Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljuddämpning m.m. av mitt rum

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 november 2005 - 10:44

Moonshine
  • Moonshine
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag är nybörjare innom det här med ljuddämpning så jag skulle behöva lite hjälp. Jag har planer på att ljuddämpa mitt vardagsrum som jag använder som biorum, då jag bor i en "betongbunker" som dessutom är en etta. Jag tycker även att jag tycker att jag har ett väldigt eko. När jag gör ett klapp så är det nästan så det sjunger på nåt vis, låter nästan som när man spelar på en gitarrsträng efteråt, klappar man i sovalkovsdelen är det ännu värre. Kanske brukar det eka på det viset men jag tycker det låter lite konstigt. Jag har iaf tänkt att bygga absorbenter som skall ta ett rätt brett frekvensområde då jag kan gissa att även basen behöver dämpas i mitt rum. Absorbenterna hade jag tänkt tillverka av markisolering, den har en hög densitet och skall vara bra att använda? Som jag förstår det ska man även kunna öka effektiviteten i de lägre frekvenserna med aluminium folie och brunpapper? Efterssom jag har eko även i de högre frekvenområdena så hade jag tänkt vända folien in mot väggen i absorbenterna. Jag har dock lite problem att välja hur de ska sitta. I hörnen hade jag kanske tänkt börja, men jag kan tänka mig att jag behöver dämpa mer då jag tycker jag har så pass mycket eko. Efterssom jag bor i en hyreslägenhet så vill man inte borra och greja alldeles för mycket heller så i taket blir det ju inget. Men hur mycket behöver man ha? Det får man ju kanske prova sig fram lite förstår jag ju, men tänkte om någon hade nån liten aning.


För de som är intresserad av vad jag har för grejer så är bygget är budgetbetonat och består av en Hitachi PJ-TX10 projj med tillhörande 80" 16:9 duk. En Pioneer VSX-D814 ska driva högtalarna som jag inte fått hem än. Högtalarna är en sats från Pioneer som heter S-VLF3. Kanske inte bästa valet, men det är det som skall användas iaf.

Jag bifogar även en skiss på rummet..

Bifogad fil  rum.JPG   10,05K   2 Antal nerladdningar

#2

Postad 20 december 2005 - 16:45

Mr magic
  • Mr magic
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Du har altså tänkt dig att bygga en membranabsorbent?
Ljud trycket är ju altid störst i rummets vinklar så att skall du jobba med basen är det bra att börja där. Sen kan det ju vara läge att fundera och lyssna var du har störande reflexer någonstans så att du kan placera dina absorbenter där.
Pm:a om du undrar något.
/Patric

#3

Postad 21 december 2005 - 02:42

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Glöm inte golvet. Mattor på golvet kan göra mycket för reflexerna. Sen bör du nog kanske dämpa eller sätta upp något bakom lyssningspositionen för där studsar mycket tillbaka till öronen. Och så självklart väggen bakom högtalarna. Gardiner är oxå bra på att dämpa.

#4

Postad 21 december 2005 - 23:20

Moonshine
  • Moonshine
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Glöm inte golvet. Mattor på golvet kan göra mycket för reflexerna. Sen bör du nog kanske dämpa eller sätta upp något bakom lyssningspositionen för där studsar mycket tillbaka till öronen. Och så självklart väggen bakom högtalarna. Gardiner är oxå bra på att dämpa.

<{POST_SNAPBACK}>


Nu börjar det dyka upp lite svar ser jag... Kul! :wacko: Det där med att dämpa bakom högtalarna är redan på gång, håller på att bygga som en dämpvägg som duk och högtalarna kommer sitta fast på då jag har satelithögtalare som ska monteras på väggen.

Att man skulle dämpa bakom lyssningspositionen hade jag inte så bra koll på. Hade iofs tänkt göra det ändå, fast inte direkt bakom huvudet utan som en panel på väggen lite längre upp. Men efterssom ljudet studsar direkt från bakväggen in i öronen så betyder det alltså att man verkligen bör dämpa rätt bakom huvudet om man sitter tätt mot bakväggen?

Sen undrar jag fortfarnade hur det där med folie och papper fungerar mer exakt... Eller hur det fungerarrent ljudmässigt har jag nog förstått i stort iaf. Men hur man bygger exakt. Ska folien sitta ihop med papperet och spelar det någon roll vad det är för tjocklek osv på papperet och folien? Har tänkt använda sånt papper som man har och slår in paket med. Alltså inte sånt julklappspapper som blir över, utan sånt brunt lite grövre papper ;)

#5

Postad 22 december 2005 - 09:15

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Om du börjar med att reda ut/ åtgärda, efterklangen. Kan du senare ta tag i resten. Annars finns risken att du pysslar med fel saker/frekvenser.
Så om du skaffar tjockt möbeltyg till gardiner, kommer detta dämpa just efterklangen avsevärt. Och om du har sådana gardiner vid fönstret och en bit efter väggen där sovalkoven ligger. Kommer det säkert att räcka, för att dämpa klangen i rummet.

Byggande av absorbenter, finns ganska många sidor på nätet om. Men jag tycker du borde jobba på efterklangen, så du blir nöjd med detta innan du börjar pilla med nästa grej.

Använd sedan en textskiva för att få reda på vilka frekvenser, rummet/material förstärker sk egen/rumsresonans

Mvh
:wacko: Passerati

EDIT: Att placera högtalarna med omsorg och nogrannhet är fortfarande det allra bästa för akustiken, vid sweetspot.

Redigerat av Unregistered1041101d, 22 december 2005 - 09:17.


#6

Postad 22 december 2005 - 15:19

jaejin
  • jaejin
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Eftersom du ej har fått hem högtalarna skulle jag inte råda dig att göra allt för mycket med dämpningen. Det är väldigt många som anser att ljuddämpning behövs men att det kanske inte i den änden som saker och ting är fel. har man ett helt vanligt rum inrett så kan man få riktigt bra ljud utan en massa absorbenter. en matta på golvet bokhyllor, soffa mm . Ibland så har basabsorbenter en oönskad effekt att att de tar inte bara bort sådant som är av ondo utan även sådant som gör gott till ljudet.

Placerar man bara ut högtalarna och har bra elektronik komponerat så är det inte alls säkert att man då känner att man behöver justera rummet med någon ljuddämpning alls. föreslår att du tar det lugn ett tag och lyssnar ut hur det låter innan pengar och tid läggs på den biten. Ett vänligt råd.

Redigerat av jaejin, 22 december 2005 - 15:21.


#7

Postad 22 december 2005 - 23:27

Moonshine
  • Moonshine
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Eftersom du ej har fått hem högtalarna skulle jag inte råda dig att göra allt för mycket med dämpningen. Det är väldigt många som anser att ljuddämpning behövs men att det kanske inte i den änden som saker och ting är fel. har man ett helt vanligt rum inrett så kan man få riktigt bra ljud utan en massa absorbenter. en matta på golvet bokhyllor, soffa mm . Ibland så har basabsorbenter en oönskad effekt att att de tar inte bara bort sådant som är av ondo utan även sådant som gör gott till ljudet.

Placerar man bara ut högtalarna och har bra elektronik komponerat så är det inte alls säkert att man då känner att man behöver justera rummet med någon ljuddämpning alls. föreslår att du tar det lugn ett tag och lyssnar ut hur det låter innan pengar och tid läggs på den biten. Ett vänligt råd.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för rådet! Det var ju så att det var ett par veckor sen jag startade tråden. Så nu har jag ju fått hem högtalarna och provlyssnat en del. Jag tycker det känns som det behövs basdämpning iaf. Det är väldigt beroende på vart man befinner sig i rummet hur mycket basen hörs och som jag har förstått det så beror det på stående vågor som krockar? Jag tycker även att punktkänslan inte ritkigt infinner sig, så jag tror jag vill prova med en del dämpning i alla fall. Eller vad säger du efter att ha hört detta. Eller tänker jag fel?

#8

Postad 23 december 2005 - 15:12

jaejin
  • jaejin
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Lite svårt att ge råd då jag känner att man har lite för lite kött på benen. men jag provar.

På bilden så har du huvudet direkt emot bakvägg. detta brukar nästan alltid resultera i att basen förstärks. detta hör man oftast enkelt ifall du sätter dig en meter ifrån bakväggen och lyssnar då förändras ljudbilden. Prova då att ha något absorberande bakom just huvudet på bakväggen för att om du kan lyssna utan att du störs av basproblemen.

Eftersom dina högtalare är av den modell som de är så är de små och man kan inte behandla dem likadant som vid vanligt rumsaukustik.

Är det vid musik eller film som du anser att basen tar över???
Hur är bassubben ställd? Oftast är det bra om den inte är för högt ställd utan om det är bra så ska du inte kunna lokalisera vart i rummet bassubben finns.

Har du lust att berätta lite mer?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.