Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Valkompass 2014

153 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1

Postad 01 maj 2014 - 13:12

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Har för mig att jag såg en liknande tråd för 4 år sen men hittar den inte så jag skapar en ny vilket kanske är lika bra.

Dom flesta av oss orkar inte lyssna på allt tjafs inför valet och tycker att det är svårt att göra vårt val vilka man ska rösta på så därför finns det valkompasser.

Jag påbörja min första här:

http://www.aftonblad...U/Valkompassen/

Men fastna på fråga 2, hur fasiken menar dom här...

Tyvärr är det så med dessa valkompasser är att man inte kan få en bra bild av frågorna dvs fördelar mot nackdelar, nåt kan låta bra och självklart men nackdelarna kan vara lika viktiga som kan vara svårt att se i dessa test.

Här är fråga 2:

Bifogad fil  val.PNG   57,98K   3 Antal nerladdningar


Här "Håller jag med fullständigt" eller "Håller inte alls med" beroende på vad dom menar.

Antingen är jag korkad eller så är frågan korkad.

Om jag håller med, betyder det att det är OK att tex ladda ner och använda själv eller om jag inte håller med betyder det att jag tycker det är OK att göra vad jag vill med det?

Sjukt svårt att förklara, försöker igen.

Tycker jag att det är OK att ladda hem material eller tycker jag att det inte är OK att ladda hem?

Med dessa två tolkningar blir svaren helt olika.


Tycker jag att det är OK att ladda ner otillåtet material så länge bara jag nyttjar det eller tycker jag Inte det? Denna ser jag som minst trolig för inget parti tycker att det är OK att stjäla Copyrightat material.

Är frågan ställd om materialet är köpt eller inte, om jag köpt är det OK om jag har det själv, är det stulet håller jag inte med att enbart ha det för mig själv utan ska vara OK att dela?

Kan det vara så att frågan egentligen är: "Är det OK att olagligt ladda ner copyrightat material från Internet?" för om det används för eget brukt eller inte spelar ju ingen roll, stjäl jag en bil för eget bruk så är det ok men inte om jag ska köra taxi eller sälja den.

Hjälp mig, jag tycker inte man ska ladda hem copyrightskyddat material, det är ju det som är grejen med just copyright, vad ska jag svara?

#2

Postad 01 maj 2014 - 13:29

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0
De menar antagligen olagligt nedladdat material. Men visst kunde de förtydliga det, det är ju inte helt ovanligt att man helt lagligt laddar hem material idag (spel, film, musik, böcker etc).

#3

Postad 01 maj 2014 - 14:00

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Nu har jag facit i hand och tro det eller ej med Piratpartiet håller med mig främst och socarna, har aldrig gillat socarna :P

Jag valde på fråga 2, Jag håller inte med medans PP valde att dom håller med så det är väl otillåten nedladdning av skyddat material som dom tycker är OK.

Överlag så vart det ett riktigt dåligt test, inga förklaringar eller nåt.

Ta tex denna fråga:

21) Antalet anställda i den offentliga sektorn bör minskas

Hur fasiken ska man veta fördelar nackdelar i den frågan.

#4

Postad 01 maj 2014 - 14:18

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Här är en från SVD, hoppas den är bättre.

http://www.svd.se/ny...ass_3493650.svd

#5

Postad 01 maj 2014 - 14:30

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Svd's var betydligt bättre, vettigare frågor samt förklaring och fördelar nackdelar, fick helt annat svar.


Bifogad fil  val.PNG   20,72K   6 Antal nerladdningar

#6

Postad 01 maj 2014 - 14:41

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Den där valkompassen.
Tar den överhuvudtaget upp frågorna.
EU-medlemskapet?
Invandring?
Bekämpning av organiserad brottslighet?
Ökad demokrati?
Sänkt skatt? Inkomstskatt, arbetsgivaravgifter och moms samt special/punktskatter på varor och tjänster, gör att över hälften av bruttoinkomsten går oavkortat till staten.
Statens utgifter? Är det rimligt att 250 miljarder (lågt räknat) går till invandring?

#7

Postad 01 maj 2014 - 14:50

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Den där valkompassen.
Tar den överhuvudtaget upp frågorna.
EU-medlemskapet?
Invandring?
Bekämpning av organiserad brottslighet?
Ökad demokrati?
Sänkt skatt? Inkomstskatt, arbetsgivaravgifter och moms samt special/punktskatter på varor och tjänster, gör att över hälften av bruttoinkomsten går oavkortat till staten.
Statens utgifter? Är det rimligt att 250 miljarder (lågt räknat) går till invandring?


Bara att du klickar in dig och kollar men jag och nej är väl svaret, ingen skulle orka att svara på 1000 frågor så det är väl bara dom viktigaste "punkterna" som är med.

#8

Postad 01 maj 2014 - 15:27

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Har för mig att jag såg en liknande tråd för 4 år sen men hittar den inte så jag skapar en ny vilket kanske är lika bra.

Dom flesta av oss orkar inte lyssna på allt tjafs inför valet och tycker att det är svårt att göra vårt val vilka man ska rösta på så därför finns det valkompasser.

Jag påbörja min första här:

http://www.aftonblad...U/Valkompassen/

Men fastna på fråga 2, hur fasiken menar dom här...

Tyvärr är det så med dessa valkompasser är att man inte kan få en bra bild av frågorna dvs fördelar mot nackdelar, nåt kan låta bra och självklart men nackdelarna kan vara lika viktiga som kan vara svårt att se i dessa test.

Här är fråga 2:

Bifogad fil  val.PNG   57,98K   3 Antal nerladdningar


Här "Håller jag med fullständigt" eller "Håller inte alls med" beroende på vad dom menar.

Antingen är jag korkad eller så är frågan korkad.

Om jag håller med, betyder det att det är OK att tex ladda ner och använda själv eller om jag inte håller med betyder det att jag tycker det är OK att göra vad jag vill med det?

Sjukt svårt att förklara, försöker igen.

Tycker jag att det är OK att ladda hem material eller tycker jag att det inte är OK att ladda hem?

Med dessa två tolkningar blir svaren helt olika.


Tycker jag att det är OK att ladda ner otillåtet material så länge bara jag nyttjar det eller tycker jag Inte det? Denna ser jag som minst trolig för inget parti tycker att det är OK att stjäla Copyrightat material.

Är frågan ställd om materialet är köpt eller inte, om jag köpt är det OK om jag har det själv, är det stulet håller jag inte med att enbart ha det för mig själv utan ska vara OK att dela?

Kan det vara så att frågan egentligen är: "Är det OK att olagligt ladda ner copyrightat material från Internet?" för om det används för eget brukt eller inte spelar ju ingen roll, stjäl jag en bil för eget bruk så är det ok men inte om jag ska köra taxi eller sälja den.

Hjälp mig, jag tycker inte man ska ladda hem copyrightskyddat material, det är ju det som är grejen med just copyright, vad ska jag svara?

I all välmening och för allas bästa, låt bli att rösta i valet om du inte kan läsa en så tydlig fråga.

#9

Postad 01 maj 2014 - 16:13

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

I all välmening och för allas bästa, låt bli att rösta i valet om du inte kan läsa en så tydlig fråga.


Är det så tydligt, ska otillåten nerladdning vara tillåten endast för dig som laddar eller också all du känner? Ja eller Nej.

Eller ska nerladdning vara olagligt, ja eller nej.


Men jag anser att frågan är korkad, ska det vara lagligt att mörda någon om du inte har några medhjälpare, ja eller nej

Självklart är svaret nej likaså på frågan om nerladdning.

Det händer ganska ofta att jag laddar ner material från internet där det står att jag inte får sälja, distribuera, ändra etc, man måste godkänna innan man laddar ner.


Jag svarade följande på fråga två, "Håller inte alls med" vilket även kan betyda att jag anser att all nerladdning ska vara laglig oavsett eget bruk eller ej.


Jag kanske inte är så insatt i detta med nerladdning etc men är frågan likadan som med knark och prostitution? Det är laglig/olagligt att sälja men lagligt/olagligt att köpa?
Ska vara lagligt att göra en kopia till sig själv men olagligt att låta nån annan göra en kopia till sig av din kopia.

Kanske bara är jag som tycker frågeställning om kopiering av skyddat material överhuvudtaget är idiotiskt i ett val av regering och därför övertolkar frågan.

#10

Postad 01 maj 2014 - 23:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Nu har jag facit i hand och tro det eller ej med Piratpartiet håller med mig främst och socarna, har aldrig gillat socarna :P

Jag valde på fråga 2, Jag håller inte med medans PP valde att dom håller med så det är väl otillåten nedladdning av skyddat material som dom tycker är OK.

Överlag så vart det ett riktigt dåligt test, inga förklaringar eller nåt.

Ta tex denna fråga:

21) Antalet anställda i den offentliga sektorn bör minskas

Hur fasiken ska man veta fördelar nackdelar i den frågan.

"Antalet anställda i den offentliga sektorn bör minskas". Är det påståendet svårt att förstå???
Har man ingen uppfattning om något sammanhang i samhället är det nog svårt att välja.
Att kunna göra aktiva val förutsätter ju någon form av kunskap, önskemål eller erfarenhet.

Tycker man skola, vård, omsorg osv. funkar alltför bra svarar man med fördel ja på den frågan. :)



#11

Postad 02 maj 2014 - 05:45

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Haha, de där frågeställningarna från olika medier är till 99.9% vinklade redan i frågeformuläret. Och de är vinklade så att den inte ska krocka med den politiska kultur inom arbetsgruppen. <_<

Sist jag gjorde sådana tester fick jag av fem genomförda tester fem helt olika resultat. Vilket för min del visade hur fult och oproffessionellt testerna genomförs. :angry:

Kanske dags att starta eget? :lol:

#12

Postad 02 maj 2014 - 07:30

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

"Antalet anställda i den offentliga sektorn bör minskas". Är det påståendet svårt att förstå???


Nä det sa jag inte att det var svårt att förstå men om du inte är insatt så vet du inte fördelar eller nackdelar, spontant är det ett nej men frågan verkar vara relevant för riksdagsvalet så nån poäng finns det väl med att dra ner personal.

#13

Postad 02 maj 2014 - 09:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Nä det sa jag inte att det var svårt att förstå men om du inte är insatt så vet du inte fördelar eller nackdelar, spontant är det ett nej men frågan verkar vara relevant för riksdagsvalet så nån poäng finns det väl med att dra ner personal.

Frågorna är i min mening övertydliga för att enkelt kunna slussa in dig i "rätt" fack. Man ser ju väldigt tydlugt vilja frågor som tex är SD, Piratpartiet eller Mijöpartiet. Vad man sedan inte är lika medveten om är ju hur dessa ytterlighetspartier står i andra än sina hjärtefrågor. Jag hamnade tex förvånande nog hos V men delade samtidigt mycket med SD. Detta skulle ju då av varje mediaperson tolkas som jag är rasist, fast det var inte i de frågorna jag delade åsikt med SD. Närheten till V och SD handlade bla om frågorkring vinster i välfärden.

Så på sätt och vis tycker jag testet är bra. Det lyfter lite grand fokus från det du redan tror dig veta om ett parti, och visat hur det skulle se ut i ett lite bredare perspektiv. :)

#14

Postad 02 maj 2014 - 09:41

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Frågorna är i min mening övertydliga för att enkelt kunna slussa in dig i "rätt" fack. Man ser ju väldigt tydlugt vilja frågor som tex är SD, Piratpartiet eller Mijöpartiet. Vad man sedan inte är lika medveten om är ju hur dessa ytterlighetspartier står i andra än sina hjärtefrågor. Jag hamnade tex förvånande nog hos V men delade samtidigt mycket med SD. Detta skulle ju då av varje mediaperson tolkas som jag är rasist, fast det var inte i de frågorna jag delade åsikt med SD. Närheten till V och SD handlade bla om frågorkring vinster i välfärden.

Så på sätt och vis tycker jag testet är bra. Det lyfter lite grand fokus från det du redan tror dig veta om ett parti, och visat hur det skulle se ut i ett lite bredare perspektiv. :)


Nu är det så att SD inte förespråkar rasism men som du sa så är jag emot piratkopiering men enligt valkompassen så sympatiserade jag mest med Piratpartiet och Socarna fast på det andra testen var jag inte ens i närheten av socarna.

Märkte du nån skillnad på det andra testet? Eller var det det du gjorde?

Du sa att frågorna är övertydliga vilket dom på sitt sätt är men ta tex denna "Ska skatten höjas eller sänkas?", det är väl ingen som undrar vad menas med det MEN det är säkert väldigt många som undrar varför ska den höjas eller sänkas, innan du vet det samt konsekvenser så är det svårt att svara.

#15

Postad 02 maj 2014 - 09:50

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Är det så tydligt, ska otillåten nerladdning vara tillåten endast för dig som laddar eller också all du känner? Ja eller Nej.

Men tanke på den debatt som finns eller har funnits så tycker jag inte frågan är jättesvår. Valkompassen ger ett påstående där du kan hålla med eller inte på en skala. SVD's tycker jag var möjligen enklare men inte bättre. Vissa frågor kändes ganska ointressanta för aktuella val. Monarkins vara eller ej kan man tycka olika om men det är ju ingen direkt "het" fråga idag.

Det som förvånar mig är att det verkar finnas en förväntan att man svarar på 8-10 frågor och sedan vet man vilket parti man tillhör. Förhoppningsvis är politiken lite mera nyanserad än så.

Sist jag gjorde sådana tester fick jag av fem genomförda tester fem helt olika resultat. Vilket för min del visade hur fult och oproffessionellt testerna genomförs. :angry:

Det visar väl snarare hur platt det politiska landskapet i Sverige faktiskt är. För min del får jag spridning i vilket parti som är "mitt" eller som stämmer bäst beroende på frågorna. Men om jag ser till vilka partier som stämmer sämst så brukar det vara ganka lika. Men jag tänker inte gå in på vilka för då bryts nog ett antal regler i forumet.

Det som jag kan se som en stor svaghet i valkompasserna är att dom blandar ihop flera val. T ex europavalet och riksdagsvalet handlar ju inte om riktigt samma frågor. Sedan kan man ju rösta på olika partier i olika val men det finns väl inte alls med i utvärderingen.

En poäng kan väl vara att väcka ett intresse för aktuella fråor och få en del att informera sig bättre. Politiker har ju en tendens att framför sina åsikter som fakta.

Redigerat av Mr_Tom, 02 maj 2014 - 09:52.


#16

Postad 02 maj 2014 - 09:57

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Nu är det så att SD inte förespråkar rasism men som du sa så är jag emot piratkopiering men enligt valkompassen så sympatiserade jag mest med Piratpartiet och Socarna fast på det andra testen var jag inte ens i närheten av socarna.

Märkte du nån skillnad på det andra testet? Eller var det det du gjorde?

Du sa att frågorna är övertydliga vilket dom på sitt sätt är men ta tex denna "Ska skatten höjas eller sänkas?", det är väl ingen som undrar vad menas med det MEN det är säkert väldigt många som undrar varför ska den höjas eller sänkas, innan du vet det samt konsekvenser så är det svårt att svara.

Jag gjorde bara SVD:s, men kan tänka mig att resultaten kan peka åt vitt skiljda håll lite beroende på frågeställning.
Höja eller sänka skatten ör ju en urbota korkad fråga om den inte också anger vad det skall finansiera. En del vill kanske ha ett tredje(fjärde?) jobbskatteavdrag medan andra kanske tycker skola, vård och omsorg behöver större resurser.

SVD:s test avslutades ju med en gradering av hur gärna/ogärna man skulle välja de olika partierna. Varför gjorde man det, då behövdes väl inte de andra frågorna?

Redigerat av laddie15, 02 maj 2014 - 10:28.


#17

Postad 02 maj 2014 - 11:02

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0
Dom där barometrarna känns sådär.
Har testat 2st och i bägge fallen sympatiserar jag med med SD... Finns inte en chans i världen att jag kommer lägga en röst på det "partiet"

#18

Postad 02 maj 2014 - 11:09

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Ni får gärna diskutera valkompassen och dess utformning men gå inte in för mycket på de politiska diskussionerna som vi inte tillåter här på MHB. :)

#19

Postad 02 maj 2014 - 11:14

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

Jag gjorde bara SVD:s, men kan tänka mig att resultaten kan peka åt vitt skiljda håll lite beroende på frågeställning.
Höja eller sänka skatten ör ju en urbota korkad fråga om den inte också anger vad det skall finansiera. En del vill kanske ha ett tredje(fjärde?) jobbskatteavdrag medan andra kanske tycker skola, vård och omsorg behöver större resurser.

SVD:s test avslutades ju med en gradering av hur gärna/ogärna man skulle välja de olika partierna. Varför gjorde man det, då behövdes väl inte de andra frågorna?

Jag tror (och hoppas) att det kan vara för att få med om man sympatiserar/inte sympatiserar med partiets mer grundläggande värderingar.

#20

Postad 02 maj 2014 - 11:36

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

SVD:s test avslutades ju med en gradering av hur gärna/ogärna man skulle välja de olika partierna. Varför gjorde man det, då behövdes väl inte de andra frågorna?


Hehe, nä jag tyckte oxå det var riktigt lustigt, hur fasen ska man kunna svara på det, gick ju att hoppa över men har man förutfattade meningar om nåt parti så kommer man ju fortfarande tro att man inte sympatiserar med dom som tex someone2 här nedan, spelar ingen roll hur bra jag tycker ett parti är kommer ändå aldrig rösta på dom bara för att nån annan har sagt nåt eller att jag har fått för mig att...


Dom där barometrarna känns sådär.
Har testat 2st och i bägge fallen sympatiserar jag med med SD... Finns inte en chans i världen att jag kommer lägga en röst på det "partiet"


Jag sympatiserade mest med Krisdemokraterna, wtf hur kan det komma sig men jag är villig att släppa min fördom och kanske inse att dom har bra åsikter.

Ni får gärna diskutera valkompassen och dess utformning men gå inte in för mycket på de politiska diskussionerna som vi inte tillåter här på MHB. :)


Ja helt rätt vi får hålla oss till topic och inte halka in på sidospår.

#21

Postad 18 juni 2014 - 11:18

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Har nu kommit en ny inför hösten, gjorde den nu lite slarvigt så jag tog inte ställning till ett flertal frågor men jag är iaf höger-person men jag hade mer sympatier med vänstern än men sossarna vilket jag tyckte var konstigt.

http://www.svd.se/ny...130.svd?sidan=1

#22

Postad 18 juni 2014 - 12:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Suck, det är likadant varje gång man kör en sådär testare, jag blir alltid Kristdemokrat. WTF lixom, de faller ju redan på namnet. :D

#23

Postad 18 juni 2014 - 12:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Suck, det är likadant varje gång man kör en sådär testare, jag blir alltid Kristdemokrat. WTF lixom, de faller ju redan på namnet. :D


fast varför är det WTF om ni har samma värderingar om mycket?
eller gör du som alla andra svenssons, röstar på dom största partierna för att inte sticka ut?
eller ännu värre, röstar på ett parti för att det är tradition i släkten eller i området där du bor.

#24

Postad 18 juni 2014 - 12:22

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Suck, det är likadant varje gång man kör en sådär testare, jag blir alltid Kristdemokrat. WTF lixom, de faller ju redan på namnet. :D


Samma här men det låter nog värre än vad det är ;)

eller ännu värre, röstar på ett parti för att det är tradition i släkten eller i området där du bor.


Ja sånt irriterar mig, bättre att rösta blankt om man inte vågar rösta för det man tycker även om man inte vill stå för det, man röstar ju anonymt.

#25

Postad 18 juni 2014 - 12:32

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Once a punk, always a punk! :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av beat_strandh, 18 juni 2014 - 12:33.


#26

Postad 18 juni 2014 - 12:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

fast varför är det WTF om ni har samma värderingar om mycket?

För att vi inte delar grundbulten/filosofin såklart. Väger in fler aspekter än resultat av webtest innan jag röstar.
Men ja, det är glädjande att de trots det tänker rätt på så många håll ändå. :D

eller gör du som alla andra svenssons, röstar på dom största partierna för att inte sticka ut?

Nej, röstar på de jag tycker står för bästa helheten (förutom i de fall man lagt en taktikröst).
På vilket sätt "sticker man ut" genom att rösta på ett mindre parti förresten? Du får ursäkta men det där lät hellöjligt.

eller ännu värre, röstar på ett parti för att det är tradition i släkten eller i området där du bor.

Förstnämda, absolut nej och sistnämda, vet inte vad grannarna röstar på men skulle gissa att det varierar varför det alternativet blir rätt svårt. Varför nu i hela friden man skulle rösta som sina grannar, lät ju nästan ännu mer hellöjligt. :)

#27

Postad 18 juni 2014 - 12:52

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0
Enligt Aftonbladet bör jag antigen rösta på; Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Feministiskt initiativ.

Enligt SvD bör jag rösta på; Sverigedemokraterna, Folkpartiet eller Moderaterna.

Kul att tidningarna säger helt emot varandra om mig
:)

Redigerat av Nomad, 18 juni 2014 - 12:53.


#28

Postad 18 juni 2014 - 12:57

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Once a punk, always a punk! :)


WTF, är du kriminell? :)


Enligt Aftonbladet bör jag antigen rösta på; Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Feministiskt initiativ.

Enligt SvD bör jag rösta på; Sverigedemokraterna, Folkpartiet eller Moderaterna.

Kul att tidningarna säger helt emot varandra om mig
:)


Aftonbladet ska man inte lita på, oavsett vad du väljer där så ska man rösta på vänsterpartierna verkar det som, gjorde den inför EU-valet och fick helt galna resultat.
Den tidningen är helt sjuk, jag gilla dom förr, hade deras sajt alltid som start sida men nu dom senaste månaderna har jag ju märkt att dom för en enorm propaganda, döljer sånt dom inte gillar och promotar sånt som gynnar dom själva, aldrig mer aftonbladet för mig. SVD är dom enda som vill ge en neutral bild av samhället.

#29

Postad 18 juni 2014 - 13:02

Iskra
  • Iskra
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 1
Jag är inte moderat i alla fall ;)

Postad bild

#30

Postad 18 juni 2014 - 20:24

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

fast varför är det WTF om ni har samma värderingar om mycket?
eller gör du som alla andra svenssons, röstar på dom största partierna för att inte sticka ut?
eller ännu värre, röstar på ett parti för att det är tradition i släkten eller i området där du bor.

Det kan vara WTF för att man, som jag, tycker rent illa om många av frågorna KD står för och som är viktiga för det partiet.

Då spelar det ingen roll om en del annat stämmer in.

En enkät som inte lägger in såna parametrar är inte en enkät att ta på ens minsta allvar.

#31

Postad 18 juni 2014 - 20:52

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0
Högertrafik förefaller det vara.

Bifogad fil  partier.PNG   10,02K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Birkanoff, 18 juni 2014 - 20:52.


#32

Postad 18 juni 2014 - 20:54

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Birkanoff, jag är avis.

Du fick 0% på vänstern, vill jag oxå ha :)

Annars ser det ut ungefär som mitt resultat.

Jag rösta antingen helt emot eller helt med på alla frågor, får ni andra resultat om ni gör det?

#33

Postad 18 juni 2014 - 20:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Kompassen är felaktig. Mp blev på andraplats. Jag avskyr deras politik rent utsagt.

#34

Postad 18 juni 2014 - 21:03

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

Birkanoff, jag är avis.

Du fick 0% på vänstern, vill jag oxå ha :)

Annars ser det ut ungefär som mitt resultat.

Jag rösta antingen helt emot eller helt med på alla frågor, får ni andra resultat om ni gör det?


Haha ja det blev jag rätt nöjd över faktiskt :)

Men jag har precis som dig fördomar mot Kristdemokraterna så det sved lite. Men som sagt, man kanske skulle kolla upp deras politik lite.

#35

Postad 18 juni 2014 - 21:11

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Här är mitt, fick mer Folkpartiet än KD denna gång, kan vara att jag valde skola som en av de 3 viktiga man fick välja och skolministern sitter ju i FP, han snackar mest en massa skit, påstår att läxläsning kommer göra så svenska elever kommer bättre på Pisaskalan istället för att inse verkligheten.

Bifogad fil  Skärmklipp.PNG   13,07K   0 Antal nerladdningar

#36

Postad 18 juni 2014 - 21:15

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0

Men jag har precis som dig fördomar mot Kristdemokraterna så det sved lite. Men som sagt, man kanske skulle kolla upp deras politik lite.


Fler vuxna med låtsaskompis behövs helt klart i politiken! :P

#37

Postad 18 juni 2014 - 21:26

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 1

Fler vuxna med låtsaskompis behövs helt klart i politiken! :P


Postad bild

#38

Postad 18 juni 2014 - 21:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Njä

Redigerat av Zartok, 18 juni 2014 - 21:29.


#39

Postad 18 juni 2014 - 22:51

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Hade ju varit intressant att se om ens forumskrivande gör att åsikter lyser igenom?

Var tror ni en sådan anonym person som jag hamnar?

Höger-mitten-vänster?

#40

Postad 18 juni 2014 - 23:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Höger!

#41

Postad 19 juni 2014 - 08:10

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Och jag då?

#42

Postad 19 juni 2014 - 08:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Hade ju varit intressant att se om ens forumskrivande gör att åsikter lyser igenom?

Var tror ni en sådan anonym person som jag hamnar?

Höger-mitten-vänster?


ny demokrati :)

#43

Postad 19 juni 2014 - 10:03

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0
Frågorna känns ju väldigt förenklade och tillrättalagda. Sen saknar jag ju frågorna som inget parti driver typ varför man som politkerpensioner och varför vi behöver en så gigantisk folkrepresentation. Hade varit intressant med mer detaljfrågor generellt då nästan varje fråga får en att tänka "Fast...".

Redigerat av letmefly, 19 juni 2014 - 10:06.


#44

Postad 19 juni 2014 - 10:12

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

"Antalet anställda i den offentliga sektorn bör minskas". Är det påståendet svårt att förstå???
Har man ingen uppfattning om något sammanhang i samhället är det nog svårt att välja.
Att kunna göra aktiva val förutsätter ju någon form av kunskap, önskemål eller erfarenhet.

Tycker man skola, vård, omsorg osv. funkar alltför bra svarar man med fördel ja på den frågan. :)

Nja, det är är ju att förenkla en förenklad fråga ytterligare. Sverige har en osannolikt ineffektiv statsapparat, ineffektiv sjukvård där läkare sysslar med helt fel saker osv. Att bara säga att fler kockar ger mer soppa är att förenkla problemet å det grövsta.

#45

Postad 19 juni 2014 - 10:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Och jag då?

Jag är färgad av ditt nick och säger centralt med ev toppning åt vänster :D

#46

Postad 19 juni 2014 - 11:38

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

SVD:s test avslutades ju med en gradering av hur gärna/ogärna man skulle välja de olika partierna. Varför gjorde man det, då behövdes väl inte de andra frågorna?

Aftonbladets test avslutas med detta. Inte SvD's.

#47

Postad 23 juni 2014 - 12:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Haha ja det blev jag rätt nöjd över faktiskt :)

Haha, ja hur fasen bar du dig åt? :D

Det är ju det som är det mest spännande med kompasserna, hur lågt kan man få på Vänsterpartiet och Miljöpartiet? ;)

#48

Postad 23 juni 2014 - 14:04

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Dessa valkompass är helt värdelösa och jag hoppas inte folk röstar efter dem. Det bästa är att läsa på vad partierna vill via deras partiprogram. Ett test som fungerar mycket bättre är http://www.politicalcompass.org/

#49

Postad 23 juni 2014 - 15:02

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Dessa valkompass är helt värdelösa och jag hoppas inte folk röstar efter dem. Det bästa är att läsa på vad partierna vill via deras partiprogram. Ett test som fungerar mycket bättre är http://www.politicalcompass.org/


Det har du rätt i men då måste man lägga ner research och följa debatter i tv vilket är tidskrävande samt svårt att hålla isär vad dom tycker, oftast så står ledarna och bara snackar en massa skit till och om varandra så det enda man vet är att dom inte gillar varandra inte hur du har tänkt driva samhället. Oftast får man veta vad dom göra med samhället men inte HUR för det vet dom säkert inte själva.

Det verkar vara nån ekonomisk kris i sverige och kommande regering kommer behöva kräva högre skatter för att rädda vår välfärd, detta med en halv miljon arbetslösa i landet och studenter som inte har kompetens att få jobb eller läsa vidare kommer nog vara det som det snackas mest om inför hösten.

Och jag slår vad om att inga partier kommer ha nån lösning på detta fastän dom säger att dom har det, förutom ett parti möjligtvis.

#50

Postad 23 juni 2014 - 15:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Du kan ofta skippa debatterna då det är mest trams som kommer fram. Att lägga 0,5-1 timmar per partiprogram under 3 månader kan knappast vara speciellt jobbigt, speciellt med tanke på hur mycket dessa partiprogram kan påverkar din ekonomi, vård, transporter, miljö, etc.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.