Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC för XBMC 1080P för under 3000kr

214 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Pundit P2-P5N9300 (Svart) (Barebone-chassin) 1 (0) Inga priser
Asus Pundit P4-P5N9300 (Svart) (Barebone-chassin) 1 8 (10) Inga priser
Asus Pundit P4-P5N9300 8400GS (Svart) (Barebone-chassin) 1 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

#101

Postad 26 augusti 2009 - 18:04

Unregistereda45668b1
  • Unregistereda45668b1
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Fler som har byggt en HTPC med Pundit kabinettet utan att modda Powersupply ? Hur är ljudnivån på den?

Väldigt sugen men det behöver vara tyst..... sambon gillar inte surrande saker i vardagsrummet...

Inte så lätt att beskriva ju... :rolleyes: Den är inte alldeles tyst, men väsnas inte alltför svårt heller. Överröstas oftast av mitt kylskåp i köket i rummet intill. Har iofs ingen dörr emellan.

Har en Scythe Shuriken CPU-fläkt. Jag bedömer att om jag ställer denna på 65% i speedfan (1790 rpm) så låter den precis lite mindre än PSU-fläkten, ställer jag den på 70% (1930 rpm) så låter den aningen mer än PSU:n.

Hoppas du blev något klokare... ^_^

#102

Postad 26 augusti 2009 - 20:13

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Nya bilder i mitt galleri, har installerat SSD disk.

Och sen om shuriken, om man har den på auto via bios så ligger min på ca 800rpm, hörs endast om man lägger örat intil.

Redigerat av Unregistered55ace4d8, 26 augusti 2009 - 20:31.


#103

Postad 27 augusti 2009 - 07:11

cezar
  • cezar
  • Forumräv

  • 660 inlägg
  • 0
Gick bra att installera ubuntu på den stickan du hade.
Köpte en på ebay för 190kr inkl frakt. Installerat ubuntu 9.04 och xbmc samt spotify.

Det jag inte har fått att fungera är ljudet (intel dg45fc mobo).
Borde inte vara svårt att få till då det är intel, kan vara en bugg i jaunty så kanske skulle prova med intrepid istället. Sedan är det bara kvar att få till upplösning i xbmc. Flöt på förvånadsvärt bra. Hade man ett rally ozc minne så borde man helt kunna ersätta intern hdd.

#104

Postad 27 augusti 2009 - 08:31

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Gick bra att installera ubuntu på den stickan du hade.
Köpte en på ebay för 190kr inkl frakt. Installerat ubuntu 9.04 och xbmc samt spotify.

Det jag inte har fått att fungera är ljudet (intel dg45fc mobo).
Borde inte vara svårt att få till då det är intel, kan vara en bugg i jaunty så kanske skulle prova med intrepid istället. Sedan är det bara kvar att få till upplösning i xbmc. Flöt på förvånadsvärt bra. Hade man ett rally ozc minne så borde man helt kunna ersätta intern hdd.


Har du testat att uppdatera ALSA till 1.0.20 ? (jag behövde göra detta för att få igång ljudet via HDMI från min P4-P5N9300)

Du laddar hem AlsaUpgrade-1.0.x-rev-1.17.tar från:
Alsa update script
packar upp och kör det

Sen kan det vara en del fixande för att få igång ljudet i ljudinställningarna i ubuntu, det gäller att man valt rätt SPDIF ut eller HDMI beroende på vad du kör.

#105

Postad 28 augusti 2009 - 18:26

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Hallå gubbs. :)

Imorgon så sticker jag och hämtar min HTPC.
Sakerna kommer bestå av

Asus P4-P5N9300
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
Intel Core 2 Duo E6300 2,8GHz 1066MHz
2TB Western Digital Caviar Green Power S-ATA II

Jag var ganska nära på och skaffa mig en Intel Core 2 Duo E7400
Men enligt testar på nätet så piskar E6300 den E7400:an
Sen så kostar den bara 800 också :)
http://hwbot.org/har...=...1&id=1788_1
Kolla testerna.. Helt sjukt i know ;)

Återkommer väl imorgon eller på söndag så får vi se hur allt har gått.
Kommer köra med ubuntu som dom flesta.

Redigerat av Hostis, 28 augusti 2009 - 18:34.


#106

Postad 29 augusti 2009 - 19:28

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Har du testat att uppdatera ALSA till 1.0.20 ? (jag behövde göra detta för att få igång ljudet via HDMI från min P4-P5N9300)

Du laddar hem AlsaUpgrade-1.0.x-rev-1.17.tar från:
Alsa update script
packar upp och kör det

Sen kan det vara en del fixande för att få igång ljudet i ljudinställningarna i ubuntu, det gäller att man valt rätt SPDIF ut eller HDMI beroende på vad du kör.



Jag får inte ljuder och funka via HDMI B)
Har laddat ner den filen som du länkade till och körde den.
Vart exakt hittar man där inställningen för HDMI eller SPDIF ligger?

Behöver man ladda ner nån drivrutin för grafikkortet ?
Och hur fixar man det ?
Även så att jag får full skärm. För nu så är har jag svarta kanter runt omkring min tv.
" 46" " Tror dock den ligger på 720p i dagsläget.

Och hur aktiverar man VDPAU ?

Tacksam för ett svar snarast.

EDIT.
Efter massa pill här på morgonen så har jag fått drivisarna till grafiken och funka nu,. Har full HD.
Men ljud via HDMI får jag fortfarande inte fix på.. Verkar som att folk har gett upp på denna tråd ;(

Redigerat av Hostis, 30 augusti 2009 - 17:27.


#107

Postad 30 augusti 2009 - 09:54

michepiche
  • michepiche
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Även jag har fått hem Punditen och installerat ubuntu 9.04. Svårt, javisst, så även jag har massa frågor
Är möjligt att det blir mer åt ett Ubuntuforum men här verkar kunskapen finnas och jag är inte ensam om problemen märker jag... Nu iallafall till mina frågor

Precis som Hostis har jag problem med ljudet, har kopplat både hdmi och optisk. Försöker prova i inställningarna på än det ena och än det andra. Har försökt med filen som rekomenderades. Sedan har jag inte fattat hur man använder ssh... har försökt att googla men utan tillfredställande träffar i det grundläggande...jag vill ju inte in från någon annan dator utan från samma...Hur gör man?

Sedan vad gäller bild. Varje gång jag startar datorn och in i Ubuntu så ser jag inte hela skrivbordet, över och underkant försvinner. Jag går in i inställningarna för nvidia och ändrar så att det blir bra, men det går inte att spara konf, filen "Unable to create new x config backup... Hur gör man här?

Då jag är inne i xbmc och ska söka på smb så får jag upp mshome men jag kan inte ansluta till det, står "
Error, ogiltligt argument"

Ojoj,, börjar verkligen misströsta på mig själv och linux, men har nu också problem att skapa bootbar usb med xp då jag har för stor minnessticka,,16gb. fat32 stöder bara upp till 4...suck suck
Hoppas på snabba svar så man kan börja använda det ordentligt... har iofs flera frågor men får börja med de stora frågorna....hör av er...

#108

Postad 30 augusti 2009 - 15:29

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Nu har jag suttit ganska många timmar framför burken och försökt och fixa detta.
Börjar starkt och överväga om jag inte ska lägga in XP - Pro och köra skiten på istället.

Jag har kommit så långt som och kunnat installera allt. Förutom IR och ljudet. Inte bara att den inte vill funka med HDMI. Nej ljudet funkar inte via optiskt heller.

Testade och installera den senaste alsa drivern.
Men om man skriver i en terminal cat /proc/asound/version så bör man få fram rätt version.
Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 1.0.18rc3. har jag.

Så den AlsaUpgrade-1.0.x-rev-1.17.tar som man ska ladda ner och köra funkar inte på min burk.
Kört den säkert 20 ggr nu.

Sen när det kommer till lirc.
Inne på pakethanteraren så finns det bara 0.8.4 men efter massa google så säger alla att man ska ha 0.8.6
Jag är inte så haj på linux. Men jag har lyckats och packa upp den. But thats it... Kommer inte längre än så...

Och som michepiche förutom problemen med ljudet så har jag också samma problem med att skärminställningarna återgår till 800x600 varje gång jag startar om min dator. Försökt och klicka på Save to X. Men får felmeddelande.

michepiche det verkar vara ett dött lopp för oss två ;) kanske lika bra å köra xp ? :D

#109

Postad 30 augusti 2009 - 18:57

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Nu har jag suttit ganska många timmar framför burken och försökt och fixa detta.
Börjar starkt och överväga om jag inte ska lägga in XP - Pro och köra skiten på istället.

Jag har kommit så långt som och kunnat installera allt. Förutom IR och ljudet. Inte bara att den inte vill funka med HDMI. Nej ljudet funkar inte via optiskt heller.

Testade och installera den senaste alsa drivern.
Men om man skriver i en terminal cat /proc/asound/version så bör man få fram rätt version.
Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 1.0.18rc3. har jag.

Så den AlsaUpgrade-1.0.x-rev-1.17.tar som man ska ladda ner och köra funkar inte på min burk.
Kört den säkert 20 ggr nu.

Sen när det kommer till lirc.
Inne på pakethanteraren så finns det bara 0.8.4 men efter massa google så säger alla att man ska ha 0.8.6
Jag är inte så haj på linux. Men jag har lyckats och packa upp den. But thats it... Kommer inte längre än så...

Och som michepiche förutom problemen med ljudet så har jag också samma problem med att skärminställningarna återgår till 800x600 varje gång jag startar om min dator. Försökt och klicka på Save to X. Men får felmeddelande.

michepiche det verkar vara ett dött lopp för oss två ;) kanske lika bra å köra xp ? :D


Hmm du packade upp tar filen innan du körde den?

Säg att den ligger på skrivbordet...
Öppna terminalen cd ./Desktop (eller ./Skribord om du har installerat svenskt ubuntu)
Sen skriver du:
tar -xvf AlsaUpgrade-1.0.x-rev-1.17.tar <enter>
efter det:
sudo sh ./AlsaUpgrade-1.0.x-rev-1.17.sh -di <enter>

Sen trycker du enter en gång för att bekräfta att 1.0.20 ska installeras, sen kommer det ta några minuter innan allt är färdigt, kommer upp i terminalen att det är färdigt

Vad har ni för nvidia drivare installerad?
Jag har 185.18.36

Ni kan testa ta bort er nuvarande X config fil (xorg.conf) för att sedan låta nvidia skapa en ny åt er, så här gör ni

öppna terminal
skriv,
sudo rm /etc/X11/xorg.conf <enter>
följt av:
sudo nvidia-xconfig <enter>
tryck enter

Redigerat av scorpio, 01 september 2009 - 13:12.


#110

Postad 30 augusti 2009 - 19:16

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
För att få ljud över hdmi så fick jag göra följande efter jag hade installerat ALSA 1.0.20

skapa en .asoundrc i er hemkatalog med följande innehåll
öppna terminal skriv:
sudo nano ~/.asoundrc

kopiera in:
pcm.!default {
	type plug
	slave {
		pcm &#34;hdmi&#34;
	}
}
tryck Ctrl + X välj Yes sen enter

starta om datorn

Öppna volymkontroll i systray tryck på högatalaren sen "volume control" välj sen switches, eller växlar:
tryck preferences och se till att IEC 958 och IEC 958 2 har en bock i kryssat tryck close, se sedan till att IEC 958 2 är ikryssat i denna rutan med (switches/växlar rutan). Nu ska vi testa om ljudet funkar över hdmi...

Gå till system -> prefernces -> sound
Jag har "HDA Nvidia NVIDIA HDMI (ALSA)" valt under sound events, music and movies, och HDA Nvidia (Alsa mixer) valt under DEfault mixer tracks (vet inte om detta krävs) efter att alla dessa är valt så testa tryck på test knappen till höger om sound events, nu borde en test-ton höras

För att få xbmc att fungera med passthrough över HDMI så välj
Audio output: digital
AC3 capable receiver ikryssat
DTS capable receiver ikryssat
Audio output....: default
Passthrough...: default
Downmix: ikryssat

Min receiver avkodar DTS och AC3 så denna inställningen beror lite på vad er receiver klarar, de flesta receivrar borde klara det idag
Det står default på bägge ljudenheterna för att vi innan skapade filen .asoundrc i hemkatalogen.. denna binder om default namnet till hdmi output

#111

Postad 30 augusti 2009 - 21:00

Unregistereda861dd7f
  • Unregistereda861dd7f
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag kör Ubuntu 9.04 och XBMC på Pundit P4-P5N9300. Det verkar som flera i tråden fått den inbyggda IR mottagaren att fungera med hjälp av LIRC.
Hur gör ni? Steg för steg?
Jag har installerat Lirc och Lirc-module-source via package manager. Sedan ska man konfigurera Lirc, men hur gör jag det? Och hur installerar jag Lirc 0.8.6 ovanpå den befintliga Lirc installationen (0.8.4)?

#112

Postad 31 augusti 2009 - 21:50

michepiche
  • michepiche
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Tack Scorpio!
Nu får jag ljud via HDMI...men nu återstår ytterligare några problem precis som Kalimero så vill jag använda medföljande fjärrkontroll...
Har försökt att köra guiden
http://www.xbmc.org/...?t=47651&page=5
men då jag ska köra sh setup.sh så får jag upp
"Dialog not found"...varför??

En annan fråga,,, visst fasen är Ubuntu mer svårhanterligt än windows? Jag får mer häng här än i windows....mer omstarter. men men jag ska fasen försöka härda ut detta....

#113

Postad 01 september 2009 - 11:55

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Testade runt massa saker nu och äntligen så har den börjat och installera alsa drivrutinerna.

Det saknades en flagga..

ar -xvf AlsaUpgrade-1.0.x-rev-1.17.tar <enter>
efter det:
sudo sh ./AlsaUpgrade-1.0.x-rev-1.17.sh <enter>

på den sista så ska man lägga till -di
för jag fick upp en hjälpfil hela tiden. Och det var där jag trodde att allt vart klart med installationen.
Så den rätta raden är sudo sh ./AlsaUpgrade-1.0.x-rev-1.17.sh -di <enter>

Så nu håller datorn på och tuggar. Får se hur det kommer gå med nvidia. Om det är samma sätt och installera på.

Redigerat av Hostis, 01 september 2009 - 12:16.


#114

Postad 01 september 2009 - 13:16

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Tack Scorpio!
Nu får jag ljud via HDMI...men nu återstår ytterligare några problem precis som Kalimero så vill jag använda medföljande fjärrkontroll...
Har försökt att köra guiden
http://www.xbmc.org/...?t=47651&page=5
men då jag ska köra sh setup.sh så får jag upp
"Dialog not found"...varför??

En annan fråga,,, visst fasen är Ubuntu mer svårhanterligt än windows? Jag får mer häng här än i windows....mer omstarter. men men jag ska fasen försöka härda ut detta....


Gött!
Kan inte svara för hur man får den medföljande fjärren att fungera, jag använder bluetooth tangentbord o mus kopplat till datorn...
Men du har kört "sudo apt-get install dialog" ? Var första punkten, konstigt att du får "Dialog not found" om du har installerat paketet...

på den sista så ska man lägga till -di
för jag fick upp en hjälpfil hela tiden. Och det var där jag trodde att allt vart klart med installationen.
Så den rätta raden är sudo sh ./AlsaUpgrade-1.0.x-rev-1.17.sh -di <enter>

Så nu håller datorn på och tuggar. Får se hur det kommer gå med nvidia. Om det är samma sätt och installera på.


Hade visst glömt -di i all hast =(

Redigerat av scorpio, 01 september 2009 - 13:19.


#115

Postad 01 september 2009 - 19:41

Svedinaren
  • Svedinaren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Sedan har jag inte fattat hur man använder ssh... har försökt att googla men utan tillfredställande träffar i det grundläggande...jag vill ju inte in från någon annan dator utan från samma...Hur gör man?

Du kan byta från det "grafiskt läget" (gnome, xbmc m.m) till en terminal med ctrl-alt-f1 och sedan byta tillbaka till det grafiska läget med ctrl-alt-f7. Eller så öppnar du helt enkelt en terminal om du kör gnome (finns i programmenyn).

Sedan vad gäller bild. Varje gång jag startar datorn och in i Ubuntu så ser jag inte hela skrivbordet, över och underkant försvinner. Jag går in i inställningarna för nvidia och ändrar så att det blir bra, men det går inte att spara konf, filen "Unable to create new x config backup... Hur gör man här?

Antar att du kör nvidia-settings (se bildlänk). Isf måste du köra programmet med adminrättigheter. I gnome fixar du detta genom att trycka alt-f2 och skriva "gksudo nvidia-settings" följt av enter.

#116

Postad 01 september 2009 - 21:03

michepiche
  • michepiche
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
tack för hjälpen alla...
Men det var då ********....nu har ljudet helt plötsligt slutat fungera i xbmc...fungerar fint då man kör test i ljudhanteraren...
Några förslag?

#117

Postad 01 september 2009 - 21:32

michepiche
  • michepiche
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Även ljudet då jag kör via webben, tex svt play, där har jag heller inte något ljud,, men fortfarande då jag testar via ljudhanteraren...åhhhhh

#118

Postad 01 september 2009 - 21:56

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Sådär... Nu hoppas jag att det mesta kommer fungera.. 4 st formateringar har jag gjort nu.
Och den sista nu så installerade jag Ubuntu 64 bits versionen då jag har en E6300. Var lite osäker från början då iso filen hade amd i sitt namn. Men det ska tydligen fungera med detta.

Senaste drivisen från nvidia fungerar också nu för mig. Dock så fick ja googla upp hur man gjorde det. Fick gå ut i en riktig terminal då den inte går och installera när X är igång.

Har låst skärmen till 1280X720 60Hz. Det är på gränen till att man ser vad det står när man sitter i soffan som jag gör just nu. Har en 46" Om nån har ngt bättre tips på upplösning eller inställningar för vanligt surfande så kom med dom gärna.

Det sista som återstår är och få lirc och fungera. Ska se om jag inte kan få hem en kompis nu i dagarna som kan hjälpa mig med detta. Får jag fix på det så kommer jag skriva ut i exakt detalj hur jag fick det och fungera.

Föresten. När man kör en 64bits version så ska man väl kunna utnyttja hela sina 4gb i ramminne eller har jag helt fel ?
Enligt systemövervakaren så står det att jag bara har 3.3 gb. Är det nån bugg eller ska det bara stå sådär ?

Sen så undrar jag om denna VDPAU.
Är det något man aktiverar i ubuntu eller ligger det automatiskt inne i XBMC ?
För väl inne i XBMC så finns det en inställning inne på spelaren har jag för mig. Där står det något om VDPAU.
Gärna lite tips på inställningar inne i XBMC hade vart uppskattat också.

Tack på förhand.


edit.
Märkte precis en sak. Kan man inte ha full HD 1080p inne i XBMC om upplösningen är mindre på skrivbordet ?

Redigerat av Hostis, 01 september 2009 - 22:35.


#119

Postad 02 september 2009 - 01:17

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Följt tråden med intresse, ber att få låna lite kunskap av er. Planerar också för en XBMC-HTPC, mest sannolikt en Asrock ION 330. Lutar nog åt en Live-installation från usb, möjligen ger jag mig på Ubuntu för att också kunna surfa lite.

Tänkte att man skulle välja modellen med BRD för att få en HTPC med med integrerad blu-rayspelare, men vägen dit verkar vara snårig. XBMC stöder ju inte blu-ray. Eller hur är det - kan man nu installera någon applikation som hanterar detta? Vill ju kunna kolla på hyrfilmer också. Kollat runt på Ubuntu; verkar inte som om något operativ med LInuxbas fixar blu-ray heller.

Hur skulle ni göra? Det ideala vore en snabbstartande burk som med XBMC:s fantastiska gränssnitt fixar strömmad video från NAS, live-applikationer som SVT Play OCH skivor inkl blu-ray utan att boota upp hela datorn. Samt att alla i familjen ska kunna hantera burken. Finns det förresten någon fördel med att installera XBMC under annat operativ istället för Live-versionen?

#120

Postad 02 september 2009 - 08:47

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Föresten. När man kör en 64bits version så ska man väl kunna utnyttja hela sina 4gb i ramminne eller har jag helt fel ?
Enligt systemövervakaren så står det att jag bara har 3.3 gb. Är det nån bugg eller ska det bara stå sådär ?

Sen så undrar jag om denna VDPAU.
Är det något man aktiverar i ubuntu eller ligger det automatiskt inne i XBMC ?
För väl inne i XBMC så finns det en inställning inne på spelaren har jag för mig. Där står det något om VDPAU.
Gärna lite tips på inställningar inne i XBMC hade vart uppskattat

edit.
Märkte precis en sak. Kan man inte ha full HD 1080p inne i XBMC om upplösningen är mindre på skrivbordet ?


GPUn tar 512 Mb (du gör detta i bios inställningarna under "framebuffer", du behöver 512 där för att få VDPAU att flyta) av ditt installerade ram minne i anspråk, sen tar linux kärnan och reserverar en del av dom 4 Gb med.
Därav att du får rapporter om att du har 3.3 Gb ram.

VDPAU aktiverar du inne i xbmc ja, i videoinställningarna, select render method...
(du behöver inte ställa in något i ubuntu)
Finns otaliga guider på xbmc forumet om inställningar som man kan göra i xbmc... xbmc forum

Redigerat av scorpio, 02 september 2009 - 08:48.


#121

Postad 03 september 2009 - 02:44

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Sådär gott folk.
Nu funkar IR-Sensorn på Punditen också.
Hade en kompis över här i ca 7-8 tim. Han är en jävlel på linux. Men det tog han ett bra tag och komma på hur lirc fungerar m.m

Som en kille skrev på ett forum angående lirc
"Sorry to say this. But lirc is hell for comon users"
Och jag håller med!

Kan säga med rak arm att detta är inget som jag nånsin skulle kunna ha fixat själv.
Tänk att ni får en bok i handen på ett språk ni inte förstår och nån säger LÄS.

Nu återstår det bara och mappa knapparna då han inte orkade mer.
Så nu får man googla efter nån guide om det finns om hur man mappar knappar till en MCE fjärr.
Eller så får man köra med mus & tagentbord tills vidare.

Om nån vill veta vad han gjorde för och fixa detta så får ni skriva vilka filer ni är ute efter och vart dom ligger så kan jag kopiera in allt här så vet ni. Vet dock att vi höll på bara i 2 tim och fixa ett IRQ fel. CIR portarna ska vara 5 eller 11. Men hos mig låg den på 7. Och detta berodde på att det var inställt på non os2 har jag för mig om att det hette.

Vi försökte även och fixa så att jag slapp och ändra på upplösningen hela tiden då man ska växla fram & tillbaka mellan XBMC och Windows miljön. Det gick och fixa med en startfil man gjorde själv. Men då gick det bara och få upp till 50Hz på full HD.
Det konstiga är att det är inställt på 1920X1080/60Hz nu. Men väl inne i XBMC så är det 75Hz på fullscreen.

Men jag får leva med och ändra på upplösningen då jag vill surfa eller vill ha XBMC igång.

Men jag vill gärna ha hjälp med 3 saker.

1. Som michepiche skrev i ett inlägg också. Ljudet för musik mp3 osv funkar inte inne i XBMC. Men när man kollar på film så är det inga problem. Har testat och lyssna på media via youtube men det funkar.

2. Väl inne i en film så får man upp en OSD på den fjärren när man rör musen. Där finns det en flik för ljudinställningar. När jag trycker på den så åker jag rätt ut i windows. Vad beror detta på ? Vet att på min xbox så ställer man in vilken sub det ska vara. Olika typer av fördröjningar osv.

3. Om något fått igång spotify med en pundit så hör gärna av er och berätta hur ni gjorde. För det står att om man inte får ljudet och funka när man kör test på ljudet så är det ganska säkert att det inte kommer fungera överhuvudtaget.

Tacksam för hjälp.

#122

Postad 03 september 2009 - 09:26

badchx
  • badchx
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hei. Skriver på norsk, håper dere skjønner. (Hvis ikke, skal jeg oversette til engelsk).

Fikk asus pundit i går, og får ingenting til å funke slik jeg vil.
Har fått til å installere ubuntu og xbmc, and thats it.
Får ikke ljud eller bilde gjennom hdmi, ingen fjernkontroll eller ir-reveiver til å funke.
Lurer så på hvilke steg jeg bør ta for å gjøre dette riktig.

1. Installere ubuntu. Check
2. Installere xbmc gjennom pakkehandleren. Check
3. Oppdatere driver til nvidia? Setup?
4. Oppdatere driver til ljuden? Alsa? Setup?
5. Installere lirc? Setup?
Har også kjøpt biltema fjernkontrollen, så kan heller ta å bruke den hvis den er enklere å installere.

Noen her som har en liten guide/howto på hvordan jeg bør gå frem for å få dette til å funke?

takk på forhånd. <_<

Redigerat av badchx, 03 september 2009 - 11:30.


#123

Postad 03 september 2009 - 09:33

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Sådär gott folk.
Nu funkar IR-Sensorn på Punditen också.
Hade en kompis över här i ca 7-8 tim. Han är en jävlel på linux. Men det tog han ett bra tag och komma på hur lirc fungerar m.m

Som en kille skrev på ett forum angående lirc
"Sorry to say this. But lirc is hell for comon users"
Och jag håller med!

Kan säga med rak arm att detta är inget som jag nånsin skulle kunna ha fixat själv.
Tänk att ni får en bok i handen på ett språk ni inte förstår och nån säger LÄS.

Nu återstår det bara och mappa knapparna då han inte orkade mer.
Så nu får man googla efter nån guide om det finns om hur man mappar knappar till en MCE fjärr.
Eller så får man köra med mus & tagentbord tills vidare.

Om nån vill veta vad han gjorde för och fixa detta så får ni skriva vilka filer ni är ute efter och vart dom ligger så kan jag kopiera in allt här så vet ni. Vet dock att vi höll på bara i 2 tim och fixa ett IRQ fel. CIR portarna ska vara 5 eller 11. Men hos mig låg den på 7. Och detta berodde på att det var inställt på non os2 har jag för mig om att det hette.

Vi försökte även och fixa så att jag slapp och ändra på upplösningen hela tiden då man ska växla fram & tillbaka mellan XBMC och Windows miljön. Det gick och fixa med en startfil man gjorde själv. Men då gick det bara och få upp till 50Hz på full HD.
Det konstiga är att det är inställt på 1920X1080/60Hz nu. Men väl inne i XBMC så är det 75Hz på fullscreen.

Men jag får leva med och ändra på upplösningen då jag vill surfa eller vill ha XBMC igång.

Men jag vill gärna ha hjälp med 3 saker.

1. Som michepiche skrev i ett inlägg också. Ljudet för musik mp3 osv funkar inte inne i XBMC. Men när man kollar på film så är det inga problem. Har testat och lyssna på media via youtube men det funkar.

2. Väl inne i en film så får man upp en OSD på den fjärren när man rör musen. Där finns det en flik för ljudinställningar. När jag trycker på den så åker jag rätt ut i windows. Vad beror detta på ? Vet att på min xbox så ställer man in vilken sub det ska vara. Olika typer av fördröjningar osv.

3. Om något fått igång spotify med en pundit så hör gärna av er och berätta hur ni gjorde. För det står att om man inte får ljudet och funka när man kör test på ljudet så är det ganska säkert att det inte kommer fungera överhuvudtaget.

Tacksam för hjälp.


Kör du ljud över HDMI eller över SPDIF?
Hur som, testa att skapa en advancedsettings.xml och lägg i ~/.xbmc/userdata med följande innehåll:
<advancedsettings>
		<audio>
				<resample>48000</resample>
		</audio>
</advancedsettings>

Detta borde ge dig/er ljud för mp3or i xbmc (jag behövde inte denna resampling koden för jag kör ljud över HDMI därav att jag inte hade med den i mina tidigare posts)

Jag har fungerande spotify på en pundit... du måste dock berätta hur du skickar ljudet till din receiver (annars kan jag inte hjälpa), övre spdif eller hdmi?

#124

Postad 03 september 2009 - 12:55

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Kör du ljud över HDMI eller över SPDIF?
Hur som, testa att skapa en advancedsettings.xml och lägg i ~/.xbmc/userdata med följande innehåll:

<advancedsettings>
		<audio>
				<resample>48000</resample>
		</audio>
</advancedsettings>

Detta borde ge dig/er ljud för mp3or i xbmc (jag behövde inte denna resampling koden för jag kör ljud över HDMI därav att jag inte hade med den i mina tidigare posts)

Jag har fungerande spotify på en pundit... du måste dock berätta hur du skickar ljudet till din receiver (annars kan jag inte hjälpa), övre spdif eller hdmi?


Tja.
Nej jag kör allt via HDMI. Och jag har följt exakt vad du berättade i tidigare inlägg. Alla filmer funkar via HDMI med inte musik. Strange shit.
Men jag ska testa det du skrev nu. Återkommer strax.

edit. Har kollat nu och fixat in den filen som du skrev. Nej det funkar fortfarande inte. Bara filmer i xbmc funkar via HDMI.

Men mp3 funkar i vlc tex. Vet inte om detta har någon betydelse för dig.
Sen så kör jag
XBMC 9.04.1 r20654 (compiled 25 may 2009 ) versionen.
Men hur avinstallerar man XBMC helt från systemet ? Jag hittar inte den via pakethanteraren nämligen.
Tänkte att jag kunde göra en ny installation om något gick snett under den förra.

edit igen efter 2 tim.
Nu funkar inget ljud. Varken i xbmc eller ute i Windows miljön.
tog bort den filen som du bad mig lägga in och nu funkar ljudet återigen. Men dock inte musik i XBMC utan bara filmer via HDMI som förut.


badchx
Om du kollar in sidan 4 så finns lösningen för hur du fixar ljudet och eventuellt grafiken.
Jag föreslår att du läser igenom hela tråden <_<

Redigerat av Hostis, 03 september 2009 - 19:00.


#125

Postad 03 september 2009 - 13:32

badchx
  • badchx
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

badchx
Om du kollar in sidan 4 så finns lösningen för hur du fixar ljudet och eventuellt grafiken.
Jag föreslår att du läser igenom hela tråden <_<


Japp, skal lese gjennom hele tråden på nytt. Ser ut som vi har mange av de samme problemene.
Får håpe alt går bra til slutt. :huh:

#126

Postad 03 september 2009 - 20:31

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

text....


Öppna terminalfönster, skriv
sudo apt-get remove pulseaudio*

Testa sen omstart av burken och kör igång xbmc och se om du har ljud via HDMI

verkar inte som advancedsettings gör från eller till för dig, precis som för mig... HDMI klarar flera sample rates än vad de som skickas över spdif gör

#127

Postad 03 september 2009 - 20:35

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Öppna terminalfönster, skriv
sudo apt-get remove pulseaudio*

Testa sen omstart av burken och kör igång xbmc och se om du har ljud via HDMI

verkar inte som advancedsettings gör från eller till för dig, precis som för mig... HDMI klarar flera sample rates än vad de som skickas över spdif gör


Häng kvar här nu och försvinn inte så ska jag testa :)
Borde bjuda dig på ett par öl och nån pizza....

Japp nu funkar ljudet. Hade fan för mig att jag tog bort den pulseaudio förut.
Så hur fixar man spotify då ?

Och inställningar för ljudet när man väl är inne i en film. När man klickar på den iconen så åker man ut ur XBMC och in i windows miljön ;)

edit.
nej nu ger jag upp snart.
funkade skitbra nyss och sen plötsligt så säger xbmc att ljuddriv inte funkar.
Och inne i ubtuntu så har den slutat och fungera också.
Lutar snart mot en windows installation. Då vet man iaf att det kommer funka med ljud och fjärr.!!!

Redigerat av Hostis, 03 september 2009 - 21:23.


#128

Postad 04 september 2009 - 12:58

michepiche
  • michepiche
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Håller med dig Hostis...
Nu har jag ljud om jag spelar mp3 via interna spelaren (glömt namnet..), samt ljud om jag streamar från sr.se Och så har jag ljud då jag kör testsignalen >Men inte ljud om jag kör via xbmc, youtube, svt mm
...Har prövat x antal koder o avinstallera och installera om...börjar faktiskt ge upp nu.
Vad är nackdelarna att köra windows xbmc gentemot ubuntu xbmc...
Som det är nu så antar jag att fördelarna (ljud, bild) överväger till mot att man installerar xp....

Redigerat av michepiche, 04 september 2009 - 13:18.


#129

Postad 04 september 2009 - 13:19

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Håller med dig Hostis...
Nu har jag ljud om jag spelar mp3 via interna spelaren (glömt namnet..), samt ljud om jag streamar från sr.se Och så har jag ljud då jag kör testsignalen...Har prövat x antal koder o avinstallera och installera om...börjar faktiskt ge upp nu.
Vad är nackdelarna att köra windows xbmc gentemot ubuntu xbmc...
Som det är nu så antar jag att fördelarna (ljud, bild) överväger till mot att man installerar xp....


Gå från win system till ubuntu görs ju tyvärr inte på 5 min... om inte det enda man ska göra är att surfa typ

men största nackdelarna xbmc i win mot xbmc i ubuntu... är ju då att man inte får nån GPU acc. av grafiken i win, annan nackdel är att win kostar pengar medan ubuntu är gratis

Jag föreslår åter igen att leta upp en howto på t.ex. xbmc.org/forum, ligger otaliga där

Har du förresten tagit bort pulseaudio?
sudo apt-get remove pulseaudio*
(i en terminal)

Redigerat av scorpio, 04 september 2009 - 13:27.


#130

Postad 04 september 2009 - 16:16

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Gå från win system till ubuntu görs ju tyvärr inte på 5 min... om inte det enda man ska göra är att surfa typ

men största nackdelarna xbmc i win mot xbmc i ubuntu... är ju då att man inte får nån GPU acc. av grafiken i win, annan nackdel är att win kostar pengar medan ubuntu är gratis

Jag föreslår åter igen att leta upp en howto på t.ex. xbmc.org/forum, ligger otaliga där

Har du förresten tagit bort pulseaudio?
sudo apt-get remove pulseaudio*
(i en terminal)


Nej asså jag förstår dig scorpio. Klart man inte kan byta system direkt och sen hoppas på att det ska funka direkt.
Saken är att jag alltid har otur med saker när det kommer till dessa saker. Alla får skiten och funka medans jag får kämpa för det inte vill funka hos mig. Jag har fått nu allt och fungera "igen" men det är dessa småsaker. Jag har gett upp hoppet för och få fjärren och fungera.

Men jag vill fortfarande inte åka ut ur XBMC om jag ska gå in på ljudinställningarna under en film tex.
Jag vill få spotity och fungera också. Sen är jag nöjd för tillfället.
Många byter skin osv. men det är inget ja kommer våga ge mig på för att jag är rädd att allt kommer gå åt **** om jag pillar.
Där emot så kommer jag ihåg att det fanns Apple Movie Trailers inne på xbmc förut när jag hade min xbox. Funkar det fortfarande eller finns det kvar rättare sagt?

#131

Postad 04 september 2009 - 16:25

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Nej asså jag förstår dig scorpio. Klart man inte kan byta system direkt och sen hoppas på att det ska funka direkt.
Saken är att jag alltid har otur med saker när det kommer till dessa saker. Alla får skiten och funka medans jag får kämpa för det inte vill funka hos mig. Jag har fått nu allt och fungera "igen" men det är dessa småsaker. Jag har gett upp hoppet för och få fjärren och fungera.

Men jag vill fortfarande inte åka ut ur XBMC om jag ska gå in på ljudinställningarna under en film tex.
Jag vill få spotity och fungera också. Sen är jag nöjd för tillfället.
Många byter skin osv. men det är inget ja kommer våga ge mig på för att jag är rädd att allt kommer gå åt **** om jag pillar.
Där emot så kommer jag ihåg att det fanns Apple Movie Trailers inne på xbmc förut när jag hade min xbox. Funkar det fortfarande eller finns det kvar rättare sagt?


Jag är aldrig inne o pillar på ljudinställningarna, har inte upplevt någon crash där, kanske en känd bug dock?
Skins är lätt att byta... och är väldigt frikopplat från funktionaliteten i xbmc...
Spotify har en faq om hur du får det att funka...
Ja apple movie trailers finns, jag föreslår att du installerar repot som håller alla plugins till xbmc... se här:
http://xbmc.org/foru...ad.php?p=159135

#132

Postad 04 september 2009 - 16:44

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Jag är aldrig inne o pillar på ljudinställningarna, har inte upplevt någon crash där, kanske en känd bug dock?
Skins är lätt att byta... och är väldigt frikopplat från funktionaliteten i xbmc...
Spotify har en faq om hur du får det att funka...
Ja apple movie trailers finns, jag föreslår att du installerar repot som håller alla plugins till xbmc... se här:
http://xbmc.org/foru...ad.php?p=159135


Tack.
Ja, kanske är en bugg då.
http://www.spotify.c.../help/faq/wine/ denna har jag följt för och få spotify och fungera. Men de funkar helt enkelt inte. Därför jag är nyfiken om hur du har fått det och fungera då vi sitter på likadan burk.

Jepp, får kolla in den sidan till skins osv.. Thx..

#133

Postad 04 september 2009 - 22:25

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Tack.
Ja, kanske är en bugg då.
http://www.spotify.c.../help/faq/wine/ denna har jag följt för och få spotify och fungera. Men de funkar helt enkelt inte. Därför jag är nyfiken om hur du har fått det och fungera då vi sitter på likadan burk.

Jepp, får kolla in den sidan till skins osv.. Thx..


Har du sett PMet jag skickade ?
Så fort man fått igång ljudet i ubuntu så bör spotify normalt sett funka utan problem om man följer guiden på deras sida.
Har kört efter den guiden på tre olika burkar o de funkar än så länge.

#134

Postad 05 september 2009 - 00:39

badchx
  • badchx
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Nå funker det meste. :) Inkludert fjernkontroll (biltema).
Må bare takke dere, og spesielt scorpio, min nye favorittsvenske. :)

Alt er ikke perfekt. Hver gang jeg rebooter må jeg innom volumcontrol og hake av ice958 og ice958 2, eller får jeg ikke lyd i xbmc(hdmi). Virker som innstillingene ikke blir lagret (saved).
Og skriver jeg alsamixer i terminalvinduet, skjer det ingenting.

Men ellers er jeg veldig fornøyd, ting begynner å bli veldig bra.
Takk igjen. :)

#135

Postad 05 september 2009 - 15:26

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Nå funker det meste. :) Inkludert fjernkontroll (biltema).
Må bare takke dere, og spesielt scorpio, min nye favorittsvenske. :)

Alt er ikke perfekt. Hver gang jeg rebooter må jeg innom volumcontrol og hake av ice958 og ice958 2, eller får jeg ikke lyd i xbmc(hdmi). Virker som innstillingene ikke blir lagret (saved).
Og skriver jeg alsamixer i terminalvinduet, skjer det ingenting.

Men ellers er jeg veldig fornøyd, ting begynner å bli veldig bra.
Takk igjen. :)


Vilken guide använde du för och mappa knapparna ?

#136

Postad 06 september 2009 - 12:10

badchx
  • badchx
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Vilken guide använde du för och mappa knapparna ?


Hei, skal ta å lage en liten guide om hvordan jeg gjorde det senere idag med linker.

#137

Postad 06 september 2009 - 13:13

badchx
  • badchx
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ok, her er hva jeg gjorde for at Ubuntu + XBMC + biltema fjernkontroll fungerer på Asus Pundit alt gjennom HDMI.

1. Formatere og legge inn Ubuntu 9.04.
Tok alt fra scratch da jeg vil unngå alle feilmuligheter.
Koblet også til ir-reveicere fra biltema i den nederste usb-porten på baksiden nærmest PSUen.
(Vet ikke om det har noe å si).

2. Oppdaterte nvidia drivere (grafikk)
Fulgte denne guiden:
http://ubuntuforums....ight=nvidia 185

3. Oppdatere alsa drivere (lyd)
Fulgte denne guiden:
http://monespacepers...ntu-jaunty-904/

4. Installerte lirc gjennom Synaptic. Søkte på lirc og installerte versjonen ubuntu kom opp med.
Fulgte deretter denne guiden:
http://www.xbmc.nu/i...p;limitstart=18 (på svensk)

5. Fulgte så scorpio råd i denne tråden for å få lyd over HDMI.

För att få ljud över hdmi så fick jag göra följande efter jag hade installerat ALSA 1.0.20

skapa en .asoundrc i er hemkatalog med följande innehåll
öppna terminal skriv:
sudo nano ~/.asoundrc

pcm.!default {
	type plug
	slave {
		pcm &#34;hdmi&#34;
	}
}
tryck Ctrl + X välj Yes sen enter

starta om datorn

Öppna volymkontroll i systray tryck på högatalaren sen "volume control" välj sen switches, eller växlar:
tryck preferences och se till att IEC 958 och IEC 958 2 har en bock i kryssat tryck close, se sedan till att IEC 958 2 är ikryssat i denna rutan med (switches/växlar rutan). Nu ska vi testa om ljudet funkar över hdmi...

Gå till system -> prefernces -> sound
Jag har "HDA Nvidia NVIDIA HDMI (ALSA)" valt under sound events, music and movies, och HDA Nvidia (Alsa mixer) valt under DEfault mixer tracks (vet inte om detta krävs) efter att alla dessa är valt så testa tryck på test knappen till höger om sound events, nu borde en test-ton höras

För att få xbmc att fungera med passthrough över HDMI så välj
Audio output: digital
AC3 capable receiver ikryssat
DTS capable receiver ikryssat
Audio output....: default
Passthrough...: default
Downmix: ukryssat

Min receiver avkodar DTS och AC3 så denna inställningen beror lite på vad er receiver klarar, de flesta receivrar borde klara det idag
Det står default på bägge ljudenheterna för att vi innan skapade filen .asoundrc i hemkatalogen.. denna binder om default namnet till hdmi output


Start opp XBMC og test om fjernkontrollen fungerer. Hvis ja, hurra! :)

Så over til det jeg ønsker nå.
1. Lydinnstillingene blir ikke lagret, så hver gang jeg rebooter må jeg inn og hake av/krysse av iec958 og iec958 2.
Noen som har en løsning på dette?

2. irevent og irexec. Ønsker å kunne starte xbmc ved hjelp av fjernkontrollen.

3. Autostart av xbmc (må få fikset punkt 1 med lyden først)
Vil gjerne at ubuntu starter opp med X først, for så å starte xbmc.

Uansett, er fornøyd så langt. Og Asus Pundit bråker minimalt med boxed cpu og wd gp disk. :)

Redigerat av badchx, 06 september 2009 - 13:18.


#138

Postad 07 september 2009 - 12:03

michepiche
  • michepiche
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Hejsan igen,,,
Jag har inte gett mig än , trots x antal svordomar och slag i tangentbordet.
Nu har jag fått ljud på svt, youtube etc...
Dock så har jag inte något ljud i xbmc då jag spelar filmer med flerkanaligt ljud, som de flesta har...det fungerar i vlc men då måste jag packa upp dom tar en jäkla tid.
Men nu har jag kanske en lösning på gång, har varit inne och sett att dom har släppt en ny revision som heter xbmc r 22528, laddat ner den fått en rarfil, men då jag ska installera den så får jag felmeddelande om att det är fel arkitektur typ, dvs. i 386. detta får jag via paketinstalleraren. Kör jag manuellt via terminalen och skriver
sudo dkpg

Skrivbord$ sudo dpkg -i xbmc_22528-1_i386.deb
dpkg: fel vid hantering av xbmc_22528-1_i386.deb (--install):
paketarkitekturen (i386) matchar inte systemets (amd64)
Fel uppstod vid hantering:
xbmc_22528-1_i386.deb

Vad är felet nu??

#139

Postad 08 september 2009 - 20:06

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Skrivbord$ sudo dpkg -i xbmc_22528-1_i386.deb
dpkg: fel vid hantering av xbmc_22528-1_i386.deb (--install):
paketarkitekturen (i386) matchar inte systemets (amd64)
Fel uppstod vid hantering:
xbmc_22528-1_i386.deb

Vad är felet nu??


Du har installerat ett 64 bits OS (amd64) och försöker installera ett paket byggt för 32 bitar (i386)
Vad jag läst på forum är där tyvärr fler buggar med xbmc i 64 bitars system än i 32 bitars... jag kör själv 32 bitars OS trots jag har cpu som kan köra 64 bit....
Testa att ladda ned ett paket som är byggt för 64 bitars system...

michepiche, testa följande för ljudet:

1. Uppdatera Alsa till 1.0.20
2. Ta bort pulseaudio paketet (sudo apt-get remove pulseaudio*)
3. Ställ om default ljud ut i system -> preferences -> sound till allt som har med HDMI att göra, går inte nåt med HDMI att välja så väljer man "Nvidia Alsamixer...."
4. Gå in i ljudinställningar i systray (högtalaren i systray) tryck på den o preferences och leta upp växlar fliken se till att växeln för IEC958 och IEC958 2 är ikryssade (man behöver säkert inte IEC958 men efter omstart brukar den alltid vara ikryssad, mitt system fungerar ändå)
5. Skapa en .asoundrc i din hemkatalog (~/.asoundrc) beskrev i annan tråd vad du ska fylla i där....
6. Ställ in audio hardware i xbmc... kör du HDMI till receiver (som jag) så ska allt som går att kryssa i vara ikryssat och där man kan skriva in saker där ska det stå default på bägge ställena (default audio och passthrough device)

Redigerat av scorpio, 08 september 2009 - 20:10.


#140

Postad 08 september 2009 - 21:03

Unregistereda861dd7f
  • Unregistereda861dd7f
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag har problem med hårdvaruavkodningen i XBMC, när jag väljer VDPAU i settings menyn så kan jag inte spela upp x264 material. Ljudet hörs, men bilden fryser på första bilden. Vanlig divx/xvid går däremot bra att köra, men det kanske inte hårdvaruavkodas?
Jag kan ju köra mjukvaruavkodning, hamnar på runt 25-30% på båda CPUer, men helst skulle man ju vilja få hårdvaruavkodningen att fungera.

Några idéer? Nån som har samma problem?
https://www.minhembi...showtopic=41188
Har ASUS Pundit P4-P5N9300, Ubuntu 9.04 32bit. Kör på Nvidia driver 180.44 som är den senaste som packeteras med Ubuntu. Testade att ladda hem senaste från Nvidia, men då blev det strul med GPU och XBMC ville inte starta.

#141

Postad 09 september 2009 - 18:05

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Sådär. Nu har man äntligen fixat en sån fjärr från Biltema. Det var ingen lätt uppgift då den har utgått ur sortimentet. Enda stället enligt deras kundtjänst så fanns det kvar 1 st i uddevalla och 7 st i halmstad. Åkte till halmstad och köpte 2 st såna fjärrar. Så nu finns det endast 5 st kvar i hela sverige ;)

Nu ska jag pilla och få detta och fungera :)


edit.

Nej jag har följt
http://www.xbmc.nu/i...p;limitstart=18
utan att den vill fungera.. badchx har du kopplat ur den inbyggda ir-ögat från moderkortet ?
Tänkte ifall den låg och krockade... ?

edit igen efter ett par tim.

Har avinstallerat lirc och installerat om allt som hade med den och göra. Kopplat ur den inbyggda ir-ögat utan och fått den och fungera..
Följt guiden 20 ggr utan att det funkar..
Vad ska man säga ? Jag och min vanliga tur att inget vill fungera hos mig :blush:

edit nr 3.

NU ÄNTLIGEN 4:30 på morgonen så fungerar det.

Har formaterat om min dator igen då jag misstänkte att 64bits versionen av Ubuntu har strulat med mig sen första början.
Tackar scorpio och norrbaggen "badchx" :blush: för all hjälp. Och ett speciellt tack till dig scorpio för ditt tålamod.

Nu funkar precis ALLT!!!
Jag åker inte ut ur XBMC om jag ska in och ändra på ljudinställningarna för subtiles/ljudfördröjningar osv.

Spotify funkar utmärkt.

Fjärrkontrollen från Biltema funkar också. Men jag saknar snabbspolning. Men de får man leva utan.

De finns väl småsaker som borde vara bättre men inget som är viktigt. Tex. man kan inte ha ett fönster uppe inne på youtube eller ha spotify startat och sen hoppa in i XBMC. För då funkar inte ljudet. Man måste stänga av allt i windows miljön innan man hoppar in på XBMC. Men som sagt, inget större problem.

scorio, du har ingen aning om hur man får apple movie trailer och funka via firefox ? Är det ngt speciellt pluggin som man måste ha eller finns det andra genvägar för och få det och fungera ?

ps. äntligen så kommer man kunna sova gott.

Redigerat av Hostis, 10 september 2009 - 03:30.


#142

Postad 10 september 2009 - 08:03

badchx
  • badchx
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

ps. äntligen så kommer man kunna sova gott.

Sweet, gratulerer. ;)

Fast forward...Tror det er en feil i /usr/share/xbmc/system/Lircmap.xml
Sjekk fila, og forandre:
<remote device=&#34;VLSystem_MPlay_Blast&#34;> 
				<play>Play</play>
				<pause>Pause</pause>
				<stop>Stop</stop>
			 <forward>FFwd</forward>  
				 til 
				<forward>Ffwd</forward>
Skal bare være en stor F, ikke to.

Redigerat av badchx, 10 september 2009 - 08:03.


#143

Postad 10 september 2009 - 13:27

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Sweet, gratulerer. ;)

Fast forward...Tror det er en feil i /usr/share/xbmc/system/Lircmap.xml
Sjekk fila, og forandre:

<remote device=&#34;VLSystem_MPlay_Blast&#34;> 
				<play>Play</play>
				<pause>Pause</pause>
				<stop>Stop</stop>
			 <forward>FFwd</forward>  
				 til 
				<forward>Ffwd</forward>
Skal bare være en stor F, ikke to.


Nice man... Jag fick det och fungera nu.
Men jag är fortfarande inte nöjd över hur knappfunktionerna är placerade på fjärrren.
Tex, CH+/Lang och CH-Page är ju helt onödiga..
Ska sätta mig och pilla lite under dagen och återkommer med mitt upplägg av knapparna.

#144

Postad 11 september 2009 - 06:57

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

text....

Har formaterat om min dator igen då jag misstänkte att 64bits versionen av Ubuntu har strulat med mig sen första början.
Tackar scorpio och norrbaggen "badchx" :) för all hjälp. Och ett speciellt tack till dig scorpio för ditt tålamod.

text...

scorio, du har ingen aning om hur man får apple movie trailer och funka via firefox ? Är det ngt speciellt pluggin som man måste ha eller finns det andra genvägar för och få det och fungera ?

ps. äntligen så kommer man kunna sova gott.


=) kul att kunna hjälpa, fick själv slita håret av mig innan allt fungerade för min egen del...

Angående apple movie trailers i hd, så verkar det som att Apple lagt i någon koll innan trailern att man har Quicktime installerat, så det kommer inte gå att starta dom från FF. Du kan däremot skapa ett script som manuellt laddar ner trailersna och lägger dom på ditt skrivbord, se: apple movie trailers script

Du kan ju även installera apple movie trailers pluginet i XBMC, det visar dock bara trailers i SD kvalitet (om det ö.ht. fungarar nu med tanke på det jag hittade ovan)

Redigerat av scorpio, 11 september 2009 - 06:57.


#145

Postad 11 september 2009 - 18:29

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

=) kul att kunna hjälpa, fick själv slita håret av mig innan allt fungerade för min egen del...

Angående apple movie trailers i hd, så verkar det som att Apple lagt i någon koll innan trailern att man har Quicktime installerat, så det kommer inte gå att starta dom från FF. Du kan däremot skapa ett script som manuellt laddar ner trailersna och lägger dom på ditt skrivbord, se: apple movie trailers script

Du kan ju även installera apple movie trailers pluginet i XBMC, det visar dock bara trailers i SD kvalitet (om det ö.ht. fungarar nu med tanke på det jag hittade ovan)


Japp ska kolla in det skriptet snarast. Men ja läste på ngt forum att en kille hade installerat firefox för windows via wine och sen därifrån kollat på trailers från apple. Kanske är en idé ?

Sen till och lägga in skins. Försökte igår genom och följa massa olika guider. Men alla gör på sitt egna sätt och alla dessa skin tex. Aeon ligger på olika storlekar med olika saker i.. Bör det inte finnas en officiell sida där allt ligger orginal utan massa extra lull lull ?
Försökte lägga in allt i /usr/share/xbmc/skin/
men de vill fortfarande inte fungera.. Nån ide varför ?
Och vad menar alla med xbmc nightly builds ? Läst det på massa olika ställen.

#146

Postad 11 september 2009 - 19:12

InzZzomnia
  • InzZzomnia
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Finns det någon "Ubunto-XMBC on Pundit P4 for dummies" någonstans? Helst en steg för steg-guide...
Har läst den här tråden och googlat lite men tyvärr inte blivit så mycket klokare.

#147

Postad 11 september 2009 - 22:04

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Japp ska kolla in det skriptet snarast. Men ja läste på ngt forum att en kille hade installerat firefox för windows via wine och sen därifrån kollat på trailers från apple. Kanske är en idé ?

Sen till och lägga in skins. Försökte igår genom och följa massa olika guider. Men alla gör på sitt egna sätt och alla dessa skin tex. Aeon ligger på olika storlekar med olika saker i.. Bör det inte finnas en officiell sida där allt ligger orginal utan massa extra lull lull ?
Försökte lägga in allt i /usr/share/xbmc/skin/
men de vill fortfarande inte fungera.. Nån ide varför ?
Och vad menar alla med xbmc nightly builds ? Läst det på massa olika ställen.


Ja det lär ju funka om du installerar quicktime då också

Skins ligger i ~/.xbmc/skin dvs /home/<ditt användarnamn>/.xbmc/skin
testa detta först så borde det funka
XBMC nightly build är just vad det säger =) varje dag gör utvecklarna nya nya förändringar i koden, dessa commitas (skickas upp till ett versionshanteringssystem) , på kvällarna bygger man om hela xbmc med dessa kodförändringar.... därav nightly builds

Edit: info om skins....
Finns inga officiell sida som håller alla skins vad jag vet.. jag själv kör på Aeon Auriga du hämtar det här:
http://github.com/djh/aeon/tree/auriga
Välj download så får du en zip fil, denna packas upp i ~/.xbmc/skin (dvs /home/<ditt användarnamn>/.xbmc/skin)

Redigerat av scorpio, 12 september 2009 - 10:56.


#148

Postad 14 september 2009 - 20:13

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Ja det lär ju funka om du installerar quicktime då också

Skins ligger i ~/.xbmc/skin dvs /home/<ditt användarnamn>/.xbmc/skin
testa detta först så borde det funka
XBMC nightly build är just vad det säger =) varje dag gör utvecklarna nya nya förändringar i koden, dessa commitas (skickas upp till ett versionshanteringssystem) , på kvällarna bygger man om hela xbmc med dessa kodförändringar.... därav nightly builds

Edit: info om skins....
Finns inga officiell sida som håller alla skins vad jag vet.. jag själv kör på Aeon Auriga du hämtar det här:
http://github.com/djh/aeon/tree/auriga
Välj download så får du en zip fil, denna packas upp i ~/.xbmc/skin (dvs /home/<ditt användarnamn>/.xbmc/skin)


Sådär, har testat runt lite nu och ja kommer in i själva aeon. Men ja ser ingen text för iconerna m.m Sen kommer jag in i nån meny med manga figurer där man ser bara bilder och inget mer.
Känns som att jag saknar ngt mer och lägga in. Ja ladda ner den zip filen och lade in den i skin mappen som du skrev. Och ja hittar den som en skin inne på inställningar.

btw. Ja skaffade mig en diNovo Edge idag. Funkar ganska bra inne i ubuntu. Viss saknad för vissa knappar då när man trycker in FN knapparna som tex play, next osv. Och när man kör spotity så fungerar det inte alls. Då måste man köra med musen hela tiden. Och även ett annat problem med detta. Ja måste söka om den varje gång jag sätter på datorn. Ska man verkligen behöva göra det ?

edit.
Ladda ner MediaStream nyss och det funkar hur bra som helst.
Aeon eller MediaStream är väl som aftonbladet eller expressen va ?
Kan ju inte skilja som åt så ###### mkt förutom utseendet. Alla har väl i princip samma funktioner ?

Redigerat av Hostis, 14 september 2009 - 21:01.


#149

Postad 14 september 2009 - 21:12

scorpio
  • scorpio
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

edit.
Ladda ner MediaStream nyss och det funkar hur bra som helst.
Aeon eller MediaStream är väl som aftonbladet eller expressen va ?
Kan ju inte skilja som åt så ###### mkt förutom utseendet. Alla har väl i princip samma funktioner ?


Jag glömde så klart det mest vitala :P du behöver ladda ner ett font paket för att Aeon ska visa någon text övrehuvudtaget...

fonter

Packa upp dessa till skin/aeon mappen (kommer ligga en subkatalog som heter font direkt under aeon då) nu borde texten komma upp...

#150

Postad 14 september 2009 - 22:42

Hostis
  • Hostis
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Jag glömde så klart det mest vitala :) du behöver ladda ner ett font paket för att Aeon ska visa någon text övrehuvudtaget...

fonter

Packa upp dessa till skin/aeon mappen (kommer ligga en subkatalog som heter font direkt under aeon då) nu borde texten komma upp...



Hehe ingen fara.. Även den bästa kan få göra fel ibland :P
Hade inte du en diNovo Scorpio ? Måste du söka av den varje gång du sätter på din pundit ?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.