Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver hjälp med att jämna ut bas i rummet.

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 juni 2019 - 17:59

dan_88
  • dan_88
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Hej alla

 

Har två subwoofers som tyvärr står olika långt i från vardera vägg, båda har jag ställt på ca 75 db med db-mätare och ställt fasen där dom båda låter som mest, sedan låtit receivern ställa volymen. Allt låter bra förutom att man märker/hör att basen ''kommer från'' den sub som står närmast vägg( den vänstra i  bild) istället för att få en jämn bas över rummet.

 

Finns det något sätt att jämna ut, eller är det ända raka att flytta den högra subben till samma avstånd från vägg som den vänstra?. Får inte med hela rummet på bild men här mått:

 

Vänsterbas 1,20cm från vägg

Högerbas 2,30cm från vägg

 

 

 

 

Bifogad fil(er)



#2

Postad 28 juni 2019 - 18:53

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Vilken delningsfrekvens har du och är dom annars helt lika?

#3

Postad 28 juni 2019 - 19:08

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Den vänstra står närmare sin sidovägg...eller menade du att de står 1,2 och 1,3 meter från sidoväggarna inte cm från väggen med duken?



#4

Postad 28 juni 2019 - 19:55

dan_88
  • dan_88
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Den vänstra står närmare sin sidovägg...eller menade du att de står 1,2 och 1,3 meter från sidoväggarna inte cm från väggen med duken?

Precis, Den vänstra står närmare sin sidovägg. Jag mätte den vänstra subben från dess sidovägg (1,2 meter) och mätte den högra subben från dess sidovägg (2,3meter) 

 

Vilken delningsfrekvens har du och är dom annars helt lika?

 

Mina högtalare är specade till 90hz så jag delar vid 100hz i förstärkaren och på subbarna har 110hz. Dom är lika och båda är lika gamla (Elac 2030)



#5

Postad 28 juni 2019 - 20:18

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Stäng av en och se om samma fenomen hörs, sen bytar du o kollar av den andra.

Om det hörs Ok med 1 sub i båda fallen så hade jag satt ihop dom så nära varandra det går.



#6

Postad 28 juni 2019 - 20:30

dan_88
  • dan_88
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Stäng av en och se om samma fenomen hörs, sen bytar du o kollar av den andra.

Om det hörs Ok med 1 sub i båda fallen så hade jag satt ihop dom så nära varandra det går.

 

Detta ska jag definitivt testa, Återkommer imorgon under dagen med svar.



#7

Postad 28 juni 2019 - 20:40

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Jag skulle testa ha subbarna på 80 bara för att se om du fortfarande kan lokalisera den, det är troligtvis pga hög delning som ljudet blir riktningskänsligt. En medelnivå kansje är att dela på 90.

Annars så kan du ju också höjja gain på högra eller sänka på vänstra, starta med 3db skillnad. Man brukar säga att en vägg ger 3db ekstra men här får du laborera lite, den står ju inte sååå närma.

Redigerat av Demon Slayer, 28 juni 2019 - 20:43.


#8

Postad 28 juni 2019 - 21:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Detta ska jag definitivt testa, Återkommer imorgon under dagen med svar.

Det som misstänker händer är att group delay (fas) är skev pga olika avstånd till väggar.

Det betyder inte att den högra ensam kommer låta relativt ok iaf med tanke på mindre stöd av sidovägg.

Med så olika förutsättningar som subsen har så borde dom korrigeras olika för att kunna spela bra ihop.

 

Att dela vid 100hz ska inte vara något problem egentligen och givetvis kan du testa med 90hz med.

Rent teoretiskt är det ingen bra matchning du har mellan front/sub, man brukar säga att man vill dela ca1oktav över -3dB på frontarna.

Men tyvärr så tummas det hårt på det för att hålla ner storleken på LCR på bekostnad av välljud.



#9

Postad 28 juni 2019 - 22:26

dan_88
  • dan_88
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Jag skulle testa ha subbarna på 80 bara för att se om du fortfarande kan lokalisera den, det är troligtvis pga hög delning som ljudet blir riktningskänsligt. En medelnivå kansje är att dela på 90.

Annars så kan du ju också höjja gain på högra eller sänka på vänstra, starta med 3db skillnad. Man brukar säga att en vägg ger 3db ekstra men här får du laborera lite, den står ju inte sååå närma.

Kan testa med 80hz, men vet inte om det är safe för högtalarna egentligen? Ok minska lite på gainen på vänstra ska testas imorgon, testar med minska med - 3db

 

 

Det som misstänker händer är att group delay (fas) är skev pga olika avstånd till väggar.

Det betyder inte att den högra ensam kommer låta relativt ok iaf med tanke på mindre stöd av sidovägg.

Med så olika förutsättningar som subsen har så borde dom korrigeras olika för att kunna spela bra ihop.

 

Att dela vid 100hz ska inte vara något problem egentligen och givetvis kan du testa med 90hz med.

Rent teoretiskt är det ingen bra matchning du har mellan front/sub, man brukar säga att man vill dela ca1oktav över -3dB på frontarna.

Men tyvärr så tummas det hårt på det för att hålla ner storleken på LCR på bekostnad av välljud.

Tyvärr blir nästa steg 80hz i receivern, Med korrigeras olika är det att jag bör prova mig fram med olika fas inställningar? Låta gainen vara lika runt 75db i lyssnings position på varje enskild subb?. 

 

Förklara gärna vidare med dela 1oktav -3b på frontarna, Är inte så insatt i detta (förstår helt enkelt inte :blush: )  Vill gärna får en bra matching mellan front och sub. 

 

Passar på och tackar för hjälpen .:GRiFFiN:.  &  johan b-lund



#10

Postad 28 juni 2019 - 23:23

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 1

80hz känns lågt då frontarna faller naturligt där och det kan/kommer ge dig problem, antagligen i form av en stor utsläckning.

Mer om delningen längre ner.

 

Nu vet vi inte än vad som verkligen sker, testar du var sub för sig så borde det ge oss ett svar.

 

Group delay visar skillnaden mellan elektrisk signal och ljudet som kommer från högtalaren + rummets påverkan.

Så din vänstra sub har ett visst stöd av sidoväggen vilket ger en förstärkning, den förstärkningen är inte perfekt i tid vilket inte är hela världen.

Din högra sub har inte det stödet och tittar vi över tid så vid den tidpunkten vänster sub har rumsstöd då har höger inget stöd alls.

Det kommer skapa skev fas och ett group delay som ser ut som en berg o dalbana och en frekvensgång därefter.

 

Vrider du fasen då vrider du fasen då gör det över hela arbetsområdet så dåliga avsnitt kan bli bra men bra kommer bli dåliga.

Det är ett verktyg man kan använda om man inte kan justera front/sub i tid i sin förstärkare, man böjer då signalen så dom ska passa ihop.

Det kan vara din lösning men att göra det med öra är inte det lättaste, om det nu går i ditt fall.

 

Säg att du har två subutgångar på receivern och kan justera dom oberoende av varandra, då hade du kunnat komma närmare långt närmare.

 

 

Delningsfrekvens, generellt och vi bortser från passiva filter.

 

Ett delningsfilter skapar alltid fasfel men om högpass/lågpass har samma branthet så blir problemet minimalt.

Så subbens högpassfilter matchar LCR:s högpass och summan blir rak frekvensgång över delningsfrekvensen.

Brantheten berättar hur många dB som kapas för var oktav och oftast har en receiver minst 12dB:s branthet men bör ha minst 24dB imo.

 

Säg att en frontare har -3dB @ 100hz, alltså den faller naturligt då, hur brant den faller det vet vi inte utan att mäta.

Precis som med ett filter så drar fasen i väg.

 

När du sedan lägger på ett filter över det frekvensspannet som högtalaren faller då kommer högtalaren att falla brantare och då matchar det inte subens filter plus att fasen åker all världens väg.

 

Som jag skrev ovan så vill man helst ligga 1 oktav över där en högtalare faller naturligt o räknar man på det då ger det mening.

 

Säg att  -3dB är vid 50hz och du lägger ett filter vid 100hz med 24dB:s branthet, då kommer det ge påverkan under 50hz.

Men vid 50hz är nu nivån 24dB lägre så det är försumbart.

Har vi då -3dB vid 80hz och delar vid 100hz då kommer påverkan nästan direkt, högtalaren faller tvärbrant och du kommer få ett stort hål i frekvensgången.

 

 

Jag hoppas du hänger med :)


Redigerat av johan b-lund, 28 juni 2019 - 23:25.


#11

Postad 28 juni 2019 - 23:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Bilder säger mer än ord, ta det mer som exempelbilder för det är är med/utan rumskorrigering i form av Dirac.

Men det kan ge dig en bild av hur saker hänger ihop o mitt fall så är det rumsresonanser plus en skorsten som är problemet.

När en högtalare faller naturligt så sker samma sak, titta runt 20hz så ser du när mina faller naturligt.

 

Se grön/gul kurva under 100hz

pfhuG8s.png

 

 

Det är rumspåverkan som skapar berg o dalbanan.

Nästa bild är group delay, alltså hur mycket fördröjning där är mellan signal och ljud.

Titta hur grön/gul graf ser ut vid 50-60hz och hur frekensgången ovan ser ut vid 50-60hz

Under 20hz händer det också en massa konstigheter, det är där dom har sin -3dB punkt

bwotZp4.png


Redigerat av johan b-lund, 28 juni 2019 - 23:47.


#12

Postad 29 juni 2019 - 14:39

dan_88
  • dan_88
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Ok har då testat lite fram och tillbaks. Har delningen fortfarande på 100hz då 80hz inte känns rimligt med tanke på övriga högtalare rullar av vid 90hz.

 

Provade med en sub i taget och märker att när jag endast har den högra igång( Den utan väggstöd) så går det inte lokalisera vart ljudet kommer ifrån och den fyller rummet bra. Kör jag med den vänstra som har väggstöd så går det direkt lokalisera ljudet. Provade att sänka gain något på (vänster sub) och det hjälpte, men inte tillfredsställande( har iofs, kunnat sänka mer)…. Men i alla fall testade vidare. Provade lite fram och tillbaks med fasen och kom fram till att vid 180 låter dom mest, började skramla i rutorna också vid denna inställningen så det bör också vara ett kvitto att det spelar högst där.

 

Så då tänkte jag att då vrider jag ner fasen på den vänstra med väggstöd till 0 grader( hade båda subbarna tidigare på 20 grader) och låter den högra på 180 grader... Detta tyckte jag lätt helt OK, Men så slog med mig att det kanske är dumt att ha subbarna på olika fasdelning??.. båda står ju vid samma vägg och intill fronthögtalarna, Slutade med att jag har båda nu på 180 grader samt att jag fick vrida ner gainen på vänstra en bit till.

 

Detta tycker jag initialt låter OK, Men har bara gjort en snabb utvärdering än, Bör kolla igenom någon/några filmer 

 

Antar jag borde vara på rätt väg nu. Rummet är inte ju inte direkt perfekt, två öppningar in till rummet en på samma sidovägg som vänstra subben och den öppning vid samma vägg som soffan.

 

 

johan b-lund Har fått läsa flera gånger och kollat på graferna på det du förklarar men tror jag börjar snappa upp :).,



#13

Postad 29 juni 2019 - 15:13

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Hej Dan Jag skulle testa att sänka delningen på den basen du hör, dela den på 80 Hz.

#14

Postad 29 juni 2019 - 15:22

dan_88
  • dan_88
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Hej Dan Jag skulle testa att sänka delningen på den basen du hör, dela den på 80 Hz.

 

Hej MikaelJ  Tack detta bör jag testa, Menar du sänka delningen i receivern eller på själva subben? För i receivern kan jag bara ställa in båda samtidigt.



#15

Postad 29 juni 2019 - 15:33

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Jag skulle sänka i båda men börja på basen

#16

Postad 29 juni 2019 - 17:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Såvida du inte spelar vrålhögt så tror jag det enda som händer med låg delning är att det blir ett hål i ljudet, det är vad johan snackar om och grunden til att man ska överlappa lite så att man får jämnt tryck i hela frekvensspektret. Det är såklart väldigt viktigt och kan vare en stor parameter til att få ljudet att sitta "som en kula" jag tänkte mest att du måste testa lite olika saker för det är då man lär sig och ibland kan en teoretiskt fel inställning ge bra resultater eller iaf ge en aha upplevelse.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.