Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

#101

Postad 11 december 2007 - 17:41

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Kan man tvinga ett program att köras som service??
För om jag förstått allt rätt så om programmet ligger med vanlig "autostart" funktion så startar det inte förräns man loggar in på servern?


Med Firedemon kan du köra de flesta program (alla?) som service.

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 11 december 2007 - 17:43.


#102

Postad 11 december 2007 - 20:00

krillepille2
  • krillepille2
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Hejsan!

Måste man lägga till diskar i den sk. diskpoolen samt vad är denna sk. diskpool för något? :P

Kollat igenom tråden men inte hittat.

#103

Postad 15 december 2007 - 16:55

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Kan man tvinga ett program att köras som service??
För om jag förstått allt rätt så om programmet ligger med vanlig "autostart" funktion så startar det inte förräns man loggar in på servern?


Med Firedemon kan du köra de flesta program (alla?) som service.


Tack för tipset, men jag kan nog behöva lite hjälp att få till det.

Jag behöver få igång Tvix Netshare (dela ut mediafiler till men Tvix) & Hamachi (fejkar lokala nätvärk över internet) och jag får installerat servicen i firedeamonoch det står att den är igång men det verkar ändå inte funka...
Vad har jag missat?

#104

Postad 17 december 2007 - 10:39

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Jag har ett problem med Windows Home Server och PS3:

När man strömmar mp3 till PS3 så spelar den bara en låt och stoppar sedan (PS3 FW2.0).
Jag har sett att flera på "da internet" har detta problem, och detta problem har jag bara när jag strömmar från WHS och inte när jag strömmar från MS MP11. Frågan är ju om problemet ligger i PS3 eller WHS ?

Edit: Jag undrar om problemen beror på att WHS bara stödjer Windows Media Connect2.0 medans MP11 stödjer MediaConnect3.0 (WinXp) och MediaConnect4.0 (Vista).
Vore intressant om någon som har Mediaplayer 9 (tror jag det var) kan se om de får samma problem med att strömma mp3 från en så gammal MP till PS3, om någon nu fattar vad jag menar....


Jahaja, enda sättet för mig att få streming till PS3 att funka var att installera Windows Media Player 11 på WHS (ej supportat men funkar...). Nu funkar streamingen igen.

Redigerat av what17ever, 17 december 2007 - 10:39.


#105

Postad 08 januari 2008 - 11:46

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Denna tråd verkar ha gått i dvala...dags att väcka den till liv igen :-).

Hur har användningen av WHS gått för er som kört den ett tag?
Har någon fått till WOL på servern som många efterfrågade?
Kan man mappa upp en folder (\music i mitt fall) och ge den en enhetsbokstav, så att exempelvis iTunes kommer åt filerna på ett sidigt sätt?

mvh Manor

#106

Postad 08 januari 2008 - 12:32

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Denna tråd verkar ha gått i dvala...dags att väcka den till liv igen :-).

a) Hur har användningen av WHS gått för er som kört den ett tag?
:) Har någon fått till WOL på servern som många efterfrågade?
c) Kan man mappa upp en folder (\music i mitt fall) och ge den en enhetsbokstav, så att exempelvis iTunes kommer åt filerna på ett sidigt sätt?

a) Snart har jag kört WHS i ett år och det har fungerat helt strulfritt. Första beta, sedan ctp och sist rc.
:D Nej, och jag har inte försökt. WOL är användbart för klienter och inte för en server imo, bekymrar man sig om strömförbrukningen så får man välja lämplig hårdvara eller en mer begränsad NAS.
c) Ja, jag gör så för sharen music där jag har mitt itunes bibliotek. Annars kan man (för musik) använda firefly server.

Drive-extender är för mig att föredra:
-Den allra största datamängden är mediafiler som jag lätt kan rippa igen mm om en disk rasar. För annat använder jag duplication.
-Otroligt lätt att öka på diskpoolen när den börjar bli full.

Backup funktionen använder jag mig inte av i dagsläget, istället för RAS via WHS-portalen använder jag RDP.

#107

Postad 08 januari 2008 - 16:14

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Lite dum fråga kanske...men men.
Kan jag skapa ett share från en klient-PC (kanske via Windows Home Server Console), eller måste man köra direkt på Home Servern och lägga upp ett share:a på vanligt sätt?

mvh Manor

#108

Postad 08 januari 2008 - 16:35

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Appropå backupfunktionen...
Det lilla jag har sett av funktionen så är det "minsta" jag kan göra backup på en hel disk på en annan dator... går det att välja att den endast ska ta backup av enskilda mappar??

Och angånde WOL så är jag faktist också nyfiken på detta... byggde min server av "rester jag hade liggande" så den är väl inte det strömsnålaste och dessutom så använder jag den inte så jättemycket, alltså vill snålvargen i mig ha den avstängd ibland... :)

#109

Postad 08 januari 2008 - 18:01

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Appropå backupfunktionen...
Det lilla jag har sett av funktionen så är det "minsta" jag kan göra backup på en hel disk på en annan dator... går det att välja att den endast ska ta backup av enskilda mappar??


Det går att göra tvärtom...typ. Du kan markera vilka foldrar som ska exkluderas i backuptagningen, men det ger ju samma resultat. Det går alltså att styra vad som ska backup:as.

mvh Manor

#110

Postad 08 januari 2008 - 21:28

nordlanders
  • nordlanders
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Någon som vet om en XBOX (360) som man kör som mediacenter extender kan nå musik (och ev annat som fungerar) mot en WHS maskin? Det fungerar inte mot ett NAS system vad jag fattat.

#111

Postad 08 januari 2008 - 21:36

roger_w
  • roger_w
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Hej!

Kör man xbox360 som extender fungerar det inte eftersom det krävs media center på datorn (servern) du ska ansluta mot. Däremot borde det fungerar om man installerar media player 11 (ej supporterat på whs) och kör via dashborden på xboxen.

Önskar att det skulle komma en whs med media server funktioner, det skulle vara toppen :)

/Roger

Redigerat av roger_w, 08 januari 2008 - 21:37.


#112

Postad 08 januari 2008 - 23:39

Unregisteredaa36c725
  • Unregisteredaa36c725
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Hej!

Kör man xbox360 som extender fungerar det inte eftersom det krävs media center på datorn (servern) du ska ansluta mot. Däremot borde det fungerar om man installerar media player 11 (ej supporterat på whs) och kör via dashborden på xboxen.

Önskar att det skulle komma en whs med media server funktioner, det skulle vara toppen ;)

/Roger


WHS kommer med Windows Home Server Media Sharing som är Windows Media Connect 2.0, går utmärkt att streama till en 360.

PDF om funktionen.

Redigerat av Unregisteredaa36c725, 08 januari 2008 - 23:43.


#113

Postad 09 januari 2008 - 10:02

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Någon som vet om en XBOX (360) som man kör som mediacenter extender kan nå musik (och ev annat som fungerar) mot en WHS maskin? Det fungerar inte mot ett NAS system vad jag fattat.


Ja, det fungerar alldeles säkert på en XBox 360...annars vore det skandal. Jag fick åtminstone upp WHS:en direkt på min Playstation 3 markerat som en Windows Media Extender...och det fungerade att lyssna på musik, titta på bilder, samt några DivX-prylar som jag testade med.

mvh Manor

#114

Postad 09 januari 2008 - 10:18

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
edit: för den som läser hela tråden: Nedan var spekulation innan jag fick min WHS. Data förloras aldrig på duplicerade folders.

En fråga jag ställde tidigare men som jag inte tror besvarades; vad händer med poolen om en disk rasar? Är all data körd, eller hur blir det? Har läst en hel del hos Microsoft om alla smarta funktioner, men detta händelseförlopp skriver de inget om.


Som jag förstått det så tappar du allt datat som du inte har valt att ha säkerhetskopia på som ligger på just den disken, tyvärr verkar du inte kunna styra vilket data som ligger var, så det blir nog lite av varje om du har otur.


Japp så är det, viktiga foldrar måste dupliceras vilket inte är speciellt komplicerat ;) Jag kommer nog att duplicera de mesta av min data förutom ISO-filer mm som kan återskapas och tar mycket plats. Ett par terabyte kostar inte så mkt idagsläget..

Det som många dock missat (inkl. mig själv efter att jag lade beställning på WHS) är att man är riktigt jäkla illa ute om systemdisken ryker. För er som inte vet formaterar WHS *allt* i datorn vid nyinstallation, systemdisk delas upp i 20gb system och resterande D: blir början av poolen. Om du adderat 3-4 diskar och en av dessa ryker så är det inga stora bekymmer, bara att koppla in en ny så balanserar servern.

Men om systemdisken ryker. Hoppsan.. Nu får du koppla ur alla diskar, installera WHS på ny disk, koppla första disken, navigera till de dolda DE-mappen och manuellt kopiera in data i den nya poolen. Addera disken till poolen och koppla in nästa osv.

Nu skulle man ju kunna tänka sig att köra Acronis TrueImage, men vad hjälper det? D: innehåller ju alla "reparse points" för varenda jäkla fil i poolen, så den går ju inte att backa... En liten tröst vore om man kunde göra restore på C: mha exvis Acronis efter ominstall så att man inte tappar alla program man installerat (mailserver, webplatser, konton, ftp osv osv)

Alltså det är helt vansinnigt att det inte finns något sätt att återbygga poolen eller backa sin systemdisk utan man får sitta och harva med detta manuellt om systemdisken ryker/behöver bytas.
En riktigt ful fläck på WHS detta..


Funderar allvarligt att bygga med raid1 för systemet i min burk.

Redigerat av maxxess, 30 augusti 2008 - 09:53.


#115

Postad 09 januari 2008 - 17:51

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Men om systemdisken ryker. Hoppsan.. Nu får du koppla ur alla diskar, installera WHS på ny disk, koppla första disken, navigera till de dolda DE-mappen och manuellt kopiera in data i den nya poolen. Addera disken till poolen och koppla in nästa osv.


En chansning...
Skulle man inte kunna koppla in endast den nya disken och nyinstallera WHS. Därefter kopplar man på samtliga extradiskar, gör reinstall på WHS och på så sätt få WHS att göra det jobb du ville göra manuellt? Jag uppfattade just reinstall-funktionen som en lösning på det problem du beskrev, då jag också har funderat på vad som skulle hända om systemdisken försvann...

mvh Manor

#116

Postad 09 januari 2008 - 20:49

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Det som många dock missat (inkl. mig själv efter att jag lade beställning på WHS) är att man är riktigt jäkla illa ute om systemdisken ryker. För er som inte vet formaterar WHS *allt* i datorn vid nyinstallation, systemdisk delas upp i 20gb system och resterande D: blir början av poolen.

Ja, det var intressant info.

Kan man definiera storleken på D: själv? Kanske bara ha den på 1 GB eller liknande på systemdisken, fast det kanske inte löser något problem.

Hmm RAID-1 på systemdisken låter onekligen inte så dumt med den lösningen.

#117

Postad 09 januari 2008 - 22:06

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

En fråga jag ställde tidigare men som jag inte tror besvarades; vad händer med poolen om en disk rasar? Är all data körd, eller hur blir det? Har läst en hel del hos Microsoft om alla smarta funktioner, men detta händelseförlopp skriver de inget om.


Som jag förstått det så tappar du allt datat som du inte har valt att ha säkerhetskopia på som ligger på just den disken, tyvärr verkar du inte kunna styra vilket data som ligger var, så det blir nog lite av varje om du har otur.


Japp så är det, viktiga foldrar måste dupliceras vilket inte är speciellt komplicerat ;) Jag kommer nog att duplicera de mesta av min data förutom ISO-filer mm som kan återskapas och tar mycket plats. Ett par terabyte kostar inte så mkt idagsläget..

Det som många dock missat (inkl. mig själv efter att jag lade beställning på WHS) är att man är riktigt jäkla illa ute om systemdisken ryker. För er som inte vet formaterar WHS *allt* i datorn vid nyinstallation, systemdisk delas upp i 20gb system och resterande D: blir början av poolen. Om du adderat 3-4 diskar och en av dessa ryker så är det inga stora bekymmer, bara att koppla in en ny så balanserar servern.

Men om systemdisken ryker. Hoppsan.. Nu får du koppla ur alla diskar, installera WHS på ny disk, koppla första disken, navigera till de dolda DE-mappen och manuellt kopiera in data i den nya poolen. Addera disken till poolen och koppla in nästa osv.

Nu skulle man ju kunna tänka sig att köra Acronis TrueImage, men vad hjälper det? D: innehåller ju alla "reparse points" för varenda jäkla fil i poolen, så den går ju inte att backa... En liten tröst vore om man kunde göra restore på C: mha exvis Acronis efter ominstall så att man inte tappar alla program man installerat (mailserver, webplatser, konton, ftp osv osv)

Alltså det är helt vansinnigt att det inte finns något sätt att återbygga poolen eller backa sin systemdisk utan man får sitta och harva med detta manuellt om systemdisken ryker/behöver bytas.
En riktigt ful fläck på WHS detta..


Funderar allvarligt att bygga med raid1 för systemet i min burk.

Jag har kört WHS i snart ett år och uppgraderat från de tidiga beta-versionerna. När du installerar OM så kan du välja ett bara installera om systemdisken ( ca 20Gb) all övrig information finns kvar. Men som med allting så kan ju användaren förstöra för sig själv genom att välja fel alternativ.

Har "råkat" ut för många såna problem - man har varit för snabb att klicka på en ruta, utan att veta vilka alternativ som finns.

MVH
SnyggOrik

PS Har för mig att användarna måste läggas till igen efter en ominstallation.

#118

Postad 10 januari 2008 - 08:36

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Jag har kört WHS i snart ett år och uppgraderat från de tidiga beta-versionerna. När du installerar OM så kan du välja ett bara installera om systemdisken ( ca 20Gb) all övrig information finns kvar.


Om disken har pajjat så är ju D: borta, hjälper inte att installera OM, alla reparse points är förlorade.

Någon skrev om storlek på D: och den skall vara så stor som möjligt enl. MS, det är denna storlek som avgör hur stora mängder data WHS kan hantera i ett svep. Lite invecklat att beskriva men allt finns i whitepaper från MS.

#119

Postad 10 januari 2008 - 16:02

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Ahaa! Det finns en metod att göra rebuild om man låter de poolade diskarna sitta kvar i burken. Snacka om att folk på MS WHS forum har fel i sina diskussioner. Det var detta SnyggoRik menade?

Setupen säger dock att endast data som är duplicerad kommer att återskapas. Det kanske är ett sätt att friskriva sig i system där verklig data faktiskt lagrats på systemdisken. Får testa nogrannare i helgen, skulle vara hemskt trevligt om servern återskapar data som inte är duplicerad så länge det ligger på en disk som är hel.

Kanske kan man vid krasch, installera OM och göra en REBUILD, stänga ner och ersätta C: med en image från Acronis. Mkt att testa blir det :-)

#120

Postad 11 januari 2008 - 11:54

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Ahaa! Det finns en metod att göra rebuild om man låter de poolade diskarna sitta kvar i burken. Snacka om att folk på MS WHS forum har fel i sina diskussioner. Det var detta SnyggoRik menade?

Setupen säger dock att endast data som är duplicerad kommer att återskapas. Det kanske är ett sätt att friskriva sig i system där verklig data faktiskt lagrats på systemdisken. Får testa nogrannare i helgen, skulle vara hemskt trevligt om servern återskapar data som inte är duplicerad så länge det ligger på en disk som är hel.

Kanske kan man vid krasch, installera OM och göra en REBUILD, stänga ner och ersätta C: med en image från Acronis. Mkt att testa blir det :-)


...jag tror att det var ungefär det jag också försökte beskriva ovan :)...om än med lekmannatermer :P.

mvh Manor

#121

Postad 12 januari 2008 - 02:16

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Idag bröt jag sigillet på min WHS och testade lite:
(dvs nu är jag såpass säker att jag inte vill returnera varan :)

Konfig: sys 80, disk1 12 gb, disk2 10gb - disk 1/2 adderade *efter* install.
50/50 duplicerade folders, fyllde upp plats på både disk 1/2.

Vid en diskcrasch på c: så kunde allt som var duplicerat återskapas, inget icke-duplicerat gick att få tillbaka. Mest troligt för att det låg på D: iom at WHS påbörjat denna disk som datadisk då servern installerades med bara en disk..

Ska testa med diskar större än systemet (d:), minst tre diskar behövs nog vid setup för att (med säkerhet) förhindra att data lagras på D: <hoppas jag, återkommer när jag hunnit testa>

#122

Postad 12 januari 2008 - 10:05

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Kanonroligt att du testar. Ser fram emot mer testresultat.

#123

Postad 12 januari 2008 - 13:25

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
[ © == ( c ) - forumtrams]
edit: share "dup" dupliceras, share "ej-dup" dupliceras ej.

Okej, för att kompensera den felaktiga info jag skrev innan som jag läst på MS egna forum kommer här mer testdata som kanske reder ut en del:

Setup: © 1x80gb, (d) 1x500 gb, (e) 1x500gb när jag installerar WHS
Skapar två shares: dup, ej-dup
Kopierar lite data till dup, lite till ej-dup.

Stänger ner och:
Monterar ©: Här finns *all* data i DE-mappen, data går dock inte att kopiera (*1). Både duplicerade och icke-duplicerade finns på denna disk.
Monterar (d): Här finns OS. Här finns i princip inget i DE-mappen (som man vill ha det på systemdisk, så länge utrymmet räcker). Kan inte läsa filer (*1)
Monterar (e): Här finns bara duplicerad data, data går dock inte att kopiera. (*1)

WHS väljer största disken för system, inte det du tror är C:, se länk till whitepaper nedan.

Scenario1:
crash: (d) - disk helt borta
Tvingas ställa om CD till master, dvs mickla med jumpers som på gamla goda tiden, om det inte vore virtuellt :-)
Boota DVD:en
Finns bara "Install" att välja på. Data sopas, ingen rebuild. Hejdå whs, trots två diskar anslutna med data (setupen kunde ju iaf varna att man behöver ny disk istf att blåsa allt).

Scenario2:
crash: (d) - disk ersätts
addar ny disk på exakt samma port
WHS hittar 3x500 men bara två är markerade med HD-ikon
80 gb:aren syns inte alls i dialogen
Nu kan man välja "server restore"

Efter ominstall (sopar hela c:\, din mailserver, dina webplatser osv) går servern in i rebuild.


Både under rebuild och helt vanlig lagring så maxade WHS 90-100% cpu på en C2D (emulerad, 2 cpu i vmw på en Quad-host) när servern balanserar eller gör rebuild. När servern gör rebuild så blir den så trött/lastad att OS inte ens svarar på tangentbord/mus. Detta är mkt ovanligt, tro mig jag äter VMW Workstation till frukost och lunch varje dag och sådant här har jag aldrig upplevt innan. Det är inte direkt fel att det blir såhär (home server ska ju köras utan skärm/tgb) men servern ska ju ändå gå att kontakta, interaktivt alltså (provade inte RDP)

Av detta lär vi (jag) oss att en WHS bör ha en fet CPU för det går mkt processorkraft när servern balanserar. Samt att man inte skall bygga IDE-system där systemdisken inte kan ersättas om man kör master/slave.
Jag lär mig också att duplicerade foldrar alltid kan räddas, icke-duplicerade; om inte den specifika disken går sönder (nu föll en sten från mitt hjärta).
Jag lär mig att notera i minnet vilken av diskarna som blev systemdisk vid ev. crasch. Mer info finns i whitepaper från MS...

Återstår att testa: liknande scenario med USB/FW-diskar. Enligt dokumentation vägrar WHS gå vidare om man har USB/FW-diskar anslutna. Jag har ~2.5 TB extern disk, de kan jag inte labba med nu ;)
Om nån testat "server restore" med externa diskar så posta gärna i tråden, det skulle jag uppskatta. Det funkar säkert(?)


*1
Data går säkert att läsa "på riktigt". Jag monterar diskarna i VMWare och då blir nått knas hur jag än försöker... Har inte kollat/ändrat filrättigheter på de monterade diskarna, ville inte pilla med det under testen.

Redigerat av maxxess, 12 januari 2008 - 13:33.


#124

Postad 13 januari 2008 - 12:03

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Hej !

Jag installerade WHS på en 160GB disk, och lade därefter till ytterligare tre diskar i två olika omgångar. Jag har fått uppfattningen att WHS försöker att utnyttja det nya utrymmet genom att utföra något som jag tror kallas "balancing"...vilket syns då och då i nederkant av huvud-konsolen. Jag är dock inte säker på att WHS försöker att fördela ut de redan sparade filerna på den nya ytan, det är bara så som jag har uppfattat det!!?

Edit: Efter att ha läst det white paper som maxxess länkade här ovan så såg jag att det var precis vad WHS gjorde.
Det borde väl innebära att man inte behöver börja med alla diskarna installerade, utan göra som jag gjorde och komplettera med diskar i efterskott!!?

mvh Manor

Redigerat av Manor, 13 januari 2008 - 12:53.


#125

Postad 13 januari 2008 - 19:09

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Det borde väl innebära att man inte behöver börja med alla diskarna installerade, utan göra som jag gjorde och komplettera med diskar i efterskott!!?


Precis, det är det som är det fina med WHS. Bara att sätta i fler diskar allt eftersom behovet ökar.

#126

Postad 14 januari 2008 - 00:53

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Fast nackdelen är väl att om en disk går sönder så förlorar man mkt efter det man har är utdelat på flera diskar.

#127

Postad 14 januari 2008 - 07:39

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Fast nackdelen är väl att om en disk går sönder så förlorar man mkt efter det man har är utdelat på flera diskar.

Om du har duplicerade folders förlorar du ju ingenting. Servern balanserar om för att sprida ut den info som nu bara finns på en disk efter att någon disk pajjat.

WHS är (enl dok.) ganska bra på att hålla sig inom en disk åt gången när man adderar data, detta för att "originalet" inte skall hamna på flera diskar i onödan innan det dupliceras. Allt finns ganska bra beskrivet i detta whitepaper från MS.

#128

Postad 14 januari 2008 - 15:28

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Fråga: Jag tänkte mig bygga en NAS till min TViX-6500 som kommer snart. Då sägs det ju att NFS är det bästa och snabbste man kan köra när man ska streama till TViXen. För att få NFS på en Windows-burk installerar man ett program som heter NetShare.

Rörande NASen så velar jag mellan att köra FreeNAS eller WHS. Jag har hela tiden lutat åt FreeNAS eftersom man där lätt får NFS.

Då till min fråga. Går det att bygga mitt NAS med WHS och på den lägga NetShare för att få NFS?

Jag har sett att det finns nåt som heter Windows Server Networked Attached Server R3 (som är en del av Windows Server 2003) som sägs ha NFS.

Redigerat av Unregisteredbf364490, 14 januari 2008 - 15:30.


#129

Postad 14 januari 2008 - 18:36

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
WHS jobbar med SMB, kan inte Tvix connecta mot sådana shares?

Annars verkar det finnas folk som kör Tvix och Netshare utan större problem, se MS WHS Forum samt även detta inlägg
WHS är ju en 2003:a, så det mesta man slänger till den bör fungera som för en vanlig server.

En basic NFS-tjänst borde också kunna gå att få till, men kanske inte för skrivning. Kan för lite om NFS för att testa.

Redigerat av maxxess, 14 januari 2008 - 18:37.


#130

Postad 14 januari 2008 - 20:07

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
För mina synder när jag ovan kom med felaktig info.... :wacko:
Nu har jag verifierat det sista "worst case scenario" vad gäller restore med duplicering. Eftersom jag läst mkt felaktig sk*t i forum (inte här dock) känns det väldigt bra att ha testat själv innan jag överlåter flera terabyte åt WHS :D

Installerar med intern 85 gb disk, extern (USB) 30 gb disk.
Kan såklart bara välja "new installation" och här ber mig setup vänligt men bestämt att plocka bort den externa disken, annars går det inte att fortsätta.

Efter install adderar jag den externa disken till poolen, drar över 500 mb foto (som hamnar på systemdisken såklart) och slår på duplicering på foldern. Servern gör "balancing" ett tag och jag ser hur den skriver till den externa disken. När det är klart sopar jag bort systemdisken och ersätter med en ny. Bootar upp med extern disk ansluten och ny kan jag välja "server restore", inte bara "new installation". Externa disken får nu hänga kvar under hela processen.

Efter lite installation, skapande av nytt konto så finns alla mina bilder på 500mb kvar. Verifierar att filerna nu även finns på systemdisken via extern montering.

Enda frågetecknet nu är hur man backar C: med ev add-ins och annat. För min del lutar det nog åt att jag låter mail- och ftp-server backas mot en share som är duplicerad. Binärer till mina program kan jag alltid spara och installera om *utifall* olyckan är framme och systemdisken ryker/moderkort brinner upp. Sedan får WHS själv ta hand om min duplicering och återbyggande.

Nu återstår bara att leta upp bra/billigt chassie med nätdel, moderkort med 6 SATA och prisvärd CPU samt ett par 500 mb:are till så jag kan börja migrera min gamla server :-)

#131

Postad 14 januari 2008 - 21:56

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Backup av servern kommer -på ett smidigt sätt, när Home server Power pack 1 släpps. Till dess får man göra som tidigare nämnts i tråden.

http://www.wegotserv...xternal-backup/

MVH
SnyggoRik

#132

Postad 15 januari 2008 - 07:57

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Nu ska vi inte blanda ihop saker och ting.

Det jag testat är återställning av systemet och verifiering att poolen byggs om när systemet kraschat.
Det som inte är löst ännu är backup av c: (add-ins och applikationer man kör på servern)

Den backup som kommer i Powerpack har inget med ovanstående att göra. Den backup är till för att på ett smidigt sätt återkommande göra backup på valda delar i din pool till exvis extern disk som sedan kan transporteras till säkert ställe för skydd mot brand/stöld mm. Backupen ser trevlig ut, men har som sagt inget med de två punkterna ovan att göra om man skall vara noggrann.

#133

Postad 15 januari 2008 - 08:04

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Nu återstår bara att leta upp bra/billigt chassie med nätdel, moderkort med 6 SATA och prisvärd CPU samt ett par 500 mb:are till så jag kan börja migrera min gamla server :-)


Först och främst vill jag tacka så mycket för en kalastest :-).

Ett tips på ett prisvärt chassi är Sharkoon Rebel9 som bl.a finns att köpa på PC-City. Den kostar under 500:- (utan nätaggregat) och har nio stycken lediga 5,25" platser. Något som passar perfekt i detta chassi är Cooler Master 4in3 som är en modul för att installera 4 hårddiskar på tre 5,25" platser. Denna modul innehåller även en tyst 120mm fläkt för kylningen av dessa diskar. Det går utan problem att montera 2 sådana moduler i chassit. Det finns en hyfsat lång tråd om detta chassi på SweClockers forum. Jag valde detta chassi själv till min WHS, och är väldigt nöjd med både utseende och utrymme.

mvh Manor

#134

Postad 15 januari 2008 - 10:20

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0

Nu ska vi inte blanda ihop saker och ting.

Det jag testat är återställning av systemet och verifiering att poolen byggs om när systemet kraschat.
Det som inte är löst ännu är backup av c: (add-ins och applikationer man kör på servern)

Den backup som kommer i Powerpack har inget med ovanstående att göra. Den backup är till för att på ett smidigt sätt återkommande göra backup på valda delar i din pool till exvis extern disk som sedan kan transporteras till säkert ställe för skydd mot brand/stöld mm. Backupen ser trevlig ut, men har som sagt inget med de två punkterna ovan att göra om man skall vara noggrann.

Som jag förstår av informationen om nya backupfunktionen är att meningen att den ska skydda WHS och informationen som finns om inställningar, program osv. Men man kan även ta andra folders.

#135

Postad 15 januari 2008 - 14:09

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Jag har läst om backupen i PP på WHS blogsida, och även tittat på en videodemo samt kollat i forumen.
Vad jag kan utröna kan man inte backa saker på C: (nu kanske add-ins lägger sig på D: ? Har som sagt inte dragit igång WHS på riktigt, men jag kommer hur som helst att ha viktiga data på C:)

Var läste du sådan info Yggdrasill ?

#136

Postad 15 januari 2008 - 15:04

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Hittar inte länken där jag läste först om power pack men tittar man på videon, som du har länkat till. Så ser man fler alternativ när han tittar igenom Backup. Software osv....

Ska se om jag kan leta reda på länken.

#137

Postad 15 januari 2008 - 20:15

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Jag tror den infon är felaktig (som så mkt annat skräp/spekulationer jag hittat och som sprider sig när man tar för givet att originalpostaren verkligen visste vad denne skrev om. No offense, jag har själv gått på blåsningen om server restore.. se ovan <säkert skriven av nån Linuxkille hehehe)

En sak som talar emot backup av själva systemet är att MS känner till detta. Deras metod är ominstall (vilket funkar bra för poolen) så de slipper bry sig om gamla konton/SID:ar, detta kanske ändras i kommande service pack, men jag tror inte de tar reda på 3:e-partsuppgifter på c: ens då. En annan sak som talar emot (och är toppen för off-site backup) är att allt lagras på filnivå i en vanlig NTFS-volym. En tredje sak, om du kört WHS själv så hade du märkt att software är en *share* som innehåller installation av restore-CD för klienter och connector-mjukvara.

Så tyvärr är jag ganska säker på att "backup" i "pp1" inte kan hantera något utanför ev shares på D:

#138

Postad 15 januari 2008 - 20:51

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Det är väl tyvärr som du säger då jag kan absolut inte hitta länk****t. Men det är inte hela världen om addins och användare inte sparas då det är ganska enkelt att återskapa allt.

#139

Postad 15 januari 2008 - 22:33

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Nu återstår bara att leta upp bra/billigt chassie med nätdel, moderkort med 6 SATA och prisvärd CPU samt ett par 500 mb:are till så jag kan börja migrera min gamla server :-)


Som jag skrivit i annan tråd har jag testat ett budgetalternativ som fungerar bra för mig. Det känns som att du har högre krav och med tanke på vad du normalt jobbar med gissar jag att du klarar en högre budget. (Det gör jag med, men det är ju lite kul att bygga extremt billigt och extremt strömsnålt ibland...)




Moderkort, processor, kylning och minne för drygt 700 inkl moms...
Tyvärr verkar ju ett 4-portskontroller kosta närmare en sexhundring, köpte min för under hälften... Att köpa en simpel kontroller för mer än moderkort och cpu känns väl sådär, så det får nog bli en annan lösning för dig om du skall ha sex satakanaler.

Har sett att det kommer externa chassin med fyra platser som använder en E-Sata300, men tror väl egentligen varken att det är en ekonomisk eller strömmässigt lyckad kombination.

Posta gärna vad du hittar!

Redigerat av Unregistered630be293, 15 januari 2008 - 22:40.


#140

Postad 17 januari 2008 - 23:39

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Nu har även jag brutit sigillet på WHS efter att ha testat det "skarpt" under några veckor.
Jag tycker att det har fungerat väldigt bra, min dagliga backup går snabbt och Squeezeboxen matas med musik från Slimservern som snurrar på WHS burken. Samtliga mediafiler visas på min Playstation 3, så det enda jag inte har testat (och inte vet om jag egentligen behöver) är remoteaccess från en plats utanför huset...

I samband med aktiveringen så körde jag även update av WHS. Det var 31 stycken uppdateringar som låg och väntade på installation...och jag har faktiskt noll koll vad det var...förutom Internet Explorer 7 som jag hoppade över.

mvh Manor

#141

Postad 18 januari 2008 - 00:02

Unregisteredaa36c725
  • Unregisteredaa36c725
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Har några problem med min, främst som har med filöverföring att göra. Går inget vidare att spara torrent nedladdningar direkt till en WHS share om de är större än 1GB, då avbryts de ett par gånger innen det lyckas. Kan inte streama 1080i/p mpg och TS filer från servern utan att de hackar. Allt annat går bra med just mpg och TS i högre bitrate hackar. Nu finns det visst kända problememd bland annat torrent och filöverföring av större filer så man får väl avvakta lite och hoppas det löser sig.

Söker en tyst låda som kan husera ett par hårddiskar och min server, gärna en somåär intelligent byggd och varöf rinte en 19" rack (dock inget krav). Den måste dock dämpa hdd ljud bra.

#142

Postad 18 januari 2008 - 23:23

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Har några problem med min, främst som har med filöverföring att göra. Går inget vidare att spara torrent nedladdningar direkt till en WHS share om de är större än 1GB, då avbryts de ett par gånger innen det lyckas.

Jag har läst på en del men ändå inte blivit klok på om det är OK accessa d\:shares\ sas "legalt". Jag har provflyttat min ftp/iis/hmailserver/syslogserver till c:\, det rullar ju som på vilken 2003 som helst, men 20gb är ju lite snålt.
Lagrar du data via serverD:\ eller via server/share eller via klient/share?

Söker en tyst låda som kan husera ett par hårddiskar och min server, gärna en somåär intelligent byggd och varöf rinte en 19" rack (dock inget krav). Den måste dock dämpa hdd ljud bra.

Samma här.. fast inte 19" och ljudet är mindre viktigt. Titttar på "billig o bra med spagge" med kylning för de livsviktiga diskarna som måste vara lättåtkomliga, tittar på
(länkning till prisjakt är trasig just nu) http://www.datorbuti...ct=CHILCX01BBBL

#143

Postad 18 januari 2008 - 23:37

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Har några problem med min, främst som har med filöverföring att göra. Går inget vidare att spara torrent nedladdningar direkt till en WHS share om de är större än 1GB, då avbryts de ett par gånger innen det lyckas.


Laddar du från en annan dator till WHS eller kör du med t.ex. uTorrent add-in på WHS?

I utorrent går det att ställa in tempmapp och mapp dit filen ska när allt är färdigladdat. Inställningar/nedladdningar - "nya nedladdningar" respektive "flytta färdiga nedladdningar till". Borde funka bättre jämfört med att ladda direkt till servern.

/b

Redigerat av bjogul, 18 januari 2008 - 23:39.


#144

Postad 19 januari 2008 - 00:08

Unregisteredaa36c725
  • Unregisteredaa36c725
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Jag har läst på en del men ändå inte blivit klok på om det är OK accessa d\:shares\ sas "legalt". Jag har provflyttat min ftp/iis/hmailserver/syslogserver till c:\, det rullar ju som på vilken 2003 som helst, men 20gb är ju lite snålt.
Lagrar du data via serverD:\ eller via server/share eller via klient/share?


Lagrar via server/share. Vad jag har läst på WHS forumet ska man inte ge sig in och pilla på partitionerna direkt eftersom man riskerar ställa till det för DE då. Om du behöver utrymme som du kan använda direkt via en partition kan du lägga till en hdd utan att lägga till den i poolen. Då får du en helt vanlig partition som på 2003 du kan leka med bäst du vill utan att riskera sabba "poolen".

Laddar du från en annan dator till WHS eller kör du med t.ex. uTorrent add-in på WHS?

I utorrent går det att ställa in tempmapp och mapp dit filen ska när allt är färdigladdat. Inställningar/nedladdningar - "nya nedladdningar" respektive "flytta färdiga nedladdningar till". Borde funka bättre jämfört med att ladda direkt till servern.


Kör uTorrent på min huvuddator och sparar ner till en share. Tyvärr har jag en mappstruktur med olika undermappar beroende på vad det är för typ av fil (dvs en egen mapp för varje tv-serie tex) så det skulle inte fungera något vidare. Det fungerar hjälpligt nu, hoppas MS fixar det snart.

Redigerat av Unregisteredaa36c725, 19 januari 2008 - 00:18.


#145

Postad 19 januari 2008 - 00:35

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0

Söker en tyst låda som kan husera ett par hårddiskar och min server, gärna en somåär intelligent byggd och varöf rinte en 19" rack (dock inget krav). Den måste dock dämpa hdd ljud bra.


Köpte en sån här för några dagar sen. Ska bygga en NAS i den imorgon (bilder kommer). Den verkar väldigt bra med dämpning i sig samt Nexus tysta fläktar inbyggda. Gummiupphängningar etc förstås.

Back to toopic...

#146

Postad 19 januari 2008 - 01:35

Unregisteredaa36c725
  • Unregisteredaa36c725
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Söker en tyst låda som kan husera ett par hårddiskar och min server, gärna en somåär intelligent byggd och varöf rinte en 19" rack (dock inget krav). Den måste dock dämpa hdd ljud bra.


Köpte en sån här för några dagar sen. Ska bygga en NAS i den imorgon (bilder kommer). Den verkar väldigt bra med dämpning i sig samt Nexus tysta fläktar inbyggda. Gummiupphängningar etc förstås.

Back to toopic...


Du glömde skriva vad den heter. :)

#147

Postad 19 januari 2008 - 09:15

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Vad jag har läst på WHS forumet ska man inte ge sig in och pilla på partitionerna direkt eftersom man riskerar ställa till det för DE då.

Samtidigt har jag tidigare läst om API:er för WHS som returnerar D:\shares. Nu när jag verkligen är intresserad så kan jag såklart googla hål i datan utan att hitta info ;-) Hmmm... finns det inte en SDK?

En disk som inte är backup (powerpack) eller är med i poolen är såklart en lösning, fast det känns som slöseri. Det jag är ute efter är dupliceringen. Varför skall jag ha mina webplatser (ca 3 gb) gå på en ytterligare disk och sedan säkerhetskopiera till en disk i poolen för backup. Om man kunde lira IIS direkt mot d:\ får man inte bara backup utan även redundans mot diskfel :-)

Stingsligare data som MySQL för min mailserver som DE kan tänkas spy på (alltid öppen/låst) kunde jag nöja mig med att lagra i en folder som inte dupliceras.

Detta måste utredas :-) men jag har som sagt googlat hål i datamaskinen utan att hitta relevant info, kanske ska låta det vila en dag eller fyra (kan ju ändå inte bestämma mig utifall jag skall vänta på de nya c2d eller inte)

Redigerat av maxxess, 19 januari 2008 - 09:18.


#148

Postad 19 januari 2008 - 09:23

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Jag kan ladda hem alla möjliga filer utan problem på min Whs, kör alt.binz på servern mot \\server\download. Använder inte torrent särskilt mycket så för den kan jag inte svara. Det smidigaste är ju att köra nerladdningen direkt på servern genom att använda rdp.

#149

Postad 19 januari 2008 - 12:19

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Verkar vara åtminstone lugnt att lagra data på D: om man skall tro denna tråd
Inte riktigt vad jag ville då jag vill ha datan duplicerad, men man kan ju inte få allt.. eller? :-) Skulle kunna skaka hand med killen, jag har också en (gammal som gatan men fungerande) Acronis TI Server som jag tänkte flytta till nin blivande WHS. Hängslen och livrem, det är aldrig fel att vara förberedd ;-)

"As for the "real physical" D: (i.e. the rest of the system disk): WHS and DE only treat some things on that volume as "special" (e.g. the stuff under D:\folders, D:\shares, and D:\DE). You can create folders in the root of D: and they will be "outside of WHS jurisdiction". For example, I have a D:\wwwroot where most of my web site content is stored, a D:\Mail where Kerio Mailserver puts its mail spool and user folders, etc. These will not conflict with WHS in any way."

#150

Postad 19 januari 2008 - 14:14

Unregisteredaa36c725
  • Unregisteredaa36c725
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Vad jag har läst på WHS forumet ska man inte ge sig in och pilla på partitionerna direkt eftersom man riskerar ställa till det för DE då.

Samtidigt har jag tidigare läst om API:er för WHS som returnerar D:\shares. Nu när jag verkligen är intresserad så kan jag såklart googla hål i datan utan att hitta info ;-) Hmmm... finns det inte en SDK?


Jo, ska du koda en egen IIS? :)
http://msdn2.microso...y/bb871033.aspx

En disk som inte är backup (powerpack) eller är med i poolen är såklart en lösning, fast det känns som slöseri. Det jag är ute efter är dupliceringen. Varför skall jag ha mina webplatser (ca 3 gb) gå på en ytterligare disk och sedan säkerhetskopiera till en disk i poolen för backup. Om man kunde lira IIS direkt mot d:\ får man inte bara backup utan även redundans mot diskfel :-)

Stingsligare data som MySQL för min mailserver som DE kan tänkas spy på (alltid öppen/låst) kunde jag nöja mig med att lagra i en folder som inte dupliceras.

Detta måste utredas :-) men jag har som sagt googlat hål i datamaskinen utan att hitta relevant info, kanske ska låta det vila en dag eller fyra (kan ju ändå inte bestämma mig utifall jag skall vänta på de nya c2d eller inte)


Det går inte att mappa en share till en enhetsbokstav och "lura" IIS den vägen?

Redigerat av Unregisteredaa36c725, 19 januari 2008 - 14:15.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.