Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ska köpa 65", LG eller nåt annat?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 augusti 2017 - 11:02

Unregistered2b96de53
  • Unregistered2b96de53
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Efter att ha velat ett tag så har jag bestämt mig för att det är dags för en ny TV. Det jag har bestämt mig för är att det ska vara 65" och ett ungefärligt pris. Det är ju en djungel för en amatör som jag men har försökt läsa på lite grann iaf men vet inte om jag har blivit något klokare. Har dragit mig från att kolla i butik då det ofta handlar om okunnig personal som läser innantill på infolappen i butiken. Men igår tänkte jag att jag måste börja någonstans och klev in på Mediamarkt och lyckades få tag på en kille som iaf verkade ha lite koll på läget. Han hjälpte mig, gick igenom de olika modellerna och för-/nackdelar med olika typer/modeller osv.

Till slut så landade vi i en LG 65UJ750V som han tyckte var bättre och mer prisvärd än liknande modeller hos Sony och Samsung som de hade. Väl hemma igen så började jag ju googla vilket innebär att frågetecknen bara blir fler och fler istället för att det skulle klarna.

Hur som helst så hittade jag denna LG SJ800V för samma pris som den andra. Den verkar vara rätt ny då det inte finns så mycket mer på nätet än på LG:s egna hemsida. Vad jag förstår så är det en "Super Ultra HD" istället för "Ultra HD" och att den har "NanoCell" vilket 65UJ750V inte verkar ha. Sen fick jag fram att SJ800V har 200 Hz istället för 100 som på den andra (om det nu gör någon skillnad.

Jag hittar, som sagt, inte så mycket info om LG SJ800V men hittar en som heter SJ810V och jag kan inte se någon skillnad i specifikation på dessa två när jag kollar på LG:s hemsida. SJ810V verkar dock ha funnits ett tag och har varit betydligt dyrare.

Min känsla säger att jag är sugen på LG SJ800V men om det är någon här som kan ge mig lite feedback, både positiv och negativ i mitt val eller kanske lämpliga alternativ så vore jag jätteglad. Det är som sagt en djungel och all hjälp tas tacksamt emot.



#2

Postad 25 augusti 2017 - 11:14

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

I praktiken är det ingen enorm skillnad. SJ8-serien är en 2017-modell i vad som kan kallas LG:s "toppklass". UJ7-serien är 2016 års "mellanklass". Men det har traditionellt inte varit dag- och natt-skillnader mellan LG:s LCD-modeller.

 

Ytterligare siffror i namnet tyder på skillnader som färger på lister och extra finesser, samt försäljningskanal. Men för att få svar på det måste man syna jämförelser på tillverkarnas sidor. Ibland är det betydande skillnader. Ibland inget annat än färgen på baksidan eller liknande.

 

Allt sådant som "Super Ultra HD", "Nanocell" och "200 Hz" är främst snömos och snack. Ignorera det. Allting i reklamen kallas mer och mer för super, ultra och allt har fler Hertz ju högre upp i modellklass du tittar.


Redigerat av Ringblixt, 25 augusti 2017 - 11:15.


#3

Postad 25 augusti 2017 - 11:26

Unregistered2b96de53
  • Unregistered2b96de53
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hej och tack för svaret.

Ja, att alla tillverkare vräker på med en massa "finesser" som de kallar för en massa fina ord har jag förstått. Tänk om det skulle vara på samma sätt för andra saker man handlar, tex på ICA, tänk vad roligt man skulle kunna ha när man döper konservburkarna ;-)

Vad det gäller betäckningen så kom jag fram till att "J" står för 2017 och att "8" borde vara en klass högre än "7" men vad det betyder i praktiken är ju svårt att veta. Det är tex. ett annat stativ på 8:an. 

Och skillnaden på 800 och 810 kan ju bero på försäljningsställe men bägge finns med på LG:s hemsida med (vad jag kan se) samma spec.



#4

Postad 25 augusti 2017 - 11:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Läst Generella råd tråden?

Vidare, vilka för/nackdelar pekade säljaren på och varför föredrog denne LG?

#5

Postad 25 augusti 2017 - 12:04

Unregistered2b96de53
  • Unregistered2b96de53
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hej Pacman,

Det fanns en Sony som han tyckte var motsvarande men den var typ 3 000:- dyrare. Fanns även en liknande LG-modell men det var väl föregångaren och hade inte riktigt samma spec/finesser men var ett par tusen billigare. Samsung tyckte han hade ett glapp, det fanns billigare (sämre) och nästa steg upp var 7-8 tusen i pris. Det här kan ju gälla de apparater de hade hemma för jag kan tänka mig att de finns fler än de 4-5 olika vi kikade på där.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.