Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

EQ inställningar onkyo rz900, hur ställa in?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 mars 2017 - 22:30

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Om jag vill ha så mycke punch i basen utan att de blir för mycke djup bas? Alltså vill ha ett slag i bröstet vid både film och musik😋 Djupbasen sköter subben! Jbl es100 är lite ljusa i tonen på höga volymer, vill dämpa den skrikiga diskanten och samtidigt få fram mer mellanregister! Går detta att ställa in? Någon vänlig själ får gärna lära mig lite hur man ska ställa in en equalizer!

#2

Postad 30 mars 2017 - 21:08

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Tror du missuppfattade mig lite😋, vill ha mer ljud från frontarna och mindre från sub! Subben vet jag hur man ställer in, de jag strävar efter är mer pomada i front vid film! Tycker de känns så tråkigt när man har stora högtalare och när man kikar nån grym film så kommer de mesta kraftfulla från subbasen! Kollade på godzilla och de är verkligen en film som får fronthögtalarna att röra på sig! Antagligen så går de inte att dela över bas från subben till frontch? Dem står nu på fullrange och sub på 120hz. Nån inställning kanske som gör att ljudet byter plats med varann?
De är så sjukt mycke mer kraft,väljud och känsla när dem spelar i filmer

Redigerat av Unregistered6091989c, 30 mars 2017 - 21:11.


#3

Postad 31 mars 2017 - 07:31

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Något som du kan prova, om du verkligen vill ha mer bas i frontarna, är att sätta subwoofer till "off". Då mixas LFE-spåret in i frontkanalerna. Sedan kopplar du subwoofern till L/R Pre-out istället för till subwoofer pre-out. 

Det är ingen lösning jag skulle rekommendera egentligen, du får ju inte den avlastningen av frontarna som en sub normalt erbjuder. Tanken är ju att frontarna ska spela renare och bättre när dom slipper belastas av dom mest krävande basfrekvenserna.

 

Har du föresten provat att avlasta frontarna med en delning? Kanske låter dom bättre då? Normalt rekommenderas ju 80hz, men du kan ju prova 40-60hz istället?



#4

Postad 31 mars 2017 - 08:19

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Något som du kan prova, om du verkligen vill ha mer bas i frontarna, är att sätta subwoofer till "off". Då mixas LFE-spåret in i frontkanalerna. Sedan kopplar du subwoofern till L/R Pre-out istället för till subwoofer pre-out. 

 

Det där är inte riktigt så enkelt som det kan låta. Beroende på placering och fördröjningar i systemet så kan man lika gärna skapa stora utsläckningar när subwoofers  och fronthögtalare ska samsas. När jag höll på och mäta in systemet i mitt biorum testade jag en del med sådan setup och det kunde bli väldigt konstigt. Riktigt bra blev det aldrig.

 

I övrigt har du rätt.

 

Till TS: Det låter som om din subwoofer är felkonfigurerad/felplacerad om fronthögtalarna klarar basen bättre. Eller har du helt enkelt en subwoofer som är sämre än dina JBL. Vad är det för märke/modell?

 

Dessutom bör du inte ha dina fronthögtalare som fullrange om du ska köra med en subwoofer (läs mitt svar till Ekon). Normalt brukar man rekommendera att sätta fronthögtalarna till small, delning på 80 (eller möjligtvis 60) hertz. Subwooferns egna delning ska vara så hög som det går.



#5

Postad 31 mars 2017 - 08:39

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Eller så har du väl kanske LFE+Main valet i din receiver då får du basen till både sub och frontar men det brukar bli lite väl mycke bas tycker jag.



#6

Postad 31 mars 2017 - 08:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Eller (för att upprepa mig) mindre bas.



#7

Postad 31 mars 2017 - 09:14

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det där är inte riktigt så enkelt som det kan låta. Beroende på placering och fördröjningar i systemet så kan man lika gärna skapa stora utsläckningar när subwoofers  och fronthögtalare ska samsas. När jag höll på och mäta in systemet i mitt biorum testade jag en del med sådan setup och det kunde bli väldigt konstigt. Riktigt bra blev det aldrig.

 

I övrigt har du rätt.


Absolut det har du rätt i, bra att du tog upp det.



#8

Postad 31 mars 2017 - 09:44

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Eller (för att upprepa mig) mindre bas.

Det har aldrig hänt mig men visst så skulle det ju kunna bli, oavsett så är det inget vidare att köra med LFE+Main av dessa anledningar (även om jag vet att av vissa discodunka nissar brukar gilla det av diverse forum att döma).



#9

Postad 31 mars 2017 - 11:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Ytterligare en anledning till varför det sällan är en bra idé att köra LFE + Main är ju att fronthögtalarna (nästan) aldrig går lika djupt som subwoofern. Så även om man får till den övriga matchningen så kommer det att bli 3-6dB lägre nivå under den fronthögtalarnas lägstafrekvens som isf måste kompenseras för med EQ på SW vilket motverkar de eventuella fördelarna.

 

Att sätta alla kanaler till small och dirigera ut all bas via LFE är helt enkelt "rätt" lösning i den absoluta majoriteten av fall. Därmed inte sagt att man inte kan pröva, det gjorde jag ju själv.

 

Det har aldrig hänt mig men visst så skulle det ju kunna bli

 

Har du mätt då? För det är nästan omöjligt att avgöra det genom att bara lyssna.

 

I övrigt verkar vi ju iaf vara överens :)



#10

Postad 31 mars 2017 - 12:30

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Ytterligare en anledning till varför det sällan är en bra idé att köra LFE + Main är ju att fronthögtalarna (nästan) aldrig går lika djupt som subwoofern. Så även om man får till den övriga matchningen så kommer det att bli 3-6dB lägre nivå under den fronthögtalarnas lägstafrekvens som isf måste kompenseras för med EQ på SW vilket motverkar de eventuella fördelarna.

 

Att sätta alla kanaler till small och dirigera ut all bas via LFE är helt enkelt "rätt" lösning i den absoluta majoriteten av fall. Därmed inte sagt att man inte kan pröva, det gjorde jag ju själv.

 

 

Har du mätt då? För det är nästan omöjligt att avgöra det genom att bara lyssna.

 

I övrigt verkar vi ju iaf vara överens :)

Nej det har jag iofs inte, det enda jag tänkt på är att basen blivit bumlig och diffus (eller för att undvika subjektiva uttryck kort och gott inte bra).


Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 31 mars 2017 - 12:30.


#11

Postad 31 mars 2017 - 12:54

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Nej det har jag iofs inte, det enda jag tänkt på är att basen blivit bumlig och diffus (eller för att undvika subjektiva uttryck kort och gott inte bra).

 

Det var min subjektiva åsikt med. De objektiva mätningarna visade att vid vissa frekvenser dämpades basen och vid vissa ökade den (minns jag rätt blev efterklangen och group delay värre med). Det var ungefär då jag gav upp :)



#12

Postad 31 mars 2017 - 18:49

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Onkyo rz900 Jbl es100 och hela es paketet förutom sub! Yamaha ns 300 10" sub. Vissa filmer låter riktigt häftigt som tec godzilla! Då används verkligen kraften som finns i högtalare av denna storlek! Dem flesta filmet låter de mer som att man har väldigt mycke mindre högtalare...dock ska de säkerligen vara så! Fastnade bara för de brutala ljudet som verkligen slog till en i bröstkorgen! Igentligen är jag inte så mycket för subbasar, tycker fullregister högtalare med 2st 10" basar i varje spelar på riktigt grymt...helst vid film! Ställer jag in dem på small så låter delas väl den mesta basen till sub? Är ju tvärtom jag vill göra!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.