Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Telia villafiber

297 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 20 april 2011 - 18:44

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Räknade efter.
Idag
Transit via samfällighet. 30-tal kanaler analogt och digitalt okrypterat (bland annat Viasat Sport/fotboll/motor, TV4 sport, silver...), cirka 150 kr per månad.
Canal Digital via sat, 358 kr/månad (C+ total)
Bredband cirka 16/1 ADSL + telefoni 299 kr

Kollar priserna på Telia (koden tidigare given på sidan)
mmh, det blir ju dyrare.
Bara tele+bredband 379 kr/månad (+80 mot nu, fast snabbare bredband)
+ lagom TV-paket 478 kr /månad (299+150 idag = 439, dvs +39 kr). Och färre kanaler, viasat går att köpa till för 120 kr/månad.(givet att man kan bli av med samfälligheten på något vis... det går nog inte så Tv via Telia är nog inte av intresse)

Detta plus en engångskostnad från 9 000 kr beroende på antal tjänster.

Om nu vi fick ett erbjudande, vette tusan om man skulle ta det. Tanken är ju att det ska bli billigare med fiber!

ed: lägger till att vårt gamla kabelnät, som Transit är anslutet till, inte är friskt nog att bära internet. Frågan är dessutom hur många år till nätet lever, det är slitet och förstärkarna i det går sönder med jämna mellanrum i tid.

Redigerat av Monshi, 21 april 2011 - 07:13.


#52

Postad 21 april 2011 - 05:59

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Ja man vill ju inte få det sämre och dyrare. Kan ju tillägga att även om vi tex nappat på Täby Fibernät eller nåt så hade vi behållt vårt nuvarande tv-utbud via Transit iaf. Detta för att vi är så nöjda med det, både vad gäller antal kanaler, pris, både analogt+digitalt ut från varje uttag i hemmet samt att dom som en av få på marknaden som sänder didigalt opkrypterat och slippa kort****t.

#53

Postad 21 april 2011 - 09:02

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Telia är ett affärsdrivande företag som naturligtvis håller koll på konkurrenternas priser.

När jag räknar samman vad jag f.n. betalar till Telia för teleabonnemanget jämte bredband och till Boxer för TV-abonnemanget samt jämför med kostnaden för tre anslutningar till villafiber, vinner villafiber.
Årskostnaden blir ca 1 500 kronor lägre.
Till detta skall läggas 9 000 kr engångskostnad.

Men då får jag ett snabbare bredband.
Några fler TV-kanaler.
Tillgång till HD-TV.

Dessutom gillar jag ny teknik.
.

#54

Postad 21 april 2011 - 21:37

Unregistered403133a4
  • Unregistered403133a4
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jag fick hem brev från villaägarföreningen. Genom dem går det att få 1500.- rabatt på Telias erbjudande. Gäller också vid teckning före 1/5. Det går att bli medlem nu för att få rabatten (380.-/år i medl.avg.).

#55

Postad 22 april 2011 - 11:33

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Jag fick hem brev från villaägarföreningen. Genom dem går det att få 1500.- rabatt på Telias erbjudande. Gäller också vid teckning före 1/5. Det går att bli medlem nu för att få rabatten (380.-/år i medl.avg.).



Tack för det.
Det har jag missat.
.

#56

Postad 23 april 2011 - 07:07

Unregisterede31e91d0
  • Unregisterede31e91d0
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

hehe jadu.
Om ja jämför Transits lösning som innebär, vad jag vet:
1: Fiber till villan
2: En box i villan som omvandlar Tv-signal i fiber till DVB-C
3: Sändningarna (än så länge) okodade och kan tas emot av alla apparater med DVB-C mottagare.
4: Därtill nätverksuppkopplingar i huset
5: Samt IP-telefoni.
(6: och saker ska ske under våren enligt hemsida, nya kanaler)
(7: Öppet nät, tror jag, det vill säga andra operatörer kan köpa in sig i fibern i framtiden)

men visst, de är en liten operatör utan ondemand tjänster och liknande. Och ska säga, lite osäker på exakt vad de erbjuder en ensam villaägare.

Mot Telia
1: fiber in till huset
2: nätverkskontakter/trådlöst inom huset
3: Krav på digitalbox, IPTV
4: Extra kostnad per varje box
5: Går ej att ta emot i dator
6: Ondemand
7: Ip-telefoni
8: Fler kanaler.

jag måste medge, att jag är såld på enkelheten i Transits teknik. Fast jag vet inte vad de kommer att hitta på under året, de har en lite kryptisk hemsida för tillfället.

ja, några lösa punkter.


Hej,

Jag har Transits villafiber 100/100, på pappret så har du rätt att det är en flexibel öppen leverantör. Problemet är att dom lovar stort och håller smått.

Den öppna TV-lösningen blir t.ex allt mindre när man plockar bort kanal efter kanal för att man inte har tillstånd att sända okrypterat (min gissning är att den okrypterade lösningen snart är ett minne blott). När det gäller spännande saker till våren med nya kanaler så skulle jag ta det med en nypa salt, Transit har en lång historik av att lova nya lösningar men det tar alltid evigheter innan dom får igång något.

Var du får att det är ett öppet nät ifrån vet jag inte, har inte hört ett sett ett spår av det under åren som kund, det framgår inte heller av hemsidan.

Det som får mig att gå över till Telia till slut (ja, jag har hoppat på Telias erbjudande om fiber trots att jag har fiber från Transit) är deras erbarmliga service frekventa driftsstopp och "planerade" avbrott (utan föregående information till kunden vilket gör att man kan undra vad skillnaden mellan planerat och oplanerat är ;-).

Transit är en liten operatör som ännu inte fattat att man som kund är beroende av internet och telefoni på ett helt annat sätt än man är av TV som ju var deras urspung som Transit KabelTV.

Hemsidan har varit lika kryptisk så länge jag kan komma ihåg, dvs de senaste 10 åren ;-)

/tobbe

#57

Postad 23 april 2011 - 08:07

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Tobbe, tack för klart svar. Helt klart har Transit det lite tufft nu. Det är ett litet bolag som ser stora jättar klampa in på deras intäktsområde med tjänster de inte har en chans att matcha.

Öppet nät, det var vad som sades vis en upphandling mot dem som inte ledde till affär. Att de i princip inte kan sätta något emot om en annan operatör vill sälja tjänster i nätet. Bättre det för dem än att ingen trafik finns i fibern.

Du har nog helt rätt i att snart är det öppna nätet passé, de har ju stöd för Cryptoguard i sitt nät och kanaler, exempelvis TV4, att den digitala signalen ska vara krypterad. (även i fysiskt begränsade kabelnät). Hemsidan de har idag antyder ett gäng nya kanaler och jag kan inte tänka mig att dessa kommer sändas utan kryptering, inte alla kunder som är intresserade att se och betala för alla kanaler.

#58

Postad 26 april 2011 - 12:03

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Tack för tipset om Villaägarföreningen andreasu! Gick med på en gång.

#59

Postad 26 april 2011 - 12:48

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Jag fick hem brev från villaägarföreningen. Genom dem går det att få 1500.- rabatt på Telias erbjudande. Gäller också vid teckning före 1/5. Det går att bli medlem nu för att få rabatten (380.-/år i medl.avg.).


Vem var avsändare på detta brev.
Jag har inte fått något trots att jag är medlem.
Har just ringt till Sollentuna och där var man ovetande.

#60

Postad 26 april 2011 - 14:53

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Verkar som det gäller Danderyds villaägarförening. Man kan se erbjudandet om man går in här http://www.villaagar...aagareforening/

#61

Postad 27 april 2011 - 15:19

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Verkar som det gäller Danderyds villaägarförening. Man kan se erbjudandet om man går in här http://www.villaagar...aagareforening/


Tackar!
Sände intresseanmälan igår. Idag ringde en trevlig flicka ifrån Telia varvid jag tecknade 478 kronors paketet.
Hon upplyste att Telia gjort en överenskommelse med Skatteverket om att 1000 kronor ROT-avdrag gällde vid luftledning.
Min fiberanslutning kostar därmed 9000 - 1500 - 1000 = 6500 kronor.
.

#62

Postad 27 april 2011 - 17:04

Unregistered403133a4
  • Unregistered403133a4
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Tackar!
Sände intresseanmälan igår. Idag ringde en trevlig flicka ifrån Telia varvid jag tecknade 478 kronors paketet.
Hon upplyste att Telia gjort en överenskommelse med Skatteverket om att 1000 kronor ROT-avdrag gällde vid luftledning.
Min fiberanslutning kostar därmed 9000 - 1500 - 1000 = 6500 kronor.
.


Jag skulle få en bekräftelse på mail, men har inte fått någon. Har du det?

#63

Postad 27 april 2011 - 18:35

Fredrik01
  • Fredrik01
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej, jag sitter också och funderar på om jag ska slå till efter ett samtal från Telia. Bor på Lidingö och man måste bestämma sig före den 1/5.

Först kan jag upplysa om att man kan upp till fem boxar på deras nät. Boxarna lånar man av Telia kostar inget extra. Däremot om man inte nöjer sig med frikanalerna får man betala extra för varje teve så klart - tror det var halva priset per teve.

Hon berättade att man troligtvis kan dra fibern i den befintliga kanalen för telefoni man har idag. Jag vill helst slippa gräva sönder min nyrenoverade tomt.

Varför är fiber via ledning sämre än nedgrävt? Bortsett från att det är old school förstås. Eventuellt larm går ju oftast via gsm nuförtiden tiden.

Och nu till den viktiga frågan - boxen som Telia erbjuder. Är det någon som har erfarenhet av denna box? Jag skulle bli galen om det visar sig att den är kass på att skala upp SD-teve till min 55 tums HD-teve. Är det någon som vet om den är bra eller dålig på detta? Nästan alla kanaler Telia har är ju fortfarande SD. Med tanke på allt strul man läst om ex Sagems Boxer-boxar vill man ju veta om prylarna är bra eller inte innan man investerar 9000:-i detta.

/Fredrik

#64

Postad 27 april 2011 - 22:41

Unregistered403133a4
  • Unregistered403133a4
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Varför är fiber via ledning sämre än nedgrävt? Bortsett från att det är old school förstås. Eventuellt larm går ju oftast via gsm nuförtiden tiden.


Well.... Min ledning gick av för två år sedan på grund av en fallande gren, och grannens i år. Varför är det nu de gräver ned elnätet i Småland (och övriga Sverige)? Det är klart att det inte är sämre kvalitet på tjänsten så länge fibern är uppe. Varför är det nu man drar det i marken vid nyinstallationer? ;o) (Dessutom är det enklare att hitta reparatörer som man slipper utbilda i att klättra i stolpar).

Edit: Att stolparna och kablarna är fula är inte heller en fördel.

Redigerat av Unregistered403133a4, 28 april 2011 - 08:28.


#65

Postad 28 april 2011 - 08:22

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Jag skulle få en bekräftelse på mail, men har inte fått någon. Har du det?


Inte ännu.
Blev också lovad brevbekräftelse i nästa vecka.
Blev upplyst om att jag har två ångerveckor, när även justeringar kan göras.
.

#66

Postad 28 april 2011 - 08:48

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Fiber via ledning via alla ens kommunikationer går... Som sagts i tråden - den som har larm på sin fastighet vill troligen inte att anknytningspunkten för detta sitter synligt i luften. Bara kapa ledning så...

men å andra sidan är det inget konstigt att komplettera/ha ett larm som går över mobilnätet istället så i sig är det inget argument.

Träd som faller över ledningar är en del av vardagen och den som äger en ledning kan alltid se till att minimera risken för detta.


Samt, inte vackert med svarta ledningar mellan husen. inte alls.

ed: ringde och kollade, nej, där jag bor är det inte aktuellt att inom detta år koppla in oss. Nehe, så var det med det. Fel sida av Enebybersgvägen...

Redigerat av Monshi, 28 april 2011 - 08:58.


#67

Postad 29 april 2011 - 11:05

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Jag skulle få en bekräftelse på mail, men har inte fått någon. Har du det?


Ringde Telia och efterlyste det utlovade mailet.
Gick inte att bli kopplad till den som jag talade med när jag gjorde min beställning. "Så gör vi inte på Telia."
Denna flicka menade att mail hörde till en förgången tid. Numera sändes bekräftelse endast med snigelpost.
Dock fanns min beställning i rullorna.
.

#68

Postad 02 maj 2011 - 10:42

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Har nu fått bekräftelse via brev från Telia.
Allting stämmer.

Ett särskilt tack till "andreasu" och "kaiserfranz" för 1 500 kronor.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 02 maj 2011 - 10:49.


#69

Postad 03 maj 2011 - 10:22

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Fick idag ett brev ifrån Danderyds Villaägareförening lydande i sammandrag:

”Telia förlänger och utvidgar erbjudandet att gälla både Danderyds och Djursholms Ekeby Villaägarföreningar.

Med detta brev vill vi meddela att erbjudandet är förlängt till 2011-05-11 samt utökat att gälla även Djursholms Ekebys Villaägareförening.

Även icke-medlemmar kan komma i åtnjutande av rabatten genom att snabbt gå med i vår förening (f.n. 380:-/år).

Telias erbjudande innebär att anslutningsavgiften reduceras med 1 500 kronor.

Gå in på adressen www.danderyds-vaf.se samt klicka på Nyheter.”


Detta borde gälla även er som redan anmält er eftersom ”Ångerrätten gäller i 14 dagar från den dag du fått denna bekräftelse”.

Man kan vara medlem i respektive förening även om man bor utanför deras område.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 04 maj 2011 - 07:58.


#70

Postad 04 maj 2011 - 10:24

Unregistered403133a4
  • Unregistered403133a4
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jag väntar fortfarande på mitt brev med bekräftad beställning.

#71

Postad 04 maj 2011 - 10:35

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Jag väntar fortfarande på mitt brev med bekräftad beställning.


Slå en signal till 020-755766 och kolla om du finns i rullorna.
När jag ringt har de svarat tämligen omgående.

Fick du svar på ditt tidigare mail?

Redigerat av Unregistered33b3a508, 05 maj 2011 - 11:07.


#72

Postad 05 maj 2011 - 16:14

Unregistered403133a4
  • Unregistered403133a4
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Häromdagen ringde faktiskt någon tillbaka, med samma icke uttömmande svar som tidigare. "Jamen. Det bestämmer du och entreprenören tillsammans när de är där." Suck......

Jag ringde kundtjänst idag. De tycks ha problem med att få ut bekräftelser på brev, så erbjudandet lär förlängas tidsmässigt....... Hoppas bara inte att bygget blir gravt försenat. Men ändå. Vi pratar om Telia/Skanova. Jag blir förvånad om jag har live fiberbredband före nyår.

#73

Postad 06 maj 2011 - 08:38

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Jag ringde kundtjänst idag. De tycks ha problem med att få ut bekräftelser på brev, så erbjudandet lär förlängas tidsmässigt....... Hoppas bara inte att bygget blir gravt försenat. Men ändå. Vi pratar om Telia/Skanova. Jag blir förvånad om jag har live fiberbredband före nyår.


Något förvånad över att detta inte meddelas officiellt.
Man kan t.ex. inte längre logga in med sin personliga kod.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 06 maj 2011 - 08:49.


#74

Postad 17 september 2011 - 08:36

snillefille
  • snillefille
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Dags att väcka den här lastgamla tråden. Jag nappade inte på erbjudandet i våras. Men nu dök det upp igen, man har fram till den sista september, samma priser verkar gälla. Är det någon av er andra som har blivit inkopplade och kan komma med erfarenheter?

#75

Postad 19 september 2011 - 07:42

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Jag väntar fortfarande på inkopplingen. Från början stod det 1 november som leveransdatum, men förra veckan ändrades det till 30 november. Dock inte hört ett ljud från telia eller någon underleverantör. Lite orolig för leveransdatumet iom att jag sagt upp befintliga abonnemang nu.

#76

Postad 19 september 2011 - 08:32

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Dags att väcka den här lastgamla tråden. Jag nappade inte på erbjudandet i våras. Men nu dök det upp igen, man har fram till den sista september, samma priser verkar gälla. Är det någon av er andra som har blivit inkopplade och kan komma med erfarenheter?


Inom vilket område bor du?
Kan anledningen till den obefintliga aktiviteten vara att för få som visat intresse?

#77

Postad 20 september 2011 - 09:25

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Pratade med en granne igår, han hade fått samma erbjudande från Telia som det vi fick tidigare i våras. Han hade dock missat det den gången. Det skulle vara samma anslutningsdatum för honom som för mig, dvs sista november.

#78

Postad 20 september 2011 - 10:00

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Pratade med en granne igår, han hade fått samma erbjudande från Telia som det vi fick tidigare i våras. Han hade dock missat det den gången. Det skulle vara samma anslutningsdatum för honom som för mig, dvs sista november.


Drygt två månader dit. Har du sett något som liknar aktivitet?
Under sommaren har Eon lagt om sin strömförsörjning inom Berga-Ösby området. Ett stort antal gator har haft ledningsschakt. Nu är det mesta igenlagt och försett med ny asfalt. Det förvånade mig att inte Telia samtidigt lade tomrör för fibern. Kanske har de inte bestämt sig. Månne vi en dag får veta att projektet ställts in på grund av för få intresserade.
.

#79

Postad 20 september 2011 - 11:11

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Nej jag har inte sett nån som helst aktivitet, vilket oroar mig. Såg även att Stocksund, eller om det var Djursholm, bytt datum från 30 augusti till 30 september. Kanske skall ta en tur i det området och se om det grävs någonstans.

#80

Postad 21 september 2011 - 20:15

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Nu har jag sett att dom är i full gång och gräver på och runt omkring ekbacksvägen.

#81

Postad 22 september 2011 - 14:21

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Nu har jag sett att dom är i full gång och gräver på och runt omkring ekbacksvägen.


Så bra.

#82

Postad 28 september 2011 - 13:10

snillefille
  • snillefille
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Inom vilket område bor du?


Jag bor i Berga. Här har de som sagt grävt ner el. Men tror inte de har grävt ner någon fiber...

#83

Postad 29 september 2011 - 08:26

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0


Jag bor i Berga. Här har de som sagt grävt ner el. Men tror inte de har grävt ner någon fiber...


Jag promenerar regelbundet i Berga där Eon grävt i flertalet gator under sommaren. Överraskad över att inte Telia samordnat sin fiber med Eon genom förläggning av tomrör.

I morgon är sista dagen för uppsägning av Boxer-abonnemanget att upphöra den 31 december.
På Telias hemsida anges den 30 november som senaste inkopplingsdag för min fastighet.
Vågar jag lita på Telia denna gång?
.

#84

Postad 30 september 2011 - 07:42

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Jag sa upp mitt boxerabonnemang för tidigt, men ringde sen till Boxer och fick förlänga det valfri tid, så jag tog en månad extra. Så du kan nog säga upp det, och sen förlänga det nån månad om så behövs.

#85

Postad 30 september 2011 - 08:18

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Jag sa upp mitt boxerabonnemang för tidigt, men ringde sen till Boxer och fick förlänga det valfri tid, så jag tog en månad extra. Så du kan nog säga upp det, och sen förlänga det nån månad om så behövs.


Tack för upplysningen.
Då gör jag så.
.

#86

Postad 03 oktober 2011 - 13:33

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Fick precis det här mailet av telia.

För en tid sedan beställde du fiberanslutning till din villa. Nu pågår arbetet med att dra fiber till Lidingö för att därefter ansluta de enskilda fastigheter som beställt fiberanslutning. Ett par veckor innan anslutningen av din villa kommer du att kontaktas av entreprenören som utför arbetet med mer information om aktuella datum och tidpunkter. Därefter kommer de tjänster du beställt att aktiveras och den utrustning du behöver kommer att skickas ut. Samtliga fiberanslutningar till villor i Lidingö beräknas vara klara den 2011-12-16.

Men det hela är lite konstigt eftersom jag inte bor på Lidingö, kanske skall slå dom en signal och höra vad som händer.

#87

Postad 03 oktober 2011 - 13:38

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Fick mail ifrån Telia att "Samtliga fiberanslutningar till villor i Lidingö beräknas vara klara den 2011-12-16."
Intressant. Undrar när samtliga fiberanslutningar till villor inom Danderyd, etapp 2 beräknas vara klara?
.
kaiserfranz var snabbare.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 03 oktober 2011 - 13:40.


#88

Postad 03 oktober 2011 - 13:43

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Jag ringde telia men dom kunde bara beklaga och sa att det blivit något fel på mailutskicket. Dom hade ingen utförligare leveransinformation gällande Danderyd än vad som står på deras hemsida, dvs sista november.

#89

Postad 03 oktober 2011 - 14:36

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Hur ofta uppdateras hemsidan?
Saxat ifrån Nacka:
  • Nacka Strand - Klar
  • Insjön 2011-06-01
  • Kummelnäs 2011-08-31
  • Saltsjöbaden 2011-06-01


#90

Postad 04 oktober 2011 - 08:57

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Medger att jag blev häpen.
Igår eftermiddag ringde en dam ifrån Telia som bad om ursäkt för det felaktiga mailet.
Lovade samtidigt att berörda skulle få ett nytt mail med adekvat information.

Detta lyder:

"Information fiberanslutning
För en tid sedan beställde du fiberanslutningtill din villa. Nu pågår arbetet med att dra fiber till Djursholmför att därefter ansluta de enskilda fastigheter som beställt fiberanslutning. Ett par veckor innan anslutningen av din villa kommer du att kontaktas av entreprenören som utför arbetet med mer information om aktuella datum och tidpunkter. Därefter kommer de tjänster du beställt att aktiveras och den utrustning du behöver kommer att skickas ut. Samtliga fiberanslutningar till villor i Djursholmberäknas vara klara den 2011-11-01

Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på 020-20 29 99. Du kan även läsa mer om fiber till villa och våra olika tjänsteerbjudanden på www.telia.se/fibertillvilla"
För ett par veckor sedan ändrades datumet på "fibertillvilla" från den 2011-11-01 till dagens "Berga Ösby 2011-11-30".

Alltså fortfarande något konfunderad.
.

#91

Postad 27 oktober 2011 - 15:25

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Nu händer det saker. När jag tittade ut i förmiddags höll fibergubbarna på med huvudledningen längs gatan.
Tror knappast anslutningen blir klar till den 1 november, som mailet ovan lovar.
Men den 30 november, som Telias hemsida anger, bör vara nåbart.
.

#92

Postad 17 november 2011 - 13:08

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Hur går det med grävningen?
I mitt område (Klingsta) har jag inte sett skymten av någon grävskopa, känns ytterst tveksamt att det blir klart till månadsskiftet.

#93

Postad 17 november 2011 - 13:35

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Längs min gata (Ösby) hängdes luftledning upp i början av denna månad.
Grävning pågår i vissa angränsande gator.
Emellertid tror jag inte att tidsplanen håller.
Inte den 1 november enligt mail den 4 oktober.
Inte heller den 30 november enligt Telias hemsida.
Entreprenören skall ju ta kontakt två veckor i förväg.
Dock kan ljuset skymtas.
.
.

#94

Postad 22 november 2011 - 10:30

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Jag har sett framemot fiberanslutningen.
Har för närvarande Boxer.
Försöker under tiden följa tråden "Telia Digital-TV".
Om erfarenheterna som redovisas där är signifikanta, pekar pilarna på ett nedköp.
.

#95

Postad 22 november 2011 - 20:19

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Ja, följer också den tråden, och det känns ju inte så bra. Har också boxer idag.

Idag fick jag för övrigt ett brev i brevlådan från Ericson, som skriver att dom skall in i mitt hus för att installera fibern, detta kommer ske under v46-47. Det är alltså denna samt förra veckan, lite skumt. Dessutom har jag inte sett några tecken på någon fiberdragning i mitt område. Skall ringa dom i morgon och höra hur det ligger till.

Så sent som igår kväll pratade jag med Telia och då sa dom att ett flertal områden drabbats av förseningar, och att dom skulle börja ringa runt till berörda kunder. Dom sa även att man kunde få "låna" mobilt bredband fram tills dess fibern blir installerad.

#96

Postad 23 november 2011 - 09:23

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

.
Så sent som igår kväll pratade jag med Telia och då sa dom att ett flertal områden drabbats av förseningar, och att dom skulle börja ringa runt till berörda kunder. Dom sa även att man kunde få "låna" mobilt bredband fram tills dess fibern blir installerad.


Tjälen har varit extremt besvärlig denna höst.
.

#97

Postad 23 november 2011 - 10:56

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Tjälen har varit extremt besvärlig denna höst.
.


Tjäle? Tillåt mig småle :)

#98

Postad 24 november 2011 - 10:21

Puyol
  • Puyol
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Bor i Skogsvik/Nora (Danderyd) och fick just besked från Telia att fiberinstallation kommer att ske någon gång v52 - v2

#99

Postad 24 november 2011 - 10:41

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Såg just att Telia justerat hemsidan:
  • Skogsvik/Nora 2011-12-16
  • Borgen 2011-11-30
  • Klingsta 2011-11-30
  • Ekeby 2011-12-31
  • Berga Ösby 2011-12-31


#100

Postad 24 november 2011 - 10:49

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Cyklade igenom del av området i Danderyd igår, om jag inte missminner mig låg det rejäla rullar med fiber här

ed. nu är det rätt

Redigerat av Monshi, 24 november 2011 - 10:53.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.