Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken helautomatisk espressomaskin ska man välja?

202 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 04 januari 2011 - 09:05

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

BrittBastard : Kan du med din maskin ändra till :svenskt språk i meny inställningar?
Enligt den svenska manualen för ENA 9 ska man ju kunna göra det ,men tyvärr verkar inte det alternativet finnas på min maskin.

Ps min är inhandlad hos en mindre lokal elkedja ,dvs inte hos de stora butikerna så som Mediamarket etc ,där det annars kanske är importerat direkt från tyska lager.


Ja, jag köpte min på www.kaffemaskinen.se och där var språket på svenska. Kan kolla när jag kommer hem var man ändrar språk. Om man nu kan det eller om det är förprogrammerat.

EDIT: Det SKA gå, kollade i manualen på nätet:

Språk
I denna programpunkt kan du ställa in vilket språk
som ska användas i din ENA.
Exempel: Ändra språk från SVENSKA till
ENGLISH.
Förutsättning: Displayen visar VÄLJ DRYCK.
Tryck på Rotary Switch tills UNDERHÅLL
Vrid Rotary Switch tills SPRÅK visas.
Tryck på Rotary Switch för att aktivera
programpunkten.
SVENSKA
Vrid Rotary Switch tills ENGLISH visas.
Tryck på Rotary Switch för att bekräfta
inställningen.
OK, språket är inställt.
LANGUAGE
Vrid Rotary Switch tills EXIT visas.
Tryck på Rotary Switch för att gå ur
programmeringsläget.
READY


Men du kommer inte in i menyn eller det finns inga språk att välja på? Vilket språk var den inställd på?

Redigerat av BrittBastard, 04 januari 2011 - 09:08.


#102

Postad 04 januari 2011 - 17:54

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Bra BB !
Jodå jag kommer in i menyn för de olika språk valen.
Men det finns bara Engelska ,Tyska ,Holländska ,Portugisiska å nått till.
Får försöka ringa Jura sverige igen ,finns bara ett mobil nummer ,som igår var det iaf ingen som svarade ..
I kartongen fanns en svensk instruktions manual iaf

Edit :Pratade med en trevlig å väl tillmötesgående representant på Jura .
så det kommer å lösa sig, om jag känner för det .

Redigerat av Wizeguy, 04 januari 2011 - 23:12.


#103

Postad 26 januari 2011 - 14:40

Unregistered834e705a
  • Unregistered834e705a
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Någon som vet någon kaffemaskins affär i stockholm?

#104

Postad 26 januari 2011 - 15:05

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Någon som vet någon kaffemaskins affär i stockholm?


Kaffemaskinen :P

#105

Postad 17 mars 2011 - 14:55

Unregistered61d06267
  • Unregistered61d06267
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej Jura kan jag rekommendera har haft min F50 i flera år är verkligen nöjd med den

MVH
Jossi

#106

Postad 17 mars 2011 - 21:26

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Kan ingenting om sånna här bryggare men jag undrar om det finns nån espressobryggare med kvarn som man även kan brygga en kopp vanligt kaffe med, skulle vilja ha en espressobryggare men gillar vanligt kaffe också, dvs stor mugg och inte så starkt som en espresso :rolleyes:
Är de svåra att göra rena? Kör perkulator idag men den börjar bli rätt sliten varför något annat ska införskaffas. Kapselmaskin är inte intressant då jag dricker en hel del kaffe per dag.

Edit/ max 5-6000 får den kosta.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 17 mars 2011 - 21:28.


#107

Postad 18 mars 2011 - 06:31

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Jag har en krups https://www.prisjakt...kt.php?p=311395
Där ställer man lätt in vattenmängden med ett vred om man vill ha vanligt kaffe, har ingen aning om hur dom andra funkar men borde ju vara likadant.

#108

Postad 18 mars 2011 - 10:39

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Kan ingenting om sånna här bryggare men jag undrar om det finns nån espressobryggare med kvarn som man även kan brygga en kopp vanligt kaffe med, skulle vilja ha en espressobryggare men gillar vanligt kaffe också, dvs stor mugg och inte så starkt som en espresso :P
Är de svåra att göra rena?

Det finns. Och det finns inte alls. Låt mig förklara... På nästan alla helautomatiska espressomaskiner kan man reglera både mängden kaffe som mals och mängden vatten som bryggs igenom kaffet och på så sätt få en mugg kaffe. Men det blir inte bryggkaffe. Oavsett vad maskintillverkarna säger. Varför då? Därför att espressomaskinen pressar vattnet genom kaffet under tryck och på kort tid. Bryggkaffe gör man genom att låta vattnet rinna genom kaffet under en klart längre tid än en espressomaskin klarar av. Dessa skillnader gör att den stora muggen kaffe ur espressomaskinen inte smakar som en stor mugg riktigt bryggkaffe. Bäst för dig är om du tar dig till en butik som låter dig provsmaka kaffet ur maskinerna.

Angående rengöringen, det är inte så svårt men det gäller att man lägger lite tid på omvårdnad av maskinen om man vill ha ett långt och problemfritt ägande.

#109

Postad 18 mars 2011 - 11:15

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Det finns. Och det finns inte alls. Låt mig förklara... På nästan alla helautomatiska espressomaskiner kan man reglera både mängden kaffe som mals och mängden vatten som bryggs igenom kaffet och på så sätt få en mugg kaffe. Men det blir inte bryggkaffe. Oavsett vad maskintillverkarna säger. Varför då? Därför att espressomaskinen pressar vattnet genom kaffet under tryck och på kort tid. Bryggkaffe gör man genom att låta vattnet rinna genom kaffet under en klart längre tid än en espressomaskin klarar av. Dessa skillnader gör att den stora muggen kaffe ur espressomaskinen inte smakar som en stor mugg riktigt bryggkaffe. Bäst för dig är om du tar dig till en butik som låter dig provsmaka kaffet ur maskinerna.

Angående rengöringen, det är inte så svårt men det gäller att man lägger lite tid på omvårdnad av maskinen om man vill ha ett långt och problemfritt ägande.



Det viktiga är att man kan få fram nått som inte är lika starkt som espresso :lol: Min perkulator ger ju inte heller samma smak på kaffet som en traditionell bryggare. Är ingen kännare men gillar lite variation :P

Klart att det måste få ta en del tid att hålla ordning på sina saker men får ju inte vara allt för besvärligt.

#110

Postad 18 mars 2011 - 12:00

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0

Klart att det måste få ta en del tid att hålla ordning på sina saker men får ju inte vara allt för besvärligt.


Min säger till lite då och då att det är dags att kalka av eller köra en rengöring, kalka av är som vanligt och rengöringen går ut på att stoppa i en tablett i ett hål och köra igenom maskinen.
Tror alla har liknande system så bli inte avskräckt utav det.

#111

Postad 18 mars 2011 - 16:39

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Det viktiga är att man kan få fram nått som inte är lika starkt som espresso :lol: Min perkulator ger ju inte heller samma smak på kaffet som en traditionell bryggare. Är ingen kännare men gillar lite variation :P

Klart att det måste få ta en del tid att hålla ordning på sina saker men får ju inte vara allt för besvärligt.


Ur en espressomaskin kan man få antingen "lungo" eller "americano". Lungo är en espresso som inte stoppas efter normal tid utan man låter maskinen pressa igenom mer vatten tills man når önskad mängd. Americano är en espresso bryggd på vanligt sätt, sedan utspädd med hett vatten till önskad mängd.

#112

Postad 19 mars 2011 - 07:30

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Själv har jag kört med en Saeco SuperAutomatica (tror jag den hette)i snart 10 års tid utan större problem. I genomsnitt har jag rengjort ordentligt kanske var tredje år, dock med följd att jag haft två små "översvämningar" när vattenavrinningen satt igen, men det är ju mitt fel.

Jag brygger i princip enbart Lungo, och hittils har jag inte hört någon som inte sagt att det var mycket bättre än deras vanliga bryggkaffe - dock gäller det hitta rätt bönor som ger tillräckligt med smak för att fungera bra till detta. Min favorit är Kahls Terra, dock blir det snabbt dyrt med dessa, samt jag kan ej köpa dem lokalt, så som alternativ kör jag Zoegas Intenzo som också blir bra. Sen blir det ju också så att jag snarare dricker två koppar kaffe för att motsvara en stor mugg, men det är ju inget problem då det går så fort att trycka fram en ny kopp :unsure:

#113

Postad 04 april 2011 - 15:29

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Kan numera räkna in mig i mängden som oxå ägare en Jura Ena 9. Fick ett bra pris så det blev bara att handla. Tänkte höra om någon/några har något tips på ex hur hårt man skall ställa kvarnen. Har för mig att jag sett något tips förrut men kan förbaskat inte hitta det.

// Sat

#114

Postad 04 april 2011 - 17:29

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Grattis till köpet ,hoppas du blir nöjd .
Själv har jag inte rört kvarnens malnings...grad!?..Den står på mitten läget som vid leveransen.
Varför känner du att du vill ändra den ?

Mina råd efter ca 4 månader med min ENA9 :

1. Köp inga Stor påsar bönor, kolla efter ett kaffe med bra kvalité och lagom stor påse ,tycker att 2-3 veckor är max efter öppnat kaffet har tappat sin rätta smak .
Gillar Juras egna kaffe märken, och så har de en lagom stora förpackning.

2. Använd gärna en varm kopp/glas ,det gör faktiskt skillnad! ,speciellt om du ska ha skummad mjölk, å kör gärna med lättmjölk före standard( lättare mjölk skummar bättre) det finns även "Latte Mjölk" på min lilla lokala ICA butik .

#115

Postad 04 april 2011 - 19:31

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Kan numera räkna in mig i mängden som oxå ägare en Jura Ena 9. Fick ett bra pris så det blev bara att handla. Tänkte höra om någon/några har något tips på ex hur hårt man skall ställa kvarnen. Har för mig att jag sett något tips förrut men kan förbaskat inte hitta det.

// Sat


Bra köp! Har också en Ena 9. Mitt tips; prova dig fram och hitta din malningsgrad.
Om det nu är det du menar med "hur hårt man skall ställa kvarnen"?

Precis som wizeguy skriver så gäller det samma sak med bönor, köp små påsar och prova dig fram.
Tänk också på att olika bönor passar olika bra till olika sorters kaffe.
D v s en böna kan passa jättebra till espresso men inte alls till capuccino.
Lita till din egen smak och inte på vad som skrivs på internet. :D

Redigerat av BrittBastard, 05 april 2011 - 07:37.


#116

Postad 05 april 2011 - 14:41

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Taclar för tipsen, idéen om att pröva små paket var kanon! Tror jag kommer att bli nöjd med köpet måste säga att den är grym på skumma, trodde inte det skulle bli så bra.

Det "problem" som jag hade var att jag tyckte det blev lite crema när jag gjorde espresso, ställde lite finare malning och idag tyckte jag den var riktigt bra! Kan säkert bli bättre med andra bönor och lite mer pillande, var här jag igentligen var ute efter tipsen.

// Sat

#117

Postad 05 april 2011 - 15:08

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Mängden crema är väldigt beroende på bönsorten. Robusta ger mer crema än arabica (om jag minns rätt, kan vara tvärtom :D)

#118

Postad 11 maj 2011 - 20:12

Lazzzlo
  • Lazzzlo
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Provdrack espresso från Ena9 i vårs (frun önskar/kräver mjölk), och bestämde då att det skulle bli en julklapp till julen 2011. Upptäckte idag att Jura kör kampanj på 9:an med mjölktermos och 4x0,25 kg kaffe.

Har redan beställt en maskin!

Får fundera ut en annan julklapp...

#119

Postad 12 maj 2011 - 09:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Provdrack espresso från Ena9 i vårs (frun önskar/kräver mjölk)..

Frun önskar gå upp i vikt :P

Min hjärna for ut mot en artikel för ett år sedan eller så i någon tidning. den så kallade barista-mjölken i latten och liknande kaffedrinkar var (är?!) inte den magraste och gav/ger ett rejält påslag i kaloriintaget för de som drack/dricker det ofta. I klass med att ta en vanlig kopp kaffe och ett litet wienerbörd vill jag minnas....

#120

Postad 12 maj 2011 - 10:07

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0

Frun önskar gå upp i vikt :P

Min hjärna for ut mot en artikel för ett år sedan eller så i någon tidning. den så kallade barista-mjölken i latten och liknande kaffedrinkar var (är?!) inte den magraste och gav/ger ett rejält påslag i kaloriintaget för de som drack/dricker det ofta. I klass med att ta en vanlig kopp kaffe och ett litet wienerbörd vill jag minnas....

Så du jämställer kalorimängden i lite mjölk med ett wienerbröd?
Tillåt mig tvivla...

#121

Postad 12 maj 2011 - 12:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Så du jämställer kalorimängden i lite mjölk med ett wienerbröd?
Tillåt mig tvivla...

jo jo, jag vet. jag vill minnas att jämförelsen var i den kategorin men som du påpekar behöver man få i sig ganska mycket fet mjölk för att nå ett wienerbröd....

Så liknelsen är nog snarast att x antal koppar latte med barista mjölk motsvarar ett wienerbröd.

tack för att du påpekar det orimliga.

Samt mjölken man har hemmavid kan man själv se till är med bra fetthalt, man behöver inte göra latte med vispgrädde.

#122

Postad 12 maj 2011 - 12:45

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0

jo jo, jag vet. jag vill minnas att jämförelsen var i den kategorin men som du påpekar behöver man få i sig ganska mycket fet mjölk för att nå ett wienerbröd....

Så liknelsen är nog snarast att x antal koppar latte med barista mjölk motsvarar ett wienerbröd.

tack för att du påpekar det orimliga.

Samt mjölken man har hemmavid kan man själv se till är med bra fetthalt, man behöver inte göra latte med vispgrädde.

Haha,
var inte min mening att vara dryg, men avskyr hela den där "nu skrämmer vi upp alla småfeta hemmafruar med irrelevanta fakta"-journalistiken :P

Men det är klart, tillräckligt mycket av nästan allt kan jämställas med wienerbröd!

#123

Postad 12 maj 2011 - 20:05

Lazzzlo
  • Lazzzlo
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tack för er rörande omtanke om min hustrus midjemått, för det var väl där diskussionen om barista-mjölk kontra wienerbröd startade ;-)
Angående mjölken så undrar jag om någon har erfarenhet av laktosfrimjölk i sådana här maskiner? I normalfallet har vi Valio laktosfri mellanmjölk hemma, någon som kört den igenom Ena9?

#124

Postad 14 maj 2011 - 16:01

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Provdrack espresso från Ena9 i vårs (frun önskar/kräver mjölk), och bestämde då att det skulle bli en julklapp till julen 2011. Upptäckte idag att Jura kör kampanj på 9:an med mjölktermos och 4x0,25 kg kaffe.

Har redan beställt en maskin!

Får fundera ut en annan julklapp...


Länk?

#125

Postad 15 maj 2011 - 08:14

Lazzzlo
  • Lazzzlo
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Länk?


Överallt :-) Det är som sagt Jura som kör kampanjen så alla återförsäljare har sänkt listpriset med 1000:- och skickar med mjölktermos o kaffe. ELON, Kaffemaskinen, Kaffegrossisten, Hemma osv

#126

Postad 02 oktober 2011 - 21:34

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0


Jag har kikat lite på den här Siemens-maskinen, och tycker den verkar väldigt kompetent för sitt pris. Jag har en fråga - jag antar att det går att göra en "vanlig" kopp kaffe i den här sortens maskiner? Alltså, en större kopp än espresso.

I övrigt - vad tror ni om den där? Eller har ni något annat att rekommendera i den prisklassen?

#127

Postad 03 oktober 2011 - 14:32

The_Dude
  • The_Dude
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0


Jag har en fråga - jag antar att det går att göra en "vanlig" kopp kaffe i den här sortens maskiner? Alltså, en större kopp än espresso.


Enligt manualen finns det följande val av kaffetyp;
  • Liten Espresso
  • Espresso
  • Liten Café Crème
  • Café Crème
  • Stor Café Crème
Café Crème är typ "vanlig" kopp kaffe.

// The_Dude

#128

Postad 06 oktober 2011 - 20:36

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0



Jag har kikat lite på den här Siemens-maskinen, och tycker den verkar väldigt kompetent för sitt pris. Jag har en fråga - jag antar att det går att göra en "vanlig" kopp kaffe i den här sortens maskiner? Alltså, en större kopp än espresso.

I övrigt - vad tror ni om den där? Eller har ni något annat att rekommendera i den prisklassen?


Jag var i samma sitts som du för tio månader sedan, och funderade starkt på en Siemens maskin(mest för designen).
Som jag fattar köper dom sina kvarnar av Saeco tillverkarna som dock är en bra budget klass.
Men jag valde tillslut att satsa på Jura ENA serien.
Dels för att det var rådet från alla som var "kunniga" och iom att Jura inte pysslar med bitillverkning av dvd, mp3, bildäck ,tennisrack eller vad det nu må vara . Utan de gör kaffemaskiner helt enket!
Är mega nöjd med min ENA9 ,och du bör kunna köpa ENA7:an för ungefär samma peng ,de har samma innehåll ,men skiljer sig lite på externa detaljer..

#129

Postad 27 november 2011 - 23:51

aSson
  • aSson
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Har dom senaste dagarna försökt få mej en uppfattning vad som skulle passa mej bäst,
Har börjat tröttna ur på perkulatorn.
som man måste koka minst 4dl kaffe för att få det bra,
och så tar det en evighet,
Och krångligare att göra rent filtret än i en vanlig bryggare där man kastar hela skiten.

Så det som jag vill ha är enstacka snabba koppar med kaffe,
Och mjölk skummare till frugan.
Enkelt underhåll och inget sullande
Tycker att 5000kr är smärt gränsen, skulle helst se något billigare,
Men efter lite surfande så verkar den här vara rätt ok


men hur är det med följande, någon som testat?






Redigerat av aSson, 28 november 2011 - 00:00.


#130

Postad 30 november 2011 - 22:19

aSson
  • aSson
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Var och testade den här på Elgiganten idag,
Skulle nog passa mej bra,
det gick bra att ändra styrka och storlek, var i flera steg och inte endast 2 som vissa modeller har



Men som sagt var,
finns det någon billigare som man lätt kan ändra storlek och styrka + mjölk skummare
Är ny i espresso träsket..

#131

Postad 04 december 2011 - 15:48

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Är det någon som har någon erfarenhet av onetouch cappucino maskiner? Alltså en helautomatisk espressomaskin som, med en knapptryckning, kan producera en cappucino/latte. Den här maskinen klarar exempelvis det:

Vilka nackdelar, förutom att separat ångrör saknas, finns det med denna typ av maskin? Ska byta ut vår nuvarande kapselmaskin (Dolce Gusto) med separat mjölkskummare mot en helautomatisk och det känns väldigt smutt att man bara behöver slå på maskinen, plocka fram mjölkbehållaren ur kylen och sätta den på plats och sen trycka på knappen. Ovanstående maskin kan man f.ö köpa i tyskland för ca 4800 ink frakt.

//P

#132

Postad 04 december 2011 - 17:57

aSson
  • aSson
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Är det någon som har någon erfarenhet av onetouch cappucino maskiner? Alltså en helautomatisk espressomaskin som, med en knapptryckning, kan producera en cappucino/latte. Den här maskinen klarar exempelvis det:


Vilka nackdelar, förutom att separat ångrör saknas, finns det med denna typ av maskin? Ska byta ut vår nuvarande kapselmaskin (Dolce Gusto) med separat mjölkskummare mot en helautomatisk och det känns väldigt smutt att man bara behöver slå på maskinen, plocka fram mjölkbehållaren ur kylen och sätta den på plats och sen trycka på knappen. Ovanstående maskin kan man f.ö köpa i tyskland för ca 4800 ink frakt.

//P

Intressant, vilken sida har du tittat på?

#133

Postad 04 december 2011 - 19:11

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Intressant, vilken sida har du tittat på?

Internationella priser på prisjakt. Klicka på bilden och välj fliken internationella priser.

//P

#134

Postad 05 december 2011 - 21:57

aSson
  • aSson
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Undrar om man törs köpa från Polen, är halva priset mot här hemma,
Här är en Onetouch maskin Siemens EQ7 till ett bra pris,
http://www.electro.p..._-501459,1.html
men vet inte vad frakten kan bli än riktig

#135

Postad 06 december 2011 - 22:21

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Såg att tretti.se har en Bosch till, vad som iaf verkar vara, ett bra pris. Förvisso ingen onetouch maskin, men den verkar ganska kompetent.

Rekommenderat pris från Bosch är 7990, vilket man ju får ta med en nypa salt, men 3995 som tretti.se tar just nu känns onekligen lågt...

//P

#136

Postad 06 december 2011 - 22:26

aSson
  • aSson
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Såg att tretti.se har en Bosch till, vad som iaf verkar vara, ett bra pris. Förvisso ingen onetouch maskin, men den verkar ganska kompetent.


Rekommenderat pris från Bosch är 7990, vilket man ju får ta med en nypa salt, men 3995 som tretti.se tar just nu känns onekligen lågt...

//P


Bosch -Siemens är väl samma vad jag har för mej, och den där är då väldigt lik EQ5
Sen kanske dom inte har samma inställningar i mjukvaran
Men billig är den



#137

Postad 07 december 2011 - 09:02

kokkelimokk
  • kokkelimokk
  • Lärjunge

  • 410 inlägg
  • 0
Ingen som provat beställa från Polen?

#138

Postad 07 december 2011 - 09:14

aSson
  • aSson
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Mailade ett par polska internet butiker igår ang.
Frakt och kort avgift
Får se vad det ger.

Ang mitt förra inlägg:
Jag har jämfört Bosch och siemens manualerna och dom 2 är exakt lika.


#139

Postad 07 december 2011 - 22:31

aSson
  • aSson
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Undrar om det är värt dom där extra pengarna att köpa en

Från polen,
har fått 2 svar som säger att dom inte skickar utomlands, väntar på 7 svar till,
Skulle tippa på att den kommer att kosta runt 6000kr totalt,

om man ställer det mot


Så har siemens dom här fördelarna som jag gillar
  • Snyggare display, mer info
  • Svängbart kaffe utlopp, vilket med ger onetuch drickar
Och nackdelar
  • Krångligare garanti
  • Dyrare
Så frågan är om det är värt 2000kr bara för att kunna göra mjölk blandningar på ett enkelt sätt.

#140

Postad 08 december 2011 - 07:44

kokkelimokk
  • kokkelimokk
  • Lärjunge

  • 410 inlägg
  • 0
Frågan är ju om det verkligen bara är det som är skillnaderna, känns ju som det borde vara bättre bryggrupp eller nåt sånt på den som kostar så mycket mer?

Den här versionen verkar nästan vara samma som den andra fast med mjölkbehållare? Den är billigare här men dyrare i Polen.



#141

Postad 08 december 2011 - 09:30

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Polaren har en sådan som gör allt - han förvarar mjölkbehållaren i kylen (och byter ut den dagligen tror jag), när man sedan laddat är det bara att trycka på knappen så fixar maskinen allt. Tyckte själv att det blev bra, även om en "riktig cappuccino" (läs på cafe) som är välgjord är bättre, så för hemmabruk där man inte orkar hålla på att skumma/rengöra själv tycker jag dessa maskiner är toppen.

Har själv en gammal saeco med manuell skummare idag, men börjar bli lite sugen på att byta till en med automatisk skummare.

#142

Postad 08 december 2011 - 16:57

aSson
  • aSson
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Frågan är ju om det verkligen bara är det som är skillnaderna, känns ju som det borde vara bättre bryggrupp eller nåt sånt på den som kostar så mycket mer?

Den här versionen verkar nästan vara samma som den andra fast med mjölkbehållare? Den är billigare här men dyrare i Polen.


Skillnaden på TE701...
och
TE703..... och TE706.... är:
19 bars tryck
koppvärmare
Mjölkbehållare

#143

Postad 09 december 2011 - 10:25

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Blir nog en sån här från tyskland (den röda modellen går att få för ca 5500 med frakt):

Ingen one touch maskin förvisso, men när jag var till den lokala Elon handlaren igår så hade jag chansen att jämföra Jura med bl a Siemens/Bosch och kvalitetskänslan i Jura är ett par snäpp vassare.

//P

#144

Postad 09 december 2011 - 10:44

aSson
  • aSson
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Blir nog en sån här från tyskland (den röda modellen går att få för ca 5500 med frakt):


Ingen one touch maskin förvisso, men när jag var till den lokala Elon handlaren igår så hade jag chansen att jämföra Jura med bl a Siemens/Bosch och kvalitetskänslan i Jura är ett par snäpp vassare.

//P


Intressant,
Kan du dela med dej vart du tänkte handla?

#145

Postad 09 december 2011 - 12:55

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Intressant,
Kan du dela med dej vart du tänkte handla?

http://www.comtech.d..._10409_671.html

Det är ju som sagt den röda modellen. Vill man ha den vita eller svarta så blir det några hundralappar till.

//P

#146

Postad 09 december 2011 - 16:07

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
På samma sida får du en ENA3 för 549 eurosar, samma maskin men lite andra knappar :)

#147

Postad 09 december 2011 - 16:09

aSson
  • aSson
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Blir nog en sån här från tyskland (den röda modellen går att få för ca 5500 med frakt):


Ingen one touch maskin förvisso, men när jag var till den lokala Elon handlaren igår så hade jag chansen att jämföra Jura med bl a Siemens/Bosch och kvalitetskänslan i Jura är ett par snäpp vassare.

//P

Har den nått rengörings program för mjölk delen
Siemens ställer man en skål under så fixar den det själv.

#148

Postad 09 december 2011 - 17:21

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Nej, det har den inte.

#149

Postad 09 december 2011 - 20:06

Sledgeman
  • Sledgeman
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Någon som vet vad som skiljer Jura ENA 5 och denna ENA X1 http://www.comtech.d..._33475_671.html ??

Ser likdana ut både på specar och till utseende. Ca 4200 kr inkl frakt känns billigt.

Har iofs redan köpt en Jura, fick köpa en ENA 3 visningsex för 3900kr :) , men brorsan är på jakt efter en och X1 ser ju att vara intressant.

#150

Postad 10 december 2011 - 20:58

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Någon som vet vad som skiljer Jura ENA 5 och denna ENA X1 http://www.comtech.d..._33475_671.html ??

Ser likdana ut både på specar och till utseende. Ca 4200 kr inkl frakt känns billigt.

Har iofs redan köpt en Jura, fick köpa en ENA 3 visningsex för 3900kr :) , men brorsan är på jakt efter en och X1 ser ju att vara intressant.

Saknar ångfunktion. Munstycket levererar bara hett vatten.

//P



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.