Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Fattar Noll

17 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 juni 2009 - 18:20

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0
Tja mÄste frÄga alla er MHBare jag har just flyttat till hus och spisen Àr verkligen vÀrdelös sÄ dÀrför tÀnkte jag passa pÄ att köpa en ny.
Nu till frÄgan: Jag tog lös kontakten och kollade hur den ser ut och den Àr pÄ fyra faser eller tre kanske det Àr
För lÀngs upp till vÀnster Àr den blÄ=nolla gissar jag pÄ sen dom andra tre Àr faser och jord i mitten,allt Àr placerat i en fyrkant.
Spisen som sitter i idag har en kontakt med fyra stift tre pÄ kanten och en i mitten,och den anvÀnder sig inte av nollan till vÀnster utan bara av faserna.
Funker det med att köpa en ny 400v spis och bara plugga i med det uttaget jag har i dag i vÀggen eller mÄste jag modifiera ?
Och en nu 400v spis Àr den kontakten 5 fasig dvs att den har en stickpropp som anvÀnder sig av nollan lÀngst upp till vÀnster ?
Tacksam för svar


MvH Nollan pÄ el

#2

Postad 07 juni 2009 - 19:08

-SH-
  • -SH-
  • LĂ€rjunge

  • 335 inlĂ€gg
  • 0
En 400 V-spis anvÀnder sig av tre faser plus jord, den behöver inte nollan. Din nuvarande spis Àr en standard 400 V-spis, inget konstigt med den utan tvÀrtom Àr det vÀldigt vanligt att det fjÀrde stiftet (nollan) skippas pÄ spiskontakten dÀrför att det inte anvÀnds.

Eftersom du har nollan framdragen i vÀggen kan du köpa vilken 400 V-spis som helst men Àven en induktionsspis (rekommenderas starkt) som vanligen vill matas med tre faser + nolla och jord.

#3

Postad 07 juni 2009 - 23:12

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr just induktions jag kollar pÄ tycker som att det Àr lönlöst att kolla pÄ nÄt annat...
Men sÄ du sÀger alltsÄ att det inte borde vara nÄt problem alls ?

#4

Postad 08 juni 2009 - 09:25

mentalstamina
  • mentalstamina
  • Amatör

  • 75 inlĂ€gg
  • 0
Har du bara fas(er) och nolla kan du köra induktion. Har du dÀremot inte nÄgon nolla sÄ gÄr det inte.
Nolla krÀvs för att kunna fÄ ut 230V (fas->noll) för fas->fas Àr 400V.
Induktionsspisen jag köpte kom med en perilex-kontakt (5 stift dÀr 4 sitter i en fyrkant och sista i mitten).

Offtopic: Jag Àr sjukt nöjd med induktion, lÀtt vÀrt den investeringen.

#5

Postad 08 juni 2009 - 18:16

-SH-
  • -SH-
  • LĂ€rjunge

  • 335 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr just induktions jag kollar pÄ tycker som att det Àr lönlöst att kolla pÄ nÄt annat...
Men sÄ du sÀger alltsÄ att det inte borde vara nÄt problem alls ?

Eftersom du har lossat pÄ din vÀggkontakt och konstaterat att det finns fem ledare dÀr inklusive den blÄ nolledaren sÄ Àr det inga problem att koppla in en induktionsspis dÀr. VÀrt att veta Àr att de flesta (alla) induktionsspisar kommer med en lös sladd som man fÄr skruva dit sjÀlv pÄ spisens baksida, inte sÀrskilt svÄrt men man fÄr inte göra fel.

#6

Postad 08 juni 2009 - 19:12

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0
Jag har som med hört att induktion Àr grymt bra alla som har köpt en Àr vÀldigt nöjda...
Men vilket mÀrke ska jag kika efter tycker ni ?
Och vilken prisklass hamnar man mellan 10-15 k eller ?

#7

Postad 09 juni 2009 - 07:47

mentalstamina
  • mentalstamina
  • Amatör

  • 75 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr nog svÄrt att hitta nÄgon som har erfarenhet av flera mÀrken.
SjÀlv var jag inne pÄ att bestÀlla en Gorenje via tretti.se som kostade 12k men tillslut föll det pÄ en Husqvarna QSI6112X som jag hittade hos en lokal handlare för 14k. DÄ ingick Àven hemkörning och montering i det priset.
Anledningen till att jag valde Husqvarnan var att den hade inbyggd matlagningstermometer och tjejen Àlskar att baka. Sen vill jag ha en rostfri med riktiga vred för plattorna istÀllet för touchknappar. UtifrÄn de kriterierna sÄ passade Husquarnan bÀst.

Priset du fÄr rÀkna med blir nog 10-15k beroende pÄ mÀrke och funktion.

#8

Postad 09 juni 2009 - 12:32

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr nog svÄrt att hitta nÄgon som har erfarenhet av flera mÀrken.
SjÀlv var jag inne pÄ att bestÀlla en Gorenje via tretti.se som kostade 12k men tillslut föll det pÄ en Husqvarna QSI6112X som jag hittade hos en lokal handlare för 14k. DÄ ingick Àven hemkörning och montering i det priset.
Anledningen till att jag valde Husqvarnan var att den hade inbyggd matlagningstermometer och tjejen Àlskar att baka. Sen vill jag ha en rostfri med riktiga vred för plattorna istÀllet för touchknappar. UtifrÄn de kriterierna sÄ passade Husquarnan bÀst.

Priset du fÄr rÀkna med blir nog 10-15k beroende pÄ mÀrke och funktion.


Hur Àr du nöjd med den Àn sÄ lÀnge den har inte strulat nÄt för dig eller ?
Kollade in bilderna pÄ den och den var ju vÀldigt snygg och stilren

#9

Postad 09 juni 2009 - 14:59

mentalstamina
  • mentalstamina
  • Amatör

  • 75 inlĂ€gg
  • 0
Jag har inte haft den i mer Àn 5-6 veckor, men jag Àr vÀldigt nöjd att jag valde just induktion.
Det enda som kan anses som strul Àr att jag var tvungen att skaffa nÄgra nya kokkÀrl. Mina fina stekpannor frÄn scanpan i helgjuten aluminium kunde jag inte anvÀnda. Men det visste jag iofs om. Annars har det inte varit nÄgot som jag tyckt verkat konstigt eller krÄnglat.
En annan sak som kan vara bra att veta Àr att det surrar nÀr man kör induktionshÀllen, lÄter lite som en syrsa, högfrekvent. Dock Àr det ingenting jag stör mig pÄ och det hörs inte nÀr jag har spisflÀkten pÄ.

#10

Postad 09 juni 2009 - 16:50

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0
Det jag undrar Àr bara ifall induktions spisr Àr lika bra nya som om 10 Är som gamla tradisionella Àr ?
Vi har hemma nu en cylinda keramikhÀll och den Àr nog ca 10 Är tror jag och den fungerar bra o sÄ

Sen gamla gjutjÀrns hÄller ju hur klÀnge som helst,undrar bara hur lÀnge en induktions klarar sig fast det Àr vÀl ingen som kan svara pÄ för dom har ju inte funnits sÄ lÀnge

#11

Postad 09 juni 2009 - 16:54

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0
Sen mÄste jag bara skriva ifall det Àr nÄn som funderar pÄ inköp
Jag har ju 400v hemma men var pÄ giganten idag och kollade alla induktionshÀllar (spisar) levereras ju med nÄt som kallas i folkmun för europakontakt och dÀr sitter alla stften (noll,fas,jord) pÄ rad..
AlltsÄ ingen perplex kontakt dÀr inte

#12

Postad 09 juni 2009 - 20:23

-SH-
  • -SH-
  • LĂ€rjunge

  • 335 inlĂ€gg
  • 0

Sen mÄste jag bara skriva ifall det Àr nÄn som funderar pÄ inköp
Jag har ju 400v hemma men var pÄ giganten idag och kollade alla induktionshÀllar (spisar) levereras ju med nÄt som kallas i folkmun för europakontakt och dÀr sitter alla stften (noll,fas,jord) pÄ rad..
AlltsÄ ingen perplex kontakt dÀr inte

Har aldrig hört om det tidigare, det Àr ju en 1-faskontakt. Elgigantens problem Àr nog att de köper spisar via Norge... Jobbar sjÀlv inom fackhandlen och jag vet att induktionsspisar frÄn Electrolux, Husqvarna, Elektro Helios och Bosch/Siemens (för den svenska marknaden) kommer med en vanlig 3-faskontakt, dvs en sÄdan du vill ha med ett platt jordstift och fyra runda stift runt om.

#13

Postad 09 juni 2009 - 21:17

-SH-
  • -SH-
  • LĂ€rjunge

  • 335 inlĂ€gg
  • 0

Det jag undrar Àr bara ifall induktions spisr Àr lika bra nya som om 10 Är som gamla tradisionella Àr ?
Vi har hemma nu en cylinda keramikhÀll och den Àr nog ca 10 Är tror jag och den fungerar bra o sÄ

Sen gamla gjutjÀrns hÄller ju hur klÀnge som helst,undrar bara hur lÀnge en induktions klarar sig fast det Àr vÀl ingen som kan svara pÄ för dom har ju inte funnits sÄ lÀnge

Jag har Àn sÄ lÀnge inte trÀffat pÄ nÄgon som behövt byta ut sin induktionshÀll pga att den slutat fungera av Älder eller bortom lönsam reparation och tekniken har ju funnits för konsumenter i 10+ Är. HÄllbarheten borde alltsÄ inte vara nÄgot större problem.

#14

Postad 09 juni 2009 - 22:06

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlĂ€gg
  • 0
Hur Àr induktionshÀller uppbyggda? Kan en platta gÄ sönder dÀr och gÄr den dÄ att byta?

En platta pÄ keramikhÀllen gick sönder för nÄgra Är sedan, bara ta kontakt med servicefirma och köpa ny platta för, tror det var 400-500 kr. en snabbare och bÀttre platta till och med. Fast det var den minsta, större plattor givetvis lite dyrare. var mycket enkel att byta.

#15

Postad 10 juni 2009 - 11:58

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • LĂ€rjunge

  • 427 inlĂ€gg
  • 0
Tycker det lÄter extremt med 10-15 k för en induktionshÀll. Köpte min pÄ IKEA för ca 6 lakan. Förhoppningsvis duger den bra.

#16

Postad 11 juni 2009 - 00:21

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0

Har aldrig hört om det tidigare, det Àr ju en 1-faskontakt. Elgigantens problem Àr nog att de köper spisar via Norge... Jobbar sjÀlv inom fackhandlen och jag vet att induktionsspisar frÄn Electrolux, Husqvarna, Elektro Helios och Bosch/Siemens (för den svenska marknaden) kommer med en vanlig 3-faskontakt, dvs en sÄdan du vill ha med ett platt jordstift och fyra runda stift runt om.

Aha det var ju skönt att höra
En frÄga bara kontakten pÄ en induktionshÀll anvÀnder den nolla dvs stiftet lÀngs upp till vÀnster ?

#17

Postad 11 juni 2009 - 11:01

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlĂ€gg
  • 0

Tycker det lÄter extremt med 10-15 k för en induktionshÀll. Köpte min pÄ IKEA för ca 6 lakan. Förhoppningsvis duger den bra.


De pratar om induktionspisar. Din hÀll duger sÀkert bra men det Àr nog svÄrt att baka i som de pratar om ovan... :)

Aha det var ju skönt att höra
En frÄga bara kontakten pÄ en induktionshÀll anvÀnder den nolla dvs stiftet lÀngs upp till vÀnster ?


Ja, den anvÀnder nolla. Om du vÀljer nÄgon annan Àn Elgiganten sÄ fÄ du med rÀtt anslutningskabel ifrÄn början.

#18

Postad 11 juni 2009 - 18:33

-SH-
  • -SH-
  • LĂ€rjunge

  • 335 inlĂ€gg
  • 0

Hur Àr induktionshÀller uppbyggda? Kan en platta gÄ sönder dÀr och gÄr den dÄ att byta?

En platta pÄ keramikhÀllen gick sönder för nÄgra Är sedan, bara ta kontakt med servicefirma och köpa ny platta för, tror det var 400-500 kr. en snabbare och bÀttre platta till och med. Fast det var den minsta, större plattor givetvis lite dyrare. var mycket enkel att byta.

Klart en induktionshÀll kan gÄ sönder men sjÀlva "plattorna" bestÄr ju av spolar och de tror jag inte gÄr sönder sÀrskilt lÀtt. De fel som jag sett pÄ induktionshÀllar har vanligen bestÄtt av elektronikfel.



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.