Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MythTV, Harmony One och IMon IR Receiver

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 april 2008 - 23:52

eggepegge
  • eggepegge
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Hej,

Tänkte höra om det är någon som har samma uppsättning som jag, dvs en IMon IR receiver (som skeppas med IMon PAD fjärren) och en Harmony One?

Jag får det inte att funka riktigt. Om jag sätter upp Harmonyn med en IMon PAD enhet funkar det mesta med lircd konfad för just IMON PAD. Doch vissa problem med pil-knapparna och OK-knappen som fungerar slumpmässigt för att utrycka det milt. Och just dessa använder man ju ganska mycket :-)

Har även testat en del andra uppsättningar som rekommenderats på nätet men inte fått det att fungera. När jag valt att använda en annan typ av fjärr (MCE eller någonting annat) i Harmonyn så har motsvarande lircd.conf inte fungerat. När jag då läst in alla knappar igen med irrecord så har varje knapp (i stort sett) fått samma kod som 4-5 andra knappar. När jag testar med irw blir det för varje knapptryck typ 3 *andra* knappar som rapporteras. Alla med samma kod i lircd.conf som den jag tryckte på. Och det funkar ju inte.

Alla tips är välkomna. Tack :-)

/Egge

#2

Postad 13 april 2008 - 14:13

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Hej,

Tänkte höra om det är någon som har samma uppsättning som jag, dvs en IMon IR receiver (som skeppas med IMon PAD fjärren) och en Harmony One?

[...]

Alla tips är välkomna. Tack :-)

Vet inte om detta kan hjälpa?

http://www.mythtv.or...mony_880_remote

/ Pär

#3

Postad 13 april 2008 - 15:23

eggepegge
  • eggepegge
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Tack Pär, men jag fick inte det heller att funka. Med Gigabyte-fjärren i harmonyn och den lircd.conf som anges så får jag ingen reaktion alls på mottagaren. Har även testat andra lircd.conf som andra folk lyckats få till, men ingen lycka för mig.

Eller är det så att jag måste ha mceusb2-modulen laddad trots att jag har en imon-mottagare? Använder nu modulen lirc_imon med imon-pad fjärren.

/Egge

#4

Postad 13 april 2008 - 16:16

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Tack Pär, men jag fick inte det heller att funka.

Kan detta vara något?

http://www.phildev.n...ony/index.shtml

"We currently support all models except for the 890 and 1000."

/ Pär

#5

Postad 15 april 2008 - 00:10

luria
  • luria
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Imon remote anvender dessverre en litt annen frekvens på ir-signalene enn det som er vanlig, og lar seg derfor ikke emulere særlig godt av Harmony'en. Mener dette stod i faq på logitechs hemsida.

#6

Postad 15 april 2008 - 14:03

eggepegge
  • eggepegge
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Imon remote anvender dessverre en litt annen frekvens på ir-signalene enn det som er vanlig, og lar seg derfor ikke emulere særlig godt av Harmony'en. Mener dette stod i faq på logitechs hemsida.


Hmm... ok. Dock funkar *alla* knapparna felfritt utom just up/ner/höger/vänster/ok som funkar halvdant. Nåväl, får väl välja några oanvända knappar och mappa till dessa på harmonyn, verkar inte gå att få till det på annat sätt.

Tack ändå ni som svarat.

/egge

#7

Postad 16 april 2008 - 06:00

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Hmm... ok. Dock funkar *alla* knapparna felfritt utom just up/ner/höger/vänster/ok som funkar halvdant. Nåväl, får väl välja några oanvända knappar och mappa till dessa på harmonyn, verkar inte gå att få till det på annat sätt.

Tack ändå ni som svarat.

/egge

Prova att skicka ett mail till lirc's mailinglista, någon kanske har samma problem.

Rapportera gärna om du lyckas lösa problemet!

/ Pär

#8

Postad 22 april 2008 - 10:13

Unregistered21cb3840
  • Unregistered21cb3840
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Köpte en Zalman HD160 plus som har en IMON VFD och en IMON Pad fjärr.

Fjärren är inge vidare, gillar verkligen inte "padden" som verkar ha ett eget liv. Ett tryck upp kan bli ett tryck till höger....

Funderade på att köpa en Harmony One till HTPCn som jag kör Mediaportal på men nu läser jag att den funkar dåligt med IMON.

Är det någon som kör Harmony istället för IMON Pad utan problem i te.x Mediaportal?

#9

Postad 28 april 2008 - 13:50

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0

Köpte en Zalman HD160 plus som har en IMON VFD och en IMON Pad fjärr.

Fjärren är inge vidare, gillar verkligen inte "padden" som verkar ha ett eget liv. Ett tryck upp kan bli ett tryck till höger....

Funderade på att köpa en Harmony One till HTPCn som jag kör Mediaportal på men nu läser jag att den funkar dåligt med IMON.

Är det någon som kör Harmony istället för IMON Pad utan problem i te.x Mediaportal?


Japp, jag kör Harmony 895 med Imon i Mediaportal och det fungerar kanon. Även musläget går som det ska!

#10

Postad 11 februari 2009 - 21:06

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
En gammal tråd men såg ingen post som bekräftade att Imon Pad verkligen går att emulera med Harmony One så vill väcka tråden till liv igen.

Jag försöker lära min Pronto Neo alla knappar och det är just "directional"-knapparna jag har problem med. Imon Pad verkar skicka ut två olika signaler för varje knapptryck och jag blir inte riktigt klok på det hela.

Har sneglat på Harmony One innan och nu börjar jag bli sugen igen för att slippa mecka med Pronton, men vill vara säker på att det går att det kommer att funka innan jag slår till.

#11

Postad 12 februari 2009 - 12:51

luria
  • luria
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Pad'en er trykksensitiv og sender ut ulike verdier avhengig av hvor mye den beveges. Den kan imildertid settes opp til å emulere tastetrykk med en patch.
Se her:
http://venky.ws/projects/imon/

#12

Postad 12 februari 2009 - 12:57

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Pad'en er trykksensitiv og sender ut ulike verdier avhengig av hvor mye den beveges. Den kan imildertid settes opp til å emulere tastetrykk med en patch.
Se her:
http://venky.ws/projects/imon/

Venky-patchen är väl ganska gammal? Är inte den redan inbakad i nuvarande lirc-CVS:er?

Vad jag kan se mha. mode2 ger varje knapptryckning (både pad och "vanliga" knappar) två IR-koder. Den första upprepas tills man släpper knappen, den andra sänds när knappen är släppt. Känns som det kan bli svårt att lära Harmonyn eller Pronton.

#13

Postad 12 februari 2009 - 20:15

luria
  • luria
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Årsaken står forklart her:
http://forums.logite...essage.id=25005

#14

Postad 21 februari 2009 - 08:54

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Tack för tråden! Har läst igenom den och konstaterat att han som postat kommit fram till samma sak som jag själv. Imon sänder ut två olika IR-koder för varje knapptryckning - en kod för nedtryck samt repeat om man håller nere knappen och en annan kod när man släpper knappen.

Jag har lyckats lära Pronton att endast skicka den första koden för ett antal knappar. Detta funkar efter att jag satt Repeat=1 för dessa i .lircrc. Dock verkar lirc få spel när jag ex. höjer/sänker volymen på förstärkaren. Det är precis som den tar emot signalerna men inte fattar vad det är och lägger dom i en buffert. Efter att jag höjt/sänkt måste jag trycka på en "Myth-knapp" upprepade gånger innan det funkar att styra Myth igen. Någon som sett detta fenomen?

Han som skrev i tråden har inte en Harmony One vad jag kan se så också nyfiken på om någon här har testat med en sådan tillsammans med imon pad? Kanske har Logitech fixat till allt i denna, eller delar deras remotes specar?

Redigerat av freddan101, 21 februari 2009 - 08:56.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.