Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MythTV 0.23

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 mars 2010 - 14:45

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Nu har MythTV 0.23 RC1 släppts. Jag har för avsikt att vänta tills "riktiga" 0.23 släpps men skulle gärna höra hur uppgradering, nya funktioner m.m. uppfattas av medlemmar av detta forum.

Var inte blyga, skriv ner erfarenheterna här - även om allt går problemfritt (vilket ju uppgraderingar brukar göra).

#2

Postad 26 mars 2010 - 19:10

frust
  • frust
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Testade 0.23 idag och det gick inge vidare. Den nya versionen tog bort min LCD-display på mitt antec chassi och när jag skulle fixa det så råkade jag radera databasen. Faan.
Jaja bara att dra in en backup men då ######s det igen. Får detta felmeddelande:

ERROR 1064 (42000) at line 1: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'Warning: The option '--all' is deprecated and will be removed in a future releas' at line 1

Någon SQL guru som vet hur man fixar så att jag får in min backup ?
Är inte så sugen på att börja om...

#3

Postad 27 mars 2010 - 08:10

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Testade 0.23 idag och det gick inge vidare. Den nya versionen tog bort min LCD-display på mitt antec chassi och när jag skulle fixa det så råkade jag radera databasen. Faan.
Jaja bara att dra in en backup men då ######s det igen. Får detta felmeddelande:

ERROR 1064 (42000) at line 1: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'Warning: The option '--all' is deprecated and will be removed in a future releas' at line 1

Någon SQL guru som vet hur man fixar så att jag får in min backup ?
Är inte så sugen på att börja om...

Ouch, jobbigt!

Kan du bifoga de första 10 raderna i din backup-fil, alternativt lägga upp en större del på t.ex. pastebin.ca?

/ Pär

Redigerat av par-joha, 27 mars 2010 - 08:11.


#4

Postad 27 mars 2010 - 09:05

frust
  • frust
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Warning: The option '--all' is deprecated and will be removed in a future release. Please use --create-options instead.
-- MySQL dump 10.13 Distrib 5.1.44, for debian-linux-gnu (x86_64)
--
-- Host: localhost Database: mythconverg
-- ------------------------------------------------------
-- Server version 5.1.44-3

/*!40101 SET @OLD_CHARACTER_SET_CLIENT=@@CHARACTER_SET_CLIENT */;
/*!40101 SET @OLD_CHARACTER_SET_RESULTS=@@CHARACTER_SET_RESULTS */;
/*!40101 SET @OLD_COLLATION_CONNECTION=@@COLLATION_CONNECTION */;
/*!40101 SET NAMES utf8 */;
/*!40103 SET @OLD_TIME_ZONE=@@TIME_ZONE */;
/*!40103 SET TIME_ZONE='+00:00' */;
/*!40014 SET @OLD_UNIQUE_CHECKS=@@UNIQUE_CHECKS, UNIQUE_CHECKS=0 */;
/*!40014 SET @OLD_FOREIGN_KEY_CHECKS=@@FOREIGN_KEY_CHECKS, FOREIGN_KEY_CHECKS=0 */;
/*!40101 SET @OLD_SQL_MODE=@@SQL_MODE, SQL_MODE='NO_AUTO_VALUE_ON_ZERO' */;
/*!40111 SET @OLD_SQL_NOTES=@@SQL_NOTES, SQL_NOTES=0 */;

--

#5

Postad 28 mars 2010 - 16:41

fhloston
  • fhloston
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Jag skulle testa lite på en virtuell maskin, men lyckades koppla upp den virtuella frontenden mot min skarpa backend. Resultatet blev en uppdaterad "database-schema" och inget funkade. Jag hade ingen backup, så då tänkte jag att, OK, då är det väl lika bra att fullfölja och uppgradera.

Efter upgrade så kunde jag inte nå mysql, det gick ej heller att remove eller install mysql.

Jaha, då får jag väl ladda ner en skiva och ta det från scratch... nehe, Mythbuntu desktop CD vill inte funka på min (ålderstigna) backend maskin.

Just nu håller jag på att installera från Ubuntu alternate....

Det stora felet jag gjorde var att koppla upp en 0.23 frontend mot en 0.22 backend. Det skall man inte göra, och så står att läsa på internet. Nu har jag lagt till ytterligare en sådan varning.

Mixa INTE 0.22 och 0.23 i din miljö!

Tur att man är lite skadad och tycker att sånt här åtminstone är lite kul :)


update:

Nu är det inte så roligt längre :) Jag får inte till det alls med 10.04. När jag installerar med Ubuntu i386 desktop beta1 så får jag inte någon bild när den verkar ha bootat färdigt. Så jag testade att gå via 9.10 för att göra en upgrade. Då blir det strul med GRUB. Till slut hittar jag denna länk som verkar lösa GRUB-problemet:
http://grub.enbug.or...eCdInstallGuide
men då landar jag bara på "ingen bild" igen.

I morgon blir det en ren 9.10 igen... Synd, efter allt detta arbete hade det ju varit kul att åtminstone få landa på 10.04...

Jag har 10.04 körande virtuellt på en annan maskin utan problem. Maskinen som ger mig problem är en ganska gammal burk med ett nvidia 440MX grafik kort.

my 5 cents

Redigerat av fhloston, 28 mars 2010 - 21:41.


#6

Postad 31 mars 2010 - 09:26

psGandalf
  • psGandalf
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Hej,
Har testat Ubuntu 10.04 och Mythtv 0.23. Ubuntun som har tagit bort hal är grymt snabb i uppstart. Har bara testat att köra öppna kanaler med ett Nova-T kort men det funkar utan problem. En riktigt trevlig bekantskap är Netvision som är ett projekt i betastadie. Det är ett ramverk för att skapa plugins som integrerar webtjänster med Mythtv. Detta finns på XBMC och är sjukt trevligt. Än finns inte några svenska kanaler men det är väl bara en tidsfråga. I och med att 10.04 är LTS så lär det väl bli just denna och Mythtv 0.23 som blir standard för många framöver.

#7

Postad 01 april 2010 - 09:08

frust
  • frust
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Hittade en backup som gjordes i samband med uppgrade till 0.23 och den fick jag in !!!
Så nu är jag med i matchern igen

#8

Postad 05 april 2010 - 20:40

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Jag har tagit steget upp till 0.23 RC2 nu. Uppgraderingen gick utan bekymmer.

Som vanligt har jag problem med teletext på filmkanalerna och DVBsub på HD-kanalerna men det verkar jag i princip vara ensam om så det får jag försöka lösa själv.

Har bytt UI till Mythubuntu som jag tycker är väldigt trevligt. Dom nya som kom med 0.23 (arclight och Graphite t.ex.) är alldeles för plottriga för min smak. Jag vill ha rent och fint.

Skall testa nya mythtranscode med. Om jag förstått det rätt kan man lägga ett jobb, precis som flag commercials som skapar avi'er av allt man spelar in. Verkar intressant för portabiliteten. Jag återkommer om detta.

Kombinationen VDPAU och OpenGL vertical sync fungerar klockrent nu, vilket är glädjande då jag haft strul med RTC. Jag passade på att uppgradera nVidia's drivrutin med till 195.36 samtidigt så jag vet inte vilket som gjorde susen.

Har man en fungerande 0.22 ger inte 0.23 några revolutionerande förbättringar men dom har buggfixat mycket så är det något som retar er är det värt det att prova 0.23. Jag är glad att jag uppgraderade.

#9

Postad 18 april 2010 - 12:42

naTTen
  • naTTen
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
Uppgraderade till svn trunk igår och trots att jag knappt testat det så måste jag säga att villken skillnad det är.
Flyter på mycket bättre. Filmer som inte fungerat innan fungerar klockrent nu. VDPAU är helt silkeslent att köra med. Innan så var det lite ryckigt att hoppa i hdfilmer.
Dock så hade jag lite problem först med segfault men det var mitt fel då jag inte hade kört make distclean och rensat gamla libbar :D

Har fortfarande inte fått igång subs dock och DD/DTS passthrough har jag inte fått att fungera än. Den kodar om allt till DD istället.
De har ju ändrat om ljudinställningarna lite.

#10

Postad 02 maj 2010 - 21:34

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Det kom två patchar i förra veckan som fixar DVB-Subs (Gäller primärt Canal Digital's HD-kanaler). Den ena ordnar placeringen av texten och den andra en mycket irriterande eftersläpning så nu är jag glad.

Har nog egentligen inget kvar som inte fungerar. Jag begriper dock inte varför det tagit så lång tid att ta sig från RC2 till final. Det har varit samma antal öppna tickets i två månader snart.

Edit: Stavning

Redigerat av devis, 06 maj 2010 - 11:09.


#11

Postad 03 maj 2010 - 20:39

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Jahopp, så kom det en RC3.

#12

Postad 04 maj 2010 - 19:17

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Jahopp, så kom det en RC3.

Asch, jag som sitter och väntar på att den ska bli stabil så att jag vågar uppgradera mina beta-paket i Ubuntu 10.04 :)

/ Pär

#13

Postad 04 maj 2010 - 20:41

psGandalf
  • psGandalf
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Kör nu Ubuntu 10.04 med MythTV 0.23 på backend och två frontends hemma. Gillar att det automagiskt hämtas omslag till inspelat material. Allt verkar flyta på bra. Frontenden är inte lika mycket belastad som tidigare. Att man inte behöver göra något för att nå filmer ifrån olika frontends gör systemet mycket enklare att sätta upp än tidigare. Och även fast xbmc kanske har snyggare skins gillar jag de nya som har tillkommit. Kommer nu bara svtplay mm till Mythnetvision så har man det mesta som behövs.

#14

Postad 05 maj 2010 - 19:51

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
SVT Play finns. Tommy Persson har knåpat ihop en strålande plugin. Se tråden här.

#15

Postad 06 maj 2010 - 08:47

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Har inte testat SVTPlay, men den är väl en fristående plugin och inte en del av Myth Netvision? Kollar man på Wikin för Netvision så verkar det användas python script för att hämta all info. Spelar kanske inte så stor roll, men då är man ju lite mer beroende av att Tommy håller igång supporten för sin plugin samt att man kanske inte får samma features som med tiden läggs in i Netvision.

#16

Postad 06 maj 2010 - 11:07

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Det är sant, men å andra sidan är man alltid beroende av att någon uppdaterar scripts / plugins för enstaka tjänster som SVT-play, SweDB etc.

Jag kan tänka mig att man med MythNetvision och RSS kan skapa något som fungerar hyfsat standardiserat men det verkar inte vara på plats ännu, så tills det har ändrats rekommenderar jag varmt ovan nämnda plugin.

#17

Postad 06 maj 2010 - 22:03

TommyPersson
  • TommyPersson
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Har inte testat SVTPlay, men den är väl en fristående plugin och inte en del av Myth Netvision? Kollar man på Wikin för Netvision så verkar det användas python script för att hämta all info. Spelar kanske inte så stor roll, men då är man ju lite mer beroende av att Tommy håller igång supporten för sin plugin samt att man kanske inte får samma features som med tiden läggs in i Netvision.


På längre sikt är detta mycket väl en risk. Värt att tänka på är jag skriver pluginet bara för min egen skull, men om någon annan skulle få nytta av det också är det bara roligt. Jag har haft sämre hobbyer :)

En stor anledning till att jag valde att göra ett eget, utöver att det är kul att utveckla och att MythNetvision inte var utannonserat när jag började, var att jag ville ha något som fungerade med min 0.22 installation. Fram tills en hårddiskskrasch i förrgår så hade jag inte heller någon avsikt att uppgradera media-pc:n. En annan förhoppning är att jag kanske kan göra gränsnittet lite mer specialanpassat för just SVT:s utbud. MythNetvision erbjuder ju en väldigt generell lösning.

Om jag skulle hålla mig till topic så har jag tyvärr inget nytt att komma med. Jag har hittills bara kört 0.23 på min vanliga stationära utan vare sig tv-kort eller lirc, de två sakerna som brukar strula mest när jag uppgraderar. Det mesta övriga verkar ju dock vara kvar och fungera. Jag får se hur en installation från grunden går när jag får min nya hårddisk.

#18

Postad 16 maj 2010 - 09:32

Unregistered14c78076
  • Unregistered14c78076
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Devis
Jag har oxå problem med textningen på c+ film hd, positionen är helt galen, i mitten till vänster av bilden. Har du testat http://svn.mythtv.org/trac/ticket/8061 och det fungerar för dig?

#19

Postad 16 maj 2010 - 20:16

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Devis
Jag har oxå problem med textningen på c+ film hd, positionen är helt galen, i mitten till vänster av bilden. Har du testat http://svn.mythtv.org/trac/ticket/8061 och det fungerar för dig?


Ja, den committades till 0.23-fixes (som senare blev RC3) så jag uppgraderade till den och då hamnade texten rätt. Dom fixade också en irriterande eftersläpning i textningen av vissa kanaler (Disc HD t.ex). Jag skulle bli förvånad om det inte är med i 0.23-final så uppgraderar du till den bör det hjälpa.

#20

Postad 17 maj 2010 - 23:29

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Märkligt nog verkar placeringsproblemet vara tillbaka i release-versionen av 0.23. Jag lade på patchen i ticket 8061 (hd_dvbsubsv2.diff) och då hamnar texten åter på rätt ställe.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.