Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Transparent högtalarkablar - bra?

192 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 24 september 2015 - 17:49

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

EDIT: Missade helt att det fanns en sida 2, var så chockad att jag skrev direkt i svara fältet när jag scrollat ner

 

Jösses, är byggkvaliten på Transparent kablarna ett skämt? Är ju relativt gamla modeller dom visar upp så hoppas dom skärpt till sig dom senaste åren för dom bilderna var skrämmande.

 

transparent%20ref%20LSK%20IMG_5958%20500

 

Detdär är ju rent bedrövligt, vad har dom gjort? Ser ju ut som dom tagit en BIC tändare & smält sleevarna, krympslangen med, bränd & smält plast överallt, visst att man inte ser det då skiten är instoppad i en "dosa" men ändå, hur fasen kan en människa ens kunna göra ett sådant dåligt hantverk? Ingen av oss här skulle kunna göra det såhär dåligt om vi ens försökte. Skrämmande med tanke på prislappen.

 

Eller detta:

 

Transparent_2.jpg

 

 

Snälla, säg att detta är en kina-kopia & inte äkta Transparent kablar. WOW!

Hahaha, den bilden säger ju allt :D



#102

Postad 24 september 2015 - 17:56

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jag ska nog be Zartok att han tog sina 30k i hans kabel utmaningstråd och gick och köpte ett par Transparent han med enbart för att se om detta är samma skit med dom :D Mmm, jo. Jag tackar jag. Snacka om bluff isf. Men det visste man ju redan. Kejsarens nya kläder eller nåt i den stilen.....



#103

Postad 25 september 2015 - 07:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det är den äkta varan. Vi vill tro gott om transparent, men varför skulle dom göra bättre än att få det att se perfekt ut där det går att se? Inuti är ju hållbarheten viktigast.

#104

Postad 25 september 2015 - 20:51

JesperA
  • JesperA
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0

Det är den äkta varan. Vi vill tro gott om transparent, men varför skulle dom göra bättre än att få det att se perfekt ut där det går att se? Inuti är ju hållbarheten viktigast.

 

Ja, som även jag nämnde så kan man inte se insidan så spelar ju ingen roll hur det ser ut där egentligen MEN deras bedrövliga insida får en att tvivla på deras dedikation & prestation på övriga delar också. Dessutom ser inte hållbarheten ut att vara så bra den kan vara heller, på översta bilden jag hade i inlägget så ser sleeven ut att börja fransa sig när som helst, & kan då fransa sig så långt ut att det syns. Krympslangen längst upp på bilden är ju "sprucken" också & håller inte ihop kablaget lika bra som om den hade om det var korrekt ut. Så även där kan kablen separera så att det syns också.

 

Ja, jag är löjligt petig med ovanstående kommentar & jag har aldrig hört någon som har haft kvalitetsproblem med några Transparent kablar så ovanstående spelar egentligen ingen roll överhuvudtaget men jag personligen skulle störa mig enbart på rena vetskapen av att insidan av något jag ändå aldrig kommer se, är utfört på ett sådant taffligt sätt.

 

Samma när jag bygger datorer, ser till att kablage & allt är ordentligt fixat & iordning trots att jag aldrig någonsin kommer se det igen, det kunde lika gärna vara ett råttbo av kablar där inne men rena vetskapen skulle göra att jag skulle störa mig på det, speciellt när man slänger ut rejält med pengar på något.

 

 

Får nästan intrycket av att "boxarna" är en dålig ursäkt till att göra ett slarvigt arbete. (vad är det för småkablar som sticker ut på vänstersidan & är helt öppna)

 

FDGPMC2GE2KN531.MEDIUM.jpg

 

Jag vet om att jag är löjlig & detta inte är något problem egentligen men skulle bli lite orolig att den taffliga kvalitén på arbetet även sprids ut på dom synliga delarna, men jag är mest förundrar över hur man ens kan göra det såhär dåligt, med det priset så förväntar jag mig kvalitativt hantverk på varenda millimeter av produkten. Det handlar mer om att jag föredrar människor & företeag som har passionen att hela tiden sträva efter kvalité än att vissa gånger tillåta "äh, detdär duger"



#105

Postad 25 september 2015 - 23:15

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Ja, det är löjligt. Men de kan ju sälja i princip defekta kablar för väldigt mycket pengar, så jag förstår dem (även om jag själv inte skulle ha samvete till att lura folk på det sättet de gör).



#106

Postad 28 september 2015 - 14:50

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Igår skiftade jag tillbaka till Sworden efter att ha spelat på Transparenten i drygt tre veckors tid, och det låter spretigare och "skitigare" i ljudbilden.

Hörs även när jag sitter off axis.

Innan var det som om allt hade sin rätta plats i ljudbilden, framförallt på djupet (3D), men ljudet var också präglat av en speciell mjukhet och lugn, samtidigt som detaljrikedomen kändes lika bra eller bättre.

Även mikrodynamiken kändes påtagligt bättre i Transparenten och småljud jag inte hört innan hördes även på låga nivåer.

Är rätt säker på att jag hade kunnat ringa in Transparenten mot Sworden i en blindtest, då jag denna gång lovade mig själv att inte ha några förutfattade meningar eller förväntningar vid skifte.

Nu undrar man bara hur Transparents andra kablar låter, men utan att förstå vad de rent mätmässigt gör med ljudet, så håller jag de som en reell prestandahöjare iallafall i mitt system. 

Dock kan jag inte komma ifrån att den där boxen ju tillför något i signalkedjan, som ju borde vara åtgärdat i förstärkaren och/eller högtalaren, eller så är det just vissa distributionsstörningar som Transparent kommer tillrätta med med sin lösning.

Jag kommer dock behålla Sworden, främst för att jag annars bara hade tänkt på att jag skulle vilja lyssna på och ha Transparents ännu dyrare modeller.

Dock känns det också märkligt att det skall kosta dessa pengar, för även om det ligger utvecklingstimmar bakom, så borde en duktig kines kunna karbonkopiera dessa och marknadsföra dom som Transparentkopior till en bråkdel av priset.



#107

Postad 09 oktober 2015 - 01:35

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Jag hade tidigare ett par ultra xl samt de gamla ultra med jätte dosa och det vette tusan om de gjorde ljudet till det bättre faktiskt....Tyckte mig höra skillnad men mer åt det luddiga hållet i jämförelse med nordost och skärmade el kablar som jag alltid har som referens.

Kör även med svalander flätade ekk i mina tester....Tyvärr brukar mina tester även innebära en del alkohol så även om skillnaderna är enorma så kommer jag aldrig ihåg vilken jäkla kabel som lät bäst så jag har lagt ner detta med kablar numera.


Redigerat av robert293, 09 oktober 2015 - 01:58.


#108

Postad 10 oktober 2015 - 10:16

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Nu undrar man bara hur Transparents andra kablar låter, men utan att förstå vad de rent mätmässigt gör med ljudet, så håller jag de som en reell prestandahöjare iallafall i mitt system.

Dum fråga och kanske lite petig med orden :) , men vill du verkligen att kablarna skall "låta"?

 

För mig brukar det handla om att kabeln skall föra signalen vidare utan att förändra (läs förvanska) den på något sätt.

 

Är det något kabeln inte skall göra så är det just att "låta". Ljudkällan i min anläggning är inte kabeln.

 

Lite petigt, hoppas du kan ta det :) :wub: .



#109

Postad 10 oktober 2015 - 17:21

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Kabelprovning är som vinprovning.
 
En del tycker allt vin smakar lika dant och andra tycker det är hur mycket skillnad som helst.


Precis. Och även där ser man ju tydlig påverkan av förväntan, pris, andras åsikt.
Blev ju tydligt förra året när den kända vinexperten åkte dit för att han sålt billigt vin som dyrt med falska etiketter.
Var ingen som avslöjade honom genom att dricka vinet, var en dålig etikett som avslöjade honom.

#110

Postad 04 december 2015 - 08:31

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Det skulle faktist vara jättekul att bjuda hem någon kabelskeptiker till mig,jag skulle väldigt snabbt kunna bevisa skillnaden på 2 olika högtalarkablar. Körde Audioquest flx förut men har nu ett par MIT shotgun S1 som jag köpte begagnade, och tro det eller ej men skillnaden är väldigt stor. för typ 3-5 år sen garvade jag också åt folk som sa att kablar gör skillnad :)


Redigerat av Peterwallbom, 04 december 2015 - 08:32.


#111

Postad 04 december 2015 - 09:04

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Då har du m.a.o. inga problem med att tjäna 30.000:- på Zartoks utmaning? Vore ju kul om den äntligen blev av.

 

https://www.minhembi...howtopic=322364



#112

Postad 04 december 2015 - 10:59

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

MIT shotgun S1 har ju också en låda på magen, risken är nog den också blir exkluderad i Zartoks utmaning.



#113

Postad 05 december 2015 - 08:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Peter, du måste ju göra ett blindtest för att bevisa det, det är ingen som säger att den inte hör skillnad när den ser kablarna. Det gör faktiskt jag också :D

Ljs: stämmer, utifall det är en komponent i lådan som kan påverka ljudet, som ett filter :)

#114

Postad 05 december 2015 - 10:04

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Peter, du måste ju göra ett blindtest för att bevisa det, det är ingen som säger att den inte hör skillnad när den ser kablarna. Det gör faktiskt jag också :D
Ljs: stämmer, utifall det är en komponent i lådan som kan påverka ljudet, som ett filter :)

När jag testade audioquest och van den hul så använde jag en switch så vi kunde skifta omedelbart. Gör likadant när jag testar Dacar, ena dacen kopplar jag in på input 1 och den andra på input 2 och på så vis kan man skifta omedelbart. Finns ju dom som inte hör skillnad på Dacar heller.

Redigerat av Peterwallbom, 05 december 2015 - 10:26.


#115

Postad 05 december 2015 - 10:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag har velat göra ett test på daccar, men det blev inte av när vi planerade att göra det tyvärr. Därför säger jag inget om daccar, pga att jag inte har sett forskning på ämnet :)

#116

Postad 05 december 2015 - 10:49

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Jag har velat göra ett test på daccar, men det blev inte av när vi planerade att göra det tyvärr. Därför säger jag inget om daccar, pga att jag inte har sett forskning på ämnet :)

 

Oki du får testa nån dag,enkelt att koppla in så du kan skifta mellan 2 dacar omedelbart. Hegel och Atoll är dom dacar som jag tycker funkar bäst,YBA D100 är totalt värdelös.



#117

Postad 05 december 2015 - 10:56

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Läser lite om MIT:s kablar nu och lådan på magen ska inte begränsa frekvensomfånget, Urklipp från en sida här nedan (google translate). Självklart är det mycket försäljningssnack men JAG tror absolut inte att lådan filtrerar bort frekvenser. Vad jag förstår så lägger dom till fler kablar bara på något sätt och ska på så vis försöka öka frekvensområdet.

 

 

"Ett par veckor efter att ha diskuterat mitt system med MIT Vice President Kent Loughlin, fick jag ett par Shotgun S1 högtalarkablar, två par av Shotgun S1 anslutningar och ett shotgun digital kabel. Som med alla MIT: s icke-bulk kablage, de Shotgun har MIT: s Multi Technology. Teorin är att vanliga kablar, oavsett ledare, isolering, geometri och avslutningar-ha ett mycket smalt frekvensområde över vilket kabel funktioner eller artikulerar optimalt. MIT kallar dessa kablar enpoliga design. MIT adderar parallella nätverkskretsar (de svarta lådor) för att öka antalet artikulations poler,vilket resulterar i betydligt bredare frekvensområde, varvid kabeln artikulerar optimalt. Ju större antalet poler, den mer omfattande nätverket, desto bättre prestanda och naturligtvis, desto högre pris. Prestationsnivån för varje kabel mäts genom antalet poler. S1 Interconnect har 10 poler medan S1 högtalarkabeln har 17"


Redigerat av Peterwallbom, 05 december 2015 - 10:59.


#118

Postad 05 december 2015 - 11:14

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Du kan inte trolla FRAM saker i en signal.

 

Däremot kan du TA BORT saker ur signalen. Exempelvis genom att lägga till en konding, spole eller ett motstånd. Du får då helt enkelt ett filter.

 

Men det är som med alla sekter, svaga människor köper deras BS med hull och hår.



#119

Postad 05 december 2015 - 11:18

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Du kan inte trolla FRAM saker i en signal.

 

Däremot kan du TA BORT saker ur signalen. Exempelvis genom att lägga till en konding, spole eller ett motstånd. Du får då helt enkelt ett filter.

 

Men det är som med alla sekter, svaga människor köper deras BS med hull och hår.

 

Genom att lägga till fler kablar så försvinner nog inget,sen om det gör nytta eller ej det är en annan sak. 



#120

Postad 05 december 2015 - 11:20

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Genom att lägga till fler kablar så försvinner nog inget,sen om det gör nytta eller ej det är en annan sak. 

Du menar gå upp i area på kabeln? Det räcker dock inte att göra det på ett begränsat ställe utmed kabelns hela längd.

 

Men med tanke på att fler har försökt förklara sambandet för dig tidigare så förväntar jag mig inte att du ska förstå det i den här tråden heller...


Redigerat av Unregistereda299ec85, 05 december 2015 - 11:21.


#121

Postad 05 december 2015 - 11:22

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Du menar gå upp i area på kabeln? Det räcker dock inte att göra det på ett begränsat ställe utmed kabelns hela längd.

 

Men med tanke på att fler har försökt förklara sambandet för dig tidigare så förväntar jag mig inte att du ska förstå det i den här tråden heller...

 

Tror tyvärr inte rätt expertis finns här men jag är absolut inget proffs själv heller,går bara efter vad jag själv upplevt efter alla år med detta intresse.

Hör du skillnad på dacar?


Redigerat av Peterwallbom, 05 december 2015 - 11:28.


#122

Postad 05 december 2015 - 11:28

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Tror tyvärr inte rätt expertis finns här,och jag är absolut inget proffs själv heller,går bara efter vad jag själv upplevt efter alla år med detta intresse.

Hör du skillnad på dacar?

Använder ingen extern DAC, har inget behov av det. Har därför aldrig brytt mig om att testa detta.

 

Och vad har du för koll på expertisen som finns på detta forum? Om du inte har koll på läget, hur kan du då sitta och påstå att alla säljargument är korrekta?

 

Jag läste en text om att Transparents box är ett RC-filter som filtrerar bort alla frekvenser över 1 miljon Hz och att det är därför man inte hör något brus med deras kablar.

 

Inte ens hundar hör över 45.000 Hz, så hur skulle det göra någon skillnad för det mänskliga örat?



#123

Postad 05 december 2015 - 11:34

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Använder ingen extern DAC, har inget behov av det. Har därför aldrig brytt mig om att testa detta.

 

Och vad har du för koll på expertisen som finns på detta forum? Om du inte har koll på läget, hur kan du då sitta och påstå att alla säljargument är korrekta?

 

Jag läste en text om att Transparents box är ett RC-filter som filtrerar bort alla frekvenser över 1 miljon Hz och att det är därför man inte hör något brus med deras kablar.

 

Inte ens hundar hör över 45.000 Hz, så hur skulle det göra någon skillnad för det mänskliga örat?

Köper absolut inte alla säljargument,vet att det är mycket säljsnack. Som på alla forum så är expertisen varierande. När jag hade en anläggning för 5000 kr så gav jag mig aldrig in i en disskusion i en forumtråd där det handlade om highend eftersom jag inte hade den erfarenheten då(bara ett exempel,menar ingen här)

 

Prova att låna hem t.ex en hegeldac och prova :)


Redigerat av Peterwallbom, 05 december 2015 - 11:35.


#124

Postad 05 december 2015 - 11:36

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Köper absolut inte alla säljargument,vet att det är mycket säljsnack. Som på alla forum så är expertisen varierande. När jag hade en anläggning för 5000 kr så gav jag mig aldrig in i en disskusion i en forumtråd där det handlade om highend eftersom jag inte hade den erfarenheten då(bara ett exempel,menar ingen här)

Det är ju precis det du gör och skriver i samtliga trådar. Men det är väl därför du inte vågar ställa upp på Zartoks test.

 

Sedan återspeglas inte en persons kunskap i den anläggning personen sitter med. Snarare personens prioritering av hur kapitalet placeras.

 

DET borde du iaf förstå...  :rolleyes:



#125

Postad 05 december 2015 - 11:38

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 1

Tror tyvärr inte rätt expertis finns här men jag är absolut inget proffs själv heller,går bara efter vad jag själv upplevt efter alla år med detta intresse.

Hör du skillnad på dacar?

Det är ingen ide att du tar upp kablar i detta forum,  det finns 6-7 st som sågar allt om detta.

Vill du ha seriösa frågor och svar finns andra forum.

 

Kommer inte att kommentera mer om kablar här, såg bara att du kämpar mot väderkvarnarna här, du får troligen bättre svar om du frågar väggen där hemma.



#126

Postad 05 december 2015 - 11:40

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Det är ju precis det du gör och skriver i samtliga trådar. Men det är väl därför du inte vågar ställa upp på Zartoks test.

 

Sedan återspeglas inte en persons kunskap i den anläggning personen sitter med. Snarare personens prioritering av hur kapitalet placeras.

 

DET borde du iaf förstå...  :rolleyes:

 

Jag skriver inte så ofta,skriver mest i dom trådarna som handlar om grejer som jag själv äger.

Vad har du för grejer hemma?  :)


Det är ingen ide att du tar upp kablar i detta forum,  det finns 6-7 st som sågar allt om detta.

Vill du ha seriösa frågor och svar finns andra forum.

 

Kommer inte att kommentera mer om kablar här, såg bara att du kämpar mot väderkvarnarna här, du får troligen bättre svar om du frågar väggen där hemma.

 

Haha ja inte lätt men jag respekterar att alla tycker olika,är du på min sida angående detta eller är jag helt ensam? ;)

Jäkla fin anläggning du har,har själv varit lite intresserad av dom där högtalarna.


Redigerat av Peterwallbom, 05 december 2015 - 11:59.


#127

Postad 05 december 2015 - 12:09

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Jag skriver inte så ofta,skriver mest i dom trådarna som handlar om grejer som jag själv äger.

Vad har du för grejer hemma?  :)


 

Haha ja inte lätt men jag respekterar att alla tycker olika,är du på min sida angående detta eller är jag helt ensam? ;)

Jäkla fin anläggning du har,har själv varit lite intresserad av dom där högtalarna.

Jag hör iaf skillnad på kablar och kablar, men det är en annan historia.

Jag tänker inte gå in mera på detta här iaf. ja man får tycka olika och det är väl tur det....;-)

Lycka till med dina nya snören.

 

Ja viennorna är helt dj..a underbara.

 

 

//Robert


Redigerat av ROBRUG, 05 december 2015 - 12:11.


#128

Postad 05 december 2015 - 12:11

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 1

Tycker hans foto på en stor tom dosa säger vilken "sida" han hänger på.

 

Med tanke på att han gärna påpekar att det inte finns några "Seriösa" svar här så har han ju redan valt parti, då inte ett motargument kan ses som ett seriöst svar så vill jag inte veta hur en debatt går till i hemmet.


Jag hör iaf skillnad på kablar och kablar, men det är en annan historia.

Jag tänker inte gå in mera på detta här iaf. ja man får tycka olika och det är väl tur det....;-)

Lycka till med dina nya snören.

 

//Robert

Uppenbarligen så får man inte tycka olika? eftersom ett svar på andra sidan samtalsforumet inte är seriöst?



#129

Postad 05 december 2015 - 12:13

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Tycker hans foto på en stor tom dosa säger vilken "sida" han hänger på.

 

Med tanke på att han gärna påpekar att det inte finns några "Seriösa" svar här så har han ju redan valt parti, då inte ett motargument kan ses som ett seriöst svar så vill jag inte veta hur en debatt går till i hemmet.


Uppenbarligen så får man inte tycka olika? eftersom ett svar på andra sidan samtalsforumet inte är seriöst?

Och här är en av dom 6-7 st som vet BÄST.



#130

Postad 05 december 2015 - 12:17

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 1

Och här är en av dom 6-7 st som vet BÄST.

Jag har ju iofs inte lyft min åsikt om "Vilken sida" jag står på.

 

Jag ifrågasatte ju bara dina två föregående inlägg om att ifall man tycker att en kabel inte gör skillnad så skriver du att det inte är ett seriöst svar.


Och här är en av dom 6-7 st som vet BÄST.

Jag har också ett par dyra kablar, visst 15 000kr är kanske inte mycket i din plånbok med så fina kablar som du har, men i min pluska bränner det när jag gör ett sådant inköp och jag anser att det är en stor summa pengar så jag hade hoppats på att man skulle hört någon större skillnad.

 

Jag måste kanske ta ett lån hos min bank och köpa transparants kablar för 50 000kr för att höra skillnad?



#131

Postad 05 december 2015 - 12:21

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Och här är en av dom 6-7 st som vet BÄST.

 

Ser att offerkoftan fortfarande sitter på. Antar att jag också är en av de 6-7? Minns att vi har pratat om detta tidigare. Var det inte du som trodde att du hade "spikrak" frekvenskurva i ditt obehandlade rum?

 

Du kanske bara ska acceptera att det faktiskt finns folk som kan detta bättre än du? Det är något jag får göra dagligen angående massor av saker och jag mår inte dåligt för det.



#132

Postad 05 december 2015 - 12:23

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Ser att offerkoftan fortfarande sitter på. Antar att jag också är en av de 6-7? Minns att vi har pratat om detta tidigare. Var det inte du som trodde att du hade "spikrak" frekvenskurva i ditt obehandlade rum?

 

Du kanske bara ska acceptera att det faktiskt finns folk som kan detta bättre än du? Det är något jag får göra dagligen angående massor av saker och jag mår inte dåligt för det.

Nu trilla poletten ner xD, nu vet jag vem det är. xD



#133

Postad 05 december 2015 - 12:30

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Tycker hans foto på en stor tom dosa säger vilken "sida" han hänger på.

 

Med tanke på att han gärna påpekar att det inte finns några "Seriösa" svar här så har han ju redan valt parti, då inte ett motargument kan ses som ett seriöst svar så vill jag inte veta hur en debatt går till i hemmet.


Uppenbarligen så får man inte tycka olika? eftersom ett svar på andra sidan samtalsforumet inte är seriöst?

 

Har inte sagt att det inte finns några seriösa svar här,jag har fått en hel del bra svar och hjälp i vissa trådar här.


Jag har ju iofs inte lyft min åsikt om "Vilken sida" jag står på.

 

Jag ifrågasatte ju bara dina två föregående inlägg om att ifall man tycker att en kabel inte gör skillnad så skriver du att det inte är ett seriöst svar.


Jag har också ett par dyra kablar, visst 15 000kr är kanske inte mycket i din plånbok med så fina kablar som du har, men i min pluska bränner det när jag gör ett sådant inköp och jag anser att det är en stor summa pengar så jag hade hoppats på att man skulle hört någon större skillnad.

 

Jag måste kanske ta ett lån hos min bank och köpa transparants kablar för 50 000kr för att höra skillnad?

 

Varför lägger man 15000 på något som man absolut inte tror på? vill man bara ha ett par snygga kablar så kan man ju göra ett par egna för några hundringar.



#134

Postad 05 december 2015 - 12:31

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Har inte sagt att det inte finns några seriösa svar här,jag har fått en hel del bra svar och hjälp i vissa trådar här.

Bilden i början på sida tre i detta forumet säger väll allt om kabeln i fråga?.

 

Du byter en näve pengar mot en näve med bajs.



#135

Postad 05 december 2015 - 12:32

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Bilden i början på sida tre i detta forumet säger väll allt om kabeln i fråga?.

 

Du byter en näve pengar mot en näve med bajs.

 

Jag har inte transparent men ja det är ett bedrövligt jobb från transparents montörer,får hoppas att det är nån billig kopia på bilden.


Redigerat av Peterwallbom, 05 december 2015 - 12:36.


#136

Postad 05 december 2015 - 12:49

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Jag har inte transparent men ja det är ett bedrövligt jobb från transparents montörer,får hoppas att det är nån billig kopia på bilden.

Ja jag vet inte varför man skall hoppas på det?..

 

En hifibutik gör knappt någon profit på högtalare eller förstärkare, det är kring utrustning som är det lukrativa inom hifi försäljning och jag som jobbar eget företag är ju ganska välmedveten om att det är merförsäljning som är där jag tjänar pengar.

 

Att sedan skapa en produkt som kunden inte är medveten om från början att den vill ha men sedan manipulera fram ett begär genom att berätta hur bra en produkt är och sedan komma med massa specar och påståenden som är svåra att motbevisa men också väldigt svåra att bevisa är ju den bästa lösningen, och det är också där man kan överprisa något.



#137

Postad 05 december 2015 - 12:59

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Stor del av kostnaden idag på saker är utvecklingskostnader,T.ex ett Burmestersteg för 200 000 kostar ju mycket pga att det är tusentals timmar nerplöjt i utvecklingen+att dom inte säljer några mängder. På sånt som masstillverkas skär tillverkaren ner på alla kostnader så mycket det går på alla plan,men ja kringutrustning tjänar butiker bra på.


Redigerat av Peterwallbom, 05 december 2015 - 13:21.


#138

Postad 05 december 2015 - 13:31

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Nu trilla poletten ner xD, nu vet jag vem det är. xD

Jag trodde inte det var spikrak kurva den var spikrak enligt mätinstrumen.



#139

Postad 05 december 2015 - 15:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jag trodde inte det var spikrak kurva den var spikrak enligt mätinstrumen.

 

Och då kan du förstås visa oss den mätningen?



#140

Postad 05 december 2015 - 15:34

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag vill bara säga till Peter att jag är riktigt imponerad av hur trevlig ton du lyckas behålla trots att tonen i svaren du får inte alltid är lika ... gemytlig.

 

Men, jag tycker ditt argument "om någonting säljs för mycket pengar måste det vara bra" är lite vacklande. Jag tror också att det finns massa utvecklingstimmar bakom dessa fin-kablar och att de säkert gör den skillnad som utvecklarna vill att de ska göra. Vad jag är mindre säker på är om dessa eftersträvade egenskaper påverkar någonting som människor kan höra. Jag har också hört skillnad mellan olika kablar och annat som jag numera inte tror att jag kan ha hört skillnad på egentligen.

 

Du verkar ju vettig, går inte in i någon låst försvarsställning och dessutom har du tillgång till någon sorts switchbox, så kan du inte be någon vän göra ett blindtest med dig? För, som så många påpekat, att säga att man hör skillnad betyder bara att man tror att man hör skillnad. Om man inte testat blint har man dåliga/nästan inga grunder till att tro det.

 

 

Och till alla som tvivlar på ROBRUG: För att få mätinstrumenten att visa en spikrak kurva är det ju bara att välja en skala på y-axeln som går från -oändligt till +oändligt (dB). Allting mäter spikrakt hemma hos mig med.



#141

Postad 05 december 2015 - 16:08

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Jag vill bara säga till Peter att jag är riktigt imponerad av hur trevlig ton du lyckas behålla trots att tonen i svaren du får inte alltid är lika ... gemytli

Men, jag tycker ditt argument "om någonting säljs för mycket pengar måste det vara bra" är lite vacklande. Jag tror också att det finns massa utvecklingstimmar bakom dessa fin-kablar och att de säkert gör den skillnad som utvecklarna vill att de ska göra. Vad jag är mindre säker på är om dessa eftersträvade egenskaper påverkar någonting som människor kan höra. Jag har också hört skillnad mellan olika kablar och annat som jag numera inte tror att jag kan ha hört skillnad på egentligen.

Du verkar ju vettig, går inte in i någon låst försvarsställning och dessutom har du tillgång till någon sorts switchbox, så kan du inte be någon vän göra ett blindtest med dig? För, som så många påpekat, att säga att man hör skillnad betyder bara att man tror att man hör skillnad. Om man inte testat blint har man dåliga/nästan inga grunder till att tro det.


Och till alla som tvivlar på ROBRUG: För att få mätinstrumenten att visa en spikrak kurva är det ju bara att välja en skala på y-axeln som går från -oändligt till +oändligt (dB). Allting mäter spikrakt hemma hos mig med.

Varför skulle jag vara otrevlig? Vi är ju vuxna människor. Fast det finns ju dom som idiotförklarar andra bara för att dom tycker annorlunda :)
Nej jag säger inte att det är bra bara för att det är dyrt, sa bara att det är mer tid och pengar man använt när man tar fram exklusiva saker. Är ju väldigt sällan som t,ex ett par högtalare för 5000 håller samma finish och kvalitetskänsla som ett par för 20000. Ofta är det ju så att man får vad man betalar för. Samma med bilar,det är skillnad på Fiat och bmw
Både mina nuvarande högtalare och förstärkare har en grym finish/kvalitetskänsla som jag gärna betalar lite extra för :)
Har haft mycket grejer tidigare men detta slår allt annat jag haft både ljudmässigt och finish

Redigerat av Peterwallbom, 05 december 2015 - 17:06.


#142

Postad 05 december 2015 - 17:32

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Varför skulle jag vara otrevlig? Vi är ju vuxna människor. Fast det finns ju dom som idiotförklarar andra bara för att dom tycker annorlunda :)
Nej jag säger inte att det är bra bara för att det är dyrt, sa bara att det är mer tid och pengar man använt när man tar fram exklusiva saker. Är ju väldigt sällan som t,ex ett par högtalare för 5000 håller samma finish och kvalitetskänsla som ett par för 20000. Ofta är det ju så att man får vad man betalar för. Samma med bilar,det är skillnad på Fiat och bmw
Både mina nuvarande högtalare och förstärkare har en grym finish/kvalitetskänsla som jag gärna betalar lite extra för :)
Har haft mycket grejer tidigare men detta slår allt annat jag haft både ljudmässigt och finish

Ja som svar på din fråga varför jag köpt kablar så är det ju så att jag pratar gärna inte om saker jag inte vet någonting om, så jag testar själv först och sedan bildar jag mig en uppfattning, sedan råkar det ju vara så att jag redan innan var skeptisk på att dessa kablar skulle ha någon påverkan på ljudet då det är el som färdas igenom den och på ett avstånd av sex meter spelar det inte någon roll ifall det är guldkablar med platina förstärkta ändar och en kabelstrumpa gjord av jesus turinsvepning. oavsett exklusiva material så är det fortfarande inte ett avstånd som är såpass stort att vanlig koppar inte skulle duga.



#143

Postad 05 december 2015 - 17:34

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Ja som svar på din fråga varför jag köpt kablar så är det ju så att jag pratar gärna inte om saker jag inte vet någonting om, så jag testar själv först och sedan bildar jag mig en uppfattning, sedan råkar det ju vara så att jag redan innan var skeptisk på att dessa kablar skulle ha någon påverkan på ljudet då det är el som färdas igenom den och på ett avstånd av sex meter spelar det inte någon roll ifall det är guldkablar med platina förstärkta ändar och en kabelstrumpa gjord av jesus turinsvepning. oavsett exklusiva material så är det fortfarande inte ett avstånd som är såpass stort att vanlig koppar inte skulle duga.


Oki tack för svaret :)

#144

Postad 05 december 2015 - 17:36

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Oki tack för svaret :)

Jamen förstår du vad jag menar? läser du verkligen vad jag skriver nu?



#145

Postad 05 december 2015 - 18:05

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Jamen förstår du vad jag menar? läser du verkligen vad jag skriver nu?


Ja jag är inte dum i huvudet, du hör ingen skillnad på kablar och du tror heller inte att det är möjligt att olika material m.m kan göra skillnad och det respekterar jag.

Redigerat av Peterwallbom, 05 december 2015 - 18:07.


#146

Postad 05 december 2015 - 18:07

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Varför skulle jag vara otrevlig? Vi är ju vuxna människor. Fast det finns ju dom som idiotförklarar andra bara för att dom tycker annorlunda :)
Nej jag säger inte att det är bra bara för att det är dyrt, sa bara att det är mer tid och pengar man använt när man tar fram exklusiva saker. Är ju väldigt sällan som t,ex ett par högtalare för 5000 håller samma finish och kvalitetskänsla som ett par för 20000. Ofta är det ju så att man får vad man betalar för. Samma med bilar,det är skillnad på Fiat och bmw
Både mina nuvarande högtalare och förstärkare har en grym finish/kvalitetskänsla som jag gärna betalar lite extra för :)
Har haft mycket grejer tidigare men detta slår allt annat jag haft både ljudmässigt och finish

Nej precis, det finns ju absolut ingen anledning att vara otrevlig :)

 

Men hur ställer du dig till att göra ett litet blindtest hemma i all enkelhet? Det hade ju hjälpt både dig och oss skeptiker med tanke på att det är det enda sättet för dig själv att få veta om du hör skillnad eller inte. Hänger du med på att det är ganska kontroversiellt att säga att man kan höra skillnad på sladdar när det inte finns någonting som tyder på att människor ens är kapabla att göra det, i alla fall så länge kablarna uppfyller vissa kriterier på ledningsförmåga?

 

Förslag: Låt din kompis skriva ett schema över kabelbyten eller ickekabelbyten i förväg, typ: A A B A B B A A B A. Du får såklart inte märka om kablarna byts eller inte så det bästa är ju om kablarna dras ur och stoppas in även de gånger de inte byts ut. Sen är det bara att se om bytena i ditt schema stämmer överens med bytena i det på förhand antecknade schemat. Skulle du vara i närheten av något resultat som tyder på att du hörde skillnad är det ju bara att testa en gång till med ett annat schema, för att utesluta slumpen. Det räcker inte heller med att sätta "över hälften", för om man tycker sig höra skillnad borde man rimligtvis ha väldigt nära alla rätt. Om signifikans och sånt kan man säkert läsa om i Zartoks utmaningstråd.

 

Om du väljer att inte göra ett blindtest tycker jag att du ska sluta säga att du hör skillnad, detta eftersom du inte vet det. Du kan säga att du upplever en skillnad, men "hör" är ganska specifikt för hörseln och för att veta vad du hör måste du får bort intrycken från de andra sinnena och bla bla... blindtest... bla bla bla... Du förstår säkert :)



#147

Postad 05 december 2015 - 18:10

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 1

Nej precis, det finns ju absolut ingen anledning att vara otrevlig :)

Men hur ställer du dig till att göra ett litet blindtest hemma i all enkelhet? Det hade ju hjälpt både dig och oss skeptiker med tanke på att det är det enda sättet för dig själv att få veta om du hör skillnad eller inte. Hänger du med på att det är ganska kontroversiellt att säga att man kan höra skillnad på sladdar när det inte finns någonting som tyder på att människor ens är kapabla att göra det, i alla fall så länge kablarna uppfyller vissa kriterier på ledningsförmåga?

Förslag: Låt din kompis skriva ett schema över kabelbyten eller ickekabelbyten i förväg, typ: A A B A B B A A B A. Du får såklart inte märka om kablarna byts eller inte så det bästa är ju om kablarna dras ur och stoppas in även de gånger de inte byts ut. Sen är det bara att se om bytena i ditt schema stämmer överens med bytena i det på förhand antecknade schemat. Skulle du vara i närheten av något resultat som tyder på att du hörde skillnad är det ju bara att testa en gång till med ett annat schema, för att utesluta slumpen. Det räcker inte heller med att sätta "över hälften", för om man tycker sig höra skillnad borde man rimligtvis ha väldigt nära alla rätt. Om signifikans och sånt kan man säkert läsa om i Zartoks utmaningstråd.

Om du väljer att inte göra ett blindtest tycker jag att du ska sluta säga att du hör skillnad, detta eftersom du inte vet det. Du kan säga att du upplever en skillnad, men "hör" är ganska specifikt för hörseln och för att veta vad du hör måste du får bort intrycken från de andra sinnena och bla bla... blindtest... bla bla bla... Du förstår säkert :)


Jag och en kompis ska testa i veckan,det enklaste är ju bara att koppla in så man kan switcha,på så vis kommer man höra direkt om det är skillnad eller ej,det är så jag alltid gjort när jsg testat dacar.

#148

Postad 05 december 2015 - 18:15

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 1

Jag och en kompis ska testa i veckan,det enklaste är ju bara att koppla in så man kan switcha,på så vis kommer man höra direkt om det är skillnad eller ej,det är så jag alltid gjort när jsg testat dacar.

Kul! Du får rapportera hur det går. Och glöm inte att testa BLINT!!! ;)



#149

Postad 05 december 2015 - 18:21

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Kul! Du får rapportera hur det går. Och glöm inte att testa BLINT!!! ;)

Återkommer, kopplar man in som jag säger så blir ju skiftningar mellan kablar omedelbar så man lär höra skillnad direkt :)
Och tack för att du verkar respektera andras åsikter,sånna som dig kan man diskutera med fast man tycker olika ;)

Redigerat av Peterwallbom, 05 december 2015 - 18:23.


#150

Postad 05 december 2015 - 18:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Återkommer, kopplar man in som jag säger så blir ju skiftningar mellan kablar omedelbar så man lär höra skillnad direkt :)

 

Mjae, att byta medans musik spelas är inte ett bra sätt. Då VET du ju att kablarna bytts. Du ska stoppa musiken och bytet ska ske utan att du kan höra det. Det bästa är förstås att koppla ur kablarna och sedan koppla in samma eller de andra igen. DÅ är det helt blint.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.