Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8,03 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 8,62 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 8,64 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8,78 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

#1701

Postad 29 november 2008 - 08:53

anru
  • anru
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Hej!
Jag är ny på forumet och håller på att samla info så att jag kan köpa rätt eee pc. Vilka är för och nackdelarna med att köra linux resp xp. Det är mer minne på linux-burkarna har det stor betydelse. Jag skall köpa en dator till min inte allt för datorintresserade vuxna dotter. Bara i hopp om att det skall vara lättare att få kontaktmed henne.
Funderar på om det skall vara en linux eller en xp maskin. Går det att köra vista på på 901:an?
Själv kör jag mycket bildeditering så jag är van att behöva massor av minne och hd-utrymme. Jag har väl druga 400gb bilder på min stationära dator. Så jag får ju ångest när jag ser hur lite minne det är på 901:an. Dottern skall ju bara skriva på den och surfa lite och hoppas jag kunna chatta. Räcker 901:anDå?

Enligt denna artikel så väljer de flesta kunder xp framför linux Asus dumpar Linux
Köpte själv en linux-variant och började med Xandros, ersatte det med Ubuntu men efter några dagar installerade jag windows xp. Största fördelarna med 901 tycker jag är batteritiden och den låga ljudnivån. Den lilla storleken börjar jag tycka är en nackdel eftersom texten på skärmen är liten ochdet är små knappar på tangentbordet. Den lilla systempartitionen på 4 GB är också ett hinder vid uppdateringar av Windows och installation av program. Det kräver att man har litet koll på hur man installerar saker på sin dator. Har även råkat ut för en diskkrasch på den inbyggda ssd-disken så jag vet inte om den är något bättre än en traditionell hårddisk när det gäller driftsäkerhet.

Själv har jag börjat snegla på eee pc 1000H som har en större skärm, större tangentbord och en 160 GB hårddisk för ungefär samma pris. Den känns litet mer som en riktig dator men är tyngre och låter litet mer. Skärmen har samma upplösning som 901 vilket betyder att du inte ser en större yta men texten blir däremot större och mer lättläst.

#1702

Postad 29 november 2008 - 12:29

nukie
  • nukie
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Har ikväll varit på Expert stormarknad bäckebol och fyndat en 901:a för 2700:- i samband med öppnandet av mediamarkts nya butik. En svart XP-modell blev det.

Är galet nöjd med det priset, vet inte om det kommer att vara kvar tills imorgon men är det någon i Göteborg som är på jakt efter en 901 kan det ju vara värt att ringa och kolla.

MVH


Fanns där några andra modeller? 901 med linux eller 1000H?

#1703

Postad 29 november 2008 - 16:10

verbal
  • verbal
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
nukie:

Nej, det fanns bara 901 med XP, å andra sidan var priset så lågt att du lätt kan kompensera de 8 GB med ett snabbt minneskort, för min del var det perfekt då jag inte kan tänka mig köra linux.
Oavsett har jag väldigt svårt att se att priset skulle vara kvar fortfarande, det var ju rätt speciellt i samband med invigningen, dagen efter kanske, men flera dagar efter verkar otroligt.

#1704

Postad 29 november 2008 - 21:59

falai
  • falai
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ett par frågor om eee pc 901:

Är den tyst jämfört med "vanliga" bärbara datorer?
och blir den lika varm att ha i knäet?

#1705

Postad 29 november 2008 - 22:48

ellanbellan
  • ellanbellan
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
901 har en ssd disk, dvs den snurrar inte sådär förbannat som andra datorer gör, och därför är den väldigt tyst. Inte 100 procent knäpptyst men som en mac ungefär.

Angående värme så sitter jag med den på nakna lår och det känns mest behagligt.

#1706

Postad 29 november 2008 - 23:22

falai
  • falai
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

901 har en ssd disk, dvs den snurrar inte sådär förbannat som andra datorer gör, och därför är den väldigt tyst. Inte 100 procent knäpptyst men som en mac ungefär.

Angående värme så sitter jag med den på nakna lår och det känns mest behagligt.


Ok, tack för svaren :)

Men hur ligger det till med värmen vid tangentbordet/touchpad'en?

Vissa datorer blir ju svinheta där, men det får man väl leva med :(

#1707

Postad 30 november 2008 - 13:41

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Kan bara informera alla som tänkt köpa 901:an för att använda till msn/skype videosamtal. Msn fungerar inte alls, videon hackar något kopiöst och det är helt omöjligt att höra vad en andra parten säger. Skype fungerar bättre men laggar väldigt mycket för att videosamtalet skall bli användbart. Har kört med wlan men även testat med trådat lan och får något bättre resultat då men fortfarande helt oacceptabelt.
Har uppdaterat drivisar och så på grafiken och titta på video och så fungerar bra. Har även testa olika tider på veckan och dygnet med hänsyn till nätbelastning.

Har ni andra samma erfarenhet eller har jag något knas i min? kör med xp pro.

#1708

Postad 01 december 2008 - 00:13

dyrcz
  • dyrcz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Kan bara informera alla som tänkt köpa 901:an för att använda till msn/skype videosamtal. Msn fungerar inte alls, videon hackar något kopiöst och det är helt omöjligt att höra vad en andra parten säger. Skype fungerar bättre men laggar väldigt mycket för att videosamtalet skall bli användbart. Har kört med wlan men även testat med trådat lan och får något bättre resultat då men fortfarande helt oacceptabelt.
Har uppdaterat drivisar och så på grafiken och titta på video och så fungerar bra. Har även testa olika tider på veckan och dygnet med hänsyn till nätbelastning.

Har ni andra samma erfarenhet eller har jag något knas i min? kör med xp pro.

Jag kör Skype videosamtal utan några konstigheter, funkar utmärkt genom w-lan. Har inte hunnit testa Msn ännu. Jag kör en 901GO och kan varmt rekomendera denna.

/dYrczan

#1709

Postad 01 december 2008 - 20:34

Hddan
  • Hddan
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Enligt denna artikel så väljer de flesta kunder xp framför linux Asus dumpar Linux
Köpte själv en linux-variant och började med Xandros, ersatte det med Ubuntu men efter några dagar installerade jag windows xp. Största fördelarna med 901 tycker jag är batteritiden och den låga ljudnivån. Den lilla storleken börjar jag tycka är en nackdel eftersom texten på skärmen är liten ochdet är små knappar på tangentbordet. Den lilla systempartitionen på 4 GB är också ett hinder vid uppdateringar av Windows och installation av program. Det kräver att man har litet koll på hur man installerar saker på sin dator. Har även råkat ut för en diskkrasch på den inbyggda ssd-disken så jag vet inte om den är något bättre än en traditionell hårddisk när det gäller driftsäkerhet.

Själv har jag börjat snegla på eee pc 1000H som har en större skärm, större tangentbord och en 160 GB hårddisk för ungefär samma pris. Den känns litet mer som en riktig dator men är tyngre och låter litet mer. Skärmen har samma upplösning som 901 vilket betyder att du inte ser en större yta men texten blir däremot större och mer lättläst.


Tack för svaret!
Det blev en 1000H. Den fungerar hur bra som helst! Massor med batteritid och hyggligt snabb om man håller på med lite kontorsgöromål och lite internettande. Så liten och behändig. Den blir nog en bra present. Höger shift är en katastrof ur ergonomisk synvinkel. Annars är jag supernöjd och imponerad av den lilla burken.

#1710

Postad 03 december 2008 - 21:36

Unregistered847b0a9f
  • Unregistered847b0a9f
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej, jag har nu haft en 901 asus eee ett tag och fuckade upp IE , installerade betan 8.0 och kan nu inte använda IE längre överhuvudtaget så jag tänkte att jag skulle ge mig på nLite installtion istället när jag nu ändå behöver installera om. MEN. jag får det nu inte att fungera. har testat med massa olika guider på internet och kryssat för muti proccessor och drivers osv. Jag får ett felmedelande typ 1 minut in istalltionen, inte ens kommit ditt man partionerar och formaterar (varenda gång) spelar ingen roll vad jag har för inställningar i nLite!)
det står "session3_initialization_failed"

Jag undrar nu om det har något med min XP version som jag använder i nLite för den är SP 3 och undrar om det innebär några problem?
Det intressanta är om någon skulle kunna ladda upp eran iso fil som ni har lagt in på minnet på "skickafilen.se" så jag kan få använda den om det visar sig att det är fel på min version av XP som inte fungerar med nLite? (givetvis utan cdkeyn såfall) den vill jag inte ha. och inlägget är inte tänkt för att sno keyn om någon tror det.

Eller om det är någon som har några andra lösningar.
Tack på förhand
/Ramsus Åkerström

#1711

Postad 05 december 2008 - 10:47

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Alltså det är ju sorligt hur dom har översatt eee storage, dom kunde låtit bli och kör engelska istället.
Kolla in detta bara: http://www.eeestorag...ial/quickstart/
Ändra språk till svenska längst ner på sidan om du inte kommer till den svenska varianten direkt.

Redigerat av Termos, 05 december 2008 - 10:48.


#1712

Postad 07 december 2008 - 16:46

Unregisteredd1a8fe77
  • Unregisteredd1a8fe77
  • Forumräv

  • 583 inlägg
  • 0
Någon som har den vita varianten?
Dustin har beräknad leverans 15 dec för den.
http://www.dustinhom...5010201052.aspx

#1713

Postad 08 december 2008 - 20:31

Asus901go3g
  • Asus901go3g
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Frågade en säljare på SIBA i Barkarby idag om EEE901GO har Bluetooth och han bekräftade att så är fallet.
Har han rätt ? Jag har hört olika åsikter om detta.
FÖRVIRRANDE, kan någon som köpt från Siba bekräfta?

#1714

Postad 09 december 2008 - 18:18

Metalizer_MT2
  • Metalizer_MT2
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Är det någon som har köpt ny SSD till sin eee 901? Hur fungerar det med den interna("snabba") SSDn och den "långsamma" om man ska byta så byter man ju den långsamma och vill ha operativet på den, kan man fixa det?

Jag har kollat på dom här:
http://www.mydigital...Mini PCI-e SSDs

Någon som beställt från dom? Hur fungera det?

#1715

Postad 11 december 2008 - 08:33

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Min jäkla systemdisk är konstant full, fattar inte varifrån xp hittar får all data, har uppdateringar avstängda och ingen hybernatefil som tar plats heller, har i princip avinstallerat allt som går men fortfarande kan jag få "ont om ledigt diskytrymme" titt som tätt.
Ingen annan som har samma problem som jag?

#1716

Postad 12 december 2008 - 13:46

atiko
  • atiko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Många program lägger sig på C disken vare sig man vill eller inte. Jag har en "ful" lösning på det problemet, men det fungerar felfritt och är lätt att genomföra. Jag har inte haft problem med utrymmet på C efter att jag gjorde det här för några månader sedan.

Junction Link Magic är ett program som enkelt låter dig skapa länkar mellan olika mappar, en länk mellan C:\Program Files\ till D:\Program Files\ innebär alltså att båda sökvägarna i praktiken går till D:\Program Files\.

1.Ladda ned och installera Junction Link Magic på den större disken.
2. Starta om datorn i felsäkert läge.
3. Kopiera allt innehåll i C:\Program Files\ till D:\Program Files\C\. Mappen på C disken skall nu vara helt tom.
4. Starta Junction Link Magic
Klicka på "Create"
I det vänstra fältet (host folder) väljer du C:\Program Files\
I det högra fältet (target folder) väljer du D:\Program Files\C\
Klicka på "Create"

Nu har du garanterat lite mera plats på C, då motsträviga program tvingats till D disken. Rent funktionsmässigt har ingenting ändrats, allt fungerar precis som vanligt.

Under C:\WINDOWS kan du ta bort alla mappar som börjar med $, dessa innehåller information som gör det möjligt att avinstallera Windowsuppdateringar, men tar också upp mycket platts. Fungerar allt som det ska efter en uppdatering kan du lugnt ta bort dem.

Skulle du mot förmodan fortfarande ha problem föreslår jag att du installerar WinDirStat och använder det för att analysera och finna de stora utrymmesbovarna på C disken.

Redigerat av atiko, 12 december 2008 - 14:02.


#1717

Postad 12 december 2008 - 16:00

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Tack så mycket för tipsen atiko. Nu vet jag vad jag skall göra i helgen :rolleyes: Återkommer med resultat...

#1718

Postad 13 december 2008 - 23:25

mrfredde
  • mrfredde
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Frågade en säljare på SIBA i Barkarby idag om EEE901GO har Bluetooth och han bekräftade att så är fallet.
Har han rätt ? Jag har hört olika åsikter om detta.
FÖRVIRRANDE, kan någon som köpt från Siba bekräfta?



Köpte min på siba i Malmö och den har inte BT.

Redigerat av mrfredde, 14 december 2008 - 12:50.


#1719

Postad 15 december 2008 - 18:01

Decket
  • Decket
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Vad tror folk om 901:ans prisbild? När ska man köpa? Kan det bli några reor efter jul? Tänkte försöka köpa en på mellandagsrean. Tycker bara att priset har stått still rätt rejält den senaste tiden, borde den inte krascha snart?

#1720

Postad 16 december 2008 - 08:46

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

Vad tror folk om 901:ans prisbild? När ska man köpa? Kan det bli några reor efter jul? Tänkte försöka köpa en på mellandagsrean. Tycker bara att priset har stått still rätt rejält den senaste tiden, borde den inte krascha snart?


Kan bara hålla med, har varit nästan samma pris sedan den introducerades. Expert sålde den dock för 2700 under en dag och Westium hade gjort fel så den listades för 3200, strax efter sänkte Radars priset till 3150 men när Westuim korrigerat sitt fel och Radars upptäckt detta så höjde de priset med 350 igen. Tror definitivt att den sjunker efter jul. Hade tänkt att ge en i julklapp till grabben men det blir nog en födelsedagspresent istället.

#1721

Postad 18 december 2008 - 00:52

Unregistered5a1898e4
  • Unregistered5a1898e4
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej!
Jag köpte en ASUS Eee PC 901 Linux Xandros (4+16 GB SSD kort). Jag tröttnade på Linux (kan inte heller) efter ett tag, raderat (formaterat) och installerat WIN XP. Den fungerar perfekt men jag har vissa frågor om det…
1.Visar inte återstående tid eller procent av batteriet (längst ner i höger hörnan)…
2.Visar inte Super Hybrid Engine valmöjligheter…
3.”Direkttangent” 3 och 4 går inte att aktivera (trotts att ligger progr. på dem)…
4.Knappen ”vila skärmen” (vänster knapp högst upp), går inte att aktivera.
Allt fungerade på Linux men inte nu på XP. Jag har installerat Support CD Rev.1.2 som innehåller WIN drivers till ASUS och jag har kollat BIOS också (hittade ingen förändring på inställningarna jämföra med tidigare).
Vad har jag gjort fel och hur ska jag går vidare att de knapparna blir användbara på XP ?

#1722

Postad 19 december 2008 - 02:30

mrfredde
  • mrfredde
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Hej Alla

La in xp på en eeepc som levereraades med linux, funkar riktigtbra förutom en sak, den enda funktionsknappen som funkar är viloläget.

Nån som har nån ide om hur man fixar detta?

#1723

Postad 20 december 2008 - 14:47

dgordon
  • dgordon
  • Forumräv

  • 671 inlägg
  • 0
Hej,

Jag funderar på en Eee PC 900 (har ett pristak på 2000kr), Linux.

Kan man ansluta en extern dvd-brännare, finns det drivrutiner?
Kan man ansluta en extern skärm, 1680x1050 upplösning?
Externa hårddiskarm funkar det?

Funkar det att logga in på banken med Linux-varianten (Handelsbanken, Skandiabanken, Försäkringskassan tex) ?

/tack för svar!

Redigerat av dgordon, 20 december 2008 - 15:23.


#1724

Postad 20 december 2008 - 20:49

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Hur stor plats tar era Windowsmappar?

Jag körde en nLitad installation (ganska hårt nedbantad). Har nu installerat Office, Firefox samt lite annat. Min Windowsmapp tar 909MB! Jag kör CCleaner samt har städat bort alla Windowsuppdateringar och har tempfiler på annan plats.

Några förslag på hur mana kan få ner storleken?

#1725

Postad 22 december 2008 - 03:58

jioop
  • jioop
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hejsan.

Jag köpte mig precis en eee PC 901 12gb windows versionen.
Jag upplever att det är för trångt med 4gb för windows. Jag har behov av att installera dåligt programmerade installationsfiler som installerar mjukvaran på C först, och sen packar upp det en gång till på C om man vill installera det på en annan disk. Detta är helt omöjligt då det krävs minst 3gb ledigt utrymme för att göra detta.
Alltså kan jag inte installera all mjukvara jag behöver på min eee PC, och den köptes bara för att köra dessa program.

Jag har därför några frågor som jag hoppas få hjälp med.
Går det att byta ut någon av SSD diskarna som sitter i? Och i så fall, vilken modell av SSD är det jag behöver, 2,5" eller annat, S-ATA gränssnitt?
Går det att installera operativsystem på SD-kort och köra detta SD-kort som C:? Om det fungerar, blir det för slött?
Detta är den billigaste lösningen då vettig SSD kostar runt 2500kr.
Jag har tittat på detta SD-kort - SanDisk Ultra II SDHC 16GB - det har 15mb/s läs och skriv hastighet. Jag är inte ute efter att slå världsrekort i att boota, jag vill helt enkelt bara kunan köra mina program, surfa lite och då skulle jag vara glad. Bör dock inte ta mer än max fem minuter att starta datorn, annars blir man lätt trött på att vänta

Jag måste säga att jag blev negativt överaskad när jag fick mitt exemplar, trodde helt enkelt att det va EN disk på 12gb, inte två, 4gb respektive 8gb, då hade jag helt enkelt köpt Acer One 150 i stället.
C: måste vara minst 6gb i mitt fall.
Några tips?

Tacksam för svar


*EDIT*
Min variant är en senare revision, så 1,8" diskar med ZIF connector är inte möjlig. Annars hade detta kunnat vara ett alternativ till billig lagring, men tyvärr

Redigerat av jioop, 22 december 2008 - 05:44.


#1726

Postad 22 december 2008 - 15:43

Decket
  • Decket
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Hej,

Jag funderar på en Eee PC 900 (har ett pristak på 2000kr), Linux.

Kan man ansluta en extern dvd-brännare, finns det drivrutiner?
Kan man ansluta en extern skärm, 1680x1050 upplösning?
Externa hårddiskarm funkar det?

Funkar det att logga in på banken med Linux-varianten (Handelsbanken, Skandiabanken, Försäkringskassan tex) ?

/tack för svar!


Jaa, du. Först och främst så är du ju inne på den officiella tråden för 901 inte 900.
Man kan självklart ansluta DVD-brännare som ansluts via usb-ingången. Kolla bara i förväg så att du tar ett märke som har drivrutiner som stödjer linux... om du nu ska köpa en version med linux. Extern skärm fungerar bra, tror inte att du lyckas få så hög upplösning på skrivbordet dock. Det är det kanske någon annan som vet. Externa hårddiskar fungerar även de... självklart.

#1727

Postad 02 januari 2009 - 13:45

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

Hej,

Jag funderar på en Eee PC 900 (har ett pristak på 2000kr), Linux.

Kan man ansluta en extern dvd-brännare, finns det drivrutiner?
Kan man ansluta en extern skärm, 1680x1050 upplösning?
Externa hårddiskarm funkar det?

Funkar det att logga in på banken med Linux-varianten (Handelsbanken, Skandiabanken, Försäkringskassan tex) ?

/tack för svar!


Jag lyckas inte få 1680x1050 på min externa, jag kan ställa in upplösningar över den men inte just den storleken, stör mig väldigt på detta. Har t.o.m. försökt att göra egna drivrutiner med powerstrip men dom fungerar bara ibland. Jag får köra 1400x1050 näe 1680x1050 inte finns att välja, dock ställer sig alltid datorn om till 1024x768 så fort jag startar upp datorn eller växlar till extern från den interna skärmen. Har en viewsonic 22" lcd.

Oj, såg nu att du referera till 900, jag kör 901:an, vet inte om det är skillnad.

Redigerat av Termos, 02 januari 2009 - 13:46.


#1728

Postad 03 januari 2009 - 05:38

atiko
  • atiko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Låter skumt det där termos, 1680x1050 fungerar som sagt för mig. Har svårt att tänka mig någon anledning till dina problem.

#1729

Postad 03 januari 2009 - 10:00

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

Låter skumt det där termos, 1680x1050 fungerar som sagt för mig. Har svårt att tänka mig någon anledning till dina problem.


Jag skulle tro att det beror på att windows hela tiden tolkar skärmen som en "default lcd 1024x768" skärm. Den accepterar inte drivisarna på något sätt. Men konstigt som sagt att man inte kan välja just 1680x1050 mer än ibland. Det roliga är att windows ibland får för sig, när jag väl fått 1680x1050, att "oj jag måste ställa om mig till 1024 igen", detta kan ibland ske när man startar ett program eller helt spontant. Gav upp efter 1 dags trixande och installerande av drivisar...får helt enkelt leva med det.

#1730

Postad 08 januari 2009 - 22:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
MediaMarkt har ett utskick idag om en ASUS 904HD med Intel Atom N270 processor, 160GB HDD etc och jag hittar ingen sådan, kan det var felskrivning, priset känns i alla fall rätt 2990:-

#1731

Postad 09 januari 2009 - 19:52

BahaMas
  • BahaMas
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Funderar på en sån här liten rackare att ta med på längre utlandsvistelse. Behöver egentligen bara något som man kan surfa och spela musik via (har en stor ipod men man kanske vill redigera sina spellistor i itunes under tiden). Jag förutsätter att den har allt som krävs för trådlös surfning och installation av enklare program som typ itunes.

Är det någon som haft med sig datorn på resor? Är den stryktålig och enkel att ha med sig?

#1732

Postad 09 januari 2009 - 20:22

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

Funderar på en sån här liten rackare att ta med på längre utlandsvistelse. Behöver egentligen bara något som man kan surfa och spela musik via (har en stor ipod men man kanske vill redigera sina spellistor i itunes under tiden). Jag förutsätter att den har allt som krävs för trådlös surfning och installation av enklare program som typ itunes.

Är det någon som haft med sig datorn på resor? Är den stryktålig och enkel att ha med sig?


Jag har med mig min jämt när jag åker på längre trippar och det är suveränt, både batteritid och storleken funkar mycket bra. Mer stryktålig än en annan bärbar vet jag inte om den är, men jag lägger den i medföljande fodral och pular ner den i någon väska där den får plats. Så jäkla skönt att slippa en extra dataväska att ha med sig och vid tågresor så himla skönt att bara ta fram den med en hand och lägga den i knät.
Jag kör iTunes på den också och det funkar bra. Surfa fungerar bra också.

Hoppas det hjälper dig lite

#1733

Postad 10 januari 2009 - 01:55

Kafir
  • Kafir
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Ok, för ett tag sen när jag fick reda på att 901 GO inte hade BT så tänkte jag att jag skulle vänta ytterliggare ett tag för att se om 901 GO med BT skulle komma till Sverige. Nu harjag omvärderat detta hela, jag har insett att det inte är nån mening att vänta längre, priset på 3999kr är faktiskt bra, tror faktiskt inte det kommer att rasa så himla mycket inom närmaste tiden, det har ju faktiskt t o m talats om prishöjningar inom elektronikbranschen, bl. a på kronans försvagning emot andra valutor. BT är en underbar grej men har insett att så himla viktigt är det trots allt inte, för mig är 3G funktionen det centrala, Det jag annars också väntade på var ett ännu bättre batteri, har för mig att 901 GO säljs med 8700mh batteri utomlands men ej med de svenska varianterna. Batterikapacitet är viktigt men man kan ju alltid köpa det där 8700 batteriet, har för mig att jag sett det nånstans. Den där prylen med att man endast kan uppnå 7,2 hsdpa med Tre verkar inte stämma, läste nånstans nån som körde Telenor med den hastigheten efter lite nedladdning av nån drivrutin så det var falskt alarm, verkar funka som det ska.Vad gäller WiFi så tror jag inte heller att man kommer att stöta på problem med att det inte är det senaste utan endast 802.11b/g eller vad tror ni? Så på det hela taget så inser jag att det är bara att köpa, kommer bättre saker hela tiden, dags att bli mobilt uppkopplad nu, ingen anledning att vänta, förstår inte dom som köper netbooks utan 3G, för mig så framstår 901 GO som den just nu bästa och mest utlimata på marknaden. Alltså; dags för köp:

Problemet är att återförsäljarna är riktigt ruttna på information av spec. vad gäller Eee 901 GO

https://www.prisjakt...kt.php?p=360851


När man lista 901 GO på Prisjakt så visar återförsäljarnas specifikationer på olika uppfigter gällande specifikationer, på vissa ställen (tex radars.se)är det endast 512 mb cache och 0,9 i processorhastighet medans på andra ställen (tex NetonNet) så är det 1,6 i hastighet och 1 Gb i ram, har jag missat något? Är det bara fel i infon eller rör det sig om olika spec:ade 901 GO varianter?

Tacksam för info för en vill slänga in en beställning nu i helgen!

Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!

#1734

Postad 10 januari 2009 - 02:56

Kafir
  • Kafir
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Ser att jag blandat ihop processor cache (512) och RAM minne, men frågan kvarstår; är det skillnad på de olika Eee 901 GO (3G) som finns ute på den svenska marknaden ?

Här är en sak till för att göra det hela än mer förvirrande; på Netonnet.se så ska deras 901 GO ha Trådlöst WLAN 802.11n!!!? Alltså 802.11n och inte 802.11b/g som hos andra försäljare. Vad gäller?

Redigerat av Kafir, 10 januari 2009 - 02:59.


#1735

Postad 14 januari 2009 - 13:40

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
snabb fråga:

om jag vill beställa 2 gb minne till min eee pc 901.
vilken ska jag välja på dustin.se då?
gärna länk.

tack!

#1736

Postad 25 januari 2009 - 16:35

Symmetry
  • Symmetry
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej, jag har följt denna guiden när jag ska fixa XP på ett usbminne.
http://www.eeeguides.com/2007/11/installing-windows-xp-from-usb-thumb.html

I guiden står det:
"The script will ask you if its ok to format drive T:. This is just a temp drive the program creates to cache the windows installation files. Press Y then enter.

Detta dyker inte upp, utan den säger:
"The virtual disk driver is not running.
Temporary Virtual Drive T: Created, lets Format it
Den angivna enheten finns inte.
Tempdrive T: Not formatted - program will be Ended"


Vad kan vara fel??

Redigerat av Symmetry, 25 januari 2009 - 16:35.


#1737

Postad 28 januari 2009 - 00:36

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Här är en sak till för att göra det hela än mer förvirrande; på Netonnet.se så ska deras 901 GO ha Trådlöst WLAN 802.11n!!!? Alltså 802.11n och inte 802.11b/g som hos andra försäljare. Vad gäller?



Det där är ju inte 901 GO! Det är ju vanliga 901:an därför har den wlan 802.11n.

#1738

Postad 29 januari 2009 - 23:35

danyboyj
  • danyboyj
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Tjenare.
Jag sitter här med Asus Eee PC 904 hd och sladden till laddaren har blivit attackerad av en kanin. Jag har sökt runt och letat efter en original laddare men de enda jag hittar är laddare till 901.
Är det samma laddare till dessa? Vore toppen om nån kan svara på detta eller vet om var man kan köpa en laddare till Asus Eee pc 904.

12 v 3 A

#1739

Postad 01 februari 2009 - 10:42

Gocra
  • Gocra
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Allvarliga problem med min Asus eee 901 Go

Hej! Min Asus eee 901 Go pajade redan efter ett par veckors användning. Datorn fastnar tidigt i uppstarten när den försöker få fatt på master-driven och det går inte att komma in i bios. Datorn verkar fungera lite mer normalt när jag plockar ur SSD-hårddisken. Antingen är det moderkortet det är fel på eller så är det SSD-hårddisken. Har ni något tips på vad jag kan göra utom att skicka datorn och hårddisken till garantireparation i Holland? Jag skulle gärna göra en säkerhetskopia först och sedan radera hårddisken innan jag skickar iväg den. Går det att läsa SSD-hårddisken exempelvis i en Dell Inspiron 9300, som har något slags minikortsplats? Kan jag någonstans i Stockholm som hastigast låna en SSD-disk för Asus 900/901 för att kolla huruvida det är min SSD-disk som är trasig? Eller kan jag få sätta in min SSD-disk i någons 900/901 för att se om den fungerar som den skall i en annan dator? Finns det kanske någon som har en adapter som gör att man kan köra SSD-disken externt via usb? Det verkar svårt att få fatt på sådana adaptrar än så länge. Jag skulle också kunna beställa en Runcore SSD från England, men det kostar mer än 700 kr och det verkar som en lite onödig kostnad.

Om du bor i Stockholm och har en Asus 900/901 som jag snällt nog kan få göra en felsökning med så skulle du kunna skicka ett SMS till 46 735 348 974. Eller maila info @ dynamism.se (utan mellanrum i adressen).

#1740

Postad 02 februari 2009 - 20:39

dyrcz
  • dyrcz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Allvarliga problem med min Asus eee 901 Go

Hej! Min Asus eee 901 Go pajade redan efter ett par veckors användning. Datorn fastnar tidigt i uppstarten när den försöker få fatt på master-driven och det går inte att komma in i bios. Datorn verkar fungera lite mer normalt när jag plockar ur SSD-hårddisken. Antingen är det moderkortet det är fel på eller så är det SSD-hårddisken. Har ni något tips på vad jag kan göra utom att skicka datorn och hårddisken till garantireparation i Holland? Jag skulle gärna göra en säkerhetskopia först och sedan radera hårddisken innan jag skickar iväg den. Går det att läsa SSD-hårddisken exempelvis i en Dell Inspiron 9300, som har något slags minikortsplats? Kan jag någonstans i Stockholm som hastigast låna en SSD-disk för Asus 900/901 för att kolla huruvida det är min SSD-disk som är trasig? Eller kan jag få sätta in min SSD-disk i någons 900/901 för att se om den fungerar som den skall i en annan dator? Finns det kanske någon som har en adapter som gör att man kan köra SSD-disken externt via usb? Det verkar svårt att få fatt på sådana adaptrar än så länge. Jag skulle också kunna beställa en Runcore SSD från England, men det kostar mer än 700 kr och det verkar som en lite onödig kostnad.

Om du bor i Stockholm och har en Asus 900/901 som jag snällt nog kan få göra en felsökning med så skulle du kunna skicka ett SMS till 46 735 348 974. Eller maila info @ dynamism.se (utan mellanrum i adressen).


Jag tror att jag kan hjälpa dig. Om du fortsvarande behöver hjälp så kan du maila mig på [email protected] /dYrczan

Redigerat av dyrcz, 02 februari 2009 - 20:40.


#1741

Postad 22 februari 2009 - 19:11

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Hur i hela friden roterar jag tillbaka skärmen som nu visar liggande bild.
Hittar inget i manualen.

Har för övrigt kikat på det mesta och velat fram o tillbaka, men nu har jag äntligen köpt en eee901XP och är mer än positivt överraskad av dess byggkvalitet och funktioner. Jag kan t.o.m skriva som vanligt på den, med lite mer fel förstås, och fort går det.

#1742

Postad 01 mars 2009 - 10:47

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

Hur i hela friden roterar jag tillbaka skärmen som nu visar liggande bild.
Hittar inget i manualen.

Har för övrigt kikat på det mesta och velat fram o tillbaka, men nu har jag äntligen köpt en eee901XP och är mer än positivt överraskad av dess byggkvalitet och funktioner. Jag kan t.o.m skriva som vanligt på den, med lite mer fel förstås, och fort går det.

Du kan ändra roteringen genom att trycka ctrl-alt och piltangenterna för att växla mellan olika roteringar.

#1743

Postad 02 mars 2009 - 19:23

kluckan
  • kluckan
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag har en asus eee pc901 med linux men jag tycker att den är för kompliserad och vill ha windows på den. Flera av de program jag använder finns bara till windows. Min fråga hur svårt är det att få den till windows? Kan jag men hjälp av en extern cd-läsare få till windows på den? Kan jag ha vanliga xp eller måste jag ha en nerbantad version?

#1744

Postad 03 mars 2009 - 19:05

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

Jag har en asus eee pc901 med linux men jag tycker att den är för kompliserad och vill ha windows på den. Flera av de program jag använder finns bara till windows. Min fråga hur svårt är det att få den till windows? Kan jag men hjälp av en extern cd-läsare få till windows på den? Kan jag ha vanliga xp eller måste jag ha en nerbantad version?

Jag kör med en nedbantad version funkar bra, den enda som är krav som jag vet är att det måste finnas med minst SP2 på installationsskivan för xp. Med det går ju baka in iom nlite bantning.

#1745

Postad 04 mars 2009 - 18:44

henel321
  • henel321
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Jag har en asus eee pc901 med linux men jag tycker att den är för kompliserad och vill ha windows på den. Flera av de program jag använder finns bara till windows. Min fråga hur svårt är det att få den till windows? Kan jag men hjälp av en extern cd-läsare få till windows på den? Kan jag ha vanliga xp eller måste jag ha en nerbantad version?


Jag installerade Windows XP Pro på min 901GO med hjälp av ett USB-minne... Det var inte svårt men det var en rejäl radda med instruktioner och det gällde att hålla tungan rätt i mun.

Använde mig av denna instruktion: http://www.eeeguides...-usb-thumb.html

Ganska skönt i efterhand att ha en USB som man kan installera XP från på andra burkar dock, så det känns som ett jobb som kommer betala igen sig faktiskt.


//H

#1746

Postad 10 mars 2009 - 16:20

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Går 901 att använda med något program som usb-host så man från en PC kan kika ner i ssd eller ett sd-card?

#1747

Postad 19 mars 2009 - 06:32

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Någon som vet var originalladdaren finns att köpa eller en motsvarande lika liten, eller mindre? Gärna med lång sladd från ac-dc omvandlaren?

Någon som bytt c: från 4GB till en större som man kan se börjar annonseras, i alla fall i asiatiska länder?

Jag upptäckte att om man komprimererar c: får man loss ca 600MB i alla fall i min config. Har inte sett några problem med program eller att det saktar ner programkörningen.

#1748

Postad 19 mars 2009 - 13:58

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Men herregud..
Stämmer detta??
2 diskar i 901an?? För sammanlagt 12GB??

Aja.. Det förklarar varför jag inte kunde få ihopa diskarna när jag nu försöker mig på Windows 7 på min 901a.. Och inser nu att det verkligen kommer skita sig då ju.. hahaha.. ;)

#1749

Postad 19 mars 2009 - 15:45

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Men herregud..
Stämmer detta??
2 diskar i 901an?? För sammanlagt 12GB??

Aja.. Det förklarar varför jag inte kunde få ihopa diskarna när jag nu försöker mig på Windows 7 på min 901a.. Och inser nu att det verkligen kommer skita sig då ju.. hahaha.. ;)


Det finns ju större och snabbare att köpa numera, funderar på det, har mycket jobb med att kunna hålla c: ren. Under tiden man installerar program och uppdateringar skapas ju tempfiler som kräver utrymme.

#1750

Postad 19 mars 2009 - 18:48

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Ska faktiskt ge det ett försök.. Gör som så att gamla D får bli C för att 7 ska få plats.. Ska nämligen mest ha spotify och kanske msn på.. ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.