Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

NAS till filmotek

38 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 september 2016 - 19:49

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 0
Jag sitter och funderar pÄ vad som behövs för att kunna digitalisera hela mitt filmotek.
Är jĂ€vligt dĂ„ligt insatt i det hĂ€r men jag antar att det Ă€r en NAS jag ska ha?

I dagslÀget har jag 400+ Blu-ray och 150 HD DVD samt ett uppsjö av boxar med serier som jag hÄller pÄ att göra om till .mkv med hjÀlp av MakeMKV. Jag plockar bort överflödiga ljudspÄr och text för att pÄ sÄ sÀtt dra ner pÄ filstorleken utan att kompromissa pÄ kvalitén. Rippade precis Femte elementet och dÄ landade filstorleken pÄ 27,3 GB, om vi ska ta det som ett medelvÀrde sÄ landar vi pÄ straxt under 11 TB. Jag har rippat 30st HD DVD och genomsnittsstorleken Àr dÀr 16,9 GB sÄ totalt borde det bli ungefÀr 2,5 TB.

LÀgger vi ihop dom sÄ landar vi pÄ 13,5 TB men sen tillkommer ju alla serier + lite framtida inköp sÄ om vi drar till med att jag i dagslÀget behöver 15-20 TB lagring.
Sen vill man ju ha nÄgon form av failsafe pÄ diskarna och dÄ har jag förstÄtt att man kan spegla dom för att slippa förlora data om en disk gÄr sönder, dÄ behöver jag dubbelt sÄ mycket lagringsutrymme va?

Hur sÀtter man lÀmpligast (lÀs billigast :oops: ) ihop en maskin som grejar det? Vad bör man tÀnka pÄ osv...

Jag har tittat lite pÄ diskar och dom hÀr ligger bra till i förhÄllandet pris/kapacitet https://www.inet.se/...ukt/4300105/wd- ... akt/#specs

Min önskan Àr att med en lÀmplig mediaspelare ha en snyggt och lÀttnavigerat bibliotek och smÀrtfritt strömma filmerna frÄn en NAS, kanske tom att man kan vÀlja film med sin smartphone/platta? GÄr detta att lösa?

#2

Postad 06 september 2016 - 07:09

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Sen vill man ju ha nÄgon form av failsafe pÄ diskarna och dÄ har jag förstÄtt att man kan spegla dom för att slippa
förlora data om en disk gÄr sönder, dÄ behöver jag dubbelt sÄ mycket lagringsutrymme va?

Helt riktigt, vid spegling har du "rÄd" att förlora 50% av alla diskar. Vid RAID5 kan du förlora
en disk utan att bli av med datat.

Hur sÀtter man lÀmpligast (lÀs billigast :oops: ) ihop en maskin som grejar det? Vad bör man tÀnka pÄ osv...

Har du inga Apple-prylar som ska agera uppspelare, funkar vilken skit-PC eller annan burk som NAS,
dÄ inga prestandakrav vÀrda namnet finns. Vill du bygga sjÀlv, vÀlj nÄgot med sÄ mÄnga SATA-anslutningar
som möjligt, och Ätminstone en PCIe-plats, sÄ du kan slÀnga in fler anslutningar om behovet uppstÄr.

En PC Àr i princip en oÀndlig NAS, en köpe-NAS blir inte större Àn antalet diskplatser den har.

Jag har tittat lite pÄ diskar och dom hÀr ligger bra till i förhÄllandet pris/kapacitet
https://www.inet.se/...ukt/4300105/wd- ... akt/#specs

Kör du med RAID5, kommer 4 diskar ge dig 24TB diskutrymme, i RAID1 krÀvs 6 diskar.

Min önskan Àr att med en lÀmplig mediaspelare ha en snyggt och lÀttnavigerat bibliotek och smÀrtfritt strömma filmerna frÄn en NAS,
kanske tom att man kan vÀlja film med sin smartphone/platta? GÄr detta att lösa?

Vi har ett eget subforum för mediaspelare - https://www.minhembi...p?showforum=109

#3

Postad 06 september 2016 - 08:08

wolf
  • wolf
  • LĂ€rjunge

  • 482 inlĂ€gg
  • 0

Det du beh

 

Jag sitter och funderar pÄ vad som behövs för att kunna digitalisera hela mitt filmotek.
Är jĂ€vligt dĂ„ligt insatt i det hĂ€r men jag antar att det Ă€r en NAS jag ska ha?

I dagslÀget har jag 400+ Blu-ray och 150 HD DVD samt ett uppsjö av boxar med serier som jag hÄller pÄ att göra om till .mkv med hjÀlp av MakeMKV. Jag plockar bort överflödiga ljudspÄr och text för att pÄ sÄ sÀtt dra ner pÄ filstorleken utan att kompromissa pÄ kvalitén. Rippade precis Femte elementet och dÄ landade filstorleken pÄ 27,3 GB, om vi ska ta det som ett medelvÀrde sÄ landar vi pÄ straxt under 11 TB. Jag har rippat 30st HD DVD och genomsnittsstorleken Àr dÀr 16,9 GB sÄ totalt borde det bli ungefÀr 2,5 TB.

LÀgger vi ihop dom sÄ landar vi pÄ 13,5 TB men sen tillkommer ju alla serier + lite framtida inköp sÄ om vi drar till med att jag i dagslÀget behöver 15-20 TB lagring.
Sen vill man ju ha nÄgon form av failsafe pÄ diskarna och dÄ har jag förstÄtt att man kan spegla dom för att slippa förlora data om en disk gÄr sönder, dÄ behöver jag dubbelt sÄ mycket lagringsutrymme va?

Hur sÀtter man lÀmpligast (lÀs billigast :oops: ) ihop en maskin som grejar det? Vad bör man tÀnka pÄ osv...

Jag har tittat lite pÄ diskar och dom hÀr ligger bra till i förhÄllandet pris/kapacitet https://www.inet.se/...ukt/4300105/wd- ... akt/#specs

Min önskan Àr att med en lÀmplig mediaspelare ha en snyggt och lÀttnavigerat bibliotek och smÀrtfritt strömma filmerna frÄn en NAS, kanske tom att man kan vÀlja film med sin smartphone/platta? GÄr detta att lösa?

Du behöver 3 saker:

- Lagring (med bra sÀkerhet)

- Mediaserver (för metadatahantering, transkoding etc) inkl lÀmplig programvara

- Mediauppspelare inkl programvara

 

Mitt tips Àr följande:

Synology DS416play (NAS med 4 HD-platser), pĂ„ den kör du Ă€ven mediaservern, typ Plex eller DS Video. Börja med 2 st 8TB diskar, senare kan 10TB (eller större) diskar bli billigare och vanligare. Kör dĂ„ SHR som RAID-system. Du tappar inte hĂ€lften av utrymmet utan rĂ€knar bara bort den största disken. T ex: Med 3 st 8TB diskar sĂ„ kan du anvĂ€nda 24 - 8 = 16 TB.

 

Det enklaste Ă€r att köra mediauppspelaren som en app pĂ„ TVn, funkar bra om du har en nyare smart-TV, alternativt kan man köra mediaspelaren pĂ„ en Apple TV 4. 

 

BÄde Plex och DS Video finns som appar pÄ Samsung TV, iPhone, iPad och andra enheter och du kan Àven spela upp video via webb-lÀsaren pÄ vilken dator som helst.



#4

Postad 06 september 2016 - 09:15

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 0

Okej, men nÀr jag tittar pÄ DS416 sÄ stÄr det att maximal storlek för en volym Àr 16 TB, vad innebÀr det i praktiken?

 

Jag kör filmerna pÄ projektorn sÄ en fristÄende mediaspelare Àr ett mÄste, och dÄ en som stödjer 7.1 lossless ljud, om dom fixar Atmos/DTS:X sÄ vore det ju kanon.



#5

Postad 06 september 2016 - 09:26

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Okej, men nÀr jag tittar pÄ DS416 sÄ stÄr det att maximal storlek för en volym Àr 16 TB, vad innebÀr det i praktiken?

Att du Àr körd ;)

Inte helt omöjligt att de stöder större volymer, men att du inte kan lita pÄ att du fÄr support, om det strular.
 

Kör dÄ SHR som RAID-system.

... och om NASen krashar (inte diskarna), fÄr du kanske inte ut filerna (utan att köpa en ny NAS frÄn
samma tillverkare), för du har kört en propretÀr RAID-lösning istf standard softRAID.
I det senare fallet kopplar du in diskarna till en dator, och kan lÀsa diskarna som vanligt.

lysande.
 

Det enklaste Àr att köra mediauppspelaren som en app pÄ TVn, funkar bra om du har en nyare smart-TV

Det enklaste, och Àven kortsiktigaste/sÀmsta alternativet, dÄ de flesta TV-tillverkare
slÀpper app-supporten efter ca 2 Är. Dock billigast.
 

alternativt kan man köra mediaspelaren pÄ en Apple TV 4.

Återigen ett dĂ„ligt förslag, dĂ„ det ofta stĂ€ller större krav pĂ„ NASen (lĂ€s: transcoding).
Enkel att anvÀnda, iom att du inte kan "kliva ut ur" Apples fyrkant dÀr anvÀndaren tillÄts hÀrja.

Redigerat av frollic, 06 september 2016 - 09:44.


#6

Postad 06 september 2016 - 09:51

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 0

Att du Àr körd ;)

Inte helt omöjligt att de stöder större volymer, men att du inte kan lita pÄ att du fÄr support, om det strular.
 

 

DÄ kÀnns det ju inte som ett alternativ, nÀsta steg Àr DS1515 som jag förstÄtt det? Det kÀnns kanske som det bÀsta valet om man tÀnker att man vill kunna bygga ut lagringen allteftersom behovet ökar.

 

Det Àr vÀl bÀttre att köpa en mediaspelare som tar det formatet man har (.mkv i mitt fall), transkodning Àr om jag förstÄtt det rÀtt att NASen on-the-fly gör om filerna till ett annat format?



#7

Postad 06 september 2016 - 09:55

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

DÄ kÀnns det ju inte som ett alternativ, nÀsta steg Àr DS1515 som jag förstÄtt det?
Det kÀnns kanske som det bÀsta valet om man tÀnker att man vill kunna bygga ut
lagringen allteftersom behovet ökar.

6500 för nÄgot som tar 5 diskar, yuck .... men det Àr dina pengar ;)
En dator som springar varv runt den dÀr kostar < 2000, men visst, dÄ fÄr du lÀgga
ner lite arbete sjÀlv ocksÄ, och den kommer (fysiskt) att vara större. Men du kan
i princip lÀgga till oÀndligt med disk.
 

Det Àr vÀl bÀttre att köpa en mediaspelare som tar det formatet man har (.mkv i mitt fall),

ja, imho ...
 

transkodning Àr om jag förstÄtt det rÀtt att NASen on-the-fly gör om filerna till ett annat format?

exakt.

Denna tar iofs ocksÄ bara 4 diskar, men begrÀnsar inte kapaciteten:
https://www.dustinho...uct/5010890207/
SlÀng pÄ Xpenology, och du har en anvÀndbar NAS.

Redigerat av frollic, 06 september 2016 - 10:04.


#8

Postad 06 september 2016 - 10:01

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 0

6500 för nÄgot som tar 5 diskar, yuck .... men det Àr dina pengar ;)
En dator som springar varv runt den dÀr kostar < 2000, men visst, dÄ fÄr du lÀgga
ner lite arbete sjÀlv ocksÄ, och den kommer (fysiskt) att vara större. Men du kan
i princip lÀgga till oÀndligt med disk.
 

 

Hur mycket jobb Àr det dÄ?

Jag Àr normalbegÄvad vad det gÀller datorer.

 

Vad behöver man för hÄrd och mjukvara för att fÄ det att fungera?



#9

Postad 06 september 2016 - 10:07

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 0

Kan jag anvÀnda min nuvarande dator? (Som jag satt ihop sjÀlv! :D)

 

https://www.prisjakt...=2269538&view=l

 

Den anvÀnds knappt lÀngre sÄ kan man ÄteranvÀnda (delar av) den sÄ vore det ju toppen! :)



#10

Postad 06 september 2016 - 10:10

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Kan jag anvÀnda min nuvarande dator? (Som jag satt ihop sjÀlv! :D)
 
https://www.prisjakt...=2269538&view=l
 
Den anvÀnds knappt lÀngre sÄ kan man ÄteranvÀnda (delar av) den sÄ vore det ju toppen! :)

absolut!
Den hade iofs bara fyra SATA-portar, men i övrigt Àr den fullt kapabel att köras som NAS, tom overkill.

http://news.softpedi...pc-499286.shtml
(nu rekommenderar de iofs SHR, men men ... ;) )

Redigerat av frollic, 06 september 2016 - 10:10.


#11

Postad 06 september 2016 - 10:25

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlĂ€gg
  • 0

AlltsÄ det hÀr med RAID i ett mediabibliotek med sina egna BR-rippar Àr vÀl inte nödvÀndigt? Om en disk pajjar Àr det ju bara att rippa om filmerna man förlorat i vÀrsta fall. DÄ hade jag hellre föredragit mer utrymme och kört utan failsafe, speciellt nÀr man har BD-rippar som tar sÄ mycket plats. För mig har hÄrddiskar fallerat typ 2 gÄnger i mitt liv. Men jag har kanske haft tur =)


Redigerat av Unregistered7fb84d09, 06 september 2016 - 10:32.


#12

Postad 06 september 2016 - 10:31

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 0

absolut!
Den hade iofs bara fyra SATA-portar, men i övrigt Àr den fullt kapabel att köras som NAS, tom overkill.

http://news.softpedi...pc-499286.shtml
(nu rekommenderar de iofs SHR, men men ... ;) )

 

Jag klarar mig ju pÄ 4 diskar. Kör jag pÄ 8 TB diskar och RAID5 sÄ har jag 24TB utrymme vilket rÀcker till 366 Blurays utöver alla filmer jag redan har. Det kommer jag lÄngt pÄ. :)

 

AlltsÄ det hÀr med RAID i ett mediabibliotek med sina egna BR-rippar Àr vÀl inte nödvÀndigt? Om en disk pajjar Àr det ju bara att rippa om filmerna man förlorat i vÀrsta fall. DÄ hade jag hellre taget mer utrymme och kört utan failsafe, speciellt nÀr man har BD-rippar som tar massor av plats. För mig har en hÄrddisk fallerat typ 2 gÄnger i mitt liv. Men jag har kanske haft tur =)

 

Tanken var att sÀlja av filmerna.

 

Men om vi leker med tanken pÄ att jag kör med 3 diskar och en pajjar, tappar jag ALL data pÄ alla diskarna dÄ?



#13

Postad 06 september 2016 - 10:46

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Tanken var att sÀlja av filmerna.

Fast dÄ piratkopierar du ....
 

Men om vi leker med tanken pÄ att jag kör med 3 diskar och en pajjar, tappar jag ALL data pÄ alla diskarna dÄ?

Om du kör striping, dvs RAID0, för att fÄ ut full kapacitet, ja.
DÄ kan det tom vara bÀttre att köra diskarna hela separat, 3 volymer å 8TB.

#14

Postad 06 september 2016 - 10:55

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlĂ€gg
  • 0

TÀnk pÄ att RAID inte Àr backup, men som sagt, det gÄr ju att rippa filmerna igen.

 

Kör Plex pÄ en ReadyNAS 202 (RAID 0) och anvÀnder Plex-klienten i min Samsung-tv utan transcoding. Funkar fint.

 

Backar till en ReadyNAS 104 med RAID 5.



#15

Postad 06 september 2016 - 11:01

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlĂ€gg
  • 0

http://www.techradar...-pi-nas-1315968



#16

Postad 06 september 2016 - 11:01

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 0

Fast dÄ piratkopierar du ....
 

 

Åfan, Ă€r det sĂ„ alltsĂ„? Det var mer Ă€n vad jag visste!

 

Om du kör striping, dvs RAID0, för att fÄ ut full kapacitet, ja.
DÄ kan det tom vara bÀttre att köra diskarna hela separat, 3 volymer å 8TB.

 

Det lÄter inte sÄ tilltalande, det Àr ju nÄgra timmars jobb att rippa 600 filmer...

Om jag kör diskarna separat, vilka nackdelar har det?



#17

Postad 06 september 2016 - 11:02

wolf
  • wolf
  • LĂ€rjunge

  • 482 inlĂ€gg
  • 0

Okej, men nÀr jag tittar pÄ DS416 sÄ stÄr det att maximal storlek för en volym Àr 16 TB, vad innebÀr det i praktiken?

 

Jag kör filmerna pÄ projektorn sÄ en fristÄende mediaspelare Àr ett mÄste, och dÄ en som stödjer 7.1 lossless ljud, om dom fixar Atmos/DTS:X sÄ vore det ju kanon.

 

Inga problem, dĂ„ fĂ„r du dela upp NASen pĂ„ flera volymer, det spelar ingen roll i praktiken eftersom i stort sett alla medieserverprogram klarar av att göra ett bibliotek av flera volymer (eller flera olika hĂ„rddiskar). 

Om du kör mot projektor och har höga krav pÄ ljudet sÄ rekommenderar jag en liten PC som mediauppspelare med hyfsad grafik som du kör t ex Plex eller Kodi pÄ.



#18

Postad 06 september 2016 - 11:05

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 0

 

 

Det dÀr kÀnns lite som en bondlösning om man ska anvÀnda sÄ mÄnga diskar som jag behöver. Men smidigt om man vill ha den för mindre lagring!



#19

Postad 06 september 2016 - 11:06

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Det lÄter inte sÄ tilltalande, det Àr ju nÄgra timmars jobb att rippa 600 filmer...
Om jag kör diskarna separat, vilka nackdelar har det?

Om en disk krashar torskar du innehÄllet pÄ den disken, kör du RAID0 förlorar du allt innehÄll pÄ alla diskar i RAID-set:et.

Fördelen med RAID0 Àr generellt hastigheten.

Om du kör mot projektor och har höga krav pÄ ljudet sÄ rekommenderar jag en liten PC som mediauppspelare
med hyfsad grafik som du kör t ex Plex eller Kodi pÄ.

+1 pÄ den !

Redigerat av frollic, 06 september 2016 - 19:23.


#20

Postad 06 september 2016 - 11:13

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 0

Inga problem, dĂ„ fĂ„r du dela upp NASen pĂ„ flera volymer, det spelar ingen roll i praktiken eftersom i stort sett alla medieserverprogram klarar av att göra ett bibliotek av flera volymer (eller flera olika hĂ„rddiskar). 

 

Men dÄ kan jag vÀl lika gÀrna bara smacka in 4 diskar i min befintliga dator och följa beskrivningen i frollics lÀnk? KÀnns ju lite onödigt att lÀgga flera tusenlappar pÄ en extra lÄda nÀr jag har en dator som inte anvÀnds, eller?

 

Om du kör mot projektor och har höga krav pÄ ljudet sÄ rekommenderar jag en liten PC som mediauppspelare med hyfsad grafik som du kör t ex Plex eller Kodi pÄ.

 

Vad jag har lÀst mig till (ingen egen erfarenhet) sÄ verkar det svÄrt att fÄ till en korrekt kalibrering av bilden frÄn en PC. Jag vill dessutom ha nÄgot som Àr passivt kylt och inte lÄter.

 

Jag har varit inne pÄ PC-spÄret tidigare men jag tycker att det verkar för meckigt att fÄ till det. En mediaspelare med bra fw verkar som en enklare vÀg att gÄ helt enkelt.



#21

Postad 06 september 2016 - 11:31

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 0

En annan fördel med att ÄteranvÀnda datorn Àr ju att den har en inbyggd BD-lÀsare, dÄ borde man vÀl rimligtvis kunna rippa direkt till rÀtt disk?



#22

Postad 06 september 2016 - 11:32

wolf
  • wolf
  • LĂ€rjunge

  • 482 inlĂ€gg
  • 0

Men dÄ kan jag vÀl lika gÀrna bara smacka in 4 diskar i min befintliga dator och följa beskrivningen i frollics lÀnk? KÀnns ju lite onödigt att lÀgga flera tusenlappar pÄ en extra lÄda nÀr jag har en dator som inte anvÀnds, eller?

 

 

Vad jag har lÀst mig till (ingen egen erfarenhet) sÄ verkar det svÄrt att fÄ till en korrekt kalibrering av bilden frÄn en PC. Jag vill dessutom ha nÄgot som Àr passivt kylt och inte lÄter.

 

Jag har varit inne pÄ PC-spÄret tidigare men jag tycker att det verkar för meckigt att fÄ till det. En mediaspelare med bra fw verkar som en enklare vÀg att gÄ helt enkelt.

 

En ny NAS jÀmfört med din PC Àr enklare, mindre, tystare, troligen mer driftsÀker, dyrare...det Àr bara du sjÀlv som kan vÀlja...

 

Det finns ju mini-PC som Àr vÀldigt tysta av mac mini-typ...

 

Att köpa en dedikerad mediespelare jĂ€mfört med PC Ă€r troligen billigare, enklare, mindre framtidssĂ€kert, mindre flexibelt. Även om du köper en avancerad som Dune 4K sĂ„ Ă€r det ju enbart upp till den tillverkaren att implementera nya finesser som kanske kommer, typ Dolbyvision, Atmos X2, HDR2 eller vad vet jag...det Ă€r lĂ€ttare att uppgradera en PC med nytt grafikkort.



#23

Postad 06 september 2016 - 11:37

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Jag vill dessutom ha nÄgot som Àr passivt kylt och inte lÄter.

de kan vara lika passivt kylda som en media-spelare.
 

Jag har varit inne pÄ PC-spÄret tidigare men jag tycker att det verkar för meckigt att fÄ till det.
En mediaspelare med bra fw verkar som en enklare vÀg att gÄ helt enkelt.

Enklare, men inte lika öppet, hittar du buggar fÄr du hoppas och be till gud att tillverkaren slÀpper
en update. Problemet Àr i övrig samma som för smartTV-appar, det ligger inte i tillverkarens intresse
att underhÄlla sina gamla plattformar en lÀngre tid, kostar tid och pengar, som man inte fÄr tillbaka.
Problem Àr lÀttare att lösa i/pÄ en öppen plattform, dock Àr det meckigare.

Fram till förra Äret körde jag HTPCs som slÀpptes runt 2008 (Atom 330/nVidia ION), det hade du troligen
inte kunnat göra med en mediaspelare. De funkar fortfarande, men stÄr numera som mediaspelare hos vÀnner.

Du kan ju testa att slÀnga in openELEC (eller libreELEC etc) pÄ en USB-sticka, och boota den
i din befintliga dator (det installeras inget pÄ disk), sÄ fÄr du se om du tycker det Àr för komplicerat
att sÀtta upp ...

Redigerat av frollic, 06 september 2016 - 11:54.


#24

Postad 06 september 2016 - 11:57

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 0

En ny NAS jÀmfört med din PC Àr enklare, mindre, tystare, troligen mer driftsÀker, dyrare...det Àr bara du sjÀlv som kan vÀlja...

 

Det finns ju mini-PC som Àr vÀldigt tysta av mac mini-typ...

 

Att köpa en dedikerad mediespelare jĂ€mfört med PC Ă€r troligen billigare, enklare, mindre framtidssĂ€kert, mindre flexibelt. Även om du köper en avancerad som Dune 4K sĂ„ Ă€r det ju enbart upp till den tillverkaren att implementera nya finesser som kanske kommer, typ Dolbyvision, Atmos X2, HDR2 eller vad vet jag...det Ă€r lĂ€ttare att uppgradera en PC med nytt grafikkort.

 

Men en NAS Àr vÀl essentiellt en glorifierad PC med ett specifikt anvÀndningsomrÄde? Torde dÄ inte hÄllbarheten vara ungefÀr liknande?

LjudmÀssigt gör inte NASen nÄgot om den lÄter lite, den stÄr i ett annat rum sÄ det Àr okej.

 

Suget efter 4K börjar göra sig pÄmint, funderar pÄ om Oppos kommande spelare kan vara nÄgot. DÄ kan jag ha den bÄde för uppspelning av fysisk 4K media och för uppspelning av material pÄ NASen. Oppo stödjer .mkv.

 

 

de kan vara lika passivt kylda som en media-spelare.
 
Enklare, men inte lika öppet, hittar du buggar fÄr du hoppas och be till gud att tillverkaren slÀpper
en update. Problemet Àr i övrig samma som för smartTV-appar, det ligger inte i tillverkarens intresse
att underhÄlla sina gamla plattformar en lÀngre tid, kostar tid och pengar, som man inte fÄr tillbaka.
Problem Àr lÀttare att lösa i/pÄ en öppen plattform, dock Àr det meckigare.

Fram till förra Äret körde jag HTPCs som slÀpptes runt 2008 (Atom 330/nVidia ION), det hade du troligen
inte kunnat göra med en mediaspelare. De funkar fortfarande, men stÄr numera som mediaspelare hos vÀnner.

Du kan ju testa att slÀnga in openELEC (eller libreELEC etc) pÄ en USB-sticka, och boota den
i din befintliga dator, sÄ fÄr du se om du tycker det Àr för komplicerat att sÀtta upp ...

 

Ska pröva openELEC sÄ fÄr vi se hur anvÀndarvÀnligt det Àr att sÀtta upp och anvÀnda. Det fÄr liksom inte hÄlla pÄ och strula en massa under anvÀndning för dÄ tycker jag att man tappar hela poÀngen med det.



#25

Postad 06 september 2016 - 12:11

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Men en NAS Àr vÀl essentiellt en glorifierad PC med ett specifikt anvÀndningsomrÄde?

... med specialiserat OS, men i sak, helt korrekt sammanfattat.
 

Torde dÄ inte hÄllbarheten vara ungefÀr liknande?

Den Àr tom sÀmre (nu pratar jag inte kvalité, utan tid), pajjar den utanför garantin mÄste du ha en helt ny NAS,
pajjar en PC, byter du bara ut den trasiga delen, och kör vidare.
 

Suget efter 4K börjar göra sig pÄmint, funderar pÄ om Oppos kommande spelare kan vara nÄgot.
DÄ kan jag ha den bÄde för uppspelning av fysisk 4K media och för uppspelning av material pÄ NASen.
Oppo stödjer .mkv.

upp till 60Hz sÄ klarar i princip allt i PC-vÀg 4K, men just dÀr kommer alla BR-spelare att slÄ datorerna
med sin enkelhet, kanske inte i anvÀndargrÀnssnittet, men i startstrÀckan frÄn uppackning till uppspelning.

Redigerat av frollic, 06 september 2016 - 12:28.


#26

Postad 06 september 2016 - 12:40

Andrex
  • Andrex
  • Wannabe

  • 30 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr inte piratkopiering att rippa sina filmer till ex MKV , det Àr det du betalar kassett avgift pÄ diskar för.

 

Personligen kör jag Synology NAS 1513+ efter att ha kört hemma bygge med Windows server , windows homeserver  osv tidigare , men det blir aldrig lika smidigt som en dedikerad NAS som Ă€r byggd för det Ă€ndanmĂ„let.

 

har haft min i mÄnga Är nu och den snurrar pÄ bra , att tÀnka pÄ Àr transkoding mm om du ex kör PLEX Àr att alla fÀrdiga NAS lösningar har inte det bÀsta chipet för att koda om media , vet att synology har slÀppt modeller för just det ÀndanmÄlet , annars kan du stÀlla att din spelare ska ta hand om det.

personligen kör jag en Nvidia shield TV och Plex , DSvideo , SPMC (Kodi) fungerar skit bra.



#27

Postad 06 september 2016 - 12:43

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr inte piratkopiering att rippa sina filmer till ex MKV , det Àr det du betalar kassett avgift pÄ diskar för.

lÀs om, lÀs rÀtt ....
 

att tÀnka pÄ Àr transkoding mm om du ex kör PLEX Àr att alla fÀrdiga NAS lösningar har inte det bÀsta chipet
för att koda om media

chip = CPU, AFAIK.

annars kan du stÀlla att din spelare ska ta hand om det.

Har du en "spelare", behöver du inte transkoda öht.

#28

Postad 06 september 2016 - 12:53

Andrex
  • Andrex
  • Wannabe

  • 30 inlĂ€gg
  • 0

Ok @ frollic , ville bara ge mitt tips, du vinner jag backar. och ger upp.

@ -Palle- lycka till med vilken lösning du bestÀmmer dig för.



#29

Postad 06 september 2016 - 12:56

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Ok @ frollic , ville bara ge mitt tips, du vinner jag backar. och ger upp.

Helt OK, men dÄ ska man inte fara med osanningar ....

#30

Postad 06 september 2016 - 13:38

tobasama
  • tobasama
  • Amatör

  • 62 inlĂ€gg
  • 0

MĂ„ste Ă€ndĂ„ rekommendera Freenas. 

Jag kör 6st 3TB-diskar i en gammal cooler master stacker. Finns minst lika mÄnga platser till nÀr jag behöver mer disk.

Har inte riktigt förstÄtt varför alla köper en begrÀnsad NAS nÀr man kan bygga (och serva) sin egen.



#31

Postad 06 september 2016 - 13:44

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlĂ€gg
  • 0

Kör sjÀlv ett rippat blu-ray bibliotek lagrat pÄ 3x3TB diskar genom en Raspberry.
Nvidia Shield TV som PLEX server för att dela med polarna och uppspelare till TV och projektor genom SPMC(Kodi). 

Har tidigare kört HTPC och Raspberry men tröttnade pĂ„ det stĂ€ndiga pillandet och justerandet. Föredrar numera mediaspelare, tyst, billig, underhĂ„llslös och familjevĂ€nlig. Men ja, beroende av tillverkarens uppdateringsvilja. Men Nvidia kĂ€nns stabila.  



#32

Postad 06 september 2016 - 15:35

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Kör sjÀlv ett rippat blu-ray bibliotek lagrat pÄ 3x3TB diskar genom en Raspberry.

PÄ RPi mÄste vÀl diskarna hÀktas pÄ via USB-portarna, och dÄ stryper hastigheten till diskarna.
Upplever man inte det som ett problem, sÄ Àr det en utmÀrk plattform.

Dessutom kan man ju alltid köpa ett disk-chassi med USB-anslutning, sÄ snor man bara en USB-port.

tex http://www.span.com/...AID-0-1-5~33900, Àven om jag misstÀnker att de Àr billigare pÄ eBay.
Klarar att bestyckas med upp till 40TB.
Dito 4 disks http://www.span.com/...b-HD-JBOD~45836 - 32TB.

Redigerat av frollic, 06 september 2016 - 15:39.


#33

Postad 06 september 2016 - 17:34

wolf
  • wolf
  • LĂ€rjunge

  • 482 inlĂ€gg
  • 0

chip = CPU, AFAIK.
 

 

NjaÀ...ska man vara petig sÄ kan man koda om media med tre olika typer av chip i det hÀr sammanhanget:

1. CPU (anvÀnds ofta i rena PC-tillÀmpningar)

2. GPU, grafikprocessor (kraftfulla grafikprocessorer har ofta hÄrdvarukodade instruktioner för att koda av t ex h.265-video)

3. Dedikerad DSP för videoprocessing (anvÀnds t ex i alla dyrare TV och receivers nÀr de ska omvandla eller avkoda videoformat, Àven hÀr har man hÄrdvarukodade instruktioner)

 

Sen finns det dessutom hybridlösningar dÀr CPUn har en integrerad GPU (t ex intel Celeron med integrerad HD Graphics 400 grafik)

 

CPU-baserad videoomvandling Ă€r det mest flexibla (om man har tillrĂ€ckligt kraftig processor), nĂ€r det kommer ett nytt videoformat sĂ„ kan det rĂ€cka med ny programvara för att det ska funka (t ex en ny version av VLC). NĂ€r man har hĂ„rdvarukodade instruktioner i GPU eller DSP sĂ„ gĂ„r det ofta inte att uppdatera dessa att klara nya videoformat med ny firmware. Det var t ex dĂ€rför det inte gick att uppdatera Samsung 2014 TV till att avkoda VP9 4K video, man var tvungen att köpa en nyare TV... 



#34

Postad 06 september 2016 - 17:46

wolf
  • wolf
  • LĂ€rjunge

  • 482 inlĂ€gg
  • 0

Har du en "spelare", behöver du inte transkoda öht.

 

NĂ€ det Ă€r inte heller sĂ€kert alla gĂ„nger.  Om du t ex har en UHD 4K native fil pĂ„ servern sĂ„ blir det extremt hög bitrate och det inte Ă€r sĂ€kert att dit nĂ€tverk klarar av det. 4K Blu-ray har en bitrate pĂ„ minst 50Mb/s och detta ger stor risk för störningar om man kör Wifi eller trĂ„dat 100Mb/s nĂ€tverk. Det kan faktiskt vara betydligt bĂ€ttre att transkoda ner en sĂ„n fil till 1080p pĂ„ servern, framförallt om man inte har en 4K TV...



#35

Postad 06 september 2016 - 17:59

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

NjaÀ...ska man vara petig sÄ kan man koda om media med tre olika typer av chip i det hÀr sammanhanget:
1. CPU (anvÀnds ofta i rena PC-tillÀmpningar)

Nu trodde jag att vi pratade NASar, och transkodning, och dÀr tror jag inte nÄgot annat Àr CPUn anvÀnds, speciellt inte pÄ konsument-NASar.
Mig veterligen har har tom PLEX uttryckligen skrivit att de inte stöder avkodning i GPUn (iaf intels).
 

NĂ€ det Ă€r inte heller sĂ€kert alla gĂ„nger.  Om du t ex har en UHD 4K native fil pĂ„ servern sĂ„ blir det extremt
hög bitrate och det inte Àr sÀkert att dit nÀtverk klarar av det. 4K Blu-ray har en bitrate pÄ minst 50Mb/s och detta ger stor risk för störningar om man kör Wifi eller trÄdat 100Mb/s nÀtverk. Det kan faktiskt vara betydligt bÀttre att transkoda ner en sÄn fil till 1080p pÄ servern, framförallt om man inte har en 4K TV...

Fast transcode Àr inte samma sak som down sample (eller vad det nu heter i video-sammanhang) ....
Det Àr bra mycket lÀttare att ta bort 75% av en videoström, Àn att koda om den frÄn ett format
till ett annat, allt on the fly. Men ja, en sÄdan operation görs med fördel pÄ server-sidan.

Redigerat av frollic, 06 september 2016 - 18:37.


#36

Postad 06 september 2016 - 18:15

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 0

Fick en frÄga av en kompis nÀr vi diskuterade att göra en NAS av min dator. Vad hÀnder om jag kör RAID5 och fyller utrymmet, hur expanderar jag?

Att jag fÄr byte moderkort för fler sata-ingÄngar Àr jag med pÄ men vad hÀnder med datan pÄ diskarna, mÄste jag göra om allt frÄn början?



#37

Postad 06 september 2016 - 18:33

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Vad hÀnder om jag kör RAID5 och fyller utrymmet, hur expanderar jag?

Du kopplar pÄ en disk till, lÀgger till den i RAIDen, och expanderar filsystemet.
Allt utan att behöva flytta pÄ datat, Àven om en backup aldrig Àr fel i dessa sammanhang ;)

I Linux-vÀrlden tror jag det Àr tre kommandon som krÀvs för att göra jobbet ....
 

Att jag fÄr byte moderkort för fler sata-ingÄngar Àr jag med pÄ

Inte dÄ, du köper en billig SATA-host adapter och sticker in i första bÀsta PCIe-plats.
NÄt Ät det hÀr hÄllet:



men Àven dessa saker Àr betydligt billigare pÄ eBay.

Redigerat av frollic, 06 september 2016 - 19:19.


#38

Postad 06 september 2016 - 19:13

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

  • 3 878 inlĂ€gg
  • 0
Gött! :)

#39

Postad 06 september 2016 - 19:24

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Gött! :)

SÄg att jag missat en frÄga frÄn dig, redigerade https://www.minhembi...29942&p=4366018

Redigerat av frollic, 06 september 2016 - 19:24.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • darkages
    2024-05-05 19:55:49
  • darkages
    2024-05-05 19:54:24
  • Provmontering nya duken
    DPC
    2024-05-05 12:34:08
  • Fästen på ny position och med offset
    DPC
    2024-05-05 10:03:39
  • Certifiering
    DPC
    2024-05-05 10:01:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.