Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

xbmc, ASRock ion 330HT Hjälp mottages =)

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 november 2010 - 18:19

Unregisteredd0be17d5
  • Unregisteredd0be17d5
  • Lärjunge

  • 450 inlägg
  • 0
Hej, har läst runt lite här på forumsdelen men hittar inte den info jag söker. Men fick i dagarna hem
ASRock ion 330HT som jag kör med en USB hårddisk med lite mkv-filer (serier)
kör även xbmc och när jag spelar upp mkv filer via xbmc så laggar de hela tiden.
När jag spelar upp avi filer så fungerar vissa riktigt bra och andra laggar dem med :/

Jag har Win7 som grund, och kör xbmc version Dharma 4.
Jag provade även att ladda ner vlc till asrock och när jag spelar upp mkv via denna så fungerar det hur bra som helst. Kör med hdmi från htpc till tv.

Så borde ju inte vara så att ASRock är för klen att spela upp filerna. har även provat installera xbmc till datorn (laptop) och ansluta usb-hårddisken och spela upp mkv och avi, och då flyter det på hur bra som helst.

Har även powerDVD 10 installerat för att kunna spela upp dvd och bluray, det fungerar hur bra som helst, förutom att jag inte får ut något ljud när jag spelar upp via PowerDVD 10, någon som vet vad det jab vara för inställning som är fel. får ju ut ljud via hdmi när ja spelar upp via vlc och xbmc.

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig då jag är helt ny på sådant här =)

#2

Postad 10 november 2010 - 19:09

Unregisteredd0be17d5
  • Unregisteredd0be17d5
  • Lärjunge

  • 450 inlägg
  • 0
Fick bukt på problemet med laggning utav mkv samt vissa avi filer i xbmc =)
Ifall någon råkar ut för samma problem så kan ni prova detta då det fungerade för mig och allt flyter på som det ska nu.

XBMC
inställningar -> system -> ljudutgång
klicka bort följande alternativ
-dolbydigital (ac3)-kapabel förstärkare
-DTS-kapabel förstärkare

--------
--------

Problemet kvarstår dock med PowerDVD10.
har på audio inställningarna valt att den ska ta ljudet via hdmi, men händer inget, har testat alla olika varianter som finns där på audio inställningarna. någon här som är lite hemma på detta program? eller behöver jag ladda ner någon codec?

#3

Postad 11 november 2010 - 18:40

Jentag
  • Jentag
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Fick bukt på problemet med laggning utav mkv samt vissa avi filer i xbmc =)
Ifall någon råkar ut för samma problem så kan ni prova detta då det fungerade för mig och allt flyter på som det ska nu.

XBMC
inställningar -> system -> ljudutgång
klicka bort följande alternativ
-dolbydigital (ac3)-kapabel förstärkare
-DTS-kapabel förstärkare


Det där är ju ingen lösning som merparten vill göra då man inte får DD & DTS då. Nu kör jag XBMC Live på min Asrock och där flyter allt på fint i såväl 720P som 1080P.

Jag tror att i windows versionen måste man manuellt välja VDPAU som grafik accelerator. Gör du det kommer det garanterat funka.

#4

Postad 02 december 2010 - 14:21

berra77
  • berra77
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Låter som att du inte har aktiverat hårdvaru decodningen i XBMC

System > Settings > Video > Playback. Select Allow hardware acceleration (DXVA2)

#5

Postad 06 december 2010 - 17:50

djulle
  • djulle
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Då kan jag även passa på att fråga.

Har också en 330 HT men med XBMC Live. Jag får inte mina dvxa filmer att flyta. Känns som om det är något med fps eller Hz att göra. Har ändrat i bios att grafikminne ska vara delat till 512mb.

#6

Postad 15 december 2010 - 21:02

Lasse-HIFI
  • Lasse-HIFI
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Låter som att du inte har aktiverat hårdvaru decodningen i XBMC

System > Settings > Video > Playback. Select Allow hardware acceleration (DXVA2)

-------
Denna inställning syns inte om man kör Windows XP. Någon som vet hur man ska aktivera DXVA på XBMC med Windows XP? Jag kör senaste versionen Dharma RC2.

#7

Postad 15 december 2010 - 23:27

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

-------
Denna inställning syns inte om man kör Windows XP. Någon som vet hur man ska aktivera DXVA på XBMC med Windows XP? Jag kör senaste versionen Dharma RC2.

Går inte, Windows XP stödjer inte DXVA(2).

#8

Postad 16 december 2010 - 22:01

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 152 inlägg
  • 0

Går inte, Windows XP stödjer inte DXVA(2).

XP stöder DXVA, däremot kanske XBMC har andra krav i XP ....

#9

Postad 19 december 2010 - 22:17

Lasse-HIFI
  • Lasse-HIFI
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Går inte, Windows XP stödjer inte DXVA(2).

XP stöder DXVA, däremot kanske XBMC har andra krav i XP ....


Så hur göra, måste man gå upp till Windows 7 eller finns det annat sätt att lösa det? Vill gärna köra XBMC och helst slippa byta operativ.

Redigerat av Lasse-HIFI, 19 december 2010 - 22:18.


#10

Postad 19 december 2010 - 22:34

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 958 inlägg
  • 0
Kör xbmc live från en usb sticka och ha kvar windows på hddn

#11

Postad 24 februari 2011 - 01:56

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
sent svar om nån är intresserad :rolleyes: det går även att köra med extern spelare i xbmc, typ mpc hc

mvh

#12

Postad 13 mars 2011 - 10:15

=JoNaZ=
  • =JoNaZ=
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Det där är ju ingen lösning som merparten vill göra då man inte får DD & DTS då. Nu kör jag XBMC Live på min Asrock och där flyter allt på fint i såväl 720P som 1080P.

Jag tror att i windows versionen måste man manuellt välja VDPAU som grafik accelerator. Gör du det kommer det garanterat funka.


VDPAU finns inte till windows. Bara linux. Därför är det fördelaktigt att köra linux på asrocken. Jag kör själv ubuntu minimal install med xbmc på min eee box (samma hårpvara som asrock)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Hemmabiotidningen nr.10 2024
    Elias
    2024-09-25 19:37:23
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.