Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljuddämpning m.m. av mitt rum

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 november 2005 - 10:44

Moonshine
  • Moonshine
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag är nybörjare innom det här med ljuddämpning så jag skulle behöva lite hjälp. Jag har planer på att ljuddämpa mitt vardagsrum som jag använder som biorum, då jag bor i en "betongbunker" som dessutom är en etta. Jag tycker även att jag tycker att jag har ett väldigt eko. När jag gör ett klapp så är det nästan så det sjunger på nåt vis, låter nästan som när man spelar på en gitarrsträng efteråt, klappar man i sovalkovsdelen är det ännu värre. Kanske brukar det eka på det viset men jag tycker det låter lite konstigt. Jag har iaf tänkt att bygga absorbenter som skall ta ett rätt brett frekvensområde då jag kan gissa att även basen behöver dämpas i mitt rum. Absorbenterna hade jag tänkt tillverka av markisolering, den har en hög densitet och skall vara bra att använda? Som jag förstår det ska man även kunna öka effektiviteten i de lägre frekvenserna med aluminium folie och brunpapper? Efterssom jag har eko även i de högre frekvenområdena så hade jag tänkt vända folien in mot väggen i absorbenterna. Jag har dock lite problem att välja hur de ska sitta. I hörnen hade jag kanske tänkt börja, men jag kan tänka mig att jag behöver dämpa mer då jag tycker jag har så pass mycket eko. Efterssom jag bor i en hyreslägenhet så vill man inte borra och greja alldeles för mycket heller så i taket blir det ju inget. Men hur mycket behöver man ha? Det får man ju kanske prova sig fram lite förstår jag ju, men tänkte om någon hade nån liten aning.