Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa tv:n för sport

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 oktober 2017 - 19:22

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Så vad säger panelen om tv val om man kollar en hel del sport, hockey främst.?
Kollar man på rtings i deras tv väljare så föreslår de bl.a sony XE9005 el 9305.
Gillar bilden på sony men dom kostar ju dock en del för å vara led.
Skulle en LG b7 oled vara ett lika bra val?

#2

Postad 15 oktober 2017 - 19:44

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

En väldigt vanlig fråga och den är förstås helt baklänges. :)

 

Det som är avgörande för sport är utsändningen, inte TV:n. Kör man analog kabel-tv och TV3-fotboll är det i grund sak samma om man köper billigaste joxet, tuffar på med något från 00-talet, eller köper dyraste toppmodellen. Börjar man däremot ta till sig HD-sändningar och UHD-sändningar via satellit kommer TV:ns grundläggande bildkvalitet att märkas av.

 

Det finns inget i Sony XE9005/XE9305 eller andra modeller som gör dem bättre än andra på just sport. Förutom att dessa modeller är ganska bra apparater överlag då.



#3

Postad 15 oktober 2017 - 20:04

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

En väldigt vanlig fråga och den är förstås helt baklänges. :)
 
Det som är avgörande för sport är utsändningen, inte TV:n. Kör man analog kabel-tv och TV3-fotboll är det i grund sak samma om man köper billigaste joxet, tuffar på med något från 00-talet, eller köper dyraste toppmodellen. Börjar man däremot ta till sig HD-sändningar och UHD-sändningar via satellit kommer TV:ns grundläggande bildkvalitet att märkas av.
 
Det finns inget i Sony XE9005/XE9305 eller andra modeller som gör dem bättre än andra på just sport. Förutom att dessa modeller är ganska bra apparater överlag då.


Hmmm kollar genom apple tv med cmore appen....och anv tvns rörelsehanteringsförbättring. Annars är det i princip otittbart tycker jag. Så alla tv apparater har exakt samma bild. Vad bra då kommer jag billigt undan :)

#4

Postad 15 oktober 2017 - 20:07

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Ja, ifall du tänkt köra TV3-fotbollen via analog kabel-TV kan du köpa vad som helst. Bara du sitter på ett avstånd där din knutna näve på en armlängdsavstånd skymmer hela bilden.  :lol:



#5

Postad 16 oktober 2017 - 20:38

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Hmmm kollar genom apple tv med cmore appen....och anv tvns rörelsehanteringsförbättring. Annars är det i princip otittbart tycker jag. Så alla tv apparater har exakt samma bild. Vad bra då kommer jag billigt undan :)

 

Då har du säkert en hel del "förbättringsfunktioner" igång. Gå in i bildmenyn och stäng av ALLT som du ser i form av bildbehandling. Tex brusreducering och sådant. Stäng stäng stäng! :)



#6

Postad 17 oktober 2017 - 18:17

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

och anv tvns rörelsehanteringsförbättring. Annars är det i princip otittbart tycker jag.

Det beror på att rörelseupplösningen är för låg utan alla dom inställningarna som fejkar en bättre bild.

låg rörelseupplösning skapar Judddddder och rörelseoskärpa.

 

Det finns tv apparater som har en hög rörelseupplösning original utan trix och dom levererar enligt mig en mer naturlig bild.

Plasma tv har fortfarande skarpast och mest naturlig bild vid just sport.

Fotboll på en plasma tv ser ut som rinnande vatten när allt rör sig.

 

Hög rörelseupplösning är bra för just sport då mycket rör sig snabbt och man vill ju gärna se vad det står för siffror på tröjorna.

4K eller analogt är skit samma om tvn bara visar DVD upplösning när nåt rör sig.

 

Blocket nästa för dig då 

Knappa in "Plasma TV" så  är det fixat :D


Redigerat av sune bejas, 17 oktober 2017 - 18:28.


#7

Postad 17 oktober 2017 - 18:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 2

Det finns tv apparater som har en hög rörelseupplösning original utan trix och dom levererar enligt mig en mer naturlig bild.

Plasma tv har fortfarande skarpast och mest naturlig bild vid just sport.

 

Ja, och trattgrammofoner har fortfarande det bästa ljudet.

 

Varför repeterar du samma dumheter om "rörelseupplösning" om och om igen, utan att kommentera svaren du får?



#8

Postad 17 oktober 2017 - 19:33

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

Har följt mer eller mindre samtliga hockeykvällar då mitt lag spelat under de senaste 5-6 åren via Cmore satellit.

Kan inte se någon som helst skillnad i "rörelseupplösning" eller flyt. LED tvn har något ljusare/vitare is mot plasman i övrigt är skillnaden minimal och inte nämnvärd i mitt tycke.

 

Plasma tvn var Panasonic 65 vt50

nuvarande led Samsung 65 ks8005


Redigerat av somoene2, 17 oktober 2017 - 19:33.


#9

Postad 17 oktober 2017 - 19:37

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1

Hög rörelseupplösning är bra för just sport då mycket rör sig snabbt och man vill ju gärna se vad det står för siffror på tröjorna.

4K eller analogt är skit samma om tvn bara visar DVD upplösning när nåt rör sig.

 

Från en HD-klipp, förvisso över tio år gammalt och 1080i/25 och mpeg2 kodat i 20 mbit eller så. Men ganska talande för en HD-sändning av sport. Det var detta klipp, för tio år sedan, som var lika illa på LCD, såväl som plasma, på LCD-proj, såväl som på DLP-proj som fick mig att inse att det du skriver ovan bara är trams.

 

Trams som kommer av att man tittar på en viss typ av testmönster och inbillar sig att de bär relevans för en helt annan situation än vad som gäller för en kamera som fångar rörelser på 1/50-dels sekund.

 

motion_resolution.jpg



#10

Postad 17 oktober 2017 - 19:54

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Det är väl inget speciellt med sport. Många actionfilmer har högre tempo än t,ex. fotbollsmatcher. Det som kanske skiljer är att kameran skall kunna visa en zooma in en bra bild på så långt avstånd som 60-70 meter. 



#11

Postad 17 oktober 2017 - 20:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Det beror på att rörelseupplösningen är för låg utan alla dom inställningarna som fejkar en bättre bild.
låg rörelseupplösning skapar Judddddder och rörelseoskärpa.

Det finns tv apparater som har en hög rörelseupplösning original utan trix och dom levererar enligt mig en mer naturlig bild.
Plasma tv har fortfarande skarpast och mest naturlig bild vid just sport.
Fotboll på en plasma tv ser ut som rinnande vatten när allt rör sig.

Hög rörelseupplösning är bra för just sport då mycket rör sig snabbt och man vill ju gärna se vad det står för siffror på tröjorna.
4K eller analogt är skit samma om tvn bara visar DVD upplösning när nåt rör sig.

Blocket nästa för dig då
Knappa in "Plasma TV" så är det fixat :D

Näe, "låg rörelseupplösning" orsakar inte judder.

Det här ämnet har du verkligen inte förstått alls.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.