Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

#2401

Postad 01 december 2012 - 11:45

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Ville endret den til 1080i HDMI og ikke DVI.
De fleste HD kanalene sender i 1080i, nå sender vel SVT i 720p så hvis du ser oftest på de så kan kanskje 720p være best.
Hold inne RES knappen for å endre mellom DVI og HDMI.


Fick till HDMI men kan inte få högre än 720p, hur växlar jag till 1080i?

#2402

Postad 01 december 2012 - 11:53

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Fick till HDMI men kan inte få högre än 720p, hur växlar jag till 1080i?


Så när du trycker på RES knappen på boxen flera gånger så stannar den på 720p HDMI, istället för att fortsätta med 1080i HDMI?

/Fredrik

Redigerat av porch123, 01 december 2012 - 11:53.


#2403

Postad 01 december 2012 - 12:26

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Så när du trycker på RES knappen på boxen flera gånger så stannar den på 720p HDMI, istället för att fortsätta med 1080i HDMI?

/Fredrik


My bad, jag höll in knappen istället för att trycka snabbt. Tack, så enkelt om man bara tänker lite. Kör du 1080i eller 720p?

#2404

Postad 01 december 2012 - 12:33

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Jag kör med 1080i.


Såg att du redan fått svar på dina frågar av DennisTv

Ville endret den til 1080i HDMI og ikke DVI.
De fleste HD kanalene sender i 1080i, nå sender vel SVT i 720p så hvis du ser oftest på de så kan kanskje 720p være best.
Hold inne RES knappen for å endre mellom DVI og HDMI.




Trykk RES knapp i front. Et trykk viser hva den leverer, flere trykk endrer.



#2405

Postad 01 december 2012 - 12:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

My bad, jag höll in knappen istället för att trycka snabbt. Tack, så enkelt om man bara tänker lite. Kör du 1080i eller 720p?

Ointressant fråga, vilket som ser bäst ut hos dig kan bara du avgöra :-)
Testa de olika och se vad du tycker bäst om.

#2406

Postad 01 december 2012 - 12:56

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Så det finns fortfarande ingen automatik 1080i/720p?

#2407

Postad 01 december 2012 - 18:31

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Hej

Tar genvägen och ställer en fråga om serieinspelning.

Tänkte spela in julkalenderna som ju kommer att gå 24 dagar i sträck.

Tror dock att det är olika tider på veckodagar och helgdagar.

Kan man alltså ställa en in serieinspelning i dag t.ex så sköter boxen själv när programmet går ?

Hur blir det då samma program går även på morgonen ?

Och blir det någon skillnad om jag väljer serieinspelning på morgontidning eller på eftermiddagstiden ?

Inte lätt det här :-)

#2408

Postad 01 december 2012 - 19:31

Unregistered59e42bf8
  • Unregistered59e42bf8
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Att den visar 25 hz berornog på att det är interlace, så varje bildhalva blir 25 hz styck och vid sammanflätningen blir det 50 hz på hela bilden. Ställ frågan i kalibreringstråden, där finns duktiga killar som kan förklara bättre eller kolla Wikipedia.

.

OK tack men det har alltid stått 50 Hz tidigare och bilden har blivit sämre.

#2409

Postad 02 december 2012 - 06:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Hej igen, det var nog ett par år sedan jag var inne i tråden. Två anledningar, den ena att boxen har bara fungerat och gjort det den ska (vilket Sagem aldrig gjorde) samt att det har varit så mycket annat att det inte blev så mycket TV.

Kul att se att flera gamla användare fortfarande hänger här :).

Men för någon dag sedan när jag slog på boxen så upptäckte jag att boxen hade blivit slöare, den var inte så rapp med kanalbyterna samt att det blivit en mappstruktur i inspelningarna, vilket gav mig anledning att titta in här och se vad om har hänt.

Gjorde en omstart av boxen, enligt tips och nu ser det ut att gå bättre, får se hur det går nu.

Har som sagt inte riktigt hängt med, har också dubbla inspelningar kommit igång och när var det? Var inne på CD's hemsida men hittade ingen information på vilka uppdateringar som har gjorts och vilka funktioner som uppdaterats, fanns det inte en sådan information tidigare där? Är det ni som håller i en sådan lista nu? känns som jag inte har aktuell status...

Redigerat av Unregistered124686ac, 02 december 2012 - 07:02.


#2410

Postad 02 december 2012 - 09:56

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Hej hej Que
Dubbla inspelningar, ja det kom igång i januari i år.
http://www.canaldigi...-HD-box-500-GB/
vad nytt i boxen sedan den släpptes?
Tja
  • Parallella inspelningar
  • Iphone/ipad app
  • Fjärrinspelning
  • "Follow me", dvs om du har en vit ADB-box kan den kopplas ihop med denna.
  • Mappindelning i MyTv
  • 1,5x spolning med ljud.
  • Tidsmarginal vid start av inspelning.
Det är väl det man märker? Sedan finns det lite småsaker som fixats.

#2411

Postad 02 december 2012 - 10:53

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 1
Tack Monshi, det är ju så att när det bara fungerar så tänker man inte så mycket på den och det är ju så det ska vara :)

#2412

Postad 02 december 2012 - 21:42

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Önskar man kunde välja om man vill ha en rörlig pre-view, bara en stillbild eller en svart ruta i inspelningslistan (som jag kan i min gamla DVD/hårddisk-spelare). Är inte så kul alla gånger att råka se/höra den där previewen av ett avsnitt man spelat in, innan man sett ett äldre avsnitt som man har inspelat och vill se först, det kan ibland hinna avslöja och förstöra en del av spänningen.

#2413

Postad 03 december 2012 - 10:27

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
En fråga till er som har denna box + den lilla vita:
Funkar "follow me" även om man bara har ett kort, dvs kan man se inspelningar som den ena boxen har gjort om man flyttar kortet till den box man vill spela upp på ?

#2414

Postad 03 december 2012 - 14:26

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

En fråga till er som har denna box + den lilla vita:
Funkar "follow me" även om man bara har ett kort, dvs kan man se inspelningar som den ena boxen har gjort om man flyttar kortet till den box man vill spela upp på ?



Hej what17ever.
Man behöver ha ett kort per box för att man ska kunna använda ”Follow me” funktionen.
Med vänliga hälsningar
Therese

#2415

Postad 03 december 2012 - 14:28

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Ah, surt.

Men tack för svaret.

#2416

Postad 03 december 2012 - 20:42

hermaniii
  • hermaniii
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Önskar man kunde välja om man vill ha en rörlig pre-view, bara en stillbild eller en svart ruta i inspelningslistan (som jag kan i min gamla DVD/hårddisk-spelare). Är inte så kul alla gånger att råka se/höra den där previewen av ett avsnitt man spelat in, innan man sett ett äldre avsnitt som man har inspelat och vill se först, det kan ibland hinna avslöja och förstöra en del av spänningen.


Vill väldigt gärna se det valet med också för stör mig på det ganska ofta. Eller bara stänga av preview för alla för ser inte nyttan med det.

Undrar om det är tänkt att det ska komma en app till Android med eller?

#2417

Postad 03 december 2012 - 20:43

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Halloj gott folk.
Hur är det ställt med signalstöringar nu? jag tycker mig se, eller rättare sagt inte se, att de numera lyser med sin frånvaro. Inga störningar på inspelat material, inga störningar när inspelningar startar/slutar och ingen röd varning som dykt upp.

Okej, inte kört med nya programvaran i så många dagar men.. vad säger ni?

Redigerat av Monshi, 04 december 2012 - 10:04.


#2418

Postad 04 december 2012 - 08:24

Unregisteredb71577f7
  • Unregisteredb71577f7
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Fick upp en meny härom dagen när jag satt igång en inspelninig, den visade ett antal val och jag begrep först ingenting...
Det visade sig att det samtidigt gick en serieinspelning av någon repris av House, vilket jag inte märkt av innan jag satte igång den andra inspelningen. Innan uppgraderingen är jag säker på att jag fått upp "röda rutan" vid zappandet som föregick inspelningen och därmed lagt märke till att det redan pågick en inspelning, så jag tror "röda rutan" är mindre förekommande numera.
Om problemet nu verkligen är löst (testat för lite för att vara säker) undrar man ju vem som varit hemma och fixat till min anläggning efterssom det (enl. CD) var den och inte boxen/mjukvaran som var orsaken till "röda rutan"? Har CD, likt tomten, varit runt hos sina kunder och riktat in antenner eller stängt av grannens WiFi såhär till jul?

Redigerat av Unregisteredb71577f7, 04 december 2012 - 08:25.


#2419

Postad 04 december 2012 - 08:34

redcoon
  • redcoon
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Den nya programvaran funkar riktigt bra nu. Har egentligen aldrig haft några stora problem tidigare heller. Inga störningar alls i inspelningar. Stort plus för att serieinspelningarna nu sparas i mappar. Det blev en väldigt lång lista tidigare men nu betydligt mer översiktlig.

Ytterligare en förbättring i inspelningslistan kunde exempelvis vara att man själv kunde mappa vissa inspelningar manuellt. Jag spelar in en hel del program till mina barn och det hade varit förträffligt om dessa inspelningar manuellt hade kunnat placerats i en egen mapp.

Vidare hade det varit bra om valet vad man ser i inspelningslistan hade sparats. Det kanske inte alltid är optimalt att se inspelningar som ligger 5-6 dagar i framtiden.

Redigerat av redcoon, 04 december 2012 - 08:36.


#2420

Postad 04 december 2012 - 12:58

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
har inte testat, kan man fortfarande inte göra serieinspelningar på svt barn?

#2421

Postad 04 december 2012 - 13:39

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Halloj gott folk.
Hur är det ställt med signalstöringar nu? jag tycker mig se, eller rättare sagt inte se, att de numera lyser med sin frånvaro. Inga störningar på inspelat material, inga störningar när inspelningar startar/slutar och ingen röd varning som dykt upp.

Okej, inte kört med nya programvaran i så många dagar men.. vad säger ni?

Spelade in Homeland igår,har inte tittat ännu men jag zappade runt lite under inspelningen och inga varningar dök upp. Nu kan ju snöovädret ha viss betydelse ifall nån störning dykt upp iofs.

#2422

Postad 04 december 2012 - 16:37

hozza
  • hozza
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
En grej som jag saknar och förhoppningsvis dyker upp i kommande programuppdatering är möjligheten att få boxen att byta kanal i EPG. Idag kan man ju bara bestämma inspelningsstart. Kanon om man även från EPG då även kan få boxen att byta kanal efter val

#2423

Postad 04 december 2012 - 16:49

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

En grej som jag saknar och förhoppningsvis dyker upp i kommande programuppdatering är möjligheten att få boxen att byta kanal i EPG. Idag kan man ju bara bestämma inspelningsstart. Kanon om man även från EPG då även kan få boxen att byta kanal efter val

Hur menar du?

#2424

Postad 04 december 2012 - 17:18

hozza
  • hozza
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Hur menar du?


Att istället för enbart i EPG välja inspelningsstart även få boxen att byta till valbar kanal. Tex klockan är nu 18:00 och jag vill att klockan 21:00 ska boxen byta kanal till SVT 2 för att se men inte spela in. Detta borde funka att programmera in i en mjukvara...... eller?

#2425

Postad 04 december 2012 - 17:27

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Att istället för enbart i EPG välja inspelningsstart även få boxen att byta till valbar kanal. Tex klockan är nu 18:00 och jag vill att klockan 21:00 ska boxen byta kanal till SVT 2 för att se men inte spela in. Detta borde funka att programmera in i en mjukvara...... eller?

Personligen tycker jag det låter som ett smalt användningsområde men jag kan naturligtvis ha fel :-)

#2426

Postad 04 december 2012 - 17:30

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Att istället för enbart i EPG välja inspelningsstart även få boxen att byta till valbar kanal. Tex klockan är nu 18:00 och jag vill att klockan 21:00 ska boxen byta kanal till SVT 2 för att se men inte spela in. Detta borde funka att programmera in i en mjukvara...... eller?

Ah du menar programmera en påminnelse?
Visst, det kan vara en tanke.

Några punkter de kanske kan förbättra som jag kan se.

1: Mappar. Varför inte kunna skapa egna eller sätta "taggar" på inspelat material.
2: TextTV. Även i inspelat material. De som använder stödtexter från SVT/TV4/kanal5 behöver det.
3: Fördröjning i MyTV på start av förhandsgranskning av program. Säg 3-5 sekunder markering på post drar igång den.
4: DLNA, Ja, på riktigt! Spela upp från dator, spela upp PÅ dator!
5: Spolning. 1,5x med ljud är iofs trevligt men lite långsamt att spola i när man vill förbi något. 4x går nästan lite snabbt.
6: Påminnelse. Smalt område men varför inte? Många boxar har det.

Någon som säger bu eller bä om något av detta? Något att lägga till?

#2427

Postad 04 december 2012 - 17:43

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
1: Borde gå att flytta in program i en mapp ( för det går väl inte nu). Spelade in Solsidan i söndags, valde serieinspelning då. Men har spelat in alla andra avsnitt utan seriinspelning. Och dessa skulle jag gärna flytta in i mappen nu.

3: Den är riktigt irriterande. Vet när jag spelade in tennisfinal för ett tag sedan, visste ju inte hur länge den skulle hålla på så spelade in även efterföljande program via EPG. Sedan när jag ska se matchen är det efterföljande programmet markerat i Mytv och ljud och bild från segerintervjun kommer upp!!

Skapligt roligt och den som gjort tillåtit programvaran att vara så här kan omöjligt vara sportintresserad, då hade detta aldrig kunnat hända.

/Fredrik

#2428

Postad 04 december 2012 - 17:53

hozza
  • hozza
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Ah du menar programmera en påminnelse?


Inte som påminnelse utan att boxen automatiskt byter till kanalen som jag har ställt in i EPG. Jag kommer från ett Boxer abonnemang och har använt mig av CD i en månad och Boxers senaste (Pace) hade bara en påminnelseruta som dök upp i ca 30 sek före programstart och en 30 sek fördröjning och det blev en del missade programstarter tack vare enbart skylt som dök upp. På en av deras tidigare Sagemboxar fanns just ett automatiskt kanalbyte att ställa in i EPG, vilket jag idag saknar på den här boxen.

Redigerat av hozza, 04 december 2012 - 18:41.


#2429

Postad 04 december 2012 - 18:04

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

2: TextTV. Även i inspelat material. De som använder stödtexter från SVT/TV4/kanal5 behöver det.

På de boxar där jag har haft detta så har jag gillat det, men kommer det till prioriteringar så kommer det inte så högt på min lista.

3: Fördröjning i MyTV på start av förhandsgranskning av program. Säg 3-5 sekunder markering på post drar igång den.

Eller helt enkelt möjlighet att slå av funktionen, tycker inte den tillför mig något av värde.

4: DLNA, Ja, på riktigt! Spela upp från dator, spela upp PÅ dator!

Har inga förhoppningar om att CD nånsin låter oss spela upp inspelat material på datorn, men grundläggande mediespelarfunktion borde ju inte vara utom räckhåll. Tyvärr tror jag man öppnar upp för en flodvåg av krav från kunderna vad gäller stöd för containerformat, codecs, ljudformat, textning m m så antagligen skippar man det av ren självbevarelsedrift.

5: Spolning. 1,5x med ljud är iofs trevligt men lite långsamt att spola i när man vill förbi något. 4x går nästan lite snabbt.

Är inne på samma sak, men jag antar att man haft 2x med ljud om det gått att få till på ett bra sätt. Jag har med andra boxar lagt mig till med (o)vanan att spola mig igenom program med inbränd text i 2x eller 3x hastighet, men 4x är i snabbaste laget. Det jag retar mig på är den där jädrans blaffan som täcker all text när man spolar om man inte klickar bort den. Hade hellre sett någon lite nättare indikering uppe i trakterna av kanalloggorna.

6: Påminnelse. Smalt område men varför inte? Många boxar har det.

Jag har inte haft det på någon box, men hade nog snart lärt mig att uppskatta det.

Personligen är jag inte så frälst i att ha programmerade inspelningar liggande i "filträdet", och jag tycker än mindre om det sedan mapparna kom. Hade hellre haft det i en separat lista, personligen hade jag då helst haft den i kronologisk ordning.

Jag tycker också att det är lite avigt att man måste använda "bakåtpil" för att komma ur "infoläge", tycker det verkar vara standard på boxar att man cyklar genom olika visningsläge för att till sist komma tillbaks till "tittläge".

#2430

Postad 04 december 2012 - 18:27

hermaniii
  • hermaniii
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
3. Tycker det ska vara helt av alltid eller finnas en inställning där man kan stänga av det om man vill. Skulle nog vara ok "för mig" om den var ljudlös. Men känns inte funktionell utan mest en "flashig" funktion.

4. Håller med alfisa att det kommer aldrig hända men skulle inte vara fel.

5. Gillar nya 1.5x funktion med ljud. Men personligen ser jag ingen funktion med 2x el 3x kanske mest störande att klicka fler gånger för att komma till snabbare spolning. Men håller med om blaffan. Känns som det kunde göras bättre men ingen stor sak för mig.

6. Har inte heller haft funktionen men känns väldigt bra och jag skulle använda den. Skulle nog önska att den bytte automatiskt men bäst vore ett val i inställningar.

Det jag skulle vilja lägga till är att fixa appar till Android och Windows Phone.

#2431

Postad 05 december 2012 - 07:30

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Det jag skulle vilja lägga till är att fixa appar till Android och Windows Phone.


Ja och en satsning på Windows 8 känns ju naturlig eftersom det till iOS finns appar.
Skulle också vilja se att Fjärrinspelningssidan utnyttjar bredden bättre på en smartphone. Som det är nu måste man zooma in för att kunna använda den. Borde vara snabbt fixat.

#2432

Postad 05 december 2012 - 14:14

Unregistered0d5a35d1
  • Unregistered0d5a35d1
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Några punkter de kanske kan förbättra som jag kan se.

1: Mappar. Varför inte kunna skapa egna eller sätta "taggar" på inspelat material.

blabla massa mer text...


Ja, varför inte!? Jag kan inte förstå att detta inte är standard. Jag tjatade om detta på den gamla Sagem-boxen också. Vad är problemet? Borde vara en barnlek att fixa detta.

1. "Skapa mapp".
2. Markera inspelat material och sen "flytta till mapp".

KOM IGEN!!!

#2433

Postad 09 december 2012 - 17:29

Fretun
  • Fretun
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Funderar på att byta båda boxarna och undrar:
Går det bara att använda FollowMe funktionen med trådlöst Wifi eller går det även via Ethernet-kabel via routern?

#2434

Postad 09 december 2012 - 17:51

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Funderar på att byta båda boxarna och undrar:
Går det bara att använda FollowMe funktionen med trådlöst Wifi eller går det även via Ethernet-kabel via routern?

Ingen av boxarna har wifi inbyggt

#2435

Postad 09 december 2012 - 18:44

Fretun
  • Fretun
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Postad bildFretun 09 december 2012 - 17:29 skrev:


Funderar på att byta båda boxarna och undrar:
Går det bara att använda FollowMe funktionen med trådlöst Wifi eller går det även via Ethernet-kabel via routern?

Ingen av boxarna har wifi inbyggt.
Hur kommunicerar boxarna boxarna med varandra då? Är det ethernet?

#2436

Postad 09 december 2012 - 18:50

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Postad bildFretun 09 december 2012 - 17:29 skrev:

Funderar på att byta båda boxarna och undrar:
Går det bara att använda FollowMe funktionen med trådlöst Wifi eller går det även via Ethernet-kabel via routern?

Ingen av boxarna har wifi inbyggt.
Hur kommunicerar boxarna boxarna med varandra då? Är det ethernet?

Båda kör via kabel (LAN).

#2437

Postad 09 december 2012 - 19:18

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Båda kör via kabel (LAN).

men går utmärkt att koppla upp trådlöst via en brygga/trådlös router men en sådan får man då skaffa själv.

#2438

Postad 10 december 2012 - 17:06

pekadan
  • pekadan
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej! Om det här redan tagits upp i tråden (som ju är ganska lång nu) ber jag om ursäkt! Jag har sökt, men inte klarat hitta nån info...

Min bild hackar. Är det nån mer som upplever det? Ungefär varannan sekund tar bilden en millisekunds paus, följt av 3 snabba hackningar, sen flyter visningen igen i ~2 sek innan nästa omgång hackningar. Detta upprepas konstant. Det här har jag upplevt under en längre tid, men det verkar ha blivit värre med senaste uppdateringen av boxen. Noterade det första gången på Kanal 5 HD i höstas, när de visade Falling Skies (och trodde det var problem bara med Kanal 5). Nuförtiden har jag samma störningar på alla HD-kanaler och även vid uppspelning av inspelade program. Osäker på om även SD-visning påverkas, men definitivt all HD.

Jag har provat att ändra inställningen på bild-upplösningen (t.ex. slagit av 1080-läget), men det gör ingen skillnad. Hittar ingen annan inställning som borde kunna påverka. Bryta strömmen och starta om hjälper inte heller. Det är otroligt frustrerande. Man blir galen av att titta på sport eller action-filmer, t.ex. Vill försöka ta reda på om det är fel på min box eller nåt som andra också upplever.

Jag har förresten provat att ändra inställningar i min TV också (Philips HD-TV), men utan resultat. Misstänker främst boxen, men utesluter förstås inte TV:n. Ska låna en HD-box att testa med snart för att kunna utesluta fel på TV:n. Men tills dess skulle det vara schysst att få veta om andra har/haft samma problem.

#2439

Postad 10 december 2012 - 17:40

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Hej! Om det här redan tagits upp i tråden (som ju är ganska lång nu) ber jag om ursäkt! Jag har sökt, men inte klarat hitta nån info...

Min bild hackar. Är det nån mer som upplever det? Ungefär varannan sekund tar bilden en millisekunds paus, följt av 3 snabba hackningar, sen flyter visningen igen i ~2 sek innan nästa omgång hackningar. Detta upprepas konstant. Det här har jag upplevt under en längre tid, men det verkar ha blivit värre med senaste uppdateringen av boxen. Noterade det första gången på Kanal 5 HD i höstas, när de visade Falling Skies (och trodde det var problem bara med Kanal 5). Nuförtiden har jag samma störningar på alla HD-kanaler och även vid uppspelning av inspelade program. Osäker på om även SD-visning påverkas, men definitivt all HD.

Jag har provat att ändra inställningen på bild-upplösningen (t.ex. slagit av 1080-läget), men det gör ingen skillnad. Hittar ingen annan inställning som borde kunna påverka. Bryta strömmen och starta om hjälper inte heller. Det är otroligt frustrerande. Man blir galen av att titta på sport eller action-filmer, t.ex. Vill försöka ta reda på om det är fel på min box eller nåt som andra också upplever.

Jag har förresten provat att ändra inställningar i min TV också (Philips HD-TV), men utan resultat. Misstänker främst boxen, men utesluter förstås inte TV:n. Ska låna en HD-box att testa med snart för att kunna utesluta fel på TV:n. Men tills dess skulle det vara schysst att få veta om andra har/haft samma problem.

Känns spontant som dålig signal (snö på huvudena?) Vad säger signalmätaren i boxen? Är kontakterna ok?
Visst kan det vara boxen men min har blivit bra gällande pixeleringar etc sen sista uppdateringen...

#2440

Postad 10 december 2012 - 21:12

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Jag fick ett meddelande om att "ny uppdatering har släppts"...uppdatera eller stäng.

Är det en ny FW ute nu ?

Jag uppgraderade för bara någon vecka sedan :-/

#2441

Postad 10 december 2012 - 21:41

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Sorry...det visade sig att det var min Marantz SR7007 som fått en ny mjukvara tillgänglig.

Det gick så snabbt innan rutan försvann att jag inte såg vilken enhet det var :-/

#2442

Postad 10 december 2012 - 22:38

pekadan
  • pekadan
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Känns spontant som dålig signal (snö på huvudena?) Vad säger signalmätaren i boxen? Är kontakterna ok?
Visst kan det vara boxen men min har blivit bra gällande pixeleringar etc sen sista uppdateringen...

Tack för förslaget rhoddas. Jag kollade precis och boxen säger att jag har 100% signal på båda huvudena. Tror också jag skulle märka lite annat tok oxå om signalen var dålig, typ dropouts eller pixelfel vid snöfall eller blåst. Men inga pixelfel, bara det där underliga korta hackandet varannan sekund. Känns som nåt buffrings-relaterat fel. Får väl ta ett snack med CD (efter jag kollat TV:n) om ingen annan upplever liknande problem med boxen.

#2443

Postad 10 december 2012 - 22:59

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Tack för förslaget rhoddas. Jag kollade precis och boxen säger att jag har 100% signal på båda huvudena. Tror också jag skulle märka lite annat tok oxå om signalen var dålig, typ dropouts eller pixelfel vid snöfall eller blåst. Men inga pixelfel, bara det där underliga korta hackandet varannan sekund. Känns som nåt buffrings-relaterat fel. Får väl ta ett snack med CD (efter jag kollat TV:n) om ingen annan upplever liknande problem med boxen.

testa att ställa om upplösningen boxen sänder till TVn. Kan vara där det felar, att TVn och boxen inte riktigt kommer överens på just den upplösning du nu använder.
Värt att testa.

#2444

Postad 11 december 2012 - 09:20

hozza
  • hozza
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

testa att ställa om upplösningen boxen sänder till TVn. Kan vara där det felar, att TVn och boxen inte riktigt kommer överens på just den upplösning du nu använder.
Värt att testa.


På svarta ADB boxen gör man det manellt på boxen och den vita ADB boxen kan man göra det via fjärrkontrollen. Prova att ställa upplösningen på 720p eller 1080i, undvik 1080p.

#2445

Postad 11 december 2012 - 10:17

pekadan
  • pekadan
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Wohoo, fixat!

När jag tittade runt i menyerna efter upplösningsrelaterade inställningar fann jag fabriksåterställningsalternativet (<- vilken alfapetvinnare!). Tänkte att det vore väl dumt att inte prova det också och mycket riktigt, det gjorde susen! Exakt vad den återställde vet jag inte. Kanske just upplösningen? Men hur som helst försvann hackandet omedelbart och förhoppningarna om en skön jul återfann sig lika snabbt! ;)

Tack för hjälpen! Väldigt uppskattat!

#2446

Postad 11 december 2012 - 10:26

pekadan
  • pekadan
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Man skulle kunna tro att jag tänkte lugna ner mig med frågor nu, men inte då! :P Här en till:

Fjärrstyrning är mitt nästa projekt och det verkar funka bra. Men, jag undrar, när jag lägger till en ny inspelning så visar web-sidan "Mina inspelningar" en liten röd prick längst till höger på raden för programmet (ovanför "Ta bort"). Alla de tidigare schemalagda programmen har gröna prickar. Vad 17 betyder dessa prickar och färger? Hittar ingen info om det nånstans!

#2447

Postad 11 december 2012 - 11:08

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
om jag kunde logga in på fjärrinspelningen kanske jag skulle kunnat berätta men nu kan jag visst inte av någon anledning...

#2448

Postad 11 december 2012 - 11:34

pekadan
  • pekadan
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

om jag kunde logga in på fjärrinspelningen kanske jag skulle kunnat berätta men nu kan jag visst inte av någon anledning...

Synd. Du kan kanske logga in på min? Eh, nej förresten. Vill inte behöva förklara programlistan för min fru sen... "Jag lovar, det var inte jag som spelade in det där, det var Monshi, på nätet, liksom. Jag hade ingen aning!" :D

#2449

Postad 16 december 2012 - 22:02

Old man
  • Old man
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Är det någon som sett något om en box som kallas Brilljance eller något liknande, som CD ska komma med för att möta dom andra bolagen. Det handlar ju om tittarnas gunst och faktiskt om bijoner i slutändan om man vinner det racet. Kanske en box där man kan titta på vilket progam som helst när man vill.Då behövs ju ingen inspelning bara att kolla när som helst, undrar om den tekniken finns redan för den måste väl komma någon gång.

#2450

Postad 17 december 2012 - 11:26

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Är det någon som sett något om en box som kallas Brilljance eller något liknande, som CD ska komma med för att möta dom andra bolagen. Det handlar ju om tittarnas gunst och faktiskt om bijoner i slutändan om man vinner det racet. Kanske en box där man kan titta på vilket progam som helst när man vill.Då behövs ju ingen inspelning bara att kolla när som helst, undrar om den tekniken finns redan för den måste väl komma någon gång.


Inte jag, men jag är knappast den som kommer få reda på det först heller. Men vad gäller "titta när som helst"...

Som du formulerar det låter det som Video On Demand/play-tjänster som ju funnits ett tag nu... och där är det nog snarast mediadinosaurierna som sätter stopp för innehållet snarare än tekniken.

Det är dock alltid kul med nya grejer så jag hoppas att du har rätt att något himlastormande är på gång. En utopi, men själv skulle jag vilja önska mig en box som inte bara kunde strömma till iPad (som en Slingbox) utan även tillät att man kunde föra över filer så det gick att se inspelat material när man har dålig uppkoppling.... och där är det i ännu mindre grad tekniken som är problemet.

Sedan har jag själv faktiskt slut på önskemål. Har svårt att se konceptet TV bli så mycket bättre, men jag hoppas att någon kreativ själ kommer på något som ger ytterligare mervärde.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.