Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

* Officiell trÄd - Marantz DV6600 *

422 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 05 december 2005 - 15:44

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0
Är detta generellt för DivX-spelande maskiner eller Ă€r det enbart Marantzen som pĂ„visat detta beteende?

//Jensa

#52

Postad 05 december 2005 - 22:44

Minitankaren3
  • Minitankaren3
  • LĂ€rjunge

  • 277 inlĂ€gg
  • 0
Testat denna lite i kvÀll och den verkar helt ok ger bra bild , körde min Centrum Gemini via scart och Marantz via HDMI-DVI kabel och visst Àr det skillnad men kÀllan man spelar upp Àr ju avgörande kvalite pÄ film osv.


Är newbie pĂ„ detta men undarar om det Ă€r vĂ€rt att lĂ€gga 4 lakan för att ha HDMI?? Lite okĂ€nslig fjĂ€rr mĂ„ste peka rĂ€tt pĂ„ nĂ€stan för att den skall ta , för stĂ„r tidigare inlĂ€gg som var kritisk mot menyn den pĂ„minner om min Centrum för 900 spĂ€nn.

FÄr se om jag behÄller den eller ej kan lÀmna tillbaka den om jag vill skall fundera lite till.

//Tobbe

#53

Postad 06 december 2005 - 14:24

gyllis
  • gyllis
  • LĂ€rjunge

  • 262 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon som vet hur den "digitala" (5.1) ljudkvaliteten Ă€r frĂ„n denna spelare?

Jag Àr intresserad av bildkvaliteten frÀmst men givetvis Àven ljudkvaliteten vid filmtittande. Tydligen skiljer ljudet en del via digital anslutning mellan DVD-spelare, jag som trodde att de bara "skickade vidare" bitströmmen till receivern/förstÀrkaren.

NÄgon som har jÀmfört 5.1 ljud mellan DVD-spelare?

#54

Postad 06 december 2005 - 14:31

gyllis
  • gyllis
  • LĂ€rjunge

  • 262 inlĂ€gg
  • 0

En besvikelse Àr att undertexter (.srt och .sub) inte stöds i Divx-lÀget.


Sony DVP-NS92 klarar undertexter i mÄnga olika format. Se den trÄden. Jag har svÄrt att vÀlja mellan den spelare och denna :rolleyes: Sonyn Àr en tusenlapp billigare. Jag Àr inte intresserad av CD/SACD/DVD-A uppspelning.

#55

Postad 06 december 2005 - 15:10

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0
Ja denna stÄr högst upp pÄ önskelistan men det Àr fasen svÄrt att bestÀmma sig.
Verkar inte finnas en "perfekt" spelare i denna prisklassen hur man Àn vÀnder och vrider pÄ det.

Ska ivÀg till The Rock i Lund och kika pÄ den kopplad till en Pioneer 436'a och se hur den beter sig.
Borde egentligen fixat fram en avi-fil och bevittna linjeringsfenomenet ocksÄ och frÄga personalen varför/om textstödet saknas.

//Jensa

#56

Postad 07 december 2005 - 19:01

Videofilur
  • Videofilur
  • ForumrĂ€v

  • 512 inlĂ€gg
  • 0
Vad har denna maskin för lösning pÄ deinterlacing? Faroudja DCDi?

#57

Postad 08 december 2005 - 07:53

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0

Vad har denna maskin för lösning pÄ deinterlacing? Faroudja DCDi?

<{POST_SNAPBACK}>

Yep

#58

Postad 08 december 2005 - 10:34

Tobbe Hansson
  • Tobbe Hansson
  • LĂ€rjunge

  • 373 inlĂ€gg
  • 0
Testat en hel del med + skivor en sÄ lÀnge bara en enda skiva den inte tog , men som min gamla Centum spelare tog direkt.

Den blir nog kvar den ger iallafall mÀrkbart bÀttre bild via HDMI Àn min andra spelare via scart.

//Tobbe

#59

Postad 08 december 2005 - 10:44

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0

Testat en hel del med + skivor en sÄ lÀnge bara en enda skiva den inte tog , men som min gamla Centum spelare tog direkt.

Den blir nog kvar den ger iallafall mÀrkbart bÀttre bild via HDMI Àn min andra spelare via scart.

//Tobbe

<{POST_SNAPBACK}>

Har du ocksÄ upptÀckt konstigheter med DivX-filer eller funkar det fint för dig?

//Jensa

#60

Postad 08 december 2005 - 12:10

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlĂ€gg
  • 0
Nu har vi fÄtt in den hos oss och testat den. Dock inte DivX utan vi har frÀmst tagit in den för bÀsta möjliga DVD-bild och bra ljud. SÄ DivX fÄr jag testa senare.

Men bildmĂ€ssigt pĂ„ dvd över HDMI. Riktigt riktigt bra, vi har ett flertal Panasonic S97 och kan sĂ€ga att 6600 kör rĂ€tt över den i bildkvalitet. Mycket renare bild, med betydligt mer detaljer och en 3D kĂ€nsla som Ă€r klart bĂ€ttre. Är i princip i klass med dyrare DV7600 i bild, Ă€r det nog inte i ljud men det ska testas vidare.

#61

Postad 08 december 2005 - 12:47

Videofilur
  • Videofilur
  • ForumrĂ€v

  • 512 inlĂ€gg
  • 0

Men bildmĂ€ssigt pĂ„ dvd över HDMI. Riktigt riktigt bra, vi har ett flertal Panasonic S97 och kan sĂ€ga att 6600 kör rĂ€tt över den i bildkvalitet. Mycket renare bild, med betydligt mer detaljer och en 3D kĂ€nsla som Ă€r klart bĂ€ttre. Är i princip i klass med dyrare DV7600 i bild


LÄter ju lovande! Man kanske skall rikta in sig pÄ denna dÄ istÀllet för S97 som ersÀttare för Philips DVP-9000S? Den Àr ju dessutom betydligt snyggare, i synnerhet i det svarta utförandet.

Är det nĂ„gon som vet hur den hanterar macroblocking?

Visar den blacker than black pÄ komponent och HDMI?

Redigerat av Videofilur, 08 december 2005 - 16:42.


#62

Postad 08 december 2005 - 16:15

Tobbe Hansson
  • Tobbe Hansson
  • LĂ€rjunge

  • 373 inlĂ€gg
  • 0

Testat en hel del med + skivor en sÄ lÀnge bara en enda skiva den inte tog , men som min gamla Centum spelare tog direkt.

Den blir nog kvar den ger iallafall mÀrkbart bÀttre bild via HDMI Àn min andra spelare via scart.

//Tobbe

<{POST_SNAPBACK}>

Har du ocksÄ upptÀckt konstigheter med DivX-filer eller funkar det fint för dig?

//Jensa

<{POST_SNAPBACK}>


Kör inte divx utan bara dvd-r skivor brÀnda , och det mesta slukar den finfint.

//Tobbe

#63

Postad 11 december 2005 - 20:34

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlĂ€gg
  • 0
Allt snack om att Denon DVD-1920 och denna Marantz DV6600 skulle vara samma maskin, finns det nÄgon konkret info ang. om det stÀmmer eller ej?

#64

Postad 11 december 2005 - 22:37

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlĂ€gg
  • 0
Jag har blivit lite intresserad av denna spelare som skall vara högpresterande med projektorn
Epson TW600 enligt Havocsi (nu kom jag pÄ vad CSI stÄr för :rolleyes: ).
Men jag har sett att den saknar Lipsync ialla fall enligt PDF filen frÄn Marantz.
Jag har aldrig behövt den men de jag lÀst om som saknar den Àr tillrÀckligt för att göra mej lite
nervös. En funktion som jag nyligt blivit bortskÀmd med sen jag köpte ovan nÀmnda projektor Àr att kunna flytta text o dimma ner den. Finns denna i 6600. Finns denna funktion?

Den Àr ju inte dirket vacker men det Àr inte min S97 heller. Men den lÀr ju smÀlta in bÀttre i
min stapel med svarta Linnburkar ;)

#65

Postad 12 december 2005 - 07:53

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlĂ€gg
  • 0
Lipsynk vet jag inte om den har men det finns en box frÄn primare som ska fixa det...
Om man kan flytta text vet jag inte men dimma ska den klara vad jag förstÄr :rolleyes:

#66

Postad 12 december 2005 - 08:00

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon fler som testat DivX filer pÄ denna maskin och har nÄgon uppfattning om detta?

Enligt manualen ska den klara av subtitles och det hade varit intressant att höra om nÄgon annan upplevde linjer och skrÀp i samband med snabba rörelser.

//Jensa

#67

Postad 12 december 2005 - 08:53

gyllis
  • gyllis
  • LĂ€rjunge

  • 262 inlĂ€gg
  • 0

LÄter ju lovande! Man kanske skall rikta in sig pÄ denna dÄ istÀllet för S97 som ersÀttare för Philips DVP-9000S? Den Àr ju dessutom betydligt snyggare, i synnerhet i det svarta utförandet.

Är det nĂ„gon som vet hur den hanterar macroblocking?

Visar den blacker than black pÄ komponent och HDMI?

<{POST_SNAPBACK}>


Vid en jÀmförelse hos Hemmabiocenter sÄ visade Marantzen betydligt mindre macroblocking Àn Pannan. (PÄ en Epson TW600). Det Àr alltsÄ inte helt borta pÄ 6600 men betydligt mindre.

Den visar blacker than black.
Den har ingen lip-sync/audio-delay.
Den kan visa bild pÄ HDMI och Scart (RGB) samtidigt :rolleyes:
(Den kan inte visa bild pÄ HDMI och progressiv komponent samtidigt.
Den kan visa bild pÄ HDMI och interlaced komponent samtidigt. )

Marantzen via HDMI 720p var ett lyft frÄn min gamla Sony 730 och progressiv komponent.
Skarpare, renare, slÀtare bild. Mer djup. Komponenten var lite mer grynig och lite suddigare, plattare.

#68

Postad 12 december 2005 - 13:48

Videofilur
  • Videofilur
  • ForumrĂ€v

  • 512 inlĂ€gg
  • 0

(Den kan inte visa bild pÄ HDMI och progressiv komponent samtidigt.


Tack för svaren!

En sista frÄga: Kan man stÀlla om i menyn mellan HDMI och Progressiv Komponent?

#69

Postad 12 december 2005 - 15:05

gyllis
  • gyllis
  • LĂ€rjunge

  • 262 inlĂ€gg
  • 0

En sista frÄga: Kan man stÀlla om i menyn mellan HDMI och Progressiv Komponent?


Svar: Nja, spelaren verkar kÀnna av om det finns en pÄslagen enhet, t.ex. en proj, i "andra Ànden" av HDMI-kabeln. Om enheten, som Àr ansluten via HDMI, Àr avstÀngd kan man vÀlja RGB (via SCART), interlaced komponent eller progressiv komponent. Om enheten Àr pÄslagen gÄr det inte att Àndra. Man kan stÀnga av HDMI med knappen (enl. nedan) pÄ fronten.

Det jag saknar Àr att det inte gÄr att vÀxla mellan HDMI off, 576p. 720p, 1080i med fjÀrrkontrollen utan endas med en knapp pÄ fronten.

Spelaren kan inte visa RGB i Scart och progressiv komponent samtidigt.

Edit: förtydligande

Redigerat av gyllis, 12 december 2005 - 19:25.


#70

Postad 12 december 2005 - 19:10

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlĂ€gg
  • 0

Vid en jÀmförelse hos Hemmabiocenter sÄ visade Marantzen betydligt mindre macroblocking Àn Pannan. (PÄ en Epson TW600). Det Àr alltsÄ inte helt borta pÄ 6600 men betydligt mindre.

<{POST_SNAPBACK}>



Om jag förstod det rÀtt har du varit dÀr och sett jÀmförelsen mellan de tvÄ spelarna.
SÄg du skillnad pÄ bilden mot TW600 vid matning med HDMI. Det Àr kontigt det dÀr med
Macroblocking. Jag har sett det ett fÄtal gÄnger 2st med min uppgraderade S97. Och jag ser en hel del film. Det kan ju hÀnda att HBC har en gammal firmware.

#71

Postad 12 december 2005 - 19:18

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon som hittat instruktionsboken pĂ„ nĂ€tet. Den svarar nog pĂ„ det mesta nĂ€r det
gÀller funktioner. Den skulle sitta fint som lÀnk i första inlÀgget.

#72

Postad 12 december 2005 - 19:22

gyllis
  • gyllis
  • LĂ€rjunge

  • 262 inlĂ€gg
  • 0

Vid en jÀmförelse hos Hemmabiocenter sÄ visade Marantzen betydligt mindre macroblocking Àn Pannan. (PÄ en Epson TW600). Det Àr alltsÄ inte helt borta pÄ 6600 men betydligt mindre.

<{POST_SNAPBACK}>



Om jag förstod det rÀtt har du varit dÀr och sett jÀmförelsen mellan de tvÄ spelarna.
SÄg du skillnad pÄ bilden mot TW600 vid matning med HDMI. Det Àr kontigt det dÀr med
Macroblocking. Jag har sett det ett fÄtal gÄnger 2st med min uppgraderade S97. Och jag ser en hel del film. Det kan ju hÀnda att HBC har en gammal firmware.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag Àr inte kÀnslig för macroblocking men det var ganska stor skillnad. De hade den senaste firmwaren i S97 och vi anvÀnde HDMI frÄn bÄda spelarna.

#73

Postad 12 december 2005 - 19:59

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlĂ€gg
  • 0
Funderar pÄ att byta dvd spelare dÄ jag idag har en Yamaha s-540 :D Kanske denna Àr lite bÀttre bÄde ljudmÀssigt och bildmÀssigt? :)

#74

Postad 12 december 2005 - 20:40

deadheavy_deadevil
  • deadheavy_deadevil
  • AnvĂ€ndare

  • 245 inlĂ€gg
  • 0

Är i princip i klass med dyrare DV7600 i bild, Ă€r det nog inte i ljud men det ska testas vidare.


Du fÄr mer Àn gÀrna utveckla "i princip" :)

Har fÄtt för mig (=hoppas :D ) att 7600 Àr dubbelt sÄ dyr just pga större satsning pÄ ljudet och lite mer byggkvalitet.

Förresten, regionsfriheten, görs den med dator eller servicefjÀrr, dvs gÄr inte att fixa hemma?

#75

Postad 12 december 2005 - 20:44

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlĂ€gg
  • 0
Gyllis
Jag tÀnkte mer pÄ den allmÀnna bildkvaliten. Vilken tyckte du hade bÀst bild?
Och vilken proje kikade ni pÄ?

#76

Postad 12 december 2005 - 21:54

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlĂ€gg
  • 0
Evert:

Vi har som sagt bÄde S97 hos oss, uppgraderade med firmware. Har Àven haft S97 hemma rÀtt lÀnge och Àr rÀtt famlijÀr med den. Faktiskt sÄ pass att vi haft den som vÄr mesta demomaskin förut, sitter 3st mot olika projektorer och plasmor hos oss.

DV6600 Àr faktiskt ganska mycket bÀttre Àn S97, bilden Àr renare, med mer djup i och mer 3D kÀnsla. Sen Àr den bÀttre pÄ att lyfta fram detaljer i bilden, man ser fler grÀsstrÄn, mer information i buskar etc etc.

S97 Àr "brusigare" och uppvisar mer macroblocking. Inte för den delen supermycket, men man ser det nÀr man letar... S97 Àr fortfarande kompetent men det mÀrks att DV6600 Àr en nyare generation.

#77

Postad 12 december 2005 - 22:00

Videofilur
  • Videofilur
  • ForumrĂ€v

  • 512 inlĂ€gg
  • 0
Efter att ha lÀst alla inlÀgg i denna och vissa andra trÄdar (och Àven pÄ andra forum) Àr jag nu helt övertygad om att det skall bli en DV6600 som en vÀrdig ersÀttare till min pajade Philips DVP9000S. Vet inte....men efter att ha lÀst alla omdömen om denna maskin sÄ vete sjutton om jag inte hade valt den framför Philipsen vilket fall som helst.... :D

Det verkar som vÀrlden ler till mig igen :)

#78

Postad 13 december 2005 - 08:18

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som hittat instruktionsboken pĂ„ nĂ€tet. Den svarar nog pĂ„ det mesta nĂ€r det
gÀller funktioner. Den skulle sitta fint som lÀnk i första inlÀgget.

<{POST_SNAPBACK}>

Den finns i engelskt format pÄ den amerikanska delen av hemsidan.
http://us.marantz.co...0_final_eng.pdf

//Jensa

Redigerat av Sambuccashake, 13 december 2005 - 08:19.


#79

Postad 13 december 2005 - 09:23

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som hittat instruktionsboken pĂ„ nĂ€tet. Den svarar nog pĂ„ det mesta nĂ€r det
gÀller funktioner. Den skulle sitta fint som lÀnk i första inlÀgget.

<{POST_SNAPBACK}>



Finns nu i första inlÀgget :)

#80

Postad 13 december 2005 - 10:17

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0
Har precis lagt en order (hembiobutiken) pÄ denna samt recievern SR5600.

Nu ska bara PDP436'an dyka upp ocksÄ! :)

//Jensa

#81

Postad 13 december 2005 - 11:34

gyllis
  • gyllis
  • LĂ€rjunge

  • 262 inlĂ€gg
  • 0
En sak jag upptÀckte igÄr kvÀll Àr att ljudet via SCART brusar mycket :) Om jag pausar filmen hörs det vÀldigt mycket brus pÄ TVn, i bÄde höger och vÀnster kanal. Det hörs tyvÀrr Àven (pÄ TVn) om filmen Àr igÄng och volymen Àr lÄg.

Digitalt till förstÀrkaren lÄter det jÀttebra.

Trycker jag pÄ "Audio Ex" pÄ fronten sÄ försvinner bruset men dÄ försvinner ju Àven bilden förstÄs.

Vad kan detta bero pÄ? Jag har provat att Àndra ljudinstÀllningar i Setup men det finns inget som pÄverkar detta. Jag har en bra SCART-kabel och det brusade inte med vÄr förra DVD.

Har nÄgon mer detta?

#82

Postad 14 december 2005 - 07:34

ishacka
  • ishacka
  • Amatör

  • 97 inlĂ€gg
  • 0
Är det inte dags att göra denna trĂ„den till Officiell trĂ„d för DV-6600?? :blink:

#83

Postad 14 december 2005 - 18:58

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • LĂ€rjunge

  • 327 inlĂ€gg
  • 0
Var pÄ Reference Audio hÀr i Stockholm idag och kikade pÄ spelaren. MÄste ju sÀga att den sÄg mycket bÀttre ut i verkligheten Àn pÄ bild. Gedigen, borstat stÄl och inte för fet, vilket jag tycker Àr skönt.

Det sugiga var att de hade kopplat den via komponent till en LG LCD, och dessutom med nÄn j-vla elÀndig demo-DVD som inte alls höll mÄttet, allt enligt sÀljaren. KÀnns trÄkigt att de behandlar denna intressanta maskin pÄ det styvmoderliga sÀttet...

I början av den hĂ€r trĂ„den kom synpunkten upp att den hĂ€r och Denon 1920 var samma maskin under skalet. Är det verkligen sĂ„? Och frĂ„gan blir ju dĂ„ varför man skulle pynta ut 1000:- mer för den hĂ€r? Det hela verkar mysko. NĂ„n som kan rycka in hĂ€r och förklara?

Sista frÄgan Àr angÄende ljudet som ingen riktigt har skrivit om. Hur Àr det? I surround/stereo?

#84

Postad 15 december 2005 - 19:35

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • MĂ€stare

  • 3 439 inlĂ€gg
  • 0

Är det inte dags att göra denna trĂ„den till Officiell trĂ„d för DV-6600??  :D

<{POST_SNAPBACK}>


TrÄd officiell! :D

#85

Postad 17 december 2005 - 17:07

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlĂ€gg
  • 0
Nu Àr en DV6600 bestÀlld frÄn hemmabiocenter. Jag har Àven en S97 hemma sÄ jag kommer köra lite tester nÀr dvd'n anlÀnder. Bildvisare Àr en Hitachi PJ-TX200 som förhopnningsvis anlÀnder nu pÄ mÄndag :rolleyes:

Redigerat av bjornsva, 17 december 2005 - 17:08.


#86

Postad 17 december 2005 - 17:28

lunkens
  • lunkens
  • LĂ€rjunge

  • 437 inlĂ€gg
  • 0

Nu Àr en DV6600 bestÀlld frÄn hemmabiocenter. Jag har Àven en S97 hemma sÄ jag kommer köra lite tester nÀr dvd'n anlÀnder. Bildvisare Àr en Hitachi PJ-TX200 som förhopnningsvis anlÀnder nu pÄ mÄndag :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>


Skall bli intressant oh höra vad du har att sÀga. Kör just nu en Philips 9000 som jag anser slÄ Pannan. Men den skall bytas ut pga olika anledningar. Ruggit bra bild via HDMI pÄ Philipsen och ljudet Àr en klass för sig jÀmnfört med s97.

#87

Postad 17 december 2005 - 18:39

Videofilur
  • Videofilur
  • ForumrĂ€v

  • 512 inlĂ€gg
  • 0

Skall bli intressant oh höra vad du har att sÀga. Kör just nu en Philips 9000 som jag anser slÄ Pannan. Men den skall bytas ut pga olika anledningar. Ruggit bra bild via HDMI pÄ Philipsen och ljudet Àr en klass för sig jÀmnfört med s97.

<{POST_SNAPBACK}>


Skall hÀmta en DV-6600 i början av kommande vecka som en ersÀttare för min Philips DVP9000S. Eftersom jag redan har skickat tillbaka min Philips sÄ kan jag inte göra en direkt jÀmförelse, men jag tror jag kan göra en ganska o.k. jÀmförelse modellerna emellan och i alla fall fÄ en kÀnsla för skillnaderna.

#88

Postad 18 december 2005 - 00:04

gyllis
  • gyllis
  • LĂ€rjunge

  • 262 inlĂ€gg
  • 0
Jag har bara hittat en sak som jag saknar pÄ 6600: minne för var man var pÄ en skiva. SÄ fort man gör "eject" sÄ startar skivan om frÄn början :) Bilden via HDMI Àr skarp och slÀt (pÄ en Z3) :(

Audio-delay finns inte heller men det Àr inget jag saknar.

Ljud-brus problemet (se ovan) Àr jag inte sÀker pÄ att det beror pÄ DVD-spelaren.

#89

Postad 19 december 2005 - 13:57

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlĂ€gg
  • 0
Minns den var den Àr pÄ DVDŽn om du bara slÄr av o pÄ till standby med fjÀrren?
Har du hittat nÄgon funktion som dimmar texten? Detta finns omnÀmnt tidigare, men jag hittar inget i manualen i första inlÀgget. Jag tror det blev ett missförstÄnd med att displayen kan dimmas.

#90

Postad 19 december 2005 - 14:12

gyllis
  • gyllis
  • LĂ€rjunge

  • 262 inlĂ€gg
  • 0

Minns den var den Àr pÄ DVDŽn om du bara slÄr av o pÄ till standby med fjÀrren?
Har du hittat nÄgon funktion som dimmar texten? Detta finns omnÀmnt tidigare, men jag hittar inget i manualen i första inlÀgget. Jag tror det blev ett missförstÄnd med att displayen kan dimmas.

<{POST_SNAPBACK}>


SÄ lÀnge som man inte gör "eject" sÄ kommer den ihÄg var den var.

Man kan inte dimma texten pÄ filmen. (DVDn's display kan man dimma eller stÀnga av)

#91

Postad 19 december 2005 - 15:57

Grillen
  • Grillen
  • ForumrĂ€v

  • 806 inlĂ€gg
  • 0
Hur Àr den med brÀnda skivor?

#92

Postad 19 december 2005 - 16:00

gyllis
  • gyllis
  • LĂ€rjunge

  • 262 inlĂ€gg
  • 0

Hur Àr den med brÀnda skivor?

<{POST_SNAPBACK}>


Fungerar bra med (de fabrikat jag provat av) DVD-R och DVD+R.

#93

Postad 20 december 2005 - 13:43

Videofilur
  • Videofilur
  • ForumrĂ€v

  • 512 inlĂ€gg
  • 0
Rescension av Marantz DV6600 vs. Philips DVP9000S

Kringutrustning: Onkyo TX-SR701E (THX-Select certifierad) förstÀrkare. Heybrook HB3 trevÀgshögtalare (tillverkade pÄ 80-talet) som fronthögtalare. Heybrook HB0.5 tvÄvÀgshögtalare (tillverkade pÄ 90-talet) som surroundhögtalare. Samtliga högtalare matade med Supra Classic högtalarkabel. Sony KV-29X5E CRT-TV matad med noname scartkabel. Sharp XV-Z201E DLP-projektor matad med Supra 8 meters komponentkabel.


Rond 1: Byggkvalitet och utseende

Marantzen vÀger hÀlften sÄ mycket som Philipsen och det mÀrks mycket tydligt. Den kÀnns inte alls lika gedigen i jÀmförelse med Philipsen. Chassit Àr iofs i metall men den generella kÀnslan Àr att den Àr billig och plastig. Fronten Àr förvisso av metall, dock Àr kÀnslan att det Àr i ganska tunn plÄt. SlÀden och knappsatsen (inkl. ramen) Àr helt i plast och kÀnns vÀldigt billig. SlÀden Äker dock in och ut stabilt och kÀnns inte fladdrig, i alla fall inte under stÀngning och öppning, men den andas inte lika mycket kvalitet som hos Philipsen. Tar man i den kÀnns den ostabil. Det Àr dock positivt att slÀden Äker hela vÀgen ut (pÄ Philipsen Àr det en bit kvar sÄ man mÄste vara försiktig nÀr man tar ut skivan). Rent utseendemÀssigt sÄ ser Marantzen ganska diskret ut (jag valde den svarta utgÄvan) och smÀlter bra in tillsamans med min svarta Onkyo-förstÀrkare. Philipsen har dock en snyggare och modernare design och Àr pga sitt överlÀgsna kvalitetsbygge vÀrd att synas mer. Det enda som Àr till Marantzens fördel Àr displayen som Àr av klassiskt snitt och snyns frÄn soffan. Dock finns ej nÄgra symboler för DD och DTS, sÄ det Àr upp till förstÀrkaren att ensamt indikera vilken signal som tas emot. FjÀrrkotrollen kÀnns ocksÄ i jÀmförelse med Philipsens plastig och billig men Àr ÀndÄ minst lika funktonell. BÄda fjÀrrkontroller saknar bakgrundsbelysning (vilket Àr idiotiskt i hemmabiosammanhang), men Marantzens kontroll Àr kÀnsligare för vinkeln till DVD-spelaren; man mÄste rikta den rakt mot spelaren vilket Àr nÄgot irriterande. NÀr det gÀller kontakter pÄ baksidan Àr de liksom hos Philipsen guldplÀderade och lika mÄnga till antalet, mer Àn tillrÀckligt för normala behov. NÀr det gÀller maskineriet och DVD-enheten sÄ vÀsnas de ungefÀr lika mycket och pÄ samma sÀtt (ett surrande). Marantzen vÀsnas dock lika mycket, oavsett skiva eller format. Philipsen lÀt tystare med DVD-skivor jÀmfört med CD. Det lÄter aldrig speciellt högt med Marantzen; man mÄste komma en halvmeter ifrÄn för att kunna höra. Med Philipsen kunde man med vissa CD-skivor höra Ànda frÄn lyssningsposition. SÄ pÄ dessa punkter Àr det jÀmnt men totalintrycket Àr klart till Philipsens fördel.

Marantz: 0 Philips: 1


Rond 2: Funktionalitet/AnvÀndarvÀnlighet

Menyerna pÄ Marantzen Àr inte alls lika snygga som hos Philipsen men kÀnns mer intuitivt genomtÀnkta. Det finns fyra huvudkategorier att vÀlja pÄ genom att trycka pÄ en symbol och sÄ kommer undermenyerna upp. Sedan tar man fram underkategorier genom att trycka pÄ undermenyerna. Allt kÀnns enkelt i jÀmförelse med Philipsen som kÀnns lite onödigt tillkrÄnglad. NÀr det gÀller instÀllningsmöjligheter finns det fler pÄ Philipsen nÀr det gÀller sjÀlva bildinstÀllningar. Till skillnad frÄn Marantzen kan man pÄ Philipsen stÀlla in skÀrpa, gamma och nÄgot som kallas för True Life (det finns Ànnu fler bildjusteringsmöjligheter men dessa fungerar inte med komponent eller HDMI). Men Àven om dessa funktioner saknas pÄ Marantzen sÄ kan man istÀllet justera mellan YCbCr eller RGB pÄ HDMI, samt pÄ sammanlagt 5 olika lÀgen pÄ proggressiv ut (2st för film- och 3 för video-material). Dessa instÀllningar saknas helt pÄ Philipsen och kÀnns mer relevanta i bildsammanhang dÄ min personliga instÀllning Àr att man skall göra bildjusteringar sÄ mycket som möjligt i bildvisaren. GammainstÀllningen pÄ Philipsen kÀndes dock som ganska praktiskt och Àr det enda jag saknar pÄ Marantzen, men trots detta vinner Marantzen denna ronden ganska klart pÄ bildsidan. NÀr det gÀller ljudsidan finns i princip lika mÄnga instÀllningsmöjligheter bÄda maskinerna emellan med det undantag att Marantzen saknar uppsampling till DSD eller 88.2 KHz. Jag fann dock personligen denna uppsampling som onödig dÄ ljudet blev sÀmre pÄ Philipsen men det Àr endÄ en funktion som Àr till Philipsens fördel. NÀr det gÀller format sÄ har Marantzen tvÄ format som Philipsen saknar: DVD-Audio och DivX. Laddningtiden Àr ocksÄ mycket bÀttre pÄ Marantzen jÀmfört med den sÀvliga Philips. NÀr det gÀller förmÄgan att hantera repiga skivor och DVD-skivor jag med tidigare spelare har erfarit hack sÄ Àr Marantzen och Philips likvÀrdiga. De Àr Àven likvÀrdiga i hanterandet av DVD-R skivor. Sammantaget Àr alltsÄ bÄda spelare bra pÄ att hantera knepiga skivor. Philipsen hanterar dock lagerbyten nÄgot bÀttre, runt en halv sekund, medan Marantzen klockar in pÄ knappa sekunden. Det Àr dock en skillnad som mÀrks nÀr man gör en noggrann kontroll pÄ filmer som har grova lagerbyten. NÀr man tittar pÄ film under normala förhÄllanden mÀrker man inte lagergbytet alls pÄ nÄgon av dessa modeller om det Àr placerat hyfsat snyggt. Sammantaget Àr denna rond totalt sÀtt ÀndÄ vunnen av Marantz, men bara knappt.

Marantz: 1 Philips: 0


Rond 3: CD-ljud

Efter ett tags lĂ€ngre och noggrant lyssnande kan jag konstatera att Marantzen inte sticker ut med sitt CD-ljud pĂ„ samma sĂ€tt som Philipsen. Den har en bra bas men mellanregistret kĂ€nns inte alls lika mycket engagerande, musikaliskt och levande som hos Philipsen, snarare mer Ă„t det kalla och analytiska hĂ„llet i jĂ€mförelse. Även frugan upplever att ljudet inte Ă€r lika bra som hos Philipsen. Med detta vill jag inte pĂ„stĂ„ att mellanregistret pĂ„ Marantzen lĂ„ter sĂ„ illa. Jag vĂ„gar pĂ„stĂ„ att det lĂ„ter bra för sin prisklass; det Ă€r naturligt och balanserat, men alltsĂ„ i jĂ€mförelse med Philipsen lite trĂ„kigt. NĂ€r jag vĂ€ljer att köra digitalt till min förstĂ€rkare kan jag höra en viss skillnad till Marantzens fördel. Eftersom min Onkyo-förstĂ€rkare har bra komponenter och Ă€r en bra ljudmaskin Ă€r det ett gott betyg för Marantz, men trots detta saknar man Philipsens förföriska ljud eftersom det inte alls kĂ€nns lika roligt och upplyftande som hos Philips. Det Ă€r dock tydligt att detaljrikedomen Ă€r Marantzens största styrka. HĂ€r kan jag höra detaljer som Ă€r svĂ„rare att urskilja om jag lĂ„ter Onkyons analoga kretsar bearbeta signalen. Diskanten Ă€r kristallklart men Ă€ndĂ„ inte skrikig. Marantzen har ocksĂ„ en tydlig tredimensionell ljudbild; det Ă€r lĂ€tt att kĂ€nna djupet i bilden och peka ut enskilda instrument. PĂ„ dessa sista tvĂ„ punkter kan det vara sĂ„ att Marantzen t.o.m. har en fördel i jĂ€mförelse med Philips. Jag kan dock ej uttala mig sĂ€kert utan en direkt sida vid sida jĂ€mförelse. TyvĂ€rr mĂ„ste jag kontatera att det Ă€r nĂ„got fel pĂ„ den ena av 2-kanalsutgĂ„ngarna dĂ„ jag kan höra en tydlig distortion som inte skall finnas dĂ€r. Jag mĂ„ste dĂ€rför köra pĂ„ 5.1-utgĂ„ngens fronthögtalare. Det totala intrycket av CD-ljudet Ă€r Ă€ndĂ„ att man hos Marantz med denna modell inte satsat extra pĂ„ ljuddelen sĂ„ som man har man gjort hos Philips. Jag skulle t.o.m. vilja pĂ„stĂ„ att Philips har gjort nĂ„got utöver det extra med sin ljuddel som inget mĂ€rke kan nĂ„ upp till i denna prisklass. Marantzen saknar dessutom ventilationshĂ„l i sitt chassi, nĂ„got som Philipsen har vid nĂ€tströmsdelen, vilket vittnar om att Matrantzen inte levererar lika mycket ström. NĂ„gon jĂ€mförelse med SACD har jag inte kunnat göra dĂ„ jag saknar skivor i detta format. Denna rond Ă€r klart vunnen av Philips (knappast förvĂ„nande).

Marantz: 0 Philips: 1


Rond 4: Bild över scart och komponent

Över scarten Ă€r bilden mycket likvĂ€rdig mellan Marantz och Philips. Över komponent börjar det dock hĂ€nda saker med Marantz som gör att den stĂ„r ut i förhĂ„llande till Philips. FĂ€rghanteringen och djupkĂ€nslan Ă€r mycket god och likvĂ€rdig modellerna emellan, men pĂ„ tvĂ„ viktiga punkter Ă€r bilden betydligt bĂ€tte hos Marantz. Jag har testat Marantzen med skivor dĂ€r jag sĂ„g en tydlig macroblocking hos Philips, nĂ„got som kan hĂ€nvisas till Faroudjas DCDi. Men nĂ€r jag tittar pĂ„ samma scener med Marantzen syns ingen som hellst macroblocking! :( Det Ă€r bara tacka och ta emot för Ă€r det nĂ„gon artefakt jag stör mig mest pĂ„ Ă€r det just macroblocking. I synnerhet en speciell scen (undervattenscenen under förtexterna till filmen Dagon) var det sĂ„ mycket MB att det knappt gick att se med Philipsen. Med Maranzen fanns knappt nĂ„gon tillstymmelse till MB. Mycket bra Marantz! Den andra tydliga förbĂ€ttringen Ă€r att Faroudja-chippet samarbetar betydligt bĂ€ttre med Marantzen Ă€n den gör med Philips Ă€ven nĂ€r det gĂ€ller deinterlacing. Med Philipsen kan man ibland se deinterlacing-artefakter dyka upp (Ă€ven i filmer som Star Wars Ep. III). Med Marantzen Ă€r bilden genom progressive scan helt enkelt magnefik. NĂ€r man tittar pĂ„ icke-anamorfiska filmer och pĂ„ bildvisaren zoomar ut bilden till 16:9 sĂ„ ser man fortfarande inga deinterlacing-artefakter. Gjorde man detta sistnĂ€mnda med Philipsen sĂ„ sĂ„g man tydliga interlace-artefakter i var och varannan scen. Även undertextningen ser bra ut. Med Philipsen sĂ„g man vid varje eller varannan textrad att horisontella linjer dök upp strax innan textbytet. Detta ser man inget av med Marantz. Mycket bra Ă€ven hĂ€r Marantz! Det totala bildintrycket Ă€r att Marantzen Ă€r klart överlĂ€gsen Philips nĂ€r det gĂ€ller att leverera en progressiv komponentbild. Denna överlĂ€gsenhet ligger pĂ„ den digitala sidan. NĂ€r det gĂ€ller de analoga kretserna (D/A-omvandlare, etc.) kan jag inte se nĂ„gon kvalitetsskillnad. Bilden Ă€r lika brusfri modellerna emellan. Bilden kĂ€nns ocksĂ„ lika ren. Man ser ocksĂ„ lika lite (eller mycket) EE eller ringing runt konturer. BĂ„da spelarna hanterar Blacker than Black men denna kĂ€ndes mer övertygande hos Marantz. BĂ„da modeller hade samma overscan i bildens nederkant och samma bildförskjutning Ă„t vĂ€nster (med min gamla Pioneer DV-737 var bilden helt centrerad och uppvisade ingen overscan sĂ„ det beror knappast pĂ„ min projektor). Philipsen har dock en funktion som Marantzen saknar i detta avseende, nĂ€mligen förmĂ„gan att justera bilden i sidled. Men trots detta gĂ„r denna ronden Ă€ndĂ„ till Marantz, pga det helhetliga bildintrycket.

Marantz: 1 Philips: 0


Rond 5: Dolby Digital, DTS och lÀppsynk

Efter ett par veckors allmÀnt lyssnande och iakttagande, samt noggrann lyssning i vissa filmer och vissa scener, med bÄda spelarna (dock under olika tidpunkter och ej tillsammans) mÄste jag konstatera att jag inte kan höra nÄgon mÀrkbar skillad mellan Marantz och Philips avseende hur dugliga de Àr som transportörer av bitstreamad Dolby Digital eller DTS (dvs. skickat digitalt över den koaxiala utgÄngen). BÄda maskiner lÄter bra i detta avseende. De har bÄda ett ganska fylligt, klart och naturligt ljud och den omfamnande kÀnslan av ljudbilden kÀnns pÄtaglig. Kanalseparationen Àr bra och upplevs vara likvÀrdig, sÄ ocksÄ dynamiken i ljudet. Inte heller kan jag höra nÄgon pÄtaglig skillnad i hanterandet av LFE-signalen. VÀrt att noteras Àr dock att jag alltsÄ inte har kunnat jÀmföra spelarna sida vid sida, tillsammans. Jag hade Philipsen i ett par tre veckor och har nu i skrivande stund haft Marantzen i knappt tvÄ veckor, med en vecka mellan de bÄda spelarna. Min upplevelse av de bÄda spelarna i förhÄllande till varandra kan dÀför vara bristfÀllig. Jag kan dock i dag inte överhuvudtaget avgöra vilken av spelarna som skulle vara bÀttre om det vore sÄ att deras ljud skiljde sig Ät. Skulle det vara sÄ att de har olika ljudkaraktÀr sÄ Àr det min bedömning att den Àr marginell eller t.o.m. försumbar. BÄda spelare har egna DD- och DTS-dekoders men jag har inte brytt mig om att testa dessa överhuvudtaget dÄ behovet inte finns. NÀr det gÀller hanterandet av lÀppsynk sÄ mÄste jag konstatera att bÄda spelare uppvisar problem med lÀppsynken i vissa fall. Med Philipsen upplevde jag det nÄgot mera men endast i början av min tid med spelaren. Mot slutet av min tid med Philipsen reflekterade jag inte över lÀppsynken alls och mÀrkte alltsÄ inte av nÄgot problem. Med Marantzen har jag endast upplevt det som ett allvarligt problem med en film (konstant under hela speltiden) och endast marginellt i en annan och dÄ endast i en scen. Jag har tittat pÄ filmer med Marantzen som jag upplevde lÀppsynkproblem med Philipsen men nu inte kunde mÀrka av nÄgot problem. LÀppsynkproblemet, har jag fÄtt lÀrt mig, beror Äterigen pÄ Faroudja-chippet och kan variera frÄn scen till scen. BÄde med Marantzen och Philipsen fÄr man varierande resultat av lÀppsynk om man spolar tillbaka i scenen som var problematisk. Med tanke pÄ den korta tid som jag hade Philipsen och den korta tid som jag i skrivande stund har testat Marantzen Àr min erfarenhet inte statistiskt signifikativ för att kunna göra ett sÀkert utlÄtande om det finns nÄgon skillnad modellerna emellan. Men den kÀnsla som jag har Àr att Marantz DV6600 nog Àr nÄgot bÀttre pÄ att hantera lÀppsynk jÀmfört med Philips DVP9000S. Men trots denna kÀnsla mÄste jag nog i rÀttvisans namn konstatera att denna sista rond Àr oavgjord.

Marantz: 1 Philips: 1


Slutsatser: Totalt sett, om man ser till rĂ€knade poĂ€ng, Ă€r tvekampen oavgjord. Sammanfattningsvis kan man sĂ€ga att Philips andas vĂ€lbygge och Ă€r en klart bĂ€ttre musikmaskin jĂ€mfört med Philips. Å andra sidan Ă€r Marantz en formidabel filmmaskin som inte alls har alla barnsjukdomar med filmĂ„tergivelsen (i samtliga fall hĂ€nvisat till Faroudja-chippet) som Philips har. Jag har inte kunnat göra en jĂ€mförelse maskinerna emellan med HDMI men nĂ€r det gĂ€ller att leverera en progressiv signal över komponentutgĂ„ngen Ă€r Marantz en vassare modell. DV6600 samarbetar helt enkelt bĂ€ttre och optimalt tillsammans med Faroudjas DCDi. Dock mĂ„ste jag Ă€ven konstatera att Philipsens överlĂ€ge som muskikmaskin Ă€r nĂ„got större Ă€n Marantzens överlĂ€ge som filmmaskin. Efter tvĂ„ veckors anvĂ€ndning av Philipsen började den dock krĂ„ngla kraftigt. ScartutgĂ„ngen slutade att fungera och menyanvĂ€ndingen med region 1 filmer blev i samband med detta ocksĂ„ satt ur spel. Men Ă€ven med Marantzen har jag mĂ€rkt av ett funktionsfel. PĂ„ 2-kanalsutgĂ„ngens högerkanal finns det Ă€n tydlig distortion. Detta fel har dock inte pĂ„verkat min anvĂ€ndning av Marantzen dĂ„ jag har kunnat anvĂ€nda den analoga 5.1-kanalsutgĂ„ngen istĂ€llet. BĂ„da maskinerna Ă€r tillverkade i Kina och saknar nog den nitiska kvalitetskontroll som vi Ă€r vana vid i Europa och Japan. Men till den helhetliga bilden mĂ„ste man lĂ€gga till det faktum att vĂ€ldigt mĂ„nga anvĂ€ndare av Philipsen har rapporterat liknande problem som jag har haft. Det finns en samstĂ€mmig kör som beklagar sig över de ovan upprĂ€knade problemen men ocksĂ„ över kraftig lĂ€ppsynkproblematik och Ă€ven textsynkproblem med Philipsen (det sistnĂ€mnda har jag dock inte sett tillstymmelse till och beror nog pĂ„ ett fel i senare FW). Marantzen har dock inte hittills haft nĂ„gra rapporterade och samstĂ€mmiga problem. Överhuvudtaget verkar Marantz DV6600 vara en produkt som Ă€r förskonad frĂ„n flera av de barnsjukdomar som rapporteras med andra modeller och som hela tiden korrigeras med FW-uppgraderingar. Det verkar som om Marantz har lĂ€rt sig av andra tillverkares misstag och med DV6600 lyckats leverera en produkt som Ă€r sĂ„ gott som optimal i förhĂ„llande till prisklass och vad den sĂ€ger sig kunna leverera. Ehuru har nĂ„gra dock rapporterat att den inte kan visa undertexter med DivX-filer, nĂ„got den enligt manualen skall kunna göra (det Ă€r dock inget som jag har kunnat bekrĂ€fta eller dementera dĂ„ jag inte Ă€ger nĂ„gra DivX-filmer). Sammantaget Ă€r Ă€ndĂ„ kĂ€nslan av DV6600 i jĂ€mförelse med Philips att Marantzen har en högre kvalitet, i alla fall nĂ€r det gĂ€ller bildsidan (nĂ„gra problem med ljudsidan har förvisso Ă€nnu ej rapporterats hos DV9000S), trots att den paradoxalt inte alls upplevs vara lika vĂ€lbyggd i sitt chassi. Men vad hjĂ€lper det att ha ett chassi som en stridsvagn nĂ€r innandömet inte fungerar som det skall? Vad hjĂ€lper det med ett snyggare menysystem nĂ€r mjukvaran falierar?

SÄ, trots att tvekampen i poÀngstriden har gÄtt jÀmt ut mÄste jag ÀndÄ rekommendera Marantzen som ett sÀkrare köp, och Àven ett bÀtte köp, om man Àr ute efter en bra allroundspelare i prisklassen 3-4000 kr, som kan leverera ett godkÀnt bra musikljud men som inte alls har sparat pÄ krutet nÀr det gÀller den optimala filmupplevelsen.

Edit: Sista ronden har lagts till som avslutning pÄ rescensionen.

Redigerat av Videofilur, 28 december 2005 - 00:44.


#94

Postad 20 december 2005 - 17:43

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlĂ€gg
  • 0
Rolig lÀsning Videofilur, jag ser fram emot fortsÀttningen.
Min DV6600 skickades idag frÄn HBC sÄ jag har den innan helgen iaf vilket Àr allt jag krÀver.

#95

Postad 21 december 2005 - 00:48

Videofilur
  • Videofilur
  • ForumrĂ€v

  • 512 inlĂ€gg
  • 0
InlÀgg sammanslaget med tidigare rescension nÄgra inlÀgg lÀngre upp.

Redigerat av Videofilur, 25 december 2005 - 00:47.


#96

Postad 21 december 2005 - 09:03

Unregistered498acb07
  • Unregistered498acb07
  • Amatör

  • 91 inlĂ€gg
  • 0
Intressant lÀsning Videofilur! Detta med MB stÀmmer bra med mina erfarenheter. Har en Philips 9000 som ska returneras och funderade först pÄ Panasonic S97 men efter side-by-side jÀmförelse hos en bekant blir det nu en Marantz 6600. Den pÄ alla sÀtt utmÀrkta&kompetenta butiken HemmabioCenter pÄ Lidingö (Sthlm) skulle fö byta ut S97 i sina demouppsÀttningar mot just Marantz. Det finns fortfarande smÄ, vÀldigt smÄ, spÄr av MB hos 6600:an medan DV7600 enl HBC tydligen ska vara sÄ gott som helt ren i detta avseende.

#97

Postad 21 december 2005 - 09:04

gyllis
  • gyllis
  • LĂ€rjunge

  • 262 inlĂ€gg
  • 0
Intressant Videofilur! Kul att du kan jÀmföra dem. VÀlskrivet.

Ska bli intressant att se om DV6600 har lika mycket kvalitetsproblem som Philipsen. Hoppas inte förstÄs.

#98

Postad 21 december 2005 - 09:06

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • LĂ€rjunge

  • 327 inlĂ€gg
  • 0
Mycket trevlig och intressant lÀsning Videofilur. :( Ordentligt med cred till dig.

Ang. bildronden: du har inte möjlighet att testa HDMI?

Börjar ÀndÄ fundera pÄ om inte Denon 1920 Àr det man ska satsa pÄ...

#99

Postad 21 december 2005 - 09:43

Videofilur
  • Videofilur
  • ForumrĂ€v

  • 512 inlĂ€gg
  • 0

Ang. bildronden: du har inte möjlighet att testa HDMI?


Jag har tyvÀrr ingen HDMI-kabel sÄ jag hann aldrig att testa denna mot Philips DVP9000S. En sÄdan skall inhandlas inom nÄgon eller nÄgra mÄnader men tyvÀrr kan jag inte göra en jÀmförelse maskinerna emellan, men ett utlÄtande kommer jag dock att presentera.

Jag betvilar dock inte Hemmabiocenters omdömen om dess förmÄga att ge en bra HDMI-bild. Jag tycker dock att det Àr kul att DV6600 presenterar en sÄ bra komponentbild ocksÄ. Det vittnar om kvalitetskomponenter under chassit.

#100

Postad 21 december 2005 - 09:56

Videofilur
  • Videofilur
  • ForumrĂ€v

  • 512 inlĂ€gg
  • 0

Det finns fortfarande smÄ, vÀldigt smÄ, spÄr av MB hos 6600:an medan DV7600 enl HBC tydligen ska vara sÄ gott som helt ren i detta avseende.

<{POST_SNAPBACK}>


DV7600 bygger pÄ Pioneer-komponenter och dess deinterlacing Àr av samma typ som i Pioneers maskiner. Det förklarar nog varför man ej ser macrobocking. DV6600 kör ju med Faroudjas DCDi som Àr ökÀnd för sina MB-problem. Men Marantz har lyckats mycket vÀl med att fÄ bort eller Ätminstone mildra detta problem tillrÀckligt mycket. Pioneers deinterlacing-lösningar har inte fÄtt sÄ bra omdöme tidigare hos Secrets Benchmark, dÀremot hyllas DCDi som bland de bÀsta pÄ marknaden i förhÄllande till priset. PÄ DV6600 fungerar DCDi kanon. Det Àr sÄ klart en spekulation, eftersom jag inte har sett DV6600 i direkt jÀmförelse med DV7600 (sÄg den sistnÀmnda för nÄgot halvÄr sedan nÀr den kom), men det finns en viss risk/chans att DV6600 faktiskt presenterar en nÄgot bÀttre bild tlll sin helhet Àn storebror. Jag tror i alla fall att skillnaderna Àr minimala och Àr man primÀrt ute efter en bra bild sÄ kan man nog med gott samvete (och pengar över till en PS3 :( ) nöja sig med lillebror Marantz. Vill man dock fÄ ut mer av musiken bör man nog satsa pÄ en DV7600. DV6600 lÄter bra till musik, antagligen bÀttre Àn de flesta DVD-spelare i sin prisklass, men vill man fÄ ut lite extra musikglÀdje ur sina skivor fÄr man nog lÀgga ut lite mer pengar.

OBS! Ett kompletterande intryck har givits angÄende 2-kanalslyssning pÄ Rond 2. Kort och gott Àr problemet med distortion löst ;) LÀs mer ovan....

Redigerat av Videofilur, 21 december 2005 - 10:02.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.