Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektorduk färg tips!

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 november 2023 - 15:49

linkan1234
  • linkan1234
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Hej jag funderar på vilken färg på duk jag ska ha har ett mörkt rum men ljusa väggar en optoma hd27e har en euroscreen 113 tum react silvergrå blivit skrynklig och fått veck. eller byta till en kingpin 100tum vit som ligger jag behöver hjälp kan inte så mycke mer än att euroscreen kostar kring 30 tusen och fått pris på ny duk utan ram 15tusen. Eller kan jag få bra bild med den vita?



#2

Postad 15 november 2023 - 16:07

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Ett rum med ljusa väggar är i projektorsammanhang ett "ljust" rum, även om du släcker ned belysningen. Detta för att projektorns ljus studsar på duken och ut i rummet och de ljusa väggarna reflekterar ljuset så att rummet blir upplyst. Detta ljus studsar sen tillbaka på duken och höjer bottensvärtan och tar ned kontrasten avsevärt jämfört med att ha mörka väggar/tak.

 

ReActväven motverkar detta då den riktar ljuset bort från väggarna/taket mot tittarna. Rummet blir då mörkare och bilden fortfarande (nästan) lika stark. Den grå botten gör samtidigt att svärtan blir djupare och därmed blir också totalkontrasten klart högre.

Det finns några nackdelar med ReActväven och en av dem är att de kräver ett relativt långt kastavstånd för att ge en ljusuniform bild. Placerar man projektorn för nära så blir bilden starkare i centrum och svagare utmed kanterna(om man sitter i mitten). Euroscreen rekommenderar 1,8x bildbredden vilket ger önskat kastavstånd på 450cm eller mer i ditt fall. Din projektor klarar dock inte det med sin zoom så du kommer att få leva med en del mer vinjettering än önskvärt med den kombinationen.

 

En vit väv kommer att ge en mer urvattnad och dassig bild men i gengäld helt ljusinform utan direkta artefakter.

 

Vilken kompromiss som är bäst för dig vet jag däremot inte, beror på vad du värdesätter. Jag vet inte heller vilka krav du har på bild. Men om du har en skrynklig ReAct så kan du ju hänga upp den och testa hur bilden är frånsett vecken. En vit väv motsvarar i kontrast ungefär det du får från en vit vägg (eller ett vitt lakan) så prova själv hur det ser ut så får du ett hum om vilken lösning som är bäst för dig.

 

Du kan prova med en hårfön att värma ReActväven när den är monterad. Har du tur så kan du få bort en del av vecken på det sättet.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 15 november 2023 - 16:10.


#3

Postad 15 november 2023 - 17:09

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Vet inte om det passar här, men har en DNP 08-85 (16:9)100 tum till salu, perfekt skick.

Skicka PM vid intresse.



#4

Postad 15 november 2023 - 17:21

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Kan upplysningsvis flika in här då att DNP 08-85 är en väv som klarar av kortare kastavstånd och därför är mer lämplig ihop med en sådan projektor som måste placeras relativt nära, som i detta fallet. Normalt sett är de mycket dyrare än Euroscreen men ger också ganska mycket bättre prestanda.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#5

Postad 15 november 2023 - 17:32

linkan1234
  • linkan1234
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

hur nära ska jag ungefär vara jag har min 4.5 meter och 113 tum är det galet ? 



#6

Postad 15 november 2023 - 17:47

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

hur nära ska jag ungefär vara jag har min 4.5 meter och 113 tum är det galet ? 

Här får man skilja på tittavstånd och kastavstånd. Hur nära du själv vill sitta är upp till dig men jag har en del kunder som gillar stor bild som sitter med ratio 1:1, alltså 4m. tittavstånd med 4m. bred bild. Så att sitta 4,5m. ifrån en duk som är 2,5m. bred är inte särskilt extremt.

 

I mina tidigare inlägg i tråden är det kastavståndet jag refererar till, alltså avståndet mellan duken och projektorns lins.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#7

Postad 15 november 2023 - 22:33

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Intressant med tittavstånd har testat 1:1 men inget jag gillar. Att behöva flacka med ögonen till o med vrida huvet för att följa vad som händer på duken. Minns när man gick mkt på bio på 80 talet fanns ju inte på kartan att man ville sitta så nära

#8

Postad 16 november 2023 - 09:24

linkan1234
  • linkan1234
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Någon som vill köpa en optoma hd50 visar startlogon sen är skärmen svart. Sen en wiewsonic px 747 4k. startar visar bild men det är vita prickar på skärmen! säljes till en riktigt billig peng!



#9

Postad 16 november 2023 - 10:37

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Intressant med tittavstånd har testat 1:1 men inget jag gillar. Att behöva flacka med ögonen till o med vrida huvet för att följa vad som händer på duken. Minns när man gick mkt på bio på 80 talet fanns ju inte på kartan att man ville sitta så nära

Det är förstås personligt tycke och smak kring detta. Jag uppskattar stor bild och kan absolut sitta 1:1 när förutsättningarna är dem rätta. Format i cinemascope är mer eller mindre ett måste vid så stor bild och sen tycker jag också att högtalarna bör vara bakom duken för att det ska integrera på ett bra sätt. Sen givetvis riktigt bra prylar, matat med bra material.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#10

Postad 16 november 2023 - 12:25

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Någon som vill köpa en optoma hd50 visar startlogon sen är skärmen svart. Sen en wiewsonic px 747 4k. startar visar bild men det är vita prickar på skärmen! säljes till en riktigt billig peng!

Att sälja fullt fungerande projektorer är inte så lätt idag, så trasiga tror jag du får ge bort.



#11

Postad 16 november 2023 - 15:04

linkan1234
  • linkan1234
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Att sälja fullt fungerande projektorer är inte så lätt idag, så trasiga tror jag du får ge bort.

 

 

Någon som vet felet på hd50 ? visar startlogon sen blir det inge mer? Lampan är väldigt gammal kan de vara en trasig lampa med tanke på den visar start logon?



#12

Postad 16 november 2023 - 15:25

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

 


Någon som vet felet på hd50 ? visar startlogon sen blir det inge mer? Lampan är väldigt gammal kan de vara en trasig lampa med tanke på den visar start logon?

 

Ingen expert, men det låter väl långsökt att lampan är så pass hel att den kan visa loggan, men för trasig för att visa något annat. Och om lampan är trasig vet i sjutton om det är värt att köpa en ny till den så det blir kanske samma rekommendation då.
 



#13

Postad 17 november 2023 - 17:37

linkan1234
  • linkan1234
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Ett rum med ljusa väggar är i projektorsammanhang ett "ljust" rum, även om du släcker ned belysningen. Detta för att projektorns ljus studsar på duken och ut i rummet och de ljusa väggarna reflekterar ljuset så att rummet blir upplyst. Detta ljus studsar sen tillbaka på duken och höjer bottensvärtan och tar ned kontrasten avsevärt jämfört med att ha mörka väggar/tak.

 

ReActväven motverkar detta då den riktar ljuset bort från väggarna/taket mot tittarna. Rummet blir då mörkare och bilden fortfarande (nästan) lika stark. Den grå botten gör samtidigt att svärtan blir djupare och därmed blir också totalkontrasten klart högre.

Det finns några nackdelar med ReActväven och en av dem är att de kräver ett relativt långt kastavstånd för att ge en ljusuniform bild. Placerar man projektorn för nära så blir bilden starkare i centrum och svagare utmed kanterna(om man sitter i mitten). Euroscreen rekommenderar 1,8x bildbredden vilket ger önskat kastavstånd på 450cm eller mer i ditt fall. Din projektor klarar dock inte det med sin zoom så du kommer att få leva med en del mer vinjettering än önskvärt med den kombinationen.

 

En vit väv kommer att ge en mer urvattnad och dassig bild men i gengäld helt ljusinform utan direkta artefakter.

 

Vilken kompromiss som är bäst för dig vet jag däremot inte, beror på vad du värdesätter. Jag vet inte heller vilka krav du har på bild. Men om du har en skrynklig ReAct så kan du ju hänga upp den och testa hur bilden är frånsett vecken. En vit väv motsvarar i kontrast ungefär det du får från en vit vägg (eller ett vitt lakan) så prova själv hur det ser ut så får du ett hum om vilken lösning som är bäst för dig.

 

Du kan prova med en hårfön att värma ReActväven när den är monterad. Har du tur så kan du få bort en del av vecken på det sättet.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

hej marcus du verkar ju ha bra koll, hur rengör man en euroscreen react silvergrå den har fått mycke damm och nå fläckar! / mvh Linus





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.