Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dämpplattor bakom Projduk?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 februari 2005 - 23:23

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Hej!

Undrar om det är ngn som har erfarenhet av att sätta akustikplattor bakom projektorduken mot väggen där de ändå inte syns när duken är nere?

Det blir ju en ganska stor area som kan dämpas, ca 3 m2 av väggen, direkt bakom högtalarna.

Kan det bli för dämpat, tråkigt ljud kanske?

Skall tilläggas att jag INTE kör 5.1 utan kör allt i stereo på ett par AudioVector M1 stativare och rummet är väl ca 28m2 ingen övrig dämpning på väggarna men ganska gott om mattor på golvet. Har lite problem med stående reflexer i rummet som det är nu.

Tack! :wub:

#2

Postad 09 februari 2005 - 08:03

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

  • 1 121 inlägg
  • 0
Faktum är att jag har liknande planer. Innan jag började bygga om (2:a svängen) så hade jag hela frontväggen dämpad med bra resultat.

Nu vill jag dock inte dämpa på samma sätt (estetiskt) så jag går och funderar på att ramspänna mikroperforerad duk med 2/3 absorbering och 1/3 diffusering (246x138 cm duk).

Det du dock bör tänka på är att dämpa med sådant material som även absorberar nedåt i frekvenserna och inte enbart dämpar i högre frekvenser. Det är ett större problem att man riskerar att överdämpar det övre registret, basregistret kan man dämpa i princip hur mycket som helst utan att tappa i musikalitet.

50 mm stenullsmarkskiva fungerar ypperligt, speciellt om du lämnar lite avstånd (beroende på hur lågt i registret du vill dämpa) mellan markskivan och väggen.

I kombination med detta kan du ju lägga till hörnplacerade absorbenter a'la kvarts cylinder, kil eller tube traps.

#3

Postad 09 februari 2005 - 08:53

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Intressant!

50mm markskiva. Om jag vill dämpa mer i basen så ska jag alltså ha avstånd mellan skivan och väggen. Hur mycket då? Antar att man ska ha så mkt som möjligt men estetiskt kan det bli problem...

Vad tänker du använda till diffusor?

#4

Postad 09 februari 2005 - 10:13

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

  • 1 121 inlägg
  • 0
Diffusorn bygger man enkelt i t.ex. MDF, och du kan ta hjälp av den här webbsidan för att få den beräknad rätt, ange bara några få uppgifter så säger den resten, fackbredd, djup etc.

http://www.mhsoft.nl...usor.asp#calcul

Postad bild

Sedan hänger det förstås på hur mycket utrymme då är beredd på att offra till absorbenten. Optimalt absorbtion sker när luftspalten är 1/4 av våglängden för den frekvensen du vill absorbera. Man kan även om man vill luta markskivan för att skapa olika luftspalter på olika ställen på panelen och få en lite mer spridd, men inte lika effekt för en frekvens, absorbtion.

Anledningen till 1/4 avstånd är att ljudvågen når maximal hastighet i just där, och kommer igenom markskivan med större energi som omvandlas till värme. Når väggen där den står stilla och sedan har den uppnåt maximal hastighet närt den återigen når markskivan, och omvandligen till värme/absorbtionen blir maximal.

Våglängd (fot) = 1130 / frekvens

M.a.o. för att dämpa 100 hz på ett optimalt sätt behöver man 11,3/4 = 2,825 fot distans, alltså drygt 86 cm vilket i praktiken inte är speciellt genomförbart.

Det finns andra varianter man kan göra, sätta hålad masonit framför markskivan, använda markskiva som är folieklädd på ena sidan (reflekterar en del va de högre frekvenserna etc.)

Jag dämpade på detta sätt med 2 cm glapp bakom plattorna och fick en bättre balans i rummet, inte minst så förhindras fladdereko vilket i sig lyfter rejält.

För djupbasen så rekommenderar jag corner traps, antingen kan du göra själv eller köpa en corner trap från t.ex. Svanå http://www.diffusor.com som gör ett betydligt bättre jobb :wub: men kostar...

Redigerat av EuphoniC, 09 februari 2005 - 10:51.


#5

Postad 09 februari 2005 - 13:54

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

  • 1 121 inlägg
  • 0
Kanske ska tillägga att om du väljer 50 mm markskiva + 50 mm luftspalt så borde det vara bättre att välja en 100 mm markskiva utan luftspalt, eftersom den då bara verkar hela vägen igenom, även där ljudvågens hastighet är lägre och isoleringen är mindre effektiv.

#6

Postad 09 februari 2005 - 14:02

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

  • 436 inlägg
  • 0
Jag kör med Svanå's (diffusor.com) varitunes för att släcka ut en stående våg som jag hade hemska problem med. Och mig veterligen så är det den enda typ (i ett möblerbart rum) av lösning som verkligenfungerar under 100Hz. Det är lite meck med att "stämma av" dessa för att det bli så effektivt som möligt. Själv så gjorde jag det på gehör men lånade sedan en spektum analysator av Mats på Svanå för att kontrollmäta.

Micke

#7

Postad 09 februari 2005 - 16:06

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Underbart vilka bra inlägg! Jätteintressanta.

Testade just med att placera en madrass på lite olika ställen i rummet för o se vad det har för effekt. Ska tillägga att det är ngn konstig madrass som väger bly (!), knappt att jag orkar lyfta den själv. Har också problem med baspuckel runt 100Hz. Men den verkar inte förvinna hur jag än placerar madrassen. Har testat bakom högtalarna mot väggen och en bit från väggen med spalt emellan. rulla ihop den i hörnet och det blev ngt litet bättre men det kommer o bli svårt att få bukt på baspuckeln.

Hursomhelst så lät det bättre om övriga register när madrassen var bakom högtalarna mot väggen. Kan tänka mig att det är perfekt med ngn akustikplatta med typ en lite hårdare yta på så man inte dämpar bort allt men får bukt med en hel del.

Kan man inte ha en diffusor där man delvis fyller vissa "fack" med dämpmaterial?

Posta fler fina länkar om ni har! :wub:

#8

Postad 09 februari 2005 - 17:54

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

  • 436 inlägg
  • 0
Hej igen...
*suck* lider med dig... som sagt det bästa sättet att dämpa en puckel som du har är med en absorbent enl. sk. Helmholtz principen. Det kryllar av DYI. tubetraps på nätet (tex. denna.) men problemet är med dessa att man inte riktigt har koll på vart och hur mycket de dämpar... Mycket enklare med en sk. Helmholtz abrosrbent.

För övrigt så är inte Svanås absorbenter så väldigt dyra. HAr två stycken, en bakom varje front högtalare. (se mitt galleri)

/m

#9

Postad 09 februari 2005 - 23:12

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
cnsmipe1, är det absyll ? blir inte frakten dyr på så stora grejor ?

#10

Postad 14 februari 2005 - 16:59

treb
  • treb
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Jag flyttade också ut en madrass och fick samma resultat som dig. Madrassen åkte in i sovrummet igen där den gör större nytta. Nyligen har vi byggt en scen på jobbet. Den överblivna mineralullen fick jag. Vi använde den till att dämpa stegljud på scengolvet. Väl hemma slängde jag upp skivorna runt hembioanläggningen som står i främre delen av rummet. Skillnaden märktes direkt. Centern blev mer fokuserad och tappade lite av basen. I ena hörnet placerade jag markplattor nästan ända upp till taket. Jag vinklade plattorna så att det blev en liksidig triangel där sidovägggen och framväggen möts. Egentligen ska jag skära upp plattorna i trianglar och fylla hela hörnet men resultatet vid denna halvtaskiga placering funkar också.

Igår fick jag plötsligt för mig att alla mineralulls-skivor skulle bakom högtalarna. markplattan fick vara kvar i hörnet så länge. Nu blev det ändring i ljudet. basen sögs upp ännu mer men lämnade en baspuckel som förmodligen inte går att göra något åt. Baspuckeln är nog rätt vanlig då den kändes som den befanns sig i 60-80hz regionen. Däremot vann jag lite grann på snabbheten i basen som nu kändes en aning tydligare.

Jag kommer med all sannolikhet skaffa fler skivor då jag har fått en positiv upplevelse av detta. Halva rummet är kvar för dämpning. Jag tror att jag kommer att få en ännu mer snärtigare bas om jag klär in halva rummet med mineralull. Jag blev dock förvånad att dämpningen funkade bättre när jag satte alla skivorna bakom stereoanläggningen än när skivorna var utplacerade på sidoväggarna.

Förmodligen dämpas stående vågor bättre direkt bakom ljudkällan.....

#11

Postad 15 februari 2005 - 09:35

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

  • 436 inlägg
  • 0
dregelmyller Det är en Varitune som jag har. det kan nog kosta en del att frakta dessa iom. att de är rätt så skrymmande, men som tur är så bor jag inte långt ifrån (västerås) där Svanå Miljöteknik (strax utanför skultuna) så jag var ut tdit och diskuterade en hel del med Mats och fick låna hem för test innan jag köpte dem..


Micke

Redigerat av cnsmipe1, 15 februari 2005 - 09:37.


#12

Postad 23 februari 2005 - 01:30

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Har haft lite annat för mig på sistone och ska bla byta duk för den är vågig ;)
Jag har inte kommit ngn jättebit med dämpplattor bakom duken och kommer nog vänta tills jag byt duk ( ev en ramspänd ) men jag satte upp en matta på väggen bakom duken som jag har nu i alla fall.
Låter mkt bättre!! Basen bumlar på men övriga register är mer kontrollerade nu. Helt klart står att man märker störst skillnad med dämpningen nära högtalaren.
Testade o sätta upp mattan på en annan vägg och det var inte lika stor skillnad.
Återkommer om några veckor då jag nog har en ny och kanske annorlunda duk.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.