Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svenska HDTV-kanaler

1540 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 23 oktober 2006 - 09:30

xjeldc
  • xjeldc
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Hej

Kollade lite på SVT:S direktsända gala i går kväll  på SVT HD....
Inte alls bra bildkvallité någon som håller med..

<{POST_SNAPBACK}>


Recension av SVT 50 år via SVT-HD: Vilken besvikelse. Har aldrig sett någon annan HD-kanal med så dålig teknisk kvalitet. TV-kamerorna som används brusar otroligt mycket. Det är heller inte ett snällt brus (okorrelerat, gauss-fördelat), utan ett som ger obehaglig bild (grannpixelkorrelerat). Folk ser ut som sandpapper i ansiktena, mörka kostymer snöar, mm. Bruset överanstränger även encodern, så att man ser artefakter typ mosaikmönster och annat, något man aldrig brukar se på HD-kanaler (men väl SD-kanaler). När man tittar på HD-kanalerna HD-1/HD-2/HD-5/EXQI så är bilden så otroligt bra, både beträffande upplösning (1920*1080) och klar och brusfri bild, att det känns som att titta på verkligheten. En riktig WOW-känsla. SVT-HD har bara upplösningen 1280*720 och bruset i bilden gör att det är mycket långt ifrån någon WOW-känsla.

Bellman-avsnittet i HD-slingan har också otroligt mycket brus. Trodde det var ett tillfälligt misslyckande, men när det nu även återkommer på festutsändningen så bådar det inte gott. Snälla SVT, byt kameror, det finns ju bevisligen bra sådana!

Lost in translation på SVT-HD hade bara DVD-kvalitet, kommer ej ihåg om det var lokadant på C More HD.

<{POST_SNAPBACK}>


Skall väl tillägga att VM-utsändningarna via SVT-HD var mycket bra. SVT-HD 720p MPEG-4 var bättre än HD-2 1080i MPEG-2. Men jag skulle tro att 1080i MPEG-4 vore bättre än båda dessa. I väntan på 1080p, som vore idealet.

#252

Postad 23 oktober 2006 - 10:50

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Hej

Kollade lite på SVT:S direktsända gala i går kväll  på SVT HD....
Inte alls bra bildkvallité någon som håller med..

<{POST_SNAPBACK}>


Recension av SVT 50 år via SVT-HD: Vilken besvikelse. Har aldrig sett någon annan HD-kanal med så dålig teknisk kvalitet. TV-kamerorna som används brusar otroligt mycket. Det är heller inte ett snällt brus (okorrelerat, gauss-fördelat), utan ett som ger obehaglig bild (grannpixelkorrelerat). Folk ser ut som sandpapper i ansiktena, mörka kostymer snöar, mm. Bruset överanstränger även encodern, så att man ser artefakter typ mosaikmönster och annat, något man aldrig brukar se på HD-kanaler (men väl SD-kanaler). När man tittar på HD-kanalerna HD-1/HD-2/HD-5/EXQI så är bilden så otroligt bra, både beträffande upplösning (1920*1080) och klar och brusfri bild, att det känns som att titta på verkligheten. En riktig WOW-känsla. SVT-HD har bara upplösningen 1280*720 och bruset i bilden gör att det är mycket långt ifrån någon WOW-känsla.

Bellman-avsnittet i HD-slingan har också otroligt mycket brus. Trodde det var ett tillfälligt misslyckande, men när det nu även återkommer på festutsändningen så bådar det inte gott. Snälla SVT, byt kameror, det finns ju bevisligen bra sådana!

Lost in translation på SVT-HD hade bara DVD-kvalitet, kommer ej ihåg om det var lokadant på C More HD.

<{POST_SNAPBACK}>


Skall väl tillägga att VM-utsändningarna via SVT-HD var mycket bra. SVT-HD 720p MPEG-4 var bättre än HD-2 1080i MPEG-2. Men jag skulle tro att 1080i MPEG-4 vore bättre än båda dessa. I väntan på 1080p, som vore idealet.

<{POST_SNAPBACK}>


Men VM var ju sport som trivs bra med 720p, dessutom var det ju inte producerat med SVTs kameror. Annat som bör fungera bra i 720p är videobaseratmaterial. De flesta av de trailers som går i slingan tror jag är videobaserat, kanske med några undantag.

Har som sagt inte sett ett enda exempel från C More HD (som sänder i 1080i MPEG2) som sett lika illa ut som Lost in Translation.

Dessa intryck gör att jag tror SVT kommer att få problem med kvaliten på de flesta filmer. Däremot bör det kunna fungera bra på egna serier och sport. I alla fall om de har ordning på kamerakvaliten eller vad nu problemet var under det så kallade kalaset.

Jag vet att det finns stationer som sänder i 720p (mpeg2) i USA men är det någon som vet om det finns någon annan kanal i Europa som satsar på 720p? SVT och BBC har alltid varit bland de två ledande TV bolagen vad det gäller teknisk utveckling i Europeisk TV. BBC satsar på 1080i. SVT verkar köra ett eget race. Känns lite som om dom satsar på en udda teknik.

#253

Postad 23 oktober 2006 - 11:34

xjeldc
  • xjeldc
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Hej

Kollade lite på SVT:S direktsända gala i går kväll  på SVT HD....
Inte alls bra bildkvallité någon som håller med..

<{POST_SNAPBACK}>


Recension av SVT 50 år via SVT-HD: Vilken besvikelse. Har aldrig sett någon annan HD-kanal med så dålig teknisk kvalitet. TV-kamerorna som används brusar otroligt mycket. Det är heller inte ett snällt brus (okorrelerat, gauss-fördelat), utan ett som ger obehaglig bild (grannpixelkorrelerat). Folk ser ut som sandpapper i ansiktena, mörka kostymer snöar, mm. Bruset överanstränger även encodern, så att man ser artefakter typ mosaikmönster och annat, något man aldrig brukar se på HD-kanaler (men väl SD-kanaler). När man tittar på HD-kanalerna HD-1/HD-2/HD-5/EXQI så är bilden så otroligt bra, både beträffande upplösning (1920*1080) och klar och brusfri bild, att det känns som att titta på verkligheten. En riktig WOW-känsla. SVT-HD har bara upplösningen 1280*720 och bruset i bilden gör att det är mycket långt ifrån någon WOW-känsla.

Bellman-avsnittet i HD-slingan har också otroligt mycket brus. Trodde det var ett tillfälligt misslyckande, men när det nu även återkommer på festutsändningen så bådar det inte gott. Snälla SVT, byt kameror, det finns ju bevisligen bra sådana!

Lost in translation på SVT-HD hade bara DVD-kvalitet, kommer ej ihåg om det var lokadant på C More HD.

<{POST_SNAPBACK}>


Skall väl tillägga att VM-utsändningarna via SVT-HD var mycket bra. SVT-HD 720p MPEG-4 var bättre än HD-2 1080i MPEG-2. Men jag skulle tro att 1080i MPEG-4 vore bättre än båda dessa. I väntan på 1080p, som vore idealet.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag skickade mina synpunkter till SVT och har fått svar:

Rubrik: Era HD-TV-kameror
Från: Lars Haglund [[email protected]]
Till: Jan Engvald
Kopia: Sissela Andrén; Håkan Öster


Jan,

Du har rätt i det mesta - fortsätt och skriv till oss!

Några förklaringar:

Vi hade alldeles för lite ljus - iris på kamerorna var fullt öppna samt +3 dB förstärkning - vilket gav dåligt signal/brus-förhållande samt alldeles för kort skärpedjup för att fotograferna skulle lyckas hitta skärpan i alla lägen.

En HDTV-sensor för HDTV är tyvärr 2/3" precis som för SDTV, men fotonerna har mycket mindre träffyta per pixel. Åtgärd = mycket mera ljus (större budget) nästa live-event.

Encodern (AVC/H.264, IBBP, 1/2 sec GOP) har varit inställd på 20 Mbps för video-elementarströmmen - av någon outgrundlig anledning har Telenor självsvåldligt plötsligt dragit ned till 15 Mbps - vi är själva upprörda eftersom realtidskodare för närvarande inte har någon coding-gain alls mot MPEG-2@HL - vi skall skälla på Telenor och återställa till 20 Mbps snarast !!!

(Kamerorna är de absolut bästa på marknaden Sony 1500-modellen - de arbetar internt i 1080P/50 (notera P), denna översampling ger "perfekt" 720p50 ut till bildmixer etc utan spatial aliasing och rak frekvensgång, något som inte skett om sensorn/primärelektroniken varit native 720p).

(Många av de redan producerade Drama-produktionerna kommer du att bli missnöjd med - Super16 och inte 35-film ger för mycket grain. Om HD-video använts har vissa fotografer/regissörer fått för sig att brus ger mer film känsla - vansinne).

Vi håller dock INTE med om att Euro1080/Alfacam ser bra ut - deras Thomson kameror är inte översamplade, de sänder med lägre bitrate än vi - och interlace är vansinne. All pumpade skärpa vid varje kamerarörelse under fotbolls-VM kommer från interlacad produktion i Tyskland - det är inte konstigt att Sportkanalen ESPN i USA kör 720p precis som SVT. "Bara upplösningen 1280x720" är fel - de flesta 1080i-bolag sänder 1440x1080 (1440x540 var 1/50 sek) för att kodarna inte skall stressas (coding gain för interlace är 20-30% sämre än för progressive). SVT sänder högre upplösning var 1/50 sekund och slipper interlace-jaggingness och pumpande skärpa när signalen går progressive scan från kameralins till flatskärmen i hemmen.

Vi håller med om allt (förutom 1080i versus 720p) - och lär oss till nästa live-event.

(Det är givetvis viktigt att du ställer din STB i 720p UT - om du i STB:n omvandlar till 1080i via HDMI-kabeln så rasar hela tanken med progressive scan från lins till flatskärm).

MVH

Lasse Haglund
SVT Utveckling

#254

Postad 23 oktober 2006 - 13:13

avellan
  • avellan
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Kul att du fick svar från någon som vet vad han talar om. Verkar ju ändå som de har potential att göra det riktigt bra i framtiden.

#255

Postad 23 oktober 2006 - 13:41

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0
Skönt att höra att SVT verkar ha full koll!

Mindre kul att höra att CanalDigital(Telenor) drar ner på bitrate redan!

#256

Postad 23 oktober 2006 - 20:40

Norrlänningen
  • Norrlänningen
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Apropå filmen "Lost in Translation" så minns jag att kvaliten var lika dålig när den gick på C more HD. Har funnits en del filmer som har haft dålig kvalite på C More Hd.

Såg ni förresten Canal+ Hd:s tablå för november, samma trista koncept med tre filmer som snurrar runt. Hoppas verkligen att december blir bättre. :)

http://grids.canalpl...edishgrids.aspx

#257

Postad 23 oktober 2006 - 21:02

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Det kanske är viktigt att någon av oss som kan verifiera lägre bitrate skriver och klagar. Då kanske de fattar att folk ser skillnad. Vi går inte på kejsarens nya kläder tricket.

#258

Postad 24 oktober 2006 - 21:04

Kind of Blue
  • Kind of Blue
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

Jag skickade mina synpunkter till SVT och har fått svar:

Rubrik: Era HD-TV-kameror
Från: Lars Haglund [[email protected]]
Till: Jan Engvald
Kopia: Sissela Andrén; Håkan Öster


Jan,

Du har rätt i det mesta - fortsätt och skriv till oss!

Några förklaringar:

Vi hade alldeles för lite ljus - iris på kamerorna var fullt öppna samt +3 dB förstärkning - vilket gav dåligt signal/brus-förhållande samt alldeles för kort skärpedjup för att fotograferna skulle lyckas hitta skärpan i alla lägen.

En HDTV-sensor för HDTV är tyvärr 2/3" precis som för SDTV, men fotonerna har mycket mindre träffyta per pixel. Åtgärd = mycket mera ljus (större budget) nästa live-event.

Encodern (AVC/H.264, IBBP, 1/2 sec GOP) har varit inställd på 20 Mbps för video-elementarströmmen - av någon outgrundlig anledning har Telenor självsvåldligt plötsligt dragit ned till 15 Mbps - vi är själva upprörda eftersom realtidskodare för närvarande inte har någon coding-gain alls mot MPEG-2@HL - vi skall skälla på Telenor och återställa till 20 Mbps snarast !!!

(Kamerorna är de absolut bästa på marknaden Sony 1500-modellen - de arbetar internt i 1080P/50 (notera P), denna översampling ger "perfekt" 720p50 ut till bildmixer etc utan spatial aliasing och rak frekvensgång, något som inte skett om sensorn/primärelektroniken varit native 720p).

(Många av de redan producerade Drama-produktionerna kommer du att bli missnöjd med - Super16 och inte 35-film ger för mycket grain. Om HD-video använts har vissa fotografer/regissörer fått för sig att brus ger mer film känsla - vansinne).

Vi håller dock INTE med om att Euro1080/Alfacam ser bra ut - deras Thomson kameror är inte översamplade, de sänder med lägre bitrate än vi - och interlace är vansinne. All pumpade skärpa vid varje kamerarörelse under fotbolls-VM kommer från interlacad produktion i Tyskland - det är inte konstigt att Sportkanalen ESPN i USA kör 720p precis som SVT. "Bara upplösningen 1280x720" är fel - de flesta 1080i-bolag sänder 1440x1080 (1440x540 var 1/50 sek) för att kodarna inte skall stressas (coding gain för interlace är 20-30% sämre än för progressive). SVT sänder högre upplösning var 1/50 sekund och slipper interlace-jaggingness och pumpande skärpa när signalen går progressive scan från kameralins till flatskärmen i hemmen.

Vi håller med om allt (förutom 1080i versus 720p) - och lär oss till nästa live-event.

(Det är givetvis viktigt att du ställer din STB i 720p UT - om du i STB:n omvandlar till 1080i via HDMI-kabeln så rasar hela tanken med progressive scan från lins till flatskärm).

MVH

Lasse Haglund
SVT Utveckling

<{POST_SNAPBACK}>


Wow! Har Du ytterligare kontakt med Lasse Haglund kan Du väl hälsa attt det var ett av de mest initierade och "konsument empatiska" svar jag läst.

Häftig!

"Om HD-video använts har vissa fotografer/regissörer fått för sig att brus ger mer film känsla - vansinne). " - Klassiskt!

Redigerat av Kind of Blue, 24 oktober 2006 - 21:06.


#259

Postad 24 oktober 2006 - 22:30

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0

"Om HD-video använts har vissa fotografer/regissörer fått för sig att brus ger mer film känsla - vansinne). "



Ja och helt korrekt!

Där fick man höra av en kunnig att man inte är ensam om att vilja ha ren bild eller sk "Fönster effekt" när man tittar på HD!

#260

Postad 25 oktober 2006 - 04:12

Unregistered06999456
  • Unregistered06999456
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Det kanske är viktigt att någon av oss som kan verifiera lägre bitrate skriver och klagar. Då kanske de fattar att folk ser skillnad. Vi går inte på kejsarens nya kläder tricket.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad menar du?
Att dom inte körde i 20mbit/s för "Lost in Translation" eller 50-kalaset?
Signalen kan jag verifera, den låg på 16,1 mbit/s, förmodligen fortfarande samma idag.
(har inte tittat)

/Per

#261

Postad 25 oktober 2006 - 10:19

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Hur kan man se bitraten om man inte har ett tv-kort i datorn?

Finns infot på nätet?

Discovery HD o Voom ligger på dubbla frekvenser... Undrar varför...

#262

Postad 25 oktober 2006 - 11:59

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

...

<{POST_SNAPBACK}>


Ingen aning men med ett tevekort så är det en baggis. Endera spela in och kolla filens storlek (i princip ligger all data/bitrate i videodelen). Eller använd verktyg som TS Reader.

#263

Postad 25 oktober 2006 - 23:22

DirtyHarry
  • DirtyHarry
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Julkalendern i HD (!)

SVTs HD Tablå

#264

Postad 26 oktober 2006 - 00:01

sortaz
  • sortaz
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Nån som såg filmen som gick tidigare ikväll?
Var det samma kvalitetsproblem som med Lost in Translation?

#265

Postad 26 oktober 2006 - 07:32

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Nån som såg filmen som gick tidigare ikväll?
Var det samma kvalitetsproblem som med Lost in Translation?

<{POST_SNAPBACK}>



Jag zappade till 21 grams filmen igår utan att veta att det var extra kvalitet på den, men det märktes!!

Trots att jag 'bara' har en Dilog DT-355 via scart rgb till en Panasonic PV60 plasma och vet inte ens om de sänder HD i vår region (Sundsvall / Alnö / Timrå). Mycket bra kvalitet på den sändningen även om det var SDTV....

#266

Postad 26 oktober 2006 - 07:42

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Jag zappade till 21 grams filmen igår utan att veta att det var extra kvalitet på den, men det märktes!!

Trots att jag 'bara' har en Dilog DT-355 via scart rgb till en Panasonic PV60 plasma och vet inte ens om de sänder HD i vår region (Sundsvall / Alnö / Timrå). Mycket bra kvalitet på den sändningen även om det var SDTV....

<{POST_SNAPBACK}>

????????? Jag tror du missforstod frågan, du måste ha en HD-box ( CD ) för att se hd kanaler.
// Hifighost

Redigerat av Unregistered25afe1a3, 26 oktober 2006 - 07:42.


#267

Postad 26 oktober 2006 - 09:34

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0
Jag såg filmen igårkväll på svt hd och tyckte att bilden var grynig ?? Absolut inte i HD kvalitet..

#268

Postad 26 oktober 2006 - 09:43

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Jag zappade till 21 grams filmen igår utan att veta att det var extra kvalitet på den, men det märktes!!

Trots att jag 'bara' har en Dilog DT-355 via scart rgb till en Panasonic PV60 plasma och vet inte ens om de sänder HD i vår region (Sundsvall / Alnö / Timrå). Mycket bra kvalitet på den sändningen även om det var SDTV....

<{POST_SNAPBACK}>

????????? Jag tror du missforstod frågan, du måste ha en HD-box ( CD ) för att se hd kanaler.
// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>


Ja det vet jag, men det som sändes var nog det bästa SDTV sändning jag sett hittills. Vilken frekvens sänder SVT HD på i marksända digitalnätet?

#269

Postad 26 oktober 2006 - 09:52

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0

Jag zappade till 21 grams filmen igår utan att veta att det var extra kvalitet på den, men det märktes!!

Trots att jag 'bara' har en Dilog DT-355 via scart rgb till en Panasonic PV60 plasma och vet inte ens om de sänder HD i vår region (Sundsvall / Alnö / Timrå). Mycket bra kvalitet på den sändningen även om det var SDTV....

<{POST_SNAPBACK}>

????????? Jag tror du missforstod frågan, du måste ha en HD-box ( CD ) för att se hd kanaler.
// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>


Ja det vet jag, men det som sändes var nog det bästa SDTV sändning jag sett hittills. Vilken frekvens sänder SVT HD på i marksända digitalnätet?

<{POST_SNAPBACK}>



Finns inga HD kanaler i marknätet.

#270

Postad 26 oktober 2006 - 10:23

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Jag zappade till 21 grams filmen igår utan att veta att det var extra kvalitet på den, men det märktes!!

Trots att jag 'bara' har en Dilog DT-355 via scart rgb till en Panasonic PV60 plasma och vet inte ens om de sänder HD i vår region (Sundsvall / Alnö / Timrå). Mycket bra kvalitet på den sändningen även om det var SDTV....

<{POST_SNAPBACK}>

????????? Jag tror du missforstod frågan, du måste ha en HD-box ( CD ) för att se hd kanaler.
// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>


Ja det vet jag, men det som sändes var nog det bästa SDTV sändning jag sett hittills. Vilken frekvens sänder SVT HD på i marksända digitalnätet?

<{POST_SNAPBACK}>



Finns inga HD kanaler i marknätet.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo men de sänder lokalt så inte hela Sverige kan ta emot i dagsläget. Just nu bara runt Stockholm och några till ställen.

Finns information om detta på svt.se

#271

Postad 26 oktober 2006 - 10:32

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0

Jag zappade till 21 grams filmen igår utan att veta att det var extra kvalitet på den, men det märktes!!

Trots att jag 'bara' har en Dilog DT-355 via scart rgb till en Panasonic PV60 plasma och vet inte ens om de sänder HD i vår region (Sundsvall / Alnö / Timrå). Mycket bra kvalitet på den sändningen även om det var SDTV....

<{POST_SNAPBACK}>

????????? Jag tror du missforstod frågan, du måste ha en HD-box ( CD ) för att se hd kanaler.
// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>


Ja det vet jag, men det som sändes var nog det bästa SDTV sändning jag sett hittills. Vilken frekvens sänder SVT HD på i marksända digitalnätet?

<{POST_SNAPBACK}>



Finns inga HD kanaler i marknätet.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo men de sänder lokalt så inte hela Sverige kan ta emot i dagsläget. Just nu bara runt Stockholm och några till ställen.

Finns information om detta på svt.se

<{POST_SNAPBACK}>



Men där bor väl inte du? Tyckte jag du skrev tidigare i inlägget. :blink:

#272

Postad 26 oktober 2006 - 10:34

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Nä JAG kunde inte ta emot de signalerna och de sänder inte här (tror jag, har mailat och frågat nu).

Men däremot var ju kvaliteten på SDTV sändningen helt otroligt bra.

#273

Postad 26 oktober 2006 - 12:25

portnoy
  • portnoy
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Var det ingen som såg Sin City på C-More-HD igår kväll !!!

Det var det värsta jag sett i bildväg :blink:
Det var verkligen "tappa hakan-bild"

Försökte fånga ögonblicket med en bild som ligger i mitt galleri, (dock är det mycket svårt att med ord och stillbild beskriva bildkvaliteten på denna film i äkta HD, har aldrig någonsin upplevt något liknande)

#274

Postad 26 oktober 2006 - 12:35

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0

Var det ingen som såg Sin City på C-More-HD igår kväll !!!

Det var det värsta jag sett i bildväg  :D
Det var verkligen "tappa hakan-bild"

Försökte fånga ögonblicket med en bild som ligger i mitt galleri, (dock är det mycket svårt att med ord och stillbild beskriva bildkvaliteten på denna film i äkta HD, har aldrig någonsin upplevt något liknande)

<{POST_SNAPBACK}>



Hmm, alltid svårt med screenshots och de säger egentligen ingenting, men jag tycker jag verkar ha skarpare bild från min DVD version av filmen om man utgår från din bild. Var inte impad när Sin City HD gick på en Pioneer heller i butik. B)

Jaja, snart får jag se det med egna ögon! :blink:

Edit: Har ju nästan samma bild från DVD versionen i mitt galleri.

Redigerat av thetias, 26 oktober 2006 - 12:36.


#275

Postad 26 oktober 2006 - 13:21

portnoy
  • portnoy
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Njae, tror knappast det är lika detaljerad bild med DVD. Inte de DVD jag sett iaf. (H/K DVD25 och DVD47, Marantz 7600)

#276

Postad 26 oktober 2006 - 13:30

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0

Njae, tror knappast det är lika detaljerad bild med DVD. Inte de DVD jag sett iaf. (H/K DVD25 och DVD47, Marantz 7600)

<{POST_SNAPBACK}>



Nej det ska inte vara möjligt. Jag ska jämföra DVD versionen dock för skojs skull.

Då kommer jag köra med komponent från Pioneer 575 DVD spelaren och HDMI från HDTV boxen.

#277

Postad 26 oktober 2006 - 16:37

Unregistered06999456
  • Unregistered06999456
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Jag såg filmen igårkväll på svt hd och tyckte att bilden var grynig ?? Absolut inte i HD kvalitet..

<{POST_SNAPBACK}>

Har du sett filmen i HD?
Filmen är extremt grynig, förmodligen av artistiska skäl.
Dessutom bör väl poängteras att grynighet snarare talar för kvalitén beträffande HD-transfern.
Grynighet = detalj.

#278

Postad 26 oktober 2006 - 16:41

Unregistered06999456
  • Unregistered06999456
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Ni kanske ska börja med lite riktiga screenshots..
=)

Mvh,
/Per

Redigerat av Unregistered06999456, 26 oktober 2006 - 16:47.


#279

Postad 26 oktober 2006 - 16:50

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0

Ni kanske ska börja med lite riktiga screenshots..
=)

Mvh,
/Per

<{POST_SNAPBACK}>


Såja! Nu snackar vi HD!!! :P

Vad har du för bildvisare, Per?

Redigerat av thetias, 26 oktober 2006 - 16:50.


#280

Postad 26 oktober 2006 - 17:17

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Var inte impad när Sin City HD gick på en Pioneer heller i butik. :P

<{POST_SNAPBACK}>


Var det från Demoslingan du såg då? Kan vara rätt rejäl skillnad mellan demon och när det väl sänts. Blade 3 ser sådär ut i demon men när filmen väl gick så var det riktigt bra.

#281

Postad 26 oktober 2006 - 17:19

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0

Var inte impad när Sin City HD gick på en Pioneer heller i butik. :P

<{POST_SNAPBACK}>


Var det från Demoslingan du såg då? Kan vara rätt rejäl skillnad mellan demon och när det väl sänts. Blade 3 ser sådär ut i demon men när filmen väl gick så var det riktigt bra.

<{POST_SNAPBACK}>


Så sant, så sant! Det var demoslingan. Där har jag förklaringen.

#282

Postad 26 oktober 2006 - 17:28

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0
Funkar DolbyDigital ljudet (AC3) för er som fått uppdaterat boxen?

Slipper ni ljud dropouts när ni matar surround receivern med DD?

Tex om ni kollar på Sin City...

#283

Postad 26 oktober 2006 - 17:46

Speedball
  • Speedball
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Ni kanske ska börja med lite riktiga screenshots..
=)

Mvh,
/Per

<{POST_SNAPBACK}>


Kolla in gråtoningen på tjejens vänstra kind (den mörka). Känns inte riktigt som någon killer kvalite på det. Var det så på utsändningen eller något som kommit till vid screenshoten?

#284

Postad 26 oktober 2006 - 18:00

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0

Ni kanske ska börja med lite riktiga screenshots..
=)

Mvh,
/Per

<{POST_SNAPBACK}>


Kolla in gråtoningen på tjejens vänstra kind (den mörka). Känns inte riktigt som någon killer kvalite på det. Var det så på utsändningen eller något som kommit till vid screenshoten?

<{POST_SNAPBACK}>



Det är inget som helst fel på hennes vänstra kind, inte från mitt perspektiv med min laptop.

Vad ser du?

#285

Postad 26 oktober 2006 - 21:17

Speedball
  • Speedball
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Ni kanske ska börja med lite riktiga screenshots..
=)

Mvh,
/Per

<{POST_SNAPBACK}>


Kolla in gråtoningen på tjejens vänstra kind (den mörka). Känns inte riktigt som någon killer kvalite på det. Var det så på utsändningen eller något som kommit till vid screenshoten?

<{POST_SNAPBACK}>



Det är inget som helst fel på hennes vänstra kind, inte från mitt perspektiv med min laptop.

Vad ser du?

<{POST_SNAPBACK}>


Kollade precis med min laptop och då förstår jag din fråga. Ser helt ok ut med tft skärmen. Måste vara nått vajj med den burken jag kollade med på jobbet i så fall.

Detta ger ett mig ett starkt ha begär. Dags att signa upp sig på C More HD då :P

#286

Postad 26 oktober 2006 - 21:50

Unregistered91084b0d
  • Unregistered91084b0d
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Jag måste bara hålla med om att Sin City var bland det bästa jag sett, vilken bild.

Jag har inte något problem med ljudbortfall längre vad jag märkt än.

#287

Postad 26 oktober 2006 - 23:03

Unregistered06999456
  • Unregistered06999456
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Ni kanske ska börja med lite riktiga screenshots..
=)

Mvh,
/Per

<{POST_SNAPBACK}>


Såja! Nu snackar vi HD!!! :P

Vad har du för bildvisare, Per?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör component från hd-boxen till sanyo z3.
Men bilderna kommer från utsändningen..
Tog två rutor och sparade som png.. finns kanske en minimal kvalitesförlust.

/Per

#288

Postad 26 oktober 2006 - 23:14

Speedball
  • Speedball
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Dina screenshots ser riktigt bra ut. Det är nog min dator på jobbet som fick mig att fråga om kvaliteén, för när jag tittar hemma så ser det kanon ut.

#289

Postad 27 oktober 2006 - 00:10

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0

Ni kanske ska börja med lite riktiga screenshots..
=)

Mvh,
/Per

<{POST_SNAPBACK}>


Såja! Nu snackar vi HD!!! :P

Vad har du för bildvisare, Per?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör component från hd-boxen till sanyo z3.
Men bilderna kommer från utsändningen..
Tog två rutor och sparade som png.. finns kanske en minimal kvalitesförlust.

/Per

<{POST_SNAPBACK}>


Kan du använda knappen HD knappen, ser att du kör component från hd-boxen

Micke

#290

Postad 27 oktober 2006 - 07:41

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0

Ni kanske ska börja med lite riktiga screenshots..
=)

Mvh,
/Per

<{POST_SNAPBACK}>


Såja! Nu snackar vi HD!!! :P

Vad har du för bildvisare, Per?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör component från hd-boxen till sanyo z3.
Men bilderna kommer från utsändningen..
Tog två rutor och sparade som png.. finns kanske en minimal kvalitesförlust.

/Per

<{POST_SNAPBACK}>


Om det där är komponent så frågar man ju sig om det kan bli så mycket bättre med HDMI.

Det är verkligen kalasbild.

#291

Postad 27 oktober 2006 - 08:51

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Finns inga HD kanaler i marknätet.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo men de sänder lokalt så inte hela Sverige kan ta emot i dagsläget. Just nu bara runt Stockholm och några till ställen.

Finns information om detta på svt.se

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det finns inga HD-sändningar över marknätet någonstans i Sverige. Det var endast under en testperiod i samband med fotbolls-VM. Har du länken till den felaktiga infon på SVT?

#292

Postad 27 oktober 2006 - 09:19

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Jag såg filmen igårkväll på svt hd och tyckte att bilden var grynig ?? Absolut inte i HD kvalitet..

<{POST_SNAPBACK}>

Har du sett filmen i HD?
Filmen är extremt grynig, förmodligen av artistiska skäl.
Dessutom bör väl poängteras att grynighet snarare talar för kvalitén beträffande HD-transfern.
Grynighet = detalj.

<{POST_SNAPBACK}>


Precis det som snubben på SVT påpekade i inlgg nr 253 nåra sidor tillbaks i tråden.
Citat: "Om HD-video använts har vissa fotografer/regissörer fått för sig att brus ger mer filmkänsla - vansinne" :P

#293

Postad 27 oktober 2006 - 09:47

sortaz
  • sortaz
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Har du sett filmen i HD?
Filmen är extremt grynig, förmodligen av artistiska skäl.
Dessutom bör väl poängteras att grynighet snarare talar för kvalitén beträffande HD-transfern.
Grynighet = detalj.

<{POST_SNAPBACK}>


Precis det som snubben på SVT påpekade i inlgg nr 253 nåra sidor tillbaks i tråden.
Citat: "Om HD-video använts har vissa fotografer/regissörer fått för sig att brus ger mer filmkänsla - vansinne" :P

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har inte sett 21grams själv, men eftersom den är inspelad med 35mm kamera så kan grynigheten mycket väl bero på den typ av film de använt och inte något pålagt brus. Jag vet ju inte om det var det SVT-mannen menade, för mig lät det mer som om han menade att fotograferna använt en digitalkamera och sedan lagt på nått artificiellt brus.

#294

Postad 27 oktober 2006 - 12:34

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Det är säkert någon som påpekat detta, men Voom och Discovery HD har f n kanalplats 80 och 81 på HD-boxen. Inga sändningar ännu, inte när jag har kollat iaf.

#295

Postad 27 oktober 2006 - 12:41

mrjaydee
  • mrjaydee
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Det är säkert någon som påpekat detta, men Voom och Discovery HD har f n kanalplats 80 och 81 på HD-boxen. Inga sändningar ännu, inte när jag har kollat iaf.

<{POST_SNAPBACK}>

Det enda som jag läst att Discovery sänder i HD är Atlas som går på söndagar kl22.

#296

Postad 27 oktober 2006 - 16:01

Unregistered06999456
  • Unregistered06999456
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Jag tror ni missuppfattade mig.
Bilderna är inte några fotografier tagna av projektorduken..
Det är bildrutor tagna från min inspelade ts-fil, sparade som png.

Mvh,
/Per

#297

Postad 27 oktober 2006 - 16:32

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Det är säkert någon som påpekat detta, men Voom och Discovery HD har f n kanalplats 80 och 81 på HD-boxen. Inga sändningar ännu, inte när jag har kollat iaf.

<{POST_SNAPBACK}>

Det enda som jag läst att Discovery sänder i HD är Atlas som går på söndagar kl22.

<{POST_SNAPBACK}>


Discovery HD sändar dygnet runt alla progr i HD, verkar va mycket repriser dock.

Har zappat runt på satelliter lite o sett tyska o franska HD-sändningar där de visat fotboll, Prison Break o Lost mm. Ser rätt pixliga ut ibland faktiskt.
Fotbollen rent kass bild (jämfört med vm-bilden). Jämförde säs2 av lost (TV4:s repriser
med pro7 HD-sändning) o komprimeringen syns betydligt mer på Pro7 än på tv4.
Annars är det j-t skön bild på Lost i HD...

Hoppas CD inte snålar på kvalite´n!!!

#298

Postad 27 oktober 2006 - 18:35

Pertan81
  • Pertan81
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Så nu sänder Discovery HD och VOOM-HD också.

#299

Postad 27 oktober 2006 - 18:55

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0
Riktigt grym bild på Discovery HD, så kul efter alla bedrövelser orsakade av CD....

#300

Postad 27 oktober 2006 - 20:20

husky1964
  • husky1964
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hackig bild och ljud, några fler som upplever detta?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.