Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LiveTV med ffdshow i windows 7

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 september 2010 - 21:56

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Hej,
försöker få ffdshow att ta över liveTV stömmen i media center i windows 7 x64 men får inte rätt på det. Tidigare i vista wmc x64 körde jag följande trick för att få ffdshow att fungera med liveTV:

1. Starta regedit och gör en sökning på 'ffdfshow video decoder'. Fortsätt sökningen tills man hittar nycklar som 'friendly name' och 'CLSID'
2. Kopiera värdet i CLSID inklusive {...} (I mitt fall verkar det vara {04FE9017-F873-410E-871E-AB91661A4EF7} på mina datorer)
3. Navigera till [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Media Center\Decoder] och byt ut värdet i nyckeln "PreferredMPEG2VideoDecoderCLSID" med värdet i (2) ovan.
4. I ffdshow aktivera mpeg1/mpeg2/mpeg in avi. Klart!

Detta tillvägagångssätt verkar inte fungera i windows 7 för mig. Provade även följande program utan positivt resultat:
1. MCDU (tidigare WMCD)
2. Preferred Filter Tweaker for Windows 7

samt olika kombinationer av de olika ovan.

Har ni fått LiveTV att fungera i Windows 7 media center x64, jag gillar ffdshow bättre för möjligheterna att främst skala upp bilden på det sättet jag vill.

#2

Postad 06 februari 2011 - 09:10

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
..det här märkte man nu...kul. :mågatesbrinnai****t

Livetv i win7 64 kräver ms egna mpeg2-codec...vilken man än testar så kraschar det livetv, ffdshow ger bara ett meddelande om att codecen är korrupt i livetv.

Det är väl å andra sidan inte hela världen - om nu bara inte bildkvaliteten varit *riktigt* oduglig...hur F*N tänkte de här?
Det är inte långt ifrån att kika på bilden ur en 10 år gammal boxerburk via composit...

Går det att tweaka på något sätt?

/J

#3

Postad 06 februari 2011 - 11:38

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Men.... lösningen på problemet med dålig överkant på vissa kanaler är ju ffdshow. Går det alltså inte för win7 64bit?

#4

Postad 06 februari 2011 - 11:47

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
I princip är svaret nej. Media Center i Windows 7 använder sig inte av DirectShow-filter utan av den nya modellen Media Foundation.

Det finns sätt att gå runt detta men det ger andra oönskade biverkningar, t ex att thumbnails försvinner från "inspelade program" och att MPEG4-live-TV slutar fungera.

#5

Postad 06 februari 2011 - 12:57

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Jag får ändå inte mpeg-4 att funka. Går det med newcs eller måste man köra oscamd?

Går det med win7 32bit?

#6

Postad 06 februari 2011 - 15:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag får ändå inte mpeg-4 att funka. Går det med newcs eller måste man köra oscamd?

Går det med win7 32bit?



Du behöver oscamd såvitt jag vet. Det går att använda cyberlinks codec, men som sagt, man kan inte titta på mpeg4-kanalerna. Ffdshow har jag aldrig lyckats med på just livetv, bilden blir större än tvn osv.

#7

Postad 08 februari 2011 - 16:19

flarsson
  • flarsson
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Du behöver oscamd såvitt jag vet. Det går att använda cyberlinks codec, men som sagt, man kan inte titta på mpeg4-kanalerna. Ffdshow har jag aldrig lyckats med på just livetv, bilden blir större än tvn osv.


Jag testade just med ffdshow i live TV och de kanaler som tidigare hade en överkant av "jitter" är nu normala. Dessvärre tycker jag att kvalitet med ffdshow är sämre. Några tips?

/F

Redigerat av flarsson, 08 februari 2011 - 16:19.


#8

Postad 08 februari 2011 - 17:36

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Hur funkar det med thumbnails på inspelade program?

Kör du 64bit?

#9

Postad 08 februari 2011 - 20:56

magnil2
  • magnil2
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Du behöver oscamd såvitt jag vet. Det går att använda cyberlinks codec, men som sagt, man kan inte titta på mpeg4-kanalerna. Ffdshow har jag aldrig lyckats med på just livetv, bilden blir större än tvn osv.

Du behöver inte oscamd, hos mig fungerar det med newcs 1.65 och acam 0.6.0.3.

#10

Postad 08 februari 2011 - 21:07

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Du behöver inte oscamd, hos mig fungerar det med newcs 1.65 och acam 0.6.0.3.


Konstigt, får inte en enda mpeg4 -kanal att funka med det newcs, trots att jag också hade 1.65, med oscam har jag fått igång både axess, animal och de andra mpeg4-kanalerna som ingår i boxer mix. Acamd använder jag fortfarande 0.6.0.1 och nu funkar det som sagt. Men är det nån som utvecklar windows-versionen av newcs nu, den var nerlaggd förut.

#11

Postad 08 februari 2011 - 21:27

flarsson
  • flarsson
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Hur funkar det med thumbnails på inspelade program?

Kör du 64bit?


Nix, glömde att meddela detta (Sorry). Kör 32 bit och thumbnails funkar ej. Finns det ingen annan lösning på de kanaler som har strörningar?

/F

Redigerat av flarsson, 09 februari 2011 - 16:04.


#12

Postad 08 februari 2011 - 22:52

magnil2
  • magnil2
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Konstigt, får inte en enda mpeg4 -kanal att funka med det newcs, trots att jag också hade 1.65, med oscam har jag fått igång både axess, animal och de andra mpeg4-kanalerna som ingår i boxer mix. Acamd använder jag fortfarande 0.6.0.1 och nu funkar det som sagt. Men är det nån som utvecklar windows-versionen av newcs nu, den var nerlaggd förut.


Hos mig fungerar alla mpeg4 kanaler i Boxer Max. Har däremot problem med att inga kodade kanaler fungerar efter strömsparläge, det hade jag även med Mediaportal med win 7, med Vista fungerade det perfekt.

#13

Postad 09 februari 2011 - 16:19

flarsson
  • flarsson
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Hos mig fungerar alla mpeg4 kanaler i Boxer Max. Har däremot problem med att inga kodade kanaler fungerar efter strömsparläge, det hade jag även med Mediaportal med win 7, med Vista fungerade det perfekt.


Hade detta i min 32 bits miljö oxå. Kör numer med MCE standbyTool och nu fungerar det bra. (Jag använder USB tuners).

/F

#14

Postad 13 februari 2011 - 09:36

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Frågan är om jag ska byta til win7 x86 istället för x64. Det verkar vara för mycket problem med x64 tycker jag. Jag vill ha discovery utan flimmer i ovankant och om jag förstår det rätt så går det bara med x86 och ffdshow. Eller?

#15

Postad 13 februari 2011 - 10:22

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Frågan är om jag ska byta til win7 x86 istället för x64. Det verkar vara för mycket problem med x64 tycker jag. Jag vill ha discovery utan flimmer i ovankant och om jag förstår det rätt så går det bara med x86 och ffdshow. Eller?


Jag har problem med att använda ffdshow - när jag försöker köra mkv så startar aldrig uppspelningen, man ser att den börjar, det är rätt längd, men det är precis som att man slår på paus direkt...

Edit - RTFM... ;) DXVA tar över, så man skall disabla den vanliga 264-decen...

Det enda som strular nu med ffdshow är mpeg4-kanalerna hos boxer, ljud, men ingen bild (svart skärm), allt annat verkar lira...ta i trä.

Låter ja win7's egna mpeg2/4 ta över lirar allt, men med kass bild och skräp i ovankant på flera kanaler.

Tröttsamt...

/J

Redigerat av Unregistered35020, 13 februari 2011 - 10:49.


#16

Postad 14 februari 2011 - 16:11

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Det verkar vara fler än jag som har fått detta problem. Jag hade felsökt i flera veckor innan jag hittade denna tråden. Är det någon som har undersökt på djupet vad detta jitter beror på, om det är en live update eller nåt, för jag har inte haft det hela tiden jag har kört win7? Och det kommer bara på vissa kanaler, som t.ex. discovery och nickelodeon men inte på tv3, tv4, kanal5 etc.

Sjukt irriterande är det i alla fall. Nu fungerar dock Animal Planet okej sen de bytte till mpeg4.

Någon som har postat om detta på TGB?


MVH
Henrik

#17

Postad 14 februari 2011 - 16:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Hej!

Det verkar vara fler än jag som har fått detta problem. Jag hade felsökt i flera veckor innan jag hittade denna tråden. Är det någon som har undersökt på djupet vad detta jitter beror på, om det är en live update eller nåt, för jag har inte haft det hela tiden jag har kört win7? Och det kommer bara på vissa kanaler, som t.ex. discovery och nickelodeon men inte på tv3, tv4, kanal5 etc.

Sjukt irriterande är det i alla fall. Nu fungerar dock Animal Planet okej sen de bytte till mpeg4.

Någon som har postat om detta på TGB?


MVH
Henrik



Sitter just och labbar med att få ffdshow att lira med livetv, går ganska bra på mpeg2-kanaler men får inte mpeg4 att funka alls, jag får ljud men ingen bild. Setupen jag testar just nu är viedeocodec ffDshow, audiocodec Microsoft, fick inget ljud på de kanaler som har pcm med ffdshow :blush: På mpeg4 kanalerna så har jag ljud men svart bild, har gått igenom de codec som rimligtvis borde ha med mpeg4 i ffdshow men hittar ingen som ger bild. Testade för skojs skull med pdvd10 codec i livetv då får jag bild på alla kanaler men mepg4 hackar enormt, mest som en rad av stillbilder typ.

Men varken ffdshow eller cyberlink visar problemen med jittret i överkant, det är enbart Ms egen codec som uppvisar detta problem. Jag har haft tur tidigare också, jittret har knappt varit märkbart, om jag inte direkt kollat efter det.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 14 februari 2011 - 16:26.


#18

Postad 14 februari 2011 - 17:15

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Jag har exakt samma resultat som Goldstar här, på pricken lika.

Just nu är det - leva med bildkvaliteten man får med ms dekoder eller skippa mpeg4-kanalerna och köra pdvd10....vilket inte är ett alternativ, frugan gillar naturkanalen...och boxer lär väl köra fler kanaler på mpeg4 vad det lider (och de kanalerna har ju godtagbar bildkvalitet med ms dekoder).

Man lär stilla undra vad fasen microsoft tänkte på...mpeg2 är ju rätt viktigt att ha ordning på, eller är det boxer som kör med skumma flaggor som ställer till det för dekodern?

Jag lutar lite åt det senare då en del kanaler ser bättre ut än andra?

/J

#19

Postad 14 februari 2011 - 17:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Finns ytterliggare en väg för oss som sitter med fire/floppyDTV och det är att använda firedtv wiewer via pluginet i mce, där är codec helt ställbara och deras livetv använder sig av directshowfiltren native.

Synd att man inte kan hitta nån codec som funkar med mpeg4 för jag gillad ffdshowbilden på mpeg2. Får leta vidare i inställningarna, går det att byta den ena så bör det gå att byta den andra. Ska spela in en snutt från axess och kolla på i graphedit och se om man kan hitta rätt codec till att börja med.

#20

Postad 15 februari 2011 - 11:09

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Jag ska lyfta detta till Mike Hayton(MSFT) och Paul Allen (MS Irland), det är möjligt att de kan göra något. Under betatesterna av Win7 hittade jag saker med DVB-T som verkade vara helt unika (teletextning) för just Boxer och Sverige, som de fixade till. Har ett pågående ärende hos dem gällande varför Animal Planet har metadatat på norska.

Det är inte hållbart att vi ska behöva mixtra med tredjepartsdekodrar för något så trivialt som mpeg2avkodning.

Uppkommer detta endast med floppydtv eller är det även med andra ca-moduler såsom anysee, terratec etc?

Kan tillägga att för Discovery och kamerarörelser vertikalt kan det bli så illa som att hela bilden blir ett enda stort fladder, märkte detta vid "verminators" som har många hastiga kamerarörelser. Min sambo börjar puttra lite.... och jag också som har lagt ut över tusen spänn på en ny ca-modul och ett nytt floppydtv, bara för jag var 100% övertygad om att de hade gett upp. Men tji fick jag. Anledningen till att jag trodde detta var att jag ibnte har installerat något på vår htpc sen win7 kom (bortsett från dvblink client). Inga codecs eller annat skräp.

Kan någon testa om det blir samma fenomen med en ren win7 installation, utan några windows updates. För i så fall ligger felet hos Boxer. Jag har tyvärr ingen hårdvara för detta. Om det inte blir samma fel vid en originalinstallation så kan man gissa att en windows update har ställt till det.

vänligen
Henrik

#21

Postad 15 februari 2011 - 12:21

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
MrNorth27

Verkar ju troligt att problemet ligger hos MS eftersom att bilden blir klockren på mpeg2 både med ffdshow och cyberlink, hade ms separerat codecarna för mpeg2 och 4 så hade ju problemet delvis varit löst. En codec för mpeg 2 och microsofts för mpeg4. Knske skulle vara lösbart om det kom en ny mcdu där man kan ställa codecar separat, men det beror ju på hur mce hanterar codec för livetv, kanske inte i dagsläget är möjligt att köra med 2 olika.
Som det är nu får man ju välja, antingen bra bild på mpeg2 och skippa mpeg4-kanalerna, eller taskig bild på mpeg 2 och bibehållen mpeg4, med tanke på att alla hd-kanaler ligger i mpeg4 så är ju inte alternativet med endast mpeg2 så trevligt. Särskilt inte när det redan finns ett tvkort för HD och betalkanaler.
Skulle vara kul att veta om Magnus Thome har bra bild i mpeg2 med sina hd.kort.

#22

Postad 16 februari 2011 - 14:09

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Det jag är mest nyfiken på är om

1) Boxer har gjort någon ändring i sitt utskick/signal

2) Om MSFT har släppt någon patch efter release av Win7 som har gjort ändringar i Mpeg2 codec.

Jag har kört floppydtv sedan XP media center tiden och det är först de senaste månaderna jag har haft detta bekymret.

Åter, har någon möjlighet att med en ren maskin testa om detta problem finns, i så fall är det något hos Boxer som har ändrats. Det är ju helt möjligt att felet i mpeg2 codecen har funnits redan från början, men att det är först nu som det har uppdagats.

Jag hade allskönts märkliga fel i livetv sedan jag upptäckte på boxers hemsida att man måste ringa till dem (35 minuters telefonkö) för att få mpeg4 att fungerar. Varje gång jag tog animal planet dog min ca-modul. Efter att jag ringt till dem och sagt att jag ha en mpeg4 box så fungerar det hur stabilt som helst. Detta neandertalssystem kan man ifrågasätta men det är en annan diskussion. Min poäng är att det inte är omöjligt att Boxer kan ha hittat på något...

Vänligen
Henrik

#23

Postad 17 februari 2011 - 14:08

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Hej!

Det jag är mest nyfiken på är om

1) Boxer har gjort någon ändring i sitt utskick/signal

2) Om MSFT har släppt någon patch efter release av Win7 som har gjort ändringar i Mpeg2 codec.

Jag har kört floppydtv sedan XP media center tiden och det är först de senaste månaderna jag har haft detta bekymret.

Åter, har någon möjlighet att med en ren maskin testa om detta problem finns, i så fall är det något hos Boxer som har ändrats. Det är ju helt möjligt att felet i mpeg2 codecen har funnits redan från början, men att det är först nu som det har uppdagats.

Jag hade allskönts märkliga fel i livetv sedan jag upptäckte på boxers hemsida att man måste ringa till dem (35 minuters telefonkö) för att få mpeg4 att fungerar. Varje gång jag tog animal planet dog min ca-modul. Efter att jag ringt till dem och sagt att jag ha en mpeg4 box så fungerar det hur stabilt som helst. Detta neandertalssystem kan man ifrågasätta men det är en annan diskussion. Min poäng är att det inte är omöjligt att Boxer kan ha hittat på något...

Vänligen
Henrik


Skumt. Jag har inga som helst problem av det här slaget. Jag tar visserligen bara gratiskanalerna via marknätet men åtminstone SVT1HD och SVT2HD är väl mpeg4.

W7 x64, BlackGold DVB-T2-kort, DVBlink.

Däremot har jag av erfarnhet all hämtning av uppdateringar i Media Center och även windows update hårt hållet för att undvika problem orsakade av uppdateringar.

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 17 februari 2011 - 14:09.


#24

Postad 17 februari 2011 - 15:38

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Skumt. Jag har inga som helst problem av det här slaget. Jag tar visserligen bara gratiskanalerna via marknätet men åtminstone SVT1HD och SVT2HD är väl mpeg4.

W7 x64, BlackGold DVB-T2-kort, DVBlink.

Däremot har jag av erfarnhet all hämtning av uppdateringar i Media Center och även windows update hårt hållet för att undvika problem orsakade av uppdateringar.


Jag tror du missat problemet en smula - det är mpeg2-material som strular bildkvalitemässigt med ms egen dtv-codec (mpeg2/mpeg4), och vissa kanaler mer än andra, mpeg4-material ser bra ut.

Att växla codec dödar mpeg4 helt (sett till de lågupplösta kanalerna som kör mpeg4 som codec, animal planet mfl)...

/J

#25

Postad 17 februari 2011 - 23:26

Unregistered16b96569
  • Unregistered16b96569
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Kan tillägga att det är lika pissig bild med CanalDigital. Ser ut som att man tittar igenom ett filter som tar hänger utanför TV/Projja. ESPN HD som enligt mig är den mest "crispiga" HD kanalen presenteras löjligt dåligt med WMC. Hade samma problem för 6 år sen när jag lajjade med XP MCE, blev faktiskt riktigt förvånad att det inte blivit bättre. Vissa SD kanaler ser verkligen ut som att man tittar genom en komposit kabel.
Men som det är nu går stabilitet före faktiskt, o DVBLink verkar ha lyckats riktigt bra jämfört med MPs CrapServer.

P

#26

Postad 18 februari 2011 - 00:11

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Kan tillägga att det är lika pissig bild med CanalDigital. Ser ut som att man tittar igenom ett filter som tar hänger utanför TV/Projja. ESPN HD som enligt mig är den mest "crispiga" HD kanalen presenteras löjligt dåligt med WMC. Hade samma problem för 6 år sen när jag lajjade med XP MCE, blev faktiskt riktigt förvånad att det inte blivit bättre. Vissa SD kanaler ser verkligen ut som att man tittar genom en komposit kabel.
Men som det är nu går stabilitet före faktiskt, o DVBLink verkar ha lyckats riktigt bra jämfört med MPs CrapServer.

P


Den största skillnaden är väl att i XP fans inge codec från början, med win 7 så har ju microsoft fixat en codec som är ganska crap.
Vad har du för grafikkort, har sett CD och det har varit väldigt fin bild både på Hd-kanalerna och många sd-kanaler.

#27

Postad 18 februari 2011 - 09:01

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Ingen som har haft möjlighet att testa på en helt ren win7 dator? Jag skulle gärna vilja veta detta om det fungerar då, för då är det stor sannorlikhet en windows update som har ställt till det, och det gör det lättare för våra vänner på MS att felsöka. Jag har bara en HTPC där hemma, resten är bärbara utan firewire så jag kan tyvärr inte testa det.

vänligen
Henrik

#28

Postad 18 februari 2011 - 09:14

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ingen som har haft möjlighet att testa på en helt ren win7 dator? Jag skulle gärna vilja veta detta om det fungerar då, för då är det stor sannorlikhet en windows update som har ställt till det, och det gör det lättare för våra vänner på MS att felsöka. Jag har bara en HTPC där hemma, resten är bärbara utan firewire så jag kan tyvärr inte testa det.

vänligen
Henrik


Om jag får lite tid över kan jag kanske testa i helgen, har en tom disk liggande, ska bara ha tiden att sätta upp det också.

#29

Postad 18 februari 2011 - 13:01

Unregistered16b96569
  • Unregistered16b96569
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Den största skillnaden är väl att i XP fans inge codec från början, med win 7 så har ju microsoft fixat en codec som är ganska crap.
Vad har du för grafikkort, har sett CD och det har varit väldigt fin bild både på Hd-kanalerna och många sd-kanaler.


Jag har följande setup: Dator 1 med Core i3 Clarksdale som kör inbyggda graffa. Bilden ok. Dator 2 Atom 330 och ION, dålig bild. Dator 3 är en Esprimo Q5020 med Core 2 duo 1,5 ghz och inbyggd grafik, dålig bild. Dator 4 CULV propp och ION grafik, dålig bild. Sen ca 4 st bärbara med olika konfigurationer som samtliga ger dålig bild.

ION och WMC verkar inte va samma hit som MP/XBMC pga avsaknaden av DXVA avkodning.

P

#30

Postad 18 februari 2011 - 15:00

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag har följande setup: Dator 1 med Core i3 Clarksdale som kör inbyggda graffa. Bilden ok. Dator 2 Atom 330 och ION, dålig bild. Dator 3 är en Esprimo Q5020 med Core 2 duo 1,5 ghz och inbyggd grafik, dålig bild. Dator 4 CULV propp och ION grafik, dålig bild. Sen ca 4 st bärbara med olika konfigurationer som samtliga ger dålig bild.

ION och WMC verkar inte va samma hit som MP/XBMC pga avsaknaden av DXVA avkodning.

P


Har ingen erfarenhet av nvidia och intelgrafik, men vet att bilden är väldigt dålig med ett nyisntallerat ati, ccc har som standard en massa dynamiskt skit igång som ger den effekten du beskrev i ditt förra inlägg, stänger man av det så försvinner filterkänslan och bilden blir skarp och fin, man kan också behöva gå ner i skärpa på visaren, min står på 25% eftersom att atikortet verkar ge hög skärpa ut.

#31

Postad 20 februari 2011 - 21:06

Unregistered16b96569
  • Unregistered16b96569
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Har ingen erfarenhet av nvidia och intelgrafik, men vet att bilden är väldigt dålig med ett nyisntallerat ati, ccc har som standard en massa dynamiskt skit igång som ger den effekten du beskrev i ditt förra inlägg, stänger man av det så försvinner filterkänslan och bilden blir skarp och fin, man kan också behöva gå ner i skärpa på visaren, min står på 25% eftersom att atikortet verkar ge hög skärpa ut.


Hmm, bra idé att kolla upp allt crap drivaren lägger på, att jag inte tänkte på det själv ;)

P

#32

Postad 21 februari 2011 - 09:05

flarsson
  • flarsson
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Har ingen erfarenhet av nvidia och intelgrafik, men vet att bilden är väldigt dålig med ett nyisntallerat ati, ccc har som standard en massa dynamiskt skit igång som ger den effekten du beskrev i ditt förra inlägg, stänger man av det så försvinner filterkänslan och bilden blir skarp och fin, man kan också behöva gå ner i skärpa på visaren, min står på 25% eftersom att atikortet verkar ge hög skärpa ut.


Hej,
Har av olika skäl avstått att utforska codec-djungeln med allt vad det innebär (börjar väl bli gammal). Finns det något bra sätt att hantera detta? Dvs. hur gör man enklast en kontroll om man har mycket skräp (filter osv.) installerat.
/Flarsson

#33

Postad 22 februari 2011 - 13:42

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Med risk för att vara en pessimist, det enklaste är faktiskt att installera om windows 7 och sen undvika att installera codec-packs.

Dock verkar det som om det har hänt något med mpeg2 codecen för win7 som gör att vissa boxer-kanaler får korrupt bild. Detta håller några perosner på forumet att undersöka. Jag ska även skicka en felrapport till MSFT när jag har tillräcklig info om problemet.

Vänligen
Henrik

#34

Postad 09 mars 2011 - 19:15

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Installerade windows 7 servicepack1 idag och problemet med mpeg 2 verkar borta, nu har jag dock bara hunnit testa nån timme och inte haft så stora problem som nåra av er andra, men har inte märkts nånting på den timme jag testat.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 09 mars 2011 - 19:19.


#35

Postad 14 mars 2011 - 09:53

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Installerade windows 7 servicepack1 idag och problemet med mpeg 2 verkar borta, nu har jag dock bara hunnit testa nån timme och inte haft så stora problem som nåra av er andra, men har inte märkts nånting på den timme jag testat.


Installerade SP1 i helgen och jag har kvar detta fladder, främst på disocvery channel.

/H

#36

Postad 14 mars 2011 - 11:38

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Installerade SP1 i helgen och jag har kvar detta fladder, främst på disocvery channel.

/H


Samma här, med ms egna codec är det fladder i överkant, speciellt vid panoreringar, och värst drabbad är discovery, men även comedy channel mfl har samma skit.
Hårdvaruoberoende är det med, ser samma elände på ati, nvidia och intel.

Det enda som löst det har varit att ersätta mpeg2-codecen med något annat (men då dör mpeg4, å andra sidan har boxer dödat det för mig ändå, och Anysees burkar verkar dröja på sig... :-( ).

Det lär vara boxer som kör något fult, för vissa kanaler ser fantastiskt bra ut (1:an och 2:an speciellt, där sparar man inte på bandbredden anar jag).

Var det inte rapporter ang. samma fenomen på vissa tv-apparater med inbyggd dekoder?

/J

#37

Postad 23 februari 2012 - 12:33

beachman
  • beachman
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Samma här, med ms egna codec är det fladder i överkant, speciellt vid panoreringar, och värst drabbad är discovery, men även comedy channel mfl har samma skit.
Hårdvaruoberoende är det med, ser samma elände på ati, nvidia och intel.

Det enda som löst det har varit att ersätta mpeg2-codecen med något annat (men då dör mpeg4, å andra sidan har boxer dödat det för mig ändå, och Anysees burkar verkar dröja på sig... :-( ).

Det lär vara boxer som kör något fult, för vissa kanaler ser fantastiskt bra ut (1:an och 2:an speciellt, där sparar man inte på bandbredden anar jag).

Var det inte rapporter ang. samma fenomen på vissa tv-apparater med inbyggd dekoder?

/J


Är det fler än jag som fått samma fladder på 3:an och 5:an efter boxers omflyttning av kanaler den 21 feb? Jag har nu exakt samma fladder i överkant på dessa kanaler nu. Suck...

Är det någon som har en lösning på problemet?

Min tröst är förhoppningsvis anysee t2c och boxer HD. Väntar fn. på nytt boxerkort v4 för hd-abbonnemanget...

#38

Postad 23 februari 2012 - 16:15

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Är det fler än jag som fått samma fladder på 3:an och 5:an efter boxers omflyttning av kanaler den 21 feb? Jag har nu exakt samma fladder i överkant på dessa kanaler nu. Suck...

Är det någon som har en lösning på problemet?

Min tröst är förhoppningsvis anysee t2c och boxer HD. Väntar fn. på nytt boxerkort v4 för hd-abbonnemanget...


http://shark007.net/ shark007 - ett smutt codec-kit, där det är simpelt att få ordning på't i mce (finns även för 64an), lirar bra hemma utan bildfladdret. :)

(Med t2c, hd, etc, obs! ...måste vara ci+-märkt ca-modul, annars lirar inte krypterar hd-material).

#39

Postad 24 februari 2012 - 09:01

beachman
  • beachman
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

http://shark007.net/ shark007 - ett smutt codec-kit, där det är simpelt att få ordning på't i mce (finns även för 64an), lirar bra hemma utan bildfladdret. :)


Tack för tipset, skönt att höra att det finns en lösning :). Jag avvaktar än så länge att labba med codecs tills jag fått igång HD-abbonemanget... Förutom fladdret på vissa SD mpeg2 kanaler så tycker jag MS media foundation codecs överlag ger mig mycket bra bildkvalite på SVT HD-kanalerna(H264), framförallt så funkar vsync otroligt bra jämfört med andra players jag testat. Får i princip aldrig några frameskips! Dessutom så har jag bara en ION 1,6 ghz processor, så codecen får inte belasta cpun för mycket.

Funkar thumbnails med shark? Alla tv-format mpeg2, mpeg4, HD H264 med 5.1 ljud? Inga stabilitetsproblem?

(Med t2c, hd, etc, obs! ...måste vara ci+-märkt ca-modul, annars lirar inte krypterar hd-material).


Yepp, känner till det, har redan införskaffat en CI+ modul.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.