Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa köp Blu-ray

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 november 2007 - 17:59

Snobben83
  • Snobben83
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Efter att ha läst lite i trådarna här så verkar ju ingen av blu-rayspelarna direkt självklar om man säger så... Så frågan är vilken ska man köpa? Ska man köpa nu eller vänta? Hur står sig PS3 i konkurrensen? Skiter i att man får en spelkonsoll så lägg inte in det i värderingen.

#2

Postad 20 november 2007 - 18:05

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0
Ligger i samma sits själv... och vad jag har läst om PS3 så verkar den funka alldeles utmärkt som både DVD och BD spelare... så för egen del så lutar det nog åt en sådan nu framåt jul...(Och jag tycker ju iofs att det är ett litet plus att man kan lira lite schyssta spel oxå :) )...!

#3

Postad 21 november 2007 - 08:06

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Nackdelen med PS3 är väl bara alla som klagat över ljudnivån från fläkten, för vissa är den tyst som en mus andra påstår att den låter som ett jetplan ;)
Jag skulle föredra en standalonespelare, såvida inte PS3-spelande skulle locka då.

#4

Postad 21 november 2007 - 08:29

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0
40Gigs PS3an skall vara tystare än 60gigs vad jag hört.

Sen kan inte PS3an skicka ut DTS HD Master Audio (ännu iaf).

Jag hade nog siktat på PANASONIC DMP-BD30 som kommer snart, då får man stöd för alla ljudformat.

Redigerat av thetias, 22 november 2007 - 14:33.


#5

Postad 21 november 2007 - 08:51

Saim
  • Saim
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
En stor nackdel som jag ser med PS3 är att man inte få ut ljudet analogt i 5.1, vilket betyder att man måste ha en förstärkare som tar in HDMI och kan dekoda HD-formaten för att kunna utnyttja dessa...
En standalone-spelare som är motsvarande i bildkvalitet är alltså mer värd för mig än PS3...

/Simon

#6

Postad 21 november 2007 - 09:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Fördelen med PS3 är bla dess snabbhet, ladda in Pirates och filmen är igång medans andra BD-spelare bara står och sover... Bild/Ljud mässigt med BD är prestandan troligtvis fullt tillärckligt för de allra, allra flesta.

Tack vare frekventa FW-uppdateringar är det troligt att den håller sig up-to-date. Skulle bli mkt förvånad om den inte uppderas till Final Profile (aka Profile 1.1) förr eller senare tex. Dock så ska man ju ha i bakhuvudet att Sony ev vill undvika kanibalism så ev kommer de "med flit" avstå från att mata in vissa finesser, vi får se hur det går med ljudformat tex - detta enbart spekulation från min sida.

Avsaknad av analog 5.1 är förstås en nackdel för vissa. Att den är blåtands-styrd ser jag som en fördel, man kan ställa den var som helst och det är ingen risk att man "siktar fel". Nackdel för de som vill köra multifjärr (vill minnas att jag sett lösningar på det dock)

DVD-playback är helt ok i 1080p (övriga upplösningar sämre, pga dropp i färg-upplösning) även om den behöver en översyn (man ska inte helt utesluta att de uppgraderar även denna bit via FW) av bla deinterlacern för att riktigt topprestera. Men det gäller nog alla stationära i denna prisklass med...

Ljudnivån är väldigt låg (dock inte "0.0 dB tyst") på 40-giggaren, utan att gjort en direkt jämförelse tror jag inte den låter mer en vissa stationära. Jag har svårt att störa mig på den iaf och då är jag ändå rätt kinkig.

#7

Postad 21 november 2007 - 09:11

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0
För mig duger Ps3:an alldeles utmärkt jag har iofs en Panasonic BD10 också men den har fått flytta in till sovrummet då jag upplevde den som seg.

#8

Postad 22 november 2007 - 16:24

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0
Tycker att PANASONIC DMP-BD30 är en vettig spelare om man har en receiver som stödjer de nya ljudformaten. Tyvärr så klarar spelaren ej att avkoda True-HD, DTS HD-MA m.m internt. Den klarar bara att skicka ljudformaten som bitstream till en receiver.
Själv så har jag en receiver som klarar av att avkoda de nya ljudformaten, funderar på att sälja min Samsung BDP-1400 och köpa Panasonicen istället...

#9

Postad 22 november 2007 - 17:16

necrio
  • necrio
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Tycker att PANASONIC DMP-BD30 är en vettig spelare om man har en receiver som stödjer de nya ljudformaten. Tyvärr så klarar spelaren ej att avkoda True-HD, DTS HD-MA m.m internt. Den klarar bara att skicka ljudformaten som bitstream till en receiver.
Själv så har jag en receiver som klarar av att avkoda de nya ljudformaten, funderar på att sälja min Samsung BDP-1400 och köpa Panasonicen istället...


när finns den att köpa i sverige och till vilket pris?

#10

Postad 22 november 2007 - 17:58

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0
Dvdirect säljer denna spelare (region A). Själv så är jag intresserad av en region A spelare...
Priset är 5995kr.
Vet ej när/om det kommer en region B version av denna spelare...

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 22 november 2007 - 18:00.


#11

Postad 22 november 2007 - 21:00

HDGuru
  • HDGuru
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
PS3 eller BD30 typ...

#12

Postad 23 november 2007 - 08:07

miclarss
  • miclarss
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Pioneer BDP-LX70A är mitt svar. Den klarar alla ljudformat och ger en underbar bild och ljud. Absolut bättre än min PS3

#13

Postad 23 november 2007 - 08:40

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
Lägger in en liten flik om att tipsa om Samsung BD-U5000, som verkar bli en bra BD och HDDVD spelare. Då missar du inga filmer från någon bolag.

#14

Postad 23 november 2007 - 08:42

Unregistered0a3e2b6b
  • Unregistered0a3e2b6b
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Var har du köpt den, den verkar inte vara till salu ännu?

#15

Postad 23 november 2007 - 08:59

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Pioneer BDP-LX70A är mitt svar. Den klarar alla ljudformat och ger en underbar bild och ljud. Absolut bättre än min PS3


Jo men sen kostar den 16.000 också, för det får man Panasonic spelaren + en HD-DVD spelare och har pengar över, inte så prsivärd direkt.

#16

Postad 23 november 2007 - 09:19

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

Var har du köpt den, den verkar inte vara till salu ännu?



Kommer i Januari som det ser ut nu.

#17

Postad 23 november 2007 - 09:23

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
PS3...

#18

Postad 24 november 2007 - 23:44

Snobben83
  • Snobben83
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Känns som att man väntar lite till då, är inget stort fan av långa laddningstider direkt men vill inte ha ett PS3 egentligen då det är så fult i mina ögon. Får helt enkelt vänta på Panasonicen o se hur den är...

Kanske ska tillägga att min tv bara stödjer 720p och 1080i (den kan inte visa det, bara ta imot 1080i)

En bonusfråga: Jag har en HK AVR-245 och när jag spelar Xbox väljer den själv Dolby Digital men när jag ser på film via DVD:n så får man välja någon inställning själv. Vad beror det på?

#19

Postad 25 november 2007 - 18:46

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0
vilka spelare kan avkoda de nya ljudformaten?

#20

Postad 05 december 2007 - 23:31

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

En stor nackdel som jag ser med PS3 är att man inte få ut ljudet analogt i 5.1, vilket betyder att man måste ha en förstärkare som tar in HDMI och kan dekoda HD-formaten för att kunna utnyttja dessa...
En standalone-spelare som är motsvarande i bildkvalitet är alltså mer värd för mig än PS3...

/Simon


Jag vet inte vad du snackar om, men du kan toslinka (optisk) ut 5.1 digitalt till förstäkraren. Du behöver således inte ta det via hdmi till förstärkarn.

#21

Postad 05 december 2007 - 23:37

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Du får inte ut de bästa ljudspåren via toslink tyvärr. Det är för detta man behöver HDMI på PS3. Det är det han menar.

#22

Postad 06 december 2007 - 00:37

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

Du får inte ut de bästa ljudspåren via toslink tyvärr. Det är för detta man behöver HDMI på PS3. Det är det han menar.


Det kvittar i dagsläget då inte någon firmware-update har kommit för att stödja det på PS3.

Redigerat av dabman, 06 december 2007 - 00:38.


#23

Postad 06 december 2007 - 01:12

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Du får inte ut de bästa ljudspåren via toslink tyvärr. Det är för detta man behöver HDMI på PS3. Det är det han menar.


Det kvittar i dagsläget då inte någon firmware-update har kommit för att stödja det på PS3.


'PCM' och 'Dolby True HD' stödjs och avkodas internt.

#24

Postad 06 december 2007 - 14:06

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Ni läser inte vad han skriver.

Han "tror" inte man kan ta ut iofs analog (varför vill man det? han måste mena digital) 5.1 utan att göra det via hdmi. Det är fel, det kan man göra via toslink utan problem. Man behöver inte göra det via hdmi.

Sedan om man vill ta ut DTS-HD (stöds inte ännu på PS3) eller Dolby True HD, så måste man göra det via HDMI. Men det är juh samma på vilken annan DVD/Blu-Ray-spelare. Så jag fattar inte vad han menar.

#25

Postad 06 december 2007 - 14:09

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

Ni läser inte vad han skriver.

Han "tror" inte man kan ta ut iofs analog (varför vill man det? han måste mena digital) 5.1 utan att göra det via hdmi. Det är fel, det kan man göra via toslink utan problem. Man behöver inte göra det via hdmi.


Grejen är att du får endast ut vanligt DD eller DTS via optisk eller 2 kanaligt PCM
som max..

Via analoga 5.1 utgångar som du självklart kan använda de är inte dåliga bara för att
det heter analogt, kan du få ut PCM och dolby true HD avkodat internt till PCM i 5.1..

vilket han menar (Saim) om vi snackar samma kille, inte går från PS3 pga av avsaknad av analoga utgångar..

DTS HD MA kräver HDMI 1.3 samt att spelaren sckikar bitstream till en kompatibel
förstärkare, för avkodning där..

Redigerat av henke007, 06 december 2007 - 14:10.


#26

Postad 06 december 2007 - 15:42

Saim
  • Saim
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Ni läser inte vad han skriver.

Han "tror" inte man kan ta ut iofs analog (varför vill man det? han måste mena digital) 5.1 utan att göra det via hdmi. Det är fel, det kan man göra via toslink utan problem. Man behöver inte göra det via hdmi.


Grejen är att du får endast ut vanligt DD eller DTS via optisk eller 2 kanaligt PCM
som max..

Via analoga 5.1 utgångar som du självklart kan använda de är inte dåliga bara för att
det heter analogt, kan du få ut PCM och dolby true HD avkodat internt till PCM i 5.1..

vilket han menar (Saim) om vi snackar samma kille, inte går från PS3 pga av avsaknad av analoga utgångar..

DTS HD MA kräver HDMI 1.3 samt att spelaren sckikar bitstream till en kompatibel
förstärkare, för avkodning där..


Ja, det är precis detta jag menar :).

Mvh
Simon

#27

Postad 06 december 2007 - 18:50

necrio
  • necrio
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Skulle vilja påstå efter min kontakt med Fredrik på dvdirect.net att Deras region A och B Sony BDP-S500 spelare för en 7000kr är den bästa spelaren på marknaden både prismässigt eftersom den är både reg A och B samt att den prestandamässigt står sig väligt bra mot dom senaste spelarna från panasonic och samsung.

och för er som är oroliga att den inte kommer klara framtida FW updateringar så garanterar dom på dvdirect att det skall fungera lockrent trots att dom varit inne och pillat i den, dom står även för 1års full garanti på spelaren :-)

den klarar alla ljudformaten via bitstream(även dts hd ma), så vi som har nya 1.3hdmi recievern kan skratta av lycka, och har inga av samsungs 1080/24p problem.

även designmässigt, för o inte säga specielt designmässigt med den motoriserade front luckan skulle jag vilja påstå att det är den absolut snyggaste blu-ray spelaren på marknaden!

Postad bild

Postad bild

#28

Postad 06 december 2007 - 20:19

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Men klarar den att koda av DTS HD MA och skicka det som PCM? Detta är nog betydligt mer intressant för alla de som har HDMI-förstärkare som inte kan koda av det.
Jag hoppas att Sony fixar en FW till PS3 så att den fixar det, men det är nog inte så troligt på ett tag...

#29

Postad 06 december 2007 - 20:44

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Skulle vilja påstå efter min kontakt med Fredrik på dvdirect.net att Deras region A och B Sony BDP-S500 spelare för en 7000kr är den bästa spelaren på marknaden både prismässigt eftersom den är både reg A och B samt att den prestandamässigt står sig väligt bra mot dom senaste spelarna från panasonic och samsung.

och för er som är oroliga att den inte kommer klara framtida FW updateringar så garanterar dom på dvdirect att det skall fungera lockrent trots att dom varit inne och pillat i den, dom står även för 1års full garanti på spelaren :-)

den klarar alla ljudformaten via bitstream(även dts hd ma), så vi som har nya 1.3hdmi recievern kan skratta av lycka, och har inga av samsungs 1080/24p problem.

Är du säker på att den klara av att bitstreama DTS-HD MA? Enligt Avsforum och andra forum så klarar den inte av att göra det.
Men de som har spelaren hoppas på att Sony kommer att släppa ett firmware...
Det skulle vara kanon om spelaren klara av detta...
Min Samsung klara av detta och jag vill inte byta spelare innan det är bekräftat att spelaren stödjer DTS-HD MA åtminstonde genom bitstream.

#30

Postad 07 december 2007 - 00:01

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0
Att koda av ett nytt format är inte bara en fråga om Firmware, utan även om licenspengar. Kan man plötsligt avkoda DDT eller Dolby Polyp med tidigare sålda enheter, så ska man betala licenspengar för alla dessa sålda enheter. Jag ser det som mindre troligt att Sony skulle minska sin vinstmarginal på PS3 i efterhand, (som vissa hävdar säljs med förlust för att kunna ta in pengarna på spelen).

Men visst, Sony är en jätte som kanske kan fixa något licensavtal som gäller retroaktivt, vem vet, eller så kommer det en ny firmware som kostar att installera.

#31

Postad 07 december 2007 - 00:28

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Att koda av ett nytt format är inte bara en fråga om Firmware, utan även om licenspengar. Kan man plötsligt avkoda DDT eller Dolby Polyp med tidigare sålda enheter, så ska man betala licenspengar för alla dessa sålda enheter. Jag ser det som mindre troligt att Sony skulle minska sin vinstmarginal på PS3 i efterhand, (som vissa hävdar säljs med förlust för att kunna ta in pengarna på spelen).

Men visst, Sony är en jätte som kanske kan fixa något licensavtal som gäller retroaktivt, vem vet, eller så kommer det en ny firmware som kostar att installera.


Kan dock tänka mig att PS3 är ett undantag då det är ett prestigeprojekt för Sony, och de vill nog sälja så många som möjligt. Då är DTS-HD HRA & MA ett bra sätt att få fler att köpa den.

#32

Postad 07 december 2007 - 08:19

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Att koda av ett nytt format är inte bara en fråga om Firmware, utan även om licenspengar. Kan man plötsligt avkoda DDT eller Dolby Polyp med tidigare sålda enheter, så ska man betala licenspengar för alla dessa sålda enheter. Jag ser det som mindre troligt att Sony skulle minska sin vinstmarginal på PS3 i efterhand, (som vissa hävdar säljs med förlust för att kunna ta in pengarna på spelen).

Men visst, Sony är en jätte som kanske kan fixa något licensavtal som gäller retroaktivt, vem vet, eller så kommer det en ny firmware som kostar att installera.


Aha, det visste jag inte. Det förklarar varför så få spelare stödjer avkodning av DTS HD MA. Tekniskt borde det vara en baggis eftersom det är så lite komprimerat (okvalificerad gissning :lol: ).

Redigerat av hassesolo, 07 december 2007 - 08:19.


#33

Postad 11 december 2007 - 22:06

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
De gamla ljudformaten fungerar väl fortfarande även då de inte står med när man kollar upp produkterna på prisjakt? Sonys spelare klarar inte DVD-Audio, det kanske gäller de andra spelarna med. Då msåte man behålla sin gamla DVD-spelare för att kunna köra sina DVD-Audio skivor?

Hur håller sig PS3 gentemot SONY BDP-S1E, SONY BDP-S500, SAMSUNG BD-P1000, PIONEER BDP-LX70 (A) och PANASONIC DMP-BD10?

Vilket märke har kommit längst med Blu-Ray, bild såsom ljud?

#34

Postad 11 december 2007 - 22:17

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Är det några större skillnader mellan Pioneers båda spelare? BDP-LX70 samt BDP-LX70A. Förutom priset då förståss. :P


Det är ju rena djungeln. Kan tänka mig lägga 10.000 kr på en spelare så då är de ju bara Pioneers värsting som går bort. Jag funderar även lite på PS3. Men vilken har bäst bild, ljud och bäst förutsättningar? Är det nån som vart runt och kollat?

Redigerat av Lothar, 11 december 2007 - 22:25.


#35

Postad 12 december 2007 - 09:33

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

De gamla ljudformaten fungerar väl fortfarande även då de inte står med när man kollar upp produkterna på prisjakt? Sonys spelare klarar inte DVD-Audio, det kanske gäller de andra spelarna med. Då msåte man behålla sin gamla DVD-spelare för att kunna köra sina DVD-Audio skivor?

Hur håller sig PS3 gentemot SONY BDP-S1E, SONY BDP-S500, SAMSUNG BD-P1000, PIONEER BDP-LX70 (A) och PANASONIC DMP-BD10?

Vilket märke har kommit längst med Blu-Ray, bild såsom ljud?


Tror att PANASONIC DMP-BD10 klarar DVD-A.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.