Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

AWOL LTV-3500

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 oktober 2023 - 12:17

HolmizGROGG
  • HolmizGROGG
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Har tidigare haft ett antal projektorer. Den senaste Panasonic AE3000. Efter flyttat till nytt hus så fanns där ingen naturlig vägg att sätta upp projektorduken - så har därför under några år kört med LGs OLED-TV. Funkar, men både jag o frun saknar stor bild...

 

Råkade se denna video där några testade en Ultra-Short-Throw-projektor (UST). Alltså en projektor man ställer en bit framför och under duken. Men det var inte projektorn som fångade mitt öga utan duken. Duken var nämligen inrullad i en lång plåtlåda på golvet och rullades ut och uppåt med ett klick på fjärrkontrollen. Ett till klick och duken rullades tillbaka i sin låda.

 

Kollade upp duken (och projektorn) på tillverkarens hemsida www.awolvision.com och insåg att den duken faktiskt löste mitt problem med avsaknad av bra projektorvägg. Bara att ställa duken framför våra fönster och när vi tittat klart så rullar man tillbaka duken för att ställer undan den.

 

Projektorn LTV-3500 var även den intressant och (mycket) troligen ett rejält lyft från min gamla AE3000. Faktum är att jag blev helt såld och beställde projektor och duk då jag såg att AWOL hade ett erbjudande på $5900 där duken ingick. (Lär säkert gå på mer med tullavgifter och moms).

 

Så, frågan: Någon här som har erfarenhet av projektorn? eller synpunkter.



#2

Postad 02 oktober 2023 - 14:01

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Ännu ett nytt, tidigare okänt märke med en laserbaserad UST-projektor – som dessutom kostar rätt mycket. Det här mönstret har repeterats i flera år nu. 

 

Det dyker alltså upp nya modeller och varumärken hela tiden och de följer samma specar och samma typ av marknadsföring. Samma typer av UST-projektorer med lite olika plastchassi.

 

Det rimliga förklaringen bakom är att det ett fåtal olika kinesisk ursprungstillverkare bakom. De har inte kapaciteten (eller intresset) att bygga upp ett nytt stort varumärke likt TCL, Xiaomi eller liknande med internationella kontor och traditionell distribution. Istället kör de influenser/social-media-kampanj med nya varumärken och använder Ali Express-logistik etc. för att sälja direkt till slutkund.

 

Ofta är det one-shot-produkter. Man gör en enda produkt och säljer klart den. Beroende på hur väl det hela faller ut försöker man igen med en ny one-shot-produkt senare, vanligtvis under annat namn och annat varumärke. 

 

Brukar vara mycket annonstrackers, så rekommenderat att klicka på länken till tillverkaren i inkognito-läge. Annars lär man få sin social media-flöde fylls med annonser om produkten. 



#3

Postad 02 oktober 2023 - 14:06

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Märket "AWOL" känns inte riktigt genomtänkt men stämmer nog in ganska bra på vad man kan förvänta sig av märket om något år (AWOL = Absent Without Official Leave, ung frånvarande utan giltigt skäl).



#4

Postad 02 oktober 2023 - 14:36

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Du kan ju plocka ihop liknande i en svensk butik för halva priset. du lär ju hamna på 6500$. så en bit över 70,000kr efter tull och moms. I en svensk butik kan du ju få demo på grejjorna också. Samsung som är ett välkänt märke har ju en liknande tex.

Ska du ha den på golvet och ta fram varje gång tänker du? Ser inte så smidigt ut.



#5

Postad 02 oktober 2023 - 15:53

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 940 inlägg
  • 0
Kollade också på denna men för mig föll det stort på att den är låst till 60hz . Jag vill kunna spela upp 23,976/24/50 med rätt fps

#6

Postad 02 oktober 2023 - 16:29

HolmizGROGG
  • HolmizGROGG
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Ja, AWOL är ett nytt märke och allt nystartat ska man naturligtvis vara försiktig med. Å andra sidan måste några våga vara först. Mitt beslut som kanske senare visar sig vara mindre bra.

Angående smidigheten får även det visa sig när duken kommer. Viktigast att man kan rulla in den i lådan. I framtiden är planen att ha ett dedikerat biorum. Går inte just nu då dottern bor där…

#7

Postad 03 oktober 2023 - 11:43

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Ja, AWOL är ett nytt märke och allt nystartat ska man naturligtvis vara försiktig med. Å andra sidan måste några våga vara först. Mitt beslut som kanske senare visar sig vara mindre bra.

Angående smidigheten får även det visa sig när duken kommer. Viktigast att man kan rulla in den i lådan. I framtiden är planen att ha ett dedikerat biorum. Går inte just nu då dottern bor där…

 

Jag tror du får ganska mycket det du förväntar dig. Detta är förmodligen samma grundkonstruktioner som ligger bakom liknande produkter från mer etablerade varumärken. Kinesiskt ursprung och tillverkning med känt varumärke utanpå. Mest att projektor i hemmen är en krympande marknad och man ser därför sällan de stora varumärkena satsa på kategorin med annat än enstaka produkter då och då. Vilket då kan lanseras med lite guldkant som en alldeles egen produkt, fast det i grunden är en kinesisk mojäng de köper in och i varierande grad modifierar på både insidan och utsidan.

 

Den kinesiska fabrikören vill förstås sälja fler produkter och när allt färre västerländska varumärken inte hänger på försöker man nu ut via andra vägar. Konkurrensen är ju i första hand stora TV-apparater och när TV-apparaterna blir större och större märker man också av att reklamen för UST-projektorerna av den här sorten talar om större och större bild. För några år sedan var det 80 och 90 tum direkt på väggen när 75 tums TV var det största. Nu när 98 tums TV kostar ned mot $3000 i perioder blir inflationen i reklamsiffrorna att man lovar 120 tums bild. :)



#8

Postad 06 oktober 2023 - 10:15

HolmizGROGG
  • HolmizGROGG
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 1

Har nu fått hem duk och projektor. JAG (och frun) är i alla fall oerhört nöjda - och det är viktigast för oss.  :D



#9

Postad 06 oktober 2023 - 21:01

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Så är det, skönt att höra.



#10

Postad 07 oktober 2023 - 06:58

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlägg
  • 0

Har nu fått hem duk och projektor. JAG (och frun) är i alla fall oerhört nöjda - och det är viktigast för oss. :D


DET är det viktigaste! Att den som köpt och betraktar bilden är nöjd! 😁👍

#11

Postad 27 november 2023 - 14:54

HolmizGROGG
  • HolmizGROGG
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

awol.jpg
 

Har nu haft denna projektor och duken ett tag så vill försöka mig på att lämna min högst personliga (korta) recension.

 

Projektorn AWOL LTV-3500

 

Den är faktiskt extremt ljusstark. Några lampor tända i taket eller lite dagsljus och man kan utan problem sitta och njuta av bilden. Har läst många recensioner och någon skrev det lite magiskt; "den ersatte inte bara min gamla projektor - den ersatte även min TV".

 

Nu är projektorn ljusstark med sina (enligt uppgift) 3500 lumen, men det krävs även en ALR-duk (Ambient Light Rejection) för att bilden ska bli riktigt bra. Vilket jag alltså har. Min förhoppning är att bilden jag bifogat i detta inlägg ska kunna visas då den är tagen i dagsljus och vi har många stora fönster. Om inte så har ni länk till bild här:

 

Bild på AWOL 3500 + 120 tums ALR-duk

 

I mina ögon är bilden riktigt fin och skarp. Färgerna är makalösa utan att kännas överdrivna. Fabriksinställningarna som den kom med var konstigt nog rätt nära på hur jag vill ha. Svärtan är även den förvånansvärt bra. Går inte att jämföra med en OLED-TV men bland projektorer som jag kikat på är den i topp.

 

"Riktigt fin" och "Färgerna är makalösa" säger såklart inte mycket. Hehe. Som jag inledde med; Detta är min personliga uppfattning om denna projektor. Projektorn är min fjärde och den första med triple-laser. Mina övriga LCD-projektorer jag haft har jag då det begav sig också varit väldigt nöjda med. Men denna... är på en helt annan nivå.

 

Duken AWOL Vision Cinematic

 

Lite lustigt är det att det var duken som gjorde att jag köpte projektorn. Som jag skrev: "Duken var nämligen inrullad i en lång plåtlåda på golvet och rullades ut och uppåt med ett klick på fjärrkontrollen. Ett till klick och duken rullades tillbaka i sin låda." Något som jag var i behov av då jag inte har någon vägg att ha duk på.

 

Då projektorn står på golvet framför och skjuter bilden uppåt mot bilden är duken konstruerad så att den kastar tillbaka ljuset mot betraktaren. Googla så ser man att den är lite "sågtandad". En stor fördel med denna lösning är att ljus som kommer uppifrån kastas bort från betraktaren. Så det ser ut som inget ljus träffar duken. Lite magiskt och fungerar faktiskt riktigt väl!

 

Duken har dock en liten liten nackdel. Frun har aldrig påpekat detta, men jag tycker det "glittrar" lite (ytterst lite) från duken från ett litet område. Kollar en del hockey och just då, när det är mycket vitt, märker jag av det mest. Min gissning är att det är dukens konstruktion som ger den lilla egenheten. Alltså att ljuset skjuts från projektorn, träffar dukens "tänder" och de strålar som är i höjd med projektorn träffar mina ögon. Men som sagt - inget frun märkt av och är det normala filmer/serier jag tittar på är det inget jag tänker på.

 

Sammanfattning

 

Åter igen. Jag och frun är väldigt nöjda. Vi har en 65 tums OLED TV men vi tittar inte mycket på den numer. Nej, att titta på "TV" gör vi mest med projektorn/duken. 120 tum är stort och alldeles underbart! Så mycket bättre, hockey och allt annat avnjuts. Förr hade jag filmer på hårddisk och blu-ray men idag tittar jag ENBART via den lilla Firestick som medföljde. Projektorn ÄR låst vid 60hz men jag ser inget "stutter" alls. Konstigt nog.

 

Så, projektorn är en klar 10:a för mig. Duken en 9:a.

 

Så, satte vi hjul på projektor och duk? Jajamensan! Fungerar utmärkt! Bara att rulla undan när vi inte tittar.



#12

Postad 27 november 2023 - 17:45

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Snygg lösning! Duken är oftare viktigare än projektorn när rummet inte är optimalt. Och det där ser inte ut som ett optimalt projektorrum någonstans. :lol:

 

Stämmer att det ofta är lite glitter i dukarna. Små prismor eller liknande optiska riktmedel som försöker skjuta tillbaka ljuset i en viss riktning, typiskt så att sidoljuset studsar tillbaka i samma riktning det kom ifrån – eller i vinkel mot andra sidan. Ljuset från projektorn skickas i riktning mot tittaren. Ofta finns en viss "hotspot" av mer ljus och gllitter som flyttar sig beroende på var man är framför duken.



#13

Postad 28 november 2023 - 07:57

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Bra recension, också med objektiva ögon vilket uppskattas. Kul att det blev lika bra eller bättre än vad du hoppats på. Ja rätt duk kan göra underverk.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.