Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Nikon D40/D40x *

1328 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1251

Postad 21 maj 2009 - 12:32

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

  • 1 793 inlägg
  • 0

Jag tänkte kolla lite vilka funktioner folk använder mest för att ta korten? Kör ni på med Auto hela tiden eller ställer ni in egna på P eller M ? Eller kör ni med dom förvalda funktionerna? Närbild, Sport, Barn etc?

Jag är på jakt efter ett Macro objektiv, vilket är mest prisvärt och bäst? Funderar på att leta efter ett begagnat!

Tack på för hand!

Jag kör mest på A (bländarstyrd automatik är det väl), så jag väljer bländare och så väljer kameran slutartid. Fast man får hålla koll på tiden när man kör handhållet så den inte blir för lång. Ställer bara om till auto när jag ber någon annan ta kort ;) Har aldrig använt någon av de färdiga programmen. Kör helt manuellt i början och nu ibland när man använder stativ och har kontroll på motivet.
Ändrar ganska mycket ljusmätningen och hur autofokusen jobbar, sedan jag gick över till RAW nästan hela tiden kör jag vitbalansen mest auto och meckar inte så mycket med den.

När det gäller macro är jag ingen expert men vet att Tamron har ett 90mm som verkar poppis och prisvärt. Tror det finns lite andra trådar specifikt om macro-objektiv om du letar.

#1252

Postad 21 maj 2009 - 13:13

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Jag tänkte kolla lite vilka funktioner folk använder mest för att ta korten?

Jag kör mest A (bländarprioritet). Sedan använder jag gärna Auto-ISO om jag fotograferar i skiftande ljusförhållanden. När det gäller ljusmätning, så använder jag exponeringslåsningen flitigt (AE-L) i kombination med centrumvägd mätning.

Ang. makro så har jag ett Tamron 90 2.8 (med fokusmotor). Fungerar väldigt bra till just makro, men känns lite begränsande i övrigt. Det är faktiskt så att jag ofta hellre tar närbilder med mitt 55-200VR än använder mitt 90mm objektiv.

Här kan du se bilder tagna med Tamron 90 (alla är inte tagna i "makro"-läget:
http://www.flickrive...ol/interesting/

Bifogar en liten bild från min D40:
Bifogad fil  tamron90.jpg   251,86K   0 Antal nerladdningar

Tamron 90 fungerar även bra som porträtt objektiv, men det gör även mina andra objektiv också ;) (bortsett från 18-55).

slaffe, vad har du för några objektiv idag?

#1253

Postad 21 maj 2009 - 14:59

slaffe
  • slaffe
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Jag kör mest A (bländarprioritet). Sedan använder jag gärna Auto-ISO om jag fotograferar i skiftande ljusförhållanden. När det gäller ljusmätning, så använder jag exponeringslåsningen flitigt (AE-L) i kombination med centrumvägd mätning.

Ang. makro så har jag ett Tamron 90 2.8 (med fokusmotor). Fungerar väldigt bra till just makro, men känns lite begränsande i övrigt. Det är faktiskt så att jag ofta hellre tar närbilder med mitt 55-200VR än använder mitt 90mm objektiv.

Här kan du se bilder tagna med Tamron 90 (alla är inte tagna i "makro"-läget:

Bifogar en liten bild från min D40:
Bifogad fil  tamron90.jpg   251,86K   0 Antal nerladdningar

Tamron 90 fungerar även bra som porträtt objektiv, men det gör även mina andra objektiv också ;) (bortsett från 18-55).

slaffe, vad har du för några objektiv idag?

Hej! Tack för posten!

Jag är nybörjare innom fotografering och kan inte speciellt mycket, men försöker snappa upp lite här och där. Jag köpte Nikon D40 med kit objektiv, beställde ytterliggare ett i förra veckan som kom igår, ett Nikon 55-200 4-5,6 DX AF-S VR objektiv. Men jag vill kunna ta riktiga närbilder också.

För tillfället kör jag bara på dom förvalda funktionerna och Auto mestadels. Har inte försökt mig på att ändra så mycket själv.

#1254

Postad 25 maj 2009 - 21:48

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
Gjorde en bild för att visa hur jag får bort moiré från mina bilder. Fotograferar alltid i JPEG + RAW, så det var lätt att göra en jämförelse. RAW-bilden är inläst i Capture One utan att skärpa har lagts på (drog ned skärpan till 0!). Bilderna är 100% crop.

Postad bild

Moiré är annars svårt att få bort från JPEG utan att skada skärpan. RAW bilden är inte felfri, men moiré är knappast något som märks i utskrift.

Hoppas detta även visar vad ni som fortfarande håller fast vid JPEG missar :D Detta gäller endast D40 då D40x/D60 har annan sensor med kraftigare antialias-filter (som förhindrar moiré och klipper detaljer).

#1255

Postad 31 maj 2009 - 22:33

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Intressant med raw bilderna!!

Men har stött på ett problem med min d40 som jag inte känner igen. Jo när jag fotar i antingen M,S P eller A blir bilderna extremt mörka, kameran varnar för "för ljustmotiv" och slutaren rasslar annorlunda mot vad jag är van. Spelar ingen roll om jag har full bländare, och slutar tiden på 15`" och iso 800 med blixt på dagen. Det blir kolsvart med små siluetter. Växlar jag över till de andra programmen blir bilden perfekt.

Vad har hänt. Kan vara jag som missat nått har nämligen bytt menysystem till classic.

#1256

Postad 01 juni 2009 - 06:17

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Om motivet är för ljust ska du ju ha så lite bländare som möjligt, och en snabb slutartid!

#1257

Postad 01 juni 2009 - 06:55

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Om motivet är för ljust ska du ju ha så lite bländare som möjligt, och en snabb slutartid!

Hans problem var ju dock att bilderna blev mörka/svarta trots inställningarna han hade. Något dom verkligen inte borde bli på ljusa dagen när man har full bländare, iso 800, blixt och den slutartiden. Eller har jag fel?

Redigerat av Unregistered2d8d729c, 01 juni 2009 - 07:04.


#1258

Postad 01 juni 2009 - 07:55

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Aah, då fattar jag! Tänkte lite fel bara! :)

#1259

Postad 01 juni 2009 - 08:42

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Hans problem var ju dock att bilderna blev mörka/svarta trots inställningarna han hade. Något dom verkligen inte borde bli på ljusa dagen när man har full bländare, iso 800, blixt och den slutartiden. Eller har jag fel?



Precis! Något e skumt, ska testa fler saker idag kanske nått jag har missat. Det tråkiga är att det är över ett år sedan jag köpte den. (mars 08)

#1260

Postad 01 juni 2009 - 08:51

Unregisteredf4c610b4
  • Unregisteredf4c610b4
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Intressant med raw bilderna!!

Men har stött på ett problem med min d40 som jag inte känner igen. Jo när jag fotar i antingen M,S P eller A blir bilderna extremt mörka, kameran varnar för "för ljustmotiv" och slutaren rasslar annorlunda mot vad jag är van. Spelar ingen roll om jag har full bländare, och slutar tiden på 15`" och iso 800 med blixt på dagen. Det blir kolsvart med små siluetter. Växlar jag över till de andra programmen blir bilden perfekt.

Vad har hänt. Kan vara jag som missat nått har nämligen bytt menysystem till classic.


Det där låter skummt.

Kan du lägga upp någon exempelbild här? Kanske att man se från exif-data vad som inte står rätt till.

#1261

Postad 01 juni 2009 - 09:11

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Det där låter skummt.

Kan du lägga upp någon exempelbild här? Kanske att man se från exif-data vad som inte står rätt till.



Ah det löste sig, kollade själv på exif, och började testa lite grejer bländaren var mindre än jag trodde, och exponeringskompenseringen tror jag det heter ? Var ställd på minus 5. Jag som trodde jag kunde min kamera ut å in :) Farligt att låta den ligga ett bra tag och ha ställt in massa knepiga grejer och sedan glömmer man det.

Tack för erat engagemang !!


Mvh Victor

#1262

Postad 01 juni 2009 - 21:55

Mangz
  • Mangz
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Någon som har koll på om D40 finns för ca 2999:- någonstans nu?
Typ extra priser som det inte skyltas med så mycket.
Helst i Göteborg :)

#1263

Postad 02 juni 2009 - 21:08

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0

Ah det löste sig, kollade själv på exif, och började testa lite grejer bländaren var mindre än jag trodde, och exponeringskompenseringen tror jag det heter ? Var ställd på minus 5. Jag som trodde jag kunde min kamera ut å in ;) Farligt att låta den ligga ett bra tag och ha ställt in massa knepiga grejer och sedan glömmer man det.

Tack för erat engagemang !!


Mvh Victor

Vad lustigt.. en tjejkompis till mig berättade häromdagen att hennes bilder blev alldeles vita vad hon än fotade. Jag funderade lite kring vad det kunde vara. Någon dag därpå fick jag möjlighet att kolla på kameran, och såg på några sekunder: exponeringskompensationen var på +4.0 :)
Jag tror jag vet varför det blev såhär: man kör ju ibland på M, och då ställer man ju slutartiden med ratten och bländaren med samma ratt, fast man håller in exp.komp.knappen också. Jag antar att hon försökt ändra bländaren i tex A, genom att hålla in knappen och vrida på ratten... när hon trodde att hon körde på M dvs.

Mangs: D40 har ju slutat tillverkats sen ett tag, så det som finns kvar är bara restlager hos återförsäljarna. De vill nog gärna bli av med dem, så det skulle inte förvåna mig om det kommer lite erbjudanden nu före sommaren. Den som lever får se.


MVH

Redigerat av halmstaden, 02 juni 2009 - 21:09.


#1264

Postad 02 juni 2009 - 23:31

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Vad lustigt.. en tjejkompis till mig berättade häromdagen att hennes bilder blev alldeles vita vad hon än fotade. Jag funderade lite kring vad det kunde vara. Någon dag därpå fick jag möjlighet att kolla på kameran, och såg på några sekunder: exponeringskompensationen var på +4.0 ;)
Jag tror jag vet varför det blev såhär: man kör ju ibland på M, och då ställer man ju slutartiden med ratten och bländaren med samma ratt, fast man håller in exp.komp.knappen också. Jag antar att hon försökt ändra bländaren i tex A, genom att hålla in knappen och vrida på ratten... när hon trodde att hon körde på M dvs.

Mangs: D40 har ju slutat tillverkats sen ett tag, så det som finns kvar är bara restlager hos återförsäljarna. De vill nog gärna bli av med dem, så det skulle inte förvåna mig om det kommer lite erbjudanden nu före sommaren. Den som lever får se.


MVH

´
Kan nog vara så, har bytt menysystem så kände inte igen allt. Lite pinsamt men gött att det löste sig!

Mvh

#1265

Postad 03 juni 2009 - 07:39

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0

Någon som har koll på om D40 finns för ca 2999:- någonstans nu?
Typ extra priser som det inte skyltas med så mycket.
Helst i Göteborg ;)

Elgiganten, Bäckebol hade för en vecka sen. 2995:-

#1266

Postad 04 juni 2009 - 11:15

Mangz
  • Mangz
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Får åka och kolla. Fattar inte hur folk kan bjuda över 3000:- på tradera för en kamera som är 1 år gammal :D

#1267

Postad 04 juni 2009 - 11:25

Zaxo
  • Zaxo
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ringde precis elgiganten och frågade. Inga kvar :/
Media markt har också slut, men ska tydligen få in fler snart.

#1268

Postad 04 juni 2009 - 13:38

Mangz
  • Mangz
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Mediamarkt kör en drive nu i helgen. Massa rea tydligen. D40 kostar 2999:- Sony A300 + 2 objektiv 5999:-

#1269

Postad 05 juni 2009 - 12:38

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0

Får åka och kolla. Fattar inte hur folk kan bjuda över 3000:- på tradera för en kamera som är 1 år gammal :)



vadå inte alla behöver en d90 eller dyrare.. för 3000pix är en d40 fortfarande prisvärd och räcker gott för dom flesta.

#1270

Postad 05 juni 2009 - 12:57

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

  • 1 793 inlägg
  • 0

vadå inte alla behöver en d90 eller dyrare.. för 3000pix är en d40 fortfarande prisvärd och räcker gott för dom flesta.

Jo fast att köpa en begagnad D40 för 3000 känns ju lite fjantigt om man kan få en flång ny med garanti för samma pris, eller tom ännu billigare på vissa ställen.

#1271

Postad 20 juli 2009 - 20:14

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Någon som vet om D40 fortfarande går att få tag på för en billig slant?

Redigerat av Unregistereda73534df, 20 juli 2009 - 20:22.


#1272

Postad 20 juli 2009 - 22:15

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Polariseringsfilter fungerar inte på kittobjektivet va? Eftersom fokuseringsringen snurrar längst ut?

Tack på förhand..

#1273

Postad 24 juli 2009 - 17:40

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Polariseringsfilter fungerar inte på kittobjektivet va? Eftersom fokuseringsringen snurrar längst ut?

Tack på förhand..

UV-filter fungerar ju utmärkt så jag ser ingen anledning varför inte polariseringsfilter skulle fungera.

Har en fråga angående D40 autofokus. Kan man ställa in så kameran använder alla tre punkter samtidigt istället för bara en åt gången?

#1274

Postad 24 juli 2009 - 18:40

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Polariseringsfilter fungerar inte på kittobjektivet va? Eftersom fokuseringsringen snurrar längst ut?

Tack på förhand..

Det fungerar, men ett pol-filter består utav två linser och man justerar mängden polariserande effekt genom att vrida rund filtrets yttre lins-del. Problem kan uppstå om man vill ha 100% polarisering, om man sedan fokuserar så att hela filtret roterar ändras också själva effekten.
Man måste alltså sköta filterjusteringen som det absolut sista man gör innan bilden tas. :)

Redigerat av Velodynamic, 24 juli 2009 - 18:41.


#1275

Postad 24 juli 2009 - 18:51

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Det fungerar, men ett pol-filter består utav två linser och man justerar mängden polariserande effekt genom att vrida rund filtrets yttre lins-del. Problem kan uppstå om man vill ha 100% polarisering, om man sedan fokuserar så att hela filtret roterar ändras också själva effekten.
Man måste alltså sköta filterjusteringen som det absolut sista man gör innan bilden tas. :)

Har aldrig haft problem med polfilter på kitobjektivet trots att det roterar vid fokus. Det rör sig endast ett par millimeter och det ska mycket till för att det förstör en bild :) Fotografera som vanligt och bry dig inte om att "bättre vetande" säger att det inte fungerar. Jag har tagit mina bästa bilder med kitobjektivet och polfilter :P

#1276

Postad 24 juli 2009 - 19:08

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Javisst, det är klart vill man ha maffigare färger och minskade speglingar är ju ett pol-filter alltid bättre än helt utan. Det lilla roteringsbekymmret kan ju tänkas på ifall man står inför valet utav olika objektiv.
Men har man redan filtergänga som rör på sig så -skit samma and "go for it", gör det bästa utav situationen och byt för all del inte objektiv bara enbart för den lilla detaljens skull. :) :)

#1277

Postad 24 juli 2009 - 20:49

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Ingen som vet hur det ligger till med D40n? Går det att ställa in så kameran använder alla tre fokuspunkter samtidigt istället för bara en åt gången?

#1278

Postad 25 juli 2009 - 01:52

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Ingen som vet hur det ligger till med D40n? Går det att ställa in så kameran använder alla tre fokuspunkter samtidigt istället för bara en åt gången?

Visst går det att göra. Heter "Closest subject" i kameran, där kameran väljer fokuspunkt åt en. I autoläget så är detta aktiverat som standard.

#1279

Postad 25 juli 2009 - 11:01

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Visst går det att göra. Heter "Closest subject" i kameran, där kameran väljer fokuspunkt åt en. I autoläget så är detta aktiverat som standard.

Men då använder ju kameran inte alla tre samtidigt utan hittar det närmaste objektet och fokuserar sedan med en AF-punkt?

Redigerat av Unregistereda73534df, 25 juli 2009 - 11:03.


#1280

Postad 25 juli 2009 - 11:08

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Fast fokusen kan ju inte ligga på tre olika ställen samtidigt :) Personligen litar jag aldrig på att kameran väljer rätt fokuspunkt, så jag använder alltid den mittersta och komponerar om bilden när jag har satt fokus på rätt ställe.

#1281

Postad 25 juli 2009 - 17:11

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Fast fokusen kan ju inte ligga på tre olika ställen samtidigt :) Personligen litar jag aldrig på att kameran väljer rätt fokuspunkt, så jag använder alltid den mittersta och komponerar om bilden när jag har satt fokus på rätt ställe.

Nej det kan den ju inte så klart, vad dum jag är. Jo jag väljer fokuspunkt jag också, känns bättre :)

#1282

Postad 25 juli 2009 - 21:10

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Personligen litar jag aldrig på att kameran väljer rätt fokuspunkt, så jag använder alltid den mittersta och komponerar om bilden när jag har satt fokus på rätt ställe.

Samma här! Men har upptäckt att auto-läget är perfekt när man lämnar över kameran till någon annan :)

#1283

Postad 25 juli 2009 - 21:26

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Oki gött att det funkade, då va jag ju inte helt ute å seglade när jag inte trodde att de skulle fungera med polariseringsfilter. Men dessa filter ligger väll på runt 500:-? Kanske lika bra att vänta tills man köpt 18-50 2,8 då :)

Redigerat av wictor, 25 juli 2009 - 21:27.


#1284

Postad 25 juli 2009 - 22:21

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Oki gött att det funkade, då va jag ju inte helt ute å seglade när jag inte trodde att de skulle fungera med polariseringsfilter. Men dessa filter ligger väll på runt 500:-? Kanske lika bra att vänta tills man köpt 18-50 2,8 då :)

Då får du inget filter så billigt :P Tycker att fördelen med kitobjektiver är att det bara är 52mm filtergänga (samma som 55-200VR, 35mm 1.8 och 50mm 1.8) :) Sen skulle jag tro att 18-55:an är skarpare än 18-50 vid f/8 såvida du inte menar Nikons 17-55 :D. Jag kör mest med polfilter på landskapsbilder med moln och blå himmel och då ligger jag gärna runt f/5.6 i bländartal.

#1285

Postad 26 juli 2009 - 08:29

netza
  • netza
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hur gör man när man väljer fokuspunkt? Går det att bläddra mellan dem?

#1286

Postad 26 juli 2009 - 09:37

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

  • 1 793 inlägg
  • 0
Du väljer fokuspunkt med styrkorset, höger / vänster.

#1287

Postad 26 juli 2009 - 14:04

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Då får du inget filter så billigt :) Tycker att fördelen med kitobjektiver är att det bara är 52mm filtergänga (samma som 55-200VR, 35mm 1.8 och 50mm 1.8) :D Sen skulle jag tro att 18-55:an är skarpare än 18-50 vid f/8 såvida du inte menar Nikons 17-55 :P. Jag kör mest med polfilter på landskapsbilder med moln och blå himmel och då ligger jag gärna runt f/5.6 i bländartal.


hehe Jo jag såg detta, jag och min kamera frälsta kollega kollade på detta idag. 1600:- hittade jag ett filter för :)
Efter att ha spanat efter ett nytt objektiv i flera omgångar så har jag bara kommit fram till att 18-50 2,8 sigma är det rätta. (eller ?) Bara att börja spara :D

#1288

Postad 26 juli 2009 - 18:02

netza
  • netza
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Du väljer fokuspunkt med styrkorset, höger / vänster.


hm....måste man ha en speciell inställning för det? för min fortsätter byta till där den får bäst fokus och struntar i att jag vill byta.

#1289

Postad 27 juli 2009 - 08:34

fredst
  • fredst
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Nån som säljer sin D40? =)
PM

#1290

Postad 27 juli 2009 - 11:07

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

  • 1 793 inlägg
  • 0

hm....måste man ha en speciell inställning för det? för min fortsätter byta till där den får bäst fokus och struntar i att jag vill byta.

En snabb kik i manualen visar att det bara är vid tagningslägena makro och sport som fokusläget är låst till mitten, de andra ska gå att ställa in själv verkar det som.

#1291

Postad 29 juli 2009 - 23:16

fredst
  • fredst
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Nåt ställe som man kan köpa en D40 under 3k?

#1292

Postad 30 juli 2009 - 19:59

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0
nja den har ju slutats tillverkas för länge sen, men på blocket säljs dom för 3000-3500 ser jag.

#1293

Postad 30 juli 2009 - 20:16

fredst
  • fredst
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

nja den har ju slutats tillverkas för länge sen, men på blocket säljs dom för 3000-3500 ser jag.


ja suck. mer än de kostade nya för 1 månad sedan. får väl vänta på D3000 då :)
(har iofs svårt att tänka mig att de är helt borta överallt.. morr.. varför köpte jag inte för några veckor sedan?)

#1294

Postad 31 juli 2009 - 18:31

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0
det är ju fortfarande väldigt okej pris , nikon är relativt prisvärd även begagnat om man hittar nån i bra skick. eller spara å vänta på en d3000 den ska kosta 5000 om priset stannar där.

#1295

Postad 09 oktober 2009 - 20:37

Ouchbeck
  • Ouchbeck
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
...

Redigerat av Ouchbeck, 30 september 2014 - 12:17.


#1296

Postad 11 oktober 2009 - 19:55

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Jag skulle nog ta en titt på ett Nikon 55-200VR. Är förvånansvärt bra trots att det är ganska litet och lätt. Och du får bildstabilisering som kan krävs med lång fokallängd (200 mm) och inte allt för stor max bländare (5.6 som minsta f-tal) om det inte är så ljust ute.

#1297

Postad 11 oktober 2009 - 20:00

HmSRodge
  • HmSRodge
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Jag skulle nog ta en titt på ett Nikon 55-200VR. Är förvånansvärt bra trots att det är ganska litet och lätt. Och du får bildstabilisering som kan krävs med lång fokallängd (200 mm) och inte allt för stor max bländare (5.6 som minsta f-tal) om det inte är så ljust ute.


Håller med där, har både Nikon 55-200VR samt Tamron 70-300 och jag använder 55-200 mer än vad jag använder 70-300.
Gillar inte riktigt AF som finns i Tamron, den känns seg jämfört med Nikon

#1298

Postad 02 december 2009 - 16:12

rjn
  • rjn
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Någon som vet vad det är för storlek på linslocket? Mitt försvann någonstans i Italien :)

Hittade dessa på cyberphoto.se men vet inte vilken som passar. Tacksam för hjälp!

Nikon objektivlock LC-52, 52mm
Nikon objektivlock LC-62, 62mm
Nikon objektivlock LC-67, 67mm
Nikon objektivlock LC-72, 72mm
Nikon objektivlock LC-77, 77mm

hade

#1299

Postad 02 december 2009 - 16:15

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Någon som vet vad det är för storlek på linslocket? Mitt försvann någonstans i Italien :)

Nikon objektivlock LC-52, 52mm borde passa ;)

#1300

Postad 06 december 2009 - 08:50

Unregistered2209dd1a
  • Unregistered2209dd1a
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hej,

Min dotter har en D40 och och önskar sig ett objektiv i julklapp - ett objektiv med lågt skärpedjup och jag tror det skall användas till porträtt (zoom kan jag tro). Jag har väldigt dålig koll och hoppas på tips från er.

Har sett olika typer av vad som kallas makro-tuber som är väldigt billiga -
Hur funkar en sådan? - är det något att ha?

Hälsar Steffo



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.