Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljud på Blu-ray filmer

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 februari 2008 - 16:19

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Tjena, varför står det tex dts-hd i Audio rutan på en film och sedan längre ner på filmen står det: Dts-hd master audio?

Det spår som finns är dts-hd

#2

Postad 25 februari 2008 - 18:48

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Har du något exempel på fillm som det är så här på?

#3

Postad 25 februari 2008 - 18:55

Unregistered730fbd91
  • Unregistered730fbd91
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Det förekommer på mängder av filmer.

Dolby TrueHD brukar det även vara på Blu-Ray-skivor.

#4

Postad 25 februari 2008 - 19:48

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Jag kanske feltolkade första posten. Jag trodde han menade att han fick ett HR-spår istället för ett MA-spår. Står det DTS-HD så kan det ju vara såväl DTS-HD MA (dvs lossless-versionen) som DTS-HD HR (lossy i stil med DD+).

#5

Postad 25 februari 2008 - 19:54

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Jag kanske feltolkade första posten. Jag trodde han menade att han fick ett HR-spår istället för ett MA-spår. Står det DTS-HD så kan det ju vara såväl DTS-HD MA (dvs lossless-versionen) som DTS-HD HR (lossy i stil med DD+).

Ingen fara :)

Varför står det dts-hd master audio på själva fodralet till filmen, när det "bara" är dts-hd?

#6

Postad 25 februari 2008 - 19:57

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
mkt möjligt att denna artikel kan hjälpa dig och andra!!

http://www.component.se/docs.php?id=69

Redigerat av henke007, 25 februari 2008 - 19:58.


#7

Postad 25 februari 2008 - 20:00

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Men det finns väl inget som heter bara dts-hd? Eller har jag missuppfat6tat ngt nu?

Är det inte, som joakim99 skriver, antingen DTS-HD MA eller DTS-HD HR?

#8

Postad 25 februari 2008 - 20:08

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Varför står det dts-hd master audio på själva fodralet till filmen, när det "bara" är dts-hd?

Om det står DTS-HD på fodralet så är det till 95% ett DTS-HD MA spår. Det finns bara 6 titlar som är släppta med DTS-HD HR (som är det sämsta utav DTS-HD formaten).

Följande titlar är DTS-HD HR:
Ice Age: Meltdown Twentieth Century Fox DTS-HD High Resolution Audio B 11-2006 Australia
American Psycho Lions Gate DTS-HD High Resolution Audio A 10-2006 United States
Devil's Reject, The Lions Gate DTS-HD High Resolution Audio A 08-2006 United States
Saw II Lion's Gate DTS-HD High Resolution Audio A 01-2007 United States
Saw III Lion's Gate DTS-HD High Resolution Audio A 01-2007 United States
Total Recall Lions Gate DTS-HD High Resolution Audio A 08-2006 United States


För info om DTS-spår rekommenderas DTS-hemsida

#9

Postad 25 februari 2008 - 21:55

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Varför står det dts-hd master audio på själva fodralet till filmen, när det "bara" är dts-hd?

Om det står DTS-HD på fodralet så är det till 95% ett DTS-HD MA spår. Det finns bara 6 titlar som är släppta med DTS-HD HR (som är det sämsta utav DTS-HD formaten).

Följande titlar är DTS-HD HR:
Ice Age: Meltdown Twentieth Century Fox DTS-HD High Resolution Audio B 11-2006 Australia
American Psycho Lions Gate DTS-HD High Resolution Audio A 10-2006 United States
Devil's Reject, The Lions Gate DTS-HD High Resolution Audio A 08-2006 United States
Saw II Lion's Gate DTS-HD High Resolution Audio A 01-2007 United States
Saw III Lion's Gate DTS-HD High Resolution Audio A 01-2007 United States
Total Recall Lions Gate DTS-HD High Resolution Audio A 08-2006 United States


För info om DTS-spår rekommenderas DTS-hemsida

Kan tillägga att också Stargate region A har ett DTS-HD HR spår...

#10

Postad 25 februari 2008 - 22:06

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Det är nog så att DTS hemsida inte är riktigt uppdaterad. Jag ber om ursäkt för min lite förvirrande post ovan. Dock är det så att MA är betydligt vanligare än HR.

#11

Postad 25 februari 2008 - 22:20

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Jag kanske feltolkade första posten. Jag trodde han menade att han fick ett HR-spår istället för ett MA-spår. Står det DTS-HD så kan det ju vara såväl DTS-HD MA (dvs lossless-versionen) som DTS-HD HR (lossy i stil med DD+).

Ingen fara :)

Varför står det dts-hd master audio på själva fodralet till filmen, när det "bara" är dts-hd?


Det finns egentligen inget format som heter DTS-HD...

Men om det nu står DTS-HD Master Audio på fodralet och det du de facto för ut är DTS-HD High Resolution så bör det vara något fel, antningen på skivan eller fodralet.

MVH
/Chuck

#12

Postad 26 februari 2008 - 10:43

lungan
  • lungan
  • Forumräv

  • 545 inlägg
  • 0
DTS-HD är väl deras samlingsnamn för högupplöst ljud och innefattar som tidigare postare påpekat antingen ett lossless eller ett lossy ljudspår, dvs Master Audio eller High Resolution Audio. Det innebär också minst 1.5 Mbps bitrate, till skillnad från det "gamla vanliga" DTS som är max 1.5 Mbps. DTS-HD och vanlig DTS i 1.5 Mbps är samma sak.

Följ den länken som joakim99 postar, finns ett White Paper och en broschyr som är bra läsning om inte vi lyckas förklara det fullt ut.

Lionsgate är annars duktiga på att vara lite diffusa med ljudspecarna, iaf på sina tidiga utgåvor. På många utgåvor står t.ex. bara DTS, inte ens DTS-HD men mig veterligt har de dock generellt kört med minst 1.5 Mbps om det inte står något bättre på fodralet.

Postad bild

Edit: hittade en bra bild från DTS hemsida

Redigerat av lungan, 26 februari 2008 - 10:46.


#13

Postad 26 februari 2008 - 12:21

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Jag kanske feltolkade första posten. Jag trodde han menade att han fick ett HR-spår istället för ett MA-spår. Står det DTS-HD så kan det ju vara såväl DTS-HD MA (dvs lossless-versionen) som DTS-HD HR (lossy i stil med DD+).

Ingen fara ;)

Varför står det dts-hd master audio på själva fodralet till filmen, när det "bara" är dts-hd?


Det finns egentligen inget format som heter DTS-HD...

Men om det nu står DTS-HD Master Audio på fodralet och det du de facto för ut är DTS-HD High Resolution så bör det vara något fel, antningen på skivan eller fodralet.

MVH
/Chuck

Glömde high resolution efter dts-hd :)

Ta tex Pirates of the caribbeen, världens ände, där står det Dts-hd master audio långt ner på fodralet, sedan står det bara DD, Dts, pcm, filmen har INTE master audio ljud, Filmen Alien vs Predator , står det samma sak en bit ner på fodralet och dts-hd i ljud rutan, den har master audio, om man vill veta om det är master audio är det nog enklast att titta på prisjakt har jag kommit på

#14

Postad 26 februari 2008 - 12:58

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Ta tex Pirates of the caribbeen, världens ände, där står det Dts-hd master audio långt ner på fodralet, sedan står det bara DD, Dts, pcm, filmen har INTE master audio ljud,


Är du säker på att det inet är ett DTS-HD MA-spår som ligger på skivan, fast de har bara valt att skriva ut det som DTS i menyn...?

Har du en dekoder som i så fall kan avkoda det för att se hur det ligegr till? Jag har tyvärr ingen koll på vilka format som ligger på skivan just nu...

MVH
/Chuck



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.