Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MythDora 5.0, Mythbuntu 8.041, KnoppMyth R5.5

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 juli 2008 - 15:40

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Hej !

Jag har under en längre period kört MythDora 3.2 som har fungerat riktigt bra.
Jag har nu kommit till en punkt då en uppgradering skulle vara bra och jag lurar på vilken av ovanstående "distar" man ska satsa på.
Burken kör MythTV (front och backend) 100 % av tiden, så av den anledningen spelar det kanske ingen roll vilken som väljs. Jag vill dock kunna uppdatera grafikdrivrutiner på ett smidigt sätt, och där verkar Ubuntu ha en fördel framför Fedora om jag inte har fått allt om bakfoten. KnoppMyth verkar dock ha en stor fördel av sitt webbgränssnitt som är (eller har varit) mer utbyggt än i de andra "distarna".

Installationen kommer att göras på en nyköpt 640GB Sata disk, så att min gamla fungerande version är intakt. Hur gör jag smidigast för att få över det som nu ligger i MySQL-basen samt mina inspelade TV-program. Jag vill helst inte tappa bort dessa. Jag misstänker att jag kan mounta hårddisken med Myth 3.2 installationen efter att den nya installationen har utförts på den nya disken...men då jag inte är så vass på Linux överhuvudtaget så skulle jag gärna ta emot lite hjälp med detta så att det flyter på så bra som möjligt.

mvh Manor

Redigerat av Manor, 28 juli 2008 - 15:41.


#2

Postad 29 juli 2008 - 09:27

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Hur gör jag smidigast för att få över det som nu ligger i MySQL-basen samt mina inspelade TV-program. Jag vill helst inte tappa bort dessa. Jag misstänker att jag kan mounta hårddisken med Myth 3.2 installationen efter att den nya installationen har utförts på den nya disken...men då jag inte är så vass på Linux överhuvudtaget så skulle jag gärna ta emot lite hjälp med detta så att det flyter på så bra som möjligt.

Har för mig att man i princip kan flytta en mysql-db rakt av via filsystemet, men annars finns det bla ett kommando som heter mysqldump för att göra en filsystemsdump av databasen.

#3

Postad 29 juli 2008 - 09:44

Unregistered977be0c4
  • Unregistered977be0c4
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Har för mig att man i princip kan flytta en mysql-db rakt av via filsystemet, men annars finns det bla ett kommando som heter mysqldump för att göra en filsystemsdump av databasen.

För att dumpa ut information från databasen kör man något i stil med:
mysqldump -u mythtv -p -t mythconverg record recorded \ oldrecorded recordedprogram recordedrating \recordedmarkup recordedseek > recordings.sql
Import till den nya databasen görs enligt
mysql -u mythtv -p mythconverg < recordings.sql
Jag kopierade ovanstående från http://www.mythpvr.c...recordings.html. Jag rekommenderar att du läser innehållet på den sidan innan du gör något eftersom jag själv inte har gjort det och inte kan säga med säkerhet att det fungerar :) .

#4

Postad 30 juli 2008 - 18:31

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Tack för svaren :unsure:.

Någon som kan tipsa om en "dist"?

mvh Manor

#5

Postad 01 augusti 2008 - 11:07

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0
Jag kör MythBuntu 8.04 och är nöjd med den. Vad gäller grafikdrivrutiner så är det enkelt så länge du använder de som kommer med distributionen, skall du däremot kompilera ihop det allra senaste som är släppt från Nvidia/AMD(ATI) så är jag dock inte säker på att det är så mycket enklare, jag har dock inte testat MythDora så jag vet inte hur krångligt det är där.

I MythBuntu finns det numera grafiskt användargränssnitt för att ändra de mesta inställningarna så länge du bara skall sätta upp en standard MythTV burk. Det man kan få rota i textfiler kring enligt min erfarenthet är:
- LCD skärm/IR fjärrkontroll konfigureringen om ingen av standard fjärrkontrollkonfigurationerna som följer med fungerar
- TV-kort drivrutiner om du har ett nytt kort som inte stödjs i den kärna som ingår i MythBuntu 8.04

Just den grafiska konfigurationen är något som blivit mycket bättre i 8.04 jämfört med MythBuntu 7.10.

Kan har inte kört MythDora eller KnoppMyth så jag vet tyvärr inte hur de står sig i jämförelse.

Jag tror man skall tänka till lite när det gäller att föra över information i MySQL databasen. MythBuntu skapar nämligen upp sin databas vid installationen och om de har ändrat i tabell strukturen mellan MythTV 0.21 och den MythTV version du har nu kan du få problem. Det jag gjorde var att jag gjorde en total dump av databasen i min gamla MythTV installation, inte bara vissa tabeller. Sen efter att jag installerat MythTV så stängde jag ned MythTV och rensade databasen och lade in min backup istället. MythTV fixar då själv att uppgradera databasen till MythTV 0.21 strukturen.
OBS, det är inte säkert att det blir några problem om man bara tar backup på vissa tabeller, jag bara säger att det kan nog finnas en risk att det blir det om dessa tabeller är förändrade.

Så länge man inte byter distribution och inte gör en ny ren installation utan bara en uppgradering, så får du troligtvis med dig databasinformationen automatiskt, det är i alla fall så i MythBuntu vid uppgraderingar. Jag skulle dock alltid rekommendera att man gör en full backup av databasen före en uppgradering, då vet man i alla fall att det GÅR att få tillbaka det genom att i värsta fall återställa den gamla installationen:
mysqldump -u mythtv -p mythconverg >mythbackup.sql


#6

Postad 04 augusti 2008 - 19:17

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Hej igen !

Efter en hel del micklande så har jag kommit så här långt. Alla installationer har gjorts på en ny SATA-disk så att min originalinstallerade MythDora 3.2 disk kunde hållas intakt.

KnoppMyth R5.5
Nja, jag är inte så imponerad. MythTV installationen innehåller dock en hel del smakfulla saker såsom utökade webbfunktioner vid uppkoppling från en annan PC. Den gör även vissa MythTV inställningar automatiskt exempelvis så lades mina TV-kort till utan att jag gjorde något.

MythBuntu
Jo, riktigt hygglig faktiskt...men av någon outgrundlig anledning så hackade grafiken och det blev en mer än lovligt dålig bild vid TV-tittande. Varför...ingen aning...och det skulle säkert gå att få till med lite micklande, men jag gick vidare.

MythDora 5
Detta var den "dist" som jag till slut valde. Bilden blev bra, den innehöll väl det mesta jag ville ha och gränssnittet var jag van vid sedan min tidigare MythDora 3.2. Dock hade jag problem med bränningen av DVD-ISO-filen...trodde jag, men det visade sig vara lite buggigt. Om jag vid installationen valde Sverige, svenskt tangentbord etc. så dog installationen då någon "repository" fil verkade saknas. Jag löste detta till slut genom att välja US och engelskt tangentbord. Location kunde dock väljas som Europa/Stockholm. Efter installationen så var det lätt att byta språk och tangentbordsvariant via det grafiska gränssnittet.


Jag tog därefter en backup på MySQL databasen MythConverg (från MythDora 3.2 disken) via kommandot:
mysqldump -u mythtv -pmythtv mythconverg -c > mythtv_backup.sql

Jag stängde därefter av HTPC:n igen och växlade över till MythDora 5 disken och MythDora 3.2 kopplades in på en annan SATA-kontakt. MythDora 5 startades upp på nytt.

Hur skulle jag nu få tag på filerna från MythDora 3.2 disken. Även om jag inte direkt är vass på Linux så vet jag att det inte fungerar lika smidigt som under Windows. Nu verkar det också vara mer eller mindre standard att något som kallas LVM används, vilket är ett smart sätt att kunna utöka diskutrymmet genom att koppla till mer disk till en logisk partition. Jag fick sitta och söka länge på Internet innan jag hittade instruktioner för hur jag skulle gå vidare. Många instruktioner beskrev hur man lade till en disk, men då var den oftast ny och skulle även formateras...och det ville ju inte jag.

Det som tillslut löste mitt problem var att använda kommandot:
vgchange -a y
...som möjliggjorde att jag kunde MOUNT:a den logiska volymen som skapats automatiskt vid uppstarten av MythDora 5 (baserad på Fedora core 8). Det här är väl inga problem för de händiga Linux-nissarna...men när man sitter där som en n00b och inte ens fattar i vilken ände man bör börja så är man rejält stolt när man får till det.

Nåväl, nu när jag äntligen kom åt mina filer från MythDora 3.2 disken så körde jag nedanstående kommando från katalogen där min backup-fil låg:
mysql -u mythtv -pmythtv mythconverg < mythtv_backup.sql

Därefter kopierade jag allt från "recordings"-katalogen till den nya disken.

Vid ett nytt försök att starta mythtvsetup så dök ett meddelande upp om att databasen skulle "konverteras" mellan två olika scheman. Det gick tyvärr inte som tänkt...jag körde då mythtvsetup från terminalfönstret istället och kunde se att det problem jag fått gällde tabellen upnpmedia. Jag DROP:ade då denna tabell manuellt och körde på nytt om mythtvsetup...och voila nu verkade det gå bättre.

Därefter startades mythtv upp och jag kunde nu se mina gamla inspelningar...och all kanalinformation verkade vara helt intakt.

Några felmeddelanden har dock dykt upp avseende att inspelningsservern inte kan nås. Jag hade dock micklat runt lite här och där...så efter en ombootning så verkade allt fungera bra.

Av det jag sett hittills så är jag väldigt nöjd med Fedora core 8 grejerna. Jag har kunnat uppdatera en hel del saker med "automatik" via pakethanteraren och det ser snyggt och prydligt ut. MythTV skiljer sig väl dock inte så mycket från versionen 0.20 som jag körde tidigare. Däremot så saknar jag "ändra bildaspekt till 4:3 zoom" som var ett fast val som jag tidigare kunde välja. Trots namnet så gav detta en hygglig 16:9 bild för de program som spelats in med 16:9 fast utskickat i 4:3 format på kabelkanalen (det låter rörigt...och det är det väl också). Nu kanske detta är något som fungerar på ett annat sätt i MythTV 0.21, det blir jag nog snart varse.

Det blir till att labba vidare och se att allt fungerar lika bra och stabilt som i MythDora 3.2...den disken kommer jag att behålla ett tag till :(.

Tack för alla tips och råd.
mvh Manor

#7

Postad 02 oktober 2008 - 21:47

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Manor,

Intresanta inlägg..
Själv testade jag Mythbuntu i våras och råkade också på problem med grafiken.
Hoppande TV-bild på samma sätt som du beskriver.
Jag är också Noob på Linux, men man måste ju försöka.. :P

Jag trodde att mitt problem var att drivarna till mitt Intel G35 grafikchip inte installerades korrekt.
Tyvärr stöder min LCD endast 1080i officiellt (via EDID, men går att lura) vilket jag tror gjorde att de drivare som installerades var vanliga VGA och jag fick aldrig ner de riktiga till Intel..

Lite frågor ang Myth, då jag TYVÄRR är låst på MCE..
Funkar DVB-S2?
Hur hanteras betalkanaler? Kan man dela betalkort mellan tuners?
Mjukvarucam och hoenixläsare funkar väl?
H.264 HD?
Hårdvaruacceleration av H.264?
Fler kanaler ur samma MUX från en tuner?

Tror (när?) man att G45 kommer att stödjas?

Man kanske inte skall ge upp utan testa MythDora 5.0 istället? Var den svårare att installera och få igång än Mythbuntu?

Tackar..

Redigerat av Slangare, 02 oktober 2008 - 21:47.


#8

Postad 07 oktober 2008 - 13:19

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Det kan i sammanhanget vara värt att notera att om man har en lite äldre burk så kan det löna sig rejält att kompilera MythTV själv så att koden optimeras för den processor som sitter i just din burk.

Jag har en gammal DELL-laptop som front-end och med max upplösning gick CPU'n i taket då jag slängt in Debian's MythTV-paket. När jag kompilerade hela rasket själv sjönk den till 50% och den slutade hacka.

/Devis

#9

Postad 31 december 2008 - 11:47

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Manor,

Intresanta inlägg..
Själv testade jag Mythbuntu i våras och råkade också på problem med grafiken.
Hoppande TV-bild på samma sätt som du beskriver.
Jag är också Noob på Linux, men man måste ju försöka.. :blink:

Jag trodde att mitt problem var att drivarna till mitt Intel G35 grafikchip inte installerades korrekt.
Tyvärr stöder min LCD endast 1080i officiellt (via EDID, men går att lura) vilket jag tror gjorde att de drivare som installerades var vanliga VGA och jag fick aldrig ner de riktiga till Intel..

Lite frågor ang Myth, då jag TYVÄRR är låst på MCE..
Funkar DVB-S2?
Hur hanteras betalkanaler? Kan man dela betalkort mellan tuners?
Mjukvarucam och hoenixläsare funkar väl?
H.264 HD?
Hårdvaruacceleration av H.264?
Fler kanaler ur samma MUX från en tuner?

Tror (när?) man att G45 kommer att stödjas?

Man kanske inte skall ge upp utan testa MythDora 5.0 istället? Var den svårare att installera och få igång än Mythbuntu?

Tackar..


Sorry, jag hade helt missat din fråga :).

Nej MythDora 5.0 är lika lätt att installera som de andra paketen. De problem som jag hade var att jag ville få över tidigare inspelade TV-program samt MySQL-tabellerna från den tidigare installationen av MythDora 3.2 som jag hade liggande på en egen disk. Jag har nu kört MythDora 5.0 skarpt i 5 månader och det fungerar väldigt bra. Jag har väl fått någon hängning någon gång, men det har bara varit att boota om PC:n. Jag kör 3 analoga Hauppauge TV-tuners, AMD 3200+, 2 GB RAM, 640GB disk och allt fungerar helt förträffligt faktiskt. När det gäller TV-guide, in- och uppspelning av TV-program så finns det egentligen inget som saknas. Inspalningarna kommer man också åt via exempelvis en Playstation 3 då MythTV-burken poppar upp som en mediaenhet som kan väljas. En ASUS EEE PC gick också bra att köra som MythTV-fromtend, och det finns avspelare även för Windowsvärlden som fungerar förträffligt.

Jag är nu på gång att bygga en till HTPC (men utan tuner-kort). Tanken är här att kunna köra bilspel (typ Race07), titta på film samt spela upp inspelade grejer från MythTV-burken. Det blir ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H samt en AMD 4850e med 4 GB RAM. Det blir dock inte ett HTPC-chassi denna gång utan mer en standardlåda av märke Hiper Anubis som såldes väldigt billigt från Komponentcenter (PC-City) 594:-. Här blir dock basen Windows XP (pga spelönskemålet) men om jag lessnar så blir det nog någon Linuxvariant även här då det fungerar så otroligt stabilt.

mvh Manor

#10

Postad 19 september 2009 - 15:33

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Ännu en uppdatering av denna tråd.

MythDora 5.0 har fungerat mer eller mindre perfekt till dags datum.
Nu börjar det dock bli dags för ny hårdvara i vardagsrummets HTPC. Det blir prylarna från den tidigare beskrivna spel-PC:n som nu ska in i MythTV-burken. Planen är att börja med MythBuntu 9.04 denna gång och hoppas att stödet ska vara bra/bättre med den nya hårdvaran. Jag tänkte även se om det fanns någon ny MythDora version, men dess hemsida verkar vara svår att komma åt (åtminstone idag).

Den nya hårdvaran har inbyggt grafikkort med HDMI-utgång och med den effektivare processorn så hoppas jag på lite mindre värmeutveckling och möjlighet att sänka fläkthastigheten i chassiet. Dock finns det indikeringar på diverse forum att nordbryggan bli rejält varm...om så är fallet eller om det är en bugg i redovisningen (jag har inte haft några egentliga bekymmer) vet jag dock inte.

Installationen kommer förhoppningsvis att kunna påbörjas denna helg, eller senast nästa helg...det är dock lite annat som ska fixas också men intensionen är att komma igång med installationen åtminstone.

mvh Manor

#11

Postad 19 september 2009 - 20:38

psGandalf
  • psGandalf
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Ett litet inlägg vad det gäller Mythbuntu. Mythbuntu är sedan länge införlivad i Ubuntu. Dvs. kör en installation av din *buntu eller derivat (har testat Mint Linux7 med lika bra resultat). Via synaptic söker man på Mythbuntu och hittar deras kontroll center. Via den sköter du sedan all installation av Mythtv. Enkelt och smärtfritt.

#12

Postad 27 september 2009 - 19:27

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
...ja inte tusan hann man med någon installation denna helg heller :).

Jag börjar dock vackla lite. Jag har försökt att läsa in mig lite mer på diverse MythTV forum och fokuserat på de som använder samma hårdvara (eller egentligen moderkort) som jag ska basera mitt bygge på. Det är ett Gigabyte MA78GM-S2H med inbyggt grafikkort (ATI HD3200). Det visar sig att Linux generellt fortfarande släpar efter när det gäller drivrutiner till ATI. Det trodde jag var ett minne blott...men så verkar inte vara fallet. I princip så är slutklämmen i de "trådar" jag läst att man ska köpa ett NVidia kort och montera, för de har gett upp att få till det inbyggda grafikstödet.

Jag börjar nu fundera på att ge Media Portal en chans. Mina krav är ju egentligen inte så höga...jag vill att hårdvaran jag har supportas...jag vill kunna spela in tre olika kanaler samtidigt som jag tittar på ett tidigare inspelat program. Detta senare har ju inte varit något problem i MythTV med min gamla och sämre hårdvara.

Är Media Portal något som ni andra Myth:are har kollat på någon gång. Om JA...vad var er uppfattning om det?
...och nej, jag har inga som helst problem att köra Windows som operativsystem, målet är ju bara att få till något som fungerar lika bra som min nuvarande MythTV-burk och bygga vidare därifrån. Om det inte går så blir det att gå tillbaka till en MythTV installation igen. Den enda kostnaden är ju egentligen bara tid...något som det tyvärr är en bristvara av för närvarande...

mvh Manor

#13

Postad 28 september 2009 - 07:27

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

[...]
Jag börjar nu fundera på att ge Media Portal en chans. Mina krav är ju egentligen inte så höga...jag vill att hårdvaran jag har supportas...jag vill kunna spela in tre olika kanaler samtidigt som jag tittar på ett tidigare inspelat program. Detta senare har ju inte varit något problem i MythTV med min gamla och sämre hårdvara.

Är Media Portal något som ni andra Myth:are har kollat på någon gång. Om JA...vad var er uppfattning om det?
[...]

Jag har gjort precis den resan, ville ha lite mer "flash" än var MythTV kunde erbjuda, och provade Mediaportal ett tag.

Installationen gick ganska lätt, och MP i sig är väl ganska användarvänligt. Det som till slut gjorde att jag gick tillbaka var att MediaPortal ibland, utan anledning (tillsynes) inte spelade in det program jag hade schemalagt. Detta drog ju ner programmets WAF rätt rejält. Mitt problem var nog iof att jag inte satte mig in i applikationen tillräckligt, utan gick ganska snart tillbaka till MythTV.

Det jag också saknade var MythTV's granulära schemaläggning, men det kanske de har fixat till sedan dess.

Hmm, när jag läser min post inser jag att det kanske inte är till så stor hjälp, men men :)

/ Pär

#14

Postad 28 september 2009 - 10:49

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Jag har gjort precis den resan, ville ha lite mer "flash" än var MythTV kunde erbjuda, och provade Mediaportal ett tag.

Installationen gick ganska lätt, och MP i sig är väl ganska användarvänligt. Det som till slut gjorde att jag gick tillbaka var att MediaPortal ibland, utan anledning (tillsynes) inte spelade in det program jag hade schemalagt. Detta drog ju ner programmets WAF rätt rejält. Mitt problem var nog iof att jag inte satte mig in i applikationen tillräckligt, utan gick ganska snart tillbaka till MythTV.


Ja, det låter ju som skäl nog för att gå tillbaka till MythTV...
Självklart måste ju Media Portal fungera lika klockrent som MythTV har gjort avseende TV-inspelandet, annars försvinner ju hela finessen.
Jag ska göra ett försök med 1.10 betan som är ute nu, och se vad som händer.
Om man bara hade haft lite fler TV-tuner-kort så hade man ju kunnat köra de olika burkarna parallellt, nu blir det lite knöligare.

mvh Manor



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.