Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MDS bilslutsteg, bra?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 juni 2004 - 13:43

Unregistered33410339
  • Unregistered33410339
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
jo, jag fick köpa ett (bil)slutsteg av en kompis för 200:-. Det är ett MDS Classic Amp.2
Kan ej ta bild nu men det är ett svart, lite äldre steg än vad dom har nu.
Någon som vet något om steget, effektangivelser och dylikt? (Steget verkar ha en del kräm, men det kanske är jag som har stark insignal eller nåt...)

Har även en annan fråga om den, eftersom jag aldrig sysslat med slutsteg förut. På strömförsörjningen så finns det en jordkontakt, en där det står "remote", och en där det står b+.

Ja, nu undrar jag vad b+ är till för, eftersom steget fungerar om jag kopplar - till jord, + till remote och sen har en sladd som kopplar remote till b+.

Jag provar steget inomhus, så jag använder inte en bilstereo för tillfället.

Väldigt tacksam för svar. ;)

#2

Postad 24 juni 2004 - 15:21

dvf
  • dvf
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Det funkar att koppla så som du har gjort det men det innebär att du använder strömmen från remote till att förstärka signalen istället för att använda direkt +.
Inte bra för bilstereo'n!

Det ska inte kopplas så då remote bara ska användas som styrstöm för att slå på steget så det inte är igång hela tiden och drar ström.

Glöm bara inte att säkra upp! ( Kabelbrand är inte kul ;) )

#3

Postad 24 juni 2004 - 15:26

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
Dra en "fet" strömkabel direkt från batteriets pluspol till b+,glöm inte att fästa en hängsäkring ochså. Jordkontakten skruvas fast i karossen och remote kopplas till elektriska annten sladden. Steget verkar vara lite av äldre modell,bäst att ringa en mds butik och fråga om råd 08-556 00 747.

#4

Postad 24 juni 2004 - 16:01

Unregistered33410339
  • Unregistered33410339
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Hängsäkring? Jag vet, jag kan inte mycket... men så är jag 15...

Sitter den elektriska antensladden bakom cd-spelaren i bilen?
Går det inte ta vilken kontakt som helst bakom cd-spelaren som styrs av strömbrytaren?


Postad bild

Redigerat av Unregistered33410339, 24 juni 2004 - 16:02.


#5

Postad 24 juni 2004 - 16:17

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
. Gå in på tex biltema och kolla på säkringshållare för flatsstiftssäkringar. Titta efter en blå kabel med vit rand bakom bilsrereon att koppla till remoten. Läs mer om bilstereo på mds hemsida så får du bra information

Redigerat av Limpans, 07 november 2004 - 07:29.


#6

Postad 24 juni 2004 - 16:42

Unregistered33410339
  • Unregistered33410339
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Okej. Tusen tack för hjälpen ;)

#7

Postad 25 juni 2004 - 16:39

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
www.backesljudbygg.se

Kolla på "tekniska sidor". Där står det mesta man behöver veta, och lättläst är det också. Så lärde jag mig grunderna inom bilstereo.

#8

Postad 07 november 2004 - 07:33

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
Någon som handlat på Backes, undrar bara om dom är bra eller dåliga att ha göra med.

#9

Postad 07 november 2004 - 10:04

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Glöm inte heller att jordkabeln ska ha samma tjoklek som strömkablen.

#10

Postad 07 november 2004 - 14:12

SHURE
  • SHURE
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Kollade i en gammal mds tidning.

2*150W. 300W mono. Max strömförbrukning 40A.
Verkar inte vara nått höjdarsteg, kostade 700kr.

#11

Postad 07 november 2004 - 14:19

SHURE
  • SHURE
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Om du ska ha steget i bilen så behöver du inte ha samma grovlek på jordkabeln som strömkabeln eftersom att den är mycket kortare.

#12

Postad 07 november 2004 - 15:15

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
ingen mening med att snåla, lika bra att ha samma grovlek.

#13

Postad 07 november 2004 - 17:56

SHURE
  • SHURE
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
inte för att det är till någon nytta.

http://www.backeslju...knik/kabdim.htm

#14

Postad 08 november 2004 - 11:53

Krumeluren
  • Krumeluren
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0
Kom ihåg att ta loss minuspolen från batteriet INNAN du kopplar in slutsteget. Skulle vara tråkigt om du brände steget. Har själv bränt ett steg en gång. Skulle snabbkoppla in ett när jag var onykter... Skulle bara skruva fast pluskabeln och råkade luta skruvmejseln mot stegets chassie :lol: Luktade lite illa i bilen sedan :D

#15

Postad 08 juli 2005 - 00:30

Unregisteredd8164c2a
  • Unregisteredd8164c2a
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0
Har själv det steget som driver mina 6/9" i hatthyllan, skulle nog inte vilja ha det till något mkt större :D men till 6/9" fungerar det ypperligt

#16

Postad 18 juli 2005 - 21:32

Unregistered30b5e98c
  • Unregistered30b5e98c
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Som svar på din heading:

NEJ

#17

Postad 28 juli 2005 - 00:45

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
JL, du verkar ju ha lite slantar att lägga på dittan å dattan, men om vi säger så här då..

Hur är MDS slutsteg jämfört med t.ex. Kenwood el. whatever i samma prisklass?

Det som är svårt för mig som konsument att se är ju kvaliteten på komponenterna. Byggmässigt verkar dom ju helt ok, stadiga chassin osv..

#18

Postad 28 juli 2005 - 08:18

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

JL, du verkar ju ha lite slantar att lägga på dittan å dattan, men om vi säger så här då..

Hur är MDS slutsteg jämfört med t.ex. Kenwood el. whatever i samma prisklass?

Det som är svårt för mig som konsument att se är ju kvaliteten på komponenterna. Byggmässigt verkar dom ju helt ok, stadiga chassin osv..

<{POST_SNAPBACK}>

mds nej och åter nej vill man ha ett slutsteg med kalle anka watt så
kenwood har ingen susning om deras nya steg men dom gammla serierna var bra
skall du ha steg som är hyfsat bra så titta på dls classic serie dom är garanterat inte över specade www.dls .se

#19

Postad 28 juli 2005 - 10:51

Unregistered30b5e98c
  • Unregistered30b5e98c
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
:lol: :( ;) :)

Om jag skall prata från hjärtat utan omskrivningar eller liknande så är mitt svar som följer:

MDS är en bra inkörsport i Bilstereo världen men är absolut inte något jag rekommenderar till någon.
Det finns en anledning till att flertalet som har MDS byter inom kort. :huh:

Varför MDS har blivit så pass stort som det har grundar sig på att han som startade MDS hade djupa fickor och fick tag på väldigt billiga produkter från Kina och kunde lägga "massor" av pengar på marknadsföring (i förhållande till många importörer)
Lättklädda damer och coola bilar ger grabbar i ung ålder tårar i ögonen och ett starkt ha begär och vips så köper de vilket skit som helst bara för att de då tror att de då har samma "cool power" som de "stora" pojkarna.

Jag har själv råkat ut för en hel del personer som stått och skrytigt över hur bra ljud de har i sina bilar samt .... hör och häpna... att de har hela 17 högtalare i bilen :D ...
Men gång efter annan så har jag blivit besviken på deras ljud och efter att få dem att sätta sig i min bil eller en av mina vänners bilar så har de dykt upp på hos den lokala stereo butiken för att snabbt byta.
Prakt exemplet var en kille som lagt ner ca 15.000kr på MDS produkter och det lät faktiskt skit. Jag tyckte synd om honom och erbjöd honom att slå det ljudet för bara 10.000kr, sagt och gjort och han har gång efter annan tackat mig för detta.

Vad jag vill säga med allt detta är att Ni ALLA kan få bättre ljud utan att Ni skall behöva lägga speciellt mycket mer pengar.
Det handlar om att tänka före Ni handlar och framför allt lyssna på prylarna Ni tänker köpa.
Det finns faktiskt riktigt bra produkter som inte kostar skjortan.

Men som alltid.... vill man ha det bästa så kommer det att kosta, men så smakar det ju därefter.


Några av de märken som jag själv rekommenderar är:

JL Audio (välljud med extra tryck)

VIBE (ojojoj, det finns en anledning till att de vinner alla tester)

Cadence (Bättre basar är svårt att hitta, och deras steg gör jobbet)

DLS (Mycket bra)

MB Quart (Må vara dyrt)

Rockford (OBS! Endast den större serien)

Infinity (välljud)

Earthquake (för den som vill spela skiten ur de flesta)

Redigerat av Unregistered30b5e98c, 28 juli 2005 - 10:52.


#20

Postad 28 juli 2005 - 11:02

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Bra svar! Kul med en lista på bra prylar oxå! Nu ska jag inte bygga något själv för tillfället, men det blir bra att gå tillbaka till!

#21

Postad 03 augusti 2005 - 08:33

kuckel
  • kuckel
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

:)  :lol:  :)  :D

Om jag skall prata från hjärtat utan omskrivningar eller liknande så är mitt svar som följer:

MDS är en bra inkörsport i Bilstereo världen men är absolut inte något jag rekommenderar till någon.
Det finns en anledning till att flertalet som har MDS byter inom kort. :lol:

Varför MDS har blivit så pass stort som det har grundar sig på att han som startade MDS hade djupa fickor och fick tag på väldigt billiga produkter från Kina och kunde lägga "massor" av pengar på marknadsföring (i förhållande till många importörer)
Lättklädda damer och coola bilar ger grabbar i ung ålder tårar i ögonen och ett starkt ha begär och vips så köper de vilket skit som helst bara för att de då tror att de då har samma "cool power" som de "stora" pojkarna.

Jag har själv råkat ut för en hel del personer som stått och skrytigt över hur bra ljud de har i sina bilar samt .... hör och häpna... att de har hela 17 högtalare i bilen  ;) ...
Men gång efter annan så har jag blivit besviken på deras ljud och efter att få dem att sätta sig i min bil eller en av mina vänners bilar så har de dykt upp på hos den lokala stereo butiken för att snabbt byta.
Prakt exemplet var en kille som lagt ner ca 15.000kr på MDS produkter och det lät faktiskt skit. Jag tyckte synd om honom och erbjöd honom att slå det ljudet för bara 10.000kr, sagt och gjort och han har gång efter annan tackat mig för detta.

Vad jag vill säga med allt detta är att Ni ALLA kan få bättre ljud utan att Ni skall behöva lägga speciellt mycket mer pengar.
Det handlar om att tänka före Ni handlar och framför allt lyssna på prylarna Ni tänker köpa.
Det finns faktiskt riktigt bra produkter som inte kostar skjortan.

Men som alltid.... vill man ha det bästa så kommer det att kosta, men så smakar det ju därefter.


Några av de märken som jag själv rekommenderar är:

JL Audio (välljud med extra tryck)

VIBE (ojojoj, det finns en anledning till att de vinner alla tester)

Cadence (Bättre basar är svårt att hitta, och deras steg gör jobbet)

DLS (Mycket bra)

MB Quart (Må vara dyrt)

Rockford (OBS! Endast den större serien)

Infinity (välljud)

Earthquake (för den som vill spela skiten ur de flesta)

<{POST_SNAPBACK}>



Bra lista där, men jag tycker att du glömt JBL.
Som budgetalternativ så låter det helt ok enl. mig

Redigerat av kuckel, 03 augusti 2005 - 08:33.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.