistered764a9dd3
  • Unregistered764a9dd3
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

http://www.folkbladet.nu/?p=130688
Jag undrar vilken tidpunkt som Pj och Pr blev tipsade!


Det här är lite intressant, Thomas Lövgren, vd Cyberphoto säger att Prisjakt blev kontakade men inget hände.
Cyberphoto har haft problem med KE sen våren.

#985

Postad 29 december 2008 - 10:57

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0
Förstår inte varför vissa tycker att prisjakt/pricerunner o andra jämförelsesajter är ansvariga för detta. Jag ser dem som en tjänst där jag lätt kan hitta bästa pris på en vara, sen är det upp till mig att leta information/trovärdighet om butiken i fråga. För några år sedan, innan dessa sajter fanns så hade jag ett uppslag av datorbutiker som jag surfade in på och kollade priser hos när jag skulle köpa grejor. Blev mycket mer jobb och div. kalkulerande med priser med o utan frakt. Som den fattige student man var då så letade man ju efter den bästa lösningen.
Man måste ju förstå att prisjakt och pricerunner bara listar den informationen de får av butiker, sen är det sunt förnuft som gäller som vanligt vid distansköp.
Visst är det förjävligt att förlora pengar/bli lurad men att skylla på att man blev lurad av en prisjämförelsesajt är ju löjligt IMO.

Redigerat av Hoff, 29 december 2008 - 10:57.


#986

Postad 29 december 2008 - 11:32

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0

Förstår inte varför vissa tycker att prisjakt/pricerunner o andra jämförelsesajter är ansvariga för detta. Jag ser dem som en tjänst där jag lätt kan hitta bästa pris på en vara, sen är det upp till mig att leta information/trovärdighet om butiken i fråga. För några år sedan, innan dessa sajter fanns så hade jag ett uppslag av datorbutiker som jag surfade in på och kollade priser hos när jag skulle köpa grejor. Blev mycket mer jobb och div. kalkulerande med priser med o utan frakt. Som den fattige student man var då så letade man ju efter den bästa lösningen.
Man måste ju förstå att prisjakt och pricerunner bara listar den informationen de får av butiker, sen är det sunt förnuft som gäller som vanligt vid distansköp.
Visst är det förjävligt att förlora pengar/bli lurad men att skylla på att man blev lurad av en prisjämförelsesajt är ju löjligt IMO.


Som alla andra butiker, Kameraexperten har blandade omdöme av kunder lämnade. Om t.ex. Hemmabiobutiken hade planerat denna bluff, jag lovar att du som kund hade haft sorg efter dina pengar. Många blev lurade långt innan bubblan sprak. Var inte så beskyddande mot pris jagar sajterna. De fick veta långt innan kunderna började polisanmäla butiken, att något är ruttet där och JA, man skall själv leta info innan köp, men är man av de första drabbade, då ligger man på den första vågen. Vi har Moddar och Super Moddar här som blåser dig bort så snart du skriver ”fan” eller ”Skit”. Varför finns då inga ”vakter” som skall hoppa in och upplysa samt utreda, i förbyggande syfte of course, när sånt skit dyker up. Prisjakt och minhembio har samarbete och sponsringar. Vi bygger var godtrohet just på de och för det mesta har vi bara glada erfarenheter. För längesedan, den som är ihågkommen som Dracula, hade pålat såna skojare längs vägen, för att alla ska se och vetta vad som kommer ifall att… I väntan på Dracula vi få spetsa pållarna så länge och vara på vår vakt…

#987

Postad 29 december 2008 - 11:44

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Förstår inte varför vissa tycker att prisjakt/pricerunner o andra jämförelsesajter är ansvariga för detta. Jag ser dem som en tjänst där jag lätt kan hitta bästa pris på en vara, sen är det upp till mig att leta information/trovärdighet om butiken i fråga. För några år sedan, innan dessa sajter fanns så hade jag ett uppslag av datorbutiker som jag surfade in på och kollade priser hos när jag skulle köpa grejor. Blev mycket mer jobb och div. kalkulerande med priser med o utan frakt. Som den fattige student man var då så letade man ju efter den bästa lösningen.
Man måste ju förstå att prisjakt och pricerunner bara listar den informationen de får av butiker, sen är det sunt förnuft som gäller som vanligt vid distansköp.
Visst är det förjävligt att förlora pengar/bli lurad men att skylla på att man blev lurad av en prisjämförelsesajt är ju löjligt IMO.

Givetvis är det mitt eget ansvar!
Nu vet jag inte när och om PJ fick informationen!
Men om PJ fick information om att KEs leverantörer börjar ställa in leveranserna så borde väl det föranleda en koll från PJ eller PR,det är väl ändå ett ömsesidigt förtroende som båda parterna borde värna om?!
Hela iden bygger ju på förtroende,fast jag vet att pengar ofta har förtur!
Information om att leverantörer slår i bromsen kan iaf inte jag få fram!

#988

Postad 29 december 2008 - 11:50

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0

Givetvis är det mitt eget ansvar!
Nu vet jag inte när och om PJ fick informationen!
Men om PJ fick information om att KEs leverantörer börjar ställa in leveranserna så borde väl det föranleda en koll från PJ eller PR,det är väl ändå ett ömsesidigt förtroende som båda parterna borde värna om?!
Hela iden bygger ju på förtroende,fast jag vet att pengar ofta har förtur!
Information om att leverantörer slår i bromsen kan iaf inte jag få fram!


här har du link-en igen. De pratar om " redan i våren"... http://www.folkbladet.nu/?p=130688

#989

Postad 29 december 2008 - 15:37

umehume
  • umehume
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Givetvis är det mitt eget ansvar!
Nu vet jag inte när och om PJ fick informationen!
Men om PJ fick information om att KEs leverantörer börjar ställa in leveranserna så borde väl det föranleda en koll från PJ eller PR,det är väl ändå ett ömsesidigt förtroende som båda parterna borde värna om?!
Hela iden bygger ju på förtroende,fast jag vet att pengar ofta har förtur!
Information om att leverantörer slår i bromsen kan iaf inte jag få fram!

Problemet är i det här fallet som jag ser det att det gick väldigt fort, från de sista dagarna i november till en vecka in i december genomfördes majoriteten av alla beställningar. Prisjakt i det här fallet fick givetvis varningssignaler men hur kan de veta att det inte är konkurrenter som sprider rykten? Det finns ju stora incitament att misstänkligöra en prispressare mitt i julhandeln. PJ gjorde provbeställningar, pratade med polisen, skatteverket och revisorn utan att det fanns några anmärkningar.

Sedan blev det inte lättare att avslöja bluffen då KE faktiskt betalade tillbaka pengar till väldigt många i början. Redan tredje december skrev jag själv i tråden att det verkade skumt, men inte trodde jag att det var en så välplanerad scam.

#990

Postad 29 december 2008 - 15:47

Unregisteredb7463f40
  • Unregisteredb7463f40
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Men om PJ fick information om att KEs leverantörer börjar ställa in leveranserna så borde väl det föranleda en koll från PJ eller PR,det är väl ändå ett ömsesidigt förtroende som båda parterna borde värna om?!


Enligt rykten har ju detta även drabbat en del stora i finanskrisen, bla Elgiganten skall ha haft stora problem att få handla, ska då dom bort från prisjakt? Bara en liten tanke...

#991

Postad 29 december 2008 - 17:09

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Enligt rykten har ju detta även drabbat en del stora i finanskrisen, bla Elgiganten skall ha haft stora problem att få handla, ska då dom bort från prisjakt? Bara en liten tanke...

Jag har ingen aning om E-G har haft leveransproblem!
Men om deras leverantörer slår i bromsen och E-G fortsätter att slå upp stora anonnser att varorna finns för omedelbar leverans och PJ vet om det så tycker nog jag att det borde föranleda någon åtgärd!
Sen tycker inte jag att alla företag ska bort från PJ så fort något händer,men någon signal borde väl dyka upp!?
Jag håller PJ och PR för något mer än bara blinda och döva reklampelare!

Och angående den där provbeställningen som PJ gjorde,vad hände med den,vad blev slutsatsen av den!?

#992

Postad 29 december 2008 - 17:38

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Senaste nytt om KE:

1 200 lurade av KE till den 23:e dec, två personer misstänks för bluffen, och en man i 30-årsåldern greps strax före jul. Tyvärr inte den 26-åring som stått som bolagstecknare.

http://www.expressen...s-av-natbluffen

Bra jobbat hittills polisen. Kanske det tillslut löser sig för många som blivit av med sina julklappar, men även om de ansvariga tas fast, behöver det inte innebära att folk får pengarna tillbaka.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 29 december 2008 - 17:44.


#993

Postad 30 december 2008 - 02:32

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Jag kan för denna gång förlåta PJ o PR för att dom var så tröga på att agera. Detta var något nytt, speciellt då det handlade om ett sedan tidigare fungerande företag.

Vad som gör mig förbannad är att inget av företagen har haft mage o säga att dom skall ta tag i detta för framtiden. Detta är grundkurs 1A i public relations.

Flera bra o mindre bra tankar har kommit upp i denna tråd, men från PJ o PR hörs nada...just det nada!

Vissa här i tråden tycker att PJ/PR är som Google...men i mina ögon står dessa siter för kvalitetssäkrad information, detta klarar inte Google av idag (ok dom kan censurera ganska friskt där lagstiftningen så kräver).

#994

Postad 30 december 2008 - 11:28

andreiarlovski
  • andreiarlovski
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

även om de ansvariga tas fast, behöver det inte innebära att folk får pengarna tillbaka.


Undrar hur det prioriteras om, säg, hälften av pengarna är kvar på deras konto. De som beställde först får sina pengar? De som anmälde först? Alla får halva summan???

#995

Postad 30 december 2008 - 12:24

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Undrar hur det prioriteras om, säg, hälften av pengarna är kvar på deras konto. De som beställde först får sina pengar? De som anmälde först? Alla får halva summan???

Jag vet inte,men gissar:Staten-Leverantörer-Banker/Kortbolag-Du och jag.
I nämd ordning.....

#996

Postad 30 december 2008 - 19:08

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0

Vad som gör mig förbannad är att inget av företagen har haft mage o säga att dom skall ta tag i detta för framtiden. Detta är grundkurs 1A i public relations.


Precis, vi tänkte ta upp en liten diskussion om detta i en ny tråd (skrev det innan). Men det vi redan har gjort är att tydliggjort betalningssätten. Vi tänkte ta tag i det efter helgerna, för något måste såklart göras! (exakt vad är som sagt svårare).

//Jonas

#997

Postad 30 december 2008 - 19:13

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0

Och angående den där provbeställningen som PJ gjorde,vad hände med den,vad blev slutsatsen av den!?


Anledningen att vi inte agera var att det skulle ta upp till nio dagar att få leveransen (oklart om det var arbetsdagar). Vi fick inte heller några grejor Vi beställde den 2 december.

//Jonas

Redigerat av jonasbonde, 30 december 2008 - 19:23.


#998

Postad 30 december 2008 - 22:06

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Jag kan för denna gång förlåta PJ o PR för att dom var så tröga på att agera. Detta var något nytt, speciellt då det handlade om ett sedan tidigare fungerande företag.

Vad som gör mig förbannad är att inget av företagen har haft mage o säga att dom skall ta tag i detta för framtiden. Detta är grundkurs 1A i public relations.

Flera bra o mindre bra tankar har kommit upp i denna tråd, men från PJ o PR hörs nada...just det nada!

Vissa här i tråden tycker att PJ/PR är som Google...men i mina ögon står dessa siter för kvalitetssäkrad information, detta klarar inte Google av idag (ok dom kan censurera ganska friskt där lagstiftningen så kräver).

Håller med dig fullt ut Rabalder, inte det vanligaste vi har haft samma åsikt. :D

Precis, vi tänkte ta upp en liten diskussion om detta i en ny tråd (skrev det innan). Men det vi redan har gjort är att tydliggjort betalningssätten. Vi tänkte ta tag i det efter helgerna, för något måste såklart göras! (exakt vad är som sagt svårare).


JonasBonde - Bra med ett förtydligande om betalningssätten, sätt gärna även en stor varningsflagga vid "förskottsbetalning med kort" och ett dödkors vid "förskottsbetalning direkt via din internetbank." särskilt när de ekonomiska tiderna är som de är.

No comments om övrig strategi kring KE...

Blev faktiskt lite rädd idag när jag återvände "hem till krubban" och besökte Elgigantens mellandagsrea i Umeå där både pallar och MÅNGA hyllor var helt tomma på varor. Hade tänkt kolla upp några DV-kameror, men kvar på hyllorna fanns EN enda filmkamera, och det var ett skyltex. :P Och på en stor vägg för datortillbehör var det helt tomt. Har faktiskt aldrig sett ngt liknande och ser det ut så här på EG även i övriga Sverige?

Kan ryktet vara sant - att det är så illa att t o m jätten Elgiganten har så dåligt förtroende (ekonomi) hos leverantörer att de inte får nya varor levererade som tidigare? Eller har de sålt helt sanslöst oväntat bra i Umeå? Eller är det en inköpstaktisk fint av EG för att motverka pessimister som spår att handeln med elektronikvaror är på väg att rasa rejält? (Senast -14% för november 2008 jämfört med november 2007).

Men om ryktet är sant, vad kommer då att hända sen med t ex EG?

Önskar nu alla ett riktigt Gott Nytt hembioår...och vi får hoppas att 2009 inte blir ett så mörkt år för elektronikhandeln som det spås - var dock extra försiktig med hur ni betalar där ute i cyberspace och då inte enbart med tanke på KE.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 30 december 2008 - 23:27.


#999

Postad 31 december 2008 - 03:13

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Precis, vi tänkte ta upp en liten diskussion om detta i en ny tråd (skrev det innan). Men det vi redan har gjort är att tydliggjort betalningssätten. Vi tänkte ta tag i det efter helgerna, för något måste såklart göras! (exakt vad är som sagt svårare).

//Jonas


Jonas,
Ni kan göra mycket mer än att starta en liten diskussion i en för allmänheten totalt okänd forumtråd. Jag hade förväntat mig att PR/PJ antingen tillsammans eller att något av företagen hade gjort en "Lottie Knutson" manöver. Ännu är det inte försent..

JB,
det är alltid nyttigt med olika åsikter, har man bara ett öppet mindset så lär man sig massor av att lyssna o argumentera. Intressant koppling gentemot kamerastölderna

Övrigt:
- Undrar var personalen som svarade på mail o telefon tog vägen......
- Undrar om grabben gjorde detta på eget initativ eller om han tvingades till det..
- Undrar över om dom produkter som levererades till KE i Okt/Nov någonsin betalades
av KE till underleverantörerna...

Redigerat av Rabalder, 31 december 2008 - 03:14.


#1000

Postad 31 december 2008 - 11:19

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Övrigt:
- Undrar var personalen som svarade på mail o telefon tog vägen......


KE hade anlitat ett utomstånede callcenter som svarade i telefon, och på vissa mail. Några verkar dock ha lyckats komma fram direkt till KE, eftersom några vittnar om ganska otrevligt bemötande. Och enligt efterforskningen verkar minst 4 personer vara inblandade så dessa fyra kan säkert vara alla som "jobbat" på KE.

- Undrar om grabben gjorde detta på eget initativ eller om han tvingades till det..


Det kan vi bara spekulare i, men det har nog en ganska enkel förklaring att "grabbarna" ville tjäna snabba och stora pengar.

- Undrar över om dom produkter som levererades till KE i Okt/Nov någonsin betalades
av KE till underleverantörerna...


Frågan är väl om KE någonsin fått något levererat från underleverantörer? Med tanke på min "kamerastöldteori" i inlägg ovan. Det hade visserligen varit en stor risk med tanke på serierummerspårning, men de som sjösatt denna blåsning har tydligt visat att de sanneringen inte varit rädda för att ta risker.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 31 december 2008 - 12:12.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.