Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONOS

2436 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonos ZonePlayer ZP100 (Mediaspelare) 2 9,12 (7) Inga priser
Sonos ZonePlayer ZP80 (Mediaspelare) 2 9,42 (11) Inga priser
Sonos BU130 (Mediaspelare) 1 9,22 (8) Inga priser
Sonos CC100 Cradle (Övrigt) 1 8,75 (7) Inga priser
Sonos CR100 Controller (Fjärrkontroller) 1 8,58 (11) Inga priser
Sonos Bridge (ZoneBridge BR100) (Trådlös ljud- och bildöverföring) 4 8,86 (27) Inga priser
Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) (Mediaspelare) 6 9,18 (97) Inga priser
Sonos Connect: Amp (ZonePlayer ZP120) (Mediaspelare) 6 8,59 (33) Inga priser
Sonos Control (CR200) (Fjärrkontroller) 3 9,17 (11) Inga priser
Sonos Play5 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,89 (95) Inga priser
Sonos BU250 (Mediaspelare) 1 9,2 (9) Inga priser
Sonos Play3 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,76 (41) Inga priser
Sonos Sub (Subwoofers) 9 8,85 (19) 9 995:-
Sonos Playbar (Hemmabiosystem) 9 7,98 (43) Inga priser
Sonos Play1 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,65 (104) Inga priser
Sonos Play1 2 Room Starter Set WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 (0) Inga priser
Sonos Play5 II WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,92 (23) Inga priser
Sonos Playbase (Hemmabiosystem) 9 9 (4) 4 990:-
Sonos One WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,73 (21) Inga priser
Sonos Beam (Hemmabiosystem) 9 8 (51) 4 849:-
Sonos Amp (Stereoförstärkare) 7 8 (9) 7 790:-
Sonos One Gen 2 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 8 7,48 (24) 2 549:-
Sonos Arc (Hemmabiosystem) 6 8,26 (26) 9 195:-
42 relaterade trådar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg) 1 år sedan
Problem med Sonos och Samsung (5 inlägg) 4 år sedan
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg) 4 år sedan
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlägg) 4 år sedan
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg) 6 år sedan
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg) 6 år sedan
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg) 7 år sedan
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg) 7 år sedan
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg) 7 år sedan
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg) 7 år sedan
Små högtalare - tänker jag rätt? (9 inlägg) 8 år sedan
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg) 8 år sedan
Råd inför ljudbygge (14 inlägg) 8 år sedan
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg) 8 år sedan
Sonos Playbar (98 inlägg) 8 år sedan
harman/kardon eller Sonos (8 inlägg) 8 år sedan
Heos vs Sonos (7 inlägg) 9 år sedan
Fler Line in på Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlägg) 9 år sedan
Sonos, vad är det här? Ett j*vla skämt? Kanske det sämsta ljudsystemet som (283 inlägg) 9 år sedan
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda! (266 inlägg) 9 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 10 år sedan
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg) 10 år sedan
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg) 11 år sedan
Hjälp mig hitta takhögtalare (22 inlägg) 11 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 11 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 11 år sedan
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg) 11 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 12 år sedan
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg) 12 år sedan
"Limpa" "Soundbar" Ha på väggen under tv:n...Vilken? (3 inlägg) 13 år sedan
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg) 13 år sedan
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg) 13 år sedan
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlägg) 13 år sedan
trådlöst hem (1 inlägg) 13 år sedan
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg) 13 år sedan
Sonos BU250 (4 inlägg) 14 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 14 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 14 år sedan
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg) 14 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg) 14 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 16 år sedan

#201

Postad 20 januari 2009 - 14:13

Andreaz
  • Andreaz
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0

Har du någon annan dator att testa ifrån, bara för att utesluta HTPCn?
Kan rekommendera Sonos FAQ/forum samt telefonsupport annars.


Får testa med min bärbara när jag kommer hem.

Är det någon speciell port som SONOS använder för att skicka info (ej ta emot eftersom internetradio fungerar).
Kanske måste öppna några speciella portar i modemet...

Jag har läst en hel del på SONOS FAQ/forum men inte sett någon som har samma prob. som mig.

Nu önskar man att man vore utbildad nätverksguru... istället för en glad amatör.

mvh
Andreaz

#202

Postad 20 januari 2009 - 14:51

carlr
  • carlr
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Hej,

Sonos pratar på TCP 1400

#203

Postad 20 januari 2009 - 16:23

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Som ovanstående nämner så måste man öppna portar i routern/modemet.

Finns beskrivet vilka man bör öppna på Sonos supportsidor.

#204

Postad 20 januari 2009 - 20:50

Andreaz
  • Andreaz
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Hittade en tråd på Sonos forum om ett väldigt snarlikt problem. Han har också Thomson 585. Sonos tekniker sa till honom att SpeedTouch 585 inte fungerar så bra ihop med SONOS.
Här finns tråden inkl. lösning: http://forums.sonos....ead.php?t=11451

Dock ska jag test att öppna de portar som behövs innan jag ger upp och kopplar in min andra router.

mvh
Andreaz

#205

Postad 24 januari 2009 - 21:53

Unregisteredcb51b299
  • Unregisteredcb51b299
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Min router orkar inte riktigt med både trådlöst internet och Sonos soundbridge med nätverkshårddisk på en gång. Har någon ett bra förslag på lämplig router? Har kikat på D-Links Dir-855 och Dir-655. Är det ngn som har erfarenhet av dessa tillsammans med Sonos och nätverkshårddisk?

#206

Postad 25 januari 2009 - 03:42

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Min router orkar inte riktigt med både trådlöst internet och Sonos soundbridge med nätverkshårddisk på en gång. Har någon ett bra förslag på lämplig router? Har kikat på D-Links Dir-855 och Dir-655. Är det ngn som har erfarenhet av dessa tillsammans med Sonos och nätverkshårddisk?

Jag har en DIR-655 router och den är snabb, stabil och funkar strålande ihop med Sonos. Musiken ligger på en server som är kopplad till routern med sladd.

#207

Postad 26 januari 2009 - 09:20

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Jag har en DIR-655 router och den är snabb, stabil och funkar strålande ihop med Sonos. Musiken ligger på en server som är kopplad till routern med sladd.

Samma här. Har också en DIR-655 router och den fungerar hur bra som helst. Min musik ligger på nas QNAP TS-109 Pro II kopplad via kabel och det klarar Sonosen galant!

#208

Postad 01 mars 2009 - 10:18

Unregisteredcb51b299
  • Unregisteredcb51b299
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Kan meddela att DIR-655 funkar utmärkt med min Sonos. Thx, guys.

Jag har dock stött på ett nytt problem med controllern. Jag glömde att lägga den på laddning när jag var utomlands en vecka. Har laddat den över natten, men den är ändå helt död. Ska den verkligen vara så känslig att en urladdning innebär att den inte kan användas igen?

#209

Postad 02 mars 2009 - 22:29

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

  • 436 inlägg
  • 0

Kan meddela att DIR-655 funkar utmärkt med min Sonos. Thx, guys.

Jag har dock stött på ett nytt problem med controllern. Jag glömde att lägga den på laddning när jag var utomlands en vecka. Har laddat den över natten, men den är ändå helt död. Ska den verkligen vara så känslig att en urladdning innebär att den inte kan användas igen?


Kolla på sonos forumet, en reset borde hjälpa dig att få igång den

Micke

#210

Postad 10 mars 2009 - 01:29

lindl
  • lindl
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Vet ni hur bra ZP120 (den aktiva) klarar av att placeras utomhus på sommaren?

Är det ok att placera den ute bara den har tak över sig?

#211

Postad 11 mars 2009 - 10:11

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Bra fråga, den är väl knappast tänkt för vårat klimat och somrarna kan ju vara rätt fuktiga här.. skulle nog inte våga ha den 24/7 utomhus utan kanske några dagar när det är helt regnfritt i juli, augusti är nog lugnt. Det finns nog mer info på de officiella forumen om detta, USA är ju stort och har skiftande väder..skriv gärna här om vad du hittar/egna erfarenheter.

Vet ni hur bra ZP120 (den aktiva) klarar av att placeras utomhus på sommaren?

Är det ok att placera den ute bara den har tak över sig?



#212

Postad 27 april 2009 - 16:12

lindl
  • lindl
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Bra fråga, den är väl knappast tänkt för vårat klimat och somrarna kan ju vara rätt fuktiga här.. skulle nog inte våga ha den 24/7 utomhus utan kanske några dagar när det är helt regnfritt i juli, augusti är nog lugnt. Det finns nog mer info på de officiella forumen om detta, USA är ju stort och har skiftande väder..skriv gärna här om vad du hittar/egna erfarenheter.


Ringde Sonos idag och pratade med en engelskspråkig kille som sa att det var en "Type 2 elektronic product" som tål fukt GANSKA bra. Den tål inte direkt vatten vilket är ganska självklart men om den sitter under tak bör det inte vara några problem förutom om det blir för hög luftfuktighet. Någon gräns för luftfuktigheten kunde han dock inte säga.

Någon som har koll på "Type 2 elektronic products"? Satt tydligen någon symbol med 2 fyrkanter (tror jag det var) på baksidan bredvid strömsladden som visade att det var en "Type 2 elektronic product"

#213

Postad 05 maj 2009 - 12:03

Unregistered1dea9639
  • Unregistered1dea9639
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Annars får du göra som mig om du har möjlighet. Jag ska ställa min nya ZP120 på hatthyllan (när jag hämtat den i eftermiddag :) ) och sedan dra ut högtalarkablar genom väggen till utomhushögtalarna. Jag borrade upp ett hål och lirkade i ett VPrör för enkel genomföring.
Då behöver du aldrig oroa dig för något fuktproblem och alltid ha tillgång till musik ute utan att behöva koppla in något.

#214

Postad 06 maj 2009 - 08:38

Andreaz
  • Andreaz
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Jag ska också använda min ZP120 tillsammans med de nyinköpta utomhushögtalarna Infinity Outrigger.

Jag kommer dock ställa min ZP120 på vinden tror jag, har ingen bra naturlig plats för den inomhus.

Ska börja skruva upp högtalarna i helgen, så får man se vart ZP hamnar.

#215

Postad 06 maj 2009 - 10:53

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Ang. placeringar av sonosenheterna, står det ingenting om vilket temperaturområde den ska klara och jobba i, samt luftfuktighet??
Brukar nästan alltid stå sånt i den mest olästa delen i manualen...

Controllern ska ju vara någorlunda fukttålig enligt sonos, men resten känns tveksamt, jag skulle misstänka att det som supporten menar med "Type 2 elektronic products" är just controllern.
Hittade föjande på wikipedia:

Class 1 and Class 2 insulation
Main article: Appliance classes All portable or hand-held electrical devices are insulated to protect their user from harmful shock.

Class 1 insulation requires that the metal body and other exposed metal parts of the device is connected to earth via a "grounding" wire which is earthed at the main service panel; but only basic insulation of the conductors is needed. This equipment is easily identified by a third pin on the power plug for the grounding connection.

Class 2 insulation means that the device is double insulated. This is used on some appliances such as electric shavers, hair dryers and portable power tools. Double insulation requires that the devices have both basic and supplementary insulation, each of which is sufficient to prevent electric shock. All internal electrically energized components are totally enclosed within an insulated body that prevents any contact with "live" parts. They can be recognised because their power plugs have two pins, or on three pin plugs the third (earth) pin is made of plastic rather than metal. In the EU, double insulated appliances all are marked with a symbol of two squares, one inside the other.


Jag tolkar det inte som nåt fuktskydd... skulle aldrig lämna mina älskningar utomhus eller ensamma på vinden iaf ;)
Fuktrisk utomhus och temperatur/kondensrisk på vinden.

Redigerat av PsychoCheF, 06 maj 2009 - 10:54.


#216

Postad 06 maj 2009 - 13:44

lindl
  • lindl
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Ang. placeringar av sonosenheterna, står det ingenting om vilket temperaturområde den ska klara och jobba i, samt luftfuktighet??
Brukar nästan alltid stå sånt i den mest olästa delen i manualen...

Controllern ska ju vara någorlunda fukttålig enligt sonos, men resten känns tveksamt, jag skulle misstänka att det som supporten menar med "Type 2 elektronic products" är just controllern.
Hittade föjande på wikipedia:


Har inte kollat i manualen om det står något...

Det var inte controllern supporten och jag pratade om utan ZP120.

Symbolen med en fyrkant inne i en annan finns på baksidan av ZP120 så beskrivningen du hittade på wikipedia stämmer. Någon som vet mer om just fuktskyddet på Class 2 produkter?

MVh

#217

Postad 09 maj 2009 - 13:58

Unregistered1dea9639
  • Unregistered1dea9639
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Nu har jag premiärat med Altanzonen, slutar aldrig att imponeras av ZP120:n :) . Den klarar att driva mina Outriggers finfint. Blir många härliga grillkvällar med musik på altanen i sommar ;)

#218

Postad 11 maj 2009 - 12:24

lindl
  • lindl
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Nu har jag premiärat med Altanzonen, slutar aldrig att imponeras av ZP120:n :) . Den klarar att driva mina Outriggers finfint. Blir många härliga grillkvällar med musik på altanen i sommar :D


F-n du ligger steget före mig. Min altan blir klar om några veckor och då ska ljudet vara på plats :blush: .

Var det någon särskild anledning till att du valde Outriggers? Jag funderar på SpeakerCraft OE5 One men dom kostar dubbelt så mkt. Synpunkter?

Speakercraft har Impedans: 4 Ohm men det är väl inga problem för Sonos ZP120?

http://www.hembiocon...ckID=Prisjakt-9

Jag har fyrkantiga 30x30cm armaturer som sitter i "tak-uthänget". En elektriker ska ta ström från armaturen och koppla in ett eluttag och sedan stoppar jag in Sonos ZP120 genom hålet innan jag skruvar tillbaka armaturen och stället ZP120 på brädorna som bildar "tak-uthänget".

En idé för att skydda från fukt är att bygga en låda av frigolit runt ZP120. Vad tror ni om det? Är väl ingen risk att ZP120 blir för varm inne i frigolitlådan?

Mvh

#219

Postad 11 maj 2009 - 13:58

Unregistered1dea9639
  • Unregistered1dea9639
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Hehe, japp här går det undan. Ingen särskild anledning till att jag valde Infinitys outriggers. Tyckte dom verkade ok och priset var ok också. Dom fyller sin uppgift utan problem och leverar bra.

Vet inte hur ZP120:n skulle må utav att stå i en frigolittlåda. Ett tips kan väl vara att du testar innan och stoppar in en givare från en termometer och börjar spela ordentligt så ser du ju rätt snabbt om det blir för varmt. Finns väl en risk för det då frigolitten har rätt bra isolervärde.

#220

Postad 12 maj 2009 - 12:56

lindl
  • lindl
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Ja det var ett bra tips med en givare i lådan!

Kanske lika bra att direkt göra många små hål på överdelen av frigolitlådan.

#221

Postad 12 maj 2009 - 15:51

Andreaz
  • Andreaz
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0

Nu har jag premiärat med Altanzonen, slutar aldrig att imponeras av ZP120:n :) . Den klarar att driva mina Outriggers finfint. Blir många härliga grillkvällar med musik på altanen i sommar :D


+1

Har även jag införskaffat Outriggers till altanen. Har en fundering om placeringen i en annan tråd.
Här är den...

mvh
Andreaz

#222

Postad 23 maj 2009 - 01:38

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Är i Sonosfunderingar och jag undrar om det är någon på linan som vet om den kan öppna bildtaggade flac-filer eller om den bara fixar det med MP3?

#223

Postad 23 maj 2009 - 14:58

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Är i Sonosfunderingar och jag undrar om det är någon på linan som vet om den kan öppna bildtaggade flac-filer eller om den bara fixar det med MP3?


det funkar bra.

#224

Postad 02 juli 2009 - 14:37

mstrand
  • mstrand
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Sonus CR200

Hittade det här på nätet: http://www.automatedhome.co.uk/
(Finns bild på sidan)
" We've just seen this first image of the new Sonos controller. The CR200 uses a touch screen and comes complete with a charging cradle. There's no word on pricing but it should be available pretty much immediately.


We're also told that Sonos will be releasing a new bundle. The BU150 now changes to the BU250 which includes the CR200. There also is a slight colour change with the zoneplayers hardware to match the new controller but there are no technical changes & will still be named the ZP120 & ZP90."

Redigerat av mstrand, 02 juli 2009 - 14:41.


#225

Postad 05 juli 2009 - 20:55

DrunkenMaster
  • DrunkenMaster
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Undrar om ni Sonos användare kan hjälpa mig.
Är det möjligt att få dessa enheter att komunicera?
Samsung NC10 notebook
Sonos BR100 kopplad till router
Sonos ZP90 kopplad till förstärkare
Western Digital My Book World Edition 2.0 kopplad till router (laddad med musik)

Jag skulle vilja sitta med min notebook och komma åt musiken på Western Digital hårddisken och få Sonos systemet att sända över detta och få det uppspelat i förstärkaren? Puh.
Kort sagt, jag vill använda mig av Notebooken som fjärrkontroll och lyssna på musiken från hårddisken i mina högtalare via förstärkaren.

Är detta möjligt och fixar Sonos mjukvara allt detta eller behöver man någon extra mjukvara eller mediaspelare?

Tackar på förhand.

/J

#226

Postad 05 juli 2009 - 21:25

carlr
  • carlr
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Tjena,

Det skall inte vara vara några problem, installera bara Desktop Controllern på din bärbara så kan du styra dina zoneplayers via datorn.

/Carl.

#227

Postad 05 juli 2009 - 21:33

carlr
  • carlr
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0

Sonus CR200

Hittade det här på nätet: http://www.automatedhome.co.uk/
(Finns bild på sidan)
" We've just seen this first image of the new Sonos controller. The CR200 uses a touch screen and comes complete with a charging cradle. There's no word on pricing but it should be available pretty much immediately.


We're also told that Sonos will be releasing a new bundle. The BU150 now changes to the BU250 which includes the CR200. There also is a slight colour change with the zoneplayers hardware to match the new controller but there are no technical changes & will still be named the ZP120 & ZP90."


Vad jag kan se så är det gränssnittet från iPod/iPhone som man porterat i princip rakt av. Då är ju en iPod eller iPhone mer estetiskt tilltalande än den hårdvara man såg på bild.... :)

#228

Postad 14 juli 2009 - 22:45

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Efter att ha tröttnat på min Firefly moddade Linksys och sega Soundbridge var jag först intresserad av Teac:s prylar men fick mest ett mumbo-jumbo svar från agenturen när jag frågade om de kunde klara av 4000 album.
Så det fick bli en Sonos ZP90 och en BR100 plus en Western Digital My Book World Edition. Fjärren blev dessutom gratis då jag sen tidigare äger en iPod.
När jag såg Sonos systemet från första början tyckte jag att de var löjligt dyra för att därefter, när jag kollat upp specarna, bara att vara dyra. Nu när jag kört i en vecka skulle jag nog hellre säga att man får vad man betalar för plus lite till!
Är nog första gången jag upplever en pryl som helt fulländad. Kan liksom inte hitta något fel alls bortsett från deras överdrivna reklam som ju går ut på att allt man behöver göra är att trycka på ett par knappar så är man igång...
Trodde inte på det och mycket riktigt så måste ju även här mac-adressen ställas in på varje enhet för att routern skall bli på gott humör. Den adressen fanns dessutom inte som brukligt är påklistrad på resp. enhet utan jag fick fram uppgifterna via routerns log. Inget problem för mig men definitivt för "moster Agda" om hon nu händelsevis går på den reklamen.
Men bortsett från det så kan jag bara rekommendera ett köp för den som fortfarande tvekar. Själv kommer jag för övrigt att köpa en CP90 till så fort spargrisens revben har slutat att synas. :(

#229

Postad 15 juli 2009 - 13:07

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

[...] mycket riktigt så måste ju även här mac-adressen ställas in på varje enhet för att routern skall bli på gott humör. Den adressen fanns dessutom inte som brukligt är påklistrad på resp. enhet utan jag fick fram uppgifterna via routerns log. Inget problem för mig men definitivt för "moster Agda" om hon nu händelsevis går på den reklamen.[...]

Stämmer att man förstås måste lägga upp Sonos-burkarnas MAC-adresser i routerns "vita lista" över godkända MAC för att de ska kunna få sina IP-adresser osv. Tror iofs inte att moster Agda slår på MAC-filtret i sin router...

Faktiskt så står MAC-adressen på alla Sonos-burkar! På under/baksidan så står ett serienummer som bla består av enhetens MAC-adress. De första 4 siffrorna är tillverkningsdatum ÅÅMM, men sen kommer MAC plus någon siffra till.
Format: "ÅÅMM xx - xx - xx - xx - xx - xx - Y", där x är MAC och Y är någon serienummersiffra att skippa.

#230

Postad 15 juli 2009 - 23:03

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Faktiskt så står MAC-adressen på alla Sonos-burkar! På under/baksidan så står ett serienummer som bla består av enhetens MAC-adress. De första 4 siffrorna är tillverkningsdatum ÅÅMM, men sen kommer MAC plus någon siffra till.
Format: "ÅÅMM xx - xx - xx - xx - xx - xx - Y", där x är MAC och Y är någon serienummersiffra att skippa.


Tänka sig! Man lär sig alltid något nytt varje dag även om det ibland är onödigt tillkrånglat... :blink:

#231

Postad 28 juli 2009 - 08:00

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Vad jag kan se så är det gränssnittet från iPod/iPhone som man porterat i princip rakt av. Då är ju en iPod eller iPhone mer estetiskt tilltalande än den hårdvara man såg på bild.... :)

Nu har de börjat sälja Sonos CR200 på bland annat Hi-Fi klubben, om någon missat detta.

Måste nog säga att jag gillar den ändå. Jag gillar ju redan idag den gamla kontrollen och har ingen iPod/iPhone med appen, så jag är väl lite färgad.

Och det är klart att om man är ensam i ett hushåll så funkar ju iPhone appen helt ok, eftersom det bara är du som använder den. Men om man är flera så tar man ju med sig telefonen då man går hemifrån och då försvinner ju möjligheten för de andra där hemma att lyssna på musik.
Tycker nog att de har en "selling point" där trots allt.

Ska bli intressant att klämma lite på den i butik. Det blir nog en långlunch idag! :D

#232

Postad 28 juli 2009 - 21:45

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0

Nu har de börjat sälja Sonos CR200 på bland annat Hi-Fi klubben, om någon missat detta.

Ska bli intressant att klämma lite på den i butik. Det blir nog en långlunch idag! :(


Tycker HiFi-klubben ligger lite dyrt på Sonos både innan uppgraderingen och även nu efteråt. Jag kommer nog vänta, om jag klarar av det, till andra aktörer får in BU250 innan jag köper.

Blev det en långlunch och i så fall, vad tyckte du?

#233

Postad 29 juli 2009 - 00:09

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Och det är klart att om man är ensam i ett hushåll så funkar ju iPhone appen helt ok, eftersom det bara är du som använder den. Men om man är flera så tar man ju med sig telefonen då man går hemifrån och då försvinner ju möjligheten för de andra där hemma att lyssna på musik.
Tycker nog att de har en "selling point" där trots allt.


Eller så kan man köpa två iPod för samma pris att glädja övriga familjen med...

#234

Postad 29 juli 2009 - 07:45

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Tycker HiFi-klubben ligger lite dyrt på Sonos både innan uppgraderingen och även nu efteråt. Jag kommer nog vänta, om jag klarar av det, till andra aktörer får in BU250 innan jag köper.

Blev det en långlunch och i så fall, vad tyckte du?

HiFi-klubben är dyra, men det var dem jag fick nyhetsbrevet i från.
Man måste ju som tur är inte köpa bara för att man klämmer! :(

Jodå, visst blev det långlunch. Men, det visade sig att ingen av butikerna fått in den ännu. De räknar med att den finns på hyllorna "i augusti"...

Eller så kan man köpa två iPod för samma pris att glädja övriga familjen med...

Sant! :)

#235

Postad 29 juli 2009 - 09:07

carlr
  • carlr
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0

...
Måste nog säga att jag gillar den ändå. Jag gillar ju redan idag den gamla kontrollen och har ingen iPod/iPhone med appen, så jag är väl lite färgad.

Och det är klart att om man är ensam i ett hushåll så funkar ju iPhone appen helt ok, eftersom det bara är du som använder den. Men om man är flera så tar man ju med sig telefonen då man går hemifrån och då försvinner ju möjligheten för de andra där hemma att lyssna på musik. Tycker nog att de har en "selling point" där trots allt.
...


Jag har också alltid gillat CR100, har kört Sonos sedan release. Vad jag menade var snarare att Sonos kände att det blev nödvändigt att skapa en ny kontroll med ett lite "sexigare" gränssnitt efter att iPhone/iPod appen blev tillgänglig. Jag har alltid sett iPod:en som en "sekundär" kontroll till min gamla hederliga CR100. När man har folk hemma m.m. och folk ska använda systemet för första gången så är tröskeln rejält mycket lägre när man använder gamla hederliga CR100 jämfört med iPod:en..

Med det inte sagt att man lär lägga ut slantar på en CR200 ändå... :( ...

#236

Postad 29 juli 2009 - 10:01

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0

Jag har också alltid gillat CR100, har kört Sonos sedan release. Vad jag menade var snarare att Sonos kände att det blev nödvändigt att skapa en ny kontroll med ett lite "sexigare" gränssnitt efter att iPhone/iPod appen blev tillgänglig. Jag har alltid sett iPod:en som en "sekundär" kontroll till min gamla hederliga CR100. När man har folk hemma m.m. och folk ska använda systemet för första gången så är tröskeln rejält mycket lägre när man använder gamla hederliga CR100 jämfört med iPod:en..

Med det inte sagt att man lär lägga ut slantar på en CR200 ändå... :( ...


Tror också att dom kände att dom behövde skapa en nyare tuffare fjärr. Men i denna video (http://www.youtube.c...h?v=5evmEJkNyzs) nämner en Sonos-representant att dom jobbat med den nya fjärren längre än iPod/iPhone-appen. Så en ny fjärr har dom enligt den haft på gång i 1.5 år medan appen påbörjades först för ett år sedan. Mest för att testa om det skulle fungera med en touchscreen.

#237

Postad 30 juli 2009 - 07:28

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Jag har också alltid gillat CR100, har kört Sonos sedan release. Vad jag menade var snarare att Sonos kände att det blev nödvändigt att skapa en ny kontroll med ett lite "sexigare" gränssnitt efter att iPhone/iPod appen blev tillgänglig. Jag har alltid sett iPod:en som en "sekundär" kontroll till min gamla hederliga CR100. När man har folk hemma m.m. och folk ska använda systemet för första gången så är tröskeln rejält mycket lägre när man använder gamla hederliga CR100 jämfört med iPod:en..

Med det inte sagt att man lär lägga ut slantar på en CR200 ändå... :P ...

Håller med, visst känns det som om de ville göra något "sexigare", men jag tror att de ändå lyssnat på Sonos-användarna när de tagit fram CR200:an. Tycker nog själv att det känns lite mer modernt med en touch kontroll.

Men, du menar att folk som skall använda Sonos för första gången har lättare med CR100? Intressant. Det borde ju betyda att folk i grunden vill ha saker med tydliga knappar och inte en massa olika menyer som dyker upp beroende på var på skärmen man trycker. Verkar rimligt när man tänker efter...

Hursomhelst så kommer jag att klämma på CR200:an så fort den finns i butik. Men, jag tänker inte skaffa den bara för att den finns. Om det blir inköp baserar jag förstås det på att den tillför något som CR100 inte har.

För övrigt älskar jag min Sonos! :)

#238

Postad 31 juli 2009 - 12:53

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Stämmer att man förstås måste lägga upp Sonos-burkarnas MAC-adresser i routerns "vita lista" över godkända MAC för att de ska kunna få sina IP-adresser osv. Tror iofs inte att moster Agda slår på MAC-filtret i sin router...

Faktiskt så står MAC-adressen på alla Sonos-burkar! På under/baksidan så står ett serienummer som bla består av enhetens MAC-adress. De första 4 siffrorna är tillverkningsdatum ÅÅMM, men sen kommer MAC plus någon siffra till.
Format: "ÅÅMM xx - xx - xx - xx - xx - xx - Y", där x är MAC och Y är någon serienummersiffra att skippa.

Intressant, dom säger ju att dom sätter upp ett separat trådlöst nätverk som inte påverkas av andra trådlösa nätverk. Då borde ju inte routern ha med deras MAC-adresser att göra. Speciellt inte eftersom man måste koppla en av dem med tråd till routern. Luktar fisk! :blink:

#239

Postad 31 juli 2009 - 13:27

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Intressant, dom säger ju att dom sätter upp ett separat trådlöst nätverk som inte påverkas av andra trådlösa nätverk. Då borde ju inte routern ha med deras MAC-adresser att göra. Speciellt inte eftersom man måste koppla en av dem med tråd till routern. Luktar fisk! :blink:

Deras trådlösa nätverk är separat i så måtto att det har en WLAN-kanal* och egen (fördefinierad/låst) kryptonyckel, däremot så måste Sonos-burkarna ha en DHCP-server tillgänglig i LANet så att Sonos-burkarna ska få varsina IP-adresser. Folks hemma-LAN/WLAN har ju normalt alltid en router med DHCP-server i sig (med/utan MAC-filtret aktiverat). Tanken med att Sonos ska få sina IP av den router användaren redan har är förstås att det då inte ska bli några adress-konflikter, inkompatibla subnät eller annat meck. Genom att Sonos måste ha (minst) en "navelsträng" till LANet i form av en fysisk LAN-sladd så kommer enheterna alltid åt att göra sitt DHCP-anrop för att få sina IP. Gemene man har ju normalt inte slagit på sitt MAC-filter och då är det ju inget problem på den punkten heller.

Vitsen med att Sonos har ett eget WLAN är flera saker, bla:
* Sonos kan få sina 54 Mbit i WLAN-kanalen för sig själva utan att behöva dela bandbredden i luften med andra saker du har hemma. Man vill ju inte att musiken ska börja hacka bara för att någon surfar på en laptop eller så.
* Sonos-burkarna behöver inte någon avancerad setup utan funkar rakt av direkt ur kartongen. Inget pill med att ställa in WLAN-nycklar, SSID etc

*) Dvs den försöker leta upp en kanalfrekvens med minimalt med störning på. Man kan även tvinga in den på en viss kanal med Sonos Desktop Controller-programvaran.

#240

Postad 13 oktober 2009 - 16:19

Martgus
  • Martgus
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Ny medlem till Sonos familjen på gång, ZP S5 (Boombox).
10 November verkar den dyka upp.

http://www.sonos.com...p;LangType=1053

Redigerat av Martgus, 13 oktober 2009 - 16:52.


#241

Postad 20 oktober 2009 - 15:02

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Den där är välkommen!
Blir perfa att ha i köket och sen ta med sig ut på altanen på sommaren.

//benke

#242

Postad 29 oktober 2009 - 14:56

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Är Sonos "fortfarande" bästa och smidigaste multirooms lösningen eller finns det något bättre och smidigare där ute? Funderar på ett 250 paket när jag åker över till staterna i december, räcker väl att byta nätkabel så fungerar det väl i Sverige?

#243

Postad 29 oktober 2009 - 16:13

Unregisteredf9d0d306
  • Unregisteredf9d0d306
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Jag köpte precis ett system från US. Fungerar hur bra som helst här. Köpte vita strömkablar och kopplade in. Valde svenska som språk och voila.

Tror jag betalade 7000 för bundle 250 =)

Är Sonos "fortfarande" bästa och smidigaste multirooms lösningen eller finns det något bättre och smidigare där ute? Funderar på ett 250 paket när jag åker över till staterna i december, räcker väl att byta nätkabel så fungerar det väl i Sverige?



#244

Postad 29 oktober 2009 - 19:26

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Jag köpte precis ett system från US. Fungerar hur bra som helst här. Köpte vita strömkablar och kopplade in. Valde svenska som språk och voila.

Tror jag betalade 7000 för bundle 250 =)


Tack för svaret! Har hittat 250 bundlen för 850$ inkl, frakt och taxes vilket gör ca: 6000

#245

Postad 30 oktober 2009 - 07:48

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
oj, får man fråga vart du hittat det?
SKa du beställa eller åka över och plocka med dig hem?

Man blev ju toksugen :P

//benke

#246

Postad 30 oktober 2009 - 07:59

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Var i kontakt med en handlare på Ebay och la ett bud på 850 vilket han accepterade, ligger annars på runt 900. Är fullt möjligt att det finns billigare om man letar lite men jag har tidigare handlat av säljaren och det har fungerat bra. Åker över i december så plockar med mig systemet i bagaget, har min i LA så det levereras dit i god tid.

Edit: Frakten med USPS ligger på mellan 80-110$ för paketet och lägger man till "risken" för tull/moms så blir det inte så många tusenlappar i skillnad.

Redigerat av lobo, 30 oktober 2009 - 08:05.


#247

Postad 31 oktober 2009 - 09:26

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
ah, trevligt!

Blir och höra sig för om nån polare ska över atlanten snart då!
Du får gärna pm:a över namn på säljaren om det är nån man kan lita på.

Mvh benke

#248

Postad 10 november 2009 - 23:10

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Hallå där!

Har stött på patrull nu.
Helt plötsligt slutade sonosprogrammet i min iphone och dator att funka.
Har kollat runt i routern för att se om brandväggen har kommit igång eller nå annat konstigt men jag hittar inte som är fel...

Tips mottages väldigt gärna då jag inte är någon stjärna på trådlösa nätverk :)
Datorn sonosprogram funkar perfa när man kör med trådat nätverk men som sagt inte med det trådlösa.
Routern i fråga är comhems cisco epc2425.

Bara ösa på!

Mvh benke

#249

Postad 13 november 2009 - 08:51

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Inga kluriga tips?

Slänger in ett litet tips här.
Rea på BU150 borta i staterna
http://www.vanns.com...s_c=site_search
Skulle sitta fint :)

//Benke

#250

Postad 13 november 2009 - 13:57

Niemi9999
  • Niemi9999
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Kanske flera trådlösa enheter på samma kanal?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.