Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Apple iPad *

929 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Hur reagerar du på iPad? (362 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta
Apple iPad 3G 16GB (Surfplattor) 8 7,9 (19) Inga priser
Apple iPad 3G 32GB (Surfplattor) 1 8,74 (18) Inga priser
Apple iPad 3G 64GB (Surfplattor) 8 8,47 (18) Inga priser
Apple iPad 16GB (Surfplattor) 9 8,52 (60) Inga priser
Apple iPad 32GB (Surfplattor) 9 9,04 (22) Inga priser
Apple iPad 64GB (Surfplattor) 1 8,53 (14) Inga priser
5 relaterade trådar

#151

Postad 21 april 2010 - 15:32

g4rwin
  • g4rwin
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
International-Orders.com

Har min liggandes på skrivbordet nu, 64GB Wi-fi. Landade på totalt $1000 med Fedex express och tog 5 dagar att få hit den genom all vulkanaska. Ett tips är att deklarera den som gift för $20 extra, slank igenom tullen utan moms. Helnöjd!

Alternativt passa på att vinna en finns en massa tävlingar just nu…
Specialerbjudande på MacWorld - MacWorld
iPad Challenge | Best Poker Moments

#152

Postad 21 april 2010 - 20:42

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Ett tips är att deklarera den som gift för $20 extra, slank igenom tullen utan moms.

Att markera ett paket som "gift" har ingen relevans i det här fallet. Det är för billiga varor mellan privatpersoner. Ifall tullen inspekterar paketet och finner en ny iPad så kommer garanterat tullavgifter, moms med mera att tas ut.

#153

Postad 21 april 2010 - 21:08

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0
Dessutom kan det ta upp till 30 dagar innan det dimper ner en räkning i brevlådan från tullverket..

#154

Postad 21 april 2010 - 21:17

AckeOfSweden
  • AckeOfSweden
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Ni får ursäkta mig. Men varför skall man ha en Ipad?
Ser ju verkligen inga funktioner i den som jag inte har i min dator.
Förutom att den är fruktansvärt cool och snygg. Det är verkligen en pryl som man skall ha om man är prylgalen.
Det är jag. Men inte så galen:)
Jag menar inget illa för er som skall köpa den. Den är ju sjukt häftig.
Men varför skall man köpa den?
Tänk att hålla på att putsa den skärmen hela tiden. Man kommer bli galen

#155

Postad 21 april 2010 - 22:50

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0
Hehe, ja som tur är är det ju helt och hållet subjektivt ifall man vill köpa en viss pryl eller inte :)

Personligen skulle en iPad kunna ersätta mitt "vardagssurfande" helt och hållet; kolla/svara mail, facebook, allmän-surfa, läsa RSS-nyheter, göra bankärenden, kalender, lyssna på musik, styra mediadatorn, chatta, titta på dicerse Play-kanaler, etc. etc.

Det behöver jag ingen klumpig dator för att göra.. Dessutom slipper jag har 2 kilo på knäna eller sitta vid skrivbordet.

#156

Postad 22 april 2010 - 06:54

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

  • 2 705 inlägg
  • 0
Vad kommer att priset på den värstingen (som är 3G tror jag) att vara? Jag gissar på 7-8 kakor precis som iPhone 4G.
Jag funderar på att köpa en iPad, den verkar vara cool och kan lätt ersätta min Vaio.

Det hade varit perfekt om man kunde köpa både iPad och iPhone 4G som ett paket pris :)

Redigerat av Lias08, 22 april 2010 - 07:03.


#157

Postad 22 april 2010 - 07:25

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

  • 1 069 inlägg
  • 0

Ni får ursäkta mig. Men varför skall man ha en Ipad?
Ser ju verkligen inga funktioner i den som jag inte har i min dator.
Förutom att den är fruktansvärt cool och snygg. Det är verkligen en pryl som man skall ha om man är prylgalen.
Det är jag. Men inte så galen:)
Jag menar inget illa för er som skall köpa den. Den är ju sjukt häftig.
Men varför skall man köpa den?
Tänk att hålla på att putsa den skärmen hela tiden. Man kommer bli galen


För mig så handlar det inte om vad en iPad kan göra utan hur den gör det! Precis som Shapic skrev ovan så ersätter den i princip allt vardagssurfande här hemma, helt perfekt att plocka upp den från soffbordet och snabbt kolla något på nätet, facebook eller mail. (Dessutom mycket skönare än på en laptop imho)

På jobbet är den sjukt mycket smidigare att bära med sig än en laptop och jag kan ha allt viktigt material med mig i den och samtidigt synka viktig information mellan iMacen där hemma, Mobileme och iPhone.

Men återigen, för mig handlar det inte om vad den gör utan hur den gör det. Jag är så kär i min 32:a att jag förmodligen kommer donera den till min fru och köpa en till längre fram (gen2) :)

Lasse

#158

Postad 22 april 2010 - 08:53

sensei
  • sensei
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
mina tankar om iPad

http://www.fireandforget.se/?p=171

Dock slutade det (av olika anledningar) ändå med att jag köpte en..

#159

Postad 23 april 2010 - 11:11

niqlas
  • niqlas
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

med Fedex express och tog 5 dagar att få hit den genom all vulkanaska.


5 dagar i askan det var snabbt, min skickades den 15:e med fedex express men ligger fortfarande i ett lastat flygplan i los angeles som inte fått lyfta än.

#160

Postad 24 april 2010 - 01:06

iRichard
  • iRichard
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Jag tycker att iPad är en kul grej, för småbarn och människor som inte behöver någon hög prestanda. iPad är ju inte direkt teknisk användbar men de är en rolig leksak. Jag skulle inte köpa den plus att jag har redan en iPhone 3GS och det är enligt mig en liten iPad. Bara det att jag kan ringa med den och att den får plats i fickan. Kan tänka mig att ha en iPad i hemmet eller vid tvn när man ska kolla tv.nu eller något simpelt.

Men för en krävande kille som mig så var det en besvikelse när följande specs inte fanns med:
-1080p stöd och stöd för hdmi output (kom igen, det är framtiden...)

-Flash (och om det är laggigt? Vi borde få bestämma om vi vill ha flash eller inte, typ en ON-OFF switch. Ett fail när Steve Jobs presenterade iPad och sa att det är den bästa internet upplevelsen någonsin, plötsligt ploppar det upp blå lådor när han visar upp en hemsida ;) )

-Inga USB-portar.. hur tänkte dem här? Hur ska man föra över multimedia när man är ute och reser med sin iPad och inte har sin dator tillgänglig? Itunes store säger några... Smalare plånbok säger jag. Mobileme eller liknande program, jadu inte utan internet uppkoppling..

-Minneskortsläsare, föra över bilder till iPaden kanske? Den som skulle "hantera bilder fantastiskt"!
-Kamera, video chat?
-Ingen Multitasking, men snart på väg med 4.0 uppdateringen. Låter bra eftersom att man inte kan arbeta med ett program i taget (Steve Jobs sa att den var perfekt för arbete.. yeah). Vi kan också räkna med att batteri tiden reduceras några timmar från det fantastiska 10 tim till 4-6 tim kanske. Fler program öppna, mer batteri dras.

-256 MB RAM minne?! Herregud, med multitasking kommer iPad att krasha..

Som sagt, det är en leksak. Appstore är det enda positiva och att några spel är anpassade för att utnyttja den stora skärmen. Om jag får en gratis, why not? Men 499$ översatt till Svenskt pris plus moms... nej tack! ;)
Juste, om ni vill uppgradera eran iPod touch eller iPhone billigt till en iPad så skaffa ett stort förstoringsglas!

Redigerat av iRichard, 24 april 2010 - 01:16.


#161

Postad 24 april 2010 - 03:43

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0
- Vad menar du med "inte tekniskt användbar"?
- Vad ska den med 1080p stöd när skärmens upplösning är betydligt mindre?
- Hdmi-ut vore nice, men frågan är om man någonsin skulle använda det..
- Flash håller på att fasas ut mer och mer (tack vare Apple och tack gode gud). Många stora sajter har lanserat flash-fria versioner.
- Vad är det för multimedia du vill föra över när du reser? Och till vilka prylar?
- Camera Connection Kit finns att köpa till om man vill föra över bilder från kameran till iPad.
- iPad/iPhone/Mac OS är rätt duktiga på minneshantering, så 256mb räcker förmodligen (om Apple tänkt till...)

Kamera och Videochat tror jag tyvärr att de sparar till nästa iPad som en morot för att få folk att uppgradera...

#162

Postad 24 april 2010 - 04:22

iRichard
  • iRichard
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

- Vad menar du med "inte tekniskt användbar"?

Den är ju inte praktisk, du kan ej koppla in USB minnen, USB prylar överhuvudtaget, Hdmi, minneskort osv.

- Vad ska den med 1080p stöd när skärmens upplösning är betydligt mindre?

Jag hade en LG 32" som var HD Ready, den hade inte 1920x1080 pixlar men den hade 1080p, vilket menas bilduppdatering.

- Hdmi-ut vore nice, men frågan är om man någonsin skulle använda det..

Person till person såklart, men kanske för att visa upp bilderna från ipaden på teven? Se på nån film?

- Flash håller på att fasas ut mer och mer (tack vare Apple och tack gode gud). Många stora sajter har lanserat flash-fria versioner.

Jag har inget emot att flash dör ut, vill bara kunna surfa webben. Inte halva webben.

- Vad är det för multimedia du vill föra över när du reser? Och till vilka prylar?

Ja men t ex musik, film eller bilder från en polares mp3, dator eller kamera. Eller direkt från iPad till iPad? Apple är ju ganska hårda när det gäller sånt. Du kan ju inte föra över musik, film eller bilder från någon annans dator till din iPad, iPhone eller iPod, utan du måste ta med dig ett vanligt USB minne. Föra över till USB:t från kompisens dator, sedan föra över till din dator hemma och till slut föra över till din iPad/iPhone/iPod via itunes. You know?

- Camera Connection Kit finns att köpa till om man vill föra över bilder från kameran till iPad.

Sånt som redan borde finnas inbyggt i iPaden, tycker jag. Synd också att de tog bort kameran i sista stund.

- iPad/iPhone/Mac OS är rätt duktiga på minneshantering, så 256mb räcker förmodligen (om Apple tänkt till...)

Får alla iPad ägare hoppas!

Kamera och Videochat tror jag tyvärr att de sparar till nästa iPad som en morot för att få folk att uppgradera...

Tror jag med ;)
Ursäkta om mina citat blev lite konstiga... fattar inte riktigt hur man gör ;)

Redigerat av iRichard, 24 april 2010 - 07:14.


#163

Postad 24 april 2010 - 14:19

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0

Jag hade en LG 32" som var HD Ready, den hade inte 1920x1080 pixlar men den hade 1080p, vilket menas bilduppdatering.

Nja, din LG hade nog snarare STÖD för NEDSKALNING av 1080p isåfall (ned till tv:ns native upplösning.) Nej, med 1080p menas inte "bilduppdatering", det menas progressiva (hela bilder) i storleken 1920x1080. Fortfarande helt meningslöst för en iPad om det inte finns video-ut.

Person till person såklart, men kanske för att visa upp bilderna från ipaden på teven? Se på nån film?

Ja, men den är ju inte tänkt som en allt i allo maskin inkl. mediaspelare som du kopplar till tv:n.

Jag har inget emot att flash dör ut, vill bara kunna surfa webben. Inte halva webben.

Hehe, födmodligen hänger det helt och hållet på ens surfvanor, men jag personligen skulle inte sakna flash alls om någon tryckte på en killswitch idag :)

Ja men t ex musik, film eller bilder från en polares mp3, dator eller kamera. Eller direkt från iPad till iPad? Apple är ju ganska hårda när det gäller sånt. Du kan ju inte föra över musik, film eller bilder från någon annans dator till din iPad, iPhone eller iPod, utan du måste ta med dig ett vanligt USB minne. Föra över till USB:t från kompisens dator, sedan föra över till din dator hemma och till slut föra över till din iPad/iPhone/iPod via itunes. You know?

Men du måste ju förstå att skivbolagen troligtvis INTE skulle leverera digitalt material för försäljning i iTunes om Apple aktivt stödde kopiering. Ser man till hela Apples ekosystem av tjänster och prylar så skulle det snabbt bli ohållbart om det på smidiga sätt gick att kopiera media fram och tillbaka.

Redigerat av shapic, 24 april 2010 - 14:21.


#164

Postad 24 april 2010 - 16:23

iRichard
  • iRichard
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Nja, din LG hade nog snarare STÖD för NEDSKALNING av 1080p isåfall (ned till tv:ns native upplösning.) Nej, med 1080p menas inte "bilduppdatering", det menas progressiva (hela bilder) i storleken 1920x1080. Fortfarande helt meningslöst för en iPad om det inte finns video-ut.

Så kanske det var! Men ändå så borde den ha stöd för 1080p. Om nu HP Slate ändå klarar 1080p med mindre resolution.. Fortfarande meninglöst säger du, ja jag håller med. Den har ju inte ens stöd för video ut vilket var min poäng med det hela 1080p snacket. Kunna koppla in en HDMI sladd som går från ipaden till teven och spela upp 1080p material.

Ja, men den är ju inte tänkt som en allt i allo maskin inkl. mediaspelare som du kopplar till tv:n.

Nej precis, det är en leksak har jag ju sagt. Precis det som gjorde grejen en besvikelse för MIG.

Hehe, födmodligen hänger det helt och hållet på ens surfvanor, men jag personligen skulle inte sakna flash alls om någon tryckte på en killswitch idag :)

Lucky you, så är det inte i mitt fall :( önskade bara att Apple kunde köpa upp Adobe och sätta stopp för dem små blå lådorna...

Men du måste ju förstå att skivbolagen troligtvis INTE skulle leverera digitalt material för försäljning i iTunes om Apple aktivt stödde kopiering. Ser man till hela Apples ekosystem av tjänster och prylar så skulle det snabbt bli ohållbart om det på smidiga sätt gick att kopiera media fram och tillbaka.

Jo jag förstår dig. men hur kan dem veta vad jag vill föra över till min iPhone? En piratkopia av en låt eller en inspelning från en polares gitarr inspelningar? Vem säger att det handlar om kopiering? För vissa kanske, men det är ju helt upp till en själv om man vill pröjsa eller inte. Va*an ska man börja rota i vad någon annan gör i sitt privatliv på sin dator? Vill man betala så betalar man, är man ett "fan" så är man.

Vill musikbolagen tjäna mer pengar ska dem lägga ner CD utgåvor och bara köra downloads från iTunes eller liknande. Musikbolagen förlorar pengar pga av att ingen köper CD skivor längre. De skulle spara en hel del pengar genom att sluta med CD produktionen. Folk kanske inte vill pröjsa 200 kr för ett helt album när dem är ute efter en låt. Musikindustrin har tvärtemot vunnit på iTunes store, men som sagt förlorat på CD-produktionen. Apple ska inte agera polis i detta (och inte heller musikbolagen), vem som får kopiera musik från någon annan, vem som inte får ladda ner porrappar (vilket jag tycker är äckligt, men folk har väl sina anledningar kan jag tänka mig?) och att utesluta Flash som många hemsidor använder sig av. Snart kommer Apple bli så stort och bestämma vad du får göra och vad du inte får göra i din nya iBostad.

Om jag vill kopiera en bild eller en film från en polares dator, då ska jag ha rätt till det. Specielt om jag har lagt ner dyra pengar för en iPad, iPod eller iPhone (vilket enligt mig är multimedia enheter). Dem som laddar ner är småungar utan stålar, du skulle ju aldrig ladda ner om du hade pengar eller hur? Oj oj lite off topic kanske hehe.

Jag tycker iPad verkar som en kul grej, men det fattas fortfarande mycket för att den ska bli den där.. hur beskrev Steve Jobs iPad nu igen: "Something between iPhone and Macbook which is better". :)

#165

Postad 24 april 2010 - 18:07

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Vill musikbolagen tjäna mer pengar ska dem lägga ner CD utgåvor och bara köra downloads från iTunes eller liknande. Musikbolagen förlorar pengar pga av att ingen köper CD skivor längre. De skulle spara en hel del pengar genom att sluta med CD produktionen. Folk kanske inte vill pröjsa 200 kr för ett helt album när dem är ute efter en låt.


Om de inte tjänade pengar på cd-skivor så skulle knappast cd-skivor finnas i varenda matvarubutik, mack och kiosk.

Vill man köpa elektroniskt så finns det många bättre system än att låsa folk till ett sunkigt program för att spela upp dem. För att jag personligen skulle köpa musikfiler så måste de vara i losslessformat, helst flac, inte vara låsta till att använda ett speciellt program, fritt få flytta över dem till tex en mp3spelare eller valfri mobiltelefon som klarar formatet. Dessutom måste ett album vara betydligt billigare som filer än vad en cd-skiva är.

Ipod, iphone och ipad + itunes är inte ens i närheten av den användarvänligheten. Att det dessutom inte går att tex lyssna på spotify samtidigt som man surfar, mailar eller gör något annat är helt katastrofalt.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 24 april 2010 - 18:10.


#166

Postad 24 april 2010 - 19:43

Unregisteredc110b254
  • Unregisteredc110b254
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Klart man måste ha en ipad! En riktig lyxpryl... Var väl länge sen vi fyllde vårt behov av saker. Allt förutom mat, vatten, kärlek o tak över huvudet är väl onödigt om man ska vara drastisk så jag tycker inte man måste motivera med att det måste vara livsavgörande för att man ska skaffa en ipad.

Hur som helst.. Är på jakt efter en och har hittat ett s.k. företag i Storbritannien som lovar att leverera en ipad 32gb för 3000 kr inkl. gratis dhl frakt på typ 1 dag. De har en hemsida, cell links limited heter dem. Nu har de dessutom ringt en lördagkväll och velat att jag ska sätta in pengar vi Western Union så att de kan skicka ivägen ipaden....

Är något för bra för att vara sant så är det oftast det...

Har även sett en del skumma annonser på blocket av ipads som ligger på typ 3-4000 kr, alltså nästan halva priset. Någon med erfarenheter eller har varit i kontakt med något liknande?

Redigerat av Unregisteredc110b254, 24 april 2010 - 19:56.


#167

Postad 24 april 2010 - 20:07

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Ha ha
Den enda cell links limited jag hittade var på en Weebly sida.
Ska man sälja ipads med förtjänst för 3000kr så måste man använda gratis webbsidor. Förtjänsten blir dessutom större om man tar pengarna och inte skickar någon ipad...

Det fanns två e-post adresser [email protected] och [email protected] jämför det med vilken seriös nätbutik (som inte anvander weebly).

Fast jag är ju bara en dödlig/PC-användare med billiga och användbara EeePC netbooks och Apple användare har ju en helt annan syn på prisvärdighet :)

#168

Postad 24 april 2010 - 20:11

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Att inte ha stöd för Flash i en produkt från 2010 är väl svar nog från mig...

#169

Postad 25 april 2010 - 16:09

Unregisteredc110b254
  • Unregisteredc110b254
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Klart man måste ha en ipad! En riktig lyxpryl... Var väl länge sen vi fyllde vårt behov av saker. Allt förutom mat, vatten, kärlek o tak över huvudet är väl onödigt om man ska vara drastisk så jag tycker inte man måste motivera med att det måste vara livsavgörande för att man ska skaffa en ipad.

Hur som helst.. Är på jakt efter en och har hittat ett s.k. företag i Storbritannien som lovar att leverera en ipad 32gb för 3000 kr inkl. gratis dhl frakt på typ 1 dag. De har en hemsida, cell links limited heter dem. Nu har de dessutom ringt en lördagkväll och velat att jag ska sätta in pengar vi Western Union så att de kan skicka ivägen ipaden....

Är något för bra för att vara sant så är det oftast det...

Har även sett en del skumma annonser på blocket av ipads som ligger på typ 3-4000 kr, alltså nästan halva priset. Någon med erfarenheter eller har varit i kontakt med något liknande?


Nu har de dessutom ringt mig flera gånger i helgen (har bara svarat en gång). Inte helt oväntat från dolt nummer. Precis ALLTING pekar mot en scam, finns INGENTING som verkar vettigt. Dom säger att de är ett pålitligt och respektabelt företag och att de har ett registreringsnummer (vad säger det numret egentligen?). Enda man hittar på hela nätet är en weebly hemsida (som är en gratis enkel hemsida typ) http://www.cell-links.co.cc/. All info om produkten är saxat direkt från tillverkarens hemsida och den är kanske gjord på max en timme. Betalade jag igår skulle jag få hem den via fedex på söndagkvällen! Helt gratis också naturligtvis! :)

SKUMT!

Redigerat av Unregisteredc110b254, 25 april 2010 - 16:10.


#170

Postad 25 april 2010 - 18:05

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

  • 1 069 inlägg
  • 0
Backa för guds skull ur! Det är bluff så det skriker om det. Varför skulle de sälja under inköpspris till dig? Jag gav ca 4700 sek för min 32:a i butiken på fifth avenue. Utgå från det så kan du räkna ut vad som är rimligt....

Lasse

Ps, skriver det här inlägget på iPaden....det är en kanonpryl, men inte värd att riskera att bli blåst för :(

#171

Postad 25 april 2010 - 18:42

Unregisteredc110b254
  • Unregisteredc110b254
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Har nog redan backat ur från första början. Har även kontaktat några andra personer som säljer ipads på blocket för typ 4000 för en 64gb, bara för skojs skull o se vad som händer.

I samtliga fall har det dock runnit ut i sanden då jag aldrig skulle skicka 4000 spänn i förskott till en okänd person som säljer till ett sånt pris. Alla har också självklart haft kvar sin ipad efter 3-4 dagar då mejl-växlingen pågår. Detta är ju skumt då det borde vara ett bra riv efter en ipad till det priset. Sen har jag upptäckt att de har skrivit en helt fel address eller att de inte skriver ut den alls, t.ex. i västra Göteborg utan att man kan se exakt var på kartan som man brukar kunna. Sen säger de att de bara kan skicka den och bor i Norrland...

Men cell links företaget (se ovan inlägg) tar priser iaf! De hade uppe en annons på blocket på fredagen innan den försvann. Ipad 16gb skulle kosta 2200! 32:a 3000 kr och en 64:a 4000kr. Bra priser...

Man borde ju egentligen polisanmäla, finns säkert vissa människor som går på det...

Redigerat av Unregisteredc110b254, 25 april 2010 - 18:45.


#172

Postad 26 april 2010 - 18:14

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Man borde ju egentligen polisanmäla, finns säkert vissa människor som går på det...

problemet är bara vad ska du polisanmäla? det är inte olagligt att annonsera, och jag betvivlar att du är sugen på att ligga ute med pengarna bara för att skaffa en möjlighet att skapa en polisanmälan (som inte lär leda ngn vart)...

#173

Postad 27 april 2010 - 08:12

putte79
  • putte79
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Lekte med en igår, höll den, tryckte lite m.m och fråga sen ägaren, vad ska du med den till?
Prygalen är jag menb detta förstår jag inte.

#174

Postad 27 april 2010 - 09:58

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Lekte med en igår, höll den, tryckte lite m.m och fråga sen ägaren, vad ska du med den till?

Vad svarade han då?

Jag kan tänka mig att köpa en iPad att ha som fjärrkontroll och för att surfa från soffan eller vid köksbordet.

#175

Postad 27 april 2010 - 12:03

putte79
  • putte79
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Vad svarade han då?

Jag kan tänka mig att köpa en iPad att ha som fjärrkontroll och för att surfa från soffan eller vid köksbordet.


Hade inget bra svart:) de han sa var att e-posten va bra.

#176

Postad 27 april 2010 - 12:54

iRichard
  • iRichard
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Om de inte tjänade pengar på cd-skivor så skulle knappast cd-skivor finnas i varenda matvarubutik, mack och kiosk.

Du menar typ melodifestivalen och sån b-musik som finns överallt i butik brevid kassorna? Jo visst, folk köper det, framförallt äldre människor. Men nu menar jag musikindustrin i det hela. Musikindustrin har faktiskt förlorat mer än vad dem har vunnit på cd skivor, detta varierar musikbolag till musikbolag såklart men sök upp det vetja. USA tar ju upp en stor del av musikindustrin och där du, där ser det inte ljust ut för musikbutikerna.

Vill man köpa elektroniskt så finns det många bättre system än att låsa folk till ett sunkigt program för att spela upp dem. För att jag personligen skulle köpa musikfiler så måste de vara i losslessformat, helst flac, inte vara låsta till att använda ett speciellt program, fritt få flytta över dem till tex en mp3spelare eller valfri mobiltelefon som klarar formatet. Dessutom måste ett album vara betydligt billigare som filer än vad en cd-skiva är.

Håller med dig exakt!

Ipod, iphone och ipad + itunes är inte ens i närheten av den användarvänligheten. Att det dessutom inte går att tex lyssna på spotify samtidigt som man surfar, mailar eller gör något annat är helt katastrofalt.

Precis som jag sa, musikbolagen borde satsa på något annat än cd skivor. Försäljningen har gått väldigt bra på iTunes men att dem också borde utöka sig till andra alternativa nerladdningsprogram. Hela idéen med att ladda ner musik från iTunes är att du för evigt är ansluten till Apples produkter. Spotify kan du lyssna på i bakgrunden om du jailbreakar din iPhone eller iPod. Gratis och lagligt, finns ett tillägsprogram för att köra multitasking, har haft det i flera månader nu medan folk fortfarande väntar på OS 4.0... :)

#177

Postad 27 april 2010 - 16:25

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Jag hör till dem som fortfarande köper mängder med cd-skivor och kommer förmodligen inte att sluta med det så länge de finns. Det jag är orolig för om man köper elektronsikt är mest att återanskaffning blir svår om servern krashar totalt + att det tar grymt lång tid att ladda hem allt. Skulle heller inte få för mig att köpa enskilda låtar utan det är hela album som gäller i min värld.

Ipad skulle jag som jag skrivit tidigare enbart kunna köpa för att ha som fjärr till bion. Hade en iphone i exakt 7 dagar innan den åkte ut, jailbreaka den, men det vart inte så mycket bättre och förändrar inte tillverkarens inställning till sina kunder, känns mest som att aple idiotförklarar användarna och inte tror de klarar sig om inte apple bestämmer vad som ska kunna installeras och hur deras produkter används.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 27 april 2010 - 16:26.


#178

Postad 27 april 2010 - 17:44

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Ni som har köpt ipad, testat att läsa mycket böcker?
Är i valet och kvalet mellan en ipad och nook/kindle, ska framförallt ha att läsa böcker. iPaden får man ju dock lite extra lulllull dessutom.

Ska nämligen över till staterna om två veckor så både nooken och ipaden blir rätt prisvärda.

#179

Postad 27 april 2010 - 19:11

Unregistered3b72e629
  • Unregistered3b72e629
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Ni som har köpt ipad, testat att läsa mycket böcker?
Är i valet och kvalet mellan en ipad och nook/kindle, ska framförallt ha att läsa böcker. iPaden får man ju dock lite extra lulllull dessutom.

Ska nämligen över till staterna om två veckor så både nooken och ipaden blir rätt prisvärda.



Det finns ett företag i sverige som säljer ipad för 1kr med telenor abb 24mån någon som kikat på de?
tellint.se

#180

Postad 27 april 2010 - 20:07

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Det finns ett företag i sverige som säljer ipad för 1kr med telenor abb 24mån någon som kikat på de?
tellint.se

Har jag förstått Telenors abbonemang korrekt så betalar du alltså den förhöjda månadsavgiften under hela bindningstiden. Bara den ligger alltså på 350kr x 24 = 8400kr. Till det tillkommer det vanliga abbonemanget på 199kr månaden + anslutningsavgift. Inget vidare kap med andra ord.

#181

Postad 27 april 2010 - 20:25

Unregistered3b72e629
  • Unregistered3b72e629
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Har jag förstått Telenors abbonemang korrekt så betalar du alltså den förhöjda månadsavgiften under hela bindningstiden. Bara den ligger alltså på 350kr x 24 = 8400kr. Till det tillkommer det vanliga abbonemanget på 199kr månaden + anslutningsavgift. Inget vidare kap med andra ord.




nej billigt är det ju ej. fast dom har 3 års garanti dok.
sen va priset blir i sverige för en 64gb 3g iaf minst 7000kr troligtvis närmare 8000
ungeför va iphone kosta me abbonemang i början 550kr i månan
så jättestor skillnad blire det nog inte med tanke på att det är avbetalning.
eller vad säger ni?

Redigerat av Unregistered3b72e629, 27 april 2010 - 20:26.


#182

Postad 27 april 2010 - 20:29

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Såg idag att Googles söksida fått ett tangentbord vid sidan av sökfältet. Kan det var för den anstormning av Ipad och Ipad dödare som kommer i år...

Snart kommer Ipad dödarna. ASUS Eee Pad kommer i juli i alla fall utomlands med priser motsvarande ca: 3600 kr

Min åldrande i900 Omnia telefon med tryckskärm klara inte att visa en normal webbsida så bra och den lilla skärmen gör surfning löjlig pinsam. Tänkte därför byta ut den mot en Eee Pad/eller liknande och en enklare mobil.

Jag antar att Ipadens öde blir densamma som för Mac mini. Det vill säga kosta mest i sin klass av liknande apparater (men ändå hitta kunder).

#183

Postad 03 maj 2010 - 20:31

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0
Spirit jailbreak released

Körde det nyss på paddan å nu blev ju bara allt ännu roligare.. :)

#184

Postad 04 maj 2010 - 08:43

Fairfax
  • Fairfax
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Rzr: På vilket sätt blev det roligare? Vad har du t.ex. installerat? Jag har förstått att man via Jailbreak får tillgång till multitascing, men är det andra värdefulla saker man kan göra i nuläget? Fungerar allt smärtfritt för övrig, d.v.s. inga problem att köpa vanliga appar från appstore m.m?

Räcker det förresten att jailbreaka iPaden för att kunna surfa via en iPhone som inte är jailbreakad?

#185

Postad 04 maj 2010 - 08:51

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

Räcker det förresten att jailbreaka iPaden för att kunna surfa via en iPhone som inte är jailbreakad?


Fairfax, om du vill surfa via iPhonen, är det iPhonen som skall vara jailbreakat, och då kan du installera programmet MyWi på iPhonen.

Det fungerar helt 100% fantastisk. Dock så drar det självklart mycket batteri på iPhonen när det är aktivt!
Du behöver inte jailbreka Paddan för att detta skall fungera!

#186

Postad 04 maj 2010 - 08:55

Fairfax
  • Fairfax
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Lindhardsen: Ok tack! Misstänkte att det var så. Dock är det tjejen som har en iPhone. Paddan är min, så jag hyste en liten förhoppning om att det räckte att jailbreaka paddan så att jag inte fuckade upp hennes telefon på ngt sätt. =) Är främst aktuellt i sommar då jag inte har tillgång till det vanliga trådlösa nätverket.

#187

Postad 04 maj 2010 - 13:34

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0
Du kommer inte att "fucka upp" hennes telefon genom att bara jailbreaka den!
Visst kan den bli slö av att man installerar en massa skit på den, men det är jo inte JB's fel.
Jag kör jailbreak primärt av en anledning: Att kunna köra Spotify samtidigt som jag gör annat. Detta görs med applikationen Backgrounder.
Nu har jag jo fått en ny anledning att jailbreaka: MyWi. Hade det inte varit för den, skulle jag nog sluta med OS 4.0.

Omd u tränger Wifi, så be att få testa JB på hennes telefon. Hon kommer inte att märka någon skillnad, och du kan alltid göra en restore av allt i telefonen, om det skulle krångla.

Annars är jo ett (ganska dyrt) alternativ: Huawei MiFi

Lycka till
/J

#188

Postad 17 maj 2010 - 17:43

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Haft min iPad nu några dagar och måste säga att jag tycker den är kanon.
Framförallt för att läsa böcker, lite tung bara men det kan man leva med.

Saknar dock Spotify och Facebook.

#189

Postad 17 maj 2010 - 18:47

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

Saknar dock Spotify och Facebook.


Varöfr saknar du dessa? Båda fungerar jo ypperligt med iPad :)

#190

Postad 17 maj 2010 - 18:54

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Jag skulle kunna tänka mig att köpa en Ipad om man kan surfa, lyssna på spotify och kunna ha nån form av chatt, typ msn igång och gärna samtidigt. :)

Förresten.. hur verkar batteritiden vara?

Redigerat av AlexanderE, 17 maj 2010 - 18:54.


#191

Postad 17 maj 2010 - 19:03

Zyrell
  • Zyrell
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en Ipad om man kan surfa, lyssna på spotify och kunna ha nån form av chatt, typ msn igång och gärna samtidigt. :)

Förresten.. hur verkar batteritiden vara?


Antingen väntar du till 4.0 av osx kommer, eller så köper du den nu och kör spirite jailbreak om du vill kunna multitaska.
Batteritiden är som utlovad, har laddat och laddat ur helt 2 ggr och når ganska precis 10h.

#192

Postad 17 maj 2010 - 19:06

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0

Varöfr saknar du dessa? Båda fungerar jo ypperligt med iPad :)


Hittar inte spotify eller facebook i apple store när jag söker.
Facebook finns väl inte native? Utan man får bara en liten ruta mitt på skärmen.

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en Ipad om man kan surfa, lyssna på spotify och kunna ha nån form av chatt, typ msn igång och gärna samtidigt. ;)

Förresten.. hur verkar batteritiden vara?


Inte använt den kopiöst mycket än, men den verkar hålla vad apple lovar.

(skrivet på ipad)

#193

Postad 17 maj 2010 - 19:38

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0
Båda FB och Sotify är iPhone appar, men funkar jo lysande på iPaden.
Jag kan gärna medge att det inte är supersnyggt när man dra upp apparna i dubbel storlek, men det funkar jo smidigt som bara den!
Gissar att du är uppkopplat mot amerikanska iTunes. logga in i den svenska, så skall du se att du hittar Spotify appen på nytt.

#194

Postad 17 maj 2010 - 20:19

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0

Antingen väntar du till 4.0 av osx kommer, eller så köper du den nu och kör spirite jailbreak om du vill kunna multitaska.
Batteritiden är som utlovad, har laddat och laddat ur helt 2 ggr och når ganska precis 10h.


Tänker nog vänta ett tag tills man har fått känna på den ordentligt innan. Funderar nämligen på en ny bärbar dator, men har insett att det enda jag gör med min bärbara idag är att surfa, köra spotify och msn, mer gör jag faktiskt inte med den och då vore det grymt skönt med en dator i ett format som Ipad.

Vad gäller apps, fungerar alla apps som är i Iphone till Ipad? Dem kör väl samma OS?

#195

Postad 17 maj 2010 - 21:33

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

  • 381 inlägg
  • 0
Är i New York nu och var inne och petade lite på en IPad ihelgen, blir nog ett köp iveckan. Var mest imponerad av hastigheten, mycket snabb och smidig.

#196

Postad 18 maj 2010 - 10:16

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0
Vet någon vilket språkstöd Paddan har när den kommer till Tyskland & England tex ?
Funkar allt som vanligt med dom från USA om man bortser ifrån de här med App Store, fungerar allt likadant annars ?
Kan man föra över alla program ifrån iphonen till paddan med sitt Sv.itunes ?

#197

Postad 18 maj 2010 - 11:35

Fairfax
  • Fairfax
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Måste bara tipsa om ett användningsområde som jag uppskattar väldigt mycket med iPad. Ingen rocket science precis men införskaffade i helgen ett PDF abonnemang på SvD. Köpte för tre månader till det facila priset av 100 kr (ett helt år kostar 300 kr). Kvaliteten är grym. Känns smidigare och bättre att läsa än vanligt tidning tycker jag.

Nåväl, när jag undersökte möjligheten att läsa tidningar lite vidare surfade jag på en app som heter PressReader. Den finns gratis på appstore.

Med den har man fri (!) tillgång till över 1 400 dagstidningar över hela världen (även t.ex. SvD, DN och GP). Det verkar helt sanslöst och möjligen kommer även det senare kosta pengar.

Nu har i vart fall jag ställt in att DN och SvD ska hämtas automatiskt kl. 06.00 varje morgon (varje tidning är ungefär 50 MB stor så de kommer ner under tiden jag duschar). Helt klockrent och framtiden enligt mitt förmenande.

Uppdaterat: Nu har jag läst på lite bättre. Det verkar som man får de första sju numrena gratis via PressReader. Sedan kostar det pengar (drygt 80 kr i månaden). Det var väl för bra för att vara sant. Rekommendationen kvarstår dock. Hämta PressReader och prova. Alltjämt en bra tjänst!

Redigerat av Fairfax, 18 maj 2010 - 12:11.


#198

Postad 18 maj 2010 - 17:07

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Måste bara tipsa om ett användningsområde som jag uppskattar väldigt mycket med iPad. Ingen rocket science precis men införskaffade i helgen ett PDF abonnemang på SvD. Köpte för tre månader till det facila priset av 100 kr (ett helt år kostar 300 kr). Kvaliteten är grym. Känns smidigare och bättre att läsa än vanligt tidning tycker jag.

Nåväl, när jag undersökte möjligheten att läsa tidningar lite vidare surfade jag på en app som heter PressReader. Den finns gratis på appstore.

Med den har man fri (!) tillgång till över 1 400 dagstidningar över hela världen (även t.ex. SvD, DN och GP). Det verkar helt sanslöst och möjligen kommer även det senare kosta pengar.

Nu har i vart fall jag ställt in att DN och SvD ska hämtas automatiskt kl. 06.00 varje morgon (varje tidning är ungefär 50 MB stor så de kommer ner under tiden jag duschar). Helt klockrent och framtiden enligt mitt förmenande.

Uppdaterat: Nu har jag läst på lite bättre. Det verkar som man får de första sju numrena gratis via PressReader. Sedan kostar det pengar (drygt 80 kr i månaden). Det var väl för bra för att vara sant. Rekommendationen kvarstår dock. Hämta PressReader och prova. Alltjämt en bra tjänst!


Hur funkar paddan tycker du ? Är de värt att vänta på 3g versionen om man har en iphone med fri surf ?
Vart har du köpt din ? :)

#199

Postad 19 maj 2010 - 07:34

Fairfax
  • Fairfax
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Notimetochill: Jag köpte min av en kompis som varit i USA.

För egen del har jag mycket liten anvädning av 3G varianten (under max tio dagar då jag är på landet under sommaren, men då är dessutom 3G-täckningen dålig). Däremot har jag förstått att det du bör göra, nu när du har en iPhone, är att jailbreaka den så kan du sedan använda telefonen med iPaden för att surfa.

Att jailbreka är verkligen hur lätt som helst. Jag hade mina dubier tidigare i tråden, men gjorde det häromdagen med iPaden. Gick mycket smidigt.

Lycka till!

Redigerat av Fairfax, 19 maj 2010 - 07:34.


#200

Postad 19 maj 2010 - 07:44

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

Nåväl, när jag undersökte möjligheten att läsa tidningar lite vidare surfade jag på en app som heter PressReader. Den finns gratis på appstore.


Bra tips Fairfax!
Funkar smidigt på Paddan (känner inte för att testa på iPhonen!), och här har jag båda danska, svenska och engelska dagstidningar "at my fingertip"... NIce!

Kostanden är mycket rimlig tycker jag, när jag flyttade från Köpenhamn till Stockholm för 10 år sedan, kostade det 900/månad för dansk dagstidning! Så detta är jo rena kapet för alla tidningarna :)
Sen är det iofs frågan om man verkligen tycker att den digitala, tryckta, tidningen är bättre än motsvarande hemsida (som är gratis)... Det får jo vara upp till var och en att bestämma.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.