Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#301

Postad 16 februari 2007 - 23:27

Gbg Samsung
  • Gbg Samsung
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Nice, tack igen  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkte bara säga att jag fick allting att funka :D . Enda grejen är att jag inte får ut TV-ljudet ur högtalarna. Jag har boxer... så ska jag koppla någonting mellan boxer och förstärkaren eller? Den har bara ett scartintag ledigt vad jag kan se.

Prövade att koppla en audiokabel mellan röd/vit på TV:n till röd/vit på förstärkaren men det funkade icke så lätt.

<{POST_SNAPBACK}>



Har du inga digitala in- och utgångar i förstärkare respektive boxen så är nog scart bästa alternativet ja.

Om du ser några analoga kanaler fortfarande, så får du ljud från dessa genom "röd/vit" eller scart mellan tv och förstärkare. Prova att ändra inkanal på stärkaren om inget hörs.

#302

Postad 17 februari 2007 - 15:58

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Har du inga digitala in- och utgångar i förstärkare respektive boxen så är nog scart bästa alternativet ja.

Om du ser några analoga kanaler fortfarande, så får du ljud från dessa genom "röd/vit" eller scart mellan tv och förstärkare. Prova att ändra inkanal på stärkaren om inget hörs.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok... jag har ingen scart på förstärkaren men det kanske kan lösas om det skulle behövas?

Jag tittade dock lite närmare och hittade en ingång till på boxen. Det står:

"Audio L/R Digital". Vilken sladd ska man använda då?

Jag provade som sagt att stoppa in en högtalarkabel direkt i sidan på TV:n i röd/vit, till röd/vit på förstärkaren men det funkade inte och jag är hundra på att det var inställt på rätt inkanal.

#303

Postad 18 februari 2007 - 00:45

Gbg Samsung
  • Gbg Samsung
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Har du inga digitala in- och utgångar i förstärkare respektive boxen så är nog scart bästa alternativet ja.

Om du ser några analoga kanaler fortfarande, så får du ljud från dessa genom "röd/vit" eller scart mellan tv och förstärkare. Prova att ändra inkanal på stärkaren om inget hörs.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok... jag har ingen scart på förstärkaren men det kanske kan lösas om det skulle behövas?

Jag tittade dock lite närmare och hittade en ingång till på boxen. Det står:

"Audio L/R Digital". Vilken sladd ska man använda då?

Jag provade som sagt att stoppa in en högtalarkabel direkt i sidan på TV:n i röd/vit, till röd/vit på förstärkaren men det funkade inte och jag är hundra på att det var inställt på rätt inkanal.

<{POST_SNAPBACK}>


Anslutningarna på sidan av tv:n är ingångar. Du måste koppla från utgångarna på baksidan.

#304

Postad 18 februari 2007 - 12:51

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0
Aha ;)

Men där finns bara scart ;)

Har en sån här kopplad till scart på TV:n där bak, kanske kan jag koppla in i röd/vit på den och sedan till förstärkaren?

http://www.clasohlso...=251304#38-1292

» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «

Redigerat av Zoiler, 18 februari 2007 - 12:52.


#305

Postad 20 februari 2007 - 16:49

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Varför inte bara en digitalkabel (optisk eller koaxial) mellan boxen och förstärkaren?
Sedan får du säkert ställa in boxen på att skicka digitalt ljud och ställa in förstärkaren på att ta emot digitalljud men det har du juh manualer till hjälp ;)

#306

Postad 20 februari 2007 - 23:01

Gbg Samsung
  • Gbg Samsung
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Har just kopplat in min nya opto/coax omvandlare, grymt med "riktigt" dts surroundljud. Även om det var ok innan också ;)

Så kan du koppla digitalt med coaxial eller SPDIF tycker jag du ska köra på det mellan box och förstärkare. Men ser du fortfarande vissa analoga kanaler så får du koppla nåt mellan tv:n och förstärkaren också för att få ljud.

Nu till nåt jag inte förstår riktigt, när jag kopplat in min digitala förbindelse mellan boxen och stärkaren kan jag inte längre reglera ljudet med fjärrkontrollen till boxen, utan bara med förstärkarvolymen. Finns säker någon enkel förklaring till detta fenomen, men kan nån hjälpa mig se den?

En liten forumsteknikalitet-fråga... Hur lägger man in miniatyrbilder eller en sån där spoiler i sitt inlägg? Ser knapparna för det men hur gör man i detalj?

/Ronnie

#307

Postad 21 februari 2007 - 14:18

maad
  • maad
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej,

Precis ny här, mitt första inlägg. Har dock läst runt en del innan.

Jag har precis köpt en LCD-tv (LG LC2RR) och en hemmabioanläggning (Panasonic HT-855) och har lite frågor ang inkoppling av dessa. Använder marksänd boxer digitalbox

-Jag har kopplat ihop boxern med LCD via scart
-Hemmabion till LCD via HDMI
-Sedan har jag kopplat från boxern till hemmabion via optisk kabel för ljudet.

Är detta en optimal inkoppling? eller går det göra bättre?

Tycker inte det blir så jättebra när jag kollar på DVD med hemmabion, beror detta på kabeln? Systemet skall ju skala upplösningen till den 720 (är det den bästa?)
Köpte en 1m HDMI-kabel på Kjell.com

Finns det något bättre sätt att koppla ljudet från boxern till hemmabion?

Jag måste ju hela tiden ställa om i boxern till surround ljud för att det skall blir bra men då funkar inte vanliga TV-ljudet på en del kanaler???


Tacksam för all hjälp jag kan få

/Maad

#308

Postad 21 februari 2007 - 15:23

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Varför inte bara en digitalkabel (optisk eller koaxial) mellan boxen och förstärkaren?
Sedan får du säkert ställa in boxen på att skicka digitalt ljud och ställa in förstärkaren på att ta emot digitalljud men det har du juh manualer till hjälp  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns ingen optisk ingång till boxen (det vet jag eftersom jag vet hur en sån ser ut =P) men koaxial vetifan, det kanske är en sån.

Det står som sagt "Audio L/R Digital" och det är en enda ingång. Det är det enda förutom scart som finns ledigt på boxen. Och det finns ingen scart på förstärkaren.

På förstärkaren har jag inga optiska kvar, tror möjligtvis jag har en koaxial.

Är det med andra ord en koaxial som gäller? Passar det i "Audio L/R Digital"?

Har provat med högtalarkabel på scartswitchern men det funkade inte. TV:n är helt slut på analoga och digitala utgångar :P

En liten forumsteknikalitet-fråga... Hur lägger man in miniatyrbilder eller en sån där spoiler i sitt inlägg?

Spoiler: Skriv det du vill spoila, markera det och tryck på spoilerknappen.

Miniatyrbilder: Gå ned till bifogad fil, bläddra efter bild sparad på datorn, lägg till bifogad fil och fyll i "visa som miniatyr".

#309

Postad 23 februari 2007 - 10:28

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Det står som sagt "Audio L/R Digital" och det är en enda ingång. Det är det enda förutom scart som finns ledigt på boxen. Och det finns ingen scart på förstärkaren.

Är det med andra ord en koaxial som gäller? Passar det i "Audio L/R Digital"?

Jag skulle prova med det. L/R digital låter lite stenålders. Men är det 1 RCA-utgång så koppla in en digitalkabel mellan box och receiver och se vad som händer.

#310

Postad 25 februari 2007 - 11:49

fiskr0om
  • fiskr0om
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej!
jag är inte säker på om jag är i rätt del av forumet men jag gör ett försök iaf.
Jag tänkte koppla min dator till min reciever med en dvi till 3xRCA kabel. Genom att koppla till recievern vill jag ha bild på projektorn med hjälp av en 3xRCA till en 3xRCA. hoppas ni förstår hur jag menar och att ni kan hjälpa =)
tack på förhand!!


Lite fakta om vilka grejjer det är:
Förstärkare: Sony HT-DDW880
Projektor: Benq w100


// mvh fiskr0om

#311

Postad 26 februari 2007 - 02:47

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Jag har ett stort problem, tänkte beställa ett X-Fi Xtreme Music till datorn (som jag använder för att spela upp musik & film) och sedan koppla analogt från detta till recievern. Det största problemet är att avståndet mellan dator och receiver är ca 3,5-4m (har inte mätt exakt).

Vad jag behöver är alltså 3,5mm -> 2xRCA kablar, närmare bestämt 3st. Med tanke på avståndet 4m så antar jag att jag behöver kablar av något högre kvalité än standardkablar. Grejen är då att kablarna kommer kosta lika mycket eller mer än ljudkortet, och det känns ju onekligen fel.

Jag skulle ju kunna köpa kablar från clasholsson, men det känns inte som att jag vill köpa hem alla grejer och testa bara för att inse att det blev skit av allt.

Jag vill koppla analogt just därför att jag dels villa kunna spela upp de nya ljudformaten och dels kunna skicka 5.1 ljud från spel.

Jag behöver verkligen synpunkter från er, vad ska jag göra?

#312

Postad 26 februari 2007 - 09:23

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Ekon: Jag skulle byggt mina egna 3,5 mm - 2xRCA. Allt som behövs finns på ELFA :huh:
alt köpt billiga korta 3,5mm-2xRCA och sedan byggt bra RCA-RCA kablar i 'rätt' längd med RG62 eller mini RG62 kabel, och snygga RCA-kontakter.

#313

Postad 26 februari 2007 - 09:32

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Hej!
jag är inte säker på om jag är i rätt del av forumet men jag gör ett försök iaf.
Jag tänkte koppla min dator till min reciever med en dvi till 3xRCA kabel. Genom att koppla till recievern vill jag ha bild på projektorn med hjälp av en 3xRCA till en 3xRCA. hoppas ni förstår hur

// mvh fiskr0om

<{POST_SNAPBACK}>

Skall inte vara några problem om din dator skickar komponentsignal via DVI-3xRCA.
Titta i din manual för HT-DDW880 under 'Övriga Åtgärder' för inställningar av komponentkällor.

#314

Postad 26 februari 2007 - 11:10

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Ekon: Jag skulle byggt mina egna 3,5 mm - 2xRCA. Allt som behövs finns på ELFA  :huh:
alt köpt billiga korta 3,5mm-2xRCA och sedan byggt bra RCA-RCA kablar i 'rätt' längd med RG62 eller mini RG62 kabel, och snygga RCA-kontakter.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad rekommenderar du för kabel från elfa om man ska bygga 3,5mm - > 2xRCA?

#315

Postad 26 februari 2007 - 12:43

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Jag hade nog testat antingen 2 st RG62. Vid 3,5mm-kontakten så vira ihop skärmarna från båda kablarna och löd fast i nollan. sedan L/R för resp. ledare. Dessa träs sedan med en krympslang så de sitter ihop. Sedan är det bara att ordna RCA-kontakterna i andra ändan på kablarna.

Eller så skulle jag prova Mångledare Skärmad PFSK (2 ledare, 0.5mm2) för att få ned mängden kablar mellan receiver och dator.
Skärmen delas vid RCA-'sidan' så halva skärmen går till höljet i ena RCA:n och andra halvan till andra RCA-höljet. Ytterhöljet på kabeln skalas ca 1 dm, 1 ledare +halva skärmen (klädd i liten krympslang) träs med krympslang. löd fast i skärmen i RCA-höljet och ledaren i RCA-kontakten.

Sedan behövs bara lite 3-poliga 3,5mm pluggar och ett gäng RCA-kontakter.

Bättre än så kan jag nog inte beskriva det.

edit: Å andra sidan, om du köper billiga 3,5mm - 2xRCA så kommer du säkert vara nöjd med dom tills du skulle 'råka' jämföra med något bättre....

Redigerat av mikeett, 26 februari 2007 - 12:47.


#316

Postad 26 februari 2007 - 21:43

j_svensson
  • j_svensson
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej,
tänkte se om det finns någon här som kan hjälpa mig med ett problem.
Har en Samsung LE-40 R7 (inbyggd digitalbox) och en DVD HR-735(inspelningsbar) som som jag inte kan få att funka ihop. Har en HDMI-kabel mellan tv och dvd och en scart från ext 2 på tvn till scart ingång 2 på dvd.

Det jag inte lyckas med är att få någon signal från tv(eller digitalboxen) till dvdn.
Är väl antagligen någon inställning som ska göras på dvdn eller tvn, tyvärr kunde inte återförsäljaren reda ut var problemet va och Samsungs backup har ju bara öppet när man själv är på jobbet, så nu söker jag hjälp på annat håll.

Hoppas det finns någon här som kan hälpa mig.
Tacksam för svar.

Mvh Johan.

#317

Postad 26 februari 2007 - 23:29

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Jo frågan är ju om det är skillnad på 55krs kabel vs 150krs kabel....

#318

Postad 27 februari 2007 - 08:44

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Har en Samsung LE-40 R7 (inbyggd digitalbox) och en DVD HR-735(inspelningsbar) som som jag inte kan få att funka ihop. Har en HDMI-kabel mellan tv och dvd och en scart från ext 2 på tvn till scart ingång 2 på dvd.

Det jag inte lyckas med är att få någon signal från tv(eller digitalboxen) till dvdn.

<{POST_SNAPBACK}>


TV:ns inbyggda digitalmottagare ger troligtvis bara bild till TV:n. Den enda bild som TV:n möjligtvis kan skicka till DVD-inspelaren är antagligen via komposit. Se om du hittar någon TV-out eller liknande. Borde stå nämnt i manualen till TV:n om du kan skicka vidare digitalTV till någon extern inspelare.

Många pratar om hur bra det är med inbyggda dekodrar, min efrarenhet är att i de flesta fall är det bästa en extern dekoder. Som i ditt fall att du vill banda digitalsändningarna, i andra fall så får man inte alltid ut digitalljudet från TV:n med inbyggd digitaltuner.

Redigerat av mikeett, 27 februari 2007 - 12:55.


#319

Postad 02 mars 2007 - 11:21

Unregisteredf5e65052
  • Unregisteredf5e65052
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej!

Någon som kan hjälpa mig då??

Har en digitalbox med bara scart ut. En scart klarar av rgb. Vill koppla den till min projektor och gärna med RGB så jag inte har scart på min projektor. Nu är det så att jag köpte en kabel för 899kr som skulle vara från scart till komponent RGB men inte funkade det. Fick inte någon bild alls. Så min fråga är till er alla. Hur har ni kopplat in er digitalbox till er projektor? Vilken ingång på projektorn har ni använt? Vad heter kablen ni köpte??

#320

Postad 02 mars 2007 - 13:21

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
RGB scart till VGA, Bygga egen kabel från DVD till Projektor

#321

Postad 04 mars 2007 - 23:34

stock
  • stock
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag vill ha så lite kablar som möjligt upp till TV'n, Det börjar bli för många då jag har fördragit kablarna med kabellist och jag glömde räkna med datorns hdmi som inte får plats (TV'n har inte kommit ännu).

Än så länge är det 1 HDMI från min förstärkare, 1 antennkabel från digitalboxen, 1 scart från digitalboxen, 1 rca från tv'n, 1 ström från tv'n och 1 DVI-till-HDMI från datorn (står i manualen till förstärkaren att den inte klarar dvi-till-hdmi-kablar så bra).

Jag skulle vilja få ner antalet och mottager gärna alla tips på hur man skulle kunna lösa detta genom tex en eventuell scart-till-komponent, om det finns, så man kan koppla digitalboxen via förstärkaren istället eller andra dylika lösningar.

Digitalboxen, comhem/humax, har bara scartutgång för bild.

TV'n är en Sharp 52XD1E.

Förstärkaren är en Sony STR-DA5200ES. Har ingångar av alla typer lediga efter den nuvarande inkopplingen så det är ingen större begränsning.

Tackar på förhand!

#322

Postad 05 mars 2007 - 08:23

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Än så länge är det 1 HDMI från min förstärkare, 1 antennkabel från digitalboxen, 1 scart från digitalboxen, 1 rca från tv'n, 1 ström från tv'n och 1 DVI-till-HDMI från datorn (står i manualen till förstärkaren att den inte klarar dvi-till-hdmi-kablar så bra).

Jag skulle vilja få ner antalet och mottager gärna alla tips på hur man skulle kunna lösa detta genom tex en eventuell scart-till-komponent, om det finns, så man kan koppla digitalboxen via förstärkaren istället eller andra dylika lösningar.

CYP Inte helt gratis...

Din förstärkare klarar även videokonvertering från komposit, S-video och komonent till HDMI.
Antennkabeln kommer du inte ifrån såvida du inte skaffar en extern tuner, eller nöjer dig med digitalboxen som TV-mottagare.

Scart -> CYT->Komponent-> förstärkare->HDMI->TV går juh som sagt.

Jag förstår inte varför förstärkaren skulle ha problem med DVI->HDMI kablar men det skadar väl inte att prova.

RCA:n från TV:n är det för digitalljudet när du använder TV:ns inbyggda digitaltuner? Varför i så fall inte använda digitalboxen istället om den har digitalutgång för ljud?

#323

Postad 05 mars 2007 - 23:29

stock
  • stock
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

CYP Inte helt gratis...

Jag förstår inte varför förstärkaren skulle ha problem med DVI->HDMI kablar men det skadar väl inte att prova.

RCA:n från TV:n är det för digitalljudet när du använder TV:ns inbyggda digitaltuner? Varför i så fall inte använda digitalboxen istället om den har digitalutgång för ljud?

<{POST_SNAPBACK}>


Den var inte gratis nej...

I manualen hittar jag bara vad som verkar vara att den inte rekommenderar HDMI-DVI för att ljud & bild kanske inte kommer fram (inget ljud via DVI åh f*n...) så där kanske det inte ngt problem, men jag har för mig att jag har läst här på forumet att det inte skulle funka. Ska söka lite nu.

RCA'n är för ljudet från tv'n när jag tex tittar på tv3 som comhem inte har digitalt.

#324

Postad 07 mars 2007 - 12:07

EneriZ
  • EneriZ
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Då jag just införskaffat en Optoma H27 https://www.minhembi...m/produkt/30211 (Min första projektor), behöver jag lite tips på hur jag ska koppla saker och ting.
Det som ska kopplas in är en DVD med scart-anslutning samt en PSTwo. Kommer antagligen fixa en bättre DVD senare, men tillsvidare nöjer jag mig med denna.

Vilka kablar behöver jag?

Redigerat av EneriZ, 07 mars 2007 - 12:07.


#325

Postad 07 mars 2007 - 13:08

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
He he, Nu tror snart EneriZ att jag är en stalker :(

DVD Scart-> VGA kabel -> projektor . Kontrollera att du får tag i en rätt kopplad Scart-> VGA kabel för din projektor.

PS2-> Komponent -> projektor

#326

Postad 07 mars 2007 - 14:13

Jansa
  • Jansa
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej, jag har precis fått hem min nya TV, hemmabio och digitalbox. Nu behöver jag lite hälp med kopplingarna.
TV
Samsung PS-42Q7H
Hemmabio
Panasonic SC-HT855
Digitalbox
Humax CXHD-1000C

TVn har bara en hdmi ingång så där har jag nu kopplat in digitalboxen. Hemmabion är kopplad till TVn med en scartkabel.

Allt funkar bra, förutom när jag tittar på digital TV och vill ha ljudet till hemmabion.
När jag tittar på analog TV så funkar det bra med ljudet till hemmabion, men när jag ändrar och kör digital TV så spelar hemmabion fortfarande upp ljudet från den analoga kanalen.
Alltså om jag tittade på TV1 analogt, och nu har bytt till digitalboxen som visar TV2 så är ljudet i hemmabion fortfarande TV1. Om jag dock sänker volymen på hemmabiosystemet och höjer volyment på TVn så får jag rätt ljud, men då från TVns innbyggda högtalare.

Jag kopplade sedan en RCA kabel från boxen till hemmabions aux ingång och då funkade ljudet bra.
Men jag vill helst inte ha det så, utan jag vill att hemmabion skall spela upp TVns ljud, då jag kommer att koppla in fler enheter till TVn i framtiden och då vill jag inte ha en ljudkabel från varje enhet till hemmabion.

Så min första fråga är vad som kan vara fel?

Min andra fråga är om du skulle föredra att köra hdmi mellan hemmabion och TVn, och scart mellan boxen och TVn, eller tvärtom?

/Anders

Redigerat av Jansa, 07 mars 2007 - 14:13.


#327

Postad 08 mars 2007 - 08:15

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
På baksidan av TV:n finns Audio R/L out dessa kan du koppla till hemmabion, dock får du endast ut stereoljud. Vill du ha surroundljud för DVD/spelkonsoller/HD-spelare etc. så blir du tvungen att koppla digitala ljudkablar separat till förstärkaren.

Min andra fråga är om du skulle föredra att köra hdmi mellan hemmabion och TVn, och scart mellan boxen och TVn, eller tvärtom?

Jag hade valt HDMI mellan hemmabion och TV:n och Scart mellan digitalbox och TV. Få digitalsändningar tjänar särkillt mycket på HDMI.

Redigerat av mikeett, 08 mars 2007 - 08:16.


#328

Postad 08 mars 2007 - 13:05

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Hej,
Jag har lite trubbel med att klura ut hur jag skall koppla ihop allt därhemma.
Vad jag vill åstadkomma är att kunna koppla in så mycket som möjligt via recievern och att kunna få ut samtliga bildkällor på såväl tv som projektor, utan att behöva flytta kablar. Byte mellan olika bildkällor vill jag ha så enkelt som möjligt.

Idag har jag följande utrustning:

Förstärkare: Onkyo TX-SR500E
- S-video: 4 in, 2 ut (1 monitor)
- Komposit: 4 in, 2 ut (1 monitor)
- Optiskt ljud: 2 in
- Coax ljud: 1
- Analogt ljud: 5 in, 2 ut
TV: Philips 32PW8717, gammal 32" widescreen
- Komposit: 2 in
- RGB Scart: 1 in
- Scart: 1 in
- S-video: 1 in
- Analog audio: 1 ut (L/R)
Projektor: Epson EMP-TW600
- HDMI: 1 in
- Komponent: 1 in
- Komposit: 1 in
- S-video: 1 in
- Scart: 1 in
- VGA: 1 in
DVD-spelare: Onkyo DV-SP404E
- HDMI: 1 ut
- Coax ljud: 1 ut
- Komponent: 1 ut
- Komposit: 1 ut
- Analog audio: 1 ut (L/R)
- RGB Scart: 1 ut
DVD-inspelare: Pioneer DVR-530H
- Komponent: 1 ut
- RGB Scart: 1 ut
- Scart: 1 in, 1 ut
- Komposit: 1 in, 1 ut
- S-video: 1 in, 1 ut
- Analog audio: 1 in, 1 ut (L/R)
- Optiskt ljud: 1 ut
Spelkonsol: Playstation 2 slim
- S-video: 1 ut
- Komposit: 1 ut
- Analogt ljud: 1 ut (L/R)
- Optiskt ljud: 1 ut
- Ethernet: 1 in

Tacksam för all hjälp!

/Stone

Redigerat av stone, 08 mars 2007 - 19:44.


#329

Postad 08 mars 2007 - 13:30

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Tja. Det var lite knepigt men jag hade nog valt att inskaffa en komponentsplitter för bästa bildkvaliten.

Sedan kopplat bild enl. följande.

receiver -> komponentplitter 1:2 -> TV och projektor (för bild från DVD-spelarna)
receiver -> S-Video 1 -> TV (för bild från PS2)
receiver -> S-Video 2 -> projektor (för bild från PS2)
DVD spelare-> komponent -> Receiver
DVD inspelare -> komponent -> receiver
PS2 -> S-Video -> Receiver

Redigerat av mikeett, 08 mars 2007 - 13:33.


#330

Postad 08 mars 2007 - 19:15

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

receiver -> komponentplitter 1:2 -> TV och projektor (för bild från DVD-spelarna)

<{POST_SNAPBACK}>


mikeett: Tack för snabbt svar!
Skrev mitt inlägg på jobbet och inser att jag strulat till det lite. Jag har recievern Onkyo TX-SR500E och inte 501E som jag tidigare skrev. Det innebär att jag inte alls har komponentingångar på förstärkaren. :D
Vidare kom jag att tänka på att både DVD-spelaren och projektorn har HDMI och då borde väl den bästa bilden bli via detta? I så fall kan jag tänka mig att tumma på regeln allt genom recievern...

/Stone

Redigerat av stone, 08 mars 2007 - 19:39.


#331

Postad 09 mars 2007 - 03:57

Libro
  • Libro
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej! Jag är ny på detta området och har nyligen köpt ett hemmabiosystem som jag vill få att funka med digitalt ljudtill min tv. Problemet är att jag vill koppla ihop digitalboxen som har följande anslutningar: Scart, Spdif, video, audio L och R samt S.video (Kreatel box).
I mitt system så skall jag enligt manualen koppla från digitalboxen till subwoofern men problemet är ju att boxern har Spdif och subwoofern 2 optiska utgångar. Eftersom jag då behöver en switch mellan den optiska och koaxiala kabeln så införskaffade jag en sådan.
När jag sedan skall koppla i strömkabeln till omvandlaren så kan jag välja olika typer av hon-kontakter och alla dessa har olika strömstyrkor. På dessa honkontakter kan man även välja polariteten, som jag inte heller förstår mig på. Vilken spänning som system har vet jag inte heller så det kan jag inte heller ställa in på adaptern.

Tacksam för svar och eventuell hjälp

ser ut så här fast den är optisk ut. Strömadaptern med alla olika kontakter hittade jag ingen bild på.

Edit mitt hemmabiosystem är detta

Redigerat av Libro, 09 mars 2007 - 03:59.


#332

Postad 09 mars 2007 - 08:04

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

mikeett: Tack för snabbt svar!
Skrev mitt inlägg på jobbet och inser att jag strulat till det lite. Jag har recievern Onkyo TX-SR500E och inte 501E som jag tidigare skrev. Det innebär att jag inte alls har komponentingångar på förstärkaren. :D
Vidare kom jag att tänka på att både DVD-spelaren och projektorn har HDMI och då borde väl den bästa bilden bli via detta? I så fall kan jag tänka mig att tumma på regeln allt genom recievern...

/Stone

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, då hade jag skaffat en HDMI-switch med minst 2:2 (2 ingångar, 2 utgångar) men gärna fler ingångar för att koppla in framtida apparater. Nu kostar en bra HDMI-switch en del pengar men det ger oftast bästa bildkvalitén. Alternativt kan du skaffa en Komponentswitch och egentligen tror jag inte bildkvalitén skiljer sig särskillt mycket mellan HDMI eller komponent när det gäller vanligt SD-material. Skillnaderna kommer med HD då alla apparater inte kan skicka/ta emot HD via komponent.

#333

Postad 09 mars 2007 - 08:14

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Problemet är att jag vill koppla ihop digitalboxen som har följande anslutningar: Scart, Spdif, video, audio L och R samt S.video (Kreatel box).
I mitt system så skall jag enligt manualen koppla från digitalboxen till subwoofern men problemet är ju att boxern har Spdif och subwoofern 2 optiska utgångar. Eftersom jag då behöver en switch mellan den optiska och koaxiala kabeln så införskaffade jag en sådan.
När jag sedan skall koppla i strömkabeln till omvandlaren så kan jag välja olika typer av hon-kontakter och alla dessa har olika strömstyrkor. På dessa honkontakter kan man även välja polariteten, som jag inte heller förstår mig på. Vilken spänning som system har vet jag inte heller så det kan jag inte heller ställa in på adaptern.

Tacksam för svar och eventuell hjälp

ser ut så här fast den är optisk ut. Strömadaptern med alla olika kontakter hittade jag ingen bild på.

Edit mitt hemmabiosystem är detta

<{POST_SNAPBACK}>

Behöver du verkligen adaptern? När jag tittar på produktspec. för ditt hemmabiosystem så står det att den har både optisk och coax in. Kan du då inte koppla digitalboxens SPDIF till coax in)???

Om nu coaxen är upptagen av ngn annan enhet så finns här en tråd om coax->optisk konverterare.

Enl. spec på Kjell & Co så kan spänningen vara 6-9V, Amperen är inte lika viktig, apparaten tar den ström den behöver. Så koppla och prova. Går apparaten sönder så reklamera den.

Redigerat av mikeett, 09 mars 2007 - 08:42.


#334

Postad 10 mars 2007 - 21:41

Libro
  • Libro
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag provade och det löste sig. Tack för svaret Mikeett!!

#335

Postad 16 mars 2007 - 00:02

puffes
  • puffes
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Nu är jag ganska så vilsen. Hoppas att någon här kan råda bot på det.
Följande saker är tänkta att genom någon slags switch kopplas till min pioneer plasma via hdmi.

DVD - hdmi
digitalbox - hdmi (ev. komponent)
ps3 - hdmi
xbox - komponent
xbox 360 - komponent
ev. även en htpc - dvi/hdmi

Hur skulle ni bära er åt för att lösa detta? Antar att det enklaste är att skaffa en förstärkare med mängder at ingångar eller finns det någon/några switchar som fixar det? Har fått för mig att många förstärkare har inbyggda scalers som inte är av någon bättre kvalitet. Går det att koppla förbi dessa för att bara switch videosignalen?

#336

Postad 16 mars 2007 - 08:48

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Nu skrev du inte vilken Pioneerplasma du har, men jag hoppas den även har en komponentingång.
Då hade jag skaffat en 4:1 HDMI switch
samt en komponentswitch

Om du nu måste koppla allt via HDMI så hittar jag tyvär ingen apparat som videokonverterar komponent till HDMI samt agerar komponent/HDMI växel (förutom receivers med denna funktion inbyggd då). utan du får då även skaffa en komponent till HDMI konverter

Ursäkta svengelskan, samt att alla länkar går till digitaltvexperten, de är bara där för att visa att apparaterna finns och hur de kan se ut. Det finns apparater i nästan alla prisklsser och modeller och du får givetvis komponera ihop dessa efter egen smak och tycke.

#337

Postad 16 mars 2007 - 20:45

igmab
  • igmab
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag har följande prylar:
- LG42PC1R (TV)
- LH-W760IA (DVD/Hembio)
- Samsung parabolmottagare
Kör HDMI mellan DVD'n och TV'n - funkar kanon både med ljud och bild.
Kör scart mellan parabolmottagare och TV. Får då inget ljud i min DVD/hembio.
Har provat med RCA mellan DVD/hembio och TV, men får ha ljudet på max på DVD/hembio om det överhuvudtaget skall höras.
Körde innan med en Grundig TV (bara scart), och då funkade ljudet.

/Martin

#338

Postad 18 mars 2007 - 10:13

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Koppla digital coax eller toslink (optisk) mellan digitalbox och DVD/hemmabio för surroundljud.

Alt. skaffa en SCART -> SCART + 2xRCA och koppla 2xRCA till DVD/hemmabion.

Redigerat av mikeett, 18 mars 2007 - 10:14.


#339

Postad 18 mars 2007 - 11:05

igmab
  • igmab
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag har RCA ut på min Digitalbox... och dessa har jag idag kopplat till AUXin på DVD/Hembio. Nu funkar det. Men jag får ju inget "riktigt" surroundljud... fast det kanske man inte kan få på digitala TV-sändningar?
Jag har optisk utgång på min digitalbox, men ingen ingång på min DVD/Hembio.
Hur ser digital coax ut?

/Martin

#340

Postad 18 mars 2007 - 11:15

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Du kan inte få riktigt surroundljud via två st rca-kablar.
Du kan få ut riktigt surroundljud om du har en antingen optisk eller en koaxial utgång på boxen plus att sändningen är i 5.1 digitalt.
Koaxialen ser lika dan ut som RCA fast bara en / brukar vara orange eller svart, men det står under/över den om det är det i så fall...

#341

Postad 18 mars 2007 - 11:45

igmab
  • igmab
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag har både coax och optisk ut på min digitalbox... men inget av dessa på min DVD/Hembio.
Låter ju lite skumt med så få "in"-alternativ på en DVD/Hembio.

/Martin

#342

Postad 18 mars 2007 - 14:11

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Är det en kombinerad dvd/reciever i de lägre prisklasserna så är det inte så konstigt, då du redan kan plocka dvd-ljudet direkt från skivan.

#343

Postad 18 mars 2007 - 17:33

Callawaaaay
  • Callawaaaay
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Det här hade jag tänkt köpa:

Tv: Samsung LE-32S71 Prisjakt

Hemmabiosystem: Panasonic SC-HT855 Prisjakt

Vad behöver jag för kablar för optimal bild och ljud?
Jag tänkte också koppla tv´n till datorn, grafikkortet (gf 7600 gs) har dvi ut men tv´n har bara hdmi.

Vore tacksam för svar, är helt noob när det gäller sånt här.

#344

Postad 18 mars 2007 - 19:25

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Jag hade valt komponentkabel mellan DVD/hemmabio och TV.

DVI-HDMI kabel mellan dator och TV. Är det mer än 2m mellan dator och TV så välj en kvalitetskabel som t.ex. Supra.

Optisk digitalkabel (toslink) mellan dator och DVD/Hemmabio (DVI skickar inte ljud, datorer och digital RCA/Koax kan ge för hög signalstyrka/spänning och skada hemmabiosystemet).

Redigerat av mikeett, 18 mars 2007 - 19:27.


#345

Postad 18 mars 2007 - 21:15

Callawaaaay
  • Callawaaaay
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Jag hade valt komponentkabel mellan DVD/hemmabio och TV.

DVI-HDMI kabel mellan dator och TV. Är det mer än 2m mellan dator och TV så välj en kvalitetskabel som t.ex. Supra.

Optisk digitalkabel (toslink) mellan dator och DVD/Hemmabio (DVI skickar inte ljud, datorer och digital RCA/Koax kan ge för hög signalstyrka/spänning och skada hemmabiosystemet).

<{POST_SNAPBACK}>


Ok! Tack för svaren! Nu lite följdfrågor som jag hoppas du kan svara på också.

Varför inte en ren HDMI kabel mellan dvd och tv?
Är det för att tv´n bara har 1 HDMI ingång och den ska jag ha till datorn?

Är det en sån här kabel jag ska ha mellan tv och dator för bild?
HDMI-DVI kabel

Den optiska digitalkabeln; är osäker på om jag har ett sånt uttag i mitt lågbudget integrerade ljudkort... eller är det en helt vanlig ingång som jag har till mina pc-speakers? (line-in) 3.5?
Vad finns det för alternativ till att få ljud till tv från datorn annars?

Sen kablagen till ljudsystemet, vet du om sånt ingår?

Som sagt.. är nybörjare när det gäller sånt här.

#346

Postad 19 mars 2007 - 09:04

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Varför inte en ren HDMI kabel mellan dvd och tv?
Är det för att tv´n bara har 1 HDMI ingång och den ska jag ha till datorn?

Precis!

Är det en sån här kabel jag ska ha mellan tv och dator för bild?
HDMI-DVI kabel

Stämmer bra

Den optiska digitalkabeln; är osäker på om jag har ett sånt uttag i mitt lågbudget integrerade ljudkort... eller är det en helt vanlig ingång som jag har till mina pc-speakers? (line-in) 3.5?
Vad finns det för alternativ till att få ljud till tv från datorn annars?

Har du digital SPDIF (RCA) utgång på ljudkortet så skaffa en Coax till Opto omvandlare och koppla till optiska digitalingången i hemmabion.
Annars hade jag inskaffat ett nytt (eller begagnat) ljudkort med en digitalutgång för att få surroundljud från datorn, stereo är lite trist om du splear/ser film på datorn.

Sen kablagen till ljudsystemet, vet du om sånt ingår?

Vissa kablar ingår, andra får du köpa till men det brukar lösa sig.

Som sagt.. är nybörjare när det gäller sånt här.

Det är vi alla i början :blink:

#347

Postad 06 april 2007 - 17:49

Unregistered29f92f07
  • Unregistered29f92f07
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jag behöver lite hjälp med hur jag ska koppla ihop det här.

Det jag vill göra är att koppla in min digitalbox och min Xbox 360 till mitt Logitech Z-5500 system.
Hur ska jag koppla? Vilka kablar behöver jag?

Jag tror att min digitalbox samt 360 bara har optisk utgång, hur löser jag det så att jag kan ha båda inkopplade samtidigt?

#348

Postad 07 april 2007 - 09:32

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Antingen skaffar du en Opto till Koaxomvandlare och kopplar in en av apparaterna till den och sedan till koaxingången på z-5500

Eller så skaffar du en Optisk Switch som du pluggar in Xboxen och digitalboxen i, sedan får du vrida på ratten när du vill växla mellan ljud från Xbox eller digitalbox.

#349

Postad 11 april 2007 - 09:31

Unregisterede6cfb3f9
  • Unregisterede6cfb3f9
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Behöver lite tips jag med!
http://img218.images...emmabio1an4.png

Har nu bifogat en vacker bild på hur det ser ut, och nej, skalan stämmer inte till 100% utan mest bara för att visa hur det ligger till :)

Iaf, kör med Marantz SR4600, Dynavoice M-65 frontar, Sony center + 2st baksurround + en Proson Sub 12 FB2R.

Har precis köt subben så den är inte inkopplad, detta fick mig nu att fundera på hur allt ska kopplas samt vart subben igentligen ska stå.

Just nu kör jag iaf med Frontarna som Large och resten Small i inställningarna, har ställt in (avstånd) 4.2m på frontarna, 0.9m på Surround och 4.5m på Centern.
(Jag antog att detta beräknades på hur långt högtalaren befann sig från lyssningspositionen och inte längden på kablar)

Mina frontar är även kopplade så att hög går till den "extra" kanalen "B-speakers" och låg till Front utgångarna på förstärkaren.
Enligt bild: http://img171.images...4600rearaw5.gif

Och som ni ser på bilden så finns det bara en Rca ut (Pre-out längst ner till vänster) till Subwoofern medans Subben har 2st Rca in?
Ska detta koppla med en Y-kabel dv.s 1st Rca till 2st Rca som kopplas till subben?

Och en fråga till, om jag kopplar subben till Pre-out, höjs volymen automatiskt eller skickar den samma signal hela tiden, dv.s måste jag höja på Subben samtidigt som förstärkaren?

Redigerat av Unregisterede6cfb3f9, 11 april 2007 - 09:49.


#350

Postad 11 april 2007 - 13:27

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Har nu bifogat en vacker bild på hur det ser ut, och nej, skalan stämmer inte till 100% utan mest bara för att visa hur det ligger till :)

Ser nästan ut precis som mitt gammla rum i vår förra lägenhet, hade möblerat högtalarna likadant.

har ställt in (avstånd) 4.2m på frontarna, 0.9m på Surround och 4.5m på Centern.
(Jag antog att detta beräknades på hur långt högtalaren befann sig från lyssningspositionen och inte längden på kablar)

Stämmer bra!

Och som ni ser på bilden så finns det bara en Rca ut (Pre-out längst ner till vänster) till Subwoofern medans Subben har 2st Rca in?
Ska detta koppla med en Y-kabel dv.s 1st Rca till 2st Rca som kopplas till subben?

Går säkert bra med en 'enkel' RCA-RCA kabel, ibland har subbarna 2 ingångar om det skulle vara så att det är L/R lågnivå ut. Skillnaden är att en Y-kabel kan upplevas som 'tightare' men det beror snarare på att signalstyrkan ökas med ca 3dB med Y-kabel.

Och en fråga till, om jag kopplar subben till Pre-out, höjs volymen automatiskt eller skickar den samma signal hela tiden, dv.s måste jag höja på Subben samtidigt som förstärkaren?

Nästan alla receivrar sköter volymen via pre-out till sub automatiskt, finns endast ett fåtal undantag.
Marantz justerar volymen på pre-out när du leker med volymkontrollen ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.