Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla Sanyo Z1 till DVD, D-TV, PS2, XBOX, VIDEO..

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 december 2002 - 01:12

Unregistered1932f3ed
  • Unregistered1932f3ed
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Har precis beställt en Sanyo PLV-Z1 från Tyskland och får den i slutet av veckan.

Ska koppla den till en Pioneer DV-454, Digital-tv (comhem), Dator (htpc), Video, antingen PS2 el XBOX.

Hur ska man koppla dessa saker var för sig för att få den BÄSTA bilden. Jag vill också helst slippa dra en kabel var för sig för varje sak som jag vill koppla till min projje eftersom den ligger ganska långt ifrån alla mina prylar så måste jag köpa 10meter lång kabel för allt, så det vill jag inte göra.

Finns det typ någon sorts adapter som man kan koppla en kabel från projjen och sedan dra flera kablar från adaptern till alla prylar?

Kom gärna med alla sorters funderingar på hur man kan göra...
Tacksam för ett bra och förklarat svar eftersom jag e nybörjare [:D]

#2

Postad 11 december 2002 - 01:33

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
vad har du för utgångar på comhem och lägg gärna upp prioriteringsordning på de olika komponenterna. vilken är viktigast att ha bra bild på osv...

håller på och exprimenterar med scart till vga. första försöket misslyckades, har två alternativ kvar...om det lyckas så blir det lättare att koppla in fler enheter.

#3

Postad 11 december 2002 - 14:57

Unregistered1932f3ed
  • Unregistered1932f3ed
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Såhär vill jag prioritera mina prylar:

1, DVD (Pioneer DV-454)
2, Digital-tv (Comhem) Har 2st scart, en till tv och en till video. Har också 1st serial.
3, HTPC
4, PS2 el XBOX
5, Video (inte så viktigt, används nästan aldrig)

Vore tacksam ifall någon kunde hjälpa mig, Nightportier du verkar kunna detta..... [:D]

#4

Postad 11 december 2002 - 19:15

Unregistered1932f3ed
  • Unregistered1932f3ed
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Komigen då......
Ingen som vet vad man kan göra för att koppla dessa prylar till en Sanyo PLV-Z1??
Video kan man kanske ta bort men resten då`????

#5

Postad 11 december 2002 - 19:24

Jorel
  • Jorel
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
NeoStar:

Ett par sidofrågor: Var beställde du din Z1:a? Om det var från Big-Screen, fick du något leveransbesked eller bara en orderbekräftelse?

Beställde nämligen själv en i torsdags(6/12) och har bara fått en orderbekräftelse än så länge...

Med hänvisning till din fråga så har jag tänkt koppla samman enligt följande:

1. Väggantenn =RG59=> Digitalbox =Scart=> Video =S-Video=> Z1
2. PS2 =S-Video=> Video =S-Video=> Z1
3. DVD =Komponent=> Z1

Beräknad kabel(för de längre bitarna): 3 ledare för komponent och 1-2 för S-Video

Vi kan ju snacka ihop oss via mail om du vill eftersom vi nästan har identiska förutsättningar vad gäller utrustning sånär som på HTPC(jag har en vanlig PC jag vill koppla in...)

MVH
Joel

#6

Postad 11 december 2002 - 20:52

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
har funderat en stund nu och detta är inte lätt....[:D]

Om jag gissar rätt så har du ingen komponent utgång från din DVDspelare....stämmer det? isf är den bästa utsignalen som du kan använda S-video in i projen. Har du komponent så ska du använda den.

Kör du din comhem via din htpc? det skulle förenkla det en hel del. digital gör det så det verkar funka bra (se [url="http://"https://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24099"]den här[/url] tråden).


Tv-spelet...det beror på hur du kopplat in DVD:n. har du den på komponent så kör du tv-spel på S-video. Har du DVD:n på S-video så kör du in TV-spelet i komponentingången(ja det finns komponetkabel till PS2[:D])

Har du fortfarande problem att få alla ingångar att räcka till så kan man använda recievern som videoväxel, och då använder du S-video, förutsatt att du har en som klarar det. Då kan du koppla in hyfsat många enheter i den för att sen bara behöva dra en enda S-videokabel till projen.

Annars tycker jag att Jorel verkar ha en vettig lösning oxå.

quote: Nightportier:
Vad blev det för fel med din VGA-kabel?
Kan detta hjälpa ? http://home.t-online...delfs/kabel.htm
Om jag det visste?[?]
fick faktiskt RGBsignal in i projen i ca 1 sek sen försvann den bara för att aldrig mer komma åter.[V]
Blev riktigt trött, hade suttit uppe efter jobbet och pulat med den så efter mitt misslyckande gick jag bara och la mig. Ska kolla igen så det inte bara är nån lödning som ställt till det. Det verkar vara samma kopplingsschema i tråden du gav mig som jag använde fast utan de där RG-59kablarna..

#7

Postad 11 december 2002 - 21:43

Unregistered1932f3ed
  • Unregistered1932f3ed
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Jorel: Jag beställde den 9 december på måndag från Bigscreen, mejlade dem o fråga när dem skulle skicka o då svara Sascha att den skickas på fredag (dvs imorgon). Det tar ca 3 arbetsdagar för den o komma fram till mig.

Vad menar du med RG59?
Sen förstod jag inte följande mening "Beräknad kabel(för de längre bitarna): 3 ledare för komponent och 1-2 för S-Video".

Som det står på ditt kopplingsschema lite längre upp så har du skrivit att man ska koppla ut 2st s-video från video till Projektorn. Men en video har väl bara 1st s-video ingång och utgång el? Även Z1:an har väl endast 1 s-video ingång?!

Du kan väl mejla mig på [email protected] så kan vi hålla en kontakt tills vi får våra Z1:or och har kopplat ihop dem [:D]

Nightportier: Nej har tyvärr ingen komponent på min dvd spelare, men jag har en komposit, är inte komposit det bästa eller? Men s-video har jag annars....

Har inte kopplat min digitalbox till HTPC, hur gör man det?
Men jag föredrar nog att koppla den direkt till projjen....

Om man kopplar allt till en reciever (jag har en Yamaha RXV-630) med s-video och sedan drar en enda s-video från recievern, blir det lika bra bildkvalité på projjen eller blir det bättre om jag drar en kabel var för sig från varje pryl till projjen? Isåfall blir det stor skillnad i bild?

#8

Postad 11 december 2002 - 22:09

Jorel
  • Jorel
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag skickar en förklaring på mail [:D]

MVH
Joel

#9

Postad 11 december 2002 - 22:33

Unregistered1932f3ed
  • Unregistered1932f3ed
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Jorel: Tack... [:D]

Nightportier: Du får också gärna höra av dig, jag är öppen för alla förslag [:D]

#10

Postad 11 december 2002 - 22:46

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
kompos(k)it är den sämsta utgången, S-video är den näst bästa efter RGBscart eller Komponent(3rca kontakter, röd blå grön)

quote:Om man kopplar allt till en reciever (jag har en Yamaha RXV-630) med s-video och sedan drar en enda s-video från recievern, blir det lika bra bildkvalité på projjen eller blir det bättre om jag drar en kabel var för sig från varje pryl till projjen? Isåfall blir det stor skillnad i bild?



Det beror lite på hur bra kvalitet det är på videoväxlaren i recievern. Det blir aldrig lika bra som med komponent men det är en bra lösning om man som du har massor med enheter som ska anslutas till en projektor.

så mitt råd till dig är:
kör HTPC till VGA
kör TV-Spel till Komponent
..och resten till S-video via reciver.
Det verkar som den enklaste lösningen för dig.

#11

Postad 11 december 2002 - 22:59

Unregisteredaf51a302
  • Unregisteredaf51a302
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Komponentsignal är väl bäst. Både till DVD och Tv-spel.
Finns det inte nån komponentswitch eller liknande så att båda källorna (i mitt fall dvd + X-box)kan gå via komponent?

#12

Postad 11 december 2002 - 23:14

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
quote: Komponentsignal är väl bäst. Både till DVD och Tv-spel.
Finns det inte nån komponentswitch eller liknande så att båda källorna (i mitt fall dvd + X-box)kan gå via komponent?
jämför man med S-video och komposit så har du helt rätt!
angående komponent switch, har inte sett någon och finns det så kostar de väl 2000 eller nåt[V]
Amerikanska modellen av min reciever har det men eftersom vi bor i Europa och tydligen inte vill ha bra bild så finns det inte på min europeiska modell[:D!]
Endast S-video finns, helt okej men inte lika bra som komponent.
Allt detta kan komma att bli mycket enklare om 1. jag får ordning på min RGBscart > VGA eller när Sanyo släpper sin egen. Då kan man koppla in TV-spelet i DVD:n och dra scart >VGA till projjen från DVD:n.
Fast då uppstår ett annat problem för dem med PC, VGA ingången blir upptagen.
Men vad tror ni om det här då?
TV-spel scarten in i DVD
[url="http://"http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=103290"]DVD-scart>komponentkabel[/url] (om en sådan funkar till projen) in i projen och sen HTPC/PC in i VGA.
Detta skulle va en bra lösning förutsatt att projen kan ta denna typ av RGB. håller på och testar, återkommer ASAP.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.