Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa stekpannan?

348 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 03 mars 2014 - 19:40

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Den "användbara beläggningen" i en väl använd gjutjärnspanna består av förkolnad mat och fett kan man säga, och färgar av sig i viss mån.
Inget giftigt eller farligt som överförs till maten man just lagar dock, men skrapar man loss grejset så bör man vara medveten om att det är cancerogent i lite större mängder. :)

#252

Postad 06 mars 2014 - 10:29

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Det absolut bästa att steka i är skirat smör, gott och klarar 250 grader. Växtoljor bildar fria radikaler vid höga temperaturer.

#253

Postad 08 mars 2014 - 17:53

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

http://shop.cordon-b.../sv/139-kolstal


Man får tacka för tipset, la nyss en beställning på 24cm pannkaksvarianten och en 32cm vanlig = 855kr med frakt, Cervera tog 899kr för enbart 32cm pannan :)

#254

Postad 08 mars 2014 - 17:58

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Har nu använd lättgjutjärns pannan någon vecka och det fungerar okay. Den är dock inte lätt att få helt ren men jag antar att det inte häller är meningen.

När man tvättat den under varm vatten och skrubbat med diskborste(utan diskmedel) så blir det väldigt torr så jag får lägga på lite olja varje gång.

Det bildas faktiskt en hel del märken i järnet efter maten, ex om man gör köttfärssås så blir det gärna en rand på sidan som inte går bort ens om man skrubbar på den.

#255

Postad 09 mars 2014 - 12:58

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Har nu använd lättgjutjärns pannan någon vecka och det fungerar okay. Den är dock inte lätt att få helt ren men jag antar att det inte häller är meningen.

När man tvättat den under varm vatten och skrubbat med diskborste(utan diskmedel) så blir det väldigt torr så jag får lägga på lite olja varje gång.

Det bildas faktiskt en hel del märken i järnet efter maten, ex om man gör köttfärssås så blir det gärna en rand på sidan som inte går bort ens om man skrubbar på den.


Är det en "riktig" gjutjärnspanna utan något fuffens och av ens halvhyfsad kvalitet blir den bara bättre och bättre.
"Instekning" krävs dock, och det KAN ta ganska lång tid. Hav tålamod!

Kör den gärna i ugnen också. Gör en kladdkaka och ha i en skvätt olja i botten. :)

#256

Postad 10 mars 2014 - 14:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Har nu använd lättgjutjärns pannan någon vecka och det fungerar okay. Den är dock inte lätt att få helt ren men jag antar att det inte häller är meningen.

När man tvättat den under varm vatten och skrubbat med diskborste(utan diskmedel) så blir det väldigt torr så jag får lägga på lite olja varje gång.

Det bildas faktiskt en hel del märken i järnet efter maten, ex om man gör köttfärssås så blir det gärna en rand på sidan som inte går bort ens om man skrubbar på den.

Allt låter helt normalt. Den kommer att bli bättre och bättre. Visst, det är mer jobb med en gjutjärnare än en teflon. I gengäld så håller gjutjärnet en livstid om man sköter den. Det gör däremot inte teflonpannorna. Kanten tror jag kan bero på syran i köttfärssåsen, ketchup och tomatsås kanske. :)

#257

Postad 12 mars 2014 - 11:31

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Måste säga att rapsolja smakar verkligen inte bra att steka i. Provade fiskpinnar i går kväll och med rapsolja smakade det vidrigt.

Olivolja smakar också något men inte alls lika distinkt. Vanlig margarin är såklart rekommenderat men det är inte vidare bra att äta om jag förstått det rätt?

Finns det någon annan olja som inte smakar något och som är bra att steka i?

#258

Postad 12 mars 2014 - 11:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Måste säga att rapsolja smakar verkligen inte bra att steka i. Provade fiskpinnar i går kväll och med rapsolja smakade det vidrigt.

Vaa? Vad är det för sort på oljan?

#259

Postad 12 mars 2014 - 12:04

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Vaa? Vad är det för sort på oljan?


Det är ICA Raps olja Ekologisk, krav : https://www.handla24...llprapsolj.aspx

Min erfaren het av rapsolja är just den där distinkta jord smaken.

Redigerat av Unregistered30026, 12 mars 2014 - 12:04.


#260

Postad 12 mars 2014 - 12:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det är ICA Raps olja Ekologisk, krav : https://www.handla24...llprapsolj.aspx

Min erfaren het av rapsolja är just den där distinkta jord smaken.

Det står ju på etiketten att oljan har en smakrik nötaktig smak ! Köp en med neutral smak i så fall.

#261

Postad 12 mars 2014 - 12:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Måste säga att rapsolja smakar verkligen inte bra att steka i. Provade fiskpinnar i går kväll och med rapsolja smakade det vidrigt.

Olivolja smakar också något men inte alls lika distinkt. Vanlig margarin är såklart rekommenderat men det är inte vidare bra att äta om jag förstått det rätt?

Finns det någon annan olja som inte smakar något och som är bra att steka i?

Fiskpinnar smakar bäst stekta i smör. Om man inte tycker smör eller margarin verkar nyttigt så ska man kanske inte äta fiskpinnar heller. ;)

#262

Postad 12 mars 2014 - 12:21

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Det står ju på etiketten att oljan har en smakrik nötaktig smak ! Köp en med neutral smak i så fall.


Haha, jo de känner jag till men jag har fått för mig att just den smaken är typisk för rapsolja? Men vad du säger är att det finns diskreta rapsoljor? Kan du ge förslag på någon som smakar minimalt?

Ja smör ger alltid bäst smak men det verkar vara ganska dåligt att äta jämfört med oljorna.

#263

Postad 12 mars 2014 - 12:30

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Haha, jo de känner jag till men jag har fått för mig att just den smaken är typisk för rapsolja? Men vad du säger är att det finns diskreta rapsoljor? Kan du ge förslag på någon som smakar minimalt?

Ja smör ger alltid bäst smak men det verkar vara ganska dåligt att äta jämfört med oljorna.

Jag använder jordnötsolja när jag smörjer in min pannor. Den tål högtemperatur och ryker lite samt är neutral i smaken. En annan olja som är neutral i smaken är Solrosolja.

#264

Postad 12 mars 2014 - 12:32

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Kallpressad rapsolja är en finare sort av rapsolja som hävdar sig bäst i dressingar eller liknande, precis som finare olivoljor. Den har en utpräglad smak, något nötig.

Steker man mat som tar upp mycket fett, som panerad fisk, pannkakor, kommer dessa givetvis ta mycket smak av det man steker i.
Testa stek en pannkaka i neutral rapsolja och en i smör. Blir en klar skillnad.

Min rekommendation vid stekning där man vill använda smör är att ta en del smör och en del olja.
ta olja i pannkaksmeten med stek i smör. Ha i en klick smör och en matsked olja i pannan när du steker panerad mat.

En neutral olja! Finns neutral rapsolja, ja den mesta rapsoljan som säljs är neutral i smaken. Precis som solrosolja vanligen är.

Rapsoljan är dock svensk, därav att jag väljer den, samt den har bra fettsammansättning.

Redigerat av Monshi, 12 mars 2014 - 12:33.


#265

Postad 12 mars 2014 - 12:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Men vad du säger är att det finns diskreta rapsoljor? Kan du ge förslag på någon som smakar minimalt?


http://www.zeta.nu/produkter/olja/rapsolja/zeta-rapsolja-0-5-l

#266

Postad 12 mars 2014 - 13:12

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

http://www.zeta.nu/p...-rapsolja-0-5-l


Men den är ju kallpressad precis som den jag har och enligt Monshi så är det just kallpressad rapsolja som smakar mer?

...


Låter bra, har du något förslag på märke, modell av rapsolja man borde välja för en så neutral smak som möjligt? Gärna ekologisk om det finns.

#267

Postad 12 mars 2014 - 13:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Men den är ju kallpressad precis som den jag har och enligt Monshi så är det just kallpressad rapsolja som smakar mer?




Nej, den länken jag bifogade går inte till en kallpressad. Så här står det:

Rapsoljan är raffinerad vilket ger stora fördelar. Den tål värme bättre än en kallpressad rapsolja och osar mindre vid uppvärmning. Smaken är neutral och jämn. Dessutom får oljan en längre hållbarhet tack vare den extremt låga syrahalten, 0,1%. Raffineringsprocessen påverkar inte sammansättningen av fettsyror, dvs oljan är lika rik på fleromättat fett (omega 6 och 3) som en som inte är raffinerad (dvs kallpressad). Produkten är nyckelhålsmärkt.

Redigerat av Buddypresley, 12 mars 2014 - 13:17.


#268

Postad 12 mars 2014 - 13:16

alstrini
  • alstrini
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
http://www.heba.se/c...kolja-smorsmak/

Tycker denna fungerar utmärkt.

Redigerat av alstrini, 12 mars 2014 - 13:18.


#269

Postad 12 mars 2014 - 13:25

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Just smörarom, artificiell, är nog inte fel att avstå ifrån, Diacetyl, är enbart farlig vid sort användning, just upphettning/inandning. Tom så att de i USA vill ha bort den, men vi verkar ligga efter.

Vill jag ha bra smörsmak, men bra brännpunkt, kör jag helt enkelt med rapsolja + klarnat smör.

#270

Postad 12 mars 2014 - 13:36

alstrini
  • alstrini
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Å f.n!
Finns sånt skräp i denna då?

#271

Postad 12 mars 2014 - 17:45

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
De anger bara "arom", då brukar det vara så.

Men sörj inte, köp ren rapsolja och blanda i smör, smakar toppen.. Klarna smöret bara om du ska köra på riktigt höga temperaturen, smaken behålls fint. :)

#272

Postad 12 mars 2014 - 17:49

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0
Ett tips om man steker en fin ryggbiff eller liknande är att steka denna i endast olja och sedan mot slutet slänga i smör och ösa över köttbiten med en sked. Så slipper man bryet med bränt smör.

#273

Postad 12 mars 2014 - 18:33

alstrini
  • alstrini
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

De anger bara "arom", då brukar det vara så.

Men sörj inte, köp ren rapsolja och blanda i smör, smakar toppen.. Klarna smöret bara om du ska köra på riktigt höga temperaturen, smaken behålls fint. :)

Ok. Tack! Inget ont som inte har nåt gott med sig.
På deras sida fanns ju en hel del annat som verkade intressant.
Lite öl från Belgien, Frankrike och Tjeckien.

#274

Postad 12 mars 2014 - 22:13

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Ett tips om man steker en fin ryggbiff eller liknande är att steka denna i endast olja och sedan mot slutet slänga i smör och ösa över köttbiten med en sked. Så slipper man bryet med bränt smör.


Steker i smör från början och det blir inget bränt smör, sen jag började använda emaljbelagd, konstigt nog.
Helt fantastisk att steka alla svår-stekta saker i. Inget bränns.
Tar lite längre tid att värma upp men i gengäld håller den sen en jämn värme.
Mycket bättre än t.ex. en väl inkörd gjutjärnspanna.

Redigerat av ffodil, 12 mars 2014 - 22:17.


#275

Postad 12 mars 2014 - 22:19

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

Steker i smör från början och det blir inget bränt smör, sen jag började använda emaljbelagd, konstigt nog.
Helt fantastisk att steka alla svår-stekta saker i. Inget bränns.
Tar lite längre tid att värma upp men i gengäld håller den sen en jämn värme.
Mycket bättre än t.ex. en väl inkörd gjutjärnspanna.


Blir lite knepigt om man tokhettar upp pannan. Då tar det mindre än 30 sek innan smöret är bränt.

#276

Postad 12 mars 2014 - 22:22

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Blir lite knepigt om man tokhettar upp pannan. Då tar det mindre än 30 sek innan smöret är bränt.


Det har jag inte ens testat, ställer läget som jag skall ha från början så får det ta den tid som behövs.
Men även om jag gör på precis samma sätt med något annat stekjärn så bränns smöret snabbt, det är skillnaden.

Redigerat av ffodil, 12 mars 2014 - 22:25.


#277

Postad 06 november 2014 - 16:11

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Jädrarns!
Beställde precis ett par de Buyer Carbone Plus, 20 + 24 cm.
Totalt 605 spänn inkl frakt. Känns som rätt bra pris.

#278

Postad 15 maj 2015 - 10:53

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

1013_foto_prodotto_full.jpg

 

Efter 4 år så var det dags att byta vår Risoli Click med löstagbart handtag.

http://www.risoli.co...emovable-handle

Hade helst köpt en likadan eftersom den höll så länge men den var svår att få tag på.

 

Blen en tysk istället. Med löstagbart handtag förstås. Nöjd hittills haft den någon månad. Kostade 58€.

Berndes Vario Click Induction 

http://www.amazon.de...ailpage_o00_s01

 

b30c7278aca7176faf2610b35a9942d9.jpg


Redigerat av Bogge, 15 maj 2015 - 10:54.


#279

Postad 15 maj 2015 - 11:01

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 1
När tar man lös handtaget?

#280

Postad 15 maj 2015 - 11:03

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

När tar man lös handtaget?

 

När man vill hutta in pannan i ugnen.



#281

Postad 15 maj 2015 - 11:10

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

När tar man lös handtaget?

 

 

När man vill hutta in pannan i ugnen.

 

Japp när den ska in i ugnen. Och den tar mindre plats i skåpet.



#282

Postad 29 maj 2015 - 17:25

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Önskar du en stekig helg?
De Buyer Affinity 28cm för 990kr på Webhallen
http://www.webhallen...cl=external:ref

#283

Postad 22 augusti 2015 - 09:29

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Jag har använt en sån där Star Kusin verkar riktigt najs och säljs billigt överallt. Nu efter 6 månader så verkar det som att den blivit kass, allt bränns i den nu för tiden. Den har ju en skyddande porslinsemalj men den verkar ha tappat sin förmåga och även om jag steker i smör så bränns maten fast direkt.

 

Jag hade en fundering om det är spisen som tappat kollen och värmer på plattorna mer än tidigare men jag köpte en Tefal pannkakspanna och gjorde pannkakor efter att det var helt omöjligt att göra pannkakor i Kusinen helt plötsligt och Tefalen funka klockrent.

 

Fick hem Bufé från ICA tillsammans med ett blad med erbjudanden, där har dom ett erbjudande på en Tefal titanpanna 28cm för 200:-.

 

Ni som har Tefal hur nöjda är ni?



#284

Postad 22 augusti 2015 - 09:41

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Jag har använt en sån där Star Kusin verkar riktigt najs och säljs billigt överallt. Nu efter 6 månader så verkar det som att den blivit kass, allt bränns i den nu för tiden. Den har ju en skyddande porslinsemalj men den verkar ha tappat sin förmåga och även om jag steker i smör så bränns maten fast direkt.

 

Jag hade en fundering om det är spisen som tappat kollen och värmer på plattorna mer än tidigare men jag köpte en Tefal pannkakspanna och gjorde pannkakor efter att det var helt omöjligt att göra pannkakor i Kusinen helt plötsligt och Tefalen funka klockrent.

 

Fick hem Bufé från ICA tillsammans med ett blad med erbjudanden, där har dom ett erbjudande på en Tefal titanpanna 28cm för 200:-.

 

Ni som har Tefal hur nöjda är ni?

Har du testat att rengöra den med hällrengöringsmedel? Vad jag har hört så får alla Keramiska pannor en beläggning efter en tid som gör att det börjar bränna fast. När det börjar göra det så regör man den med hällrengöringsmedel.



#285

Postad 22 augusti 2015 - 09:46

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Har du testat att rengöra den med hällrengöringsmedel? Vad jag har hört så får alla Keramiska pannor en beläggning efter en tid som gör att det börjar bränna fast. När det börjar göra det så regör man den med hällrengöringsmedel.

 

 

Ja den var ju vit när jag köpte den, nu har den lite nyans, kan vara det. Tack för tipset.



#286

Postad 12 november 2015 - 15:45

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Öppningserbjudande på webhallen eftersom Mall of Scandinavia öppnar. 

 

 

Bifogad fil(er)



#287

Postad 20 mars 2016 - 10:00

najs
  • najs
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Jag köpte en Fiskars All Steel stekpanna med keramisk beläggning. Mycket nöjd med den än så länge.

Ett extra plus är att man slipper bli PTFE förgiftad som man riskerar med teflon stekpannorna.

 

Denna stekpanna har vunnit Bäst i Test i SVTs program Plus 2015



#288

Postad 20 mars 2016 - 10:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Jag har slängt ut teflonpannorna och kör enbart med gjutjärn och kolstål. Använder lättviktsgjutjärn från Ronneby bruk och kolstål från de buyer.

#289

Postad 25 mars 2016 - 20:15

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0

1013_foto_prodotto_full.jpg

 

Efter 4 år så var det dags att byta vår Risoli Click med löstagbart handtag.

http://www.risoli.co...emovable-handle

Hade helst köpt en likadan eftersom den höll så länge men den var svår att få tag på.

 

Blen en tysk istället. Med löstagbart handtag förstås. Nöjd hittills haft den någon månad. Kostade 58€.

Berndes Vario Click Induction 

http://www.amazon.de...ailpage_o00_s01

 

Vad är det för bottenmått på utsidan?

 

b30c7278aca7176faf2610b35a9942d9.jpg



#290

Postad 29 mars 2016 - 19:52

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

 

1013_foto_prodotto_full.jpg

 

Efter 4 år så var det dags att byta vår Risoli Click med löstagbart handtag.

http://www.risoli.co...emovable-handle

Hade helst köpt en likadan eftersom den höll så länge men den var svår att få tag på.

 

Blen en tysk istället. Med löstagbart handtag förstås. Nöjd hittills haft den någon månad. Kostade 58€.

Berndes Vario Click Induction 

http://www.amazon.de...ailpage_o00_s01

 

Vad är det för bottenmått på utsidan?

 

b30c7278aca7176faf2610b35a9942d9.jpg

 

 

Hej, den är 22.7cm mot spisen. 29cm som bredast högst upp.



#291

Postad 30 mars 2016 - 18:15

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Jag har använt en sån där Star Kusin verkar riktigt najs och säljs billigt överallt. Nu efter 6 månader så verkar det som att den blivit kass, allt bränns i den nu för tiden. Den har ju en skyddande porslinsemalj men den verkar ha tappat sin förmåga och även om jag steker i smör så bränns maten fast direkt.

Jag hade en fundering om det är spisen som tappat kollen och värmer på plattorna mer än tidigare men jag köpte en Tefal pannkakspanna och gjorde pannkakor efter att det var helt omöjligt att göra pannkakor i Kusinen helt plötsligt och Tefalen funka klockrent.

Fick hem Bufé från ICA tillsammans med ett blad med erbjudanden, där har dom ett erbjudande på en Tefal titanpanna 28cm för 200:-.

Ni som har Tefal hur nöjda är ni?

Har Jamie Olivers tefal stekpann,traktörpanna och wokpanna. Helnöjd,handtagen tål även ugn upp till 260 grader. De värms upp lite långsammare än " billigare" pannor men har jämn och bra värme sen.
Ps. Kan tipsa om att Elon just nu har kampanj på JO.

Redigerat av Askungen, 30 mars 2016 - 18:31.


#292

Postad 07 maj 2016 - 22:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Någon som har/haft Fiskars Hard face 28cm? Gjorde ett impulsköp idag när jag var på ICA iom tröttnat på att bara använda plastverktyg.

#293

Postad 08 maj 2016 - 08:09

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Någon som har/haft Fiskars Hard face 28cm? Gjorde ett impulsköp idag när jag var på ICA iom tröttnat på att bara använda plastverktyg.

Eftersom den har en beläggning så skulle jag fortsätta bara använda trä och plastverktyg. Har själv en AMT Gastroguss med keramisk beläggning.

Jag använder bara metallverktyg mot en ren metall yta t.ex. gjutjärn och kolstål.



#294

Postad 16 maj 2016 - 12:37

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

De Buyer Affinity 32cm för 94€ inkl frakt från Amazon spanien.

 

https://www.amazon.e.../dp/B002654JUO/

 

Kostar från 1395kr i Sverige.


Redigerat av Bogge, 04 augusti 2016 - 19:08.


#295

Postad 13 juli 2016 - 13:28

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Absolut bästa jag har är en Hackman (Numer Fiskars tydligen). Fick en mindre "Mannerström" som är rätt bra den med, men har inte använt den lika mycket.

 

Den sämsta har nog varit Tefals med nån röd ring i mitten som skulle visa optimal temp. Fungerade urdåligt och brände sönder.



#296

Postad 04 augusti 2016 - 18:06

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

De Buyer Affinity 24cm för 64€ + frakt från Amazon Italien. Det är ett helt ok pris för en 5-lagers RF panna. Den är ju lite dyrare i Sverige.

 

https://www.amazon.i...uct/B000Z2FZQM/

 



#297

Postad 25 augusti 2016 - 22:34

AndreasA88
  • AndreasA88
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Någon som testat lätt gjutjärn pannor? OBH Nordica Ronneby Bruk

 

Funderar på att köpa sån och slänga ut teflonpannorna.



#298

Postad 11 december 2016 - 19:22

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Någon som har/haft Fiskars Hard face 28cm? Gjorde ett impulsköp idag när jag var på ICA iom tröttnat på att bara använda plastverktyg.

Detta var bland de sämsta köp jag gjort till köket! Idag så åkte den i soporna. Har inte använt annat än plastverktyg, ändå så har botten repats. Fördelningen av värmen var också lattjo, märktes framförallt när man skulle steka pankisar till ungarna.

När jag var på IKEA idag så impulsköpte jag en Sensuell 32cm http://m.ikea.com/se...s/art/30324545/
Skulle steka upp 1kg nötfärs och döm om min förvåning hur bra värmen fördelades (syntes på hur smöret levde runt) samt att det inte brändes vid öht.

Frågan är vad 25-års garanti täcker...

#299

Postad 30 januari 2017 - 13:48

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Detta var bland de sämsta köp jag gjort till köket! Idag så åkte den i soporna. Har inte använt annat än plastverktyg, ändå så har botten repats. Fördelningen av värmen var också lattjo, märktes framförallt när man skulle steka pankisar till ungarna.

När jag var på IKEA idag så impulsköpte jag en Sensuell 32cm http://m.ikea.com/se...s/art/30324545/
Skulle steka upp 1kg nötfärs och döm om min förvåning hur bra värmen fördelades (syntes på hur smöret levde runt) samt att det inte brändes vid öht.

Frågan är vad 25-års garanti täcker...

 

Låter som ditt järn varit defekt ja.

 

Köpte 2 st Fiskars Hardhead, en av dem reglerar så att inte tempen blir över 230 grader. Vi har än så länge bara gott att säga om båda järnen faktiskt. Såhär ser det ut när man kokar vatten i en av dem : 

 

B4fbcvJ.jpg

 

D.v.s ganska jämt fördelat.



#300

Postad 30 januari 2017 - 13:52

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Försökte få rätt på ett kolståls järn i helgen men lyckades tyvärr inte så bra, såhär ser det ut nu : 

 

uk2nphx.jpg

 

Jag försökte göra samma som de visade i en video där de värmde på bra med olja på en spis och då gned på mer olja med en tygtrasa lite då och då för att få en jämn och brun yta.

 

För att återställa järnet så körde vi med svinto men som man kan se så blev det inte så bra. Järnet går fortfarande att använda men det fastnar lättare än på vårt gjutjärn.

 

Finns det någon räddning för järnet? Eller ska man bara köra vidare som det är och hoppas på att det blir bättre efter ett tag?


Redigerat av Unregistered30026, 30 januari 2017 - 14:00.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.