Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - TizzBird Stick N1

674 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TizzBird N1 (Mediaspelare) 7 5,92 (12) Inga priser

#1

Postad 11 september 2012 - 17:06

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Postad bild

TizzBird Stick N1 - Smart TV upgrade med ARM Cortex A5 processor, Mali400GPU, Android 4.0 Ice Cream Sandwich, 512MN/1GB RAM, 4GB T-flash, 802.11n WiFi, Webbläsare med stöd för Flash & HTML5, Dolby & DTS.

Supportinformation kommer att finnas här: http://www.tizzbird.se/Support-N1.htm

Har ni frågor eller problem, kan ni kontakta Tizzbird support på [email protected]

Stick N1 börjar med firmware ver 3.0 men inom kort finns en uppgradering du kan göra direkt i spelarens meny när du har den ansluten till Internet. Vi rekommenderar att ni alltid börjar med att göra en uppgradering följt av factory reset.

På grund av det kompakta formatet finns inte utrymme för trådad nätverksanslutning på N1, man måste ansluta den i trådlöst nät. Mycket av funktionerna i Stick N1 bygger på nätverksanslutning och koppling till Internet, så det är en grundförutsättning att din enhet har bra anslutning till ditt nätverk. Det finns en gratisapp på Google Play/1MobilMarket som du kan ladda ner till TizzBird för att testa hur väl den hittar ditt nätverk. Med Appen kan du får ett mått på signalstyrkan och den bör ligga runt -50dBm eller bättre.

2012-09-13
Nu finns uppgradering för N1 för OTA (Over-the-Air) uppgradering. För att installera firmware med Google Play knappa in sekvensen "Search-Röd-Gul-Blå-Search" inna du trycker OK vid Firmware Update. Mer instruktioner finns här: http://www.tizzbird.....htm#septretton

2012-09-13
Några användare har hört av sig angående kortläsaren för microSD-kortet (T-flash). Den är "pluggad" för att man inte skall ta bort minneskortet, det innehåller nämligen Android-systemet, tar man ur kortet startar inte stickan. Det utrymme som är ledigt på kortet kan man använda för att tex lagra Appar på. Om det finns önskemål om större kapacitet på SD-kortet, skall vi undersöka om vi kan erbjuda uppgraderingar. Vi måste preparera dem med partiton table etc.

2012-09-13
Om TV inte ger ordentlig strömförsörjning, fungerar Stick N1 inget vidare, använd medföljande AC-adapter

Redigerat av TizzBird Sverige, 13 september 2012 - 19:58.


#2

Postad 12 september 2012 - 16:53

Operatören
  • Operatören
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej Tizzbird.

Skriv gärna ut en tutorial på hur denna lilla manick funkar...
Jag har följande problem:

* Muspekaren laggar som tusan (kör med fjärkontrollen då externa inte funkar)

* externt tangentbord funkar kalas att navigera med dock inte mousepad på tangentbordet ( Logitech DiNovo )

* Ansluta Extern HD hittas inte automatiskt och jag hittar ingenstans att söka efter den

* Går ej att flytta ut widgets eller appar på "skrivbordet" (fattar antagligen inte så förklara gärna)

* Går ej att logga in på Youtubekonto då den menyn stängs direkt då den öppnas..

* Går ej att logga in på Market

Ja, detta är vad jag hunnit med att gå nit på nu de senaste 3 timmarna..
Hoppas på svar och lösningar.
Annars är det väl 1 veckas returrätt man har?

#3

Postad 12 september 2012 - 20:33

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Till att börja med måste du försäkra dig om att du har ordentlig nätverksanslutning till WiFi. Att logga in på Market, ansluta till YouTube mm. fungerar inte om inte den har stabil nätverksanslutning. Kolla ikonen längst ner till höger på skärmen att den är tänd och indikerar full mottagning.
Det finns en App som heter Wifi Analyzer i Google Play eller iMobile Maket som du kan köra när du kommer så långt att du får uppkoppling. Den visar vilken signalstyrka dit nät har och om den hittar fler nät på samma kanal. Signalen bör ligga runt -50dBm.

1. Mus skall anslutas i OTG porten, samma som ir-ögat sitter på
2. DiNovo pekplatta tror jag inte fungerar, det har skrivits om det på andra TizzBird trådar i detta forum.
3. Se manualen sid 7 angående anslutning USB-disk. ( http://www.tizzbird....bird-manual.htm). Observera att den anslutningen som är där du har ir.ögat för fjärrkontroll är för mus/tangentbord och att USB-disken måste ha strömförsörjning. N1 har ej tillräckligt med ström för att driva en USB-disk. (Det går att ställa om OTG posrten till Host USB via menyn)
4. Peka på Appen/Widget och håll in musknappen så flyttas den automatiskt ut på hemsidan och du kan välja placering (på samma sätt som på en smart phone)
5. Problem med Market/YoTube kan beror på dålig nätverkskontakt.

Ångerrätt är alltid 14 dagar enligt distansavtalslagen

#4

Postad 12 september 2012 - 20:39

bersa67
  • bersa67
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Och hur laddar man firmware med play på denna manick när fjärrkontrollen inte har siffror för den kod som krävs?

#5

Postad 12 september 2012 - 22:44

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Det är ett annat (än 900912) förfarande på N1, eftersom fjärren inte har siffror. Men 3.02 är inte släppt ännu för OTA uppgradering, kanske imorgon, och skall försöka få instruktion om detta samtidigt som den släpps. Lägger ut det här på hemsidan och på Facebook

#6

Postad 13 september 2012 - 06:09

Operatören
  • Operatören
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Det är ett annat (än 900912) förfarande på N1, eftersom fjärren inte har siffror. Men 3.02 är inte släppt ännu för OTA uppgradering, kanske imorgon, och skall försöka få instruktion om detta samtidigt som den släpps. Lägger ut det här på hemsidan och på Facebook


Skapa en gilla-sida på FB istället för en vanlig "bli vän med" sida..=)

Men de bekymmer jag hade, Hårddisk funkar prima nu, tack för svar där!
Gällande Market/Youtube så har jag full styrka på anslutningen, så ska se över lite igen efter jobbet idag och hoppas på bättre lycka :)

Apps/Widgets, så funkar som sagt inte mousepaden på Dinovon på Tizzbirden, är det möjligt via medföljande fjärrkontroll?
Jag testade igår med att ha en App markerad och hålla in "ok" knappen, men inget hände mer än att Appen "gungade" i sin meny..

En annan tanke som slagit mig är, funkar det att koppla in en USB-hubb för att kunna ansluta fler Hårddiskar?

Redigerat av Operatören, 13 september 2012 - 06:14.


#7

Postad 13 september 2012 - 06:25

bersa67
  • bersa67
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Efter att haft problem med styrkan på Wifi fast routern står 10 meter ifrån som jag till slut löste med kanalbyten mm så skulle jag börja "utvärdera" N1. Tog en fika och familjen tog över TVn så jag stängde ned N1. När jag sedan skulle boota upp kommer den bara till Android loggan, något förslag?

#8

Postad 13 september 2012 - 07:12

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Tack för tipset angående FB, skall ordna med detta.

På fjärrkontrollen finns inte höger/vänster musknapp, man behöver antingen en trådlös mus eller TizzRemote i sin smart phone.
USB-hubb kanske fungerar om man har strömförsörjning till den och anslutna enheter. Stick N1 har inte tillräckligt med ström för att driva extern USB-disk etc.

#9

Postad 13 september 2012 - 09:35

Operatören
  • Operatören
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Tack för tipset angående FB, skall ordna med detta.

På fjärrkontrollen finns inte höger/vänster musknapp, man behöver antingen en trådlös mus eller TizzRemote i sin smart phone.
USB-hubb kanske fungerar om man har strömförsörjning till den och anslutna enheter. Stick N1 har inte tillräckligt med ström för att driva extern USB-disk etc.


Döp den till typ: Tizzbird N1
Såg att det fanns endel Tizzbirdsidor, men dom var inte riktigt up to date =)
Ska kolla över "musbekymret" tack för svaren änsålänge!

#10

Postad 13 september 2012 - 19:55

rovil
  • rovil
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Har fått min tizzbird N1 men får inte igång den, vad kan vara fel?
Finns det någon visuell kontroll när man trycker på någon tangent på fjärren?
Hur byter man SD kort?
Tacksam för svar
rovil

#11

Postad 13 september 2012 - 20:03

mustang07
  • mustang07
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har precis uppdaterat minTizzbird N1 men har problem med att spela musik.
Ljudet klipper sådär var tredje sekund.
Tacksam för lite tips.
Jag streamar från NAS Synology.

MVh mustang07

#12

Postad 13 september 2012 - 23:50

gusbug
  • gusbug
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Fick också hem en N1 idag, började med att försöka byta microsd. Gick inte, så jag mailade Digilive. Fick svaret: Minneskortet är plomberat!
Du skall inte ta ut det, då fungerar den inte.

Sicken jävla idioti!!! När det finns 64Gb, varför ska man nöja sig med 4Gb?

#13

Postad 14 september 2012 - 06:26

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
microSD-kortet (T-flash) i Stick N1 innehåller Android-systemet och Stickan blir obrukbar utan det. För att förtydliga att man inte skall ta ut kortet är öppningen "pluggad".
Det handlar inte om att ta bort möjligheter för kunder att använda större SD-kort, utan de faktum att korten måste prepareras manuellt med partiton table etc. Vi undersöker möjligheten att sälja färdig preparerade kort med större kapacitet, men vill testa detta först så att vi ser att det fungerar. Denna vecka har vi haft fokus på att få ut produkten till alla kunder som har förhandsbokat.

#14

Postad 14 september 2012 - 06:30

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Har fått min tizzbird N1 men får inte igång den, vad kan vara fel?
Finns det någon visuell kontroll när man trycker på någon tangent på fjärren?
Hur byter man SD kort?
Tacksam för svar
rovil


Det kan bero på för dålig strömförsörjning om du har den ansluten till TV för ström, prova att använda den medföljande AC-adaptern. SD-kortet innehåller systemprogrammet. Se förra inlägget.

#15

Postad 14 september 2012 - 06:52

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Har precis uppdaterat minTizzbird N1 men har problem med att spela musik.
Ljudet klipper sådär var tredje sekund.
Tacksam för lite tips.
Jag streamar från NAS Synology.

MVh mustang07


Testade att spela musik från min NAS med dels NFS anslutning och dels Samba. NFS fungerar perfekt, men Samba klipper ljudet hela tiden. Anslut till din Synology med NFS så löser det problemet. Jag rapporterar problem med Samba till TizzBird

#16

Postad 14 september 2012 - 08:02

rovil
  • rovil
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag var naturligtvis en dom som svor lite över att det satt en gummiplugg över SD kortet, fick ur den så småningom och bytte till ett större, stort misstag, så fick man inte göra då startar inte stickan. Uppgradering av firmvare fungerade inte heller med beskriven sekvens, kopplade in mitt Logitech K400 tangentbord och provade med sifferkombinationen istället och då gick det bra. Kan dessvärre inte få svensk tangentbordslayout men pekplattan fungerar. Har provat igenom stickan lite och kan konstantera att streama från nätverk går inte att välja från movie sektionen utan fick gå in i filhanteraren. Har ett gäng 3D MKV filmer som måste provas, laggar en del men bilden är kanon, lite mer bandbredd behövs.

#17

Postad 14 september 2012 - 12:59

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
TizzBird har inte implementerat stöd för svensk layout på externt tangentbord (finns dock i det virtuella Android tangentbordet), vi hoppas vi kan sälja så mycket TizzBird i Sverige, så att vi kan kräva detta i framtiden.

Jag har verifierat att uppgraderingen med sekvensen "search-röd-gul-blå-search" fungerar, däremot är det möjligt att stickan inte registrerat tryckningarna alla gånger. Det skall komma upp meddelandet "Ready for GMS", gör det inte det, tryck in sekvensen igen tills det gör det.

Är det 3D filmer som inte går att välja från Filmbrowsern eller alla filmer?
Jag är inte säker på att stickan har stöd för 3D, där är F11 och F20 bättre val. F11/F20 klarar högre bitrate både över LAN och WLAN.

Tips! Använd NFS eller DLNA protokoll för att strömma HD-media, det är de som fungerar bäst. Samba har sämre bandbredd pga mycket overhead i protokollet.

#18

Postad 14 september 2012 - 13:31

mustang07
  • mustang07
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Testade att spela musik från min NAS med dels NFS anslutning och dels Samba. NFS fungerar perfekt, men Samba klipper ljudet hela tiden. Anslut till din Synology med NFS så löser det problemet. Jag rapporterar problem med Samba till TizzBird

Ok, tackar för info.
Jag har dock inte lyckats att ansluta med NFS än.
Jag har en Netgear mediaspelare och den är den ända som jag lyckats ansluta via NFS.
Men jag får prova lite till.

Redigerat av mustang07, 14 september 2012 - 13:31.


#19

Postad 14 september 2012 - 13:31

matsy
  • matsy
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej, lägger frågan i rätt tråd :)

Hur funkar ISO filer, får inte mina å funka (har ca 500 st)
Läste nånstans att man måste ha IFO filen till, men så är inte mina rippade. I XBMC räcker det med ISo filen (IFo ligger ju inne i ISO:n) ?

//MVh
//Mats

#20

Postad 14 september 2012 - 14:45

rovil
  • rovil
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag använder både DLNA och NFS men bandbredden räcker inte riktigt till för 3D MKV rippar, har ett tips från F11/F20 forumet som ska provas i helgen, pausa filmen så buffern får fyllas. Jo stöd för 3D har stickan, kanonbild och bra djup.
Hade tänkt köpa en F11/F20 om jag blir nöjd med N1 men då ska det vara Jelly bean, dualcore, mer ram, o.s.v.

#21

Postad 14 september 2012 - 16:32

matsy
  • matsy
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Löste sig med Iso när jag bytte till NFS. Nu funkar dvd fint...men inte bd..men de hade jag inte förväntat över wlan...


#22

Postad 14 september 2012 - 23:29

magnuse
  • magnuse
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
När jag försöker titta på svt play så får jag ett meddelande att det krävs flash 10.1 eller senare.
Skall inte N1 stödja flash? Någon som får svt play att fungera?

/Magnus

#23

Postad 15 september 2012 - 08:08

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Den har stöd för Flash, men du måste installera Appen. Nu har Adobe tagit bort Flash från Google Play för nyinstallation, bara uppgraderingar finns där. Så du får använda 1Mobile Market, som finns i TizzBirds Appar, för att ladda ner den för nyinstallation i din sticka. Efter att du gjort det går du till Google Play och uppgraderar den.

Du kan även ställa in webbläsarens "user agent" till iPad, då skickar SVTPlay ut filmen utan krav på Flash (eftersom Apple inte har stöd för Flash, använder man istället HTML5), men jag tror att man får lite bättre kvalitet om man kör Flash varianten och att inte allt material finns i den versionen.

Ok, tackar för info.
Jag har dock inte lyckats att ansluta med NFS än.
Jag har en Netgear mediaspelare och den är den ända som jag lyckats ansluta via NFS.
Men jag får prova lite till.


Man brukar gå in i inställningar i NASen för att tala om vilka ip-nummer som får ansluta med NFS till NASen.

#24

Postad 15 september 2012 - 11:10

roggeber
  • roggeber
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Har en Synology DS212j och jag behöver lite hjälp med att få igång NFS.
Har aktiverat NFS
Har aktiverat NFS på kontrollpanel/delad mapp + skapat NFS-privilegier på /music och /video.
Har ställt in följande privilegier:
IP: ipnummer på min dator som jag installerat TizzFNS på
Privilegium: Läsa/Skriva
Root squash: Mappa för admin (provat alla)
Aktivera asynkron: Ja
Aktiverat mapparna i TizzNFS (TizzNFS1 + 2)
Lagt ill i stickan under nätverket men när jag går in i filmappen så står den bara och tuggar.
Vad gör jag för fel????

#25

Postad 15 september 2012 - 17:49

ube
  • ube
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Har en Synology DS212j och jag behöver lite hjälp med att få igång NFS.
Har aktiverat NFS
Har aktiverat NFS på kontrollpanel/delad mapp + skapat NFS-privilegier på /music och /video.
Har ställt in följande privilegier:
IP: ipnummer på min dator som jag installerat TizzFNS på
Privilegium: Läsa/Skriva
Root squash: Mappa för admin (provat alla)
Aktivera asynkron: Ja
Aktiverat mapparna i TizzNFS (TizzNFS1 + 2)
Lagt ill i stickan under nätverket men när jag går in i filmappen så står den bara och tuggar.
Vad gör jag för fel????


IPnummret ska vara antingen "*" för att alla klienter ska få connecta eller IP:t på din N1.

Har inte kollat på TizzNFS, men jag antar att det är en nfsserver för windows så den behöver inte vara med i leken om du har NFS på din NAS. Jag har exakt samma nas och det funkade direkt för mig..

#26

Postad 15 september 2012 - 21:44

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Har en Synology DS212j och jag behöver lite hjälp med att få igång NFS.
Har aktiverat NFS
Har aktiverat NFS på kontrollpanel/delad mapp + skapat NFS-privilegier på /music och /video.
Har ställt in följande privilegier:
IP: ipnummer på min dator som jag installerat TizzFNS på
Privilegium: Läsa/Skriva
Root squash: Mappa för admin (provat alla)
Aktivera asynkron: Ja
Aktiverat mapparna i TizzNFS (TizzNFS1 + 2)
Lagt ill i stickan under nätverket men när jag går in i filmappen så står den bara och tuggar.
Vad gör jag för fel????


Det är Tizzbirds ip-nummer som du skall öppna för i din Synology NAS. För att koppla stickan till din PC med NFS behöver du bara installera TizzNFS på datorn och välja vilka mappar den skall dela ut från datorn. TizzBird och TizzNFS är därefter redo att kopplas ihop via Network Server Connect i nätverksinställningar i Tizzbird.

Om du vill komma åt mapparna på din NAS från TizzBird, behöver du inte använda TizzNFS, det programmet är enbart för att dela ut mappar på en PC till spelaren. Men du måste tillåta TizzBirds ip-nummer att ansluta till NASen.

Redigerat av TizzBird Sverige, 15 september 2012 - 21:46.


#27

Postad 15 september 2012 - 23:24

Unregistered29cdfdd6
  • Unregistered29cdfdd6
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Finns det någon möjlighet att uppgradera youtube klienten? försöker man det så klagar den på att den inte går att uppgradera.

#28

Postad 15 september 2012 - 23:52

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0
Har problem med Google Play.

Laddade ner GMS 3.02 firmware men när jag ska ladda ner appar får jag felmeddelande:

(Det gick inte att hämta informationen från serern. [RPC:AEC:0])


En annan sak jag undrar över är om det är möjligt att montera nätverksenheter till specifika platser på stickan. Jag skulle t.ex vilja montera mina NAS-diskar under /mnt/NAS/<disk> då jag tycker den medföljande musikspelaren lämnar mycket att önska. Hade stickan varit rootad hade CIFSManager varit givet men inte löst det än. Slutligen så är WiFi-funktionen under all kritik just nu för mig då jag inte får ut mer än ~15mbit jämfört med ~90mbit nedströms från min laptop, vilket gör att HD material via stream är otänkbart, FLAC likaså. Undrar om det kan ha att göra med strömförsörkningen då jag inte kopplat in AC-adaptern utan hittills bara använt TVn:s USB-port.

Redigerat av Draj, 15 september 2012 - 23:59.


#29

Postad 16 september 2012 - 07:50

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Har problem med Google Play.

Laddade ner GMS 3.02 firmware men när jag ska ladda ner appar får jag felmeddelande:



En annan sak jag undrar över är om det är möjligt att montera nätverksenheter till specifika platser på stickan. Jag skulle t.ex vilja montera mina NAS-diskar under /mnt/NAS/<disk> då jag tycker den medföljande musikspelaren lämnar mycket att önska. Hade stickan varit rootad hade CIFSManager varit givet men inte löst det än. Slutligen så är WiFi-funktionen under all kritik just nu för mig då jag inte får ut mer än ~15mbit jämfört med ~90mbit nedströms från min laptop, vilket gör att HD material via stream är otänkbart, FLAC likaså. Undrar om det kan ha att göra med strömförsörkningen då jag inte kopplat in AC-adaptern utan hittills bara använt TVn:s USB-port.


15Mbps är vad Wifi klarar att strömma, de flesta full HD-filmer ligger under 10Mbps vilket gör att stickans kapacitet är fullt tillräcklig för de flesta användare. Men det är viktigt att man har bra kontakt mellan stickan och det trådlösa nätverket. Förutsatt att du använder NFS eller DLNA protokoll för att strömma media skall FLAC och HD-film 1080p+DTS upp till 15Mbps bitrate fungera bra.
Om det fungerar dåligt försök kolla inställningarna för dit trådlösa nätverk, installera Wifi Analyzer på stickan och testa, så att du får till det bra.

För användare som vill ha möjlighet att strömma och spela upp tyngre filmer med högre bitrate rekommenderar vi F11/F20. De klarar HD-filmer med upp till 48Mbps bitrate (BD kvalitet) via både trådat och trådlöst LAN.

PS. Felmeddelandet från Google Play kan mycket väl bero på för dålig nätverksanslutning för stickan i ditt nätverk.

#30

Postad 16 september 2012 - 08:34

Pokerface
  • Pokerface
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Till att börja med måste du försäkra dig om att du har ordentlig nätverksanslutning till WiFi. Att logga in på Market, ansluta till YouTube mm. fungerar inte om inte den har stabil nätverksanslutning. Kolla ikonen längst ner till höger på skärmen att den är tänd och indikerar full mottagning.
Det finns en App som heter Wifi Analyzer i Google Play eller iMobile Maket som du kan köra när du kommer så långt att du får uppkoppling. Den visar vilken signalstyrka dit nät har och om den hittar fler nät på samma kanal. Signalen bör ligga runt -50dBm.

1. Mus skall anslutas i OTG porten, samma som ir-ögat sitter på
2. DiNovo pekplatta tror jag inte fungerar, det har skrivits om det på andra TizzBird trådar i detta forum.
3. Se manualen sid 7 angående anslutning USB-disk. ( http://www.tizzbird....bird-manual.htm). Observera att den anslutningen som är där du har ir.ögat för fjärrkontroll är för mus/tangentbord och att USB-disken måste ha strömförsörjning. N1 har ej tillräckligt med ström för att driva en USB-disk. (Det går att ställa om OTG posrten till Host USB via menyn)
4. Peka på Appen/Widget och håll in musknappen så flyttas den automatiskt ut på hemsidan och du kan välja placering (på samma sätt som på en smart phone)
5. Problem med Market/YoTube kan beror på dålig nätverkskontakt.

ångerrätt är alltid 14 dagar enligt distansavtalslagen




jag har oxå problem med att det inte går att flytta ut appar till hemskärmen... har trådlös mus inkopplad som funkar bra i övrigt., men att hålla in vänster musknapp enligt punkt 4 ovan funkar inte.... tips på vad som kan vara fel?

Redigerat av Pokerface, 16 september 2012 - 08:39.


#31

Postad 16 september 2012 - 09:05

Plåster
  • Plåster
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej, har ett par problem...

1. YouTube-appen. Jag kan inte logga in på den vilket är väldigt önskvärt då jag har spellistor som jag gärna spelar. Kan klicka 'meny (lodrätta ...)' och 'logga in' men då blinkar en pop up upp i en bråkdels av sekund och sedan är jag tillbaka på youtub-appens startsida.

2. Jag har en NAS (qnap 219p) som jag delar ut min musik, filmer och foton på. Det fungerar bra, men oavsett om jag väljer 'foto', 'film' eller 'musik' på tizzbird så öppnas samtliga mappar. dvs jag måste bläddra ner till mina filmer varje gång jag vill se film, förbi foton och musik.
Delar med dlna.
Uppdatering connect med samba, och lyckas inte med nfs. Skriver in rätt IP-adress, och har försökt med de flesta möjliga paths... (\\nas\qmultimedia ; qmultimedia ; \\nas (qmultimedia är där jag har alla mina filmer, foton och musik))

3. Har TizzBird i min förstärkare, men när jag slår över till hdmi6 (där jag har stickan) efter att TizzBird gåt ner i viloläge eller jag stängt av TizzBird från appen (TizzRemote) så går den aldrig igång. Måste dra ut sladden och sätta in igen. Ej provat ha TizzBird rätt in i TV:n för då når jag inget vägguttag

Redigerat av Plåster, 16 september 2012 - 11:43.


#32

Postad 16 september 2012 - 09:35

Operatören
  • Operatören
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

jag har oxå problem med att det inte går att flytta ut appar till hemskärmen... har trådlös mus inkopplad som funkar bra i övrigt., men att hålla in vänster musknapp enligt punkt 4 ovan funkar inte.... tips på vad som kan vara fel?


Jag kopplade in en trådburen mus för att organisera mina appar på "skrivbordet" gick kalasbra, så löste jag det iaf..


1. YouTube-appen. Jag kan inte logga in på den vilket är väldigt önskvärt då jag har spellistor som jag gärna spelar. Kan klicka 'meny (lodrätta ...)' och 'logga in' men då blinkar en pop up upp i en bråkdels av sekund och sedan är jag tillbaka på youtub-appens startsida.


Fortfarande det problemet jag med (Ställde frågan längre upp) och det svaret jag gick är inte nån som löser problemet då jag har full mottagning..

#33

Postad 16 september 2012 - 10:08

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Finns det någon möjlighet att uppgradera youtube klienten? försöker man det så klagar den på att den inte går att uppgradera.


För närvarande går det inte att uppgradera YouTube appen eftersom APKn är förinstallerad i systemet. TizzBird har sagt att de skall titta på en annan lösning inför kommande firmware uppgradeingar som gör det möjligt att uppgradera den.

#34

Postad 16 september 2012 - 10:27

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

15Mbps är vad Wifi klarar att strömma, de flesta full HD-filmer ligger under 10Mbps vilket gör att stickans kapacitet är fullt tillräcklig för de flesta användare. Men det är viktigt att man har bra kontakt mellan stickan och det trådlösa nätverket. Förutsatt att du använder NFS eller DLNA protokoll för att strömma media skall FLAC och HD-film 1080p+DTS upp till 15Mbps bitrate fungera bra.
Om det fungerar dåligt försök kolla inställningarna för dit trådlösa nätverk, installera Wifi Analyzer på stickan och testa, så att du får till det bra.

För användare som vill ha möjlighet att strömma och spela upp tyngre filmer med högre bitrate rekommenderar vi F11/F20. De klarar HD-filmer med upp till 48Mbps bitrate (BD kvalitet) via både trådat och trådlöst LAN.

PS. Felmeddelandet från Google Play kan mycket väl bero på för dålig nätverksanslutning för stickan i ditt nätverk.


Optimerat mitt WiFi med inSSIDer (var optimala inställningar redan innan jag tittade) ligger strax under -50dBm och på WiFi-kanal 6 vilket i mitt hus är den som överlappar med minst andra nätverk. Får ut N1an:s maximala 15mbps och efter att ha bytt från Samba till NFS så fungerar strömmandet av FLAC felfritt. FullHD film inte lika problemfritt. Jag får fortfarande felmeddelande varje gång jag ska ladda ner från Google Play.

Det uppstod ett fel vid köpet. [DF-BPA-13]


Redigerat av Draj, 16 september 2012 - 11:05.


#35

Postad 16 september 2012 - 11:20

Pokerface
  • Pokerface
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Jag kopplade in en trådburen mus för att organisera mina appar på "skrivbordet" gick kalasbra, så löste jag det iaf..



prövade med trådburen mus.... dock funkade inte det heller.... enda resultatet blir att appen öppnas.

Visst är det från application list som man ska kunna dra ut tillämpliga appar till hemskärmen så jag inte är helt ute och cyklar?



#36

Postad 16 september 2012 - 12:23

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

prövade med trådburen mus.... dock funkade inte det heller.... enda resultatet blir att appen öppnas.

Visst är det från application list som man ska kunna dra ut tillämpliga appar till hemskärmen så jag inte är helt ute och cyklar?


När man "Klickar" på Appen så öppnas den, när man trycker in vänster musknapp och håller in.... (motsvarar att peka och hålla kvar fingret på en pekskärm), så kan du flytta ikonen. Om du gör detta i App listan, så öppnas automatiskt hemskärmen och du kan med hjälp av musen (fortfarande hålla ner vänster musknapp) välja var på hemskärmen du vill placera ikonen.

#37

Postad 16 september 2012 - 12:28

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Optimerat mitt WiFi med inSSIDer (var optimala inställningar redan innan jag tittade) ligger strax under -50dBm och på WiFi-kanal 6 vilket i mitt hus är den som överlappar med minst andra nätverk. Får ut N1an:s maximala 15mbps och efter att ha bytt från Samba till NFS så fungerar strömmandet av FLAC felfritt. FullHD film inte lika problemfritt. Jag får fortfarande felmeddelande varje gång jag ska ladda ner från Google Play.


Härligt angående Wifi-prestanda :)
När det gäller köp i Google Play har jag ett svagt minne att det inte fungerar. Detta skulle i så fall hänga ihop med att Google inte har certifierat Smart TV boxar för programmet och det är anledningen att man måste uppgradera firmware själv med detta. Jag skall testa lite när jag hinner om jag kan göra köp direkt via TizzBir eller ej. Men det finns ett enkelt sätt att gå runt problemet, nämligen att göra köpet i din mobiltelefon eller på PC och koppla samma konto till TizzBirden, då kan via mobilen eller PC "skicka" ner appen till TizzBird.

#38

Postad 16 september 2012 - 12:35

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Jag kopplade in en trådburen mus för att organisera mina appar på "skrivbordet" gick kalasbra, så löste jag det iaf..




Fortfarande det problemet jag med (Ställde frågan längre upp) och det svaret jag gick är inte nån som löser problemet då jag har full mottagning..


Har nu testat att logga in på YouTube-konto med TizzBird Stick N1 och lagt en enkel steg-för-steg instruktion här: http://www.tizzbird....-N1-YouTube.htm

I vilket steg är det du får problem?
Om det är redan i första och du har bra nätverksanslutning så tycker jag du skall testa att göra en factory reset (behöver ej radera användardata).

#39

Postad 16 september 2012 - 13:37

Pokerface
  • Pokerface
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

När man "Klickar" på Appen så öppnas den, när man trycker in vänster musknapp och håller in.... (motsvarar att peka och hålla kvar fingret på en pekskärm), så kan du flytta ikonen. Om du gör detta i App listan, så öppnas automatiskt hemskärmen och du kan med hjälp av musen (fortfarande hålla ner vänster musknapp) välja var på hemskärmen du vill placera ikonen.


Det är precis det den inte gör, kan hålla musknappen nere hur länge som helst utan att det händer nått annat än att den öppnar appen när jag väl släpper musknappen.... :-(

kan en omuppdatering göra skillnad tro? har version: V3.02.120912.19

#40

Postad 16 september 2012 - 13:38

Plåster
  • Plåster
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Har nu testat att logga in på YouTube-konto med TizzBird Stick N1 och lagt en enkel steg-för-steg instruktion här: http://www.tizzbird....-N1-YouTube.htm

I vilket steg är det du får problem?
Om det är redan i första och du har bra nätverksanslutning så tycker jag du skall testa att göra en factory reset (behöver ej radera användardata).


Jag får problem så fort jag trycker på 'Sign In' i bild 1. Välj ett konto blixtrar till och sen stänger ner och jag blir redirected till youtube-appens startsida.


Uppdatering: Kom på att jag aldrig loggade in som man måste göra med androidtelefoner, kan det vara problemet? Har ingen android-platta så vet inte om man måste göra det där...

Uppdatering2: Skam på mig, jag hade inte gjort det här: http://www.tizzbird....support-GMS.htm och nu finns Google Play och inloggningar!

Redigerat av Plåster, 16 september 2012 - 15:07.


#41

Postad 16 september 2012 - 14:46

Pokerface
  • Pokerface
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Det är precis det den inte gör, kan hålla musknappen nere hur länge som helst utan att det händer nått annat än att den öppnar appen när jag väl släpper musknappen.... :-(

kan en omuppdatering göra skillnad tro? har version: V3.02.120912.19



Nu löste det sig..... tydligen så att "drag and drop" inte funkar i tizzbird theme, bara i android theme.

bytte tema alltså och så funkade det... ;-)

Redigerat av Pokerface, 16 september 2012 - 14:47.


#42

Postad 16 september 2012 - 15:17

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Jag får problem så fort jag trycker på 'Sign In' i bild 1. Välj ett konto blixtrar till och sen stänger ner och jag blir redirected till youtube-appens startsida.


Uppdatering: Kom på att jag aldrig loggade in som man måste göra med androidtelefoner, kan det vara problemet? Har ingen android-platta så vet inte om man måste göra det där...

Uppdatering2: Skam på mig, jag hade inte gjort det här: http://www.tizzbird....support-GMS.htm och nu finns Google Play och inloggningar!


Härligt!

Nu löste det sig..... tydligen så att "drag and drop" inte funkar i tizzbird theme, bara i android theme.

bytte tema alltså och så funkade det... ;-)


Det har du rätt i, du måste använda Android startbild. Man blir "hemmablind" ibland, tog för givet att du använde det, eftersom det är då man har hemskärm.

#43

Postad 16 september 2012 - 17:41

gusbug
  • gusbug
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

microSD-kortet (T-flash) i Stick N1 innehåller Android-systemet och Stickan blir obrukbar utan det. För att förtydliga att man inte skall ta ut kortet är öppningen "pluggad".
Det handlar inte om att ta bort möjligheter för kunder att använda större SD-kort, utan de faktum att korten måste prepareras manuellt med partiton table etc. Vi undersöker möjligheten att sälja färdig preparerade kort med större kapacitet, men vill testa detta först så att vi ser att det fungerar. Denna vecka har vi haft fokus på att få ut produkten till alla kunder som har förhandsbokat.


Då jag tog beslutet att inhandla en N1 var ett av argumenten att det stod att den tog microSD - då fanns ingen notering synlig om att sdkortet skulle vara plomberat- Ej heller att android-systemet skulle vara placerat där, snarare skulle väl en partition skapas på det interna minnet...

Mycket snack för att sälja in...

#44

Postad 16 september 2012 - 20:15

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Då jag tog beslutet att inhandla en N1 var ett av argumenten att det stod att den tog microSD - då fanns ingen notering synlig om att sdkortet skulle vara plomberat- Ej heller att android-systemet skulle vara placerat där, snarare skulle väl en partition skapas på det interna minnet...

Mycket snack för att sälja in...


Huvudargumentet för produkten är inte att den kan läsa microSD-kort, beklagar att vi inte lyckats kommunicera säljargumenten bättre. Men vi tar till oss kritiken och inser att informationen om detta inte varit tydlig.

Från produkt-idé-stadiet var tanken att man skulle ha en kortplats disponibelt för användaren, på samma sätt som på övriga TizzBird modeller. Under produktutvecklingen testar man stabiliteten för produkten och det visade sig att strömavbrott, utan kontrollerad avstängning, kunde skada systemimagen när den lagras på NAND-minnen (den planerade tekniken för N1 och som används i de andra TizzBird modellerna). Eftersom N1 kan anslutas till USB anslutning på TV för strömförsörjning, är risken stor att N1 helt plötsligt blir utan ström när TVn stängs av.
För att lösa detta potentiella problem, har man valt att använda T-flash (microSD) för systemprogramvaran istället för NAND. Det innebär inte att kortplatsen går förlorad, men den är inte lika lättillgänglig som en vanlig kortplats.

Vi har under utvecklingen försökt kommunicera uppdaterad information, men det är inte helt säkert att våra uppdateringar når fram till alla som förhandsbokat.

Det är en risk att specifikationer måste ändras under produktens tidiga utvecklingsfas och ett problem när man lanserar produkten innan den är i massproduktion. Som skydd för dig som konsument finns Ångerrätt och du har möjlighet att ångra ditt köp utan specifik anledning inom 14 dagar från att du mottagit leverans.


Huvudargumenten för produkten är inte att den kan läsa microSD-kort, beklagar att vi inte lyckats bättre. Men vi tar till oss kritiken att informationen om detta inte varit tydlig. Från idé-stadiet var tanken att man skulle ha en kortplats för microSD-kort helt

#45

Postad 17 september 2012 - 08:59

rovil
  • rovil
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Får inte Flash player att fungera, installerat från 1mobile market men hittar ingen uppdatering i Google play butik, har följt instruktionerna enligt Tizzbird support.
Välja CEC i inställningar fastnar inte, är alltid off nästa gång man går in.
I standbyläge så blir CEC utstört på mina apparater, så länge Tizzbird är på eller helt avstängt så fungerar CEC.

#46

Postad 17 september 2012 - 12:10

Roger Moore
  • Roger Moore
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hej!

Har funderingar kring N1.

1. Tizzremote... Är inte speciellt nöjd med fördröjningen mellan klick och respons (mellan platta/telefon och Tizzbird). Detta har resulterat i massa feltryckningar. Går den att tweaka på nåt sätt?

2. Tizzremote... När man är inne på tangentbordet och trycker på "retur" så blir det mellanslag.`?? Vilket innebär att jag måste växla till remote och trycka på "ok" varje gång jag skrivit färdigt. Riktigt bökigt.

3. När man anpassar skärmstorleken på TV:n så hamnar bilden för långt till höger på min TV. Det finns inget option för att flytta bilden åt vänster, utan bara upp eller ner, vilket bara förändrar storleken på bilden. Inte alls bra...

4. Wifi känns svajig.. Verkar gå upp och ned. Likt andra här på forumet så funkar det dåligt att streama HD från Nas:en. Det hackar en del. SD material fungerar bättre.

#47

Postad 17 september 2012 - 14:40

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Hej!

Har funderingar kring N1.

1. Tizzremote... Är inte speciellt nöjd med fördröjningen mellan klick och respons (mellan platta/telefon och Tizzbird). Detta har resulterat i massa feltryckningar. Går den att tweaka på nåt sätt?

2. Tizzremote... När man är inne på tangentbordet och trycker på "retur" så blir det mellanslag.`?? Vilket innebär att jag måste växla till remote och trycka på "ok" varje gång jag skrivit färdigt. Riktigt bökigt.

3. När man anpassar skärmstorleken på TV:n så hamnar bilden för långt till höger på min TV. Det finns inget option för att flytta bilden åt vänster, utan bara upp eller ner, vilket bara förändrar storleken på bilden. Inte alls bra...

4. Wifi känns svajig.. Verkar gå upp och ned. Likt andra här på forumet så funkar det dåligt att streama HD från Nas:en. Det hackar en del. SD material fungerar bättre.


Skall testa lite med TizzRemote har inte kört den så mycket på N1, men det har släppts en uppgradering av Appen samtidigt som 3.04 släpptes tror jag.
Skärmkalibreringen justerar bara för "overscan" som är vanligt i TV-apparater nu för tiden, kanske du har inställningsmöjlighet för att få bilden rakt i din TV?
Om wifi-signalen är instabil försök justera inställningar på din router och kolla att du har bra placering router+sticka så att det blir stabilt. Om anslutningen till WLAN är instabil påverkar det naturligtvis förmåga att strömma filmer från NAS. Och välja NFS eller DLNA för att strömma media, Samba ger inte lika bra prestanda. Vi har testat och verifierat att 1080p+DTS flyter utan problem förutsatt att nätverket är 11n och anslutningen stabil.

#48

Postad 17 september 2012 - 17:44

matsy
  • matsy
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Är det bara jag som har problem med stanby ?När jag sätter min i standby , så står den så ett par minuter (lampan lyser) men sen slår den av helt. Och ja. . Jag har nätdel direkt ansluten....Rätt kritisk funktion om ni frågar mig...
Mats


#49

Postad 17 september 2012 - 18:18

dgordon
  • dgordon
  • Forumräv

  • 671 inlägg
  • 0
Svtplay funkar inte, kan inte spela i fullskärmsläge för då blir det svart i rutan. Ljudet fortsätter ibland även om jag stänger browser fönstret! Trist...
YouTube appen funkar.
Vad gör jag för fel?

Redigerat av dgordon, 17 september 2012 - 18:30.


#50

Postad 17 september 2012 - 19:12

fredriknotse
  • fredriknotse
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Kör SVT som app istället. Den ser konstig ut i gränssnittet men när man spelar ett program går den upp i helskärm.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.