Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bilstereo med hårddisk

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 september 2007 - 22:26

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
har letat som en tok, men har inte hittat en bilstereo med inbyggd hårddisk, finns det inga sådana? skulle ju vara lämpligt med en hårddisk att ha alla MP3or på, känns ju sådär att ha fula minneskort och liknande instuckna i bilstereon via USB.

Märkligt att ingen kommit med den funktionen, jag hade iallafall köpt en på stört! <_<

#2

Postad 18 september 2007 - 01:48

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Ordinära hårddiskar klarar sällan miljön i en bil. Därför måste diskarna vara av det mobila slaget (Då har tillverkaren ryggen fri). För fast installation skall de klara fukt, -30grader och vibrationer värre än en alkis med abstinensbesvär. Det gör inte vanliga hårddiskar. Den teknik som finns... typ SD och USB-stickor, dem innehåller inga lösa delar och är långt ifrån lika känsliga för samma faktorer. Dock är det inte mycket GB per 1000-lapp när man kommer upp mot 8 eller t.om 16GB.
En vanlig hårddisk (Som sitter i en vanlig PC) klarar inte teperatursvängningar på långt under nollgrader. Då kommer det bli kondens.
Skulle en japansk tillverkare bygga en HU med inbyggd hårddisk som pajar på grund av vikingaklimatet kring polcirkeln, skulle återförsäljarna få det svettigt p.g.a många garantiärenden.
Tar du ut den på hösten och sätter in den på våren kan det gå bra om du har en inbyggd HDD, bara du finner en HU med en sådan =)

Man kikar på nån datorbutik och ser "Shit 500GB för 1000 spänn. Det skall jag ha i bilen"...
Nej, de spelare som finns på marknaden har andra lösningar än just Hårddiskar. De använder stora minnseskort (Som är dyyyyrt) varpå spelarna kostar drygt +10kkr!
De första spelarna med inbyggd HDD kom runt 2003 och de fick inget svung just på grund av att de inte har större hårddiskar än cirka 10GB... och du får rätt många USB-stickor på 1GB för 10.000kr <_< Idag finns det HU's med större diskar, men inte är det prisvärt i mitt tycke. Dem ligger ändå på runt 11.000kr och uppåt, dem jag sett. för max 40Gb

Här har du i alla fall några:
http://www.pioneer.c...0HDD/index.html
http://www.pioneer.d...D1BT/index.html
http://mobile.jvc.co...thId=126&page=3

Hoppas du kan hitta andra. Detta är vad jag vet om, sen så finns det oändligt med möjligheter.
Liliput Car-PC använder nog en vanlig hårddisk. Dock ifrågasätter jag funktionaliteten för en svensk viking då Lilliput kommer från China.

Köp ett vanligt moderkort till en PC, typ VIA Pico-ITX och bygg en egen burk för 3-4000kr och sätt i bilen. En PC är överlägs i flexibilitet. Dessutom kan du byta disk när den pajat. (Kostar 200kr begagnat) sen en skärm till det och det blir lek av! Ta ur datorn ur bilen sen när man kan sladda på morgonfrosten på uppfarten...

Lycka till!

#3

Postad 18 september 2007 - 21:22

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
PC är inte aktuellt, vill ha en clean bilstereo med MP3möjlighet, men orkar inte fippla med CD/DVDskivor eller fula memorysticks, trist att det inte finns hårddiskar.

jaja, får harva på med skiten jag har sålänge då.

#4

Postad 18 september 2007 - 22:02

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Jo, dock så är det fysikens lagar som sätter begränsningar.
Använd annars en portabel hårddisk som strömförsörjs via USB. Det är ju ett bra komplement (Eller en iPod och sedan en HU med iPod-styrning)

#5

Postad 19 september 2007 - 00:08

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Köper du en kenwood modell större (från modellen som heter 6537 ,kostar 2295kr) Så är det en 1meter lång usb kabel på baksidan, den drar du ut där du känner för den. Lämpligen i handskfacket.

Där kan du sedan plugga in ett stort usb minne (har kommit 16gb minnen nu) alt en USB disk som tar strömmen via USB uttaget. Är ett tag sedan jag kikade, men har för mig dustin hade en 80gb disk för 900spänn. Och kikar du på ex komplett är de antagligen ännu billigare.

det är mitt tips! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.