Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

FF vs APS-C bildjämförelse

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 september 2011 - 16:46

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Då det var en del snack på senaste tiden när det kommer till just aps-c vs FF i en del bildtrådar osv så tänkte jag göra en högst ovetenskaplig undersökning av det hela. Jag var ledig från jobbet idag, hade ingenting att göra, så tog mig an "uppgiften" att testa dom två husen och obejtkiven jag har till förfogande.

Hus 1: Canon 5D + 50mm f.1.4

Hus2: Pentax K-x + DA35 f.2.4

Det skall nämnas att komponeringen osv inte är tiptop. att släpa med sig två hus ut i skogen när det dessutom regnar en del var ingen direkt höjdare :) så det gick undan. (Därför skärpan inte heller sitter på samma ställe på alla jämförelsebilder :rolleyes:)

Hur som haver, båda objektiven körs på f.2.8, det var första bländaren båda kunde enas om + att båda objektiven är tokskarpa på den bländaren!. Alla bilder är efterbehandlade i lightroom i en stor batch, så alla har samma färgkorrigeringar, skärpa, osv.

--------------------------------------------------------------

Postad bild
1canon by kjlif, on Flickr
Postad bild
1pentax by kjlif, on Flickr

--------------------------------------------------------------

Postad bild
2canon by kjlif, on Flickr
Postad bild
2pentax by kjlif, on Flickr

---------------------------------------------------------------

Postad bild
3canon by kjlif, on Flickr
Postad bild
3pentax by kjlif, on Flickr

--------------------------------------------------------------

Postad bild
4canon by kjlif, on Flickr
Postad bild
4pentax by kjlif, on Flickr

--------------------------------------------------------------

Postad bild
5canon by kjlif, on Flickr
Postad bild
5pentax by kjlif, on Flickr

-------------------------------------------------------------

Postad bild
6canon by kjlif, on Flickr
Postad bild
6pentax by kjlif, on Flickr

--------------------------------------------------------------

Postad bild
7canon by kjlif, on Flickr
Postad bild
7pentax by kjlif, on Flickr

-------------------------------------------------------------

Postad bild
8canon by kjlif, on Flickr
Postad bild
8pentax by kjlif, on Flickr

------------------------------------------------------------

Postad bild
9canon by kjlif, on Flickr
Postad bild
9pentax by kjlif, on Flickr

-------------------------------------------------------------

Postad bild
10canon by kjlif, on Flickr
Postad bild
10pentax by kjlif, on Flickr

--------------------------------------------------------------


Slutsats: Jag ska pröva att göra en till sån här sak när tillfälle ges, för att få det mer exakt. Däremot kan man ganska enkelt konstatera att det inte skiljer speciellt mycket på bilderna, iaf inte i denna storlek, FF-sensorn går det att croppa bra mycket mer i. Det var även riktigt dåligt väder denna dag, solsken hade gynnat min 5D, då FF-sensorer har en tendens att fånga ljuset på ett otroligt trevligt sätt. Skillnaden hade även varit större om jag inte redigerat bilderna, men då båda kamerorna "tar bilden" så annorlunda från varandra så tyckte jag att det här var ett bättre sätt. Dessutom så tror jag att nästan alla här inne redigerar sina bilder ändå.

Hur som haver, kul var det att se att skillnaden inte var så stor som jag trodde den skulle vara. Antar att det finns en anledning till at k-x sensorn är en av världens mest sålda sensor (om inte den mest sålda)

Redigerat av Unregistered2d8d729c, 08 september 2011 - 16:48.


#2

Postad 08 september 2011 - 20:03

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Trevlig test Floyd! Tycker båda husen samt objektiv gör bra ifrån sig :)

Det som är det svåra med jämförelser av denna typ är valet av brännvidd samt bländare. Att ta lika/motsvarande brännvidd är bra, men det svåra är att matcha skärpedjupet. Många testar med omräknat motsvarande bländare också, vilket ger ett rättvisare resultat. Men 30-35'or med bländare 1,4 växer inte på träd... och är inte billigare.

En enklare metod är att välja längre brännvid. Tex: 135 2,8 på FF mot 85 1,4 på APS-C.

(Obs! jag är inte så haj på att räkna ut exakt vilka bländare man skulle använda, så ha överseende med mina exempel)
Och är jag helt ute och cyklar så rätta mig gärna, då jag inte kan allt :rolleyes:

#3

Postad 09 september 2011 - 05:58

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Precis, tänkte först räkna om bländaren, men visste inte heller om riktigt hur man gjorde + att min undersökning ändå inte skulle vara helt korrekt, så körde båda på 2.8 mest för att se hur stor skillnaden var, tyckte ändå den var betydligt mindre än vad iaf jag trodde.

#4

Postad 09 september 2011 - 06:10

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Skillnaden FF vs APS-C bör vara stört i vidvinkel änden. Att få kort skärpe djup där har alltid varit ett problem för APS-C. En 30 1,4 på FF är mycket svårt att göra till APS-C :) Vad blir det? Typ 14mm f/0,7???? Den skulle bli gigantisk, dyr och tung.....

Redigerat av Mikael_R, 09 september 2011 - 06:10.


#5

Postad 09 september 2011 - 06:22

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Haha, ja, ett sånt objektiv hade vägt in på minst ett par kilo skulle jag gissa på, om det ens skulle vara möjligt att göra, glasen skulle vara tokstora!

#6

Postad 09 september 2011 - 07:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Som sagt ganska lika, men det är nog alltid ett litet plus till FF, tycker att de första bilderna visade en större skillnad än de på slutet, men man får titta lite igenom dessa. Kul test i alla fall, hoppas att aktiverat Overhard till något liknade :)

#7

Postad 09 september 2011 - 10:33

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0
Får jag tid i helgen kan jag göra ett samma, med 5D2 - 50D - 30D + 1,4 alt 1,8

Redigerat av Johanpixels, 09 september 2011 - 10:34.


#8

Postad 09 september 2011 - 10:43

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Precis, tänkte först räkna om bländaren, men visste inte heller om riktigt hur man gjorde + att min undersökning ändå inte skulle vara helt korrekt, så körde båda på 2.8 mest för att se hur stor skillnaden var, tyckte ändå den var betydligt mindre än vad iaf jag trodde.

Är det ett eller möjligtvis 1.5 steg på bländaren om man vill ha samma skärpedjup va? Kul med en jämförelse iaf :)

Kommer sensorerna från samma teknik/tillverkare och signalbehandlingen görs med samma ideologi (samma tillverkare och målgrupp) borde inte skillnaden vara så mkt mer än just skärpedjupet. Iaf om man inte beskär bilden så hårt. :rolleyes:

#9

Postad 09 september 2011 - 18:27

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Är det ett eller möjligtvis 1.5 steg på bländaren om man vill ha samma skärpedjup va? Kul med en jämförelse iaf :(

Kommer sensorerna från samma teknik/tillverkare och signalbehandlingen görs med samma ideologi (samma tillverkare och målgrupp) borde inte skillnaden vara så mkt mer än just skärpedjupet. Iaf om man inte beskär bilden så hårt. ;)

Enklast att jämföra med DOF-table:
http://www.dofmaster.com/doftable.html

Jämför då i brännvidder som ger samma bildvinkel för sensorstorlekarna fx och dx. T ex ges samma bildvinkel för 50mm APS-C och 75mm fx (i Nikon fallet). Här (jämfört d3 och d90) måste fx bländas ner ett stop för att få ungefär samma skärpedjup som dx.

Redigerat av xray, 09 september 2011 - 18:28.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Hemmabiotidningen nr.10 2024
    Elias
    2024-09-25 19:37:23
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.