Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz AV7005

112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 01 november 2011 - 14:41

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Har testat både RCa och XLR både har samma brum dock högra med XLR, kan detta bero på att XLR har högre gain?
Har provat byta ut nätkablar vända på nätkablar. Kan tillägga att när jag körde med min gamla onkyo 808 rca så var det inga problem!
Enligt mig måste det vara något fel på marantzen?

#52

Postad 01 november 2011 - 14:58

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Gå tillbaka till butiken med den. Där kan de ju koppla upp allt. Är det brum även där är det ju garanterat marantzen.
Annars brukar det ofta vara någon jordpunkt någonstans som är dålig och då skickas jord via kablar och jordar hela chassit på marantzen som då skickar jorden ut till steget via rca eller xlr kontaktens minus pol.

Men Brummar det även om du bara har marantzen och steget in kopplade? Gör det det så är ju marantzen eller steget stakt misstänksamt.. Testa det, brummar det fortfarande så lämna in det!

Du borde få en ersättnings produkt om dom berälnar att det ska ta någon längre tid iaf :wacko:

Jag förutsätter att du kör med nyaste programvaran :)

#53

Postad 01 november 2011 - 15:34

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Som sagt onkyo+emotiva=inget brum

marantz+emotiva=brum

Bara slutstegen inkopplade=inget brum

Japp kör med den senast programvaran

Har provat marantzen till mitt amp-1 steg då brummade också lite kör också xlr där.

#54

Postad 01 november 2011 - 22:32

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Om du kan koppla marantzen och slutsteget med inget annat och det inte är brum.
Så är det nog inte Marantzen.
Börja med att efter det koppla in en sak i taget.
Tex först tv, inget brum gå vidare med tex ps3 inget brum gå vidare med cd-spelare osv tills du får brummet.
När du får brummet så testar du att byta ingång för att utesluta att det inte är marantz ingång där du kopplar in det.

Hoppas att du förstår. Då använder du dig av uteslutnings metoden.
Skulle gissa på att det är något annat än marantzen som gör att det brummar. Kan vara olika jord potentialer mellan slutsteget och antennkabeln på tvn. Inte ovanligt. då går jorden via hdmi-kabeln till marantzen och via kablarna ner till slutsteget och vidare till jorden via kabeln på slutsteget och skapar jord-brumm...

Lycka till

#55

Postad 02 november 2011 - 12:12

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Maranzten är ju bara ett försteg dvs inga inbyggda slutsteg så det är svårt att prova om det kommer brum med endast marantzen.
Har provat att köra ENDAST med slutsteg och marantzen och då uppstår problemet.

#56

Postad 02 november 2011 - 12:37

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 1
Ok. Då skulle jag lämna in den.
Troligen något fel i marantzen då.

Har du köpt den i butik borde de kunna lämna ut en annan marantz till dig under tiden din är på rep...
Har du beställt den över internet kan det vara mycket jobbigare... Men kom ihåg att du inte ska behöva stå för kostnaderna att skcka in den då det är garanti ärende! 2års garanti på marantz!

#57

Postad 17 november 2011 - 21:08

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Sådär nu har man bytt till en helt ny 7005 dock med samma brum i högtalarna :( Någon som vet vad man mer kan göra?

#58

Postad 18 november 2011 - 17:21

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Testa att köra rca kablar.
Strömfilter kanske, låna hem och testa.

Antar att du kör hela anläggningen på jordade uttag!
Annars, testa att dra en skarvsladd till ett jordat uttag och kör allt mot det jordade uttaget. Även om du testar att låna hem ett strömfilter.

#59

Postad 18 november 2011 - 21:24

focus99
  • focus99
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Är det inte så att Marantz är ojordad medan Emotiva är jordad?
Har varit med om att få jordbrum när jag kopplat samman ojordade och jordade enheter som har varit ansutna till jordat eluttag. Du kan prova med att koppla in en "fejkad" ojordad skarvsladd. Dvs. en ojordad skarvsladd som du monterar en jordad stickprop på så att du kan ansluta den till ett jordat eluttag.

OBS. Det är inte tillåtet att göra en sådan koppling så använd endast denna metod som hjälp vid felsökning.

#60

Postad 20 november 2011 - 12:50

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
PANIK! Satt o njöt i fredags i full drag av nya Oppon ( BDP 95) ihop med AVn och vi kolla film på kvällen.. Vaknar söndagmorgon o tänker lite Peder af Ugglas på SACD blir lagom att börja myset med.... Och inte en signal till FR och FL... vafan nurå...? ut med slutsteget och byta sinsemellan och testa kablar ( sannolikt att två kablar går sönder samma natt utan drift, eller hur?) men hur jag än gör ( uteslutningsmetoden av allt) kommer jag fram till att stereoutgångarna packat ihop på AVn.... aldrig varit med om något liknande... blir retur o kolla men varför måste sånt här alltid hända precis när man är som "lyckligast" ( hifimässigt..)..1 dygn hann jag uppleva Oppon ihop med Avn.. nu väntar klart veckor utan system... någon som hört talas om något liknande?

#61

Postad 20 november 2011 - 17:42

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Njae, vet inte om ens jag vågar sticka ut hakan och för evigt bli klassad som en meganörd... men men... ovan problem.... jo tjena hej.. använder ju fjärren till AVn till alla apparater, jo, råkat trycka på "A+B" knappen när den stod i ampläget istället för BD, där har jag programmerat in "Home" menyn... rivit ner allt dubbelkollat allt, kört reset på micorprocessorns minne m.n , allt för ett feltryck på fjärren... vad lär man sig? Sök den enkla lösningen först. Nu rullar allt igen... Avn äger..

#62

Postad 22 november 2011 - 05:43

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Njae, vet inte om ens jag vågar sticka ut hakan och för evigt bli klassad som en meganörd... men men... ovan problem.... jo tjena hej.. använder ju fjärren till AVn till alla apparater, jo, råkat trycka på "A+B" knappen när den stod i ampläget istället för BD, där har jag programmerat in "Home" menyn... rivit ner allt dubbelkollat allt, kört reset på micorprocessorns minne m.n , allt för ett feltryck på fjärren... vad lär man sig? Sök den enkla lösningen först. Nu rullar allt igen... Avn äger..


:lol:

#63

Postad 22 november 2011 - 12:21

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Är det någon som jämfört AV7005 mot t ex Primare SP32? Jag är intresserad av en processor som kan fungera riktigt bra även för 2-kanals lyssning. Mycket tacksam för era råd och synpunkter.

#64

Postad 22 november 2011 - 17:22

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Inte för att jag jämfört men har svårt att tro att Marantzen gör bort sig på något sätt när det gäller tvåkanals lyssning, varför skulle de vara sämre än vid flerkanals? Same same DACs rätt igenom.. och Pure Direct finns ju alltid om tycker sig sitta på en bättre DAC vid källan... eller analogt.. eller?

#65

Postad 22 november 2011 - 18:42

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Primaren är garanterat bättre på 2-kanal skam vore det annars. Den kostar ju mer än det dubbla.

#66

Postad 22 november 2011 - 20:16

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Primaren är garanterat bättre på 2-kanal skam vore det annars. Den kostar ju mer än det dubbla.


Priset brukar inte ha så mycket med vissa saker att göra.

#67

Postad 23 november 2011 - 16:37

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Ett dedikerat stereoförsteg, balanserat, är nog bättre.. iaf..

#68

Postad 23 november 2011 - 18:24

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Marantzen är väl balanserad även om den inte har balanserade ingångar men utgångar ? Jag bara gissar men det känns ju så.

Hur som helst så låter min sjukt bra till musik såväl som film, referensnivå i mina öron. Sedan tror jag mina frontar (Vento Ref 7:or) mår bättre av lite mer effekt än det den gamla Harman Kardon Signature 2.1 jag har kan leverera (100W 8Ohm 100Ampere), så jag är inne på att skaffa en Emotiva XPA-2 att driva frontarna med.
Inte för att det låter dåligt alls men det KAN ju bli bättre vem vet ? :)
Kör pure direct eller source direct så kommer du höra hur grymt bra Marantzen är i stereo!

Men jag är helnöjd i övrigt med AV7005 och har inte haft några problem, det enda som jag hade velat ha om jag fått önska är MultiEQ XT 32 och inte "bara" MultiEQ XT samt att man kan köra mer än bara 7.2 kanaler dvs 11.2.
Spotifystöd hade varit pricken över i som Onkyo har. Denna har stöd för andra onlinetjänster som jag tyvärr inte använder vilket blir värdelöst.

Men men, den hade nog kostat 10.000 kr mer minst med XT32 och 11.2 stöd (och kanske balanserade ingångar om man får önska).

#69

Postad 23 november 2011 - 21:33

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Har för mig att din Harman är rätt krallig 100amp är bra så det räcker nog rätt långt.

#70

Postad 26 november 2011 - 13:16

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Jag skall försöka få till en bra demo. Tack för era svar!

#71

Postad 12 december 2011 - 18:21

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Marantzen är grymt bra med tanke på vad den kostar... Men klart att det finns bättre men då får man betala nästan det dubbla om inte mer ^_^

Men för priset är det en grymt kompetent maskin som tex jag skulle förklara så här
"Hur F*N kan dom sälja detta monster till detta pris. De kan ju inte ha någon vinst på den."

Men det är klart att det finns saker att önska. Men jag har iaf inte råd att köra 9.2 eller 11.2 som några tycker är synd att den inte har stöd för...
Men man ska tydligen kunna använda alla sub-utgångar samtidigt sägs det. Dvs 7.4 :P

#72

Postad 22 december 2011 - 12:32

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Jag har ett litet problem. kör nu mera med ett slutsteg från onkyo (onkyo pa m5500) och vill använda trigger funktionen för att få det att starta. Det funkar hur som helst inte nå bra för mig. det reagerar inte alls på om jag slår på eller av min av7005. däremot om jag bryter strömmen till 7005an och kopplar i den igen så slår slutsteget på men det är också det ända det reagerar på. Någon som har nån aning om hur man fixar det, det är säkert någon inställning jag missat göra.

Jag antar att åtminstone några av er andra använder denna funktion.

#73

Postad 04 januari 2012 - 16:26

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Jag har ett Hk sig 2.1 som jag aktiverar med trigger och det fungerar bra. Däremot det pa 5500 som du har problem med och som jag också äger men inte har provat med ännu vet jag inte.

Dock har jag nu problem med mitt ljud i av7005 som jag postade om i sr 7005 tråden i morse (glömde att denna tråd fanns). Allt låter helt plötsligt skit och jag vet inte varför.

#74

Postad 04 januari 2012 - 21:26

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Gör detta försteg även rumskorrigering på subben eller ställer den bara tidsfördröjning och brytfrekvens?

#75

Postad 10 januari 2012 - 23:25

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Det verkar rumskorrigera subben med men jag är bara 99% på det.

#76

Postad 11 januari 2012 - 11:25

soundside
  • soundside
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 1
Hej, funderar själv på kombinationen AV7005 och MM7055. Vet att Marantz och KEF ska vara en bra kombination men har tidigare bara kört 2 kanal. HK990 samt Primare i22 DAC just nu.

Hur står sig Marantz kombinationen mot dessa? Vill inte byta ner mig, men gärna få möjligheten till surround och en bra match till mina högtalare.

Annars sneglar jag även på nya NAD C390, dvs stereo. Vad tror ni om NAD'en kontra Marantz kombon?


Mvh Victor

#77

Postad 11 januari 2012 - 12:40

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Hej, funderar själv på kombinationen AV7005 och MM7055. Vet att Marantz och KEF ska vara en bra kombination men har tidigare bara kört 2 kanal. HK990 samt Primare i22 DAC just nu.

Hur står sig Marantz kombinationen mot dessa? Vill inte byta ner mig, men gärna få möjligheten till surround och en bra match till mina högtalare.

Annars sneglar jag även på nya NAD C390, dvs stereo. Vad tror ni om NAD'en kontra Marantz kombon?


Mvh Victor


Såg i ditt galleri att du kör med KEF XQ40, själv har jag KEF XQ5 och körde dessa tidigare med Primare men bytte till Marantz av7005 +mm7055. Jag lyssnar inte på musik alls lika mycket längre och det var en av anledningarna till att jag kände att jag kunde byta. Med Marantzen blir det inte riktigt lika bra när man lyssnar på musik som med den gamla primaren. Jag skulle nog kanske rekommendera dig köra AV7005 med ett 2-kanaligt slutsteg från tex Primare och ett till slutsteg för de andra kanalerna. Jag kör nu med Onkyo PA-MC5500 för att kunna använda flera kanaler än vad mm7055 har.

Funderar själv på att köpa till ett 2-kanaligt steg från primare för att få tillbaka deras underbara ljud till musiklyssnandet.

#78

Postad 11 januari 2012 - 14:32

soundside
  • soundside
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Såg i ditt galleri att du kör med KEF XQ40, själv har jag KEF XQ5 och körde dessa tidigare med Primare men bytte till Marantz av7005 +mm7055. Jag lyssnar inte på musik alls lika mycket längre och det var en av anledningarna till att jag kände att jag kunde byta. Med Marantzen blir det inte riktigt lika bra när man lyssnar på musik som med den gamla primaren. Jag skulle nog kanske rekommendera dig köra AV7005 med ett 2-kanaligt slutsteg från tex Primare och ett till slutsteg för de andra kanalerna. Jag kör nu med Onkyo PA-MC5500 för att kunna använda flera kanaler än vad mm7055 har.

Funderar själv på att köpa till ett 2-kanaligt steg från primare för att få tillbaka deras underbara ljud till musiklyssnandet.


Ok jag förstår, tråkigt att höra. Hade någonstans hoppats på att Marantz skulle vara den perfekta matchen till mina KEF högtalare (inom rimlig prisnivå dvs). Då många rekommenderar dem tillsammans.
Jag har varit nöjd med Primare i22 DAC men lämnade tillbaka den då displayen ger ifrån sig ett konstant högfrekvent pip som jag tyckte var sjukt störande när musiken var av eller volymen extremt låg.

Har Marantz annars nåon riktigt bra 2-kanalare så skulle det givetvis kunna vara intressant med?? Viktigt är att den har optiska/koaxiala inggångar.

#79

Postad 11 januari 2012 - 14:48

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Denna marantz kombo är en näst in till perfekt match till dina kef problemet är att du spelat dem med en två kanalig primare innan du kommer höra skillnad. Har du någon butik i närheten där du kan låna hem och testa vore det så klart det ultimata, så att du själv kan höra hur det låter.

#80

Postad 11 januari 2012 - 20:40

harman
  • harman
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Kan starkt rekommendera KEF XQ40 med marantzen! Jag kör med AV7005 och två MM7055, jag har bi ampat
fronterna och centern och dom andra kanalerna till en 7.2 uppsättning. Jag tycker marantzen funkar väldigt bra som 2 kanalare speciellt med ett MM7055 till varje fronthögtalare :)

#81

Postad 12 januari 2012 - 09:02

soundside
  • soundside
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Ok, kanske värt att åka in och lyssna på denna kombo då. Ska bara ställa frågan till mig själv om jag någonsin kommer vilja köra surround trots allt.

Men ni som kör KEF, vad finns det annars för klockrena alternativ om vi snackar stereo?

Tack för hjälpen :)

#82

Postad 17 januari 2012 - 09:38

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Marantz har ju rätt fina stereo combinationer i sin högre liga med :) Kolla in dem med vet ja om du är intresserad av stereo. De är grymt fina och spelas ofta tillsammans med rätt fina högtalare på mässor osv.

Tex:


Eller


Med tillhörande slutsteg:


MVH
Fredrik

Redigerat av Unregistered25ca2af0, 17 januari 2012 - 09:49.


#83

Postad 28 januari 2012 - 19:09

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Tänker köpa en AV7005 som jag skall koppla till mitt Emotiva XPA-5 steg och funderar då på att köra balanserat. Enligt vissa kommentarer på US forum, så kör Marantz och Emotiva (EU vs. US) olika konfiguration på "hot" och "cold". Enligt någon kommentar jag sett, så har det ingen betydelse medan Marants själv skriver i sin manual att man skall byta pinar i en av ändarna på sin XLR kabel. Kan själv inte förstå varför det skulle ha någon betydelse om de är växlade. Någon expert här som kan förklara?

Har även lite trångt på baksidan av mitt Emotiva steg och funderar på om det finns vinklade XLR kontakter? Är även lite osäker på om det är hane eller hona som kopplas till slutsteget (förstår inte riktigt defenitionen på hane och hona på XLR)?

#84

Postad 01 februari 2012 - 14:36

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
XLR kontakten går väll bara sätta ett håll så vilken som är hane/hona spelar ju inte så stor roll då du bara får vända kabeln i värsta fall. Men har inte hört talas om vinklade kontakter. Men det kanske finns någonstans.

Detta med jorden som du talar om i första stycket förstår jag inte. Trodde att xlr var en standard som alla fäljde. Men tydligen inte det... Trodde att jord, nollan och plus alltid var på samma platser. Men om det är som du skriver kan säkert din lokala hifibutik hjälpa dig att hitta en bra kabel till dig :)

Lycka till och jag är säker att du kommer att bli nöjd över detta försteg :)

MVH
Fredrik

#85

Postad 02 februari 2012 - 18:34

soundside
  • soundside
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Tjena. Fick precis hem AV7005 och MM7055 och är extremt nöjd med kombinationen till mina KEF XQ40, spelar riktigt bra. Jag tycker ljudet är betydligt behagligare än vad HK990 och tex Primare i22 DAC som jag hade tidigare kunde producera. Hade även nya NAD C390DD på en snabb visit innan jag bestämde mig för Marantzen. NADen var dock riktigt grym och hade jag tex ett par B&W eller liknande så skulle den förmodligen fått stanna kvar hos mig. Nu vann dock Marantzen på värme och känsla i ljudet tillsammans med mina Kef'ar. Hoppas jag kommer vara nöjd en stund nu, kanske ska prova ett till slutsteg som Hays tipsade om och Bi-ampa. :)

#86

Postad 02 februari 2012 - 19:51

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Grattis till ett bra köp :)

Låt nu allt smälta in ett tag och vill du då köpa ett till slutsteg så gör det... Men spela först in elektroniken :)

#87

Postad 02 februari 2012 - 23:16

soundside
  • soundside
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Grattis till ett bra köp :)

Låt nu allt smälta in ett tag och vill du då köpa ett till slutsteg så gör det... Men spela först in elektroniken :)


Tackar! Javisst jag ska spela på nu. Sålde tyvärr mina chord signature kablar då dom var för styva och otympliga. Mina högtalare kom för långt ut, även min tv bänk. Så antar att nya kablar blir mitt nästa mission tillsammans med center/surrar för att prova surround :)

#88

Postad 02 februari 2012 - 23:21

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Låter som en bra idé :)

#89

Postad 04 februari 2012 - 23:34

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Har nu kopplat in med XLR och har inget att klaga på. Har dock problem med fjärren. Så fort jag startar min PS3, så svara Marantzen inte på några kommandon alls från fjärren. Någon som har upplevt samma problem och har en lösning?

#90

Postad 05 februari 2012 - 08:49

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Tryck på amp sedan det kommando du vill. Växlar man källa med fel knapp så tror kontrollen att man skall styra den källan istället så man måste växla tillbaka då.

#91

Postad 05 februari 2012 - 14:42

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0
Vissa Japanska firmor vänder på "hot" och "cold" i XLR kontakten....Min Accuphase har inte samma koppling som US tillverkade har.

Nu spelar detta inte SÅ stor roll, det funkar ändå bara signalen som blir inverterad....nått som oftast inte hörs....samma effekt som om du skiftar +- på (alla) högtalarna.

#92

Postad 16 februari 2012 - 20:04

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Vissa Japanska firmor vänder på "hot" och "cold" i XLR kontakten....Min Accuphase har inte samma koppling som US tillverkade har.

Nu spelar detta inte SÅ stor roll, det funkar ändå bara signalen som blir inverterad....nått som oftast inte hörs....samma effekt som om du skiftar +- på (alla) högtalarna.

Tycker det låter väldigt bra, så om det har någon betydelse är det nog minimal betydelse.

Köpte till en RX101 ir förlängare, vilket löste problemet fjärren. Blev även enklare att styra även när PS3 var avstängd eftersom soffbordet var lite ivägen.

#93

Postad 16 februari 2012 - 20:42

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Åh så du köpte den tillslut :)
Lägg gärna upp ny abilder i galleriet på den :)


Men jag måste genast beklaga sorgen. Att du nu har fastnat i Marantz träsket för oss musikälskare som föredrar bra musikprodukter till ett överkommligt pris!
Men det var du kanske redan beredd på.


Grattis till ett ypperligt köp iaf.


MVH
Fredrik

#94

Postad 20 februari 2012 - 22:06

made4466
  • made4466
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej på er,

Jag köpte AV7005 för ett par veckor sedan, är nöjd med ljudet men blir inte klok på funktionaliteten.
Det jag är ute efter är att kunna ställa in vilken upplösning den skickar ut på respektive ingång, t.ex. 1080p 24hz på "BD", 1080p på "TV", throughput på "SAT" o.s.v.

Detta kunde jag på min förra förstärkare (H/K 460) anledningen till att jag vill kunna göra detta är att jag skickar ut signalen till en "ful-tv" (720p) och till en proj (1080p). Jag har sökt efter svar i flera dagar, läste någon post på AVSForum där det verkade som att det gick men jag får inte ordning på det.

Med H/Kn kunde jag ställa in så att den skalade ner bilden från HTPCn till 720p när jag kollade på TVn men behöll den på 1080p när jag kollade på projektorn (olika ingångar).

Har planer på att byta ut TVn i sommar, då får jag en TV som klarar 1080p 24hz men har kvar en proj som inte klarar 24 hz alltså kvarstår problemet.

Det går ju att få fram alla olika på "Input -> Setup Video", men hur jag än bär mig åt så blir det samma på alla ingångar.

Ett annat alternativ hade varit om det hade gått att ställa att den skalar till en viss upplösning på HDMI1 och till en annan på HDMI2 men jag har inte hittat det alternativet heller.

Har försökt förklara så gott jag kan men känner att det blev lite rörigt...

#95

Postad 20 februari 2012 - 22:52

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Om du använder dig av auto kommer Marantzen automatiskt kolla via HDMI kontakten vilken upplösning som är den maximala den kan skicka till din tv eller projektor.
Obs. om filmens material inte är 24 fames utan 50Hertz kommer inte signalen att konverteras till 24frames utan skickas som 50. Bara så du vet .

#96

Postad 20 februari 2012 - 23:06

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Se sid 67 i instruktionsboken

#97

Postad 21 februari 2012 - 07:03

made4466
  • made4466
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Om du använder dig av auto kommer Marantzen automatiskt kolla via HDMI kontakten vilken upplösning som är den maximala den kan skicka till din tv eller projektor.
Obs. om filmens material inte är 24 fames utan 50Hertz kommer inte signalen att konverteras till 24frames utan skickas som 50. Bara så du vet .


Detta... är ju kanon! Att jag inte ställde frågan här med en gång istället för att lägga ner alla timmar som jag har gjort på att försöka lösa problemet.
Tack för klargörandet!

#98

Postad 21 februari 2012 - 10:43

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Det är därför vi älskar marantz. Allt är så enkelt, då den inställningen orginal är Automatisk :)
Så du behöver inte oroa dig i onödan :D

#99

Postad 29 februari 2012 - 20:21

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Någon som vet vad den senaste uppdateringen innehåller??

#100

Postad 03 mars 2012 - 22:16

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Jag har en sådan maskin och det är lite synd att den ligger i företaget för det är nog den bästa biomaskin jag testat. Jösses var den fungerar topp. Saknar inte mina mer extrema försteg till 2k och bio låter mycket gott. Har den som drift även till center och bakkanaler då den integrerade maskinen är rätt stark. Har bara ett externt steg till frontarna och det det duger exakt hur bra som helst. Har ett 30.3 primare med som jag tänkte ha till center och bakkanler men det känns overkill. Någon får ta om hand det steget och driva sina frontar och center med.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.