Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology Disk Station DS211j

716 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 11 september 2011 - 15:54

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Halloj!,

Download station och en privat torrent tracker, någon som har en guide för hur man får detta att fungera?



Jag har inte gjort något speciellt förutom bestämt vilka portar jag vill köra på.
Vet inte hur du har tänkt att göra men jag bara surfar in på den torrent jag vill ha, tankar *.torrent till min dator, öppnar den filen via UI:et i NASen sen funkar det fint. Funkar på två olika private torrents.

#102

Postad 11 september 2011 - 19:54

DmD
  • DmD
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Jag har inte gjort något speciellt förutom bestämt vilka portar jag vill köra på.
Vet inte hur du har tänkt att göra men jag bara surfar in på den torrent jag vill ha, tankar *.torrent till min dator, öppnar den filen via UI:et i NASen sen funkar det fint. Funkar på två olika private torrents.


Hittade allt nu. Hade missat att byta port i inställningarna.. , suttit hela dagen med detta.. LOL

Redigerat av DmD, 11 september 2011 - 20:01.


#103

Postad 12 september 2011 - 07:57

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Hallå!

Har nyligen köpt mig en DS211j med 2x2Tb Samsung Ecogreen F4EG diskar och stoppat i den, kör dom i Raid 0.

Har lite problem med hastigheten när jag kör Torrents, laddar dom i uTorrent på datorn och väljer att spara dom på NAS'en och vid start går hastigheten upp till kanske 3-4MB/s för att sedan droppa till runt 500Kb/s och där ligga stabilt under hela hämtningen.

Vad kan felet vara?

Har ComHem 100Mbit. NAS kopplad på ComHems modem med 1000Mbit och datorn trådlöst N som bara vill köra i 65Mbit.

Postad bild

Edit: Drog igång Download Station nu och där ligger det stabilt 6-8MB/s, så det är när det ska gå genom mitt uTorrent som det begränsas kanske? Finns där nåt bot på detta?

Känns som ett rätt väntat resultat.

Om du kör på NASen direkt: Tillgänglig bandbredd är 100 Mbit, data skickas in och ut. Inga konstigheter.

Om du kör via datorn: Tillgänglig bandbredd är 65 Mbit (-ish, troligen lägre). Data tas emot, och skickas sedan till NASen, data hämtas från NASen och skickas sedan ut. Varje byte skickas alltså två gånger och du får bara ut halva bandbredden i praktiken. Alltså ca 30 Mbit, så 3-4 MB/s låter rätt bra ändå!

#104

Postad 12 september 2011 - 08:18

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Varför vill man använda Datorns torrent klient? den i DSM är ju GRYM. Bara sätta upp en DDNS som ger dig en webadress. så kan man lägga till torrents från vilken dator som helst. Sitter just nu på jobbet och la till senaste true blood så är den klar när jag kommer hem från jobbet.

#105

Postad 12 september 2011 - 08:36

cosmosleo
  • cosmosleo
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Är det någon som lyssnar på Nätradio via DLNA till ert tv/hembiosystem?

En sidofunktion som jag använt under de två veckor jag ägt min DS211j. Skönt att slippa slå på datorn, och bara bläddra mellan de olika kanalerna med fjärrkontrollen till min Sony Bravia. Men i lördags slutade det att fungera. Ska ärligt erkänna att jag inte är riktigt säker på hur inställningarna i Nas:en ska vara, men allt har liksom fungerat tidigare. Jag får känslan av att problemen hände i samband med att DSM 3.1 uppdaterades till DSM 3.2.

Funktionen "MediaServer" hittar man i kontrollpanelen i DSM. Därinne har jag bockat i Nätradio och alla andra nödvändiga alternativ och sedan startat om min ds211j. På både TV och BD (Sony) ser jag "Nätradio" och därefter alla radiokanaler som jag gjorde tidigare. Men när jag sedan klickar på dem så fär jag meddelandet "Det finns inga objekt att visa". Foto och musik hittas precis som förut, det är bara radiokanalerna som saknas.

Är det någon som upplevt liknande eller ännu bättre har en lösning på detta?

/cosmosleo

Redigerat av cosmosleo, 12 september 2011 - 09:14.


#106

Postad 21 september 2011 - 22:19

s0kkiplast
  • s0kkiplast
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Jag är på vippen att köpa denna pjäs också. Har ett par frågor bara, jag börjar med den viktigaste:

1. Hur är det att föra över sina befintliga torrents till NASen? Alltså, jag har kanske 500+ torrents som seedar just nu. Jag vill på ett smidigt sätt bara föra över hela mappstrukturen, samt själva .torrent-filerna och slippa peka om 500+ torrents. Är det möjligt?

2. Jag vill ha mycket plats, 4TB helst. Men om Synology Hybrid Raid gör att jag kan säkerhet med _lite_ mindre utrymme skulle det vara ok. Hur mycket lagringsutrymme får man ungefär utav en uppsättning av 2x2TB med SHR?

3. Hur smidigt upplever ni att det är att ladda ner nya torrents jämfört med om ni skulle göra det till datorn?

4. Har läst att appen till smartphones som streamar musik inte kan streama flac-filer...Går det att komma runt detta med t.ex. ett tredjepartsprogram? Detta är inte så viktigt iofs då jag inte har en smarthpone (än)

Sen undrar jag hur andra tänker med valet av hårddiskar? Jag har ingen lust att välja två hårdiskar för 1000 kr st när många säger att dom inte har problem med t.ex. green power-diskar. Men är dom bound to fail inom närmaste 3 åren eller vad? Om 2 år lär ju 4TB diskar vara lika billiga som 2TB diskar är nu...

#107

Postad 21 september 2011 - 22:38

blackheim
  • blackheim
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Varför vill man använda Datorns torrent klient? den i DSM är ju GRYM. Bara sätta upp en DDNS som ger dig en webadress. så kan man lägga till torrents från vilken dator som helst. Sitter just nu på jobbet och la till senaste true blood så är den klar när jag kommer hem från jobbet.

Fungerar det att ladda ner .torrentfiler i RSS-flöden? Om man vill ha det senaste så fort som möjligt alltså.

I min värld vill jag att NASen ska kolla mitt RSS-flöde, ladda ner min fil, packa upp och lägga i rätt mapp. Funkar det? :)

Är det någon som haft problem med NASen och Mac, eller ska det fungera som tänkt?

#108

Postad 22 september 2011 - 03:03

from
  • from
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Jag är på vippen att köpa denna pjäs också. Har ett par frågor bara, jag börjar med den viktigaste:

1. Hur är det att föra över sina befintliga torrents till NASen? Alltså, jag har kanske 500+ torrents som seedar just nu. Jag vill på ett smidigt sätt bara föra över hela mappstrukturen, samt själva .torrent-filerna och slippa peka om 500+ torrents. Är det möjligt?

Föra över befintlig mappstruktur går utmärkt, inga problem. Finns nog inget automatiskt sätt för en torrent-klient att hitta igen var i en struktur du gömt en viss torrents innehåll, dock, så ompekning lär du få syssla med. Om du inte kör med en platt mappstruktur, i.e. alla nedladdningar går till samma katalog. Då kan du eventuellt fuska lite. ;)

.torrent-filerna spelar ju måttlig roll var de finns, så länge din klient hittar igen dem. Eller har du tänkt använda NAS:ets inbyggda torrent-klient? I sådana fall vet jag inte hur det funkar att seed:a, jag har aldrig använt den. Kan dock föreställa mig att, om det är en annan klient än den du använt, så kan det fungera dåligt att fortsätta ladda ned eventuella ej färdigladdade torrents.

2. Jag vill ha mycket plats, 4TB helst. Men om Synology Hybrid Raid gör att jag kan säkerhet med _lite_ mindre utrymme skulle det vara ok. Hur mycket lagringsutrymme får man ungefär utav en uppsättning av 2x2TB med SHR?

SHR på två diskar är ekvivalent med RAID-1, mirror. Du tappar alltså en av diskarna och har kvar 2TB ledigt utrymme.

Det kan kännas hemskt att förlora hälften av utrymmet, men då kan en av diskarna dö utan att du tappar data. Värt det, i min mening. Köper du en 411j istället, så kan du senare utöka med ytterligare 2x2TB utan att tappa ytterligare utrymme. Med 2x2TB har du alltså 2TB ledigt, medan du med 4x2TB har 6TB ledigt. Varje disk efter de första två ökar alltså utrymmet med sin storlek (givet att alla diskar är lika stora) tack vare en övergång från funktionell RAID-1 till funktionell RAID-5.

3. Hur smidigt upplever ni att det är att ladda ner nya torrents jämfört med om ni skulle göra det till datorn?

Funkar smärtfritt för mig, men jag använder iSCSI-funktionen, så utrymmet "existerar" bara som en "fejkad" hårddisk i min dator. I.e., det ser ut och fungerar som vilken lokal hårddisk som helst och jag tankar mina torrents via min dator, inte via NAS:et.

iSCSI har två stora fördelar:

1. NAS:en har noll koll på vilken information jag lagrar på det. Den delar ut en virtuell hårddisk till min arbetsstation över nätverket, som sedan min arbetsstation har krypterat och "formatterat". Utan min arbetsstation så finns det inget sätt att komma åt datat på min NAS.

2. iSCSI är mycket, mycket snabbare än CIFS/SMB eller NFS, då filsystemsdata inte behöver överföras utan bara rena block-read/writes.

Nackdelarna är främst att det är lite krångligare att få allt att fungera, samt att du inte får tillgång till resten av NAS:ets funktioner, såsom inbyggda servrar (torrent, FTP, et cetera) för att manipulera/presentera datat.

4. Har läst att appen till smartphones som streamar musik inte kan streama flac-filer...Går det att komma runt detta med t.ex. ett tredjepartsprogram? Detta är inte så viktigt iofs då jag inte har en smarthpone (än)

Smartphones är ett brett begrepp, men nöjer vi oss med Android-baserade, så kommer säkert en lösning att finnas innan du hinner stöta på problemet. Beror även mycket på hur du tänkt använda NAS:en, som ren lagring eller om du tänkt använda dess utökade funktionalitet.

Sen undrar jag hur andra tänker med valet av hårddiskar? Jag har ingen lust att välja två hårdiskar för 1000 kr st när många säger att dom inte har problem med t.ex. green power-diskar. Men är dom bound to fail inom närmaste 3 åren eller vad? Om 2 år lär ju 4TB diskar vara lika billiga som 2TB diskar är nu...

Jag kör med 2x2TB WD Green Power, billigaste jag hittade när jag beställde. RAID stod ursprungligen för "Redundant Array of Inexpensive Disks", så jag höll mig till Inexpensive-biten och förlitar mig istället till att RAID-1 skall hålla mitt data säkert.

Som någon tidigare anmärkt, så är inte diskhastigheten flaskhalsen i en så här pass billig NAS.

Ett problem är att GP (och vissa andra energisnåla modeller) har en tendens att spinna ned när de inte behövs. Möjligt att NAS:et även gör så med andra diskar, men det händer definitivt med mina. Det innebär att när NAS:et inte använts på ett tag, så kan det ta några sekunder för saker att "komma igång" om jag försöker använda det. Lämnar jag igång ett gäng torrents konstant, så är dock diskarna konstant i spin vilket helt neutraliserar problemet.

Hoppas det hjälpte, även om jag tror mina erfarenheter inte riktigt överensstämmer med ditt planerade användningsområde! :)

#109

Postad 22 september 2011 - 08:59

s0kkiplast
  • s0kkiplast
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Hoppas det hjälpte, även om jag tror mina erfarenheter inte riktigt överensstämmer med ditt planerade användningsområde! :)


Det var mycket matnyttigt!
Jag får överväga hur värt det är att peka om torrents. Min tanke är främst att ha detta som en "seedbox" och dropbox. Men jag får väl prioritera bland mina torrents ;)

Har tidigare tyckt att varianten med fyra platser varit för dyr, men möjligheten att lägga till diskar senare på SHR gör ju det hela lite mer attraktivt. Men tror dock jag kör en RAID0 av 2X2TB sen kör jag en RAID5 på mina befintliga diskar i datorn istället för att lagra min viktigaste data.

Mm vi kan prata Android, för det är det som vore aktuellt isf. Och det är ju soft att det lär finnas stöd för flac senare. Låter mycket rimligt. Går ju redan att FLAC från datorn...Jag har mest flac och orkar inte konvertera allt bara för att kunna streama.

Skulle jag ha GP-diskar skulle de vara aktiva 24/7 eftersom jag skulle seeda. Så det tål att funderas på. Men jag håller med om att prestandan utöver hållbarhet är inget jag lägger vikt på.


Ska läsa på mer om iCSI och SABnzbd och se vad man kan göra med dom :)

Tack!

#110

Postad 29 september 2011 - 21:20

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Hej,

Funderar på ett inköp, men eftersom detta isåfall skulle bli min första NAS har jag en fundering. Jag tänker använda den som DLNA-server från vilken min PS3:a ska kunna stream:a mina 720p/1080p-filmer.

Då nästan alla av de är kodade (.mkv-filer) speciellt (och PS3:an inte kan fixa avkodning själv) använder jag idag "PS3 Media Server" för att avkoda på min stationära dator och sedan skicka den avkodade strömmen till PS3:an i ett av PS3:an supportat format.

Fixar denna NAS (DS211j) att avkoda/streama sånt material samt avkodning själv, utan behov av exvis något liknande PS3 Media Player (exempelfilm: .mkv, 720p, video: h.264, audio: ac3)?

/Martin

#111

Postad 29 september 2011 - 21:29

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Fungerar det att ladda ner .torrentfiler i RSS-flöden? Om man vill ha det senaste så fort som möjligt alltså.

I min värld vill jag att NASen ska kolla mitt RSS-flöde, ladda ner min fil, packa upp och lägga i rätt mapp. Funkar det? :)

Är det någon som haft problem med NASen och Mac, eller ska det fungera som tänkt?


RSS funkar och du kan skapa en mapp för varje RSS du lägger till. Kört med OSX lion sen det kom och det funkar prima.

#112

Postad 29 september 2011 - 21:38

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0


Det var mycket matnyttigt!
Jag får överväga hur värt det är att peka om torrents. Min tanke är främst att ha detta som en "seedbox" och dropbox. Men jag får väl prioritera bland mina torrents ;)

Har tidigare tyckt att varianten med fyra platser varit för dyr, men möjligheten att lägga till diskar senare på SHR gör ju det hela lite mer attraktivt. Men tror dock jag kör en RAID0 av 2X2TB sen kör jag en RAID5 på mina befintliga diskar i datorn istället för att lagra min viktigaste data.

Mm vi kan prata Android, för det är det som vore aktuellt isf. Och det är ju soft att det lär finnas stöd för flac senare. Låter mycket rimligt. Går ju redan att FLAC från datorn...Jag har mest flac och orkar inte konvertera allt bara för att kunna streama.

Skulle jag ha GP-diskar skulle de vara aktiva 24/7 eftersom jag skulle seeda. Så det tål att funderas på. Men jag håller med om att prestandan utöver hållbarhet är inget jag lägger vikt på.


Ska läsa på mer om iCSI och SABnzbd och se vad man kan göra med dom :)

Tack!


Flac hänger bara på att du har nån app som kan streama från en DLNA server och klarar Flac. Inte expert på Android men lite googlande så ska plugplayer funka. http://plugplayer.com/

Se bara till att köpa en hårddisk som finns med i Synologys lista över hårddiskar dom stöder.

Körde tidigare Utorrent på min pc eller mac, Sen jag skaffa denna Nas så saknar jag inget via den inbyggda torrent klienten, den är grym.

#113

Postad 11 oktober 2011 - 06:29

axe19
  • axe19
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Är det nån som kan förklara för en amatör, vilka inställningar man ska göra i Ds211j, så jag kan komma åt den från min jobb data,android telefon + android platta. har försökt hur länge som helst utan o lyckas....

#114

Postad 11 oktober 2011 - 13:53

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Är det nån som kan förklara för en amatör, vilka inställningar man ska göra i Ds211j, så jag kan komma åt den från min jobb data,android telefon + android platta. har försökt hur länge som helst utan o lyckas....

Jag kan förklara hur jag har gjort, men är inte så extremt tekniskt begåvad att jag kan gå in på detaljnivå.

Jag har sett till att min användare på Synologyn först och främst har tillgång till webgränssnittet (det kan du ju prova hemma på ditt nätverk, kan du logga in på den så har du ju tillgång)
Sedan har jag själv en router hemma, så det är ju Routerns IP adress som är synlig "utåt", så i routerna måste du ställa in "Port Forwarding" till din NAS (det får du kolla upp på nätet hur man gör) men i mitt fall är det default porten som gäller, 5000, om du kör https så är det 5001 tror jag, om du inte själv har ändrat porten som webgränsnittet kör på.

Sedan ska du kunna logga in på din NAS genom att ange din routers IP address, samt port 5000 (eller 5001).

Sen kan du ju utvidga det hela genom att använda dig av en dynamisk DNS tjänst online, och skapa ett "falskt" domännamn, som du knyter till IP addressen på din router (googla)

Ska du sedan använda appar till din mobil för till exempel DownloadStation, eller externa appar såsom SABNzbd eller SickBeard, så måste du konfigurera liknande "Port Forwards" för dom.

#115

Postad 11 oktober 2011 - 19:50

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Läser man på Synologys forum klagar folk på att det tar väldigt lång tid att ladda upp foton till denna NAS. Det ska dock nämnas att det handlar om tusentals bilder. Problemet verkar vara att NAS'en tar gott om tid på sig att skapa thumbnails. Det klagas också på att det inte går att begränsa behörigheten till kataloger mer än en nivå ned från huvudkatalogen. Dvs om man har strukturen Photos -> 2011 -> Augusti så blir Augusti synlig för alla (t ex via DLNA-tv) även om man lagt lösenord på katalogen 2011. Kan detta bekräftas? Var väldigt nära att lägga en beställning igår men detta fick mig att tveka.

#116

Postad 12 oktober 2011 - 08:53

axe19
  • axe19
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Vad betyder det här http://Synology_Server_IP:5000 ? om man vill ha tillgång till nasen från mobilen eller nån annastans så ska man skriva så här,,fast jag antar att man ska fylla i med sina egna uppgifter, men jag är inte så duktig som sagt på det här..
.

#117

Postad 12 oktober 2011 - 11:53

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Vad betyder det här http://Synology_Server_IP:5000 ? om man vill ha tillgång till nasen från mobilen eller nån annastans så ska man skriva så här,,fast jag antar att man ska fylla i med sina egna uppgifter, men jag är inte så duktig som sagt på det här..
.

Axe, om du bara ska ha tillgång till din NAS från din mobil när du använder ditt interna nätverk, så skal du bara ersätta "Synology_Server_IP" med det IP nummer som din NAS har. Observera då att det ENDAST fungerar när din telefon är ansluten till ditt eget trådlösa nätverk där hemma.
Om du ska komma åt din NAS från internet, så måste du ha skapat en "port forward" regel i din router. Och när du har gjort det, så ska du ersätta "Synology_Server_IP" med din routers externa IP address. Du kan googla allt om hur port forwarding fungerar, så hittar du många bra guider.

#118

Postad 12 oktober 2011 - 12:26

axe19
  • axe19
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Axe, om du bara ska ha tillgång till din NAS från din mobil när du använder ditt interna nätverk, så skal du bara ersätta "Synology_Server_IP" med det IP nummer som din NAS har. Observera då att det ENDAST fungerar när din telefon är ansluten till ditt eget trådlösa nätverk där hemma.
Om du ska komma åt din NAS från internet, så måste du ha skapat en "port forward" regel i din router. Och när du har gjort det, så ska du ersätta "Synology_Server_IP" med din routers externa IP address. Du kan googla allt om hur port forwarding fungerar, så hittar du många bra guider.


ok då hänger jag med, men det är så mycke med port hit o port dit, så man blir snurrig, men tack för att du förklarar för en som är nu på det här :-) tack igen.

#119

Postad 13 oktober 2011 - 07:40

axe19
  • axe19
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Tack för all hjälp jokoloko, nu har jag löst det, nu kommer jag åt den både från mobilen/plattan o vilken data som helst :-)

#120

Postad 13 oktober 2011 - 12:53

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Ingen som uppdaterade OSX Lion igår till 10.7.2 och stötte på patrull? Jag kan mappa mappar på servern till Finder, komma åt den från jobbet samt från en annans Mac med senaste Lion här på jobbet men inte hemma. Måste vara nå strul internt antar jag men vad? Nån som har läst om något likande?

#121

Postad 13 oktober 2011 - 15:22

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Ingen som uppdaterade OSX Lion igår till 10.7.2 och stötte på patrull? Jag kan mappa mappar på servern till Finder, komma åt den från jobbet samt från en annans Mac med senaste Lion här på jobbet men inte hemma. Måste vara nå strul internt antar jag men vad? Nån som har läst om något likande?

Det låter ju lite lustigt. Du kan inte komma åt den alls eller? Vad händer? Vad händer inte?

Blev lite orolig först, uppgraderade ju till 10.7.2 imorse hemma och min 411j kommer på posten imorn! :wacko:

#122

Postad 13 oktober 2011 - 15:25

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Jag kommer åt den genom att bläddra till den i Finder, kommer åt den via web-GUI:et här på jobbet samt på kollegans mac med senate lion.
Kommer dock inte åt den via webgui:et hemma på min mac. Varken via Safari eller Firefox. Mycket skumt. Är lite lost i vad jag ska göra.

#123

Postad 13 oktober 2011 - 21:53

DmD
  • DmD
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Postade precis detta i Synologys forum, någon vänlig själ här kanske kan hjälpa mig?


"I recently purchased my first Synology product ever, the DS211j, since i read a lot of positive reviews for it.
Okay so my setup is:

1x Synology DS211j
2x Samsung F4 2TB in JBOD
1 Dlink gigabit router dir 655 with cat 6 cable to the DS211j , (static IP)
100/100 Mbit connection
DSM 3.2

Whenever i run download station and have ONE TORRENT running the cpu usage goes up to 90% on the DS211j. This also happens when i try to run torrents trough latest version of Transmission. I have checked the resources screen and it looks like this:

1. Transmission-da (90%)
2. Flush-9:2 (1%)
3. Rsrcmonitor (0%)
4, Init (0%)
5. Postgres (0%)
6. afpd (0%)
7. kswapd (0%)
8. postgres (0%)
9. scemd (0%)
10 md0_raid 0%)

- I average around 5 Mb/sek trough torrents , but on my local PC my max speed is 11 MB/sek trough torrents.
- I have followed the guide on portforward.com with this combo in router and nas and open all the ports manually.
- I have also allowed the DS211j internet access trough my windows firewall on pc and in the firewall in DSM, also allowed all the programs like BT internet access.
- Router settings in DSM says "1000 Full duplex, MTU 6000"


Can anyone explain to me how i prevent this high cpu usage?, its really annoying since i cant stream movies or do anything at the same time as i download one torrent."

Redigerat av DmD, 14 oktober 2011 - 18:19.


#124

Postad 14 oktober 2011 - 07:38

SWiiT
  • SWiiT
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag tänkte försöka installera transmission eller rtorrent. Vilken skulle ni rekomendera?

#125

Postad 15 oktober 2011 - 09:21

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Jag kommer åt den genom att bläddra till den i Finder, kommer åt den via web-GUI:et här på jobbet samt på kollegans mac med senate lion.
Kommer dock inte åt den via webgui:et hemma på min mac. Varken via Safari eller Firefox. Mycket skumt. Är lite lost i vad jag ska göra.

Min 411j funkar utmärkt med 10.7.2, har testat på två datorer.

Försöker du ansluta med ip eller <namn>.local? Får du timeout eller nåt annat fel? Hur har du kopplat hemma?

#126

Postad 15 oktober 2011 - 16:30

DmD
  • DmD
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Blir tokig!!
När jag flyttar filer i nätverket till nasen ligger CPU användningen på ca 30% , och då skrivs det till disken i ca 16/8 MB/sek.

Så det måste vara något galet med just torrents när jag kör dom från DSM interfacet för det är just där CPU:n går i taket.

Är det verkligen inte någon här som upplever samma problem?

Redigerat av DmD, 15 oktober 2011 - 18:44.


#127

Postad 15 oktober 2011 - 17:42

vonBjellus
  • vonBjellus
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej,

Jag funderar på att köpa en DS211+. Vilken hårddisk bör jag välja?

Funkar t.ex. Western Digital Caviar Green 1 TB SATA/300 64 MB? Jag har läst både positiva och negativa omdömen av den hårddisken i kombination med DS211+.

På Inwearhouse kan man få en Samsung Spinpoint F4EG 2 TB för 653 kr. Är den bättre/sämre än Western Digital Caviar Green som hårddisk för en NAS?


#128

Postad 16 oktober 2011 - 09:17

blackheim
  • blackheim
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0


RSS funkar och du kan skapa en mapp för varje RSS du lägger till. Kört med OSX lion sen det kom och det funkar prima.

Tack för svaret!
Hur gör man sen för att filtrera ut de t.ex. serierna man vill ladda ner? Finns det funktioner för det?

Mvh

#129

Postad 21 oktober 2011 - 07:42

DmD
  • DmD
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Kan man addera en usb disk och lägga till den i den befintliga raiden man kör med de 2 interna sata diskarna?

#130

Postad 21 oktober 2011 - 17:20

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Har upprättad en dynamisk dns så att jag kan nå NASen utanför hemmet, min fråga är hur jag
lättast kollar på filmerna/serierna jag har på den ifall jag är på ett hotell med trådlöst?

Måste jag ladda ner filen innan jag kan se den? Videouppspelaren i NASen verkar inte funka så bra.
Skulle gärna vilja kunna se med XBMC, funkar detta?

Tack :)

#131

Postad 21 oktober 2011 - 18:49

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Har upprättad en dynamisk dns så att jag kan nå NASen utanför hemmet, min fråga är hur jag
lättast kollar på filmerna/serierna jag har på den ifall jag är på ett hotell med trådlöst?

Måste jag ladda ner filen innan jag kan se den? Videouppspelaren i NASen verkar inte funka så bra.
Skulle gärna vilja kunna se med XBMC, funkar detta?

Tack :)

Jag föreslår att du installerar VPN Server-paketet så du kan koppla upp dig säkert mot NASen utifrån utan att behöva öppna upp fildelningsportarna mot hela världen. Väl på ett hotell kopplar du upp dig med VPN och kan sedan nå NASen precis som hemma. Streama direkt går bra sålänge uppkopplingarna är tillräckligt bra (hemma och hotellets), oavsett om du använder XBMC eller typ VLC. Om det laggar får du helt enkelt kopiera över filmen först och köra lokalt.

#132

Postad 21 oktober 2011 - 18:54

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Jag föreslår att du installerar VPN Server-paketet så du kan koppla upp dig säkert mot NASen utifrån utan att behöva öppna upp fildelningsportarna mot hela världen. Väl på ett hotell kopplar du upp dig med VPN och kan sedan nå NASen precis som hemma. Streama direkt går bra sålänge uppkopplingarna är tillräckligt bra (hemma och hotellets), oavsett om du använder XBMC eller typ VLC. Om det laggar får du helt enkelt kopiera över filmen först och köra lokalt.


Tack!

VPN-server paketet finns det något negativt med att använda det?

Vet du hur man gör så att XBMC kan se att man har en NAS igång (in den som heter :Z eller liknande) utan ifall jag nu skulle vara på ett hotell och vill se någon film med XBMC?

#133

Postad 21 oktober 2011 - 19:14

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

VPN-server paketet finns det något negativt med att använda det?

Det skulle väl vara att det inte verkar funka med auto-discovery i nätverket för att hitta NASen, utan man måste gå direkt på ip-adressen. Men det kommer du ju inte undan utan VPN heller åas.

Vet du hur man gör så att XBMC kan se att man har en NAS igång (in den som heter :Z eller liknande) utan ifall jag nu skulle vara på ett hotell och vill se någon film med XBMC?

Jag vet inte vad du menar. Pratar du om "Anslut som nätverksenhet" eller? Det måste du göra manuellt (som sagt, det kommer du aldrig undan), sen startar du bara XBMC som vanligt. Använder du ex. Z: både hemma och på hotellet så kommer XBMC att funka rakt av.

#134

Postad 21 oktober 2011 - 19:36

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Det skulle väl vara att det inte verkar funka med auto-discovery i nätverket för att hitta NASen, utan man måste gå direkt på ip-adressen. Men det kommer du ju inte undan utan VPN heller åas.


Jag vet inte vad du menar. Pratar du om "Anslut som nätverksenhet" eller? Det måste du göra manuellt (som sagt, det kommer du aldrig undan), sen startar du bara XBMC som vanligt. Använder du ex. Z: både hemma och på hotellet så kommer XBMC att funka rakt av.


Ah ok, får kanske ta och testa VPN-tunnel paketet.

Förlåt om jag var otydlig.

1. Ifall jag sitter på mitt hotell kommer jag då kunna "ansluta som nätverksenhet" trots att den inte är i mitt nätverk?
Funkar det vet jag hur man använder XBMC.

2. Ifall "anslut som nätverksenhet" inte funkar t.ex på ett hotell hur gör man då ifall man vill använda XMBC?

Tack för dina svar BitterMelon

#135

Postad 21 oktober 2011 - 22:43

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
1. Ja, det blir som om du satt hemma, på samma nätverk*. VPN betyder ju Virtuellt Privat Nätverk.

2. Alternativt kan du använda FTP-tjänsten, XBMC stöder ju FTP-källa.

* Värt att nämna är att det inte blir samma nätverk som hemma, då Synology har valt att ge VPN-klienter ett eget nätverk som bara innehåller NASen. Det gör exempelvis att IP-adressen inte är samma (jag valde nät 10.1.50.*, då är NASen 10.1.50.0. Normalt är den 10.0.50.10) som när du sitter hemma.

#136

Postad 25 oktober 2011 - 21:21

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

1. Ja, det blir som om du satt hemma, på samma nätverk*. VPN betyder ju Virtuellt Privat Nätverk.

2. Alternativt kan du använda FTP-tjänsten, XBMC stöder ju FTP-källa.

* Värt att nämna är att det inte blir samma nätverk som hemma, då Synology har valt att ge VPN-klienter ett eget nätverk som bara innehåller NASen. Det gör exempelvis att IP-adressen inte är samma (jag valde nät 10.1.50.*, då är NASen 10.1.50.0. Normalt är den 10.0.50.10) som när du sitter hemma.


Tack för svaren!

Finns det något alternativ att streama filmer via XBMC (förutom FTP)? Har satt upp en DDNS sida som jag
kan komma åt min router ifrån om det hjälper. Och jag pratar om att se filmer/serier utanför hemnätverket (t.ex. hos mina föräldrar eller någon polare)

#137

Postad 26 oktober 2011 - 10:03

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Hejsan, Jag har en 211J idag med 2x2Tb som funkar kanon, men det börjar bli fullt....
Kan jag köpa en 411J och flytta över mina två diskar eller blir det problem?

Kan man kanske stoppa in två nya diskar i 411J och formatera upp dem å sen stoppa in mina två "gamla" som är fyllda redan?

#138

Postad 26 oktober 2011 - 16:34

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Hejsan, Jag har en 211J idag med 2x2Tb som funkar kanon, men det börjar bli fullt....
Kan jag köpa en 411J och flytta över mina två diskar eller blir det problem?

Det är ju inte helt omöjligt att det är samma firmware (verkar ju vara samma processor) och är det det borde det gå att flytta diskarna. Men det är svårt att säga utan att faktiskt testa.

Kan man kanske stoppa in två nya diskar i 411J och formatera upp dem å sen stoppa in mina två "gamla" som är fyllda redan?

Inte utan att kopiera datat innan gissar jag. Alternativt ser den de sista två diskarna som en egen volym. Jag skulle nog inte rekommendera den metoden hursom.
Men ja, sätter du in två, formaterar, kopierar och sedan fyller på med de två gamla (ev. tömda och omformaterade först) så kan du utöka volymen till de sista två också.

#139

Postad 31 oktober 2011 - 20:43

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Kort fråga bara om HD, vilken av följande bör jag satsa på och varför:

Western Digital Caviar Green WD20EARX 64MB 2TB
Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB

#140

Postad 31 oktober 2011 - 21:54

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Kort fråga bara om HD, vilken av följande bör jag satsa på och varför:

Western Digital Caviar Green WD20EARX 64MB 2TB
Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB

Jag kör själv EARX, de har inga rapporterade problem enligt Synologys lista. F4 däremot behöver ha rätt firmware (vilket jag gissar att nya diskar har numera).

#141

Postad 01 november 2011 - 13:22

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
fel. ta bort denna post.

Redigerat av ganksta1, 01 november 2011 - 13:25.


#142

Postad 02 november 2011 - 12:14

Minton
  • Minton
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag kan varmt rekommendera programmet CouchPotato.
Det laddar hem filmer genom transmission, filmer du själv har gjort en lista på och så kan du automatisera hemladdningar av IMDB rating, jag har tex satt mina på 8.0 av 10 från 1940 talet och framåt, så CouchPotato laddar ibland hem filmer åt mig.
Du kan även bestämma kvalitet på filmerna och undertext, så när en bra kopia kommer så dras den ner automatiskt.
De e Nice!

#143

Postad 04 november 2011 - 12:40

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Hur har ni satt upp era DiskStations, med SHR eller med Raid?
Jag kommer att ha 2 stycken 2GB diskar och var rätt säker på att jag skulle välja Raid1 men vilken blir skillanden ifall jag kör SHR?

#144

Postad 04 november 2011 - 17:59

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Hur har ni satt upp era DiskStations, med SHR eller med Raid?
Jag kommer att ha 2 stycken 2GB diskar och var rätt säker på att jag skulle välja Raid1 men vilken blir skillanden ifall jag kör SHR?

I praktiken: ingen. SHR är egentligen bara ett pussel av RAID-varianter för att kunna använda så mycket som möjligt av olika stora diskar. Har man bara två diskar (som ju är max för 211j) är det ingen som helst skillnad. SHR kommer att använda en RAID 1 i botten ändå.

Jag kör SHR på min 411j (4 diskar), men hade lika gärna kunnat köra RAID 5 eftersom de är lika stora.

#145

Postad 06 november 2011 - 17:31

farside
  • farside
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Jag kan varmt rekommendera programmet CouchPotato.
Det laddar hem filmer genom transmission, filmer du själv har gjort en lista på och så kan du automatisera hemladdningar av IMDB rating, jag har tex satt mina på 8.0 av 10 från 1940 talet och framåt, så CouchPotato laddar ibland hem filmer åt mig.
Du kan även bestämma kvalitet på filmerna och undertext, så när en bra kopia kommer så dras den ner automatiskt.
De e Nice!


Kan du förklara för mig hur man installerar denna app? Jag förstår verkligen inte , men det verkar vara en suverän grej! Eller du kanske kan peka på nån guide?

#146

Postad 07 november 2011 - 19:07

Minton
  • Minton
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
http://synoblog.superzebulon.org/ dom har allt där.
Ladda ner filen där sen i din nas så öppnar du paketcenter och installerar den.
Verkar som dom har nån ny variant så man slipper installera själv, men så långt har jag inte kommit ännu.

#147

Postad 08 november 2011 - 11:07

Izze
  • Izze
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

http://synoblog.superzebulon.org/ dom har allt där.
Ladda ner filen där sen i din nas så öppnar du paketcenter och installerar den.
Verkar som dom har nån ny variant så man slipper installera själv, men så långt har jag inte kommit ännu.


Coola program och skönt neerdigt att det inte ens verkar finnas nån FAQ eller beskrivning, eller... :-?
Måste laddas ner och testa!

Btw. jag hade tänkt testa övervakningskamera och undrar om någon har erfarenhet av billiga Aesir på Synology?
http://www.vikinglar...t%29/c147/p425/
Den finns inte över kompatibilitetlistan på synologys hemsida....men skall enligt vikinglarm vara liknande Foscams FI8908? Dock har jag inte fått det bekräftat och är nyfiken om någon annan har erfarenhet av detta?

Edit angående CouchPotato. Hittade denna länk
http://forum.xbmc.or...ead.php?t=75960
Kan även komma åt via Android, bar code scanner och IMBd. Är det någon som testat det? http://forum.xbmc.or...ead.php?t=82653

Redigerat av Izze, 08 november 2011 - 11:53.


#148

Postad 08 november 2011 - 17:14

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Korkad fråga kanske men vilket format på filmer är att rekommendera för att streama?

Redigerat av Unregistered91069091, 08 november 2011 - 17:17.


#149

Postad 08 november 2011 - 18:55

Minton
  • Minton
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag kör i regel bara .mkv 720p, jag kör trådat.

#150

Postad 08 november 2011 - 18:59

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Coola program och skönt neerdigt att det inte ens verkar finnas nån FAQ eller beskrivning, eller... :-?
Måste laddas ner och testa!

Klistra in repository-länken (http://synopkg.super...pkrepo/packages) i Package Manager bara, sen går allt att installera från gränssnittet. Skitsmidigt!


Korkad fråga kanske men vilket format på filmer är att rekommendera för att streama?

Beror helt på vad din mediaspelar klarar av.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.