Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad att tänka på vid dragning av högtalarkabel vid renovering

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 oktober 2023 - 20:11

Novania
  • Novania
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hejsan,

Vi har ett rum i källaren som blev skadat pga av läckage på entreplan som vi just nu renoverar.
I och med detta så passar jag på att förbereda för 7.1.2 (troligtvis blir det bara ett 5.1.2 i verkligheten) system i ett rum som är 17 kvm stort. Inte det mest optimala rummet då det finns 2 dörrar på väggen där TV är mest lämpad att sitta och en till dörr på ena kortsidan, men har ingen annan möjlighet så det får bli så.
Golvet är betongplatta, frigolit, spånskivor och heltäckningsmatta. Till tak är det 2,3 m innan innertaket börjar och med 30 cm utrymme till nästa våningsplan isolerat med glasfiberull.
Just nu är innegolvet och innertaket borta.

Vet inte riktigt hur jag skall gå vidare med att dra flexrör och högtalarkabel. Vill ha det så estetiskt snyggt som möjligt och säkerställa att inte ljud letar sig upp till rummet ovan pga av för mycket håltagning i innertaket.

- Skall jag skära spår i frigoliten (känns dumt att kompromissa med isolering på bottenplatta)?
- Sätta kabelkanaler längs taket och dra via dom.
- Kabelkanaler längs taket och bygga ut liten ”plattform” runt om så att man kan lägga ledlist för indirekt ljus och dölja kabelkanaler för att synas nerifrån.
- Dra flexrör under innetaket. Bara rören som sticker ut genom små hål eller dra rör fram till dosor där högtalarkabel kan ligga rullad tills vi är redo att installera högtalare i framtiden (har vanlig 5.1 stereo idag) och med vanliga täcklock.
- Behöver jag isolera med något annat utöver glassfiberull? Kommer ljud leta sig igenom genomföringen om jag går via taket och hur gör jag bäst för att motverka detta?

Vad tycker ni jag skall göra? Har just nu tid att göra det mesta innan hantverkare kommer och lägger golv och sätter nytt innertak.

#2

Postad 19 oktober 2023 - 14:18

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Det var många olika sätt att dra kablar och det finns ett till som kan göras i efterhand. Jag har köpt golvlister man kan ha kablar i till mitt hembiorum.



#3

Postad 19 oktober 2023 - 17:27

Novania
  • Novania
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Ja, men golvvägen är inte riktigt bra för mig. Det hade varit enklast om jag kunde ha haft lister på golvet som man kan dra kablar igenom, men jag har dörrar på båda sidorna om TV och hade tänkt att ha spelkonsol och anläggningen nedanför så jag måste utgå ifrån där. Har inget bra sätt att passera dörrarna om jag inte går ovanför dom.

Redigerat av Novania, 19 oktober 2023 - 18:12.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.