Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Betalar du din tv-avgift?

1069 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Betalar du din tv-avgift? (473 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#1001

Postad 09 maj 2020 - 15:04

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

För dyrt men visst, gör likadant med väg(fordon)skatten också isåfall även om man inte har bil eller inte.


:D

#1002

Postad 09 maj 2020 - 15:11

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Glöm inte bort värnskatten som nyligen avskaffades, den borde återinföras så fort det är möjligt enligt mig.

Och för att återgå till ämnet så är jag väldigt nöjd med hur man löst finansieringen av public service, som gjort avgiften mer rättvis och svår att smita undan.



#1003

Postad 09 maj 2020 - 15:40

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 1

Glöm inte bort värnskatten som nyligen avskaffades, den borde återinföras så fort det är möjligt enligt mig.

Och för att återgå till ämnet så är jag väldigt nöjd med hur man löst finansieringen av public service, som gjort avgiften mer rättvis och svår att smita undan.

 

Jepp sitter o kollar den på stora älgvandringen här 24/7 den är så samhällsviktig att jag inte klarar mig utan den i 2 sekunder. 



#1004

Postad 09 maj 2020 - 16:10

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Du är inte ensam. Den stora älgvandringen har många tittare och är uppskattat av den Svenska befolkningen.

https://www.svtplay....31-1?start=auto



#1005

Postad 09 maj 2020 - 16:16

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 1

Du är inte ensam. Den stora älgvandringen har många tittare och är uppskattat av den Svenska befolkningen.

https://www.svtplay....31-1?start=auto

 

Är fullständigt irrelevant, skattas det ska den vara nödvändig, eller gå att kvantifiera samhällsnyttan. 

Hela poängen när man TAR folks pengar är att använda de effektivare än vad befolkningen gjort själva. 

 

Men de klart vi behöver 8,563 Miljarder till Public Service, självklart  :rolleyes:


Redigerat av TijY, 09 maj 2020 - 16:25.


#1006

Postad 09 maj 2020 - 17:47

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Tycker det är bra att public service företagen erbjuder ett brett och mångsidigt programutbud precis som dom fått i uppdrag att göra.



#1007

Postad 09 maj 2020 - 18:05

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Tycker det är bra att public service företagen erbjuder ett brett och mångsidigt programutbud precis som dom fått i uppdrag att göra.

Jag hittar då inget att se på SVT idag



#1008

Postad 09 maj 2020 - 18:44

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Vad är du sugen på? Finns mycket att se via SVT Play och Öppet arkiv.



#1009

Postad 09 maj 2020 - 18:52

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Enda gången SVT hade något att se på var när dom visade Homeland.



#1010

Postad 09 maj 2020 - 19:17

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 1
Homeland säsong 8 visas just nu på SVT.
https://www.svtplay.se/homeland

#1011

Postad 09 maj 2020 - 19:53

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
SVT har inte varit värt att titta på sen Tratten & Finkel slutade gå och SR har inte haft ett bra program sen Deluxe slutade sända på P3.

Det är ren idioti att lägga detta på skatten, jag vill inte betala för vänstervriden smörja.

#1012

Postad 09 maj 2020 - 20:21

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Homeland säsong 8 visas just nu på SVT.
https://www.svtplay.se/homeland

 

Ja men va bra att svenska skattepengar går till att konkurrera med Netflix. Verkar vettigt allokerade skattepengar lagda på amerikanska serier. 


Redigerat av TijY, 09 maj 2020 - 20:22.


#1013

Postad 09 maj 2020 - 20:25

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Tratten & Finkel var länge sen man såg. Finns att se via SVT’s Öppet arkiv.
https://www.oppetark...t/titel/Stereo/

Gillar P3 Soul med Mats Nileskär.
https://sverigesradio.se/p3soul

#1014

Postad 09 maj 2020 - 21:41

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

https://www.sydsvens...-en-katastrofal



#1015

Postad 09 maj 2020 - 21:49

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Tratten & Finkel var länge sen man såg. Finns att se via SVT’s Öppet arkiv.
https://www.oppetark...t/titel/Stereo/


Eller så stoppar jag i dvd skivan i min blu-ray och slipper ge SVT trafik 🤷🏻‍♂️

#1016

Postad 09 maj 2020 - 22:07

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 697 inlägg
  • 0
Billigt ändå. Fram til jan 2020 betalade vi i Norge 3000.- i året via 2 fakturor, en per halvår (1500.- i halvåret). Nu med nya ordningen vill en familj med 2 vuxna och 2 barn få totalt 3000 mer i skatt i året.

#1017

Postad 09 maj 2020 - 22:17

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Eller så stoppar jag i dvd skivan i min blu-ray och slipper ge SVT trafik ‍♂️

Varför inte glädjas åt att de ligger uppe för beskådning om du ändå betalar för det?

 

Om du dessutom anser att Deluxe var ett bra program har jag väldigt svårt att se hur du inte skulle uppskatta den humorn som P3 kommit med sedan dess.



#1018

Postad 09 maj 2020 - 23:57

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Varför inte glädjas åt att de ligger uppe för beskådning om du ändå betalar för det?

 

Om du dessutom anser att Deluxe var ett bra program har jag väldigt svårt att se hur du inte skulle uppskatta den humorn som P3 kommit med sedan dess.

 

Svt och Sr har ju många bra saker om man går tillbaka i tiden. Men är ju knappast de vi betalar för idag. Att hosta gamla sändningar märks knappt i den stora budgeten de får. 

 

Vi kan lika gärna ändra Tråd-titeln till: Betalar du vänstervriden hjärntvättnings-skatt?  :ph34r:

Inte helt seriöst, men nästan. Ska alla betala så ska borde skiten effektiviseras och skalas ner en smula. 


Redigerat av TijY, 10 maj 2020 - 00:08.


#1019

Postad 10 maj 2020 - 08:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Krymp ner PS kraftigt tycker jag. SVT kan sända nyheter, väder och samhällsviktig info bara. Vill man ha annat så köper man till extra, precis som man gör nu.



#1020

Postad 10 maj 2020 - 08:18

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Nej

#1021

Postad 10 maj 2020 - 08:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Jo

#1022

Postad 10 maj 2020 - 09:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Hittar bara ett program idag på SVT som verkar intressant



#1023

Postad 10 maj 2020 - 09:36

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Landet runt är dagens höjdpunkt och visas ikväll 18:15 på SVT1. Kan även ses via SVT Play redan nu om man föredrar det.

https://www.svtplay.se/landet-runt

Bifogad fil  947FE6FB-3AFB-4F49-A342-79C478991237.jpeg   64,49K   0 Antal nerladdningar



#1024

Postad 10 maj 2020 - 09:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 2

Krymp ner PS kraftigt tycker jag.


Hade vi ingen aaaaaaning om.

#1025

Postad 10 maj 2020 - 09:40

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 1
Nej, rör inte PS.

#1026

Postad 10 maj 2020 - 10:05

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

En fråga av ren nyfikenhet till er som är så missnöjda med PS: Hur mycket tittar/lyssnar ni själva?

 

För något säger mig att det är väldigt lite.



#1027

Postad 10 maj 2020 - 10:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

En fråga av ren nyfikenhet till er som är så missnöjda med PS: Hur mycket tittar/lyssnar ni själva?

För något säger mig att det är väldigt lite.


Ser ingen vits med att titta om jag inte hittar något kul/intressant.

Nyheter och andra samhällsviktiga saker går gärna finnas kvar.
Men just när det gäller underhållning/tv så finns inte mycket att ha för min del.
Då betalar jag hellre något annat som har mer att erbjuda. Tex Netflix eller hbo. :)

#1028

Postad 10 maj 2020 - 11:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

En fråga av ren nyfikenhet till er som är så missnöjda med PS: Hur mycket tittar/lyssnar ni själva?

 

För något säger mig att det är väldigt lite.

Ja, för min del är det väldigt lite. Ser ju ingen vits med att titta och lyssna på sånt som är ointressant



#1029

Postad 10 maj 2020 - 12:19

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Nyttjar i likhet med en majoritet av det Svenska folket själv public service så gott som dagligen antingen genom radio, tv eller digitalt.



#1030

Postad 10 maj 2020 - 12:51

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Tänker att det är så intressant hur de som i princip aldrig nyttjar utbudet är de som gnäller mest. Finner ingen anledning att bry sig om eller ens ta hänsyn till en åsikt med så pass låg verkshöjd.

 

Personligen tittar jag nästan inte på TV och ser inga serier alls. Enda på SVT jag följer emellanåt är Uppdrag Granskning. Nyhetssidan nyttjar jag dock dagligen, och jag lyssnar mycket på SR (ffa deras poddar).



#1031

Postad 10 maj 2020 - 13:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Tänker att det är så intressant hur de som i princip aldrig nyttjar utbudet är de som gnäller mest. Finner ingen anledning att bry sig om eller ens ta hänsyn till en åsikt med så pass låg verkshöjd.

 

Personligen tittar jag nästan inte på TV och ser inga serier alls. Enda på SVT jag följer emellanåt är Uppdrag Granskning. Nyhetssidan nyttjar jag dock dagligen, och jag lyssnar mycket på SR (ffa deras poddar).

 

jag kan ju bara svara för min egen del men jag kollade mer förr på både kanalerna och play. Jag tröttnade dock eftersom jag aldrig hittade något riktigt kul/bra/intressant

Jag är fortfarande inne ganska ofta och kikar efter nåt att se på på play men hittar i stort sett aldrig någonting.

 

Så det finns ju en anledning till att det just är dom som inte kollar som gnäller.  för är man inte och kollar på olika saker och är nöjd med det som finns så gnäller man ju rimligen inte.

 

Vore konstigt om man inte fick komma med kritik om man inte "tvingade" sig att kolla så tråkiga saker.

 

Gäller det musik också i så fall? jag får inte tycka ett en låt är dålig om jag inte fortsätter att lyssna på den om och om igen hela tiden?

vad med mat? får jag inte säga att jag inte gillar blodpudding om jag inte äter det en gång i veckan?

 

Väldigt konstig kommentar från dig.



#1032

Postad 10 maj 2020 - 14:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Tänker att det är så intressant hur de som i princip aldrig nyttjar utbudet är de som gnäller mest. Finner ingen anledning att bry sig om eller ens ta hänsyn till en åsikt med så pass låg verkshöjd.

 

Personligen tittar jag nästan inte på TV och ser inga serier alls. Enda på SVT jag följer emellanåt är Uppdrag Granskning. Nyhetssidan nyttjar jag dock dagligen, och jag lyssnar mycket på SR (ffa deras poddar).

Skulle jag älska utbudet och kolla varje dag med spänning och glädje så skulle jag naturligtvis vara nöjd. 



#1033

Postad 10 maj 2020 - 14:37

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Glöm inte bort värnskatten som nyligen avskaffades, den borde återinföras så fort det är möjligt enligt mig.

Och för att återgå till ämnet så är jag väldigt nöjd med hur man löst finansieringen av public service, som gjort avgiften mer rättvis och svår att smita undan.


Varför tycker du att värnskatten bör återinföras?

#1034

Postad 10 maj 2020 - 15:19

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Varför tycker du att värnskatten bör återinföras?

Räcker med att alla betalar PS-skatt med 1% utan tak så får vi se hur mycket de börjar klaga på SVT innehåll sen  :lol:  :D



#1035

Postad 10 maj 2020 - 16:01

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
En inte helt dum idé ur fördelngspolitisk synpunkt, men ett tak bör det finnas då pengarna ändå skulle räcka till.

Varför tycker du att värnskatten bör återinföras?


En återinförd värnskatt göra stor nytta för landet både under och efter pågående kris.

#1036

Postad 10 maj 2020 - 17:53

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Vore konstigt om man inte fick komma med kritik om man inte "tvingade" sig att kolla så tråkiga saker.

 

Gäller det musik också i så fall? jag får inte tycka ett en låt är dålig om jag inte fortsätter att lyssna på den om och om igen hela tiden?

vad med mat? får jag inte säga att jag inte gillar blodpudding om jag inte äter det en gång i veckan?

 

Väldigt konstig kommentar från dig.

Det jag menar är att många av de som är "kritiska" mot SVT tycks avfärda deras utbud per automatik utan att egentligen försöka ge det en chans. Ska vi spinna vidare på ditt exempel med musik så behöver du självfallet inte lyssna på en låt mer än en gång för att inse huruvida det är något för dig (i grova drag naturligtvis), men om du i samma veva avfärdar artistens diskografi endast baserat på den låten, eller kanske t.o.m. hela skivbolaget, så är resonemanget mycket märkligt.

 

Ur den aspekten måste du väl ändå förstå vad jag menar? Om du inte ens tar del av utbudet är det ju rimligen svårt för dig att komma med en grundad åsikt om pengarna ska läggas på det eller ej. De i min omgivning som brukar PS regelbundet har en helt annan inställning till skatten än vad exempelvis du har, men jag skulle samtidigt ha mer förståelse om de var mer kritiska mot SVT och SR just med deras konsumtion som grund. Annars kan man ju hävda vilka åsikter som helst utan belägg.



#1037

Postad 10 maj 2020 - 18:04

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

En inte helt dum idé ur fördelngspolitisk synpunkt, men ett tak bör det finnas då pengarna ändå skulle räcka till.

En återinförd värnskatt göra stor nytta för landet både under och efter pågående kris.


Bra nytta på vilka grunder? Varför ska de som tjänar mer än andra betala mer skatt procentuellt?

#1038

Postad 10 maj 2020 - 18:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

Det jag menar är att många av de som är "kritiska" mot SVT tycks avfärda deras utbud per automatik utan att egentligen försöka ge det en chans. 

Nu tycker du bara utan att veta hur det egentligen ligger till



#1039

Postad 10 maj 2020 - 19:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det jag menar är att många av de som är "kritiska" mot SVT tycks avfärda deras utbud per automatik utan att egentligen försöka ge det en chans. Ska vi spinna vidare på ditt exempel med musik så behöver du självfallet inte lyssna på en låt mer än en gång för att inse huruvida det är något för dig (i grova drag naturligtvis), men om du i samma veva avfärdar artistens diskografi endast baserat på den låten, eller kanske t.o.m. hela skivbolaget, så är resonemanget mycket märkligt.

 

Ur den aspekten måste du väl ändå förstå vad jag menar? Om du inte ens tar del av utbudet är det ju rimligen svårt för dig att komma med en grundad åsikt om pengarna ska läggas på det eller ej. De i min omgivning som brukar PS regelbundet har en helt annan inställning till skatten än vad exempelvis du har, men jag skulle samtidigt ha mer förståelse om de var mer kritiska mot SVT och SR just med deras konsumtion som grund. Annars kan man ju hävda vilka åsikter som helst utan belägg.

 

finns säkert många som gnäller utan att kollat också. men jag svarade bara för egen del. för mig är det inget att ha, och jag tycker inte om att betala för något jag inte vill ha :)

 

Nu är såklart netflix världens bästa tjänst heller. men jag hittar i alla fall alltid något att titta på :)

 

Men som sagt, jag är nöjd med svt nyheter i alla fall. läser nästan enbart nyheterna hos dom.



#1040

Postad 10 maj 2020 - 19:35

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Bra nytta på vilka grunder? Varför ska de som tjänar mer än andra betala mer skatt procentuellt?

 

Tror det bidrar till att göra samhället mer jämlikt, rättvist och bättre att leva i för samtliga medborgare.



#1041

Postad 10 maj 2020 - 20:22

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 1

Tror det bidrar till att göra samhället mer jämlikt, rättvist och bättre att leva i för samtliga medborgare.


Ok. Vi tar ett räkneexempel. Inkomstskattesats 30%:
Lön: 20.000 kr/mån, skatt 6.000 kr/mån
Lön: 200.000 kr/mån, skatt 60.000 kr/mån
Detta innebär 54.000 kr/mån (648.000 kr/år) mer i skatt för den som tjänar 2.400.000 kr/år.

Då har jag dessutom inte ens lagt till den statliga inkomstskatten som höginkomsttagare får betala utöver kommunal-/landstingsskatt. Så en värnskatt utöver detta är enbart ytterligare ett sätt att pungslå vissa grupper i samhället.

Så det är kanske är jämlikt, men långt ifrån rättvist. Upplevd orättvisa leder förmodligen till ett oönskat beteende (läs skattefusk). En rak skattesats är det enda rättvisa och de facto även jämlikt. De som tjänar mest ska absolut ha råd att betala mer, men ska samtidigt inte vara skyldiga att betala mer procentuellt.

#1042

Postad 10 maj 2020 - 20:22

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Nu tycker du bara utan att veta hur det egentligen ligger till

I fallet med dig så räcker det ju med att läsa vad du skriver för att förstå hur pass irrelevant din åsikt är om PS innehåll, eftersom du bevisligen inte tittar på det ändå.

 

Tomma tunnor skramlar mest.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 10 maj 2020 - 20:24.


#1043

Postad 10 maj 2020 - 20:29

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Ok. Vi tar ett räkneexempel. Inkomstskattesats 30%:
Lön: 20.000 kr/mån, skatt 6.000 kr/mån
Lön: 200.000 kr/mån, skatt 60.000 kr/mån
Detta innebär 54.000 kr/mån (648.000 kr/år) mer i skatt för den som tjänar 2.400.000 kr/år.

Då har jag dessutom inte ens lagt till den statliga inkomstskatten som höginkomsttagare får betala utöver kommunal-/landstingsskatt. Så en värnskatt utöver detta är enbart ytterligare ett sätt att pungslå vissa grupper i samhället.

Så det är kanske är jämlikt, men långt ifrån rättvist. Upplevd orättvisa leder förmodligen till ett oönskat beteende (läs skattefusk). En rak skattesats är det enda rättvisa och de facto även jämlikt. De som tjänar mest ska absolut ha råd att betala mer, men ska samtidigt inte vara skyldiga att betala mer procentuellt.

 

Rejält OT nu men visst, Ja högre skatt för höginkomsttagare är fel väg att gå.

Det är lägre mellanklassen och neråt som ska betala mindre skatt. 

 

Samma med PS-skatten den borde vara 0.5% med tak på 1600kr eller något i den stilen. 

Istället för 1% med tak på 1300kr.


Redigerat av TijY, 10 maj 2020 - 20:38.


#1044

Postad 10 maj 2020 - 20:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

I fallet med dig så räcker det ju med att läsa vad du skriver för att förstå hur pass irrelevant din åsikt är om PS innehåll, eftersom du bevisligen inte tittar på det ändå.

 

Tomma tunnor skramlar mest.

Jag kollar eller lyssnar knappt nåt på PS förutom nyheter och väder. Varför jag inte kollar och lyssnar beror på att det finns bättre utbud. Jag gillar t.ex. rock, varför då lyssna på SR när det finns rockkanaler? Förr fanns det hyfsad musik på SR men idag är det rena skiten (tycker jag då). Samma med SVT, förr fanns det mer som var intressant. Så varför ödsla tid på SVT?  Är det bara åsikter som du delar som är godkända och relevanta? 



#1045

Postad 10 maj 2020 - 21:06

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

I fallet med dig så räcker det ju med att läsa vad du skriver för att förstå hur pass irrelevant din åsikt är om PS innehåll, eftersom du bevisligen inte tittar på det ändå.

 

Tomma tunnor skramlar mest.

 

Vissa tunnor skramlar högt ja.

 

Du kan ju försvara varför du tycker att PS ska ha stort utbud av underhållning och "kultur"(vafan de nu är) istället. Det är knappast något som majoriteten behöver eller ens borde lägg sin tid på.

Du menar att det är rimligt att hela Sverige ska vara fullt av soffpotatisar istället för att röra på sig och vara sociala, studera eller förbättra sig på sjutioelva andra sätt. 

 

Jag har både SR.se och SVT-play bland mina bokmärken. Betyder inte att jag tycker det är rimligt att de ska ha stor budget och utbud större än det nödvändiga och lite till. 


Redigerat av TijY, 10 maj 2020 - 21:12.


#1046

Postad 10 maj 2020 - 21:14

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
PS är inte för majoriteten

#1047

Postad 10 maj 2020 - 21:15

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Återigen missar ni hela poängen och det visar endast bristande förmåga till att förstå vad som behövs för att bilda en åsikt. Jag har absolut inga problem med att folk har totalt avvikande åsikter, det kan tvärtom vara mycket intressant. Men om man bottnar i ointresse så försvinner resonemangen dessvärre och det har jag väldigt svårt att se varför det skulle vara av vikt.

 

Om vi ska ta ett exempel: Din kommun bestämmer sig för att lägga ner lite av sin skattesedel på att ordna en gratis filmvisning i någon lokal biograf. De bestämmer sig för att visa, egentligen vad som helst men säg typ Badlands av Malick. Du har aldrig sett filmen och vill inte se den. Du klagar på att de visar den istället för någon Marvel-rulle och fortsätter glo på Netflix.

 

Varför skulle kommunen ta hänsyn till din åsikt, om du varken har intresse att delta i evenemanget eller ens har sett filmen i fråga?



#1048

Postad 10 maj 2020 - 21:24

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Återigen missar ni hela poängen och det visar endast bristande förmåga till att förstå vad som behövs för att bilda en åsikt. Jag har absolut inga problem med att folk har totalt avvikande åsikter, det kan tvärtom vara mycket intressant. Men om man bottnar i ointresse så försvinner resonemangen dessvärre och det har jag väldigt svårt att se varför det skulle vara av vikt.

 

Om vi ska ta ett exempel: Din kommun bestämmer sig för att lägga ner lite av sin skattesedel på att ordna en gratis filmvisning i någon lokal biograf. De bestämmer sig för att visa, egentligen vad som helst men säg typ Badlands av Malick. Du har aldrig sett filmen och vill inte se den. Du klagar på att de visar den istället för någon Marvel-rulle och fortsätter glo på Netflix.

 

Varför skulle kommunen ta hänsyn till din åsikt, om du varken har intresse att delta i evenemanget eller ens har sett filmen i fråga?

 

Du missade frågeställningen..... Politikervarning
Är du psykolog eftersom du ifrågasätter min förmåga att bilda en åsikt, dummaste jag hört. 

 

Jag klagar på att de visar film öht. isåfall om det finns bättre saker att lägga pengarna på. 
Visar de film, så får jag ju lita på att det finns pengar i kommunalkassan till det. Vilken film de visar är ointressant. 

 

PS är inte för majoriteten

 

Inte? Den åsikten har nog inte majoriteten heller. Vilka grupper är PS till för isåfall? 

Säg det till SVT chefen och vänd upp o ner på hennes budget. Minst budget till Melodifestivalen förmånga som gillar den. 


Redigerat av TijY, 10 maj 2020 - 21:27.


#1049

Postad 10 maj 2020 - 21:47

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Rejält OT nu men visst, Ja högre skatt för höginkomsttagare är fel väg att gå.
Det är lägre mellanklassen och neråt som ska betala mindre skatt.

Samma med PS-skatten den borde vara 0.5% med tak på 1600kr eller något i den stilen.
Istället för 1% med tak på 1300kr.

Det är inte OT, då det var ett enkelt räkneexempel där jag bara använde faktor 10 för att underlätta förståelsen i skatteberäkningen. Ska vi ha ett ”rättvist” samhälle så borde alla betala lika mycket skatt procentuellt. Detta innebär de facto att du betalar mer i pengar ju mer du tjänar, vilket är rimligt. Men att straffbeskatta vissa grupper i samhället är knappast rättvist.

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 10 maj 2020 - 21:48.


#1050

Postad 10 maj 2020 - 21:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Återigen missar ni hela poängen och det visar endast bristande förmåga till att förstå vad som behövs för att bilda en åsikt. Jag har absolut inga problem med att folk har totalt avvikande åsikter, det kan tvärtom vara mycket intressant. Men om man bottnar i ointresse så försvinner resonemangen dessvärre och det har jag väldigt svårt att se varför det skulle vara av vikt.

 

 

Ska du bestämma vad som behövs för att ha en åsikt? 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.